Aeroporturile din SUA si din restul lumii nu beneficiaza de securitatea necesara, iar controalele care se fac se concentreaza nu pe pasager, ci numai pe bagajele sale, a declarat pentru HotNews.ro un expert israelian in domeniul securitatii. Rafi Sela sustine ca metoda implementata de Israel, potrivit careia agentii de securitate trebuie "sa caute teroristul, nu bomba", este cea mai eficace modalitate de a opri un eventual atentat intr-un aeroport. Iar metoda va putea fi mai usor implementata dupa aparitia unor tehnologii sofisticate, inventate de companii israeliene. Declaratia sa a fost facuta la cateva zile dupa atacul-kamikaze produs pe aeroportul international Domodedovo din Moscova, in urma caruia 35 de persoane au fost ucise si 180 ranite.

Rafi SelaFoto: Arhiva personala

Sela a afirmat ca problema consta in faptul ca "TSA (n.red. Transportation Security Administration din Statele Unite) si restul lumii NU au securitate la aeroporturi", unde nu sunt examinate decat bagajele calatorilor. Expertul a declarat recent pentru presa britanica ca sistemul de control din Europa si SUA "este o prostie": "De cate ori in istoria aviatiei scannerele si procedurile de securitate... au descoperit explozibilii ascunsi in bagaje sau asupra pasagerilor?". Raspunsul este - aproape niciodata.

"In acest moment, oferim guvernelor din SUA si din intreaga lume un sistem nou", care "va oferi securitate totala, atat in aeroport cat si in timpul zborului", a afirmat Sela, care conduce AR Challenges. Expertul precizeaza ca sistemul Trust Based Security (TBS) va utiliza doar taxa de aeroport, reducand costurile actuale de securitate (n.red. autoritatile din SUA cheltuie circa 10 dolari/pe pasager cu noile scanere corporale).

In ce consta acest sistem? Este acelasi pe care, spre exemplu, Aeroportul International Ben Gurion din Tel Aviv il foloseste de ani de zile. "Descoperiti teroristul, nu bomba" a functionat impecabil pana in prezent, niciun avion care a decolat de pe Ben Gurion nefiind deturnat sau aruncat in aer. In plus, ultimul atac terorist care a avut loc pe aeroportul israelian - considerat aeroportul-tinta preferat pentru teroristii din intreaga lume - a avut loc in 1972, cand trei membri ai Armatei Rosii japoneze au ucis 24 de persoane. Cei trei tocmai aterizasera in Israel venind de la Roma.

Noutatea acestui sistem consta in faptul ca verificarea pasagerilor nu mai este o munca rezervata exclusiv agentilor special antrenati, ea urmand sa fie realizata in curand printr-un nou sistem de scannere. Procesul va fi astfel automatizat si accelerat.

Ce reprezinta Trust Based Security

Aeroportul Ben Gurion

Aeroportul Ben Gurion

Foto: Agerpres

In acest moment, verificarea pasagerilor de pe Ben Gurion este realizata de agenti extrem de bine antrenati (asa-numitii "selectori" sau "sortatori"), majoritatea femei tinere. Acestea vorbesc cateva limbi straine si au sarcina sa discute cu FIECARE pasager care asteapta sa decoleze. Metoda folosita de israelieni se bazeaza pe principiul ca "e mult mai eficient sa descoperi potentialul terorist decat sa incerci sa gasesti bomba pe care o are asupra sa", agentii urmarind in principal persoane nervoase, agitate sau indivizi care sustin ca au venit sa viziteze locurile istorice din Israel insa nu-si amintesc ce au vazut. Selectorii ii vor pune suspectului intrebari suplimentare, in timp ce bagajele sale sunt controlate. Daca nu ofera raspunsuri satisfacatoare, pasagerul este condus intr-o camera separata, unde va fi interogat de catre alti ofiteri.

Acest sistem, numit de israelieni "model de analiza a comportamentului", nu este limitat insa doar la incinta aeroportului. Pasagerii care isi cumpara doar bilet dus sau care platesc cu bani lichizi sunt verificati cu mult inainte de a ajunge la aeroport. In plus, exista un singur drum de acces spre Ben Gurion, aflat la mare distanta de terminal, unde fiecare vehicul trece printr-un punct de control.

Aeroportul israelian este in prezent in plin proces de implementare a unor tehnologii sofisticate, dar extrem de eficiente, care vor prelua cea mai mare parte din munca pe care o depun in prezent agentii. Tehnologia automata este dezvoltata de companii israeliene, dupa consultari indelungate cu Mossad, Shin Bet si Ministerul Apararii.

Sela a afirmat pentru MailOnline ca solutia verificarii pasagerilor si identificarii teroristilor nu sunt scanerele corporale, ci "un sistem care separa oameni ca Abdulmutallab (n.red. Umar Abdulmutallab a incercat sa arunce in aer un avion deasupra metropolei americane Detroit, in ziua de Craciun a anului 2009, cu explozibil ascuns in chiloti) de restul calatorilor", care sunt inocenti.

Iata cateva dintre aceste tehnologii ce compun Trust Based Security (TBS), asa cum au fost ele prezentate de MailOnline:

* un sistem de identificare personala, realizat de ID-U Biometrics, bazat pe studii potrivit carora ochii fiecarei persoane prezinta un model unic de zig-zag atunci cand urmaresc un

presedintele AR Challenges, Ltd. in Israel si AR Challenges, Inc. in SUA* fondator si primul presedinte al ILHSIA – Israeli Homeland Security Industries Association * fost copresedinte al fortei Airport Security Task din cadrul HSIA – Homeland Security Industries Association (USA) * a lucrat 18 ani pentru fortele armate israeliene (IDF) * a lucrat la crearea si producerea tancului Merkava si al altor echipamente folosite de fortele speciale * nascut in 1947 * are cetatentie israeliana si germana, precum si un "Green Card" american * a absolvit Technion – Israeli Institute of Technology si are un masterat de la University of Washington (Seattle) * de peste 30 de ani este implicat in probleme de aparare si securitate in SUA si Europa * are o solida experienta manageriala si tehnica in companii din Israel, Europa Occidentala, SUA, Canada, Africa de Sud si Australia

Rafi Sela

punct ce marcheaza conturul unei forme simple pe un ecran; sistemul e considerat de departe mult mai sigur decat amprentele degetelor si scanarea irisului

* camere 3D, stereoscopice, create de Magna BSP, care asigura protectia unui perimetru al aeroportului impotriva intrusilor sau a unui atac cu rachete; functioneaza la fel de bine noaptea, dar si in conditii de ceata densa.

* un aparat dezvoltat de WeCU considerat echivalentul "selectorilor" umani, creat pe ideea ca oricine vine in contact cu un stimul familiar - de exemplu, banca pe care o foloseste sau restaurantul favorit - va reactiona fizic, aproape involuntar. Aparatul masoara 14 variabile (temperatura pielii, pulsul, tensiunea arteriala, schimbarile respiratiei), iar persoana scanata va fi expusa unui stimul care va determina un raspuns doar din partea unui terorist, nu si a unui pasager de buna credinta. Inventatorii masinii dau asigurari ca doar persoana care are legaturi cu terorismul va reactiona si nu pasagerul care se teme sa zboare sau cel ingrijorat ca are acasa niste facturi de platit.

* poligrafe automate, produse de Suspect Detection Systems: pasagerul intra intr-o cabina, isi aseaza mana stanga intr-o fanta speciala, raspunzand in acelasi timp la cateva intrebari care ii apar pe ecranul din fata, inclusiv unele simple precum: "Sunteti implicat in activitati teroriste? "sau "Aveti bombe la dumneavoastra?". Senzorii conectati la ochi si mana stanga inregistreaza raspunsurile fizice, acestea fiind analizate printr-un algoritm computerizat. Aparatul va decide daca persoana respectiva va trebui interogata de ofiteri specializati.

* Videocells a dezvoltat un mijloc de conectare a sute de camere video, prin Internet.

Sela sustine ca cele mai multe din aceste tehnologii pot fi introduse rapid, cu minime batai de cap, in principal prin upgradarea aparatelor si proceselor existente la ora actuala in aeroporturi, iar costurile vor fi mai scazute decat in prezent.