FOTO Un matematician australian a publicat pe Facebook o demonstratie ce arata ca unul dintre mesajele publicitare McDonald's este eronat

de G.T.     HotNews.ro
Marţi, 12 ianuarie 2016, 11:35 Magazin

Mesajul publicitar McDonald's
Foto: captura ecran
In Australia compania McDonald's are un produs care se intituleaza "Create Your Taste" si care le permite clientilor sa combine 30 de ingrediente pentru a isi comanda un hamburger personalizat. In mesajul publicitar folosit de companie pentru promovarea acestui produs, McDonald's comunica urmatoarele: "cu 30 de ingrediente, posibilitatile sunt nelimitate".

Allister Haire, client fidel al celui mai mare lant de restaurante de tipul fast-food din lume, a publicat pe pagina sa de Facebook o plangere impotriva companiei pentru simplul motiv ca mesajul induce in eroare clientii.

Mesajul sau este insotit de o demonstratie matematica prin care Allister Haire arata ca numai 30 de ingrediente nu pot genera posibilitati nenumarate, ci un numar finit de posibilitati, si anume 1.073.741.823, scrie mashable.com.

Iata cum arata demonstratia lui Allister Haire:

Citeste si: Germania: McDonald's lanseaza primul hamburger din carne de vita 100% ecologica

Citeste pe Stirile Pro Tv

Prima vizita in strainatate a ducelui si ducesei de Cambridge, cu ambii copii. De ce a ingenuncheat premierul Canadei

Ducele si ducesa de Cambridge si copiii lor: George si Charlotte, au ajuns in Canada, in prima vizita in strainatate in formula de 4. Daca printul George este deja la al doilea turneu in strainatate, dupa Australia, pentru surioara lui de 16 luni e prima oara cand pleaca atat de departe de casa.
    Saracul (Marţi, 12 ianuarie 2016, 11:47)

AdiSto [utilizator]

Sa inteleg ca pana acum el a crezut tot ce au zis aia in reclame? Si abia acum, cand au intrat pe terioriul lui, a descoperit prima reclama mincinoasa?
    Nenea, vezi ca nici alea cu "mancare sanatoasa" nu sunt adevarate. Si nu-ti trebuie facultate ca sa realizezi asta.
    Daca McDonald's (Marţi, 12 ianuarie 2016, 11:49)

falcoind [utilizator]

da un burger am și soluția pt ei :D

"cu 30 de ingrediente, posibilitățile sunt nelimitate într-o viata de om " (80 de ani aproximativ 42 milioane de minute ) cu excepția dacă reușești sa mănânci 1 burger la 2 secunde bafta la profu de mate la încercare.
    Sunt doctor in IT (Marţi, 12 ianuarie 2016, 11:51)

V. Veroiu [utilizator]

Insa ii pot demonstra matematicianului ca se insala.

Gusturile si mirosurile se formeaza prin interactiunea moleculelor din mancare cu celulele receptoare din corpul uman. Daca luam doar doua ingrediente: zahar (dulce) si sare (sarat) si le combinam, putem obtine o aroma noua de fiecare data cand schimbam ponderea (raportul) zahar/sare. Astfel, cand amestecam 2 g de zahar cu 2 g de sare obtinem acelasi gust ca si cand am amesteca 1 t zahar cu 1 t sare.

Astfel, pentru ca McDonald nu precizeaza care e raportul ingredienteleor sale in hamburger, demonstratia prezentata mai sus este falsa pentru ca pleaca de la premisa ca aceste ingrediente sunt in cantitati fixe.

Mai mult, gustul se formeaza la fiecare om diferit in functie de numarul de receptori celulari care e stabilit de ADN si de istoricul individului. Putem presupune ca nu exista simultan pe planeta doi oameni cu acelasi numar de receptori prin simplul motiv ca acelasi ADN se poate intalni doar la gemenii monozigoti si clone insa chiar si asa unul din indivizi a mancat ieri ceva fierbinte care a mai distrus 3 celule.

Deci luand in calcul ponderile posibile plus combinatiile plus variabilitatea ADN-ului pot demonstra ca toate gusturile formabile sunt pe undeva pe la 10^250. Prin comparatie, numarul atomilor din univers este estimat in jurul 10^80. Astfel numarul 10^250 este finit insa dpdv al universului in care traim reprezinta "infinit" fiind cu ordine de magnitudine mai mare.

Deci da: matematica ne ajuta in calcul insa din cauza ei uitam sa mai vedem realitatea.
      Adaug (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:48)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Pentru ca discutam la nivel molecular, de fiecare data cand spunem "ingredient" sau "receptor" apare in calcul numarul lui Avogadro (multime mare de molecule). Nu apare intreg ci doar fractionar insa cand ne uitam la 10^23 "miliardul" calculat de dom' profesor este itsy-bitsy-tiny-little. Iar cand inmultim combinatiile ponderilor ingredientelor cu ce a gasit matematicianul si cu Avogadro, de cateva ori pentru toti oamenii de pe planeta (cand presupunem variabilitatea ADN-ului), ei bine, numarul ala este ENORM!
        Numarul lui Avogadro (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:19)

aprox 6.023.000.000.000.000.000.000.000.00.
        E mai comod... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:25)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

... sa tratam cu "legatura" de molecule, decat cu "bucata". Daca la 6,028*10^26 de ridichi, iti lipseste una, nu cred ca o sa fii prea traumatizat :)
          Tocmai de aceea (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:17)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

Lucram cu "ordin de marime", in general puterile lui 10 sau pe scara logaritmica.
      Cum arata un univers (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:53)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Format doar din hamburgeri?
      pai tot nu sunt nelimitate. (Marţi, 12 ianuarie 2016, 13:34)

g01an [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

cum acele 30 de ingrediente au un numar finit de compusi organici fiecare, numarul de "posibilitati" ramane tot limitat.
        Momentan (Marţi, 12 ianuarie 2016, 14:23)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui g01an

Termenul de "nelimitat" nu exista decat in matematica. Tot ce stim altceva este limitat. Universul este limitat dar fara margine. Suna aiurea dar asa este. De exemplu functia 1/n este tot limitata dar fara margine: cu cat n este mai mare, limita functiei tinde spre 0 insa niciodata nu va atinge exact zero.

Nu ati inteles insa punctul de greutate. Eu nu m-am axat pe o demonstratie cum ca McD ar face retetele infinite ci pe faptul ca demonstratia semidocta a unui matematician este gresita. Iar el ca matematician ar trebui sa isi vada lungul nasului si exactitatea stiintei sale. Atunci cand vrea sa faca o demonstratie matematica, sa o faca cum trebuie: definitie, ipoteza, demonstratie. Ceea ce face el este o aiureala. Da, merge pe un model simplificat DAR intai de toate e definitia modelului.

Aceste lucruri se invata cand te apuci de un doctorat intr-o stiinta exacta insa se predau la facultate, oriunde in lume.
          Limita (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:36)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

sirului ESTE 0 ! A seriei NU !
            Corect (Marţi, 12 ianuarie 2016, 18:32)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

Era doar sir, nu suma de elemente.
          pai (Marţi, 12 ianuarie 2016, 21:55)

g01an [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

pai in cazul asta ti-ai explicat singur de ce este valida acuza: au folosit un termen mincinos in reclama pe care si-au facut-o. Termenul nelimitat fiind originar din matematica nu suporta sensul metaforic pe care a vrut sa-l foloseasca restaurantul pentru a se promova.
            Nu acuza era ceea ce am criticat (Marţi, 12 ianuarie 2016, 23:48)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui g01an

Ci demonstratia lui "matematica" cum ca poate obtine un miliard de gusturi. Nu un miliard ci muuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuult mai multe.
        Eroarea ta si a "matematicianului" este ca (Marţi, 12 ianuarie 2016, 20:06)

mcris [utilizator] i-a raspuns lui g01an

endless NU inseamna nelimitat ci fara sfarsit. Si un cerc e fara sfarsit dar e limitat.
      Doctor in fizica (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:39)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

2 grame de sare au un anumit numar de molecule. 2 tone au de 1000000 de molecule mai mult. Care este probabilitatea ca din cinci aruncari cu moneda sa obtii de patru ori pajura, iar din 1000000, 800000 ?
        Ce au una cu alta? (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:51)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

Ce treaba are probabilitatea cu amestecul a doua cantitati date de substante date? Probabilistic obtinem altceva? 2 + 6 grame de sare spectral se comporta la fel ca o mostra din 2 + 6 t de sare daca amestecul e uniform. De asta cand analizam apa oceanului ajunge o sticla si nu trebuie pompat tot oceanul prin laborator. Nu e nici o moneda si nici o probabilitate in joc aici.
          Imi pare rau... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:05)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

... dar probabilitatile functioneaza caor pentru numere mari :(
          Si care e... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:08)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

... rezolutia spectrala ?
            Imi cer scuze dar (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:15)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

Nu cunosc termenul de rezolutie spectrala.
          Ideea de functie continua... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:28)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

... este doar o aproximatie convenabila, in anumite marje de eroape
      Contactul cu realitatea în IT :) (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:21)

Harald [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Nu sunt matematician, dar comparația între numărul (estimat) al atomilor din Univers și numărul de posibiltăți de a combina niște ingrediente (pornind de la presupunerea inconștientă că rezoluția gustului uman este infinită) este complet paralelă cu realitatea.

Un administrator de rețea pe care l-am avut angajat avea o problemă cu unghiul minim sub care se putea vedea un satelit spre care trebuia orientată o antenă. Și am înțeles în cele din urmă că în mintea lui Pământul era perfect plat și avea vreun milion de kilometri lunigime :)

Desigur, dacă l-ai fi întrebat concret, știa să recite dimensiunile exacte ale Pământului. Doar că în viața de zi cu zi nu le și conștientiza. Cam așa merg lucrurile în IT :)
        Comparatia (Marţi, 12 ianuarie 2016, 18:34)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Harald

Este ca sa se vada cat de mari sunt numerele. Un student a calculat o memorie cum ca are 2^1024 biti. Nu putem construi o memorie asa de mare. Chiar de am stoca un bit pe fiecare atom, ne-ar trebui muuuuuuuuulte universuri.
      Nu chiar asa. (Miercuri, 13 ianuarie 2016, 1:43)

Valentin9999 [anonim] i-a raspuns lui V. Veroiu

1 milion de oameni percep o singura rosie intr-un milion de moduri diferite, dar fiecare individ nu o sa aiba decat o singura perceptie.
      Si despre asta e toata discutia, perceptie. Chiar daca peste cateva luni ai imbatranit si corpul tau percepe o rosie diferit, mintea aproximeaza si cele doua experiente nu vor fi diferite, altfel, fiecare gust ar fi o experienta complet noua.
      Plus ... nu stiu ce palat "rafinat" ar avea consumatorii McDonalds daca 30 de ingrediente li se par ceva deosebit ...
    Păi cam are dreptate McDonald's (Marţi, 12 ianuarie 2016, 11:53)

george1977 [utilizator]

Nu poți mânca într-o viață 1.073.741.823 hamburgeri personalizați. Ar însemna cam 36.772/zi timp de 80 de ani. Și chiar dacă încerci pot fi introduse noi ingrediente sau schimbate cele existente.
    Iar dacă McDonald's schimbă reclama și afirmă că "cu 30 de ingrediente, posibilitatile sunt de peste 1 milion" va fi la fel de impresionant.
    oooo, viata mea (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:01)

mihaiionescu2 [utilizator]

De fapt a demonstrat ca sta bine cu o parte din aritmetica, dar foarte prost cu logica. Numarul limitat de posibilitati ar trebui sa-l imparta apoi la timpul necesar realizarii si degustarii pentru a vedea ce obtine cu adevarat.
    Posibilitatile sunt intr-adevar fara de sfarsit (endless = "being or seeming to be without end" or "extremely numerous" or "joined at the ends") pentru un consumator , deoarece nu i-ar ajunge toata viata sa realizeze toate combinatiile posibile.
    Domnul "matematician" nu a obtinut decat o figura de tocilarul clasei. Nu va fi primit la o petrecere pentru asta.
    se vede ca e matematician (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:07)

eu sunt [utilizator]

nu le are cu semantica. dar are dreptate dpdv matematic :)
      Nu are nici cu matematica (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:44)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui eu sunt

Pentru ca pleaca de la doua premise false:

1. ingredientele sunt amestecate in cantitati fixe (da/nu)

2. gusturile sunt percepute de toti oamenii in mod identic

Deci are dreptate doar pentru o lume in care toti suntem clone iar fast-food-ul pune cantitati fixe de ingrediente de fiecare data cand prepara un hamburger.

Un fel de "gaini vii, perfect sferice in vid absolut".
        Prima aproximatie (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:15)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Se vor crea si oameni sferici in vid. In a doua aproximatie, vor trai sin in atmosfera de metan :)
    ORICE OM DE BUN SIMȚ (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:24)

pointless man [utilizator]

intuiește această limită. Oricum UN MILIARD de combinații este cam tot una cu infinitul pentru viața oricui.

Dar, deh, știm un pic de matematică, însă avem creierul aproape... hamburger.
      Dar nu si pentru... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:25)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

... 1000 de combinatii pe zi :)
      N exxista numere absolute, ci doar relative :)
    defulare (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:28)

Soarele [utilizator]

Înţeleg defularea omului, dar nu ia în considerare faptul că poţi varia şi CANTITATEA.

Adică fiecare din combinaţiile alea reprezintă o multitudine, ca sa nu zic infinitate, de posibilităţi: cu 1 g de mustar, cu 1.01 grame de mustar etc.

În al doilea rând, dacă mănânci un hamburger pe zi, ca sa treci prin 1.073.741.823 combinatii ţi-ar lua aproape 3 milioane de ani. La 3 hamburgeri/zi, 1 milion de ani

Deci? "posibilităţi practic nelimitate"
      Combinatii (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:30)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui Soarele

Daca mananc 1000000 de hamburgeri cuvariatii de un microgram de mustar fiecare, ce se intampla ?
    Combinatii (Marţi, 12 ianuarie 2016, 12:48)

Lovilutia [utilizator]

Pai, la un miliard de combinatii si sase miliarde de pamanteni, exista probabilitatea ca fiecare combinatie sa fie gustata de cel putin sase oameni, deci mai poate fi considerata unica ?
      Da (Marţi, 12 ianuarie 2016, 13:04)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

Pt ca fiecare om simte gustul altfel.
        Poate intre ei sunt doi gemeni (Marţi, 12 ianuarie 2016, 13:29)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

monozigoti si, mai rau siamezi :)
          Am scris mai sus (Marţi, 12 ianuarie 2016, 14:25)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

NU: pentru ca depinde nu numai de modelul ADN (identic) ci si de istoria individului. Daca avem doi gemeni clone si unul care si isi rupe mana, nu mai e identic cu celalalt pentru ca oasele au fost deviate un pic. De fapt si daca isi stoarce un cos pe fata nu mai sunt identici. De fapt si daca mama doarme mai mult pe partea dreapta nu mai sunt identici (si inca nici nu s-au nascul) - diferentele insa sunt extrem de subtile. Numai faptul ca unul azi a stat 10 minute si celalalt 10 minute si 30 de secunde in Soare si nu mai sunt matematic vorbind identici.
            Productie de serie (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:25)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Care este probabilita ca doua produse sa fie identice ? Probabil, practic zero. Si cu toate astea ele funtioneaza practic la fel !
              Exact (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:56)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

De aceea un matematician nu poate "demonstra" ceva legat de gusturi si ingrediente. Pentru un om de rand desi doua gusturi par identice (piesele functioneaza la fel) ele pot fi cauzate de ingrediente diferite (deci nu identice).

Practic "identic" avem in doar doua zone ale stiintei: matematica si mecanica cuantica. Acolo doi atomi de hidrogen izotop tritiu sunt IDENTICI. Mai sus de aceste nivele mici imperfectiuni subtile fac ca lucrurile sa nu fie identice. Un nanogram de ceva in plus si ai cu miliarde de molecule mai mult.

Deci nu poti matematic demonstra retete de McD, pentru ca pleci de la premise false.
                Nu e chiar asa (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:02)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Doua nuclee de uraniu pot contine acelasi numar de protoni si de neutroni, dar nu putem afirma cu siguranta care se va dezintegra primul :)
                  Viitorul (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:14)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

Cand spui "sunt identice" te referi la starea curenta la momentul prezent, nu la viitor. Viitorul implica interactiuni sau probabilitati si este chiar si in mecanica cuantica previzibil insa cu o anumita probabilitate.
                NU ! (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:07)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Doua nuclee (nu atomi !) de tritiu nu sunt identice, ele se pot afla in stari energetice diferite.
                  Corect (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:12)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

In aceeasi stare de excitare. Ma refeream la starea de baza, standard.
                Dragule, (Marţi, 12 ianuarie 2016, 16:16)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Hm? (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:13)

And your point is?
                    My point is... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 18:46)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

. that number calculations does not describe all natural phenomenoms
                      Hmmmm (Marţi, 12 ianuarie 2016, 23:50)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

"se vede ca esti matematician sau, si mai rau, inginer :( Doar categoriile aste au convingeri atat de ferme. Ca si aceia care prognozau ca trenurile care circula cu mai mult de 30 km/h vor avea ca rezultat axfinctia pasagerilor)."

implica sau echivaleaza

"that number calculations does not describe all natural phenomenoms"

Poate ati gasit o relatie cauzala insa sincer nu o vad intre cele doua afirmatii de mai sus.
              Si mai adaug (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:06)

Lovilutia [utilizator] i-a raspuns lui Lovilutia

ca fara asta nici bombele atomice si si nici centralalele nucleare n-ar fi fost posobile
    Identic... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:09)

Lovilutia [utilizator]

... nu exista, decat poate le nivel subatomic (electroni, quarci etc, si asta in limitel noastre de a masura). Dar, reactii APROAPE identice EXISTA ! Altfel stiinta nu ar fi decat un bluff.
    Fizica spune... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:20)

Lovilutia [utilizator]

... ca nu poti imparti 10 atomi in trei parti egale. Orice estimare are partea ei de eroare. Nu vor exiata niciodata suficienti oameni astfel incat gusturile lor sa fie precizate cu probabilitate de 100%.
    Dar, chiar si cu 80%, comercial, este o mare lovitura :)
    Pai la noi... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:24)

Qu [utilizator]

La TV si reclame nici macar gramatica nu e corecta. Ce sa mai zici de restul...
    Nu am . . . (Marţi, 12 ianuarie 2016, 15:39)

Vali Cel Batran [utilizator]

. . . mai ras demult cu atata pofta!
    Statistica e misto (Marţi, 12 ianuarie 2016, 17:44)

Lovilutia [utilizator]

Am o balta la csre daca arunci undita, probabilitatea sa prinzi un crap e de 1/5. Daca avem un miliard de pescari, probabilitatea se modifica ? Poi se pune problema cum incap ei pe malurile baltii :)
    Daca... (Marţi, 12 ianuarie 2016, 18:12)

Lovilutia [utilizator]

... cainele ar nasste pui vii, de ce stirile n-ar naste comentarii fara limita ? :)
    E doar marketing viral (Marţi, 12 ianuarie 2016, 23:46)

Dragos-Maracineanu [utilizator]

Nu are legătură cu matematica, IT-ul sau altceva din zona științelor exacte. E doar o alta modalitate de a vorbi despre brandul acesta în media sociala/social media. Și se pare ca agenția lor și-a făcut treaba. 52 de comentarii (majoritatea peste medie și aproape fără postacii de serviciu) este o realizare! Există o zicală în folclorul universal "un nebun arunca o piatra în apa și 10 înțelepți se chinuie s-o scoată".
    Si ... (Miercuri, 13 ianuarie 2016, 9:49)

vitan.sandu [utilizator]

... totusi, dincolo de reclama, faptul ca un numar atat de mare de comentatori sunt interesati de un subiect tangent cu matematica, dovedeste ca suntem o natiune cu un grad de inteligenta si instruire ridicat. Oare cati (ne)fizicieni, respectiv (ne)chimisti din tarile occidentale (chair Italia - patria lui Avogadro) ar putea raspunde la intrebarea cine a fost acesta?
      Concluzia e îmbucurătoare (Miercuri, 13 ianuarie 2016, 12:58)

comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui vitan.sandu

câtă vreme nu cunoaștem vârsta medie a comentatorilor.
      Mă tem că dacă am calcula-o ne-am întrista puțin...
    Cate comentarii (Miercuri, 13 ianuarie 2016, 13:24)

CititorulComentator [utilizator]

Pentru nimic :)
    reclama la reclama (Miercuri, 13 ianuarie 2016, 14:39)

IuliaAurelia [anonim]

O reclamă la reclamă...nimic altceva.Produsele din categoria fast-food nu sunt sănătoase.