Înainte de greva angajaților STB, care a paralizat timp de 5 zile Bucureștiul, în luna ianuarie, dar și în timpul grevei, aceștia au cerut de mai multe ori începerea negocierilor pe contractul colectiv de muncă, aceasta fiind una dintre principalele revendicări. Au trecut trei luni, însă problema nu este rezolvată.

HotNews.roFoto: Hotnews

Directorul general al STB, Adrian Criț, acuză că i-a convocat pe sindicaliști de mai multe ori la negocieri, imediat după greva din ianuarie, dar aceștia nu au venit. Vasile Petrariu, liderul sindicatului reprezentativ recunoaște că nu au participat, motivând că negocierile sunt de formă. Sindicatul a anunțat joi un protest, motivul fiind concedierile făcute ca urmare a grevei nelegale din ianuarie, fiind concediați peste 220 de conducători auto care au lipsit nemotivat mai mult de 3 zile de la muncă.

  • ”Contractul colectiv de muncă în luna ianuarie era valabil pentru că legea îl prelungea pe durata stării de alertă și încă 90 de zile după. Noi, la 15 februarie am început negocierile, crezând că sindicatul reprezentativ își dorește asta.
  • Am stabilit un calendar al negocierilor, am pus la dispoziție documentele necesare pentru începerea negocierilor, dar de la a doua ședință nu s-a mai întâmplat nimic fiindcă reprezentanții sindicatului reprezentativ nu au mai participat.
  • Au revenit după circa o lună cu o adresă în care au recunoscut faptul că acel contract colectiv de muncă a rămas valabil, ceea ce am spus și noi în zilele grevei, și că își doresc să intre în negociere cu 45 de zile înainte de finalizarea celor 90 de zile după finalizarea stării de alertă”, a explicat Adrian Criț.

Acesta spune că ultima convocare a fost după Paști, dar fără rezultat.

  • „Cele 60 de zile de negociere, în conformitate cu legea, au expirat în 14 aprilie. Noi am făcut o adresă către sindicat și le-am cerut să se prezinte pentru deschiderea din nou a negocierilor.
  • Suntem presați de timp, deoarece legea spune că trebuie să intrăm în negociere cu 45 de zile înainte de a expira. Acest termen de 45 de zile a început pe 22 aprilie. Pe 19 aprilie nu s-au prezentat, le-am solicitat prezența pe 21. Nu s-au prezentat. Pe 26 am avut o ședință, dar nu am intrat în negociere”, a explicat Adrian Criț.

Lider sindical: Directorul a vrut să bifeze o negociere care nu rezolva nimic

Vasile Petrariu, liderul sindicatului reprezentativ din STB recunoaște că au fost convocați la negocieri și spune că nu s-au prezentat deoarece acestea au fost făcute de formă.

  • „Negocierea contractului colectiv de muncă nu a început din punctul nostru de vedere. Noi am participat la prima întâlnire, iar după ce am primit răspunsul de la societate, că nu are ce să ofere salariaților, noi nu ne-am mai prezentat că nu aveam de ce.
  • După conflictul din ianuarie, directorul a vrut să bifeze treaba asta, a vrut să bifeze o negociere care nu rezolva nimic.
  • Crede că eu o să mă duc la negociere, să semnez un contract colectiv de muncă prin care el să taie drepturile salariaților obținute în ani de zile. Așa ceva nu va fi posibil (...)
  • Ei s-au întâlnit săptămână de săptămână acolo și au făcut o minută că au fost prezenți, dar nu am venit noi”, a declarat Petrariu pentru HotNews.ro.

Petrariu spune că sindicatul reprezentativ a cerut două lucruri, fie prelungirea actualului contract colectiv de muncă, fie negocierea unui nou contract cu majorări salariale.

”Actualul contract este valabil, deci dacă nu dorește să se încadreze în termenul acesta va fi problema dânsului (n.r. directorului STB). Noi am propus un lucru rezonabil, fiindcă suntem de bună-credință, prelungirea actualului contract colectiv de muncă, așa cum este el. Dar el a refuzat. Dacă intrăm în negociere, clar vom solicita și creșteri salariale, dacă acceptă prelungirea actualului contract, înseamnă că lucrurile rămân blocate la nivelul ăsta și vedem ce se întâmplă”, a declarat Petrariu.

Acesta spune că majorarea salarială cerută este de 19%.

  • „Noi în februarie, așa cum au solicitat oamenii care au participat la protest, am solicitat o creștere de salarii care să fie la nivelul creșterii fundamentate de ei în buget pentru cei cu contracte de mandat și pentru domnia sa, de 19%, și am primit răspuns că așa ceva nu este posibil, că nu poate să dea nici măcar 1%.
  • A rămas în buget același procent, -1,63% la fondurile de salarii. Mergem la negocieri dacă vor răspunde solicitării noastre de majorare a salariilor.
  • Ei nu au venit cu o contraofertă, nu putem 19%, dar putem 15% sau 1% sau 2%. Ei au spus că nu se poate și că situația este cea prezentată în buget. Este adevărat că în bugetul aprobat nu și-au majorat nici lor salariile”, a declarat Petrariu.

Întrebat dacă este de părere că salariile angajaților STB sunt mici, acesta spune că da.

„Au salarii foarte mici în comparație cu ceea ce fac ei pentru că 4100 de lei este un salariu foarte mic dacă ținem cont de ce se întâmplă în jurul nostru și în mod special de ce fac acești oameni. Nimeni nu are cum să înțeleagă situația unui conducător de vehicul, cum este să se scoale de la două noaptea, să ajungă la 4-5 acasă, să nu aibă timp să se implice în viața de familie, să lucreze aproape două săptămâni fără pauză”, a explicat liderul sindical.

Criț: „Ne dorim ca sindicatul să nu mai fie deloc implicat în actul managerial”

Adrian Criț, directorul STB spune că dorește să elimine intruziunile sindicatului din managementul companiei, intruziuni care ar fi permise de actualul contract colectiv de muncă.

  • „Ne dorim ca sindicatul să nu mai fie deloc implicat în actul managerial. Noi de asta am dorit să modificăm contractul de muncă, fiindcă au existat multe intruziuni ale sindicatului în actul de management, care au fost combătute prin justificări care stau în picioare din punct de vedere legal.
  • Abuzurile cuprinse în acest contract colectiv de muncă nu trebuie să mai existe. Să vă dau un exemplu, prin care sindicatul se folosește de resursele societății. La orice premiere, ei trebuie să fie de acord cu această premiere(n.r. primă) și se comunica ca și cum sindicatul ar fi oferit această primă”, a explicat Criț.

În ceea ce privește prelungirea contractului colectiv de muncă, Adrian Criț spune că potrivit art. 9, alin 1, acesta are o valabilitate de 2 ani, începând cu 1 ianuarie 2019, și mai poate fi prelungit 1 an, ceea ce s-a întâmplat. La articolul 6, se precizează însă că contractul nu poate fi denunțat unilateral și continuă să-și producă efectele până la înregistrarea unui nou contract.

Până la expirarea contractului colectiv de muncă au rămas mai puțin de 6 săptămâni. Ce se întâmplă dacă până atunci nu se ajunge la niciun rezultat? Adrian Criț, directorul STB, spune că angajații au de pierdut.

”Dacă nu se prezintă la negocieri, din păcate suferă angajații. Pe de o parte, acele condiții mai bune pe care le clamau liderii sindicali pot să existe, și asta cereau liderii sindicali, și asta ne dorim și noi. Am preluat instituția cu multe probleme, le știm, dar dorim să le rezolvăm”, a explicat Criț.

Vasile Petrariu spune că se intră în procedură de mediere și se poate ajunge inclusiv la o nouă grevă.

„Noi avem niște prevederi clare în contractul colectiv de muncă, dar vă spun conform legislației în vigoare. Dacă un contract colectiv de muncă, în urma unor negocieri colective, nu poate fi finalizat și înregistrat, pasul următor este declanșarea unui conflict colectiv de muncă, adică mediere, grevă de avertisment, grevă generală urmărind toți pașii legali, cu asigurarea unei treimi din activitate. Vom vedea ce se întâmplă”, a declarat Petrariu.

Adrian Criț spune însă că probabil ITM nu va aproba asta, în condițiile în care sindicașiștii au refuzat să participe la negocieri.

Peste 200 de oameni concediați după grevă

La trei luni de la greva STB care a paralizat Capitala și care a fost declarată ilegală de către instanță, societatea de transport public a început cercetarea disciplinară pentru aproximativ 3.000 de persoane, iar 220 de angajați sunt concediați, în timp ce altor 490 le-au fost tăiate salariile cu procente între 5 și 10%, pentru o lună sau trei luni, potrivit datelor comunicate HotNews.ro de către conducerea STB.

Directorul general Adrian Criț a declarat pentru HotNews.ro că procedurile nu s-au încheiat încă.

În paralel, STB face angajări, fiind în procedură de angajare 180 de persoane - 80 de„manipulanți" și șoferi de troleibuz și 100 de șoferi de autobuz.

Este vorba despre solicitări de angajare depuse imediat după grevă.

Prejudiciu estimat la 16 milioane lei

Deocamdată, STB nu a primit de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov factura cu penalitățile pentru cele 5 zile de grevă.

Atunci când o va primi, directorul STB spune că se va îndrepta împotriva vinovaților pentru a recupera suma.

Prejudiciul estimat este de 16 milioane lei.

Ce declara liderul Sindicatului reprezentativ înainte de greva angajaților STB din ianuarie

  • „Oamenii sunt supăraţi în primul rând din cauza refuzului directorului general de a negocia un nou Contract Colectiv de Muncă, unul care să asigure şi o creştere minimă de salarii, plecând de la rata inflaţiei şi ceea ce se întâmplă cu preţurile, din cauza lipsei dialogului social cu actualul director general. Oamenii cer demisia directorului general.
  • Directorul general a luat decizii unilaterale nu numai în ceea ce priveşte contractul colectiv de muncă, dar şi în alte situaţii când a decis de capul dumnealui fără să se consulte şi cu noi, conform Contractului Colectiv de Muncă şi conform legii dialogului social, pentru că totuşi noi reprezentăm un sindicat cu peste 8.500 de membri", a afirmat preşedintele Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti, Vasile Petrariu.

Despre greva STB din 20 ianuarie

Greva STB a început în 20 ianuarie și a durat cinci zile, fiind sistată după ce conducerea STB a anunțat că angajează șoferi, iar cei care nu vin la muncă vor fi sancționați până la desfacerea contractului de muncă.

Încă din prima zi, Tribunalul București a suspendat greva și a dispus reluarea imediată a activității STB, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Primarul general, Nicușor Dan, spunea că greva a fost orchestrată de Vasile Petrariu, liderul sindicatului reprezentativ din STB, la vremea respectivă și consilier general PSD. Petrariu a susținut că a fost o grevă spontană.

Principala revendicare a fost demisia directorului general Adrian Criț. Angajații au mai cerut și majorarea salariilor cu 10% și negocierea contractului colectiv de muncă.

În 2021, societatea de transport public din București (STB) a avut un buget de 1,2 miliarde lei, din care aproximativ 928 de milioane de lei s-au dus pe salariile celor circa 11.200 de angajați.

Șoferii de autobuze, troleibuze și tramvaie sunt însă puțin peste 4.500, restul fiind personal auxiliar precum mecanici sau vânzători de bilete. Un șofer de autobuz câștigă până la 7.800 de lei, potrivit datelor obținute de HotNews.ro, iar unul de troleibuz, până la 8.000 de lei. Un vatman câștigă între 2.650 și 7.767 de lei. Media este 5.300 de lei, iar majoritatea salariilor sunt între 5.000 și 6.000 de lei. Se adaugă și tichete de masă. Aceste date nu includ primele.

HotNews.ro a discutat cu un șofer STB sub protecția anonimatului, iar acesta spune că în mod clar fiecare și-ar dori să primească mai mulți bani, dar principalala problemă a angajaților este legată de mijloacele de transport în comun vechi, care au des probleme tehnice, lentoarea cu care se înlocuiesc piesele defecte și condițiile proaste de muncă.

Imediat după terminarea grevei, conducerea STB a anunțat că manifestația a cauzat un prejudiciu de 16,6 milioane lde ei. O evaluare externă ar urma să stabilească valoarea reală a prejudiciului.

După grevă, Petrariu și-a dat demisia din funcția de consilier general și din partid.

Citește și: