Primul portret al lui Iisus? Cercetatorii analizeaza imaginea unui barbat care seamana cu Mantuitorul, descoperita pe una dintre cartile din Iordania

de Carla Dinu     HotNews.ro
Luni, 4 aprilie 2011, 7:33 Actualitate | Internaţional

Un portret, posibil al lui Iisus Hristos, a fost gasit pe una din cele 70 de carti din plumb descoperite intr-o pestera din Iordania. Imaginea, care nu se distinge usor, infatiseaza un barbat cu parul lung, purtand o coroana de spini pe cap, scrie Daily Mail.

Istoricii incearca sa determine daca acesta este cu adevarat portretul lui Iisus Hristos. Daca banuielile lor se adeveresc, imaginea va fi primul portret al Mantuitorului.

Ei investigheaza daca imaginea a fost creata in timpul vietii lui Iisus de catre cei care l-au cunoscut. Istoricii cred ca manuscrisele descoperite in Iordania au fost create de catre urmasii lui Iisus la cateva decenii imediat dupa crucificare.

Cea mai convingatoare dovada a faptului ca manuscrisele sunt crestine este o pagina care pare sa arate o harta a orasului sfant Ierusalim.

Pe de alta parte, pe una dintre carti pare ca scrie "Mantuitorul lui Israel", in ebraica veche.

Reamintim ca 70 de carti din plumb, cu o vechime de aproximativ 2.000 de ani, au fost gasite intr-o pestera din Iordania. Expertii care le analizeaza spun ca documentele, unele dintre cele mai vechi scrieri crestine, ar putea fi o descoperire majora in istoria crestinismului.

Brosurile sunt in prezent in mainile unui camionagiu beduin numit Hassan Saida, care locuieste in satul Shibli-Umm Al-Ghanam din Israel. El refuza sa le vanda, dar a acceptat sa trimita doua dintre ele in Anglia si Elvetia pentru analiza.

Daca cercetarile vor confirma autenticitatea acestora, scrierile ar reprezenta cea mai mare descoperire dupa Manuscrisele de la Marea Moarta gasite in 1947.


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

10901 vizualizari

  • -6 (14 voturi)    
    carti (Luni, 4 aprilie 2011, 8:33)

    Valentin [anonim]

    Ce vad aici ma convinge ca orice religie se bazeaza numai pe superstitii, presupuneri, make-belive stories, samd...Ex: se repeta la nesfarsit in fiecare articol pe tema asta ca placutele respective sunt de 2000 de ani dar nici o dovada stiintifica nu este prezentata (va rog nu imi spuneti ca se bazeaza cum arata plumbul, asta nu e o dovada stiintifica).
    • +3 (9 voturi)    
      va convingeti relativ usor..mai cautati! (Luni, 4 aprilie 2011, 9:40)

      neanonim [utilizator] i-a raspuns lui Valentin

      Pentru ceea ce vreti d-voastra trebuie sa cautati in alta parte, nu intr-un articol informativ (care nu face decat sa culeaga o informatiie din mai multe surse)
      Ce se prezinta aici n-are scopul de a va schimba credinta d-voastra in vreun fel.. n-o luati chiar asa personal!
      • +1 (3 voturi)    
        credinta, radiocarbon dating (Luni, 4 aprilie 2011, 16:40)

        Valentin [anonim] i-a raspuns lui neanonim

        Credinta a fost schimbata de mult, singurul lucru de care imi pare rau este ca nimeni nu mi-a spus ca vorbim de make believe stories, am citit f mult si am reflectat si mai mult...ce am vrut sa spun este ca asta este un exemplu care pare minor dar asa se poate perpetua o idee gresita (carti vechi de 2000 de ani): se repeta la nesfarsit (fara nici o dovada) pana cand se accepta ca un lucru aproape nedisputabil. Sa fiu si mai clar, cititi jos unde cineva scrie sa te duci la wikipedia si sa citesti de radiocarbon dating sa datezi ceva care contine plumb si sunt cand scriu raspunsul asta 6 voturi pozitive. Nici macar nu ar trebui sa citesti wikipedia ca sa iti dai seama ca ii spune radiocarbon pt ca se dateaza materiale care contin Carbon...ditamai gogorita
  • +3 (3 voturi)    
    Seamănă cu cine? (Luni, 4 aprilie 2011, 8:53)

    Paul Ghițiu [anonim]

    Chiar dacă, posibil involuntar, iată un exemplu de manipulare mass media ca la carte: "....unui bărbat care seamănă cu Mântuitorul...". Cu care Mântuitor? cel din filmul lui Zefireli, din al lui Mel Brooks, sau din alte sute de filme care Îl au ca personaj? Sau poate din pictura religioasă romano-catolică cu personaje desenate şi pictate după oameni de pe obişnuiţi? Sau de pe controversatul giulgiu de la Torino? Sau poate după icoanele bizantine, în care, se ştie, imaginea este în întregime simbolică?
    Nu există nicio imagine a Mântuitorului din vremea lui cu care să fie cu care să fie comparate alte imagini şi să se spună că seamănă cu El. Aşa că titlul ar trebui reformulat pentru a lăsa oamenii să creadă că ştim şi ştiu mai mult decât ştiu, adică să aşeze realitatea virtuală (pentru că asta este toată imagistica despre Hristos în lipsa imaginii etalon) în locul realităţii obiective.
    • 0 (2 voturi)    
      Va dati seama ca nu e o poza..:) cum ati vrea.. (Luni, 4 aprilie 2011, 12:34)

      neanonim [utilizator] i-a raspuns lui Paul Ghițiu

      e un chip cu o cununa de spini.. atat! ce relevanta are cum arata?!
      • 0 (4 voturi)    
        Iisus cu o cunună de spini (Luni, 4 aprilie 2011, 13:06)

        Paul Ghiţiu [anonim] i-a raspuns lui neanonim

        Interesul pentru cum arăta Hristos nu este al meu, ci al celor care tot încearcă să-l facă un om ca noi: adică fustangiu, homosexual, probabil beţiv şi câte altele mai pot fi aduse pentru a-l contesta ca Dumnezeu, şi al presei care are nevoie de senzaţional.
        Pe de altă parte, chipul cu spini este din imagistica romano-catolică şi nu din cea ortodoxă. Şi de aici o lungă discuţie asupra reprezentării lui Iisus în ortodoxie şi în catolicism şi a semnificaţiilor acestora.
        Personal, am imaginea din icoanele noastre.
      • 0 (0 voturi)    
        Daca nu (Marţi, 5 aprilie 2011, 8:59)

        sabo [utilizator] i-a raspuns lui neanonim

        e relevant cum arata atunci de ce insista pe tema asta!/
  • +7 (15 voturi)    
    uita-te pe wikipedia (Luni, 4 aprilie 2011, 9:49)

    superanonim [anonim]

    du-te pe wikipedia si cauta "carbon dating" si o sa afli cum se poate estima varsta placutelor de plumb...lectura placuta si ne vedem la biserica
    • +1 (5 voturi)    
      De cand plumbul contine carbon? (Luni, 4 aprilie 2011, 11:50)

      Marian Boldea [anonim] i-a raspuns lui superanonim

      Si de cand se faceau cartulii din placute de plumb pe vremea aia?

      Ca-i prima data cand aud de asa ceva - scrierile uzuale in acele timpuri erau pe suluri de papirus si pe foi legate in codex-uri, stramosii cartilor de azi.
      • 0 (2 voturi)    
        din cate am inteles cartile nu sunt din plumb .. (Luni, 4 aprilie 2011, 12:38)

        neanonim [utilizator] i-a raspuns lui Marian Boldea

        ci sunt prinse in chingi de plumb,, unele n-au fost inca deschise..
    • 0 (4 voturi)    
      ... (Luni, 4 aprilie 2011, 12:34)

      x [anonim] i-a raspuns lui superanonim

      pacat de plusurile de la necunoscatori. iti doresc lectura placuta despre carbon dating, chiar si incepand de pe wikipedia.
      si da, nu ne vedem la biserica. si numai de ciuda ca tablitele astea-s niste falsuri.
    • 0 (2 voturi)    
      Relifia - -impilare, asmutire, crima bimilenara (Luni, 4 aprilie 2011, 23:53)

      Felicia [anonim] i-a raspuns lui superanonim

      La biserica merg femeile pioase, credule , fraiere si fricoase. De doua mii de ani ele sunt credincioase si femei de servici . Barabatii ticalosi sunt preoti , violatori de copii, criminali prin fire.
      " Religia va dispare cand ultimul rege va fi spanzurat cu intestinele ultimului preot "-Denis Diderot
      " Religia a aparut cand primul ticalos l-a intalnit pe primul prost "-Voltaire
      Radu Gir : "Ce sinistra farsa si eroare /Sa vorbesti de spiritul crestin/Dar , de fapt , sa rastignesti popoare/Imbatat de sange ca de vin "
  • 0 (14 voturi)    
    lol (Luni, 4 aprilie 2011, 9:50)

    nume [anonim]

    Sunt de acord ca au fost gasite niste placute. Poate au 2000 de ani ... si cu asta pot fi de acord. Sunt de acord ca au si portretul funui barbat cu parul lung (majoritatea il aveau mai lung in vremea aia...) dar... de unde tragem imediat concluzia ca ala e isus?

    Cum ar putea demonstra istoricii ca e portretul persoanei respective?

    "Cea mai convingatoare dovada a faptului ca manuscrisele sunt crestine este o pagina care pare sa arate o harta a orasului sfant Ierusalim."

    lol.... daca eu ingrop acum harta bucurestiului si cineva o sa o descopere peste 2000 de ani o sa traga automat concluzia ca l-am votat pe sorin oprescu?
    • +1 (7 voturi)    
      :) (Luni, 4 aprilie 2011, 10:19)

      rakkone [utilizator] i-a raspuns lui nume

      - Dintr-ul alt articol hotnews: "Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului" - asta referitor la "harta Ierusalimului"
      - Chipul unui barbat pletos, cu coroana de spini. Pfiu, unde am mai intalnit asta? In toata iconografia crestina, asa e.
      - Inscriptia "Mantuitorul lui Israel"... Din nou suna cunoscut, unde am mai intalnit asta? Aaa, seamana a INRI (Iisus Nazaretneanul, Regele Iudeilor - Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum), seamana a Biblie, a povestile cu Mantuitorul care urmeaza sa vina.

      La naiba, pardon de expresie, cam multe coincidente. Pana si un ateu care se crede mai destept decat media ar trebui sa le vada si sa isi puna intrebari. Sau e nasol cand exista riscul/sansa ca toate convingerile atee de o viata intreaga sa primesca un sut, sa primeasca DOVADA, DOVADA dupa care tot strigati? Asta e tot ce va mai iese acum, un LOL si un banc cu oprescu? Trist LOL domnule, trist.
      • +2 (4 voturi)    
        :)) (Luni, 4 aprilie 2011, 11:00)

        DV [utilizator] i-a raspuns lui rakkone

        Rakkone, "mantuitorul lui Israel" este un concept in primul rand mozaic , nu crestin.
        In rest, chiar daca toate cele afirmate si dorite in legatura cu aceste descoperiri sunt reale, asta nu are nicio legatura cu ateismul. Nu vor demonstra decat existenta persoanei Isus, un personaj istoric important pentru cultura noastra (despre care chiar cred ca a existat - ca persoana). Conceptul de dumnezeu nu poate fi "demonstrat" de autenticitatea acestor scrieri, ele vor putea dovedi, in cel mai bun caz, existenta unui anume Isus si vor descrie ce credeau oamenii de atunci despre el. Atat.
      • +5 (5 voturi)    
        Despre ce vorbiti? (Luni, 4 aprilie 2011, 11:03)

        Margicu [anonim] i-a raspuns lui rakkone

        Placutele acestea sunt in primul rand istorie. Ele ne invata anumite lucruri despre ce credeau oamenii acum 2000 de ani si cum se manifesta aceasta credinta. Ele nu vor schimba cu nimic credinta crestinilor de astazi si nici necredinta ateilor.

        Primii nu au nevoie de nici un document martor, ei au facut deja un salt de credinta.

        Cei din urma nu vor fi convinsi de o gravura, problema lor nu este existenta omului Isus (teoria mitului nu a fost niciodata foarte populara) ci divinitatea acestuia.
        • -1 (3 voturi)    
          :| pardon (Luni, 4 aprilie 2011, 11:30)

          rakkone [utilizator] i-a raspuns lui Margicu

          http://www.atheists.org/Jesus_Myth
          Am inteles, linkul de mai sus (luat aleator de pe net) este la misto, tot ce aud de ani de zile de la ateisti a fost de fapt o impresie de-a mea ca aud, de fapt ateistii tot timpul au sustinut existenta lui Iisus. Negam ce negam existenta persoanei Iisus dar cand apar posibile dovezi o intoarcem ca la Ploiesti, de fapt noi nu mai negam existenta persoanei dar negam divinitatea sa.
        • -1 (1 vot)    
          Iisus (Luni, 4 aprilie 2011, 23:46)

          Demigod [utilizator] i-a raspuns lui Margicu

          Iisus. II SUS. E pe cer, e insasi soarele.
          Vezi Zeitgeist. :))

          Istoria ne-dublata de adevar si concret e minciuna si fals. Cat va exista omenirea, mii de religii se vor perinda prin constiinta omului. Isus e si el un incident mai de succes. Daca nu are izvoare istorice concrete, va pierde teren in fata altor dogme.

          O mana de barbosi convinsi si imbracati in negru n-or sa mai poata convinge popoare fara o oarecare deschidere catre concret.
    • -2 (2 voturi)    
      Daca taceai, filozof ramaneai... (Luni, 4 aprilie 2011, 11:20)

      lsorin [anonim] i-a raspuns lui nume

      Mda, ai dreptate, majoritatea barbatilor acelor vemuri purtau parul mai lung. Dar purtau toti si coroane de spini (a man wearing a crown of thorns)?

      Corect, ai dreptate, e hazardant sa tragem concluzia ca era Iisus...

      Pe de alta parte, doar aparent ai dreptate cand combati relatia dintre harta orasului sfant si originea crestina a manuscriselor. Doar aparent pentru ca autoarea nu a tradus complet textul sursa:
      "The most convincing evidence that the books are Christian is that one plate appears to show a map of the holy city of Jerusalem featuring crosses outside the city walls."

      Iar in final iti atrag atentia ca Iisus se scrie cu doi de "i" (admitand ca intentionat nu scrii numele proprii cu majuscula, deci neconsiderand acest lucru o greseala).

      Si... ce sa spun, intr-adevar cred c-ar fi incorect sa se traga concluzia ca l-ai votat pe Oprescu, evident fiind ca ai fost coleg de scoala cu Vanghelie... Doar ca el, spre deosebire de tine, a si terminat-o...
      • +2 (2 voturi)    
        la fel... cu tacerea (Luni, 4 aprilie 2011, 12:58)

        nume [anonim] i-a raspuns lui lsorin

        1. referitor la "cruci" - crucificare era o practica des intalnita in perioada aia. e make believe din nou
        2. a adevarat ca vanghelie are mai multa scoala decat mine... eu nu am reusit sa termin decat liceul. n-am studii la particulara... ce sa fac. insa argumentul tau tot un ad personam trist este...
        3. nu stiu de ce e folosit bold cand "dovada" ..:)
        4. nu as fi avut nici o problema daca in articol nu aparea cuvantul dovada... sau certitudini de genul "portretul lui x". daca ar fi fost formulat cu "noi credem, crestinii cred, se poate, e posibil ..."
  • -8 (8 voturi)    
    Isus si mantuirea (Luni, 4 aprilie 2011, 10:01)

    Felicia [anonim]

    Prin noile tehnologii , ni se pregatesc holograme cu chipul unor " sfinti " si cu imagini de apocalipsa sa ne patrundem de credinta si sa vedem ca "Biblia se adevereste "

    Ce este un mantuitor si ce este mantuirea ?
    Emil Cioran despre Hristos in Istorie si Utopie : " Il vad la orizont si deja aud gemetele, chiar strigatele noastre , caci noaptea ce ne va pogori in oase va aduce cu ea - Nu Pacea, asa cum a promis-o si a facut-o pentru psalmist ci Groaza "
    In Evanghelia dupa Toma , pretinsul mantuitor se reveleaza :
    " Unii cred ca eu am venit sa aduc Pacea pe Pamant dar eu am venit sa aduc Sabia, caci unde vor fi cinci - trei vor fi contra doi si doi contra trei si tatal contra fiului si fiul contra tatalui "
    " Daca v-as spune cine sunt eu ati lua pietre si ati arunca in mine si atunci din pietre ar iesi un foc iar focul v-ar arde "
    Isus Hristos in Evanghelia dupa Luca , cap.19, prg.27 : " Iara pe acei vrajmasi ai mei care nu au vrut sa imparatesc peste ei aduceti-i aici si taiati- i in fata mea "........ si i-a impilat , i-a ucis si i-a masacrat pe evrei, pagani, atei , maiasi, incasi, musulmani, budisti , islamisti , comunisti .....si pe toti care nu-l vor mai vrea.
    Mircea Eliade despe mantuire :
    " Daca ati sti cata nimicnicie este in lumea de dincolo si daca ati sti cat de facila si usoara este mantuirea n-ati mai astepta impostori de aiurea care sa vina sa a mantuiasca "

    " Este de bunul simt al religiei crestine sa-i spuna omului sa-si puna intrebarea fundamentala : " Care este Adevarul, Calea si Viata ? Aceasta intrebare - pusa in spirit ca o rugaciune in templu - face mai mult decat toti mantuitorii lumii "
    • +4 (4 voturi)    
      Demers incorect intentionat (Luni, 4 aprilie 2011, 12:08)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Felicia

      Despre pasajul din Evanghelia dupa Luca:

      Acolo era vorba despre parabola (naratiunea) negustorului bogat povestita de Iisus ucenicilor in capitolul respectiv, din care ai rupt doua randuri. Ai scos total, dar absolut TOTAL din context un paragraf din Evanghelia dupa Luca, ca sa creezi fals impresia cum ca Iisus ar fi propavaduit violenta.

      Cineva zicea odata ca daca Teorema lui Pitagora ar avea si precepte morale, atunci cu siguranta s-ar gasi unii sa ii conteste autenticitatea... pe toate caile, evident...
    • +2 (2 voturi)    
      ”Evanghelistul” Toma era si el legionar ? (Luni, 4 aprilie 2011, 14:07)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui Felicia

      Ca vad ca il pui langa
      camarazii Cioran și Eliade .
      Mai ramane sa ne spui ce credeau
      despre mantuire Zelea Codreanu, Ion Cristoiu
      si Mihai Neamtu.
      *
      Evanghelia dupa Toma este apocrifa , deci
      nu se gaseste in Biblie, ci doar in programele speciale de Paste și Craciun ale
      National Geographic Chanell, cele in care
      ni se explica cum:
      - Isus nu a existat !
      - Ba isus a existat , ca altfel cu cine a facut Maria Magdalena copilul ?
      - Ba nu a facut copilul cu Maria Magdalena , pentru ca ii placeau barbatii....ca de-aia avea ucenici barbati si le zicea lui Ioan si Petru ca ii iubeste...
      - Si in nici un caz nu a inviat, ci a ramas mort
      ca sa le gasesca diversi cercetatori
      americani o data la doi ani, in direct si la Realitatea TV sicriele cu eticheta: EL, mama,
      nevasta si niscai frati
      - Ba a inviat - da numa-n ghilimele - pentru ca
      de fapt nu murise ci doar fusese sedat ....ceea ce explica si aparitiile ulterioare ...
      - Si oricum, atat inainte de a umbla cu ucenicii cat si dupa asa numita inviere, a fost in India -
      el nefiind crestin ci budist ...căci numai asa...
      ....ma-ntelegi, putea accesa Adevarul
      *
      Paranteza:
      - gestul pastorului american care a ars Coranul
      este revoltator (CHIAR ESTE !)
      - in schimb Campania ”Scuipati Sfanta Scriptura” sustinuta sw soua ori pe ann de National Geographic si Discovery ....alea da ,
      sunt binevenite - pentru ca ii salveaza pe romani de obscurantism.

      PS. Felicia, asa mai pentru nivelul tau:
      Orice text narativ are acest farmec: ca te ”prinde” ....te vrajeste....
      E un mare merit sl autorului care e in stare
      sa iti induca o asemenea stare.
      De exemplu Isus te-a vrajit cu parabola lui
      pana intr-atat incat nu te-ai prins ca ceea ce ai citat tu erau vorbele unui personaj al parabolei.
      Daca vei mai renunta la Facebook si
      iti vei diversifica lecturile - Atentie - In Scrisoarea III nu Eminescu, ci Baiazid conducea ienicerii .....
  • +1 (3 voturi)    
    Asa nu (Luni, 4 aprilie 2011, 10:33)

    alex [anonim]

    Pai daca e primul portret, cum "seamana cu..."? Stupid.
    • +2 (2 voturi)    
      Corect (Luni, 4 aprilie 2011, 11:21)

      George [anonim] i-a raspuns lui alex

      Asta cred ca e adaugirea romaneasca.

      Faptul ca un document e vechi nu il face neaparat autentic si nici nu inseamna neaparat ca ce contine e adevarat.

      "Cea mai convingatoare dovada a faptului ca manuscrisele sunt crestine este o pagina care pare sa arate o harta a orasului sfant Ierusalim. "

      Asta e alta afirmatie penibila.
  • -1 (3 voturi)    
    fake (Luni, 4 aprilie 2011, 11:34)

    vvv [anonim]

    intre timp s-a descoperit ca placutele sunt un pic cam false.

    http://derrenbrown.co.uk/blog/2011/04/fake-seventy-metal-books-cave-jordan-labeled-important-find-christian-history/

    http://danielomcclellan.wordpress.com/2011/03/31/peter-thonemann-on-the-lead-codices/
  • 0 (2 voturi)    
    Ce gluma proasta (Luni, 4 aprilie 2011, 12:04)

    drak latinu [utilizator]

    Este religia de orice tip ca sunt multe !!!
  • -1 (1 vot)    
    citez: (Marţi, 5 aprilie 2011, 3:40)

    cornerro [anonim]

    "Cea mai convingatoare dovada a faptului ca manuscrisele sunt crestine este o pagina care pare sa arate o harta a orasului sfant Ierusalim. "

    clar, stimati tovarasi ganditori de la ziar! ca daca ar fi fost iudaice, pe tablite ar fi fost reprezentat hong-kong-u'!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version