Primarul Capitalei, Nicușor Dan, anunță miercuri că a primit confirmarea oficială de la Ministerul Dezvoltării că atât Primăria Capitalei, cât și primăriile de sector sunt eligibile pentru Programul "Anghel Saligny", adică pot depune cereri prin acest program pentru finanțarea unor proiecte. Nicușor Dan o atacă pe Gabriela Firea, care spunea că Primăria Capitalei a propus proiecte care nu pot beneficia de fonduri prin programul "Anghel Saligny".

HotNews.roFoto: Hotnews

Nicușor Dan reamintește că Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a votat în 8 noiembrie o listă de 37 de proiecte propuse spre finanțare prin acest program și speră să fie acceptate cât mai multe.

Fostul primar PSD Gabriela Firea, actual ministru al Familiei, spunea că Primăria Ccapitalei a propus proiecte care nu pot beneficia de fonduri prin programul "Anghel Saligny", iar Nicușor Dan o contrazice:

  • "Sigur, fostul primar Firea habar n-avea acum două luni că sunt posibile astfel de finanțări, dar s-a repezit imediat să critice demersurile PMB de a le obține. Ea considera atunci că Primăria Capitalei „nu se încadrează” și că ar fi „neeligibilă”. Dacă era încă primar general, probabil n-ar fi mișcat un deget pe acest subiect.
  • Nu mă aștept deci ca ea să susțină în guvern eforturile PMB de a obține finanțare prin Anghel Saligny, dar sper măcar să nu ne încurce".

Nicușor Dan a postat și adresa cu răspunsul Ministerului Dezvoltării, care arată că atât municipiul București, cât și sectoarele pot depune cereri prin program.

  • "(...) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației își exprimă întreaga disponibilitate pentru a sprijini Primăria Municipiului București, în condițiile legii și în limita resurselor bugetare aprobate, în demersurile întreprinse pentru realizarea obictivelor de investiții prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny", se arată în răspunsul primit de Nicușor Dan.

Lista proiectelor pentru care Primăria Capitalei vrea finanțare prin progamul Anghel Saligny

Nicușor Dan vrea să acceseze aproape 8 miliarde de lei din Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Majoritatea banilor sunt ceruți pentru reabilitarea marilor bulevarde din Capitală, aproape 7 miliarde lei, iar restul pentru amenajarea unor spații pietonale în centrul orașului. Este vorba despre proiectele din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană făcut în timpul primarului Sorin Oprescu și pentru care s-a pierdut șansa de a fi finanțate din bani europeni.

Cererile pentru finanțare au fost aprobate în noiembrie de Consiliul General al municipiului București. Acestea vor fi depuse și urmează să vedem ce proiecte vor primi banii.

Pe infrastructura, vor fi depuse proiecte cu o valoare de circa 6,885 miliarde lei din care sumele solicitate prin programul „Anghel Saligny” sunt 6,471 miliarde lei:

  • “Străpungere b-dul Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu Etapa II – km 2+400 – intersecție Calea Vitan Bârzești” - valoarea proiectului 105 milioane lei din care 90 milioane lei finanțare de la bugetul de stat. Termen de execuție: 18 luni.
  • “Penetrație Prelungirea Ghencea - Domnești și Supralărgire Bulevardul Ghencea între Strada Brașov și Terminal Tramvai 41" - valoarea totală a proiectului 564 milioane lei din care 438 bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni.
  • “Drum de acces în Cartier Henri Coandă prin Str. Biharia” - valoarea totală a proiectului 66 milioane lei din care 29 milioane lei de la bugetul de stat. Termen de execuție: 11 luni
  • "Reabilitare sistem rutier pe arterele Str. Paleologu, Str. Armand Călinescu, Str. Vasile Lascăr, Str. Lizeanu și Intrarea Vagonului" - valoarea totală a proiectului 98 milioane lei din care 96 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 18 luni;
  • "Reabilitare sistem rutier pe Str. Barbu Văcărescu și Str. Căpitan Av. Alexandru Șerbănescu de la Șos. Ștefan Cel Mare la Pod Băneasa”-valoarea totală a proiectului 335 milioane lei din care 326 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 20 luni
  • "Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Basarabiei de la intersecția cu B-dul.1 Decembrie 1918 până la cap terminal Republica" - valoarea totală a proiectului 189 milioane lei din care 184 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 18 luni
  • "Reabilitare sistem rutier între bucla de întoarcere B-dul. Tei - Str. Dna. Ghica, Piața Delfinului, B-dul. Chișinău, B-dul. Nicolae Grigorescu, Str. Iuliu Hațeganu, Șos. Vitan Bârzești până la Șos. Olteniței" - valoarea totală a proiectului 805 milioane lei din care 784 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni
  • "Reabilitare sistem rutier Buclă Gara de Est pe arterele B-dul. Gării Obor, B-dul. Ferdinand (între Gara Obor și Șos. Pantelimon), Șos. Pantelimon, Str. Baicului" - valoarea totală a proiectului 239 milioane lei din care 233 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 20 luni;
  • "Reabilitare sistem rutier între bucla de întoarcere Str. Grațioasa – B-dul. Aerogării – DN1 – Complex Comercial Băneasa" - valoarea totală a proiectului 191 milioane lei din cate 186 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni
  • "Reabilitare sistem rutier între bucla de întoarcere Piața Unirii și bucla de întoarcere Sf. Gheorghe" - valoarea totală a proiectului 64,8 milioane lei din care 63 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Chișinău - valoarea totală a proiectului 83 milioane lei din care 80 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 11 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Dimitrie Pompeiu, Șos. Petricani, B-dul. Lacul Tei, Str. Maica Domnului, Str. Reînvierii și Str. Turmelor” - valoarea totală a proiectului 367 milioane lei din care 358 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Expoziției, Str. Aviator Popișteanu, Str. Puțul lui Crăciun, Str. Dornei și Str. Clăbucet" - valoarea totală a proiectului 131 milioane lei din care 127 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 20 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier B-dul. Ferdinand, între Șos. Mihai Bravu și Str. Traian" - valoarea totală a proiectului 56 milioane lei din care 54 milioane lei de la bugetul de stat. Termen de execuție: 18 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe arterele B-dul. I. Ghe. Duca, Str. Al. I. Cuza, Calea Griviței și B-dul. Dinicu Golescu" - valoarea totală a proiectului 22 milioane lei, aproape toată suma de la bugetul de stat .Termen de execuție: 24 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe arterele Sfântul Ionel Perlea, Str. Grigore Cobălcescu și traseul de pe B-dul. Ion Mihalache, Calea Griviței, B-dul. Bucureștii Noi, B-dul. Gloriei inclusiv cap terminal Str. Piatra Morii și Bucla de tramvai Cișmigiu" - valoarea totală a proiectului 530 milioane lei din care 516 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier B-dul. Mărășești între B-dul. Dimitrie Cantemir și Str. 11 Iunie " - valoarea totală a proiectului 49,8 milioane lei din care 48,5 milioane lei de la bugetul de stat. Termen de execuție: 11 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Pache Protopopescu și Str. Traian” - valoarea totală a proiectului 139,9 milioane lei din care 136 milioane lei de la bugetul de stat. Termen de execuție: 18 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Theodor Pallady, B-dul 1 Decembrie, B-dul. Basarabia, Calea Călărașilor, B-dul. Corneliu Coposu inclusive Bucla Complex Titan” - 1,384 miliarde lei din care 1,347 miliarde lei de la bugetul de stat. Termen de execuție: 36 luni.
  • "Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Timișoara între Str. Valea Cascadelor și terminal CET Vest" - valoarea totală a proiectului 61,5 milioane lei din care 59, 8 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni.
  • "Prelungire Str. Brașov între Prelungirea Ghencea și Șos. Alexandriei" -valoarea totală a proiectului 205 milioane lei din care 166 milioaane lei de la bugetul de stat.
  • "Reabilitare sistem rutier Calea Dudești" - valoarea totală a proiectului 55 milioane lei din care 53 milioane lei de la bugetul de stat. Termen de execuție: 24 luni.
  • „Modernizarea rețelei stradale prin extinderea sistemului de semaforizare inteligentă pentru 574 intersecții și prioritizarea vehiculelor cu destinație specială: transport public, salvare, pompieri și poliție, în vederea creșterii siguranței rutiere și reducerii poluării” - valoarea totală a proiectului 208 milioane lei din care 204 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 36 luni.
  • „Pasaj Doamna Ghica”- valoarea totală a proiectului 143 milioane lei din care 82 milioane lei de la bugetul de stat. Termen de execuție: 13 luni.
  • „Îmbunătățirea accesului pietonal, amenajare și informare călători pentru stațiile de transport public” - valoarea totală a proiectului 717 milioane lei din care 715 milioane lei de la bugetul de stat.
  • „Modernizare stradă cu rețea de troleibuz pe mai multe tronsoane de infrastructură rutieră din Municipiul București” - valoarea totală a proiectului 77 milioane lei din care 75 de la bugetul de stat. Termen de execuție: 48 luni.

Pentru spații pietonale și piste de bicicliști vor fi depuse proiecte cu o valoare de circa 1,533 miliarde lei din care sumele solicitate prin programul „Anghel Saligny” sunt 1,443 miliarde lei.

Administraţia locală vrea să obţină finanţare şi pentru realizarea unor proiecte din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană pentru centrul Bucureştiului (PIDU). Printre acestea se numără:

  • realizarea unui ansamblu urban complex, constând în Podul Mihai Vodă, pietonal şi pentru biciclişti, peste Dâmboviţa;
  • construirea de parcări subterane şi amenajări urbanistice în Piaţa Constituţiei;
  • realizarea unui traseu prioritar pietonal şi de biciclişti (include 42 de subproiecte); modernizarea spaţiului public în zona Mănăstirii Antim, inclusiv parcaje supraterane;
  • realizarea unui nod intermodal de transport Piaţa Romană; reabilitarea Bd. Unirii de la Piaţa Constituţiei la Piaţa Unirii; reconfigurarea Căii Griviţei între Gara de Nord şi Calea Victoriei;
  • reconfigurarea Căi Moşilor între str. Bărăţiei şi bd. Carol I.

Un alt proiect, susţinut de primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, încă din campania electorală, este "Dâmboviţa - axa creativă a oraşului", care vizează revitalizarea urbană a cheiului Dâmboviţa. Durata de implementare estimată este de 36 luni, proiectul având o valoare totală de 422 milioane lei cu TVA.

Primăria doreşte să obţină finanţare şi pentru modernizarea reţelei stradale prin extinderea sistemului de semaforizare inteligentă pentru 574 intersecţii şi prioritizarea vehiculelor cu destinaţie specială (transport public, salvare, pompieri şi poliţie) în vederea creşterii siguranţei rutiere şi reducerii poluării.

Alte proiecte propuse spre finanţare sunt: Pasajul Doamna Ghica; îmbunătăţirea accesului pietonal, amenajarea staţiilor de transport public şi dotarea cu echipamente de informare a călătorilor; modernizarea reţelei de troleibuz pe Şos. Mihai Bravu, bd. Metalurgiei, între Piaţa Unirii - Piaţa Romană, pe str. Apusului şi în Piaţa Gării de Nord. Proiectul care ar urma să aibă cea mai mare perioadă de implementare este cel care vizează amenajarea staţiilor de transport public şi dotarea acestora cu echipament de informare a călătorilor - 60 de luni.

Cea mai mare sumă este prevăzută pentru reabilitarea sistemului rutier pe bd. Theodor Pallady, bd. 1 Decembrie, bd. Basarabia, Calea Călăraşilor, bd. Corneliu Coposu inclusiv Bucla Complex Titan. Acesta are o valoare totală de 1,384 miliarde lei cu TVA, dintre care valoarea solicitată de la bugetul statului este de 1,347 miliarde lei, urmând că 36 milioane lei să fie finanţate de la bugetul local.

CITEȘTE ȘI: Bilanț rușinos: Ce proiecte mari de infrastructură are în lucru Primăria Capitalei și când se finalizează lucrările