O publicatie oficiala de la Beijing a respins, marti, informatiile potrivit carora China ar fi folosit pentru producerea avionului de vanatoare invizibil J-20, cu care armata chineza a efectuat recent primul zbor test, tehnologie de la un aparat american F-117 Nighthawk, doborat deasupra Serbiei in 1999, transmite FoxNews. China a confirmat recent ca a testat aparatul Chengdu J-20, de generatie a cincea.

J-20Foto: Captura Youtube.com

China sustine ca avionul se bazeaza in intregime pe tehnologie realizata de ea. Publicatia Global Times a citat un oficial al Ministerului Apararii care a respins informatiile difuzate recent potrivit carora avionul invizibil J-20 ar folosi tehnologie de la un aparat american F-117 Nighthawk, doborat de antiaeriana sarba in timpul razboiului din Kosovo, in 1999.

"Nu este prima data cand mass-media straina isi bate joc de noile tehnologii militare chineze. Este lipsit de sens sa raspunda acestui gen de speculatii", a declarat oficialul, preluat de ziarul de la Beijing.

Oficiali militari din Balcani si alti experti au declarat recent ca o parte din tehnologia folosita de chinezi provine de la avionul F-117 Nighthawk, doborat in timp ce efectua un raid impotriva tintelor din Serbia. Aparatele Nighthawk au fost primele avioane invizibile de lupta, ele fiind foarte greu de detectat de catre radar.

Insa la 27 martie 1999, o racheta SA-3 trasa de apararea anti-aeriana a Serbiei a doborat avionul american. Pilotul a reusit sa se catapulteze si a fost salvat de fortele NATO. Acesta a fost primul incident in care un aparat invizibil a fost doborat. Ramasitele avionului s-au imprastiat pe o raza mare pe teritoriul sarb, iar locuitorii din zona au strans bucatile aparatului si le-au tinut ca suveniruri.

Amiralul croat Davor Domazet-Loso, sef de stat-major in timpul razboiului din Kosovo, a declarat ca "in acel moment, informatiile noastre au indicat ca agenti chinezi bateau in lung si in lat regiunea in care s-a dezintegrat avionul F-117, cumparand bucati din el de la tarani. Credem ca chinezii au folosit acele materiale pentru a avea acces la tehnologia secreta a aparatelor invizibile... si pentru a le reproduce".

Un inalt oficial militar sarb a confirmat ca ramasitele avionului american au fost luate ca suveniruri de localnici, iar unele dintre bucati au ajuns "in mainile unor atasati militari straini". Bucati din aparat - aripa stanga, scaunul pilotului - sunt expuse la Muzeul Aviatiei din Belgrad. "Nu stiu ce s-a intamplat cu restul aparatului", a spus Zoran Milicevic, directorul adjunct al muzeului.

Un expert ce lucreaza in Roma, Zoran Kusovac, a declarat insa ca regimul fostului presedinte Slobodan Milosevici oferea in mod regulat aliatilor sai chinezi si rusi echipamentul capturat de la occidentali.

Diplomatii occidentali au declarat ca China a avut mai multi agenti de informatii stationati in ambasada sa de la Belgrad, in timpul razboiului din Kosovo. Cladirea a fost bombardata de avioanele americane in mai 1999, trei persoane aflate in interior fiind ucise. Americanii au declarat ulterior ca au atacat cladirea "din greseala".