Primăria Sectorului 4 a lansat licitația pentru consolidarea planșeului peste Dâmbovița și a Pasajului Unirii. Valoarea estimată a contractului este de 842.481.987 lei, iar termenul de finalizare a lucrărilor este de 48 luni. Firmele pot depune oferte până pe 6 iunie 2023.

Piața Unirii - Râul DâmbovițaFoto: Hotnews / Clarice Dinu

Lucrările vizează refacerea completă a Planșeului Unirii, până la nivelul capetelor de pod pe care acesta este așezat, precum și înlocuirea structurii existente cu una nouă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic și fiabilitate, dar și capacității de tranzit a debitelor de apă de pe râul Dâmbovița, se arată într-un comunicat transmis de Primăria Sectorului 4.

În cadrul aceluiași contract va fi consolidat și Pasajul Unirii prin cămășuirea și armarea pereților existenți, precum și de refacere integrală a suprastructurii prezente.

„În paralel, în cadrul lucrărilor mai sus menționate, întreaga zonă de suprafață va fi reamenajată peisagistic, cu spații verzi, piațete, zone pietonale și alte soluții inovative, care să transforme arealul într-un reper urban pentru București, cât mai atractiv, atât din punct de vedere al interacțiunii sociale și al petrecerii timpului liber, cât și turistic”, potrivit sursei citate.

Contractul vizează atât proiectarea cât și execuția lucrărilor de consolidare a celor două obiective.

Bani de la Guvern pentru consolidarea planșeului

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a propus un proiect de ordonanță de urgență prin care introduce în Planul de investiții „Anghel Saligny” proiectul primăriei Sectorului 4 „Regenerarea spațiilor publice în zona Pasajul Unirii, prin realizarea lucrărilor de consolidare și reabilitare a planșeului de acoperire a râului Dâmbovița în Piața Unirii”. Suma de alocat este de 750.751.800 de lei, din ea urmând a se finanța doar cheltuielile eligibile aferente obiectivului „Planșeu peste râul Dâmbovița din Piața Unirii”.

În nota de fundamentare și preambulul proiectului de ordonanță de urgență se vorbește clar despre pericolul prăbușirii planseului care prezință elemente de degradare structurală.

„În urma expertizei efectuate de subdiviziunea administrativ-teritorială Sectorul 4 al Municipiului București și transmisă Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a rezultat că structura de rezistență a planșeului Unirii, situat în Municipiul București, zona Piața Unirii și care acoperă râul Dâmbovița între intersecția dintre străzile Căldărari, Halelor și Bulevardul Dimitrie Cantemir, prezintă o serie de degradări la elementele structurale, care pot avansa rapid și care impun o serie de lucrări de intervenție pentru a evita un eventual colaps nedorit al structurii sau a unor părți din aceasta”, se arată în document.

În ce stare se află planșeul de la Piața Unirii

Anul trecut, o echipă de specialiști din cadrul Universității Tehnice de Construcții București a efectuat două expertize tehnice pentru a determina starea actuală, atât a planșeului Unirii, cât și a Pasajului Unirii. Finalizate în luna ianuarie a acestui an, expertizele au încadrat cele două obiective de infrastructură mai sus menționate în starea tehnică IV - nesatisfăcător, ce necesită lucrări de consolidare.

HotNews.ro a vorbit cu cu Conf. univ. dr. ing. Ionuț Răcănel, directorul Departamentului de Rezistența Materialelor, Poduri și Tuneluri din Universitatea Tehnică de Construcții București, și unul dintre specialiștii care au participat la elaborarea expertizei pasajului și a planșeului peste Dâmbovița.

Acesta a declarat că planșeul este degradat, însă degradările sunt normale pentru vechimea structurii, a explicat inginerul.

„Sunt degradări severe, altele mai puțin severe. Practic tot acest planșeu stă pe niște cadre de beton armat. În anumite locuri există rigle a căror secțiune este diminuată, s-au desprins bucăți de beton, există armături secționate. Peste cadrele acestea prefabricate sunt niște predale de beton și anumite predale au cedat în timp. Mai sunt niște degradări severe la niște stâlpi, unde practic cămășuiala făcută la consolidare a cedat și trebuie refăcută. Betonul este expulzat în anumite locuri, exfoliat în alte locuri sunt și armături corodate. În alte locuri sunt armături îndoite. Nu sunt niște degradări anormale la vechimea structurii, le întâlnim la orice fel de pod care are o vechime similară”, a explicat Ionuț Răcănel.

Întrebat dacă există pericolul ca planșeul să se prăbușească, inginerul spune că planșeul trebuie reparat cât mai repede, dar nu există în acest moment pericol de colaps.

„Nu există un pericol iminent de colaps. Sigur că nu este normal să rămână așa, lucrările ar trebui să înceapă de mâine dacă mă întrebați, dar nu e normal să lansăm astfel de zvonuri. Sigur, dacă îl lăsăm așa, Dumnezeu știe, că nimeni nu poate să facă o predicție, cade mâine, poimâine, asta depinde de foarte mulți factori, ce circulă prin Piața Unirii, nivelul de vibrații, de șoc, dar asta nu se întâmplă acum și nu știu nici dacă se întâmplă peste 10 ani, chiar dacă nu se intervine”, a explicat acesta.

Pentru efectuarea lucrărilor de consolidare trebuie făcută însă săpătură deschisă, iar asta înseamnă că atunci când se lucrează pe segmentele de sub arterele de circulație, traficul trebuie oprit sau deviat, a explicat inginerul. Iar lucrarea va dura aproximativ 3-4 ani, dacă lucrurile merg bine, sunt bani și organizarea este făcută cum trebuie.

În ceea ce privește Pasajul Unirii, din expertiză a rezultat că:

  • Structura de rezistență a pasajului, în întreg ansamblul ei, pare că nu a suferit degradări importante din punct de vedere al rezistenței și stabilității.
  • La elementele de infrastructură: nu sunt semnalate tasări, deplasări, deformări ale fundațiilor; pereții pasajului sunt în stare bună;
  • La elementele de suprastructură s-a descoperit: culoare neuniformă, eflorescențe, impurităţi; beton degradat prin carbonatare;
  • La elementele prefabricate de tip fâșii cu goluri realizate din beton precomprimat cu corzi aderențe, în zonele în care hidroizolația a fost executată incorect sau care de-a lungul timpului a fost deteriorată, au fost observate infiltrații la intradosul acestora, cât și la rosturile dintre elementele prefabricate. La multe fâșii cu goluri lipsesc golurile de aerisire sau sunt colmatate. În zonele de rezemare pe pereții laterali, fâșiile prezintă degradări severe, cu beton crăpat sau desprins și cu armături la vedere, corodate, cu reducerea semnificativă a diametrelor barelor. Eventualele degradări de pe părțile laterale și de la extradosul fâșiilor nu se vor putea constată decât odată cu începerea lucrărilor la pasaj, când se va realiza decopertarea.
  • Prezența apei subterane, precum și problemele de hidroizolare au condus la apariția unor infiltrații prin elementele componente ale pasajului. Infiltrațiile de apă au condus la apariția unor zone cu beton degradat și armături fără strat de acoperire, fisuri și crăpături ale betonului, eflorescențe și posibile modificări ale proprietăților fizico-mecanice ale betonului din pereții pasajului. De asemenea, infiltrații se pot observă și pe pereții verticali ai rampelor de acces, apă ieșind prin rosturile placajului de granit.
  • Partea carosabilă a străzilor din zona planșeului peste Dâmbovița prezintă degradări de tipul gropilor, faianțărilor precum și de tipul fagaselor. Probleme ale caii se regăsesc în zona gurilor de scurgere, a căminelor de utilități. Cele mai multe guri de scurgere din pasaj funcționează greu”, se arată în expertiză.

În prima etapă s-a recomandat punerea în siguranță a pasajului, iar în a doua consolidarea acestuia.

  • „Pentru determinarea stării tehnice actuale, a rezultat necesitatea elaborării unei expertize tehnice în două etape.
  • în prima etapă, având în vedere faptul că pereții pasajului sunt placați cu granit, degradat parțial, a fost elaborată o expertiză care a stabilit soluțiile minimale și urgențe de punere în siguranță a circulației în pasaj. Această prima etapă a expertizei a avut că obiect stabilirea unor soluții urgențe și rapide pentru a elimina pericolele care provin din desprinderea, atât a plăcilor de granit de pe pereții pasajului, dar și a unor mici bucăți de beton care se desprind din fâșiile cu goluri ale pasajului. De asemenea, a fost tratată și partea carosabilă a pasajului, care la momentul expertizei prezența numeroase degradări.
  • în etapă a două a expertizei, în baza unui studiu geotehnic de detaliu, precum și a unor încercări de laborator care evidențiază caracteristicile fizico-mecanice ale betoanelor utilizate la elementele contrucție ale pasajului, se vor executa lucrări de decopertare care să permită inspectarea fâşiilor cu goluri/grinzilor de la partea superioară, a stării hidroizolației și a celorlalte elemente de la partea superioară a pasajului”, se arată în documentul publicat pe site-ul Primăriei Sectorului 4.

Pe ce a cheltuit Primăria Sectorului 4 12 milioane de euro la Pasajul Unirii?

Potrivit expertizei, în vara anului 2022, au fost executate lucrări de punere în siguranță a Pasajului Unirii. Acestea au cuprins:

  • a fost desfăcut placajul de granit de pe elementele verticale;
  • au fost curățate betoanele suprastructurii existente;
  • au fost injectate fisurile constatate la pereții verticali;
  • au fost reparate local betoanele degradate și segregate superficial;
  • a fost aplicată vopsea anticorozivă pentru protecția structurii pe pereți și pe intradosul fâșiilor cu goluri;
  • au fost realizate placări cu tablă perforată pentru pereți și tavan, s-a executat un sistem de iluminat nou;
  • la solicitarea beneficiarului au fost implementat un sistem de ventilație cu ventilatoare de tip jet fan;
  • au fost desfăcute straturile asfaltice și bordurile existente;
  • s-au adus reparații radierului pasajului;
  • s-a desfăcut sistemul rutier de pe rampe;
  • pe rampe, la zonele cu degradări s-a refăcut local stratul de beton ciment, precum și fundația din materiale granulare;
  • s-a dispus un geocompozit pentru prevenirea transmiterii fisurilor;
  • s-au executat o îmbrăcăminte rutieră din două straturi pentru partea carosabilă și trotuare noi;
  • s-a realizat aducerea la cota a gurilor de scurgere și a capacelor căminelor de utilități;
  • au fost montate porți de gabarit corespunzătoare gabaritului de 3.50 m;
  • s-a refăcut semnalizarea ruriera: marcaje, semnalizare verticală și panouri de afișaj la intrarea în pasaj;

Citește și: