​Presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu (PSD), sustine ca primarii si presedintii de Consilii Judetene declarati incompatibili de ANI sau care au procese deschise in acest sens ar putea scapa de toate aceste litigii. Acesta sustine ca potrivit unei directive europene alesii locali au obligatia sa reprezinte comunitatea in toate institutiile si structurile daca acest lucru este in interesul comunitatii, iar potrivit Tratatului de la Nisa directiva europeana primeaza in fata Legii 161/2003 care defineste incompatibilitatile. Tratatul de la Nisa a fost insa actualizat de Tratatul de la Lisabona, lucru care i-a scapat presedintelui CJ Constanta, iar acesta nu a stiut sa spuna nici numarul directivei pe care o invoca.

Nicusor ConstantinescuFoto: Agerpres

"Tratatul de la Nisa, pe care si Romania l-a semnat, spune ca legea europeana primeaza in fata legilor nationale. Totodata, o directiva UE spune ca alesii locali sunt obligati sa reprezinte comunitatea in toate institutiile si structurile daca este in interesul acestora. Tot Tratatul de la Nisa spune si care este procedura in situatia in care exista aceasta incompatibilitate intre legea europeana si legea nationala. Instanta de judecata a tarii respective este obligata sa trimita dosarul la Curtea de la Luxemburg (Curtea Europeana de Justitie - n.red.), singura care are abilitarea sa judece aceste contradictii. Curtea de la Luxemburg judeca si da dreptate suta la suta legii europene. Decizia se transmite instantei din tara respectiva care este obligata sa o respecte", a declarat Nicusor Constantinescu pentru HotNews.ro.

Baronul PSD de Constanta spune ca o eventuala decizie a Curtii Europene de la Luxemburg ar avea caracter retroactiv, ceea ce inseamna ca toti primarii acuzati de ANI ca sunt incompatibili ar scapa de aceasta acuzatie. Intrebat daca stie ca Tratatul de la Nisa a fost actualizat de Tratatul de la Lisabona, Nicusor Constantinescu nu a spus nimic. Acesta nu a stiut sa spuna nici numarul directivei europene pe care o invoca: "Pai ma intrebati pe mine? Cautati voi si vedeti care e", a spus Constantinescu.

Juristi consultati de HotNews.ro spun insa ca "o directiva europeana poate spune ca este bine ca respectiva comunitate sa fie reprezentata, nu spune pe cine. Primarul poate desemna pe cineva sa-l reprezinte", au explicat sursele citate.

Primarii, consilierii locali si judeteni fac presiuni uriase pentru eliminarea unui articol din Legea 161/2003 care prevede ca functia de primar sau presedinte al Consiliului Judetean este incompatibila cu cea de membru al Consiliului de Administratie sau orice functie de conducere la regiile autonome de interes local sau national, la companiile si societatile nationale. Vicepremierul Liviu Dragnea ar fi depus in aceste zile o noua initiativa legislativa in acest sens, potrivit ziarului Gandul, asta dupa ce in urma cu cateva saptamani Ministerul Justitiei a dat aviz negativ negativ unei propuneri similare. In plus, senatoarea PSD Gabriela Firea spune ca va sustine o initiativa legislativa impreuna cu colegii din Comisia de Administratie. Radu Mazare, primarul de Constanta, a spus ca va ridica problema la viitorul Comitet Executiv al PSD, iar Asociatia Comunelor ameninta cu proteste in strada. Mircea Geoana crede ca e vorba despre o veritabila "bomba nucleara" in politica interna, care ar putea duce la alegeri anticipate in sute de primarii. Printre numele grele de politicieni USL aflati in aceasta situatie se numara Nicusor Constantinescu, Klaus Iohannis, Aristotel Cancescu.

Mariana Gaju, prim-vicepresedintele Asociatiei Comunelor, a declarat pentru Gandul ca aproximativ 1.200 de primari se afla in situatie de incompatibilitate, din cauza prezentei in conducerea societatilor comerciale aflate in subordinea lor. Gaju este primar in comuna Cumpana din judetul Constanta si se afla si ea in situatie de incompatibilitate din cauza prezentei in SC RAJA Constanta. Potrivit comunicarilor oficiale ANI, ar fi in stare de incompatibilitate circa 100 de primari.

Presedintele Agentiei Nationale de Integritate, Horia Georgescu, a declarat luni la Digi 24 ca numarul primarilor care se afla in stare de incompatibilitate sau conflict de interese este mult mai mic si ca cifra este exagerata, printre motive fiind si acela al schimbarii legislatiei. Insa, acest lucru nu i-ar ajuta deoarece legea nu se aplica retroactiv.

In plus, presedintele ANI a adaugat ca unul din punctele de plecare pentru aceste situatii de incompatibilitate este chiar sesizarea presedintelui CJ Constanta, Nicusor Constatinescu.

"Deocamdata ANI a identificat stari de incompatibilitate in legatura cu apartenenta la aceste regii autonome sau asociatii de dezvoltare intercomunitara in 50 de cazuri. Sunt alte cateva zeci de cazuri care sunt conexe acestor situatii. Cifra pe care a avansat-o doamna Gaju (prim-vicepresedinte al Asociatiei Comunelor din Romania - n.r.) nu este reala si nu corespunde datelor pe care le are ANI. Doamna Gaju este unul dintre primarii care a fost identificat in stare de incompatibilitate.

Alesii locali spun doar o parte din problema creata. Legea este foarte clara. Alesii locali isi pot desemna reprezentanti, ei nu pot sa spuna ca nu au stiut de aceasta prevedere legala", a declarat presedintele Agentiei Nationale de Integritate, la Digi24.

Incercarile de modificare a Legii 161/2003

  •     In Parlament mai exista un proiect de lege privind modificarea legii 161/2003, iar  vicepremierul Liviu Dragnea a venit cu un proiect de Ordonanta de Urgenta pe aceeasi tema. Ministerul Justitiei a dat aviz negativ acestor propuneri.
  •     In urma cu doua saptamani Ion Burnei, subprefect de Arges, a anuntat ca, in urma discutiilor purtate in cadrul unui grup de lucru constituit la nivelul Prefecturii, s-a decis ca parlamentarii judetului sa incerce modificarea legii privind incompatibilitatile, scrie ziarul Curierul Zilei.
  •     Romania s-a angajat intre altele, prin Mecansimul de Cooperare si Verificare pe justitie, sa nu modifice legile anticoruptie, iar aceasta initiativa legislativa face acest lucru.
  • Romania s-a angajat intre altele, prin Mecansimul de Cooperare si Verificare pe justitie, sa nu modifice legile anticoruptie, iar aceasta initiativa legislativa face acest lucru.

Incompatibili pe banda rulanta

Primarii/viceprimarii, presedintii de Consilii Judetene si alesii locali isi pierd functia daca sunt declarati incompatibili. Daca legea se modifica in acest moment, cei care au dosare pe rol scapa, potrivit unor juristi experti in domeniu consultati de HotNews.ro

In ultimele luni mai multi primari si presedinti de Consilii Judetene au fost declarati incompatibili de Agentia Nationala de Integritate. In data de 03.07.2013 Agentia Nationala de Integritate a constatat existenta starii de incompatibilitate in cazul a 42 de alesi locali din judetele Sibiu si Constanta ca urmare a exercitarii simultane de catre acestia atat a functiei de primar sau viceprimar, cat si a calitatii de reprezentant al unitatii administrativ - teritoriale in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor a societatilor comerciale de interese local.

Astfel, 22 de alesi locali din Jud. Constanta s-au aflat in stare de incompatibilitate ca urmare a exercitarii simultane atat a functiei de primar sau viceprimar, cat si a calitatii de reprezentant al unitatii administrativ - teritoriale in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor a S.C. RAJA S.A. Constanta. De asemenea, 20 de primari din Jud. Sibiu s-au aflat in stare de incompatibilitate ca urmare a detinerii simultane a functiei de primar si a calitatii de reprezentant al unitatii administrativ - teritoriale in cadrul A.G.A. a S.C. APA CANAL S.A. Sibiu.

Pe lista ANI, sub acuzatia de incompatibilitate se afla si presedintii CJ Constanta, Nicusor Constantinescu (PSD) si CJ Brasov, Aristotel Cancescu (PNL) dar si primarul Sibiului (PNL) Klaus Johannis.

Care sunt mizele modificarii Legii 161/2003

Regiile de apa si canal, transport, termoficare, societatile publice care gestioneaza serviciile de salubrizare, asfaltare strazi si intertinere spatii verzi gestioneaza bugete si fonduri europene in valoare de zeci/sute de milioane de euro , iar din cauza acestei legi primarii, presedintii de CJ si alesii locali nu au acces in mod direct la gestionarea banilor. RAJA Constanta a angajat in 2011 fonduri europene in valoare de 250 de milioane de euro (douasutecincizeci). Regia Autonoma de Transport Bucuresti a avut in 2012 un buget de circa 600 milioane lei.

Potrivit ANI, prezenta primarilor si a presedintilor de Consilii Judetene in Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara, genereaza o stare de incompatibilitate in situatia in care, la nivelul judetului respectiv, Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara constituie un operator regional. In majoritatea acestor Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara sunt membrii primarii comunelor/oraselor din care este alcatuita asociatia. Aceste asociatii au fost infiintate pentru a putea derula proiecte pe fonduri europene la nivel regional.

Ce spune Legea

In conformitate cu Legea nr. 161/2003, pentru primari, respectiv consilieri judeteni si consilieri locali sunt prevazute urmatoarele categorii de incompatibilitati:

ART. 87 Functia de primar si viceprimar, primar general si viceprimar al municipiului Bucuresti, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean este incompatibila cu:

- functia de presedinte, vicepresedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administratie ori cenzor sau orice functie de conducere ori de executie la societatile comerciale, inclusiv bancile sau alte institutii de credit, societatile de asigurare si cele financiare, la regiile autonome de interes national sau local, la companiile si societatile nationale, precum si la institutiile publice;

- functia de presedinte sau de secretar al adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor la o societate comerciala;

- functia de reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale in adunarile generale ale societatilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului in adunarea generala a unei societati comerciale de interes national;

ART. 88 Functia de consilier local sau consilier judetean este incompatibila cu:

- functia de presedinte, vicepresedinte, director general, director, manager, asociat, administrator, membru al consiliului de administratie sau cenzor la regiile autonome si societatile comerciale de interes local infiintate sau aflate sub autoritatea consiliului local ori a consiliului judetean respectiv sau la regiile autonome si societatile comerciale de interes national care isi au sediul sau care detin filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva;

- functia de presedinte sau de secretar al adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor la o societate comerciala de interes local ori la o societate comerciala de interes national care isi are sediul sau care detine filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva;

- functia de reprezentant al statului la o societate comerciala care isi are sediul ori care detine filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva;

ART. 89 (1) Calitatea de ales local este incompatibila si cu calitatea de actionar semnificativ la o societate comerciala infiintata de consiliul local, respectiv de consiliul judetean

In conformitate cu dispozitiile art.2 g1) din Legea nr. 51/2006 prin operator regional se intelege operatorul societate comerciala cu capital social integral al unora sau al tuturor unitatilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociatii de dezvoltare intercomunitara cu obiect de activitate serviciile de utilitati publice. Operatorul regional asigura furnizarea/prestarea serviciului/activitatii de utilitati publice pe raza de competenta a unitatilor administrativ-teritoriale asociate, administrarea, functionarea si exploatarea sistemelor de utilitati publice aferente acestora, precum si implementarea programelor de investitii publice de interes zonal ori regional destinate infiintarii, modernizarii si/sau, dupa caz, dezvoltarii infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestor servicii/activitati, realizate in comun in cadrul asociatiei.

Operatorul regional se infiinteaza in baza hotararilor adoptate de autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociatii de dezvoltare intercomunitara cu obiect de activitate serviciile de utilitati publice, inclusiv prin modificarea actelor constitutive ale operatorilor existenti subordonati autoritatilor administratiei publice locale, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, potrivit ANI, din coroborarea textelor de lege mai sus enuntate, reuzlta faptul ca participarea primarilor si a presedintilor de Consilii Judetene in Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara, genereaza o stare de incompatibilitate in situatia in care, la nivelul judetului respectiv, Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitara constituie un operator regional in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 31//1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.