Ginkgo biloba - de la medicamentul discoteca la medicamentul electoral

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Miercuri, 28 martie 2012, 21:43 Actualitate | Opinii

Vlad Mixich
Foto: Hotnews
​Au trecut zece ani de cand un prim-ministru al Romaniei l-a atacat. Dar el rezista, indestructibil ca un Bruce Willis al medicamentelor: cu cat il lovesti mai tare, cu atat e mai infipt. Nu este altceva decat un extract din frunzele copacului Ginkgo Biloba si circula pe piata sub nume diferite (Tanakan, Bilobil, etc.). Aceasta substanta, pentru care de un deceniu se platesc anual 17 milioane de euro de la buget, este cel mai potrivit exemplu practic care ne ajuta sa intelegem mecanismul prin care institutiile statului roman decid cum si pe ce sa cheltuie banii cetatenilor.

In 2002, premierul Adrian Nastase facea scandal pentru ca un medicament pe baza de plante, folosit in principal pentru tratamentul bolii Alzheimer, se afla in topul medicamentelor compensate generand anual cheltuieli de peste 100 miliarde lei vechi. “Se dau banii pe medicamente cu nume de discoteca”, spunea atunci Nastase. “Nu se mai poate continua asa.”

Dar s-a continuat. Si nu un an sau doi, ci un deceniu. Specialistii din Ministerul Sanatatii au fost atunci atat de “impresionati” de furia primului-ministru incat au decis reducerea subventiei pentru Tanakan de la 65% la 50%. O decizie atat de “radicala” incat, in 2006, Ginkgo Biloba aparea din nou, de aceasta data sub numele de Bilobil, in topul celor 20 de medicamente compensate pentru care statul a cheltuit cel mai mult.

Un principiu de baza recunoscut la nivel european spune ca un medicament trebuie sa se afle pe lista medicamentelor compensate de catre stat atunci cand uzul sau este fie vital pentru pacient, fie se justifica printr-o eficienta terapeutica si economica crescuta. Comisia din Ministerul Sanatatii care judeca intrarea sau eliminarea unui medicament de pe lista compensatelor se numeste astazi Comisia Nationala de Transparenta. Mai exista in Ministerul Sanatatii cateva comisii formate din medici specialisti, care sunt singurele abilitate sa propuna includerea sau excluderea unui medicament de pe aceste liste. Dincolo de efectele benefice pentru pacienti, prezenta unui anumit medicament pe lista inseamna si o afacere sigura, caci vanzarile acestora (datorita compensarii nu sunt scumpe) sunt asigurate. Deciziile acestor comisii sunt importante atat dintr-o perspectiva umana, cat si dintr-una financiara.

La un deceniu dupa ce un prim-ministru nu a reusit sa scape bugetul de “medicamentul cu nume de discoteca”, raportul unui institut britanic prestigios (NICE) incadreaza Ginkgo Biloba la categoria acelor medicamente a caror subventionare nu este justificata de dovezi clare ale unui raport risc-beneficiu pozitiv. Se recomanda limpede excluderea completa a Ginkgo Biloba de pe lista compensatelor din Romania, cei 16,3 milioane de euro astfel economisiti anual putand fi indreptati spre alte tratamente vitale.

Raportul expertilor britanici a ajuns pe masa oficialilor din sistemul medical inca din luna februarie 2012. Presa a pus mana pe el abia la jumatatea lui martie, atunci cand l-a si publicat. Daca pana in acel moment tacuse malc, Ministerul Sanatatii a publicat la randu-i raportul NICE si a decis in doar 3 zile reevaluarea mentinerii Ginkgo Biloba pe lista compensatelor. Ceea ce nu se facuse in zece ani, parea sa se fi rezolvat in doar trei zile. Cum asa?

Justificarea, oferita de mai multi oficiali, este ca acele comisii de specialitate din Ministerul Sanatatii, care judeca un medicament, o fac doar pe baza unor criterii stiintifice, nu si economice. In aceste comisii exista doar medici, nu si economisti, iar britanicii au studiat in special latura economica a eficientei Ginkgo Biloba. Specialistii Ministerului Sanatatii ar fi astfel exonerati de orice responsabilitate.

Asta daca nu citesti articolele aparute in literatura de specialitate. Beneficiile terapeutice ale Ginkgo Biloba (fie ca e botezat Tanakan sau Bilobil) sunt deja de cativa ani buni puse la indoiala si ar fi o mare mirare ca medicii specialisti din Ministerul Sanatatii sa nu fie la curent cu aceste controverse.

In 2007, un articol publicat de o echipa de specialisti de la Oxford constata ca, pentru a se dovedi efectele terapeutice benefice ale Ginkgo Biloba, este necesar un studiu de dimensiuni mari, datele din acel moment nefiind concludente. Acest studiu a aparut in 2009 (fiind pana in prezent cel mai important), rezultatele sale fiind publicate in “Journal of the American Medical Association”. Au fost urmariti de-a lungul a mai multor ani 3069 de batrani cu varste intre 72 si 96 de ani. Rezultatele au aratat ca Ginkgo Biloba nu are efect asupra evolutiei bolii Alzheimer sau a unor demente produse de alte cauze”. Constatarea fusese deja prevestita de rezultatele unor studii precedente de mai mica anvergura.

Unele tari europene au reactionat cu rapiditate la dubiile ridicate in lumea stiintifica asupra eficientei Ginkgo Biloba: in Austria, in Ungaria, in Marea Britanie, astfel de medicamente se gasesc in farmacii, dar nu sunt subventionate de catre stat. Mai bogata si cu un sistem medical mai generos decat toti ceilalti europeni, Franta a redus intr-o prima faza subventia, pentru a anunta pe 1 martie 2012 ca medicamentele pe baza de Ginkgo Biloba au fost scoase complet de pe listele compensate. Ipsen, compania care produce Tanakan-ul, a acceptat decizia.
 
La doar doua saptamani dupa eliminarea totala din Franta, Ministerul Sanatatii anunta ca “ginkgo biloba se va utiliza numai in faza predementiala a Alzheimer”. In ciuda opiniei specialistilor britanici, a controverselor din literatura de specialitate, a practicilor recente din Franta (tara europeana care aloca cele mai multe resurse financiare sanatatii), specialistii Ministerului Sanatatii au decis limitarea subventionarii, dar mentinerea pe lista compensatelor. Medicamentul cu nume de discoteca, acest Bruce Willis al medicamentelor, rezista din nou.

Ce spun oficialii din Ministerul Sanatatii? Seful Comisiei de Neurologie (cea in a carei arie de specialitate intra Ginkgo Biloba), Ovidiu Bajenaru: “am facut catre Minister o hartie in care am spus ca daca nu sunt indeplinite criteriile economice, noi nu avem nimic impotriva sa fie scos pentru ca momentan nu exista studii clinice care sa sustina ca aceste medicamente pot sa beneficieze de compensare.” Secretarul de stat Vasile Cepoi, pe care l-am intrebat intr-o emisiune televizata de ce se subventioneaza in continuare medicamentul discoteca, a raspuns ca “nu-l eliminam de tot pentru ca Comisia noastra de specialitate a sustinut ca in predementa Alzheimer are eficacitate si ar fi riscant sa-l eliminam.” E limpede ca cele doua afirmatii se bat cap in cap. Cineva nu spune tot adevarul.

Care este motivul real al mentinerii acestui medicament pe lista celor subventionate de catre stat? Am putea specula ca specialistii decidenti sunt stimulati de catre companiile farmaceutice producatoare sa ia o anumita decizie. Dar ar fi doar speculatii.

O alta ipoteza, de aceasta data sustinuta de discutii off the record cu mai multi oficiali din sistem, este ca Ginkgo Biloba este mentinut pe lista compensatelor din motive electorale. Suntem in preajma a doua alegeri importante, iar Tanakan-ul si Bilobil-ul sunt folosite in special de pensionari. Taierea subventiei in prag de alegeri ar fi o lovitura serioasa acordata unui segment important de votanti. Iata motivul pentru care statul va continua sa cheltuie milioane bune de euro, in ciuda dubiilor stiintifice si evidentelor economice.

Cel mai bine vandut medicament pe baza de Ginkgo Biloba in Romania este produs de compania slovena Krka. In portofoliul acesteia, Bilobil-ul este inclus la categoria produselor care nu necesita prescriptie, adica cele care sunt menite sa previna boli si sa trateze afectiuni minore care nu necesita atentie medicala. Nici chiar in viziunea producatorilor, Ginkgo Biloba nu este un medicament vital pacientului. Dar asta nu conteaza in Romania, tara in care medicamentul cu nume de discoteca s-a transformat dupa un deceniu in medicament electoral.


Citeste mai multe despre   






















33205 vizualizari

  • +2 (14 voturi)    
    Intamplari la farmacie (Miercuri, 28 martie 2012, 22:30)

    Justin Puscasu [anonim]

    Mi s-a intamplat de mai multe ori sa stau la coada la farmacie si sa urmaresc ce cumpara pensionarii din fata mea. De cele mai multe ori vin cu retelete compensate care contin "ratia" de bulinute pe 2-3 luni inainte. De cele mai multe ori e vorba de antihipertensive, vasodilatatoare coronariene si antiinflamatoare nesteroidiene. Majoritatea sunt chimicale "dure", cu multe efecte secundare foarte grave. Cantitatile recomandate de medici pentru 2-3 luni se constituie intr-o sacosa plina cu buline. M-am gandit ca daca un om tanar, perfect sanatos, ar fi obligat sa inghita toata sacosa aia conform prescriptiilor uzuale, in 2-3 luni ar fi o epava, cu ficatul, stomacul si rinichii facute zob de otravurile din sacosa. Si toate astea doar la pretul unei gaurele de 200-300 Euro in bugetul sanatatii.
    V-am spus povestea asta pentru a sublinia ca nu Gingo Biloba e marele inamic al sistemului sanitar romanesc (btw despre Gingo Biloga s-a demonstrat ca previne Alzheimer, dar sigur are efecte benefice asupra hipertensiunii si previne accidentele vasculare).
    Marii dusmani ai bugetelor sunt in continuare hotia si prostia.
    • +6 (12 voturi)    
      Totusi (Miercuri, 28 martie 2012, 22:42)

      Orpheus [utilizator] i-a raspuns lui Justin Puscasu

      Le-ai recomanda sa nu isi ia medicamentele? Esti medic si poti veni cu argumente? Sau ai decis singur ca pensionarii cumpara prea mult si e mai ieftin sa ii lasam sa moara?
  • +4 (4 voturi)    
    Compensat- Gratuit (Miercuri, 28 martie 2012, 22:31)

    Lista de compensate [anonim]

    In Olanda trat bolii Alzheimer nu se face cu Ginko Biloba.
    Daca vrei sa-ti cumperi, treaba ta, te duci la drogist si platesti din propriul buzunar.
    Sunt multe medicamente gratuite ( nu exista termenul de compensare) care in Romania nu se folosesc.
    Nu poti cumpara nimic la liber, poate ceva paracetamol, aspirina, unguente. Totul este prescris pe reteta numai si numai de doctor.
    La antibiotice si la specialist se ajunge extrem de greu.
    Nimeni nu-si da cu presupusul in medicina si nu inghite aiurea medicamente.
    • +4 (4 voturi)    
      Olanda.. (Joi, 29 martie 2012, 13:13)

      and [anonim] i-a raspuns lui Lista de compensate

      Faptul ca ajungi greu la specialist in Olanda nu este un lucru pozitiv, stiu foarte multi oameni care au mers in Belgia sau Germania pentru chestiuni care s au dovedit grave, iar in Olanda aveau programare in 2 luni.
      Sunt de acord ca in Romania medicamentele se prescriu prea usor, dar nu cred ca e cazul sa cadem in cealalta extrema.
  • +5 (5 voturi)    
    Si alte medicamente (Miercuri, 28 martie 2012, 22:42)

    Ioan [anonim]

    Un articol exceptional dar obrazul gros al decidentilor din Sanatate, fardat cu numeroase produse cosmetice cumparate in deplasarile turistice sponsorizate de firmele de medicamente la congrese din tari din ce in ce mai exotice, nu se rusineaza de demascarea risipirii banului public in dispretul bunului simt. Domnii profesori care pretind ca se gindesc la interesul pacientilor si nu la bani se fac ca nu pricep ca banii publici sunt aceeasi si daca sunt risipiti pe seminte nu ajung pentru medicamentele vitale necesare in spital pentru salvarea vietii oamenilor. Iar decidentii politici prefera sa nu ofere medicamtnte esentiale unor bolnavi gravi, dar putini la numar, pentru a permite achizitionarea compensata a medicamentelor de care abuzeaza pacientii virstnici, foarte numerosi si votanti nelipsiti, si medicii de famile incompetenti mituiti cu pixuri de catre reprezentantii medicali. Mai este un medicament la fel de utilizat si la fel de inutil, utilizat in cardiologie, Trimetazidin, denumire comerciala Preductal. nelpsit din prescriptiile pentru virstnici, compenst 90% pentru care CNAS plateste 25 lei pe luna pentru fiecare pacient. Un altul este Detralex pentru varice, si cine nu are varice? Nimeni nu le pune in discutie insa.
    • +2 (2 voturi)    
      Medicatie (Joi, 29 martie 2012, 0:26)

      Precis [anonim] i-a raspuns lui Ioan

      Nici Preductal-ul si nici Detralex-ul nu le-am vazut utilizate in Olanda. Deci statul olandez nu plateste pt ele.
      Fff bine punctat.
      Am vazut in schimb unguente gratuite, ceea ce in Romania nu am vazut.
  • +4 (6 voturi)    
    statine (Miercuri, 28 martie 2012, 22:44)

    dorin valeriu [anonim]

    Mai vedeti cat se cheltuie pe statine, medicamente care nu trateaza ci doar previn (dar nu intotdeauna) anumite boli cardio-vasculare. In fiecare an apar derivate noi, mai scumpe, promovate agresiv de producatori- distribuitori, cu complicitatea (remunerata) a unor cadre universitare.
    Veti avea o surpriza ! Sau nu ?
    • +2 (2 voturi)    
      Statine (Joi, 29 martie 2012, 0:30)

      Ghiduri internationale [anonim] i-a raspuns lui dorin valeriu

      Statinele sunt in toate ghidurile internationale de preventie si trat al bolilor cardio-vasculare.
      Nu o sa fie surprize.
      • +1 (1 vot)    
        statine (Joi, 29 martie 2012, 9:13)

        dorin valeriu [anonim] i-a raspuns lui Ghiduri internationale

        De acord, dar asta nu inseamna ca tot omul care are colesterol peste 190 trebuie sa ia statine compensate sau gratuite.
        • 0 (0 voturi)    
          LDL (Joi, 29 martie 2012, 9:50)

          HDL [anonim] i-a raspuns lui dorin valeriu

          Tinta nu este 190 mg.
          Este in functie si de factorii de risc cardio-vascular. Toti avem factori de risc.
          Astea-s ghidurile. Si eu cred ca se exagereaza, dar daca sta in lege-ghid, atunci faci asa.
          Cine mai face miscare, dieta, recreere etc in ziua de azi?
          Astea costa timp si timpul costa bani.
  • +2 (6 voturi)    
    C4C4T! (Miercuri, 28 martie 2012, 23:13)

    Alin_N [utilizator]

    Pai cine este de vina pentru asta? Medicii care-si fac treaba? Farmacistii care sunt obligati sa elibereze ce scrie pe reteta ca este compensat? Sau statul mafiot care contra unor spagi bagate in buzunarele unor birocrati le pune pe lista? Daca un medic are scrisoare medicala pe ginkgo biloba de la specialist este OBLIGAT sa il scrie, daca un farmacist primeste o reteta cu ginkgo biloba este OBLIGAT sa o elibereze pentru ca statul nenorocit si hot rromanistanez l-a bagat pe liste. Deci vinovatii sunt mafiotii birocrati rromanistanezi. Mergeti pe fir pana la cine aproba constant listele si macelariti-i in piata publica si nu va mai tanguiti in presa! De tanguit sunteti cei mai tari! De facut ceva bine NU!
  • +3 (3 voturi)    
    incredibil la ce spuneti ca e bun GB (Miercuri, 28 martie 2012, 23:42)

    Alex [anonim]

    Ginkgo Biloba eventual activeaza circulatia periferica, dar nici intr-un caz nu ajuta bolnavilor de Alzheimer sau cu dementa senila.

    Exista in Romania cercetari de acest gen? Nu! In Ro doctorii doar iau banii pacientilor. Daca cautam pe Pub Med nu gasim nici o contributie majora a medicilor cercetatori din Ro.
    • +1 (1 vot)    
      Aprobarea listelor, apoi prescrierea (Joi, 29 martie 2012, 0:36)

      Pt@Alex [anonim] i-a raspuns lui Alex

      Nu doctorii care scriu retete au bagat Ginkgo Biloba pe lista compensatelor.
      Uita-te mai sus........la cine a aprobat lista.
      De vina nu sunt doctorii prescriptori si nici farmaciile care elibereaza reteta.
      De vina sunt cei care au selectat/ ales anumite medicamente ale anumitor firme pt a fi bagate pe listele de medicamente din care medicii sunt obligati sa prescrie.
      Nu se scrie dupa ureche, ci dupa lista.
    • +1 (3 voturi)    
      Gingko Biloba (Joi, 29 martie 2012, 11:02)

      Norbert [anonim] i-a raspuns lui Alex

      Ca intotdeauna, nespecialistii semidocti care citesc 10 minute de sinteze de pe net, dau verdicte. Am locuit cativa ani in Germania, unde Gingko Biloba este un medicament apreciat si recomandat. Bunicii mele i-a fost prescris in Germania la 78 ani si a continuat sa ramana lucida si coerenta pana la 93 ani, cand a decedat.
      In Romania, socrul meu a facut AVC si i-am adus in prima faza Tanakan din Germania. S-a recuperat intr-un an. Datorita problemelor de inima a mai facut un AVC. Atat timp cat a luat tratamentul cu Gingko Biloba starea lui a fost buna, pana cand medicii au decis ca nu mai este necesar. In 6 luni starea lui s-a degradat vizibil si a trecut prin dementa si Alzheimer pana la AVC-ul fatal.
      La Hiroshima a fost SINGURA SPECIE care a supravietuit. Se foloseste de 3000 de ani in Asia.

      Din pacate, inca judecam dupa criteriul "daca nu am vazut nu exista".
      Respecte tuturor
      • +2 (2 voturi)    
        sau bilo bil (Joi, 29 martie 2012, 15:14)

        tepes [utilizator] i-a raspuns lui Norbert

        Nu stiu ce sa-ti spun,insa, argumentele tale pot fi adevarate dar cum se face ca studiile facute de medicii specialisti din tari cu traditie spun ca acest medicament natural nu ar avea efecte curative,poate doar placebo,sa minta aceste tari?enumerate mai sus?
        • -1 (1 vot)    
          skandenberg inechitabil (Vineri, 30 martie 2012, 11:53)

          Norbert [anonim] i-a raspuns lui tepes

          Intrebare simpla: Cine plateste studiile?
          Care e rezultatul unui meci intre o corporatie farmaceutica cu rulaj de miliarde cu interes sa promoveze un produs de sinteza si o firma care culege frunze din copaci si le distileaza sa extraga principiul activ? Ca rezultate, sustin ce am vazut cu ochii mei. Nu sunt medic, nu am nici un interes sau contrainteres material.
          • +1 (1 vot)    
            Plante medicinale (Vineri, 30 martie 2012, 13:17)

            Pt @skandenberg inechitabil [anonim] i-a raspuns lui Norbert

            Poti sa-ti faci decocturi din ce frunze doresti, dar nu le baga pe lista de compensate/ gratuitati.
  • -3 (7 voturi)    
    Se fura (Joi, 29 martie 2012, 0:14)

    Marian [anonim]

    Efectele pe care la are gingko biloba sunt recunoscute de medicina de mii de ani.
    Problema este ca in tara asta se fura sute de milioane de euro din bugetul sanatatii.. Si nu cu gingko.
    • +4 (6 voturi)    
      50% (Joi, 29 martie 2012, 0:46)

      Rp [anonim] i-a raspuns lui Marian

      Sigur ca-s recunoscute efectele. Du-te la farmacie si cumpara produsul , ca nu te opreste nimeni.
      Dar de ce-l vrei gratis/ compensat in locul altor produse mai eficiente?
      • +1 (1 vot)    
        de unde stii? (Joi, 29 martie 2012, 15:06)

        dann [anonim] i-a raspuns lui Rp

        De unde stii tu ca-s mai eficiente? De la compania producatoare? Sau din studii sponzorizate de compania producatoare?
  • +2 (2 voturi)    
    afacere (Joi, 29 martie 2012, 5:14)

    wolf72 [anonim]

    Daca maine s-ar injumatati lista de compensate jumatate dintre farmaciile deschise in ultimii 2 ani s-ar inchide. Daca aveti curiozitatea urmariti ce soseste in locul unui magazin dupa ce se inchide. Un sediu de banca in niciun caz. Unul de pacanele? Putin probabil. O farmacie? ...
  • +2 (2 voturi)    
    Declaratii de interese... (Joi, 29 martie 2012, 8:07)

    Pixu' [anonim]

    In primul comentariu, al lui Justin, este surprins foarte bine cum cumpara pensionarii medicamente: cu sacosa! Cineva - mai jos - e indignat de comentariu, neintelegand doua aspecte: 1) medicamentele in exces nu fac bine si 2) cine le prescrie - medicul de familie - are parte direct proportionala din suma finala! Pe de alta parte, dupa unele surse, farmacia primeste de la compania farmaceutica 6 CUTII SI PLATESTE UNA SINGURA! Va dati seama cam cat sunt supraevaluate medicamentele?
    In alta ordine de idei, principalul mod in care companiile farmaceutice MITUIESC - asta e cuvantul - doctorii, este plata participarii la congrese! La prima vedere, pare ceva inofensiv si chiar salutar. Numai ca pe langa congres, sunt organizate adevarate sejururi, in tari care mai de care mai exotice, la "congres" pleaca si sotia-sotul doctorului, iar reprezentantul firmei farmaceutice umbla la el cu zeci de mii de euro, dolari, etc. la el, platind totul cash - inclusiv alcoolul.
    Ar fi util daca in Declaratia de interese ar fi trecuta si o rubrica "participari la congrese pe banii companiilor farmaceutice".
    Apropos! Ia faceti o mica investigatie si aflati la cate congrese au fost membrii celebrei comisii in anii trecuti! Si sa ne spuna pe banii cui...
    • 0 (0 voturi)    
      Care este "tratamentul"? (Joi, 29 martie 2012, 9:45)

      Sanatatea in "competitie" cu alte sectoare [anonim] i-a raspuns lui Pixu'

      Adevar graiesti, dar ceea ce se intampla la companiile farmaceutice internationale se intampla si in alte sectoare de STAT.
      Vezi judecatorii care-si voteaza singuri pensii si salarii cat 2 sejururi exotice/ o luna. Pe banii romanesti, nu straini.
      De ce sa nu fie si sanatatea "in ton" cu restul sectoarelor unde se castiga bani fara sa ai responsabilitati? Macar in medicina exista malpraxis, la justitie, judecatori, politai, etc ce exista?
      Ce.... sanatatea este mai presus de orice?
      Daca DA, atunci platiti doctorii cum trebuie.
      • +2 (2 voturi)    
        Judecatorii (Joi, 29 martie 2012, 10:45)

        Jar [anonim] i-a raspuns lui Sanatatea in "competitie" cu alte sectoare

        isi dau,asa cum spui tu, singuri pensii si salarii si tot fura de rup.
        Uita-te pe declaratiile de avere ale sefilor de sectii din spitale si sa-mi spui daca nu-ti vine sa le mai tai...
        • 0 (0 voturi)    
          Pt@Jar (Joi, 29 martie 2012, 12:09)

          Lege pt toti [anonim] i-a raspuns lui Jar

          Spitalele cu sectii care au sefi sunt mai putine ca numar decat judecatoriile, care au si ele judecatori, mai multi decat doctorii sefi de sectie.
          La astia de ce nu se uita nimeni pe declaratiile de avere?
          Si... cam ce responsabilitati au?
          Daca-i legea, sa fie pt toti.
    • +1 (1 vot)    
      Ca (Joi, 29 martie 2012, 10:11)

      Jar [anonim] i-a raspuns lui Pixu'

      sa ai dreptate 100% trebuie facute doua precizari:
      1.medicul de familie e pe locul doi,primul loc fiind ocupat de medicul specialist;
      2.in declaratie de interese sa treaca si banii primiti/cutie medicamente prescrise;
      3.afirmatia ca farmacia primeste 6 cutii si plateste una singura e cam 20%adevarata;
    • 0 (0 voturi)    
      Mare adevar graiesti (Duminică, 28 octombrie 2012, 22:07)

      geageac [anonim] i-a raspuns lui Pixu'

      Vezi ce am raspuns mai sus si fi sigur ca-ti dau dreptate.Am iesit in rezerva dintr-un serviciu unde am fost ci-ist adica m-am ocupat cu securitatea interna .Stiu cate avize solicitau ai nostri medici militari pt a participa la astfel de congrese.Unii stateau pe afara cate 200 de zile pe an.Deh, asa se ia o spaga ca medic militar, eexact cum spui si tu.In restul de zile ramase dintr-un an tovarasul medic ofiter prescria statine prostilor si le umfla ficatul.
  • 0 (2 voturi)    
    Pe vremea lui Ceausescu . . . (Joi, 29 martie 2012, 8:36)

    Gheorghe [anonim]

    . . . daca se constata ca pe piata un anumit produs era prea scump pentru guvern in al achizitiuna si a alimenta astfel piata incepea o politica scrisa prin care se cauta convingerea populatiei consumatoare de ce este bine ca acel produs sa nu fie consumat pentru ca este daunator nevoie mare. Imi amintesc de pilda cum ani la randul s-a facut tam tam pe seama dulciurilor care odata consumate de copii le vor crea acestora numai necazuri. Nu era bina sa mananci carne iar de pe masa musai nu trebuia sa lipseasca pestele oceanic, Va amintiti probabil celebra lozinca.. nici o masa fara peste.. Nu era bina sa manncii ciocolata sa bei cafea, doamne fereste, mureai de inima in doi timpi si trei miscari. La toata acea propaganda nerusinata erau inhamati cine alti decat doctorii cu titluri inalte si o parte dintre ziaristi. Nu zic ca autorul articolului nu ar avea dreptate in ce scrie dar parca prea a parut acest articol exact in perioada in care se discuta noua lista de compensate. Personal consum Tanakan dar pana acum mi l-am cumparat singur, nici macar nu am stiut da este compensat. Nu stiu daca are vreo valoare sau nu important este ca eu ma simt bine cu el si probabil ca nu voi renunta la el in timpul viitor. In ce priveste sacosele cu buline la care face referire mai sus un posteur ar trebui sa stie ca ele nu sunt alceva decat inlocuitoarele subsatantelor pe care glandele unui om in varsta nu le mai produce sau adjuvante pentru elastifierea venelor si arterelor intarite si ca ele odata consumate se elimina pe diferite cai din organism de cele mai multe ori in 24 de ore. Deci nu fac praf niciun ficat sau alt organ asa cum sugereaza domnia sa. Si sa nu uite stimatul posteur ca va veni vremea cand va fi si dansul pensionar si . . . . Numai bine!
  • +3 (3 voturi)    
    a tacut cam toata lumea (inclusiv presa ...) (Joi, 29 martie 2012, 8:49)

    citizen kane [anonim]

    felicitari pentru articol
    adevarul e ca aceasta problema a fost mentionata doar periferic pana in prezent, luarile de pozitie frontale au fost cam prea (batator la ochi de) rare ... valabil si pentru presa, care a tacut cu talent
    va (si imi) doresc ca pe baza acestui articol sa inceapa sa se miste lucrurile in mod real (dar sansele sunt destul de mici)
  • +2 (2 voturi)    
    Toate suplimentele dau dependenta si imbolnavesc (Joi, 29 martie 2012, 9:26)

    dorina [anonim]

    Antibioticele - care chiar vindeca ceva - sunt prohibite, in schimb sunt agresiv promovate tot felul de suplimente care, folosite pe termen lung, nu fac altceva decit sa imbolnaveasca cronic si iremediabil fraierul care a cazut in plasa lor.
    Printr-o hrana normala, organismul isi produce singur tot ce -i trebuie. Cind se intervine cu un supliment, initial apare o stare de bine, apoi mecanismele care produceau acea substanta sunt abandonate de organism, intrucit el nu functioneaza cu supradoze. Asa apare dependenta. Administrarea suplimentului produce supradoze temporare care vor accelera distrugerea mecanismelor proprii. In timp, odata echilibrul normal stricat, apar si alte boli.

    Asa s-a imbolnavit mama mea de Parkinson luind coenzima Q10, care nu este altceva decit o dopamina. La inceput era energizata, dar celulele din creier care produceau dopamina au inceput sa moara, iar procesul nu a mai putut fi oprit.
    • +1 (1 vot)    
      Aveti dreptate. (Joi, 29 martie 2012, 13:27)

      Pensionar [anonim] i-a raspuns lui dorina

      Am observat efectul medicamentelor asupra mea si va pot spune ca toate dau dependenta. Chiar si aspirina, daca nu iau o zi, ma doare corpul. Functiile organismului se adapteaza la medicamentele inghitite , de orice tip ar fi ele,si reactioneaza in lipsa lor. Medicii prescriu multe medicamente si in doze mari, fiti atenti oameni buni, dupa inceperea unor tratamente, nu mai puteti sa scapati de acele medicamente, la care se adauga mereu altele.
    • 0 (0 voturi)    
      CoenzimaQ (Joi, 21 ianuarie 2016, 18:18)

      Dorian Sten [anonim] i-a raspuns lui dorina

      Coenzima Q10 nu este Dopamina, ci Ubiquinona si este un compus existent in mod natural in organism si unele alimente, avand rol in lantul de reactii biochimice care genereaza energia necesara celulelor.
      Parkinsonul din nefericire este actual o boala ce nu are vindecare prin medicamente. Ele doar incetinesc evolutia bolii spre degradare neurologica si deces.
  • +1 (1 vot)    
    Comision?! (Joi, 29 martie 2012, 10:08)

    vic [anonim]

    Comision de la farmacie in functie de cantitiate.Idee de ancheta jurnalistica.Pentru hepatite cei care prescriu retetele cu medicamentele de pe program(extrem de scumpe) recomanda aceleasi farmacii.Pe spitale la programe se spaguiesc distibuitorii.Nu este nici o legatura intre necesar si comanda.Inca se fura ca in codru.
    • 0 (0 voturi)    
      Corelatii in Ro (Joi, 29 martie 2012, 10:30)

      Pt@Comision [anonim] i-a raspuns lui vic

      In alte sectoare exista vreo legatura intre necesar si comanda?
      Ce te miri?
  • +1 (3 voturi)    
    Antibiotice versus suplimente (Joi, 29 martie 2012, 10:22)

    dorina [anonim]

    Sistemul farmaceutic nu cistiga mult din antibiotice, pentru ca ele se iau pe perioade scurte si vindeca bolile inca din faza acuta, daca sunt administrate cit mai devreme. Tocmai de aceea se intirzie cit mai mult tratamentul antibiotic prin cererea unei retete, eventual de la un medic specialist. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca acum la doctor iti trebuie programare si bani de consultatie.
    Cistigul vine din suplimentele si adjuvantele care dau dependenta si boli cronice.
    Toate cunostintele mele, din momentul in care au inceput sa fie interesate de diferite tratamente "naturiste" si intaritoare au intrat pe un drum fara intoarcere si din ce in ce mai accelerat spre ramolire.
  • 0 (0 voturi)    
    Sa va documentati mai bine (Joi, 29 martie 2012, 11:05)

    Todo [anonim]

    Si eu va doresc sa nu aveti pe nimeni din familie bolnav la batranete de Alzheimer

    Pentru ca atunci o sa sesizati diferenta din Tanakan si Ginko Biloba
    • 0 (2 voturi)    
      Pt@Todo (Joi, 29 martie 2012, 12:15)

      Diferenta nu consta in GB [anonim] i-a raspuns lui Todo

      Aia din Occident , care nu au Tanakan si Gingko Biloba in tratament ,cum o sesizeaza?
      Te asigur eu ca diagnosticul, tratamentul si abordarea bolii Alzheimer/ Parkinson/ Dementa este mai buna in Occident.
      Este o abordare multidisciplinara din care bolnavul are de castigat si se usureaza munca familiilor cu astfel de cazuri.
      In Ro toata lumea inghite nu numai GB cat si alte medicamente "naturiste" dupa ureche.
      Medicina nu-i pt toti neavenitii.
  • +1 (1 vot)    
    medicamente (Joi, 29 martie 2012, 12:13)

    nemo [anonim]

    sa fim seriosi, cheltuielile cu tanakanul si bilobilul sunt mici glume fata de alte medicamente bugetivore, sau prescrise in mod inadaptat. De exemplu Plavixul ar putea fi inlocuit la cel putin jumatate dintre pacienti cu aspirina (care costa de 20 ori mai putin).
    In legatura cu statinele, mai multe studii arata ca la persoanele in varsta, fac mult mai mult rau decat bine.
    Ce sa mai vorbim despre antidepresive, consumate masiv in anumite tari (pentru a demonstra eficienta unui antidepresiv sunt necesare de obicei 4-5 teste versus placebo (adica din 5 teste efectuate doar unul indica o eficienta a antidepresivului usor superioara placeboului).
  • +2 (2 voturi)    
    O parere (Joi, 29 martie 2012, 12:31)

    Dani [anonim]

    "Care este motivul real al mentinerii acestui medicament pe lista celor subventionate de catre stat? Am putea specula ca specialistii decidenti sunt stimulati de catre companiile farmaceutice producatoare sa ia o anumita decizie. Dar ar fi doar speculatii."

    Nu este nici o speculatie. Ati fii foarte surprinsi sa aflati faptul ca aceste companii producatoare de produse farmaceutice aloca un asa zis "buget" pentru promovarea produselor propii la doctorii de familie si nu numai. Exista si departamente unde aceasta activitate este clar definita. Parerea mea este ca ar trebuii sa verificati GSK, TERAPIA si nu numai, ci sa observati "puterea de cumparare" a agentilor intermediari :).
    Asta daca nu o sa va loviti de "MAREA CORPORATIE" care v-ar putea pune in cale niste piedici, cu scopul manipularii pietii farmeceutice.
    Mi-e frica sa mai ma duc la doctor si sa-i cer o prescriptie pt ce am, pt ca doctorul este influentat de colaboratori sa-mi ofere numai anumite medicamente care le produce compania Z,Y,X. Mai bine stau acasa si ma documentez de pe internet despre ce am si cum as putea sa scap, oricum de multa vreme caut numai leacuri pe baza naturala.
    Inca un lucru il pot spune: Organizatia Mondiala a Sanatatii propune un numar de 500 de medicamente cu reale efecte benefice omului dar din pacate cele generice intregesc numarul pana la 40.000.

    O zi buna, sanatate cat cuprinde si feriti-va de conspiratii, pentru ca unele dintre ele chiar se dovedesc a fi reale iar in acest caz, nu ai ce sa faci.
  • 0 (0 voturi)    
    Ginkgo biloba (Joi, 29 martie 2012, 15:37)

    Liviu Marinescu [anonim]

    Domnule Mixich nu inteleg de ce insitati atata viziavi de aceasta substanta in timp ce alte substante din aceeasi clasa de vasoactive vi se par ok, de exemplu: Sermion, Oxybral, Pentoxi retard - care primesc de la casa de asigurari o suma mai mare decat ginkgo biloba iar efectele sunt chiar mai slabe decat ginkgo biloba - conform studiilor comparative. Vreau sa va reamintesc ca toate aceste substante sunt incadrate in aceeasi clasa de eficacitate de catre casa de asigurari din Franta pe care o citati mai sus.
    De asemenea nu inteleg ce aveti cu ginkgo biloba precum si cu firma slovena de mai sus - mai mult vad ca citati pozitii oficiale ale acestei firme pe care nu le-am gasit pe internet??
    Sa inteleg ca originea dvs croata va influenteaza cand faceti asemena afirmatii nefondate?
  • 0 (0 voturi)    
    MDa (Joi, 29 martie 2012, 15:50)

    ion [anonim]

    Unde este de fapt problema, cu ginko nu stiu cum sau fara el. Merg la medic (de familie sau specialist) primesc un tratament cu niste medicamente compensate cu anumite doze. Ma duc cumpar medicamentele si CAS marca banul la farmacii/producatori de medicamente. Simplist cam asta ii circuitul. Unde intervine problema? Nimeni nu verifica daca medicamentul prescris de medic chiar ii recomandat pt boala mea sau daca doza ii corecta sau daca nu exista ceva similar dar mai ieftin. De ce nu verifica nimeni? pentru ca nu are nimeni acest interes. Nimeni nu are interesul ca eu ca pacient sa ma fac bine dar in acelasi timp sa se cheltuie cat mai putin bani posibili. (sa nu ma intelegeti gresit nu vreau rabat la calitate, vreau eficienta). Ar fi numeroase solutii pentru a eficientiza sistemul: managerii CAS sa primeasca bonusuri in functie de cum manageruiesc fondurile, sau sa apara casele private care cu siguranta o sa aiba interesul sa tina cu dintii de bani etc etc.
    De ce nu se face nimic? Producatorii de medicamente fac "lobby" (asta ca sa nu zic mita) ca sistemul sa fie asa cum ii.
  • 0 (0 voturi)    
    Subiect interesant, comentatori slabi. (Joi, 29 martie 2012, 22:51)

    Alin_N [utilizator]

    Subiectul este cum de a fost pe lista de compensate si gratuite zeci de ani substanta activa extract de ginkgo biloba care nu este foarte eficienta, in timp ce in alte state nu este pe lista.
    Comentatorii imi spun ca uneori farmaciile platesc o cutie si iau una gratuita sau 6 gratuite. Unul este ofticat ca un medic specialist are casa, altul ranjeste satisfacut la viziunea cu farmacii inchise din cauza listei de compensate taiata.
    Acesti comentatori, sper din toata inima, doar pentru binele lor, sa o faca pe prostii.
    Problema reala ramane nediscutata: de ce statul nenorocit mafiot si hot rromanistanez a pus pe liste, STATUL, nu farmacia care ia o cutie gratuita la un a achizitionata, nu medicul specialist care si-a castigat o casa din cabinetul privat, STATUL MAFIOT, de ce a lasat pe liste zeci de ani medicamentul cand in Europa nu era? De ce birocratii din minister au aprobat lista? Care sunt SPAGARII? De ce o dati in BALARII?
    • 0 (0 voturi)    
      Pt@Alin_N (Joi, 29 martie 2012, 23:39)

      Comentatori buni 50% [anonim] i-a raspuns lui Alin_N

      Si noi, ca si comentatori, ne-am intrebat acelasi lucru.
      Nu stim raspunsul. Il cautam, ca si tine.
      Unii dintre noi stim traseul, dar nu putem face nimic.
      Nu facem parte din acele comisii speciale, insa stim multa Medicina.
      • 0 (0 voturi)    
        E na... (Marţi, 28 august 2012, 18:46)

        BadSeed [anonim] i-a raspuns lui Comentatori buni 50%

        Imi si imaginez cata medicina stii tu.
        Trecand peste asta raspunsul e la un pas de tine. Tot ce trebuie sa faci este sa te documentezi putin. Da` asta cere putin creier si putin efort. Ceva sigur iti lipseste.
        Anyway google is your friend...
  • 0 (0 voturi)    
    E vorba de ginkgo-biloba (Vineri, 30 martie 2012, 7:56)

    Costea Georgel [anonim]

    Foarte multă dispută, dar dacă vă interesaţi ce este cu acest copac, că de un copac este vorbă din frunzele căruia se face medicamentul, dar foarte bine se poate face şi un ceai. Te poţi duce la hipermarket să cumperi un cea de tei, dar foarte bine poţi strânge frunzele de tei să-ţi faci ceaiul singur. Copacul acesta se descurcă foarte bine şi în România, daţi o căutare pe google şi aflaţi cum puteţi avea propriul copac. Nu este mai pretenţios ca un tei. Dacă vrei să scoţi bani din buzunar, chiar şi compensat de către stat, nu ai decât să cumperi şi toate celelalte de la firme "de marcă", ceapă, ardei, usturoi.
  • 0 (0 voturi)    
    adevar crunt (Vineri, 30 martie 2012, 10:31)

    toni [anonim]

    Medicii cu experienta mai indelungata stiu foarte bine cum stau de fapt lucrurile cu medicamentele: jumatate din ce e pe piata NU au nici un efect benefic din cele pretinse in prospect, 25% au efecte slabe sau indoielnice. Goana dupa profit a facut fie largirea indicatiilor si la boli pentru care nu au efect, fie la inventarea unor eecte miraculoase care nu exista absolut deloc-ex detralex.
    • 0 (0 voturi)    
      Bani aruncati in vant (Vineri, 30 martie 2012, 11:28)

      Nl [anonim] i-a raspuns lui toni

      Nici Detralexul si nici Preductalul nu exista in Olanda.
      Am ramas socata....
      Sa se faca ceva economii sin Romania, prin scoaterea acestor medicamente de pe lista.
  • 0 (0 voturi)    
    Recunosc (Vineri, 30 martie 2012, 16:01)

    fefe [anonim]

    ca am citit de curand ca Ginkgo este compensat in Romania, am crezut ca nu vad bine... apoi am inteles ca e adevarat.

    Ginko este ceea ce se numeste medicina traditionala. Nu vreau sa combat convigerile celor care il folosesc, dar el este din aceeasi categorie cu musetelul, sunatoarea, menta, anghinarea si alte plante pe care le folosim din mosi stramosi, si care au chiar efecte curative mai bine atestate si studiate decat Ginko. Daca incepi sa compensezi Ginko inseamna ca trebuie sa comopensezi si ceiutzul de musetel.

    Si acum ajungem la fondul problemei. De ce se compenseaza Ginko si nu musetelul? Pentru ca Ginko a fost luat in brate de mastodontii farmaceutici internationali care trebuie sa faca profit cu orice pret, inclusiv prin devalizarea bugetelor de sanatate ale unor tari prost administrate ca Romania, in timp ce musetelul saracul de el nu are astfel de sustinatori suspusi.
  • 0 (0 voturi)    
    Sunteti doar niste analfabeti... (Marţi, 28 august 2012, 18:41)

    BadSeed [anonim]

    Draga domnule jurnalist,
    Bine ar fi daca, inainte de a redacta un astfel de articol, te-ai documenta. Poate nu ai mai scrie marile tampenii pe care le scrii, poate nu ai mai dezinforma, si, poate, candva, vom intra si noi in randul "lumii".
    In PRIMUL rand ai putea citi prospectul sau RCP-ul(rezumatul caracteristicilor produsului) Tanakan si ai afla ca el NU ARE indicatie in Alzheimer. Scrie negru pe alb. Asa ca ai cam citit concluziile studiilor alea pe dos.
    Mai apoi ai putea descoperi ca Tanakan este un COMPRIMAT cu EXTRACT standardizat si titrat de gingko biloba(Egb 761) iar Bilobil este o CAPSULA cu frunze de gb tocate inauntru. Daca te-ar duce capul ai sesiza diferenta. Cele 2 produse NU seamana deloc.
    Mergand pe acest fir vei observa ca din clasa vasodilatatoarelor periferice doar gingko biloba a fost "ingradit" in ceea ce priveste compensarea. Nicergolina, de exemplu, NU a fost.
    Statul roman compensa 5,8 Ron/ cutia de Tanakan. Aceasta compensare s-a dus dat fiind faptul ca acum produsul a ramas compensat DOAR in Alzheimer, unde EL NU are INDICATIE. Deci TANAKAN NU SE MAI COMPENSEAZA.
    In schimb statul roman compenseaza 19 RON/cutia de Sermion(nicergolina). Care din momentul schimbarii din 10 mai 2012 si-a triplat vanzarile depasind cu mult isoticul Tanakan.
    Tinand cont de faptul ca Sermion este produs de Pfizer, o companie cu o cifra de afaceri de peste 300 mil de euro in Romania, iar Tanakan de Ipsen, cu o cifra de afaceri de 14-15 mil de euro...gandeste-te mai bine de ce s-a scos gingko biloba de la compensare. Cine are ce de castigat...
    Uite asa a ajuns statul roman sa desfiinteze un medicament apreciat peste tot in lume, un extract din frunze de gb cu efecte secundare in 0,003% din cazuri(RCP) si cu eficienta dovedinta prin studii in AVC, vertij, claudicatii, tinnitus, tulburari de memorie si de cognitie, etc si sa urce in slavi un medicament mai scump, cu efecte secundare puternice si cu eficienta majoritar indoielnica...
    Vai de voi...
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Luni, 3 septembrie 2012, 23:28)

      leana [anonim] i-a raspuns lui BadSeed

      Chiar zilele trecute am vazut de vanzare un copacel de Ginko Biloba in florarie ... cei care sunt foarte atrasi de remediile naturiste isi pot pune un ghiveci cu asa ceva in casa ... nu ca nu ar rezista si in curte, in conditii normale, dar poate oamenii stau la bloc si n-au loc sa creasca ditai copacul afara.
    • 0 (0 voturi)    
      bravo (Joi, 4 octombrie 2012, 19:49)

      lucia [anonim] i-a raspuns lui BadSeed

      cel mai eficient comentariu


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă