BAC 2011 Sesiunea a II-a Subiectele extrase la examenul scris de Limba si literatura romana

de R.P.     HotNews.ro
Luni, 29 august 2011, 11:06 Actualitate | Esenţial

Subiect Limba si literatura romana
Foto: Ministerul Educatiei
La proba scrisa de Limba si literatura romana din cadrul examenului de Bacalaureat 2011, sesiunea august-septembrie, a fost extrasa varianta de subiecte numarul 3. Subiectele de examen au fost transmise si preluate in conditii de securitate de catre toate cele 295 de centre de examen. Foaia de examen contine trei subiecte mari, fiecare notat cu cate 30 de puncte. Subiectele si cerintele sunt asemanatoare celor din prima sesiune de examen. La primul punct, absolventii au avut de rezolvat noua cerinte pornind de la un fragment din romanul "Adela" de Garabet Ibraileanu.

Descarca de aici Subiectele de examen la Limba si literatura romana

SUBIECTELE DE EXAMEN Limba si literatura romana Varianta 3
  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu
  • Timpul efectiv de lucru este de 3 ore
SUBIECTUL I      (30 de puncte)

Se da urmatorul text:
Birjarul a inchis portita in urma ei si, in clinchet de zurgalai, Adela s-a dus. De pe canapeaua de dinainte, si-a mai scos capul de cateva ori din landou, cu fluturari de voal - voalul care-mi dezmierdase buzele pe drumul spre Varatic si pe care de atunci nu si-l mai pusese niciodata - si, la o cotitura a drumului, dupa o dugheana darapanata, disparu intr-o singura clipa cea din urma fluturare a voalului roz.
In acest moment incepu trecutul. Ca o muzica de pe alte taramuri, reflectata intr-un ecou, erau toate cate se petrecusera in zilele fierbinti ale verii, care trecuse si ea… Cetatea Neamtului, Varaticul, Ceahlaul, drumurile pline de soare, noptile cu luna imi apareau acum ca un cortegiu al verii, care defilase repede si disparuse dupa orizont, condus de Adela.
"Fost-a, n-a fost, ori a fost vis?" Cuvintele astea simple, putin ca ridicole, scrise cu litere chirilice intr-o carte veche de stihuri, ma obsedeaza.
Ma duc sub copacul mare, unde i-am spus candva, odinioara… Da, i-am spus… I-am spus stangaci, ofensator de stangaci, subliniind ca nu vreau sa-i spun, dar i-am spus! Atunci mi-a dat mana ei mica si rece si putin din bratul ei rotund cu miros de ambra, cand i-am simtit inima in pulsul care batea alarmat sub buzele mele.
(G. Ibraileanu, Adela

Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte, cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: odinioara, alarmat.   2 puncte
2. Explica rolul punctelor de suspensie in secventa: Ma duc sub copacul mare, unde i-am spus candva, odinioara…   2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune / expresie care sa contina verbul a se duce.   2 puncte
4. Precizeaza tipul de perspectiva narativa din textul citat.    4 puncte
5. Transcrie doua cuvinte din text care apartin campului semantic al timpului4 puncte
6. Noteaza doua motive literare din textul dat.    4 puncte
7. Prezinta rolul interogatiei retorice din textul dat.    4 puncte
8. Ilustreaza cu exemple din text doua trasaturi ale genului epic.    4 puncte
9. Comenteaza, in sase-zece randuri, urmatoarea secventa din textul dat: In acest moment incepu trecutul. Ca o muzica de pe alte taramuri, reflectata intr-un ecou, erau toate cate se petrecusera in zilele fierbinti ale verii, care trecuse si ea…    4 puncte

SUBIECTUL al II-lea    (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri despre prietenie, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stanescu:
Prietenia nu este un dor, ci o prezenta. 

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri;  8 puncte
- sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei / a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;    16 puncte
- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicata.   6 puncte

Atentie! Formularile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmatia…/ Autorul are dreptate cand afirma ca.../ Afirmatia autorului este corecta… nu se considera ipoteza.

SUBIECTUL al III-lea      (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de doua-trei pagini, in care sa prezinti modul in care se reflecta o tema (banul, destinul, istoria, familia etc). intr-o nuvela studiata.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
- evidentierea unei trasaturi care face posibila incadrarea nuvelei intr-o tipologie, intr-un curent cultural/ literar, intr-o perioada sau intr-o orientare tematica;
- sustinerea unei opinii despre modul in care tema aleasa este reflectata in nuvela studiata;
- ilustrarea a patru elemente de structura si de compozitie ale textului narativ, semnificative pentru tema aleasa (actiune, conflicte, relatii temporale si spatiale, perspectiva narativa, tehnici narative, incipit, final, limbaj etc.);
- ilustrarea relatiilor dintre doua personaje, prin care tema aleasa se evidentiaza in nuvela studiata.
 
Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul lucrarii este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/ reper);
pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris - 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare - 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuatia - 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea - 1 punct; incadrarea in limita maxima de spatiu indicata - 1 punct)
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum doua pagini si sa dezvolte subiectul propus.

Citeste si descarca de aici:

SESIUNEA IUNIE - IULIE: SUBIECTELE DE EXAMEN Limba si literatura romana Varianta 5

SUBIECTUL I      (30 de puncte)

Se da urmatorul text:
Mi-am dat seama ca nu se gandea intotdeauna la o eventuala despartire; asemenea ganduri, cumplite, le respingea cu darzenie intreaga ei fiinta. Dar banuia ca viata aceasta, traita impreuna clipa de clipa, miracolul acela, a doua fapturi necontenit prezente una pentru alta, nu va putea dura. Isi dadea seama, zarindu-ma uneori in fata raftului cu carti, ca in curand ma va cuprinde vechea mea patima, si ca atunci munca ma va fura de langa ea ceasuri si zile intregi. Stia ca setea mea de creatie, de scris, a fost numai adormita, ca ea nu va putea fi definitiv stinsa. Se impacase cu acest destin - despartirea noastra pentru lungi, chinuitoare intervale - dar l-ar fi voit cat mai tarziu implinit. Cateodata isi spunea ca e imorala cu dragostea ei strivitoare, ca un om nu poate trai fara sa munceasca si mai ales un artis nu are dreptul sa isi ingroape talentul intr-0 dragoste fericita, si pentru fiinta ei cinstita indoielile acestea erau chinuitoare. Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte - munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi - nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…
(Mircea Eliade, Nunta in cer)

Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: despartire, patima.   2 puncte
2. Explica rolul punctelor de suspensie in secventa: caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…   2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune / expresie care sa contina substantivul gand.   2 puncte
4. Precizeaza tipul de perspectiva narativa din textul citat.    4 puncte
5. Transcrie doua cuvinte din text care apartin campului semantic al creatiei4 puncte
6. Noteaza doua motive literare din textul dat.    4 puncte
7. Prezinta semnificatia unei figuri de stil din textul dat.    4 puncte
8. Mentioneaza doua trasaturi ale genului epic, ilustrandu-le cu exemple din text.    4 puncte
9. Comenteaza, in sase-zece randuri, urmatoarea secventa din textul dat: Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte - munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi - nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…       4 puncte

SUBIECTUL al II-lea    (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stanescu:
A avea un ideal inseamna a avea o oglinda. 

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri;  8 puncte
- sa redactezi continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei / a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;    16 puncte
- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicata.   6 puncte

Atentie! Formularile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmatia…/ Autorul are dreptate cand afirma ca.../ Afirmatia autorului este corecta…, neinsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.

SUBIECTUL al III-lea      (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de doua-trei pagini, despre particularitatile de constructie a personajului dintr-un text dramatic studiat, apartinand unuia dintre autorii canonici: I.L.Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
- sustinerea unei opinii despre modul in care se reflecta tema textului dramatic in constructia personajului ales;
- prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;
- relevarea unei trasaturi dominante a personajului, ilustrate prin doua episoade/ secvente dramatice semnificative/ citate comentate;
- ilustrarea a patru elemente de structura si compozitie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, indicatii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.).

Citeste si:


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

27352 vizualizari

  • +8 (10 voturi)    
    subiecte (Luni, 29 august 2011, 11:45)

    Sorin [anonim]

    Subiectele nu mi se par potrivite pentru momentul actual. Pentru nota de trecere ar trebui ceva de genul:
    cum se scrie corect: "ati mancat?" sau "a-ti mancat?", "merg la scoala" sau "merg l-a scoala". Etc.
    Odata promovat testul cu intrebari de genul asta putem trece la comentarii despre N.Stanescu.
    Daca ne uitam pe comentariile de pe forumuri(mai ales pe cele de pe siteuri de sport) observam ca foarte multi nu au habar de ce se pune cratima sau cu cati "ï"se scrie cate un cuvant.
    • +8 (8 voturi)    
      Sunt potrivite (Luni, 29 august 2011, 11:57)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Sorin

      Stii ce ar fi si mai potrivit ? Ca la examenul de admitere la liceu sa fie controlate la sange aptitudinile gramaticale de care vorbesti.
      • +5 (7 voturi)    
        sau ca in cei 4 ani de liceu (Luni, 29 august 2011, 12:17)

        blec-bierd [utilizator] i-a raspuns lui HP

        sa se faca si putina gramatica nu numai literatura. asa mai mult de recapitulare
  • +4 (8 voturi)    
    Penibil (Luni, 29 august 2011, 11:56)

    HP [utilizator]

    Subiecte extrem de simple.
    • +3 (3 voturi)    
      simple, daca au fost pe la scoala (Luni, 29 august 2011, 13:41)

      florin [anonim] i-a raspuns lui HP

      Altfel, ma indoiesc ca stiu ce e aia nuvela.
  • +2 (2 voturi)    
    Bac 2011 (Luni, 29 august 2011, 14:02)

    unul [anonim]

    Subiectele au fost foarte simple mai ales ultima parte la care ti-a dat de ales din multe posibilitati . Daca nici de data asta nu reusiti sa luati adevarat analfabeti va numiti .
    • -2 (2 voturi)    
      start (Luni, 29 august 2011, 15:29)

      adela [anonim] i-a raspuns lui unul

      ai 3 ore la dispozitie,cu cartea si calculatorul in fata,ptr rezolvarea subiectelot.
  • +1 (1 vot)    
    Egalitate? (Luni, 29 august 2011, 17:17)

    daniel [anonim]

    Am dat bacul in prima sesiune, cu putin noroc l-am si promovat, la limita, insa realizez ca daca il picam era mai usor sa obtin o nota mai mare acum, in toamna. Cred ca generatiile urmatoare vor trage concluzii adecvate in urma analizei celor doua sesiuni de bac.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă