Extremismul religios in Romania: un caz izolat sau un fenomen care prinde aripi? Sociologul Mirel Banica a discutat online cu cititorii

de Redactia     HotNews.ro
Luni, 21 februarie 2011, 18:03 Actualitate | Esenţial


Mirel Banica
Foto: Hotnews
Putem vorbi astazi despre tolerarea unor fenomene cu tendinte extremiste in interiorul BOR? Sunt aceste tendinte accidente izolate sau exista un risc real de propagare a ideologiei extremiste asociate oportunist ortodoxiei? Exista intr-adevar un curent national-extremist in interiorul unor manastiri din Romania? Ce nevoi spirituale si culturale ale credinciosilor sunt satisfacute prin astfel de manifestari?

Intrebari dificile la care Mirel Banica, specialist in sociologia religiilor si a memoriei, a incercat sa raspunda folosind tonul normalitatii intr-o discutie online cu cititorii HotNews.ro. Pentru ca, in ciuda delicatetii subiectului, o astfel de discutie are nevoie si de claritate si de informatie. ​

"Pentru cei viteji cladim altare / Si-avem doar gloante pentru tradatori" sunt versurile cantate de un cor de maicute ca dar pentru duhovnicul lor, parintele Iustin Parvu, monah si staret respectat al Manastirii Petru-Voda, dar si cu un consistent trecut legionar. Un gest care a provocat o reactie ferma din partea Centrului pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului, care a atras atentia Patriarhiei Romane asupra promovarii ideologiei de extrema dreapta de catre membri ai Bisericii Ortodoxe Romane. In reactia de astazi cu privire la cele intamplate la Manastirea Petru-Voda, Patriarhia Romana afirma ca "nu initiaza si nu promoveaza miscari rasiste, xenofobe, antisemite". Dar, in acelasi timp, este invocat principiul autonomiei, considerandu-se ca Arhiepiscopia Iasilor este singura "abilitata" sa ia masuri in caz de "indisciplina canonica".

Mirel Banica a raspuns in continuare intrebarilor intr-un interviu video.

Mirel Banica este cercetator stiintific la Institutul de Istorie a Religiilor a Academiei Romane. Este doctor al Universitatii din Geneva, specializat in sociologia religiilor si sociologia memoriei. Este autorul "Biserica, Stat, Societate in anii '30" (ed. Polirom, 2007) si a "Locul celuilalt. Ortodoxia in modernitate" (ed. Paidea, 2007).






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6990 vizualizari

  • religie si societate la noi (Luni, 21 februarie 2011, 18:28)

    diddlyjo [utilizator]

    stimate domn,
    la sfârsitul sec XIX, când peste 80% dintre români erau inca nealfabetizati, practica religioasa a crestinilor români cuprindea o sumedenie de elemente considerate pagânesti de catre calatorii straini ajunsi pe meleagurile noastre. multe dintre aceste practici pagâne au disparut din viata religioasa a credinciosului român in urma unei intense campanii de educare religioasa dusa in ultimul secol. din nefericire, educatia religioasa a avut de-a lungul intregului secol XX si o componenta politica cu efecte sociale nu intotdeauna imbucuratoare.

    având în prezent aceasta mostenire, la ce sa ne asteptam peste un sfert de secol când, dupa toate probabilitatile, 5-10% dintre cetatenii români vor constitui o minoritate vizibila a carei religie va fi foarte diferita de aceea a majoritatii bastinase? ce trebuie sa facem acum pentru ca peste un sfert de secol sa avem zile senine?
  • 3 intebari (Luni, 21 februarie 2011, 18:31)

    andrei [anonim]

    1/ Prin ce sunt mai extremiste versurile citate in textul de mai sus decat urmatoarele:

    "O mamă văduvită de la Mihai cel Mare
    Pretinde de la fii-și azi mână d-ajutori,
    Și blastămă cu lacrimi în ochi pe orișicare,
    În astfel de pericol s-ar face vânzători

    De fulgere să piară, de trăsnet și pucioasă,
    Oricare s-ar retrage din gloriosul loc,
    Când patria sau mama, cu inimă duioasă,
    Va cere ca să trecem prin sabie și foc"

    2/ Care este definitia notiunii de "national-extremism" ?

    3/ Prin ce difera de cenzura comunista, cenzura care se doreste a fi aplicata asupra unor opere literare neagreate de anumite grupuri ?
  • Religia de astazi (Luni, 21 februarie 2011, 18:52)

    Cornel [anonim]

    As dori sa-i intreb sa-i intreb pe realizatorii acestei emisiuni daca se pot face paralele intre extremismul religios islamic si extremismul religios ortodox si cum cred ei ca se vor dezvolta pe viitor formele astea de intoleranta si rasism religios.
    Va multumesc pentru raspuns.

    Cornel
    • R: (Marţi, 22 februarie 2011, 14:16)

      Mirel Banica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cornel

      Ne intalnim deja cu prima dificultate: definirea termenilor. Am vazut deja in intrebari ca revine destul de des aceasta nelamurire. Vorbim despre extremism si fundamentalism dar care este definitia acestor termeni. Dar din start spun ca nu putem defini fundamentalismul. Putem construi o imaginie de puzzle a lui pentru a ne face o imagine de ansamblu. Definitia de dictionar si primele fundamentalisme apar la inceputul sec. 20 in SUA unde protestantii americani se revolta impotriva unei utilizari prea simpliste a Bibliei pe de o parte si pe cealalta parte impotriva unei suprautilizari a Biblei. Apoi fundamentalismul religios a stat in "adormire" desi au fost periodic diferite rabufniri pana la sfarsitul anilor 80 cand trebuia ca "un ceva" sa-i ia locul. Acest "ceva" a fost religia "pusa la lucru" ca ideologie. Daca am face un paralelism intre fundamentalismul islamic si cel ortodox acceptam deja capcana metodologica initiala: aceea ca exista un fundamentalism ortodox. Il acceptam sau nu? Daca el exista ar trebui sa spunem care-i sunt trasaturile, cum se manifesta, cum comunica, cum se propaga? Daca acest fundamentalism are astazi si o expresie politica? Intereseaza anumite miscari politice si care sunt acelea? Vedeti cate intrebari dificile si ce raspunsuri greu de dat. Fundamentalismul islamic, mai bine cunoscut decat cele crestine sau evreiesti, s-a dezvoltat in conditii specifice intr-o lume araba din ce in ce mai indiguita, care s-a trezit ca si noi sub presiunea unei modernitati cu care nu stie ce sa faca si care crede ca nu e folositoare. Un punct comun intre cele doua ar fi o revolta impotriva lumii moderne, care nu e vazuta ca fiind sanatoasa pentru corpul social si pentru individ. O alta paralela e modalitatea de expresie. Nu ne place modernitatea, acuzam si ne temem de tehnologie dar utilizam cu mult drag Internetul pentru a ne face cunoscut punctul de vedere.
  • extremism... (Luni, 21 februarie 2011, 19:06)

    helium [anonim]

    Cum definiti extremismul religios ca si concept de sine statator si nu o gaselnita de mass-media care ar descrie cele cateva minute in care unui preot i este dedicat un cantec vechi de sorginte legionara?

    Cum analizati conceptul de miscare legionara intr-un stat in care acest concept isi are activitatea numai in scrierile izolate si nu-i o miscare concreta la momentul actual. (Sa nu uitam ca miscarea legionara a fost o miscare necesara in vremea in care Europa era sub asediul regimului totalitar si fiecare stat in parte isi apara interesele impotriva tipurilor de expansiune, mai putin statele care erau pioni(sau ajunsi intr-un moment pioni) ai altor regimuri care si-au facut loc in mod fraudului. Si strict referitor la Romania as dori sa fac o paralela a regimului comunism si a celorlalte miscari initiate sau neinitiate care se impotriveau argumentativ, militar, intelectual doctrinei impuse de comunism.

    Cum comentati faptul ca "Centrul pentru Combaterea Antisemitismului" a facut imediat sesizare referitor la cantarea "Sfânta tinereţe legionară" ajungand la concluzia ca versurile au un caracter antisemit si astfel de cantece trebuie interzise, ca si miscarea in sine dar in Romania inca sunt permise filme despre propaganda comunista, texte si scrieri comuniste ca fiind lucruri normale si care e motivul ca de la 21 de ani de la distrugerea unui sistem sunt inca sub libera circulatie? Ca si exemplu, in Bucuresti la orice anticariat se pot gasi scrieri propagandiste comuniste si pentru asa ceva nimeni nu are ochi si nu exista sesizari.
  • Clarificari(?) (Luni, 21 februarie 2011, 19:10)

    br99ira [anonim]

    Cred ca orice discutie serioasa trebuie sa inceapa de la definirea termenilor. Asa cum preciza anterior si Andrei, ce inseamna, de fapt ”extremism”, ”national-extremism”, ”nationalism xenofob”, etc., etc.? In afara de definitii pur lingvistice, sau chiar politice, exista si definitii juridice in legislatia romana, in baza carora, pe criterii clare, cineva sa poata fi acuzat si, eventual, condamnat? Sau e vorba doar de ”corectitudinea politica”, cea care ii face pe unii sa vitupereze impotriva unor afirmatii sau manifestari ”incorecte”? Si, a propos, incorecte fata de ce? Fata de un model absolut? Pai nu ultra-liberalii stangisti post-moderni profereaza lipsa unor valori/principii/adevaruri absolute? Nu are, chipurile, in ziua de azi, fiecare, ”dreptatea lui”? Din doua una: ori facem analiza literara pe text, dar cu consecinte juridice, si tot ce prindem ca e legionar sau legionaroid scaotem in afara legii, dar atunci facem la fel si cu tot ceea ce este in tara asta comunist/marxist/ceausist (si atunci il interzicem, bunaoara, si pe Paunescu), ori ne si purtam ca democrati autentici, nu doar mimam democratia - eventual acea forma a ei care ne convine din motive bicisnice - si lasam si formele (asa zis) extremiste sa isi aiba locul lor sub soare: comunism, fascism, anarhism, etc. Orice decizie am lua, sa judecam si sa actionam cu aceeasi masura pentru toti. Mi se pare o ipocrizie fara margini sa ne dam ochii peste cap la textele lui Radu Gyr, dar sa facem coada la inmormantarea lui Paunescu. Niste calugarite, probabil din exces de zel, au cantat un cantec legionar. Si? Diversi motani colaboratori ai Securitatii inghit zilnic dejectii la televiziuni, la ore de maxima audienta. De astia nu se mai ofuscheaza nimeni? Mi-e sila de ipocrizie, duplicitatea asta care ne-a mancat intotdeauna, precum si de pudibonderia asta tembeala.
    P.S. NU SUNT legionar si, ca poeti, imi place la fel de mult Gyr si Paunescu! Macar i-am citit!
  • extremismul religios (Luni, 21 februarie 2011, 19:15)

    dan saulea [anonim]

    Cunoscand istoria religiilor si rolul acesteia in lume, constat ca, dupa 1989, s-a dat mana libera habotnicilor si hraparetilor religiosi din ortodoxia Romana! Este inadmisibil ca in programa scolara sa se admita ora de religie cu predare de catre "binecuvantati" ai bisericii ortodoxe, intr-un timp in care libertatea religioasa si multiconfesionalismul este un principiu constitutional modern.
  • Religia in scoli (Luni, 21 februarie 2011, 19:33)

    Mihai [anonim]

    In scoli formam generatiile de maine.
    Nu credeti ca predarea religiei in scoli poate alimenta fenomenul extremismului religios? Spun asta pentru ca in opinia mea in scoli ar trebui predata istorie culturala si istorie a religiilor si nicidecum indoctrinare religioasa.
    Cu ce difera orele de religie de orele de educatie politica de dinainte de 1989? Scoala trebuie sa deschida mintea elevului sa il invete sa gandeasca, sa ii arate ca existe nenumarate moduri morale de a gandi si a exista; nu sa impuna un model unic - care in opinia mea poate alimenta extremismul.
    De asemenea sunt de parere ca si calitatea slaba a invatamantului la meteriile stiintifice sau modul in care se preda istoria poate avea un efect negativ.
    • R: (Marţi, 22 februarie 2011, 14:22)

      Mirel Banica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Studiul religiei astazi a devenit un fenomen care ne divizeaza foarte mult. Nu-mi place cuvantul scandal, dar sunt cateva "scandaluri" care revin periodic: "scandalul" cipurilor, al icoanelor, "scandalul" manastirii Petru-Voda. Eu cred ca de atatea "scandaluri" nu mai vedem padurea. Aceasta intrebare e foarte buna. Practic domnul Mihai ma intreaba cum se transmite memoria religioasa? Trebuie ea invatata la scoala sau o invatam de pe Internet? Problema in sine nu e predarea religiei in scoli, cu care eu personal sunt de acord pentru ca se transmite mai mult decat un set de rugaciuni. Problema e felul in care societatea noastra poate "domestici" avantul acesta din ce in ce mai agresiv in afirmarea unor adevaruri religioase. Nu predarea religiei in scoala este o problema, ci felul in care ea este facuta. Cum asistam la o criza a vocatiilor in intreg invatamantul romanesc, asistam la o criza a vocatiilor si in predarea religiei, un obiect foarte special. Mi-e greu sa spun daca trebuie predata istoria religiilor. Stiu ca se face asa ceva in tarile nordice. In prezent, la felul in care se reactioneaza la orice intrebare cu privire la religie, nu e posibil pe moment.
  • Nici una nici alta (Luni, 21 februarie 2011, 20:18)

    valisa [utilizator]

    De ce evita recunoasterea faptului ca miscarea legionara a fost mereu in stransa legatura cu biserica si acum aceasta miscare isi reincarca bateriile?
    Cu siguranta veti mai auzi de legionari din ce in ce mai des. Acest preot a dat startul.
    • R: (Marţi, 22 februarie 2011, 14:27)

      Mirel Banica [hotnews.ro] i-a raspuns lui valisa

      A existat o legatura intre Biserica Ortodoxa si miscarea legionara? Raspunsul e unanim si simplu: da a existat in anii '30. Dincolo de aceasta afirmatie generala se ascunde o padure de nuante.In primul rand, aceasta legatura a avut fazele ei de crestere si decadere, a fost foarte sinusoidala. A cunoscut un maxim in '36-'37 si, spre marea surprindere a multora, in scurta perioada de guvernare legionara, Biserica nu a acordat sprijin integral miscarii legionare. Am scris despre aceste lucruri in cartea "Biserica, Stat, Societate". Exista si problema adeziunii individuale. Inaltul cler ortodox, cu cateva exceptii notabile, nu a aderat la miscarea legionara. Cei care erau devotati miscarii, si o spun cat se poate de neutru, erau tinerii teologi cei care nu aveau o insertie sociala prea buna, cei care aveau un anumit tip de "caracter" inclinat spre aventura. Marea problema nu este gradul de colaborare dintre Miscarea Legionara si BOR.Istorici reputati lucreaza pe acest subiect. Marea problema este memoria acestei colaborari. Ce a mai ramas din ea dupa 70 de ani, pentru ca memoria lucreaza foarte selectiv si are tendinta de a uita partile negre si de a le scoate la suprafata pe cele luminoase.
  • ai nostrii vs. ai lor (Luni, 21 februarie 2011, 21:01)

    Cornel [anonim]

    E suficient un mic incident cu un mos cu nostalgii legionare ca tipa presa ! Nostalgia comunista insa balteste peste tot ( ivezi steria inmormantarii lui Paunescu mai tare ca Eminescu, de exemplu) si nimeni nu zice nimic. Cele doua masuri cu care sunt judecate extremismele ideologice in Romania pot duce la exasperare pe oricine incearca sa gindeasca articulat dar, probabil, tocmai asta e singura vina a unui roman care e de neiertat...
  • Rusinea (Luni, 21 februarie 2011, 21:08)

    Maria356 [utilizator]

    Nu cred ca acesti ortodocsi cu tendinte legionare sint o majoritate in rindurile populatiei. Nu mai putin, minoritatea cu tendinta de extrema dreapta sint deosebit de stridenti in a isi comunica mesajul plin de ura, dezumanizare si incitare la violenta. Vedem acest lucru chiar si pe comentariile din diferite forumuri.

    Ce se poate face din interiorul Bisericii, nu din afara, pentru ca acesti neoameni care pretind ca vorbesc in numele ortodoxiei sa fie pusi pasnic la punct?
  • Cui prodest? (Luni, 21 februarie 2011, 21:30)

    Frobenius [anonim]

    Recapitulare:
    Un cor cinta un cintec. Cintecul este vechi, are niste zeci de ani. Cei pentru care acest cintec are o rezonanta speciala sint foarte putini, oamenii nu traiesc la nesfirsit. Majoritatea nu are habar de acest cintec, multi il aud poate pentru prima oara, il retin, il uita, le place sau nu, fiecare cu ale lui. Cineva protesteaza (acesta ii este scopul existentei). Presa afla si, conform prostului obicei, umfla sirguincios subiectul. Din acest moment apar si referirile la extremism.
    Intrebari:
    1. intonarea unui cintec poate fi considerata ca o manifestare / propagare a unei ideologii extremiste?
    2. cui foloseste?
  • Romania 1930 - Romania 2011 (Luni, 21 februarie 2011, 22:25)

    MihaiP [anonim]

    Este Romania din 2011 mai putin sau mai religioasa decat cea din anii 1930?
    • R: (Marţi, 22 februarie 2011, 14:35)

      Mirel Banica [hotnews.ro] i-a raspuns lui MihaiP

      O intrebare foarte buna. Anii '30 au ramas un soi de varsta de aur pentru noi. Fiecare popor are o varsta de aur. Avem tendinta sa ne raportam la anii '30, varsta noastra de aur, inclusiv din punct de vedere religios. Din punct de vedere strict al practicii religioase nu cunosc un sondaj fiabil care sa fi masurat starea de religiozitate a poporului roman in anii '30. Asta s-a facut foarte tarziu si in Occident si pana azi, metodele de a masura religiozitatea la scara nationala sunt nu doar contestate, ci de-a dreptul iluzorii. Ce putem spune cu certitudine este ca religiosul se manifesta diferit in 1930 si in 2011. Era firesc in anii '30, arhivele o spun, ca faptul religios (pelerinaj, procesiune, inmormantare) sa fie prezent public. Din motive foarte simple: o permitea orasul. In anii '30 exista o presa religioasa extraordinara. Cred ca apareau in jur de 230-250 de publicatii religioase, de la cotidiene la lunare. Existau lideri de opinie preocupati de faptul religiosi, comentatori, foarte temuti, urati si adulati in acelasi timp. Cum a fost Nae Ionescu si rubrica lui din Cuvantul. Daca ne intoarcem in "satul profund" al anilor '30 pe care incercam sa-l mai gasim la Muzeul Taranului, e clar ca era mult mai PRACTICANT atunci decat acum. Romania lui 2011 are alte forme de a-si manifesta religiozitatea. Imi vin in minte pelerinajele care sunt organizate diferit de cele din anii '30 iar daca acceptam ca Internetul e o forma de expresie a spatiului public (greu previzibila, ce-i drept) religia ortodoxa si nu numai este foarte vizibila in mediul virtual cu tot ceea ce presupune asta: spontaneitate, emotie, imprevizibil (vezi video-ul de la Manastirea Petru Voda), viral, etc.
  • superstitie si teoria conspiratiei (Luni, 21 februarie 2011, 23:02)

    xy [anonim]

    BOR nu s-a delimitat niciodata de lanturile interminabil de site-uri unde, alaturi de invatatura Bisericii, se propovaduiesc diverse aiureli despre masoni, cipuri demonice, cat de rai sunt evreii, cat de minunati au fost si SUNT legionarii, vaccinurile care ne omoara, Occidentul care vrea sa ne omoare cu E-uri, UE care vrea sa ne omoare cu drepturile omului. Toate acestea, propagate de semi-asceti ca Pr. Parvu, care tind sa concentreze interesul credinciosilor in dauna curentului "oficial" (Patriarhul Daniel, ierarhii si media patronata de el). S-a modificat invatatura BOR? Era inevitabil ca o religie veche a locului, cum este ortodoxia in Romania, sa regreseze in felul acesta spre superstitie, ca reactie la contactul dur al societatii cu globalizarea?
    • R: (Marţi, 22 februarie 2011, 14:40)

      Mirel Banica [hotnews.ro] i-a raspuns lui xy

      E o intrebare acuta care are in subsidiar problema autoritatii pe Internet. Exista o autoritate canonica pe Internet? Am fost invitat la televiziunea Trinitas si am abordat un subiect curajos: ortodoxia pe Internet. DIn punct de vedere canonic aceste site-uri sunt foarte greu de controlat. Nu ma refer la cenzura si nici la interzicerea lor. Cei care au o minima cultura teologica inteleg despre ce vorbesc. Atunci blogosfera ortodoxa a inteles ca sunt pentru cenzura, dar eu sunt pentru democratia Internetului iar ei fac parte din aceasta democratie. Suntem in fata unei mari dileme: reprezinta aceste site-uri ortodoxia romaneasca sau nu? Nu putem spune nu in totalitate, in acelasi timp ele sunt un esantion din ce in ce mai important al unui anumit fel nu de a crede (ca nu poti crede pe Internet) ci de a-ti exprima convingerile religioase. Eu personal cunosc zeci de site-uri care nu propovaduiesc nici aiureli, nu sunt nici extremiste si nu sunt nici impotriva vaccinurilor care ne omoara si care sunt niste site-uri ortodoxe veritabile. Numai ca in lumea virtuala, poate mai mult decat in cea reala, goana dupa click si dupa notorietate face ca aceste site-uri sa fie mai vizibile si mai accesate decat altele. Nu, invatatura BOR nu s-a modificat, dar un teolog ar fi mai in masura decat mine sa vorbeasca despre asta.
  • Nu credeti ca a vorbi de extremism religios (Luni, 21 februarie 2011, 23:12)

    revelare [utilizator]

    in Romania in general si ortodox in particular este batutrul apei in piua?
  • O intrebare (Luni, 21 februarie 2011, 23:23)

    Curious [anonim]

    De ce credeti ca legionarismul nu starneste in BOR aceeasi riposta dura si prompta precum a starnit-o, spre exemplu, comuniunea euharistica a IPS Nicolae Corneanu cu niste catolici?
  • cauze mai profunde poate (Luni, 21 februarie 2011, 23:47)

    G.C. [anonim]

    Nu cred ca exista un extremism religios in Romania, dupa cum nu cred ca prin dorinta de a-i face placere unui om de 92 de ani, trecut prin inchisorile comuniste, maicutele au comis un "caz izolat de extremism'". Mi se pare exagerata reactia celor de la Centrul de Monitorizare ......
    Probabil ca ati citit comentariile la cele doua articole publicate de Hotnews pe aceasta tema. Ati gasit comentarii extremiste, care sa duca la temerea unui "fenomen care prinde aripi"? Daca da, puteti justifica?
    In anii de comunism, oricine se opunea regimului era numit "legionar", chiar daca nu apartinea acestei miscari. Nu credeti ca este necesara o istorie adevarata a acestei miscari, fara exagerari de nici un fel? Un om bine informat este mai greu de manipulat de oricefel miscare extremista - dreapta sau stanga.
    Si nu numai atat, dar nu credeti ca este necesara, urgenta chiar, recunoasterea oficiala a ""ororii comunismului ca totalitarism de catre cei implicati "" - as mentiona chiar TOTI cei implicati. Nu de alta, dar cred ca lipsa unei astfel de recunoasteri, de "mea culpa" chiar si din partea celor care l-au adus la noi in tara ar fi mult mai degraba cauza principala a unui curent de extrema dreapta in acest moment decat aceste cantece. .
  • Varsta are importanta? (Luni, 21 februarie 2011, 23:55)

    T. Balaceanu [anonim]

    Cunoasteti cazuri asemanatoare in lacasuri conduse de oameni mai tineri, fara un trecut legionar?
    • R: (Marţi, 22 februarie 2011, 14:44)

      Mirel Banica [hotnews.ro] i-a raspuns lui T. Balaceanu

      E o intrebare grea. Eu insumi am facut un documentar acum un an, intr-o manastire pierduta undeva in imensitatea campiei Baraganului unde nu erau nici calugari fundamentalisti, nici discurs despre cipuri si unde o mana de oameni incercau ceva extraordinar: sa construiasca o manastire de la zero. Erau prea ocupati ca sa mai construiasca site-uri performante. E evident ca la numarul de manastiri din BOR ar fi o generalizare suparatoare pentru toata lume in a crede ca manastirile sunt un cuib de intoleranta si fundamentalism. Ar insemna sa nu vedem padurea din cauza copacilor. Pe de alta parte, manastirea Petru-Voda, cea care e sub lumina reflectoarelor, este si altceva decat un film pe Internet. Ei fac eforturi extraordinare pentru a avea un centru social si pentru a mentine o anumita incandescenta spirituala.
  • altfel de clarificari (Marţi, 22 februarie 2011, 0:30)

    marie [anonim]

    Stimate domn, doctor in sociologia religiilor, credeti ca religia este multiculturala, cosmopolita? Crestinismul este tolerant(" intoarece si obrazul celalalt").Sigur i-ati studiat pe Mircea Eliade si pe discipolul aestiua , Ioan Petru Culianu(cel putin asa s-ar cuveni). Nu cumva Eliade a fost legionar? A renegat/negat vreodata acest lucru? Nu; si a trait in America. Petre Tutea a fost sau nu legionar(banuiesc ca stiti mai bine decat mine)?
    Nu cumva ne este teama de cantecul/imnul respectiv in care se cultiva credinta , cinstea , datoria fata de tara si nu " gloantele pentru tradatori". Parca versurile erau cu ' sufletul de crin"?!" Pentru Sfanta cruce, pentru tara" Suflet curat, imaculat, dar e mai usor sa renegam nobletea sufleteasca, patriotismul adevarat( nu cel rasuflat de astazi). Ati auzit de Valeriu Gafencu? Merita. Precis ca va preocupa mai mult ce se intampla in lumea islamica; dar ce fac crestinii din tarile preponderent islamice(vezi Egiptul) va preocupa? (editat de HotNews)
  • Fenomen de societate sau fapt divers? (Marţi, 22 februarie 2011, 0:31)

    Dan [anonim]

    Credeti ca societatea romaneasca de astazi este in general o societate toleranta si deschisa altor religii? Considerati ca biserica ortodoxa romana transmite un mesaj de toleranta si armonie cu celelalte religii in Romania, sau dimpotriva vehiculeaza un mesaj de frica?
    Ce paralelism ar putea exista intre un extremism ortodox si islamism?
  • Nu doar ortodoxia (Marţi, 22 februarie 2011, 1:00)

    fLoreign [utilizator]

    Domnule Banica,

    Considerati ca un manual de biologie creationista precum acesta ( http://www.raduciocan.ro/2009/03/educatia-in-romania-intre-fictiune-si-realitate/ ) este o exprimare normala a religiozitatii, ori o manifestare a extremismului religios?

    Ce efecte credeti ca poate avea studierea dupa un astfel de manual asupra elevilor care, la alegerea parintilor ori a scolii, studiaza din el ?

    Va multumesc.
  • cateva raspunsuri, va rog (Marţi, 22 februarie 2011, 1:39)

    alex [anonim]

    1) In ce conditii dragostea de patrie se transforma in extremism? Reactia anti-evreiasca interbelica este corelata cu anumite politici anti-romanesti?

    2) Din punct de vedere ideologic si faptic, legionarii sau comunistii au adus mai mult rau Romaniei?

    3) Este adevarat ca o parte a mass-mediei din Romania este obscur aservita unor demersuri anti-romanesti?
  • religie (Marţi, 22 februarie 2011, 4:01)

    Valentin [anonim]

    1) Cum este posibil ca asa de multi oameni sa creada ca evangelia/biblia este exact cuvantul lui Dzeu cand disciplinele stiintifice (geologia, biologia, fizica, astronomia si altele) au demontat cam tot ce se spune in biblie (scurte exemple: nu a fost nici un potop al lui Noah pe intreg globul, varsta Pamantului nu este de approx. 6000 ani, Pamantul s-a format din explozia unei stele supernova, teoria evolutiei si multe, multe altele.

    80-85% din suedezi nu au nici o religie, si totusi o conduita morala ireprosabila;

    2) De ce am avea nevoie de religie? eu vad ca tocmai de aici apar fel si fel de polemici, atata energie investita, ca sa nu spun de razboaie.

    3) Fiecare religie spune ca Dzeul meu este adevarat, cine are dreptate? nu este posibil ca toti sa greseasca?

    Multumesc pt timp
  • Politically corectness dus in extrem (Marţi, 22 februarie 2011, 6:12)

    garett [anonim]

    1. Nu credeti ca acest "extremism religios", (apropo cum il definiti, prin comparatie cu ce, Intifada in varianta ortodoxa?) este de fapt raspunsul fata de mercantilismul bisericii "oficiale", un fel de intarcere la originile ortodoxismului?
    2. Nu cumva suntem mai catolici decat Papa in toata povestea asta? In afara de acel centru pentru combaterea discriminarii, care sunt platiti sa se sesizeze ati remercat o indignare generala la nivelul societatii? Nu credeti ca tot acest "politically corectness" aplicat fara cap genereaza de fapt o reactie adversa?
  • extremisme (Marţi, 22 februarie 2011, 7:15)

    golanitzky [utilizator]

    In toata seria de articole declansate de acest eveniment este asociat extremismul nationalist (personal nu vad mai mult extremism in cantecul incriminat, decat in imnul national), cu extremismul religios. Intamplarea a facut, dupa parerea mea, sa apara impreuna de data aceasta - las la o parte discutia despre cat "trebuie" sa fie si cat sa nu fie extremist religios un calugar. Dar extremismul nationalist se simte foarte bine si in lipsa religiei. Cred ca niste conditii necesare pentru existenta lui sunt falsificarea istoriei si interzicerea dialogului. Nu credeti ca discutiile despre legionarism, libere si argumentate in spatiul public, ar face mai bine? La fel discutiile despre sionism? Din nou, o parere personala: o mare parte dintre antisemitii de azi sunt influentati de teoriile conspirationiste, nu de religie. Daca dumneavoastra aveti statistici sau date mai exacte, poate ne-ati lumina un pic.
    Multumesc
  • Intoleranta si extremism (Marţi, 22 februarie 2011, 7:21)

    Mih. [utilizator]

    Sunt voci care sustin ca predarea religiei crestin-ortodoxe (in acest spatiu ne gasim in Romania), poate duce la aparitia unor miscari extremiste.
    Intrebare: intoleranta la religia crestin-ortodoxa, religia marii majoritati a poporului roman, poate duce, la randul ei, la aparitia extremismului (daca nu cumva este deja o forma de extremism, bazat, intre altele, pe excesul de "discriminare pozitiva")?
    O a doua intrebare: intonarea intr-un spatiu privat, restrans, a unui imn legionar (fac abstractie de aducerea in spatiul public a acestui episod), poate influenta negativ evolutia spre extremism, mai mult sau mai putin decat manifestarile publice anti-religioase (inclusiv "razboiul" impotriva icoanelor din scoli)?
  • buna ziua! (Marţi, 22 februarie 2011, 9:02)

    mara [anonim]

    dle Banica nu credeti ca romanii nu isi cunosc adevarata istorie de cel putin doua generatii? ca ea a fost masluita? Stau in occident unde am si studiat dar accesul la istorie este sfant (face parte din identitatea nationala a unui popor) indiferent daca acesta istorie cuprinde si momente mai putin placute pt nativii insisi. Sunt si eu absolventa a stiintelor umane si cred ca daca nu exista cunoastere nu exista vindecare pt ca ea vine din asumarea propriei responsabilitati. Nu credeti ca daca nu avem raspunsuri clare in privinta "revolutiei" din 89 nu putem avea raspunsuri nici in ceea ce priveste adevarata realitate despre miscarea legionara? Nu poti sa tii inchisa usa unei realitati in timp ce o deschizi pe cealalta. Este fals!
  • Nedumerire (Marţi, 22 februarie 2011, 9:11)

    Radu [anonim]

    In conditiile in care Presedintele Romaniei a condamnat Comunismul in Parlamentul Romaniei, de ce noi, ca natie, linsam mediatic unul din stalpii rezistentei anticomuniste romanesti, unul dintre putinii ramasi in viata, la cererea publica a unui interlop care cand nu se ocupa cu holocaustul ca afacere, se ocupa cu afaceri dubioase in duty free-uri. De ce nu ne gandim ca poate atfel de cantece l-au tinut pe J.P. in viata, De ce nu ne gandim ca Radu Gyr insusi este un simbol al natiei astea, De ce nu suntem in stare sa ne aparam reperele morale, dar in schimb ne straduim toti, inclusiv dvs, sa facem pe plac celor care dea lungul istoriei ne-au influentat destinele?
  • Extremismul Religios si Simbolurile (Marţi, 22 februarie 2011, 9:46)

    Leo [anonim]

    Buna ziua,

    " Exista intr-adevar un curent national-extremist in interiorul unor manastiri din Romania? "

    Prima Intrebare: Oare dv, incercand sa raspundeti la asemenea intrebare miilor de cititori nu scindati si puneti la indoliala Verticalitatea Spiritului Crestin in Gradina Maicii Domnului?

    Ortodox

    ORTO- Element prim de compunere savantă, însemnând „drept”, „adevărat”, „corect”. [< fr. ortho-, it. orto-, cf. gr. orthos – drept].
    DÓXĂ s. v. deșteptăciune, intelect, inteligență, judecată, minte, pricepere, rațiune, spirit.

    Prin definitie ce este Drept nu poate fi Stramb.

    A doua Intrebare: Cumva a fi Drept presupune o tendinta Extremista? Stramba e lumea si noi trebuie sa ne schimonosim mai tare?

    Se face o corelare fortata intre Fascism (tradus ca Spirit National Legionar) si Crestinism. La radacini Svastica are cu totul alta semnificatie decat cele decretate astazi de societate.

    A treia Intrebare: La cate Holocausturi s-au facut in Numele Crucii, ce intrec inzecit Holocaustul evreilor, nu ar trebui Decretata prin Lege Interzicerea simbolului Crucii?


    Mutumesc pentru timpul si atentia acordata.
  • Păstrarea identităţii - extremism (Marţi, 22 februarie 2011, 9:59)

    Iorest [utilizator]

    În România nu există extremism religios. Cei care fac asemenea afirmaţii sunt legaţi la ochi. Polonia are însemne religioase pe stradă (ex. posterul cu papa sărutând picioarele oamenilor, pus în staţiile de tramvei) - şi grija lor pentru valorile creştine nu i-a împiedicat să fie mai dezvoltaţi ca noi. Bulgarii îl au pe Sf. Ioan al Rilei pe moneda naţională, iar la Sf. Gheorghe o pagină întreagă de ziar era ocupată de icoana Sfântului, A3, color. La români, în lumea laică, nu am văzut aşa ceva. Românii se pare că sunt mai antireligioşi decât alţii, dar şi mai înapoiaţi - poate asta e cauza. Extremismul e al celor care se gândesc că e extremism. Francezii şi polonezii nu-şi pun probleme că ceva în patriotismul propriu poate fi dăunător. Doar românii au asemenea temeri antinaţionaliste şi antireligioase, venite probabil dintr-o frustrare semidoctă şi obtuză.

    Întrebarea mea este: a reţine din legionarism valorile creştine, morale şi culturale este extremism? A păstra valorile şi specificul unui popor este extremism?

    P.S. Nimeni nu a remarcat că acolo s-au cântat şi alte cântece patriotice... sau şi patriotismul e rău?
  • Valorile (Marţi, 22 februarie 2011, 10:17)

    Justin Puscasu [anonim]

    1. Facand abstractie de antisemitism, care era justificat in epoca de asocierea intre evrei si expansiunea comunismului bolsevic, ce alte valori din cele promovate de miscarea legionara vi se par "extremiste"? (patriotismul, nationalismul, respectul traditiilor, principiile ortodoxismului?)
    2. Ce vi se pare mai periculos in acest moment: posibilitatea renasterii miscarii legionare, sau intoleranta obtuza a reactiilor starnite de intamplarea de la Manastirea Petru-Voda?
    3. Ce legatura vedeti intre aceasta intamplare si idea de "extremism religios"?
  • De ce? (Marţi, 22 februarie 2011, 10:18)

    eu [anonim]

    Din cate stiu eu nu exista conflicte intre evrei si romani, nu prea exista nici interactiuni si totusi exista (cel putin verbal) reactii antisemite.

    De ce sunt romanii antisemiti?
  • fapte (Marţi, 22 februarie 2011, 10:49)

    Mircea [anonim]

    Fapte: 1. la aniversarea unei zile de nastere a unui preot, un grup de maicute i-au cantat. Vorbim de un eveniment privat aici.

    2. O organizatie se agita ca era vorba de cintece suspecte

    3. Incepe o dezbatere despre toata tarasenia asta

    Nu credeti ca se exagereaza aici? Daca la ziua mea de nastere, mi se canta Internationala sau orice imn comunist, risc oprobiul public? CE se intimpla? Pina la acest nivel, am ajuns sa controlam vietile oamenilor?
  • Nevoia de Identitate (Marţi, 22 februarie 2011, 11:00)

    Semiramidul [utilizator]

    Buna ziua,

    Considerati ca criza identitara prin care trece societatea romaneasca contemporana, distanta dintre elite (politice, de afaceri, intelectuale) si mase, lipsa unei coerente identitare duc grupuri expuse (lumea rurala, practicantii religiosi, saracii urbani) si tineri cu educatie dar cu nevoi identitare in criza spre modele delimita civilizationala (religie-i.e. ortodoxie, "capitalism salbatic", infractionalitate de tip gulere albe etc?
    Credeti ca e un reviriment agresiv si fatis al unor protocronisme de tip "spiritualitate autentica" , "identitate peste timp" si alte imago-uri de acest gen in contrapartida cu supraidentitatea europeana de origine occidentala (catolica sau protestanta)?
    Exista studii cantitative si/sau calitative notabile referitoare la impactul unor asemenea prezente ideologice la nivelul Romaniei?
    Am observat ca, precum peste tot in lume, problema identitarismului este mai acuta la tineri, iar inclinarea spre toleranta fata de manifestarile religiosului in spatiul laic devine la ei un act de credinta. Asta imi pare mai periculos decat cantatul intr-o manastire de catre niste persoane care au un unic filon de informare si sunt determinate de catre propria apartenenta la un grup social in criza de identitate perpetua de cand cu modernitatea.
    Multumesc,
    Bogdan
  • intrebare foarte scurta (Marţi, 22 februarie 2011, 11:26)

    Luke [anonim]

    Ce viitor prevedeti pentru forma actuala de studiere a religiei in scoli peste 6-7 ani? (modul in care sunt inscrisi copii din oficiu si trebuie facute cereri speciale ca sa nu fie asa, ceea ce se "studiaza", etc)
    Recunosc, atunci voi avea un copil in clasa I, de accea ma refer in intrebare strict la acea perioada dar sunt interesat si de un raspuns mai detaliat pe intervalul urmatorii 10 ani sa zicem.
    Multumesc
  • RESPONSABILITATE (Marţi, 22 februarie 2011, 11:39)

    sorina [anonim]

    Domnule Banica, poporul evreu a srabatut istoria tocmai datorita "intolerantei" lui. Ucis, deportat, dispretuit... si-a sustinut constant convingerea intr-UN SINGUR DUMNEZEU. Acest crez l-a asezat deasupra tuturor intereselor de conjunctura. Este tot o forma de "intoleranta" si aceasta convingere care a ingenuchiat lumea politeista, care n-a facut niciun compromis cu ea. Admir acest popor care a renuntat la tot dar niciodata la Dumnezeu. Noi insa suntem CRESTINI si avem o datorie fata de Dumnezeul nostru si de oamenii care il fac cunoscut pe Acesta chiar cu pretul vietii, al libertatii. VIATA are aceeasi valoare indiferent de purtator. As vrea sa va intreb : de ce considerati superioara jertfa evreilor comparativ cu cea a martirilor (orodoxi) din inchisorile comuniste? Cei mai multi dintre noi nu sunt vinovati nici pentru unele nici pentru celelalte. Ii compatimim cu aceeasi dragoste pe care o incerci vis-a vis de orice suferinta umana. Ceea ce nu inteleg este de ce suferinta evreilor este pusa pe un pidestal in fata careia sa ne inchinam mecanic si cea a martrilor nostrii, rude mai apropiate prin sange si credinta, este nerecunoscuta si nevalorificata ? DE CE ?
  • PROPRIETATEA PRIVATĂ mai este respectată ? (Marţi, 22 februarie 2011, 11:55)

    un român adevărat [anonim]

    Până unde poate merge definiția "extremismului religios", în condițiile în care "promovarea ideologiei de extremă dreapta" s-a desfășurat într-o casă (încăpere) PROPRIETATE PRIVATĂ, și nu într-un loc public (cum a fost cazul primarului din Constanța - domnul Mazăre) ?
  • extremismul religios (Marţi, 22 februarie 2011, 12:30)

    DANA [anonim]

    Mi se pare extrem de grav ce se intampla.
    Am citit in intregime poezia scrisa de Radu Gyr si am vazut si un film pe site-ul ziarului Ev. zilei (in care se vedea clar o ceremonie de inspiratie legioanara (cu steaguri verzi, strigate de "Prezent" in timp ce se citeau numele mortilor).
    In poezie se vorbeste despre moarte (".... ni-i draga moartea pentru Capitan....."). Poate ca ar trebui sa vada aceste lucruri si cei care comenteaza aici si au o atitudine destul de relaxata fata de ce se intampla.
    Eu nu inteleg cum niste oameni banuiesc eu destul de tineri sint atat de fascinati de aceste lucruri.
    Este bine sa cunoastem faptul ca aceste lucruri au existat, dar trebuie sa vedem tot femonemul in ansamblul lui cu tot ce a insemnat el asasinate, antisemitism.
    Cei de la Centrul pentru Combaterea Discriminarii au reactionat normal aceasta fiind atributia lor in aceste cazuri, iar B.O.R. are ca de obicei o atittudine jalnica ca in atatea alte cazuri.
    Ar fi fost foarte bine sa existe o reactie, daca nu exista nu inseamna ca asa este normal.
    Este extrem de ciudat cum unii devin foarte ingrijorati in legatura cu libertatea de exprimare, dar atunci cind cineva isi exprima o parere contrara cu a lor se revolta imediat si-l insulta.
    Extremismul religios ortodox este o problema care exista de mult timp in toate tarile ortodoxe si nimeni nu face nimic pentru ca chiar si cei care sunt foarte sus in ierarhia ortodoxa sunt de acord cu aceste lucruri si uneori chiar le sprijina.
    As dori sa va intreb de ce credeti ca la atat de mult timp de la disparitia sa Miscarea Legionara exercita o atractie atat de mare asupra oamenilor (nu numai asupra tinerilor) si de ce tot ceea ce are legatura cu ea fascineaza si este vazut ca fiind ceva foarte bun, pur, ceva cu adevarat romanesc? De ce cand este vorba despre legioanari nu prea se aminteste despre crime, ci despre carisma lui Zelea Codreanu, nu se aminteste de trecerea lor la comunisti? Va multumesc.
  • Care este mecanismul? (Marţi, 22 februarie 2011, 13:20)

    profudereligie.blogspot.com [utilizator]

    Am observat că toate ideologiile, dar mai ales cele de sorginte religioasă, au o aripă doctrinară dură, ce dezvoltă radicalism şi intoleranţă. Se pare că ortodoxia nu suferă excepţie. Se poate explica mecanismul apariţiei şi dezvoltării acestor racile, pecum şi mijloacele de evitare a acestora?
  • Cateva intrebari... (Marţi, 22 februarie 2011, 13:27)

    silviu [anonim]

    Nu vi se pare ca subiectele legate de legionarism sau in general cele legate de o viziune critica asupra evreilor sunt subiecte tabu, iar oricine nu adopta pozitia oficiala(cea "corect politic") este pus la zid? Se spune ca in Romania este democratia si ca fiecare poate sa-si exprime liber parerea, atunci de ce o atata vehementa, sau "noi vrem egalitate dar nu pentru catei", adica se accepta doar acele pareri care convin regimului, celor aflati la putere, unor grupuri de interese etc ? Se cere pedepsirea celor care practica "acte extremiste, antisemite, xenofobe etc"(inteleg ca e si o lege in acest sens) , dar oare comunistii nu au procedat la fel cu cei din regimul "burghezo-mosieresc"? Oare nu este aceeasi "vanatoare de vrajitoare" in functie de o ideologie sau alta?
    PS: Apreciez activitatea dvs. de istoric si sociolog al istoriei
  • cine se teme de extremismul religios roman? (Marţi, 22 februarie 2011, 13:28)

    Dr. Ion Popescu [anonim]

    Domnule Banica, am doar trei intrebari:
    1. Sunteti ateu (nu va intreb de ce religie apartineti, desi ar fi fost interesant). ?
    2. nu vi se pare ca aceasta discutie a fost iscata de catre reprezentantul unei singure etnii (care nu are nici un merit in istoria tarii noastre, comparabil cu religia ortodoxa). daca reprezentantul romilor (de exemplu) ar fi acuzat BOR, credeti ca totul ar fi fost tot atat de mediatizat sau prigonirea romilor (care are loc in prezent in Europa!) este mai importanta decat cea a evreilor?
    3 din punctul meu de vedere, eticheta extremismului religios se aplica atunci cand "actiunea de natura extremista" se face in numele unei DIVINITATI (similar Islamului sau catiolicismului din perioada cruciadelor si Inchizitiei). Ati observat activitati de asemenea natura printre crestinii romani (nu mai zic de BOR)?
  • doar parte a problemei (Marţi, 22 februarie 2011, 14:00)

    Ava [anonim]

    Buna ziua,

    Am impresia ca extremismul religios este doar o fateta a marii probleme a mentalitatii romanesti: "ei, nu conteaza ca a facut rau/ a furat/ a omorit, uite cit bine a facut tarii!" Credeti ca este posibil sa fie adevarat?

    Nu comentez ideea de "facem ce vrem", care e o interpretare total pe alaturi a notiunii de democratie - chiar si a notiunii de crestinism, care interzice explicit anumite fapte.

    Multumesc.
  • Site-uri recomandate de BOR (Marţi, 22 februarie 2011, 14:10)

    Monica [anonim]

    Am citit de curand in saptamanalul "Timpul" ca Arhiepiscopia Romana Crestin Ortodoxa de la Alba Iulia face reclama pe propriul site unui blog care sustine teoria conspiratiei cu privire la aportul USA in daramarea celor doua turnuri gemene din 9 septembrie... De altfel poate fi verificat deschizand articolul "Site-uri recomandate de BOR" (din "Timpul") sau site-ul arhiepiscopiei la categoria link-uri. Mi se pare revoltator... Nu credeti ca aceasta face parte din categoria acelorasi reflexe fundamentaliste ale anumitor ierarhi si grupari din BOR?
  • intrebari mai mult pentru mine (Marţi, 22 februarie 2011, 14:11)

    cristi [anonim]

    Sincer, am o problema cu atitudinea Centrului pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului. Daca ei intervin in aceasta situatie, inseamna ca si noi trebuie sa protestam atunci cand turcii il serbeaza pe sultanul Mohamed? Sau ca indienii trebuie sa protesteze atunci cand se canta un cantec slavind-o pe regina Victoria? Daca este sa invatam in trecut, de ce protestele nu se fac referitoate la ceea ce se intampla in prezent ci se intorc la faptele din trecut. Mi-ar fi plact de exemplu sa vad ca Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului ia atitudine pentru ca tiganii sunt discriminati, sau pentru ca viza pe care o ai pe pasaport (si pe care evreii au purtat-o pe haine) iti determina viitorul... Nu stiu daca este o intrebare pentru domnul Mirel Banica sau mai mult niste observatii sa ma lamuresc eu, insa de ce exista lupta pentru nationalism (semitic, romanesc, tiganesc, etc.), de ce identitatea nationala continua sa fie la fel de importanta ca si cea religioasa?
  • Dar la evrei (Marţi, 22 februarie 2011, 14:20)

    LoveRomania [utilizator]

    Dar de extremismul religios al evreilor de ce nu spuneti nimic? ///
  • Intrebari, despre generatii si viitor (Marţi, 22 februarie 2011, 14:31)

    Jane Doe [utilizator]

    Buna ziua,


    In ultimii ani, am evitat sa merg la biserica, din cauza unor dezamagiri, de care am tot avut parte, aproape fara exceptie, din partea preotilor bucuresteni Va dau, pe scurt, un exemplu, pe care ca rog sa-l judecati dvs.

    Intamplarea a avut loc la Biserica Kretulescu, in urma cu un an, la inceputul unei slujbe, in care botezam un baietel. Vazand adunarea, formata, in marea ei majoritate, din cupluri tinere, preotul - profesor de teologie, de altfel - si-a inceput discursul cu urmatoarele comentarii, pe care le citez, aproximativ, din memorie: ''Va vad adunati aici, multi tineri... Si sper ca sunteti casatoriti sau ca aveti de gand sa o faceti.... Faceti-o, fiindca trebuie sa aveti copii, cat mai multi copii, pentru ca tara e cotropita de negri, arabi, tigani si chinezi, care se-nmultesc, mai repede decat voi... E datoria voastra s-aveti copii, ca sa scapam de ei!'' Vazand ca respectiva predica starneste, mai degraba, indiferenta si amuzament, a reluat slujba, oferindu-ne, insa, la sfarsitul acesteia, un nou exemplu al adancii sale intelepciuni si iubiri de semeni, Fireste, nu s-a lipsit de placerea de a-si indrepta tirul, in mod special, asupra femeilor, '' care stau cu coada pe sus, nemaritate, ca proastele, pana-si dau seama ca vin altele si le iau barbatii''.


    Intrebarile, pe care le am pentru dvs., sunt urmatoarele:

    1. Credeti ca un asemenea comportament - care, din nefericire, nu este singular - e caracteristic, exclusiv, preotilor in varsta?

    2. Considerati ca astfel de manifestari sunt privite de catre tinerii preoti, ca fiind deplasate, sau, dimpotriva, ele constituie un model?

    3. Care va asteptati sa fie reactia tinerei generetii de credinciosi, la astfel de comentarii? Eu am ales sa evit Biserica. Ce alte variante vedeti?

    4. In lumina schimbarilor si revoltelor, care au loc, acum, in Orientul Mijlociu, cum vedeti evolutia extremismului islamic, in zona, pe termen mediu si lung?

    Va multumesc!
  • EROARE (Marţi, 22 februarie 2011, 14:38)

    Petre Dan Constantin [anonim]

    Articolul reprezintă o abordare greșită a unei întâm-plări. În fond este vorba de o manifestare a extremismului politic care s-a produs într-o instituție religioasă. Extremism religios ar fi dacă ar fi determinat de o interpretare aberantă a concepției religioase practicate în domeniul strict religios sau prin aplicarea deplasată a principiilor religioase. Nu credeți ?
  • Imnul Angliei (Marţi, 22 februarie 2011, 14:39)

    Clovis [utilizator]

    Strofa din imnul Angliei:

    Strofa din imnul Angliei:

    From every latent foe,
    From the assassins blow,
    God save the Queen!
    O'er her thine arm extend,
    For Britain's sake defend,
    Our mother, prince, and friend,
    God save the Queen!

    As dori sa va intreb daca considerati exagerata chiar simpla mentionarea in acest imn a dusmanilor si asasinillor
  • religia in scoala (Marţi, 22 februarie 2011, 16:11)

    Liviu [anonim]

    Pentru cei care afirma ca religia predata in scoli indoctrineaza elevii: acestia pot alege daca sunt de acord sa o faca sau nu. Si voi chiar credeti ca elevii raman cu ceva? Sunt fost elev si inafara de lucruri care pot la fel de bine sa intre la cultura generala nu mai stiu nimic. Chiar credeti ca elevii absorb tot ce aud? Poate, dar in niciun la scoala...
    Ortodoxismul ni se portiveste deoarece suntem mai incuiati ca o banca la miezul noptii.
  • I-auzi... (Marţi, 22 februarie 2011, 16:29)

    BX [anonim]

    I-auzi...daca pedepsim tradatorii se numeste extremism dreapta ?
    Si daca-i premiem ce se numeste ?
    A...democratie. Am uitat.
    Ma scuzati. Ma retrag si va las cu 'democratia' voastra.
  • Extremismul ortodox! (Marţi, 22 februarie 2011, 16:34)

    grigore [anonim]

    Sincer eu nu cred in nici o religie, sunt crestin ortodox, iar in ceea ce cred eu nu o pot numi religie, pentru ca "reprezita o stare de fapt", ar fi ridicol sa zic ca eu cred in religie, deci sunt fara religie, dar merg la biserica si cred in taine, este drept ca ma sperie babutele inarmate pana in dinti din biserica gata sa toarne sute de cartuse in cap fiecarui necredincios:))! Fugiti de batraneii ce populeaza bisericile sunt foarte periculos iti dau cu ciumagul dupa ceafa daca arunci harii pe jos mare atenitie!=))
  • exista extremism religios (Marţi, 22 februarie 2011, 17:13)

    ioana [anonim]

    In judetul Bihor, aproape de orasul Beius, se afla Schitul Huta. Calugarii de acolo, Visarion si Eftimie, s opun in permanenta episcopului. Acolo ei traiesc - voit- fara electricitate sau apa curenta, ii invata pe credinciosi sa nu se uite la tv, sa nu citeasca, sa nu consume alta carne in afara celei de peste, sa nu bea cafea. Multi tineri vin acolo. Cateva fete au si ramas.
  • este trist sa observ (Marţi, 22 februarie 2011, 17:40)

    nenea [anonim]

    ...ca ati raspuns numai la 6 intrebari. ati selectat doar acele intrebari care pornesc de la prezumtia ca exista extremism religios in Romania (este o aberatie ceea ce sustineti si nu cred ca o faceti cu voia dumneavoastra). se pare ca asta este ideea pe care doriti (din cauze neantelese de mine) sa o promovati.
    aici este problema: NU EXISTA extremism religios in Romania si discutia in sine este fara sens! dumneavoastra creeati confuzie scriind "extremism religios", ceea ce implica CAUZE RELIGIOASE. cel mult, exista o tendinta de nationalism. insa tara noastra a fost manelizata si, DIN PACATE, manifestarile nationaliste sunt aproape absente ( nu este bine sa se exagereza cu nationalismul, dar nu este bine deloc sa dispara). DIN PACATE, noi nu mai avem partid nationalist , ceea ce inseamna ca balanta se inclina intr-o singura parte, aceea a ignorantei.
  • Foarte slabe raspunsurile (Marţi, 22 februarie 2011, 17:42)

    daniel [anonim]

    Nenea asta a raspuns numai la intrebarile "puse" tot de el si practic n-am inteles nimic din ce-a zis. Cred ca e de pe alta lume... s-au n-am fost eu suficient de "pregatit" sa-l inteleg:-)
    Pare ca numai "religia" i-l deranjeaza in mod deosebit, insa nici el nu stie de ce...
  • Extremismul religios (Marţi, 22 februarie 2011, 18:14)

    DanG [anonim]

    Ma bucur ca domnul Banica a adus la suprafata de fapt un subiect foarte iubit de un mare grup al populatiei si anume - anti-crestinismul. De aceea scotocirea dupa orice nuanta a unor cuvinte sau actiuni ale unor crestini le produce o mare placere.
    Si in Statele Unite daca acelasi tip de oameni au ocazia, imediat discrediteaza crestinii cu inversunare si ii considera fundamentali extremisti.
    De aici, avind in vedere evenimentele actuale din tarile arabe ne putem intreba:

    Sint acesti oameni anti-crestini pregatiti de socialismul islamic care va bate la usa cit de curind si care ii va considera dusmani in primul rind pe ei?

    Sint crestinii cei mai rai sau ateii cit si societatile demonice ca Thule care a stat la baza nazismului?

    Au fost crestinii cei care au stat in spatelele lagarelor naziste si comuniste, a revolutiei ruse, a revolutiei chineze sau aceia care au bani si nici o credinta?

    E ceva bun de invatat de la crestini sau de la cei ce propovaduiesc toleranta si fac ma imare diviziune si extremism anti-crestin?

    Daca Mircea Eliade are dreptate ca toate religiile au valoare si numitor comun este Moise egal cu Shiva sau Quetzalquatl fiindca au adus in final si bine si criminalitate de prima calitate?

    si ultima intrebare a timpurilor noastre:

    Ce apara un grup ca acesta de monitorizare, o credinta, o anumita parte a populatiei sau interese proprii fiindca tocmai termenul de monitorizare inseamna o separare si o atitudine?

    In orice caz mult curaj ambelor parti pentru timpurile ce vor veni fiindca viitorul este intotdeauna cel ce da raspunsul acestor framintari.
  • doar 6 intrebari? (Marţi, 22 februarie 2011, 18:47)

    Vlad [anonim]

    Dupa ce citesc asta la inceputul articolului:

    "Pentru ca, in ciuda delicatetii subiectului, o astfel de discutie are nevoie si de claritate si de informatie. ​"

    Ma asteptam la ceva mai serios. Doar 6 intrebari au fost raspunse. Personal, sunt dezamagit.
  • domnule DanG, ati pus punctul pe "i" (Marţi, 22 februarie 2011, 18:55)

    nene [anonim]

    subscriu la comentariul dumneavoastra si am aceleasi intrebari.
    ...din pacate nu veti primi raspuns, pentru ca domnul Banica a raspuns numai la inrebari care acuza biserica, prin felul in care sunt puse. numai 6 intrebari cu raspuns! acele intrebari sunt atent alese, in functie de tema preferata a domnului Banica. prin urmare, trag concluzia ca acest articol nu s-a dorit sa provoace o discutie online, ci, mai degraba, sa se promoveze ideea extremismului religios la ortodocsi (nu cred ca doar romanii au fost vizati). daca gresesc, imi cer scuze.
  • Comandantul nonagenar si...un pic. (Marţi, 22 februarie 2011, 19:24)

    Traian [anonim]

    Stimate D-le Mirel Banica, apreciez articolul Dv. si, partial, unele dintre comentariile postate. Desi discutia este bine venita, pentru o mai buna conturare a ceea ce a isenmnat in mod obiectiv si echidistant legionarismul romanesc, consider ca se face prea mare zarva pe tema intamplarii (aniversari statertului) de la manastirea Petru-Voda. Opiniez ca cele cantate s-au adresat cu precadere omagierii nonagenarului monah, cei drept foarte "originala", si nici de cum in dorita renasterii curentului legionar la noi. Imi argumentez cele sustinute mai sus cu urmatoarea constatare personala, rezultata in urma vizionarii si audierii cu atentie, in intregime, a alocutiunii sustinute de catre distinsul nostru mpnah si staret in fata maicutelor "cantatoare" , de altfel foarte tinere si inocente admirabile : un discurs ecilibrat, curat, cu o tonalitate bland si pilduitor, adresat, in special, tineretului, fara nici o conotatie extremista, antisemita sau mai stiu eu ce aberatii sustinute de unele comentarii. Cred ca inainte de a se pronuta asupra acestui subiect ar trebui luata in considerare si cuvantarea staretului, desi este destul de greu de urmarit din cauza sonorului infect. stept cu m,are placere un comentariu al Dv, stimate Dn. Mirel Banica. O seara buna!
  • HotNews.ro este impartial ? (Marţi, 22 februarie 2011, 19:35)

    ioan [anonim]

    Franta are in chiar imnul sau de stat apropouri mult mai transante si uite ca nu deranjeaza pe nimeni !

    Extras din strofa a 4-a :
    "Quoi ! des cohortes étrangères
    Feraient la loi dans nos foyers !
    Quoi ! ces phalanges mercenaires
    Terrasseraient nos fiers guerriers ! (bis)
    Grand Dieu ! par des mains enchaînées
    Nos fronts sous le joug se ploieraient
    De vils despotes deviendraient
    Les maîtres de nos destinées !"

    Nu sunt nicidecum religios, insa incepe sa deranjeze serios pe toata lumea latraturile unora care vad paiul in ochii altora si dau lectii de moralitate cu nerusinare, atunci cand ar trebui sa se abtina.
    Ma refer bineinteles la "poporul ales" care masacreaza copii si femei in fasia Gaza.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by