Greva STB s-a încheiat marți dimineață, după ce cu o zi în urmă conducerea STB a anunțat că angajează șoferi, iar cei care nu vin la muncă vor fi sancționați până la desfacerea contractului de muncă. Cu ce rămânem după probabil cea mai lungă grevă din istoria societății? Deocamdată, cu un prejudiciu de 16,6 milioane lei, cauzat de întreruperea transportului public pentru 5 zile, iar o comisie de la STB va căuta vinovații, în paralel cu demersurile din domeniul penal, a declarat directorul Adrian Criț pentru HotNews.ro.

tramvaiul 21Foto: Facebook

Până acum, nimeni nu a fost concediat, dar conducerea STB spune că angajații nu vor primi banii pentru zilele în care au lipsit nemotivat de la muncă.

Angajații au promisiunea că vor începe negocierile pe contractul colectiv de muncă după aprobarea bugetului.

  • ”Pe de o parte, rămâne nemulțumirea bucureșteanului pentru faptul că nu a putut să utilizeze transportul public de călători în această perioadă.
  • Pe de altă parte, lipsa veniturilor care au afectat grav ceea ce înseamnă activitatea viitoare a STB, cu prejudicii directe pentru angajații care au declanșat această grevă.
  • Practic, urmare a unei evaluări pe care o să o facem cu un auditor extern, o să ajungem probabil să solicităm aceste daune de la sindicatul reprezentativ, cel care a declanșat această grevă. Daunele, din estimarea făcută de noi, dar ne dorim un audit extern care să confime, arată că pentru cele 5 zile de grevă daunele sunt de circa 16,6 milioane lei”, a declarat Criț pentru HotNews.ro.

Întrebat, concret, dacă a fost cineva concediat până acum, directorul general spune că nu, dar că o comisie va căuta vinovații și se vor lua măsuri, iar zilele nelucrate nu se vor plăti.

  • ”Am format o comisie de cercetare disciplinară pentru cei responsabili de declanșarea acestei greve ilegale.
  • Nu pot să mă antepronunț eu ca director general dacă va fi dat cineva afară. Noi respectăm regulamentul intern. Angajații vor fi plătiți în funcție de timpul lucrat, nu eu calculez salariile ca să știu cu cât vor primi mai puțin. Dar nu vor primi bani pentru perioada nelucrată, asta e clar.
  • Până în urmă cu o oră, erau 290 de solicitări de angajare pentru funcția de șofer de autobuz. Vom face analiza punctual și vom lua o decizie în ceea ce privește angajările.
  • Continuăm reformele, pentru că asta ne-am dorit de la început, să reformăm, să eficientizăm această societate”, mai susține directorul STB.

Promisiuni generale privind revendicările greviștilor

În ceea ce privește revendicările greviștilor, promisiunile conducerii sunt generale:

  • ”Angajații beneficiază de toate drepturile, dar trebuie să își îndeplinească și obligațiile. Ne dorim îmbunătățirea condițiilor de muncă a acestora.
  • Contractul colectiv de muncă este valabil în momentul de față. Vom începe negocierea contractului colectiv de muncă imediat după aprobarea bugetului societății, probabil până la finalul lunii. Referitori la majorarea salariului, această analiză trebuie să ia în calcul și bugetul. (...)
  • Dacă în ultimii ani nu s-a investit în zona aceasta, noi trebuie să intervenim.
  • În ceea ce privește conducătorii de vehicule, care au participat la această grevă, ei trebuie să știe că începând cu anul acesta vor începe să vină cele 100 de tramvaie, care vor oferi vatmanilor condiții mai bune de muncă, o să se finalizeze și procedura de achiziție la 100 de autobuze electrice, de asemenea în favoarea angajaților, și se va finaliza procedura de achiziție pentru 100 de troleibuze”.

Scuze bucureștenilor "pentru că au asistat la o capturare a orașului timp de 5 zile"

Viceprimarul Stelian Bujduveanu, cel care are între atribuții transportul public, spune că nu este o victorie faptul că angajații s-au întors la muncă după 5 zile:

  • "Rămânem cu un gust amar, din păcate, deoarece societatea românească, după 32 de ani, nu a reușit să fie reformată.
  • Este un semnal foarte important pentru noi, cei din administrația locală, că, dacă nu accelerăm aceste reforme și nu aducem o schimbare vizibilă în ceea ce privește transportul public și termoficarea, în următorii ani este posibil să avem un colaps al acestora.
  • Nu putem să catalogăm ce s-a întâmplat azi ca o victorie, este normalitate. Cerem scuze în numele municipalității tuturor bucureștenilor pentru că au asistat la o capturare a orașului timp de 5 zile. Nu o să se mai întâmple pe acest mandat și sper să nu se întâmple în mandatul nimănui asta”.

În ceea ce privește sancționarea celor responsabili, Bujduveanu afirmă că, pe lângă cercetarea penală, se vor aplica măsuri administrative care vor merge până la desfacerea contractului de muncă a instigatorilor și recuperarea prejudiciului de peste 16 milioane lei:

  • ”Este în primul rând o cercetare a organelor penale, peste care nu poate interveni nimeni într-un stat de drept, deci acolo nu pot să vă spun ce se va întâmpla.
  • Referitor la cercetarea administrativă, Consiliul de Administrație a emis un ultimatum în urmă cu două zile, în care a făcut un apel către șoferii care ies până pe 22 ianurie, ora 24.00, că nu se va îndrepta împotriva lor. Referitor la ceilalți, urmează să hotărască conducerea executivă a companiei cine este vinovat, dar cel mai important în situația de față este să ne uităm la instigatori și la cei care au provocat această criză.
  • Pe lângă cercetarea penală, vorbim de desfacerea contractului de muncă și recuperarea prejudiciului. Nu se pune problema de sancțiuni minore, vor fi cele mai mari sancțiuni pe care societatea le poate lua împotriva acestor oameni. Aceste cercetări interne se vor face cu celeritate”.

Șofer: Oamenii își fac griji că vor fi sancționați

În rândul angajaților STB este multă neliniște, a spus, sub protecția anonimatului, un șofer STB contactat de HotNews.ro.

  • ”Atmosfera este una ambiguă în rândul oamenilor. Își fac griji pentru a nu fi sancționați sau că vor fi sancționați, că se vor îndrepta împotriva salariaților atât din punct de vedere juridic, cât și pe partea contractuală.
  • Oamenii și-au dat seama că au fost manipulați de linderul sindicatului majoritar, împreună cu șefii de autobază. Dimineață, toți liderii din sindicatul majoritar au fost luați cu huidu, mai era un pic și erau călcați în picioare de către salariați”, a afirmat șoferul.

Întrebat ce i-a determinat să renunțe la grevă, el spune că a contat promisiunea că cei care se întorc la muncă până pe 22 ianuarie, ora 24.00, nu pățesc nimic:

  • ”Evident că s-au speriat și că își pierd locul de muncă. CA-ul a emis o decizie prin care garanta salariaților care se întorc la muncă până pe 22 că nu vor avea de suferit față de ceilalți.
  • Asta a motivat o parte din salariați, care au avut doar o zi sau două lipsă, că au fost și libere, deci nu au acumulat acele 3 zile consecutive de absență nemotivată”.

Vasile Petrariu, liderul sindicatului reprezentativ de la STB, acuzat de Nicușor Dan că a orchestrat greva, a fost chemat, marți, la Poliția Transporturi, în legătură cu protestul angajaților, declarat ilegal prin decizia instanței. El a mers însoțit de un avocat și s-a prevalat de dreptul la tăcere. Luni, Vasile Petrariu spunea că își va da demisia din funcția de consilier general PSD.

Principalele revendicări ale sindicatului reprezentativ din STB au fost:

  • demiterea sau demisia lui Adrian Criț, directorul general al STB
  • o creștere salarială de 10%
  • negocierea contractului colectiv de muncă, care a expirat la finalul anului, dar se prelungește automat pe perioada stării de alertă în România.

HotNews.ro a discutat cu un șofer STB sub protecția anonimatului, iar acesta spune că în mod clar fiecare și-ar dori să primească mai mulți bani, dar principalala problemă a angajaților este legată de mijloacele de transport în comun vechi, care au des probleme tehnice, lentoarea cu care se înlocuiesc piesele defecte și condițiile proaste de muncă.

CITEȘTE ȘI: ANALIZĂ Gaura neagră de la STB, hemoragia din bani publici și greva sindicaliștilor