Numerosi comentatori fac deja o paralela intre actiunile din vara lui 2012 si atacurile de azi indreptate impotriva unui serviciu secret, STS. Intentia premierului Ponta de a trece Serviciul de Telecomunicatii Speciale in subordinea Ministerului de Interne pare un gest la fel de arbitrar ca suita de lovituri aplicate statului de drept acum doi ani. Atacul in forta la STS tradeaza dorinta USL de a decapita serviciile secrete sau de a le subordona, fiind considerate "uneltele dictaturii". E o obsesie mai veche a premierului si o nevoie tot mai presanta a unor lideri USL, nemultumiti ca nu au toata puterea. In opinia lui Victor Ponta, serviciile ar trebui sa functioneze sub Guvern, daca se poate direct sub el, cum a procedat cu celebrul Doi si'un sfert.

Dan TapalagaFoto: Hotnews

Poate nu intamplator, Traian Basescu a explicat duminica, dupa sedinta CSAT, de ce nu-l poate demite pe generalul Opris, dar a evocat in context si doua nume din conducerea SRI si SIE: generalii Coldea si Predoiu. De ce a simtit nevoia seful statului sa-i evoce si pe cei doii? Pentru ca si in 2012, cand seful STS, generalul Opris, a scapat de la limita, se punea problema ca si ceilalti sefi de servicii sa fie schimbati.

S-ar putea sa asistam la o noua tentativa de slabire sau anihilare a unor institutii cheie, cu difernta cu guvernul a schimbat radical tactica. In loc de blitzcrieg prefera razboiul de uzura. In loc sa concentreze totul in cateva zile, ucide institutiile lent, cu rabdare si sub diverse pretexte. STS-ul il luam sub control guvernamental nu pentru a-l utiliza in campania electorala, cum l-a folosit Basescu in 2009. Nu, noi dorim o mai buna coordonare in caz de nenorociri precum acidentul aviatic. Totul in numele unor cauze nobile, nu din dorinta a pune mana rapid pe toata puterea.

Tehnic vorbind, intentia anuntata de premierul Ponta pare irealizabila. Proiectul de lege privind trecerea STS in controlul MAI ar avea nevoie de avizul CSAT. USL poate forta nota si sa-l treaca prin Parlament fara aviz, insa mai exista inca o Curte Constitutionala functionala etc. Deci nu pare simplu deloc, insa premierul Ponta mizeaza in primul rand pe efectul psihologic. In an electoral, se vor gasi destui dispusi sa-i dea raportul de azi incolo mai entuziast decat poate o fac deja. Anuntarea datei alegerilor, cu devansarea alegerilor prezidentiale, urmareste, intre altele, acelasi scop: demobilizarea unor institutii, grabirea procesului de punere a statului sub control total.

Dar cea mai dura lovitura au primit-o in aceste zile SRI si DNA. Tot asa, mutilari institutionale frumos impachetate in niste minciuni. Au spus asa: interceptarile, care stau la baza unui dosar de coruptie, le facem inutile nu din cauza ca ne-am speriat, nu din cauza ca avem o groaza de baroni, de lideri influenti si oameni de afaceri importanti ajunsi la inchisoare pe baza informatiilor culese prin diferite tehnici de interceptare de serviciile secrete. Nu, sunt eronate interpretarile ca dorim sa ne aparam borfasii. Facem praf interceptarile deoarece murim de grija drepturilor si libertatilor cetatenesti, calcate in picioare sub dictatura lui Traian Basescu de securistii lui!

Guvernul a tras pe sfoara o tara intreaga, a adormit vigilenta tuturor promitand indreptarea noilor Coduri printr-o OUG care n-a mai venit. In paranteza fie spus, noile Coduri au fost mutilate tot de USL prin legea de punere in aplicare votatata in august 2013. Daca interceptarile vor putea fi utilizate intr-un dosar abia dupa inceperea urmaririi penale, asa cum prevede noul Cod de Procedura intrat deja in vigoare, sansele DNA de a mai prinde corupti si strange probe impotriva lor scad dramatic. Cine ar mai vorbi despre mita, spagi sau legi cu dedicatie daca procurorii ii va avertiza in prealabil ca tocmai sunt urmariti penal?

Atentie apoi la Inalta Curte! Pe agenda CSM tot apare pe ordinea de zi o propunere de modificare a modalitatii de revocare si numire a magistratilor in functii de conducere, inclusiv a presedintelui Inaltei Curti. Aceste propuneri, formulate inca de vara trecuta de o comisie din cadrul CSM, figureaza pe ordinea de zi a Consiliului. E pus in discutie si modul de formare a completelor de cinci, care au trimis in inchisoare mai multi politicieni sau oameni de afaceri influenti. Reamenajarea Inaltei Curti este unul din obiectivele anuntate public de noul presedinte CSM, Adrian Bordea, la scurt timp dupa preluarea mandatului.

In fine, toate aceste actiuni de edificare a noului stat sub regim USL ar urma sa fie incununate de revizuirea Constitutiei. De afara, intreaga operatiune se vede prost, Stratfor face o paralela intre Bucuresti si Budapesta. Intrebarea este daca institutiile vor rezista in fata noului asalt, mult mai perfid, mai neclar si mai dificil de contracarat decat actiunile din 2012. Conjunctura externa nu e la fel de favorabila ca acum doi ani. Bruxelles-ul e ocupat cu alegerile europarlamentare iar americanii cu Ucraina si trateaza mai nou Europa de Est la pachet. Si apoi, publicul intern si cel extern s-a cam saturat, a obosit.

De notat doar un singur detaliu semnificativ: fata de 2012, Crin Antonescu pare mai lipsit de apetit in a demola o tara pentru a scapa niste penali, relatiile sale politice cu Dan Voiculescu par in acest moment copromise iar intre liderii PNL si PSD s-a instalat raceala dupa criza din decembrie 2013 care era sa duca la ruperea USL. Foarte posibil ca, de aceasta data, cheia sa fie la liberali.