Interviu HotNews.ro

Cum sa recunosti un terorist in avionul cu care zbori. Raspund la intrebari un fost agent Secret Service, un "guru" israelian al securitatii si un pilot pe Boeing 767

de Adrian Novac     HotNews.ro
Marţi, 16 februarie 2010, 0:37 Actualitate | Internaţional

Control pe aeroport
Foto: Agerpres
In ziua de Craciun a anului trecut, un tanar nigerian a incercat sa arunce in aer un avion deasupra orasului Detroit. Doar prezenta de spirit a unui pasager care statea in apropiere a evitat o catastrofa. In urma incidentului, autoritatile din numeroase tari au anuntat intarirea masurilor de securitate pe aeroporturi. Cine sunt teroristii aerului, cum ii poti recunoaste si ce trebuie sa faci atunci cand in avionul cu care zbori se intampla ceva neobisnuit? Un fost agent in US Secret Service, un "guru" israelian al securitatii si un pilot american al unui avion Boeing 767 au raspuns intrebarilor HotNews.ro.
  • Douglas R. Laird, fost agent in US Secret Service si fost director al securitatii pentru Northwest Airlines, despre securitatea aeriana: Nu exista nimic 100% sigur in viata in afara de moarte si taxe.
  • Rafi Sela, expert israelian in domeniul securitatii: Este timpul sa renuntam la politica atunci cand vorbim despre protectia oamenilor si a avioanelor!
  • FlyGuy, pilot pe Boeing 767: Israelificarea securitatii poate fi benefica oriunde in lume.

Adrian Novac: Care e cea mai buna descriere a unui "terorist”? Exista vreun „model” la care va ganditi atunci cand vorbiti despre un terorist? Se incadreaza teroristii intr-un anumit profil?
Rafi Sela: Mi-as fi dorit sa fi existat un „model” de terorist. Problema este ca „baietii rai” sunt recrutati din medii diferite, astfel incat nu exista un singur model. Cu toate acestea, noi avem un "model" care poate fi recunoscut, insa nu vi-l pot dezvalui.
Douglas R. Laird: Teroristii au inceput sa foloseasca aviatia comerciala ca si tinta inca din 1933. Nu exista vreun motiv sa credem ca atacurile vor inceta, asa incat trebuie sa ne imbunatatim capacitatea de a detecta si de a opri aceste atacuri.
FlyGuy: Dictionarul defineste un terorist ca fiind "cineva care recurge la violenta pentru a-si atinge scopurile politice". Un terorist al aerului este acela care foloseste un avion pentru a comite un act terorist. Cat priveste "modelul" de terorism pe care il am in minte, acela este clar cel actual: teroristul aerian este cel sinucigas prin natura lui, determinat sa distruga aparatul si sa-i omoare pe toti cei aflati la bord.

Identificarea unui model de terorist a devenit o stiinta si eu nu sunt expert in astfel de lucruri. Pe site-ul NPR a fost publicat un articol care discuta tocmai aceasta problema (Profile of Suicide Terrorist Defies Common Stereotypes, de Merle D. Kellerhals, Jr).


A.N.: Cum poate un pasager obisnuit sa recunoasca un terorist intr-un avion?
D.L.: Este o sarcina dificila sa identifici „un terorist” inainte ca el sa faca ceva. Doar pentru ca atacurile recente au fost, in majoritate, realizate de catre persoane ce par sa fie din Orientul Mijlociu nu inseamna ca toti vor fi la fel. Fiti atenti la cei care au atitudini neobisnuite si fiti gata sa actionati.
R.S.: Uita-te la vecinul de langa si la cei din jurul tau. Fiti atent la cei care se agita, la persoanele cu comportament neobisnuit si la semnele ce sugereaza panica.
F.G: Indiferent unde se afla la un moment dat atunci cand zboara, pasagerii pot ajuta la recunoasterea unui terorist. Iar observatiile, informatiile si actiunile nu trebuie sa fie limitate doar la avion. Ganditi-va la intregul proces prin care treci pana sa ajungi sa-ti ocupi locul in aparatul de zbor. Odata ce ai ajuns la aeroport, trebuie sa-ti predai bagajele. Trebuie sa treci prin diferite controale de securitate. Trebuie sa astepti in zona de imbarcare inainte de a urca in avion. Poate trebuie sa folosesti toaleta inainte de decolare. Poate vrei sa-ti cumperi mancare si ziare. Astepti la rand in timp ce te imbarci. Odata ce ai ajuns la locul tau, ai posibilitatea sa-i vezi pe ceilalti pasageri care trec pe langa tine in drum spre locurile lor.

Toate acestea se pot petrece inainte ca avionul sa paraseasca terminalul iar acesta este cel mai bun moment pentru a opri un act terorist. Sistemul aviatic este permanent supravegheat si testat de catre teroristi, astfel incat ei TREBUIE sa treaca prin acelasi proces prin care treci si tu. In timpul petrecut de la sosirea efectiva la aeroport si pana in momentul in care te imbarci in avion, fii atent si ramai in alerta in fiecare etapa a acestui proces.

Fiti atenti la activitati sau la atitudini neobisnuite, ca de exemplu cineva care este nervos intr-un mod nefiresc. Daca vedeti un astfel de personaj, uitati-va si dupa altii, care pot sa faca parte din aceeasi echipa cu suspectul. Bagajele si pachetele suspecte sau nesupravegheate trebuie semnalate agentilor de securitate.


 
presedintele Laird & Associates, Inc., fondata in 1995 * expert in securitatea aviatica * ofera consultanta pemtru industria aviatica internationala si pentru diferite guverne, specializat in probleme operationale si tehnice legate de securitate * a publicat materiale legate de securitatea aviatiei in Security Management Magazine si Journal of Testing and Evaluation * a contribuit la realizarea studiului Protection, Security, and Safeguards * a fost Director al Securitatii pentru compania Northwest Airlines (a patra companie aeriana ca marime din lume), responsabil pentru planificarea, organizarea si conducerea operatiunilor de securitate pentru un operator aerian ce zboara in 240 de orase din 22 de tari pe patru continente * a lucrat 20 de ani pentru Secret Service, la asa-numita Protective Intelligence Division * a actionat in dispozitivele de securitate pentru doi vice-presedinti americani si pentru Dr. Henry Kissinger * dupa atacul esuat din ziua de Craciun a anului trecut, a fondat, impreuna cu alti patru experti, Association of Independent Aviation Security Professionals * are un masterat in stiinte de la George Washington University, Washington, DC si a absolvit Minnesota State University, Mankato, Minnesota.
 
 
Douglas R. Laird
A.N.: Ce poate face un pasager pentru a preveni un atac terorist? Trebuie sa fim in priza si sa fim atenti la miscari suspecte sau acest lucru trebuie sa fie responsabilitatea echipajului?
D.L.: Intr-un avion sunt mai multi pasageri decat membri ai echipajului. Daca vedeti pe cineva al carui comportament e neobisnuit, alertati echipajul. Daca nu exista timpul necesar sa atentionati echipajul, actionati singuri si ceilalti pasageri o sa va vina in ajutor.
R.S.: Atat echipajul cat si pasagerii trebuie sa fie vigilenti; responsabilitatea e mai mult a echipajului, mai ales ca pasagerii sunt, in mod obisnuit, limitati la locurile lor inguste. Orice sprijin, cat de mic, poate ajuta.
F.G.: Desi echipajele aeriene sunt foarte bine antrenate si sunt mereu in alerta atunci cand se afla la bord, abilitatea pasagerilor de a ajuta in prevenirea unui act terorist este imensa. Intr-un avion in care se afla 300 de pasageri, se afla circa 12 insotitori de bord care au de indeplinit nenumarate indatoriri. Exista multe lucruri de facut atunci cand trebuie sa ridici de la sol un avion plin de oameni. Daca 299 din cei 300 de oameni sunt atenti si observa ce zse intampla in jurul lor, posibilitatea de a remarca lucrurile neobisnuite creste in mod dramatic. Nu pot sa subliniez indeajuns de mult importanta pasagerilor de a ajuta la prevenirea atacurilor teroriste in avioane.

Ultimele doua incidente in care teroristii au incercat sa arunce in aer avioane in timpul zborului au esuat pentru ca pasageri vigilenti au putut sa-i opreasca pe teroristi. Nu membrii echipajului, ci pasagerii au fost cei care au reactionat. Aceste cazuri sunt exemple de manual care dovedesc ca ultima bariera de securitate, echipajele si pasagerii, au prevenit atacurile si nu multiplele controale de securitate din aeroporturi. Guvernul a esuat complet in aceste cazuri.

La bordul avionului, comportamentul suspicios poate include si grupuri sau perechi de oameni care se aduna in acelasi loc. Doua persoane sau una singura - insemna ca ar putea exista o bomba, patru persoane sau mai multe - dezvaluie existenta unui grup care intentioneaza sa preia controlul avionului. De asemenea, un pasager care vorbeste cu el insusi, cei care se uita dupa membrii echipajului sau fixeza usa de la cabina pilotilor, cineva care petrece mai mult timp la toaleta sau face drumuri mai dese la WC, citeste o carte fara insa sa rasfoiasca paginile, e nervos, face poze sau filmeaza etc. sunt semne ale unor potentiali teroristi. Unele persoane pot foarte usor sa se piarda printre ceilalti pasagei si pot fi foarte greu de remarcat.


A.N.: Ce ar trebui sa faca pasagerii daca avionul este deturnat sau daca apare alta
Douglas R. Laird
Douglas R. Laird
Foto: Arhiva personala
amenintare terorista? Trebuie ca pasagerii sa ia atitudine sau sa ramana pasivi?
D.L.: Atacurile de la 11 septembrie 2001 ne-au aratat ca trebuie sa actionati, si sa actionati imediat. Sa ramai pasiv, indiferent de circumstante, nu va ajuta in niciun fel.
R.S.: E o  intrebare dificila! In mod legal, nu le poti cere pasagerilor sa intervina. Totusi, daca simti ca viata iti este amenintata, te vei apara.
F.G.: Acesta este o intrebare la care raspunsul e usor. O atitudine pasiva TE VA UCIDE. Teroristii exista pentru a comite acte teroriste. Teoria e simpla: vor sa te inspaimante si sa te distruga.

Daca vrei sa supravietuiesti, trebuie sa lupti pentru viata ta. Gaseste-i in jurul tau pe cei care ar putea sa te sustina, striga dupa ajutor si nu te opri din lupta pana cand teroristul nu este dezarmat, ingenucheat sau ucis.

La 12.000 de metri altitudine, esti de unul singur, nu exista altcineva in afara de tine si de ceilalti pasagei care sa poata opri un atac. Cineva care citeste acest articol poate va trebui sa ucida pentru a supravietui. Incercarile teroriste vor continua asa incat si voi trebuie sa fiti pregatiti.


A.N.: Credeti ca pilotii trebuie sa fie inarmati?
R.S.: NU!!! Ei trebuie sa piloteze avioanele. Ar trebui sa incurajam ca la bordul avioanelor sa se afle "serifi ai aerului".
F.G.: Daca inarmezi echipajul, adaugi o alta bariera de securitate aeriana, care va contribui la oprirea teroristilor. Numarul pilotilor care se inarmeaza creste constant. Cred ca piloti trebuie sa se inarmeze doar daca se ofera voluntar; in prezent pare sa existe un numar continuu de voluntari.


 
presedintele AR Challenges, Ltd. in Israel si AR Challenges, Inc. in SUA* fondator si primul presedinte al ILHSIA – Israeli Homeland Security Industries Association * fost copresedinte al fortei Airport Security Task din cadrul HSIA – Homeland Security Industries Association (USA) * a lucrat 18 ani pentru fortele armate israeliene (IDF) * a lucrat la crearea si producerea tancului Merkava si al altor echipamente folosite de fortele speciale * nascut in 1947 * are cetatentie israeliana si germana, precum si un "Green Card" american * a absolvit Technion – Israeli Institute of Technology si are un masterat de la University of Washington (Seattle) * de peste 30 de ani este implicat in probleme de aparare si securitate in SUA si Europa * are o solida experienta manageriala si tehnica in companii din Israel, Europa Occidentala, SUA, Canada, Africa de Sud si Australia
 
 
Rafi Sela
A.N.: Care credeti ca sunt cele mai bune modalitati de a intari securitatea aeriana si de a preveni ca un  atacator sinucigas sa se arunce in aer intr-un avion?
D.L.: Trebuie sa ne imbunatatim serviciile de informatii. 80% din lupta se duce inainte ca teroristul sa ajunga la aeroport. Trebuie sa ne imbunatatim tehnologia de la punctele de control astfel incat cei care verifica sa poata gasi ceea ce cauta. Trebuie, de asemenea, sa realizam un profil al pasagerilor folosind un software care sa existe in sistemele de rezervare a biletelor folosite de companiile aeriene. Se pune prea mult accent pe nume si pe liste cu nume aflate sub observatie. Numele se schimba usor iar apoi se pot obtine documentele de calatorie.
R.S.: As putea sa tin o prelegere de 3 ore pe aceasta tema. Pe scurt: la nivel national, trebuie realizate analize ale amenintarilor teroriste, estimari ale lucrurilor vulnerabile, planificari de securitate si pregatiri ale fortelor de securitate.
F.G.: Nu cred ca suntem chair atat de departe de un scaner corporal care va fi capabil sa detecteze cantitati minuscule de material exploziv. Tehnologia va juca un rol major in viitorul securitatii aeriene. Cu toate acestea, oamenii sunt cei mai importanti. Va fi nevoie de un efort major din partea mai multor organizatii internationale pentru a avea o securitate mai buna. Cred numai ca acest lucru nu se va intampla foarte curand.


A.N.: Unele voci solicita asa-numita "israelificare" a securitatii aeriene - introducerea mai multor bariere de securitate in aeroporturi, cu persoane antrenate care sa puna intrebari fiecarui pasager aflat la coada pentru check-in. Sunteti de acord cu asta? Intrebarile amanuntite si observarea comportamentului pasagerilor reprezinta cea mai buna solutie pentru a preveni un atac?
D.L.: Statele Unite au fost primele care au folosit acest control multiplu in domeniul tehnologiei securitatii aviatiei, incepand din februarie 1972. Ceea ce functioneaza pentru El Al nu inseamna insa ca va merge si pentru SUA. Retineti ca israelienii au foarte putine avioane. Atunci cand lucram pentru Northwest Airlines, obisnuiam sa glumesc cu colegii mei de la El Al si sa le reamintesc ca noi lansam in fiecare zi, din Detroit, la 6 dimineata, mai multe avioane decat zburau ei, in total, in intreaga saptamana. Nu poti compara masini cu camioane.
R.S.: Absolut!!! Armele si explozibilii nu functioneaza singure: oamenii sunt cei care le folosesc, asa incat trebuie sa te uiti dupa ei.
F.G.: In anul 2008, numarul de pasageri in traficul intern si international din SUA a depasit 700.000.000 de persoane. Aceasta inseamna circa 2 milioane de pasageri zilnic. Pentru un numar atat de mare de pasageri, a face ceea ce fac israelienii este complet inoportun.


A.N.: Controlul strict de la aeroporturile din Israel, bazat in partea pe originea etnica a pasagerilor, s-a dovedit pana in prezent de mare succes, insa si foarte controversat. Acesta metoda, folosita de decenii de catre israelieni, este considerata de multi ca fiind ne-americana, neconstitutionala, nedreapta si imorala. Ar putea aceasta metoda sa functioneze in SUA, UE sau in alte parti de pe glob?
D.L.: Israelienii sustin ca sistemul lor de identificare a profilului unui pasager nu se foloseste de originea etnica a acestuia.
S.R.: Este timpul sa renuntam la politica atunci cand vorbim de securitate!!! Securitatea se
Rafi Sela
Rafi Sela
Foto: Arhiva personala
refera in intregime la a proteja oameni si bunuri. Metoda israeliana este cea mai eficienta si mai avansata din lume din punct de vedere al securitatii, fara niciun incident in ultimii 30 de ani. Poate cineva sa contrazica asta?
F.G.: Cred ca o astfel de metoda poate fi folosita cu succes oriunde in lume. Controlul bazat pe etnicitate nu este nou in aceea ce priveste securitatea. Acesta lucru creeaza insa mai mult zgomot in SUA, deoarece este un subiect controversat. Eu vad o astfel de dezbatere ca pe un lucru bun, deoarece din ce in ce mai multi oameni invata despre aceasta chestiune. Ar fi neconstitutional sa nu ti se permita accesul, sa fi perceput ca antiamerican. Aceasta ar insemna ceva care nu e corect si imoral! Problema controlului bazat pe originea etnica a pasagerului este contestata in mod zilnic, cu toate aceastea este folosita la stoparea actelor teroriste. In opinia mea, ar fi benefica.


A.N.: Unii experti afirma ca scanerele corporale sunt practic inutile impotriva teroristilor care-si ascund explozivi in interiorul corpului. Ce sa intelegem: ca autoritatile se prefac doar ca pun la punct bariere de securitate din ce in ce mai impenetrabile impotriva potentialilor teroristi sau aceasta este intr-adevar o modalitate eficace de a proteja avioanele si pasagerii?
D.L.: Tehnologia x-ray si scanerele corporale nu pot vedea in interiorul corpului uman. Acesta nu inseamana insa ca n-ar trebui sa folosim aceasta tehnologie. Regula impusa de cei de la TSA (n.red. Transportation Security Administration), care nu permite decat 100 ml de lichid la bordul avioanelor, nu are niciun sens daca teroristii pur si simplu isi ascund explozibili in corp.
R.S.:  Scanerele corporale sunt PR politic si nu sunt bune la nimic, ele reprezentand doar o incalcare reala a initimitatii. Unde sunt toti cei care resping asa-numita actiune de profiling a unui pasager?
F.G.: Scanerele corporale au meritele lor insa, in prezent, ele nu sunt capabile sa gaseasca absolut orice, in toate locurile. Aceste aparate au un viitor pe care il consider de nepretuit. Este doar o problema de timp si de tehnica. E mai bine mai repede decat mai tarziu.


A.N. Care credeti ca e cea mai buna metoda de a obtine din nou un zbor simplu, fara
Scanerele corporale, un subiect controversat
Scanerele corporale, un
subiect controversat
Foto: Agerpres
griji? Combinarea metodei israeliene cu tehnologia de ultima generatie este modalitatea principala de a face zborurile sigure, asa cum sugereaza unii?
D.L.: Trebuie sa ne imbunatatim mijloacele de procesare a informatiilor. Trebuie, de asemenea, sa utilizam "profilingul", insa nu are niciun rost sa includem aici rasa, religia si originea etnica. Sistemul de identificare a pasagerilor pe care l-am dezvoltat la Northwest Airlines (si care a fost folosit de  toate companiile de transport americane) a identificat 10 din cei 19 teroristi de la 11 septembrie. Nu exista niciun sistem in lumea asta care sa atinga aceeasi performanta.

Exista, de asemenea, o necesitate stringenta de a descoperi tehnologia care le va da agentilor de securitate o sansa mai buna de a gasi ceea ce cauta. Daca vrem sa pastram dispozitivele explozive departe de avioane trebuie sa implementam acum tehnologie de control corporal. Si aceasta tehnologie trebuie sa mearga spre aeroporturile din Europa din care pleaca avioanele spre Statele Unite.
R.S.: Avem sistemul si tehnologia. Stim pe cineva care sa asculte insa cu adevarat?
F.G.: Nu vom avea zboruri simple, lipsite de griji in timpul vietii noastre si n-am nici cea mai mica idee cum am putea sa facem acest lucru. Pamantul e un loc minunat si m-am bucurat vazand cea mai mare parte din el. Speranta mea pentru generatiile urmatoare este sa avem posibilitatea sa transportam zilnic miliarde de oameni in jurul planetei, fara sa stricam deloc mediul inconjurator; un transport simplu, usor, de realizat, eficace, in siguranta si, mai presus de toate, gratuit. "Beam me up, Scotty!" (n.red. replica devenita celebra in serialul stiintifico-fantastic "Star Trek", folosita de capitanul Kirk atunci cand ii cerea inginerului-sef Montgomery "Scotty" Scott sa-l transporte inapoi pe nava).


 
a inceput sa zboare inca din adolescenta * a avut licenta de pilot inainte sa-si ia carnetul de sofer * a fost pilot in US Air Force, zburand pe aparate C-5 Galaxy * a intrat in aviatia comerciala in 1988, zburand pentru aceeasi companie aeriana pana in prezent * a acumulat circa 35.000 de ore de zbor * in prezent este capitan international pe Boeing 767 * are 55 de ani si locuieste cu familia in nordul Californiei
 
 
FlyGuy
A.N.: Sunt voci care spun ca nu exista un remediu universal pentru aceasta situatie, ca nu exista o garantie de securitate 100%. E adevarat?
D.L.: Nu exista nimic 100% sigur in viata, in afara de moarte si taxe. Totusi, trebuie sa facem ce putem mai bine pentru a preveni atacurile impotriva industriei aviatice.
R.S.: ADEVARAT - nu exista securitate 100% si de aceea raspunsul, reactia corecta trebuie sa fie parte a planului. Acesta nu exista insa in schema actuala a securitatii aeroporturilor.
F.G.: Da, absolut corect.


A.N.: Bruce Schneier expert in domeniul securitatii, a scris recent ca cel mai bun mijloc de a ajuta oamenii sa se simta in siguranta este acela de a actiona in siguranta in jurul lor. Care e opinia dumneavoastra?
D.L.: Domnul Schneier are dreptate. Nu trebuie sa devenim o cultura a fricii. In caz contrar, teroristii vor castiga.
R.S.: Omul acesta isi spune expert?
F.G.: Nu am auzit de el sau de ceea ce face, nici de contextul in care a scris asta. In ceea ce priveste siguranta si securitatea aerului, cred ca cea mai buna modalitate de a-i ajuta pe oameni sa se simta in siguranta este sa fi profesionist, cinstit si sa le permiti sa se implice in asigurarea propriei securitati.


Citeste
aici mai multe despre Douglas R. Laird.

Vezi aici detalii despre A.R. Challenges si despre Rafi Sela.

Urmareste ce scrie FlyGuy pe blogul sau personal Captain's Log. La dorinta sa, HotNews.ro nu i-a folosit numele real ci a recurs la semnatura utilizata pe blog.


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

15341 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    GG (Marţi, 16 februarie 2010, 1:13)

    Radu [anonim]

    Excelent interviu, stimabile!

    Cum de ti-a venit ideea/i-ai contactat pe toti 3?
    • 0 (14 voturi)    
      Ce naiba e asta ? (Marţi, 16 februarie 2010, 10:19)

      Johnny [anonim] i-a raspuns lui Radu

      Cum sa recunosti un terorist intr-un avion?
      Are intr-o mina un pistol si in cealaltta o grenada.

      Nu inteleg rostul acestui articol.....cica sa te uiti dupa oameni nervosi....ce timpenie, sint cite unii de le e frica sa zboare....si care-i spilu, ne transformam toti in vinatori de teroristi?

      Un articol ciudat, sa nu-i zic altfel.
      • +2 (6 voturi)    
        Da, si mie mi se pare ciudat! (Marţi, 16 februarie 2010, 11:35)

        CMX [anonim] i-a raspuns lui Johnny

        Adica cei care se ocupa cu securitatea le cer pasagerilor sa fie atenti? Dar nici nu ne spun toate detaliile, care ar fi profilul unui terorist. Pai asta ridica prea multe semne de intrebare in legatura cu siguranta zborului. Pana acum nu aveam nici o retinere in a zbura, dar cand vin expertii lui peste si ne atentioneaza ca e groasa, trebuie noi ca pasageri sa fim vigilenti... De fapt, poate chiar e groasa. Au ei ceva informatii ca se vor inmulti rau atentatele?!?
        • 0 (4 voturi)    
          mie-mi pareti CIUDATI amindoi cmx si jo ! (Marţi, 16 februarie 2010, 22:43)

          toma [anonim] i-a raspuns lui CMX

          ati citit articolul tot,si atent ? voi chiar n-ati auzit de atentate, si ca nr.lor e in crestere ?
          ce vi se pare ciudat in ce-au zis cei trei ? faptul ca au zis sa fiti mai vigilenti la vecinul din st.si dr? voi doi credeti ca o sa se puna pitici sub scaune sa-l pazeasca pe fiecare ?
          cmx,tu poti zbura cu avion inchiriat numai pt.tine ! numa cind cobori sa fi cu ochii pe cer (de ce ti-e frica,nu scapi ! ) si-ti poate pica un avion deturnat in cap !

          PS.la coborire din avion ia piticu de sub scaun,sa fie atent la masini (cit timp te uiti tu pe sus ) sa nu mori in accident de masina !!!
  • +2 (16 voturi)    
    cum sa prinzi un terorist? (Marţi, 16 februarie 2010, 1:34)

    miranda [anonim]

    Este foarte simplu dragii nostri experti! Metoda aplicabila este cea care s-a dovedit extrem de utila in cazul recent bingobongolezului din zborul de la Amsterdam spre gringolandia: individul suspect va incerca sa abordeze avionul insotit de un tip la patru ace (de preferinta de la Mosad) care il va trece prin vama fara ca nimeni sa-i solicite pasaportul si deasemenea il va trece pe la punctele de securitate fara a mai fi nevoie sa i se revizeze si chilotii de pe el, evitand in felul acesta cozile interminabile la care toti ceilati pasageri trebuie sa stea ca prostii cu orele (in Paris am asteptat 2 ore la o coada enorma, in timp ce tot felul de bingo-bongos circulau prin jur fara probleme) In felul acesta, individul va aborda avionul si numai daca va rata aprinderea fitilului va putea fi recunoscut de pasageri ca fiind terorist.
    Hai sa fim seriosi, toata gogoritza asta a dus la cozi interminabile, la zboruri pierdute si de ce nu la ridicarea preturilor pentru biletele de avion, caci o parte din cost merge la smecherii care fac pe paznicii.
  • 0 (16 voturi)    
    uite asa ii recunosti (Marţi, 16 februarie 2010, 2:12)

    nea anderthal [anonim]

    ..sunt agenti ai celor care lupta impotriva "the-rori$mului".Nigerianul s-a urcat in avion FARA PASAPORT fiind "ajutat" de un domn in costul cu aspect de indian(owreu??).Asta o spune un american care a fost martor la toata scena.interviul a fost postat si pe CNN si il puteti gasi pe blogul lui saccsiv.Se pare ca "ei" pun la care alt atentat anul acesta si apoi sa dea vina pe persani.Pacat ca TURMA inchite orice scriu "ei' in ziare si anunta oficial..etc.ATENTIE CA VIN TIMPURI GRELE !
    • +1 (5 voturi)    
      Ha, ha, ha! (Marţi, 16 februarie 2010, 17:35)

      SOSONELU [anonim] i-a raspuns lui nea anderthal

      Ma faci sa rad, Patrunjel! Adica daca ai pile la Mossad poti urca in avion la orice ora, fara acte, si poti merge oriunde in lume de parca ai merge pe la tine prin batatura?
      Se vede ca nu ai calatorit niciodata cu avionul sa vezi ca pana si pe Basescu il intreaba aia de viza de America si nu mrge sa se intalneasca cu Obama daca nu o are.
      In plus, la valoarea Mossadului, cat crezi ca ar fi durat sa ii faca nigerianului aluia nu doar un pasaport cu viza falsa, ci chiar si cerificat de nastere american, certificat de casatorie sau carte de munca de pilot la American Airlines???
  • +7 (9 voturi)    
    Brazil (1984) Terry Gilliam (Marţi, 16 februarie 2010, 2:17)

    HAL9000 [anonim]

    Eu cred ca teroristi au castigat deja. Suntem din ce in ce mai inspaimantati si mai intoleranti si pe zi ce trecem noi devenim teroristi societati in care traim.

    Ineficienta rezulta cel mai adesea dintr-o neacordare a realitatilor si a valorilor morale: stim ca musulmani sunt cel mai adesea implicati in acte teroriste dar nu le putem impune alte limite decat celorlalti indivizi- nu e moral. Asa ca ajungem sa violam intimitatea tuturor indivizilor ceea ce duce la aparitia miscarilor extremiste si antisociale care vor "sa fie liberi".

    Probabil ca multi va ganditi la imperialism, manipulare etc etc... daca esti Suedia treaba e simpla. Daca trebuie sa imparti religii, etnii, rase precum SUA solutiile nu sunt la indemana.
    • +3 (5 voturi)    
      apropo de musulmani... (Marţi, 16 februarie 2010, 12:16)

      yellowdog [utilizator] i-a raspuns lui HAL9000

      am facut o universitate in Canada si am avut multi colegi arabi. Am ramas uimit de transformarea care se producea la unii cand o luau pe calea practicarii religiei lor. Deveneau f intoleranti, de unde vb normal cu ei, cand am avut discuti mai deschise cu ei despre religie mi-au spus verde in fata ca eu sunt un "inferior" fiind crestin. Dixit!
      • +1 (5 voturi)    
        religia e de vina? (Marţi, 16 februarie 2010, 17:18)

        ... [anonim] i-a raspuns lui yellowdog

        avem comunitati musulmane traditionale in romania. credeti ca ne considera "inferiori"? familia mea a locuit intr-o zona cu turci musulmani, sarbi, croati si unguri. si nu am auzit nici un lucru rau despre acei turci, sarbi, croati sau unguri. dimpotriva.
        discursurile religioase sau nationaliste se radicalizeaza in conditii extreme. terorismul nu apare din senin, la fel nici fanatismul. iar ceea ce il declanseaza sunt situatiile extreme: razboiul, persecutiile, foametea.
      • -3 (7 voturi)    
        universitate (Marţi, 16 februarie 2010, 17:45)

        savage [anonim] i-a raspuns lui yellowdog

        ce-ai facut ma?ai construit o universitate in Canada?singur?numai una?esti mai tare ca superhuman,tzarane de la plug.sint pline Canada si USA de constructori ca tine.
    • +4 (6 voturi)    
      "neacordarea valorilor morale"... (Marţi, 16 februarie 2010, 16:13)

      ... [anonim] i-a raspuns lui HAL9000

      "stim ca musulmani sunt cel mai adesea implicati in acte teroriste dar nu le putem impune alte limite decat celorlalti indivizi- nu e moral" - da, asa e, din actele de terorism din ultimii ani multe au fost comise de musulmani. dar la fel de bine stim ca de vreo 20 de ani sua isi face de cap in tarile musulmane, aterizeaza cand vrea, bombardeaza cand vrea, pune embargou cand vrea, omoara si violeaza cand vor bravii sai soldati. stim lucrurile astea, dar nu spunem nimic. pentru ca nu ne privesc direct, nu-i asa? in schimb ni se pare inuman teroristul din avion. eu zic sa facem o legatura intre cele doua realitati, si poate o sa gasim declansatorul problemei, ca si modalitatea de control al acesteia.
      faceti, va rog, o lista cu zonele din care provin teroristii si o lista cu zonele in care si-au bagat mustatile sau bocancii tari precum sua, israel, rusia (fostul urss) si alti "civilizatori" ai ultimei sute de ani.
      • +1 (5 voturi)    
        Logica (Marţi, 16 februarie 2010, 18:26)

        Gica mai contra [anonim] i-a raspuns lui ...

        Logica imi spune ca interventia puterilor este rezultatul actiunilor unor nemultumiti cu situatia lor personala sau a unora care cred ca si tu si eu trebuie sa ne rugam in araba si sa ne traim viata sub legea Sharia...
        Ma tem totusi ca tu nu poti intelege asta...
  • -2 (12 voturi)    
    Va mai amintiti? (Marţi, 16 februarie 2010, 2:33)

    adnana [anonim]

    Teroristii, teroristii, se stiga la Revolutie de dimineata pina seara, satamini in sir...si in final
    unde sunt?? Nu a fost prins nici un terorist, pt. ca de fapt nu era nici-un terorist, ci doar o lovitura de stat ochestrata de mosad si cia,
    "parafata" de papa Bush si probabil ingaduita de Gorbachov cu citeva saptamini inainte de 22 decembrie 1989.
    Acum vin sa ne dea lectii...ce interesant, pe semne ca au si cui sa le rada in nas.
  • -1 (7 voturi)    
    cum recunosti un terorist in avion? (Marţi, 16 februarie 2010, 3:01)

    eusto [anonim]

    E cel cu bomba...
  • +2 (2 voturi)    
    inseamna ca de pe vremea aceea (Marţi, 16 februarie 2010, 3:11)

    ce treaba [anonim]

    se lucra la asemenea scenarii
  • -2 (8 voturi)    
    ... (Marţi, 16 februarie 2010, 6:29)

    aaa [anonim]

    Terorismul...o chestie inventata pt controlul populatiei si o chestie de marketing pt altii.
    • +2 (6 voturi)    
      ... (Marţi, 16 februarie 2010, 11:43)

      aaa [anonim] i-a raspuns lui aaa

      Cu ce e diferit cineva care arunca in aer un avion si cineva care intr-a intr-o cladire (din usa sa zicem) in incepe sa traga in stanga si dreapta?

      Ala nu mai este terorist daca e de al lor?
      Are doar probleme cu capu?

      Daca ii spune terorist nu mai da bine la imagine?

      Si pe avion pur si simplu poate sa fie tot unu 'lovit' la cap si care sa nu aiba legatura cu asa zisu' terorism.

      Dintre 100% safe dar sa fiu controlat si un cur
      si diferit de 100% dar sa nu fiu controlat in cur
      aleg a 2 varianta.


      In numele asa zisei sigurante, permiteti unor anumite persoane sa atenteze la demnitate voastra.
      Hahaha.
    • +4 (4 voturi)    
      .... (Marţi, 16 februarie 2010, 12:14)

      aaa [anonim] i-a raspuns lui aaa

      Razboaie mai mici sau mai mari, intre natii sau nu, intre o natie si cativa oameni, intre cativa oameni si alte natii, sau pur si simplu hotii, talharii, etc etc etc vor fi non stop, nu avem cum sa scapam de asa ceva este in sangele nostru, nevoia de putere ( de orice fel), nevoia de a ne fi mai bine material, etc.

      In toata aceasta ecuatie depinde de cine tine haturile,
      la cine e panoul de comanda.

      Putere, averi, etc se obtin si prin manipulare, minciuna, etc ( just read history books)
  • 0 (4 voturi)    
    Cum sa... (Marţi, 16 februarie 2010, 6:50)

    Vizitiul [utilizator]

    Intrebare: Cum sa recunosti un avion cu posibili teroristi la bord?
    Raspuns: Daca avionul are aripi... :)
  • -6 (6 voturi)    
    terorism (Marţi, 16 februarie 2010, 7:02)

    Mara [anonim]

    Bravo!
  • +6 (8 voturi)    
    siguranta maxima 99.99% (Marţi, 16 februarie 2010, 10:27)

    claude [anonim]

    luati cu voi in avion o bomba fiindca se stie ca probabilitatea de a exista 2 bombe in acelasi timp in avion este fff mica.
  • +6 (6 voturi)    
    cum recunosti un terorist? (Marţi, 16 februarie 2010, 11:06)

    eu [anonim]

    simplu.
    intrebi pe "dl" ion iliescu.
    eventual si pe "dl" sergiu a'la nicolaescu

    ei stiu.
  • +4 (4 voturi)    
    Ha-ha (Marţi, 16 februarie 2010, 11:35)

    vio [anonim]

    Interviul, ma rog, a fost si el acolo...ceva

    Dar comentariile sunt de milioane. Pentru ca sunt la polul opus al dorintei si intentiilor "teroristilor". Pentru ca teroristii terorizeaza, iar eu nu vreau s afiu terorizat ci amuzat!
    Apropo, daca esti nervos din cauza fricii de zbor si ai 100 de ochi atintiti spre tine, supraveghindu-te, iar daca te scarpini la glezna sar 3 haidamaci care te imobilizeaza cu metode isrealiene - asta nu e terorism? Nu te simti/esti terorizat?
  • 0 (2 voturi)    
    bruce ? (Marţi, 16 februarie 2010, 11:38)

    akanom [anonim]

    Nu stii cine e Bruce Schneier, si iti mai zici "expert in securitate"?
    Poti sa nu fii de acord cu opiniile lui, dar sa nu fi auzit de el e prea de tot. Halal intervievati.
  • +3 (5 voturi)    
    e cam anapoda ... si un pic cam tarziu (Marţi, 16 februarie 2010, 12:47)

    sorin [anonim]

    Cu ce ma ajuta ca recunosc teroristul in avion. Sa am timp sa ma .... pe mine?!?! Sa ma pregateasca pentru canibalii de jos curat si uscat, sa am gust mai bun (stiti, .... bancul cu ursu....). Nu-i treaba autoritatilor si a celor de la securitatea aeroportului sa recunoasca si sa inhate teroristu' inainte de a urca in avion. ..... Deci, e cam tarziu cand teroristu` e in avion. Articol de toata hartia ....... ca si expertii. Io va propun sa-i angajam pe aia din "Lie to me" sa vedm cine minte, ziaristu` sau expertu`.
  • +1 (3 voturi)    
    adica? (Marţi, 16 februarie 2010, 14:27)

    gigi [anonim]

    Zice asa in articol: "Doar prezenta de spirit a unui pasager care statea in apropiere a evitat o catastrofa. ".
    Adica ce a facut pasagerul respectiv, ca io nu stiu, si nici nu reiese din articol ?

    thnx
    • +3 (3 voturi)    
      nigerianul aprins (Marţi, 16 februarie 2010, 15:36)

      Rafael Che Guevara [anonim] i-a raspuns lui gigi

      Cica a avut spiritul prezent... si s-a observat ca asta a fost bine.
  • +2 (2 voturi)    
    Articol util (Marţi, 16 februarie 2010, 21:34)

    george [anonim]

    Am un cunoscut care a avut in urma cu cativa ani un traumatism cranio-cerebral (intr-un accident de circulatie).Nu este de ras! Inainte de accident era vorbaret. Dupa accident este de neoprit: vorbeste fara oprire si nu transmite nimic. Jur, e mai rau decat politicienii din talk-showuri! Raspunsurile din asa zisul interviu de mai sus par a fi date de cunoscutul meu.
    Dupa ce am citit cu atentie articolul - felicitari Hotnews! - un singur lucru nu am inteles: de ce faptul de a face fotografii sau de a filma (poate esti de la tara, si rudele nu te-ar crede ca ai calatorit cu avionul!) este considerat `semn` ca respectivul ar putea avea dinamita pe dansul?
  • +1 (1 vot)    
    stupid ! (Marţi, 16 februarie 2010, 21:37)

    MIKE [anonim]

    adica daca ma duc sa ma pis de 3 ori in timpul zborului sunt terorist ? sau daca filmez pe geam ?
  • 0 (0 voturi)    
    Interviu (Miercuri, 17 februarie 2010, 9:15)

    Florin [anonim]

    Interesanta ideea materialului! Bravo si la mai multe!
  • 0 (0 voturi)    
    Ce viata... (Miercuri, 17 februarie 2010, 11:00)

    Andrei [anonim]

    O sa se ajunga ca pe vremea mineriadei, cate o tzatza o sa arate catre unul ca-i terorist si toti 'minerii' o sa-l ia la bataie. Astia sunt la fel de "experti" ca Iliescu.

    Numai un idiot poate sa spuna in public ca orice pasager trebuie sa fii pregatit sa ucida. Si ca trebuie ca pasagerii sa identifice teroristii.

    Pana la urma o sa fim atat de "in siguranta" ca n-o mai putem traii.

    Trebuie echilibru in toate. Si trebuie evaluat ce pierzi fata de ce castigi, cand iei niste masuri.

    Nu e bine niciodata ca sub pretextul securitatii cineva sa ajunga sa aiba o atata putere si control asupra oamenilor. Nimeni n-o sa poata misca in front, ca dictatura e cea mai "sigura" forma de guvernare.

    De l-au mai impuscat pe Ceausescu, pana la urma, ca atunci eram mai in "siguranta". Daca numai asta conteaza.
  • 0 (0 voturi)    
    security in the air (Miercuri, 17 februarie 2010, 15:56)

    walker [anonim]

    Nice, bine facut!
  • 0 (0 voturi)    
    Pista gresita (Miercuri, 17 februarie 2010, 23:05)

    Eufrosin [anonim]

    Cand se porzeste de la premizele gresite, recomandarile finale nu au cum sa fie bune.
    Stim noi care au fost imprejurarile in care s-a produs acel atentat? Sa le aflam: http://wp.me/pAmVJ-rI


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri