Cine merita cel mai mare salariu: presedintele sau guvernatorul BNR?

de Cristian Orgonas     khris
Sâmbătă, 9 mai 2009, 11:48 Actualitate | Opinii

In ultimele zile a existat o dezbatere aprinsa legata de legea salarizarii unice a personalului bugetar, discutandu-se in special pozitia care ar trebui sa se situeze pe primul loc in grila de salarizare - cea de presedinte sau cea de guvernator al BNR, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui.

In mod normal, salariul trebuie sa reflecte atat gradul de responsabilitate, cat si nivelul de decizie asociat functiei pentru care se plateste salariul respectiv, iar in acest moment, in Romania, presedintele are un rol mai mult 'decorativ' (vezi eforturile disperate pe care domnul Basescu le-a facut pentru a determina demisia d-lui Tariceanu, insa fara folos)  in timp ce guvernatorul BNR are atributii mult mai clare si mai complexe.

Din punctul meu de vedere, pentru ca veniturile presedintelui sa le depaseasca pe cele ale guvernatorului BNR, ar fi necesara o crestere a puterii de decizie asociata acestei functii, lucru foarte greu de realizat in conditiile actuale, avand in vedere ca ar trebui schimbata Constitutia. Prin urmare, cel putin pe moment, nu sunt de acord ca presedintele sa fie cel mai bine platit demnitar. Si, pentru a nu reinventa roata, sa vedem cum au rezolvat altii problema:

SUA
  • Presedintele Barack Obama castiga $400.000 pe an
  • Presedintele FED Ben Bernanke - $191.000
Germania

  • Cancelarul german Angela Merkel - €242.000
  • Guvernatorul Bundesbank Axel A Weber - €330.000
Anglia

  • Primul ministru Gordon Brown - 185.000 lire sterline
  • Guvernatorul Bancii Centrale Mervyn King - 290.000 lire sterline
Ungaria

  • Presedintele Laszlo Solyom - €190.000
  • Guvernatorul Andras Simor - €350.000

Dupa cum se poate observa, doar in SUA salariul presedintelui este mai mare decat al guvernatorului, insa aceasta situatie este oarecum explicabila, avand in vedere ca Barack Obama cumuleaza de fapt doua functii: cea de presedinte si cea de prim-ministru.

In Germania, presedintele Horst Kohler are doar o functie onorifica, iar Angela Merkel castiga mai putin decat guvernatorul Bundesbank; in Anglia, Gordon Brown castiga si el mai putin decat Mervyn King (pe regina Elisabeta nu o putem lua in considerare) iar in Ungaria este aceeasi situatie, presedintele are un salariu mai mic decat guvernatorul.

Revenind in Romania, dl Isarescu are un salariu anual de 90.000 de euro iar dl Basescu de aproximativ 30.000 de euro. Daca saptamana viitoare politicienii vor decide ca presedintele va avea cel mai mare venit si, cum salariul guvernatorului nu poate scadea, acest lucru inseamna automat ca salariul d-lui Basescu va fi marit cu cel putin 200%, putand ajunge la 100.000 de euro pe an.

In mediul privat, o asemenea crestere este imposibila fara a avea rezultate cu totul exceptionale. Judecand astfel, nu stiu ce a facut dl Basescu in ultimii 4-5 ani pentru a merita o triplare a salariului.

PS: stiu ca aceasta crestere nu se va produce peste noapte si ca salariul este asociat unei functii, nu unei persoane, insa dl Basescu va beneficia de ea in al doilea mandat, pe care il va obtine fara mari probleme. Daca va mai candida.

Comenteaza pe Khris, un 'blog cu atitudine'.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

2327 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    Raspuns (Sâmbătă, 9 mai 2009, 12:04)

    Vlad G [anonim]

    Ca functie dar si ca persoana cu siguranta Isarescu merita mai multi bani decat presedintele tarii, e un om mult prea competent, care ne-a scos din ra$at de multe ori.

    + la cati bani invarte, trebuie motivat suficient de mult pentru a nu fi tentat sa faca jonglerii in interes personal.
    • +2 (2 voturi)    
      confunzi (Sâmbătă, 9 mai 2009, 12:18)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Vlad G

      persoana cu functia. In rest, de acord cu tine in ceea ce-l priveste pe Isarescu.
    • -3 (5 voturi)    
      banci (Sâmbătă, 9 mai 2009, 13:51)

      gica [anonim] i-a raspuns lui Vlad G

      de exemplu te referi atunci cand bancorex a dat faliment ? ...
    • -3 (5 voturi)    
      ROMANIA BUBUIE (Sâmbătă, 9 mai 2009, 19:22)

      Zizi [anonim] i-a raspuns lui Vlad G

      Am citit vreo 18 comentarii pana acum. Am descoperit ca Romania are nu numai baroni, miliardari de carton si vedete porno, ci si un Mesia. Adica Iasrescu. Dupa ce scriu baietii, cota lui de popularitate e imensa. Au uitat cand euro era 3,3 lei. Normal, ei nu exportau nimic si nu isi rupeau oasele pe afara. Acum platesc gafaind la credite cu 4,3 lei la euro. Isarescu nu are nici o vina ci capitalistii exploatatori si bancile dusmane. Bai rumani, nici macar multi nu mai sunteti, ca au avut grija sa va rareasca tovarasii, asa ca nici macar ca Lapusneanu nu pot sa zic si eu..
  • +3 (3 voturi)    
    cuvintul de ordine : fermitate (Sâmbătă, 9 mai 2009, 12:31)

    un cetatean [anonim]

    smecherii de sindicalisti,numai la bisnita le e gindul.vor ca salariul maxim de referinta sa fie cit mai mare,ca sa le creasca lor coeficientii(sa urce in grila).nu-i interseaza pe ei ca bugetul s-ar prabusi prin aceasta smecherie, a lor.trebuie pus odata punct pretentiilor sindicaliste nesimtite.trebuie date niste exemple de fermitate si disciplinare.cel mai clar,asa zisa dilema, se rezolva pornind de la salariu minim 600xc,cind c=15 =>sal.max=9000 ron .nu este fezabil ca depasirile de venituri fata de max. sa ramana asa pina cind "dupa 100 ani",grilele, se regleaza de la sine.odata cu legea noua,nu dupa cutuma "bunului cistigat,e bun cistigat...",printr-o lege conf art 53 din constitutie,toata lumea(salariati bugetari si pensionari din sectorul public) se va aduce la grilele noii legi de salarizare si a noii legi a pensiilor.aceasta este o reforma a salarizarii de stat si a pensiilor(aici ,se limiteaza punctajul max/an,la 5 puncte) din sectorul public,astfel ca bugetul de salarii sa fie cel impus de bugetul general de stat.ordinul se executa,nu se discuta!astfel de reforme ale salarizarii,la noi,s-au mai facut in 1974(legea 57) si a fost mult mai echitabila decit se preconizeaza prin noua lege si atunci economia nationala chiar duduia-faceam de toate:petrol,gaze,vapoare, petrochimie,agricultura,constructii de masini,constructii,baraje,poduri autostrazi,etc., fata de acum cind nu merge aproape nimic,dar unele caste vor numai salarii si privilegii cit mai mari.se observa ca nu se poate si ei tot insista...
  • -2 (2 voturi)    
    simfonia salariilor (Sâmbătă, 9 mai 2009, 12:58)

    alt cetatean [anonim]

    nu salariul maxim trebuie stabilit,ci cel minim.altfel, anvelopa grilei salariale are sansa sa dea pe afara din targetul bugetului de salarii.apoi,trebuie stabiliti diferiti coeficienti pe trepte si gradatii,pina la cel maxim suportat de buget.in final pe acest "portativ cu linii=trepte si gradatii"(grila generala) se vor pune "notele"(salariatii cu salariile lor) in diferite "chei" (normal,criza,sa).va iesi o "simfonie a bugetului de salarii",care trebuie sa fie echilibrata,melodioasa,armonioasa si omogena,usor de intretinut si upgradat.
  • -3 (3 voturi)    
    Americanii prosti (Sâmbătă, 9 mai 2009, 13:22)

    popescu [anonim]

    Noroc cu europenii astia . Singura diferentza e ca la americani presedintele are campanie 2 ani pana ajunge presedinte si are butonasul atomic ,si depinde imens de el. Oricum , mi se pare de neconceput ca un angajat al statului cum e Isarescu sa aiba mai mult decat principala functie aleasa democratic. In final nu-l mai laudati atata pe Isarescu ca nu a facut mare lucru , omul de rand a construit cresterea economica, el a stat cacacios acolo si a blocat multe idei bune. Cum era leul atacat acum 6 luni "artificial" sa ajunga la 4 lei/ Euro ? cat e acum ? 4.3 ? Suntem democratie sau birocratie ?
    • +3 (3 voturi)    
      Esti pe linga ... (Sâmbătă, 9 mai 2009, 14:47)

      TOT POPESCU [anonim] i-a raspuns lui popescu

      Du-te si mai invata, mai, habar nu ai! Nu a fost nici o crestere economica, au intrat bani in tara, care apoi au fost scosi de banci si de importatori. Ce s-a muncit, ce s-a vindut? Ai uitat de inducatorul cel mai corect - marfa vinduta si incasata? Halal postari, ne facem de lucru .... sa duduie economia ... vai de noi si de voi ....
  • +3 (3 voturi)    
    isarescu, nota 10! (Sâmbătă, 9 mai 2009, 13:28)

    popescu [anonim]

    nu doar ca Isarescu merita toti banii aceia, dar Romania ar merita si ar avea nevoie cu siguranta de un presedinte ca Isarescu! v=ati gandit vreodata la asta? insa atata timp cat in Romania electoratul se bate pentru doi mici aruncati de un candidat cu vocatie cel mult de presedinte de asociatie de locatori de bloc de cartier... nu cred ca suntem suficient de destepti ca sa votam un Isarescu...
  • -2 (4 voturi)    
    Fara dubii, Isarescu (Sâmbătă, 9 mai 2009, 13:33)

    Cioara din varful parului [anonim]

    E mult prea bun pentru Romania ....
    Basescu e mult prea prost si ni-l meritam ...
  • +4 (4 voturi)    
    Presedinte vs. guvernator BNR (Sâmbătă, 9 mai 2009, 14:10)

    eugenrc [utilizator]

    Raspunsul cel mai logic este la mintea cocosului .
    Si nu ma refer la cocosul Elenei U.
    Romania face parte din Uniunea Europeana si ca urmare a acestui fapt in mod normal ar trebui ca guvernatorul BNR sa aiba un salariu mai mare decit al presedintelui .

    Un alt argument logic ar fi ca stabilitatea financiara a unei tari este mai importanta decit activitatea politica a unui presedinte .
    Prostiile pe care le face un presedinte nu afecteaza in aceiasi masura in care ar afecta prostiile pe care le-ar face guvernatorul BNR .
    Acest fapt este foarte bine dovedit de intimplarile din ultimi 4 ani cit Basescu a fost presednite .
    Daca Mugur Isarescu facea atitea gafe cite a facut Basescu cred ca era vai de Leul nostru.
    In mod clar guvernatorul BNR trebuie sa aiba cel mai mare salariu bugetar .
    La BNR avem nevoie de stabilitate nu de maimutareala.

    Contraargumentul pentru situatia din USA consta in faptul ca FED nu ia masuri de capul ei si este subordonata intr-o mare masura atit presedintelui cit si senatului american .

    Din fericire la noi BNR este inca independenta fata de fluctuatia partidelor de la putere mentinind profesionalismul ca prim criteriu in functionarea sa.

    Cit politicul va ajunge sa conduca si BNR va fi momentul sa ne facem valizele si sa emigram din Romania .
  • -2 (2 voturi)    
    "simfonia" salariilor pe grila (Sâmbătă, 9 mai 2009, 14:14)

    alt cetatean [anonim]

    nu salariul maxim trebuie stabilit,ci cel minim.altfel, anvelopa grilei salariale are sansa sa dea pe afara din targetul bugetului de salarii.apoi,trebuie stabiliti diferiti coeficienti pe trepte si gradatii,pina la cel maxim suportat de buget.in final pe acest "portativ cu linii=trepte si gradatii"(grila generala) se vor pune "notele"(salariatii cu salariile lor) in diferite "chei" (normal,criza,sa).va iesi o "simfonie a bugetului de salarii",care trebuie sa fie echilibrata,melodioasa,armonioasa si omogena,usor de intretinut si upgradat.
  • +2 (4 voturi)    
    Logic ar fi sa fie guvernatorul BNR pe primul loc (Sâmbătă, 9 mai 2009, 14:37)

    eugenrc [utilizator]

    In primul rind pentru ca Romania este parte a UE si ar trebui sa respecte aceiasi politica salariala ca si celelalte state .
    In al dolea rand pentru ca stabilitatea financiara a monedei nationale este mai importanta decit politica noastra damboviteana . Situatia monedei nationale ne afecteaza mult mai mult pe noi romanii de rand decit ne-ar afecta gafele poltice ale unui presedinte . Situatia aceasta este verificata in ultimi 4 ani cind cu toate scandalurile politice totusi ne-a mers bine pentru ca BNR nu a lasat Leul de izbeliste .
    Daca suntem onesti recunoastem faptul ca actuala criza actuala nu are legatura nici cu BNR nici cu clasa politica sau presedintele Basescu cum ar vrea unii sa insinueze. Mari speculatori au facut ca imperiul finaniciar mondial sa se prabuseasca si odata cu el si restul activitatilor .

    In mod categoric , firesc ar fi ca guvernatorul BNR sa aiba salariu mai mare decit al presedintelui .

    Din pacate suntem in Romania si nimic nu se intimpla prea firesc .
  • -1 (3 voturi)    
    salarii? (Sâmbătă, 9 mai 2009, 14:39)

    altcineva [anonim]

    Presedintele salariu? ce-i mai trebuie salariu, oricum traieste pe banii nostrii in mare, ii ajunge scaunul, la cate afaceri dubioase face ii mai trebuie salariu, poate unul de fatada? )o sa spuneti ca afacerile presedintelui sunt lucraturi politice, nu iese fum fara foc, Mugur in cate scandaluri a fost implicat?) Orice sef de banka are un salariu motivant, Mugur isi merita banii oricat ar fii.
  • +3 (3 voturi)    
    guvernatorul, bineinteles (Sâmbătă, 9 mai 2009, 15:04)

    guvernatorul [anonim]

    guvernatorul, bineinteles
  • 0 (0 voturi)    
    Guvernatorul il merita! (Sâmbătă, 9 mai 2009, 15:05)

    Codruta N [utilizator]

    Asta, indiferent daca el este Iasrascu sau altul; dupa cum nu conteaza daca Presedintele este Basescu sau altul.

    Presedintele are suficiente fonduri "pentru reprezentare"; in plus, are fondurile pentru consilieri, pentru Administratia Presedintiei samd., plus diverse "cheltuieli forfetare"; nu are nevoie nici sa plateasca chirie samd.!

    Nu "da concurs" pe post pe baza de "competente" (dupa cum se si vede, din pacate) iar "raspunderea" lui nu este chiar ATAT de "esentiala" (si asa e si bine sa fie) - este doar un "reprezentant" al Romaniei (cel mai important, intr-adevar) si, cum am zis: pentru "reprezentare" are oricum un fond mai mult decat suficient.

    Dupa cum se vede, este suficienta "inghesuiala" pentru acest post; nu mai e nevoie ca, pentru aceasta "inghesuiala" sa intervina si o motivatie precum "salariul". Daca vrea intr-adevar sa "faca ceva pentru tzara" poate sa o faca si pe un salariu mai mic decat al Guvernatorului BNR. Daca nu ii convine, poate sa ii lase pe altii! Poate, d.ex., daca ii trebuei "salariu mare" sa mearga director la vreo multinationala >:
    Cine vrea sa fie Presedintele Romaniei, sa dovedeasca ca NU o face "pentru bani"! ASTA ne mai lipsea!
  • 0 (2 voturi)    
    de ce nu egale? (Sâmbătă, 9 mai 2009, 15:08)

    unu2 [anonim]

    sau trebuie sa fie unul mai tare ca altul?

    pe de alta parte, fiecare conducator de putere in stat sa aibe un acelasi salar maxim. si de acolo...usor...la vale
  • +1 (1 vot)    
    Cine merita cel mai mare salariu: presedintele sau (Sâmbătă, 9 mai 2009, 15:16)

    Adrian Baila [anonim]

    Am citit prin luna martie, in editia electronica a Gardianului- cea pe hartie nu imi este accesibla deoarece lucrez in strainatate- ca salariul Dlui Isarescu este de circa 80,000Euro- si nu 90,000. Fata de salariile celorlalti Guvernatori de Banci Centrale din tari europene, nu este un venit nu stiu cat de mare. Considerand si nivelul excesiv de impozitare din Romania, clar ca nu ramane cu prea mult. As raspunde aici si Dlui care facea referiri la anumite jonglerii. Este cel mai simplu sa arunci vorbe grele la adresa acestui om, dar este usor sa verifici pe net sa vezi ca are un imprumut in banca de circa 200,000E. Evident, a facut niste calcule inainte de a-l lua.
    Problema salariului nu trebuie insa judecata astfel, ci ar trebui sa se ia in calcul salariul mediu, iar salariile celor din esalonul 2 ( directori si sefi regii, presedinti de organisme ale statului si alte persoane din categoria baietilor destepti) sa nu poata depasi salariul unui om mai presus de orice prezumtie ca nu ar fi competent. Ma refer clar la Dl Isarescu.
    Orice crestere de salariu a salariului mediu ar fi astfel corelata cu TOATE salariile din sistemul public.
    Evident, exista insa si optiunea sistemului privat. Toti plangaretii sau nemultumitii pot face pasul catre acest sistem.
  • +1 (1 vot)    
    legea salarizarii (Sâmbătă, 9 mai 2009, 15:42)

    pician [anonim]

    In primul rand,totulse raporteaza la numele celor doi care ocupa aceste functii in stat. Ar trebui ca cei care intocmesc grila de salarizare sa fie atat de abstracti si constienti incat sa nu se lege de cei doi. Salariul cel mai mare ar trebui raportat la cel de presedinte al BNR care nu ar trebui sa fie mai mare decat cu circa de 4-5 mii de euro decat al presedintelui tarii.Si presedintele tarii are o sarcina precisa din fisa postului - numirea noului prim ministru; care ar trebui sa se ridice la nivelul fisei postului unui guvernator BNR intrucat lucreaza cu economia unei tari, precum si guvernatorul raspunde de visteria acestei tari.
    • -2 (2 voturi)    
      Salariu (Sâmbătă, 9 mai 2009, 22:52)

      carmina [anonim] i-a raspuns lui pician

      Acolo unde e democratia in floare, cel ales de
      popor, are salariul cel mai mare..Este normal...BNR a facut si va face jongleri..Or fi ale dlui Isarescu, sau sunt dictate...de "agenturili straine" , cum spunea RAPOSATUL..Altii conduc domeniul financiar l noi in tara, stimati domni, altii fac jonglerii, nu domnul ISARESCU. El este un simplu pion, un executant, UNEALTA "AGENTURILOR".Asa sa ne ajute Dumnezeu !
  • +2 (2 voturi)    
    Aiuristan! (Sâmbătă, 9 mai 2009, 18:26)

    Danut D Deleanu [utilizator]

    @ In zona crepusculara in care se afla Romanika in Aiuristanul creat de c lasa politica nimic nu mai e normal decat in familiile sarace si normale.Personal ma abtin.In conditii normale, deci si in anii 38 un Guvernator al BNR avea dreptul de Veto .Putea parlamentul sau regele sa stea si in cap si nu capata un leu fara aprobarea Guvernatorului. La noi in schimb se gasesc bani pentru patura de sus pentru".. toti pieptenii babei politice"..in timp ce pentru securitatea genei nationale NU! DDD
    • +1 (1 vot)    
      Bun subiect (Duminică, 10 mai 2009, 0:47)

      Actros [utilizator] i-a raspuns lui Danut D Deleanu

      Nu-mi place sa cad in idolatrie ieftina, dar sincer, Danut, ti-as da doua voturi pozitive daca as putea.

      Parerea mea este ca guvernatorul ar trebui sa aibe salariul maxim.
  • -1 (1 vot)    
    Sefii sindicatului si PNL hotarasc ! (Sâmbătă, 9 mai 2009, 22:10)

    lordul [anonim]

    La noi sefii sindicatelor hotarasc.Poate si PNL.Nu cumva sa fie Basescu zice PNL, poate Crin .E ca o floare doamne !
  • +1 (1 vot)    
    Saracii bogati (Sâmbătă, 9 mai 2009, 22:42)

    vali [anonim]

    Sunt sigur ca amandoi stau in salariul asta si o sa moara de foame altfel. Vad atatea polemici despre UE, SUA , cum sunt aia, cum suntem noi.... De trafic de influenta ati auzit ? Nici nu trebuie sa te manjesti tu, nu sunt dovezi palpabile...Dar banii curg, de la un Cocos, de la un Patriciu...
  • +2 (2 voturi)    
    "cine merita?" (Duminică, 10 mai 2009, 6:06)

    eeeuuuu [utilizator]

    "bineinteles, eu!" cam asa ar trebui sa gandim, daca ne-am cunoaste interesul. dar atunci, n-am mai fi romani!
  • +1 (1 vot)    
    Care? (Duminică, 10 mai 2009, 16:07)

    www.marketingimm.ro [utilizator]

    Cel care are rezultate.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri