Seful Armatei anunta ca Romania va cumpara rachete de aparare antiaeriana Patriot. Cel mai mare contract din istoria Armatei, acordat fara competitie?

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Joi, 20 aprilie 2017, 14:37 Actualitate | Esenţial

Rachete Patriot pentru aparare anti-aeriana
Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Seful Statului Major, generalul Nicolae Ciuca, a anuntat joi ca Romania vrea sa cumpere rachete americane Patriot, informeaza Digi24. Anuntul vine dupa ce in urma cu o saptamana MApN cerea Parlamentului sa aprobe un plan de inzestrare a Armatei in care, ca o premiera in ultimii ani de dezbatere publica, era prinsa si achizitia cu 4 miliarde de euro a unui sistem de rachete pentru apararea antiaeriana. Surse din industrie sustin insa ca decizia Romania de a achizitiona rachete Patriot a fost facuta fara vreo dezbatere sau competitie intre producatori, iar MApN nu ofera mai multe informatii pentru ca sunt clasificate.

Anuntul privind o posibila achizitie de rachete Patriot a fost facut intr-o conferinta de presa organizata la Smardan, acolo unde este in desfasurare un exercitiu militar comun romano-american, anunta Digi 24.

Informatia vine dupa ce in urma cu o saptamana Ministrul Apararii cerea Parlamentului sa aprobe un program de 9,3 miliarde de euro pentru inzestrarea Armatei. Ca o noutate, cel putin in dezbaterea publica din ultimii ani - achizitia a unui sistem de rachete pentru apararea aeriana. Costul contractului? 4 miliarde de euro.

    - Sisteme de rachete sol-aer cu bataie mare (HSAM) - 4 miliarde euro - 4 sisteme de rachete sol-aer cu bataie mare HSAM pentru Fortele Aeriene si a 3 Sisteme rachete sol-aer cu bataie mare HSAM pentru Fortele Terestre

Desi vorbi de cel mai mare contract din istoria Armatei Romane, surse din industrie au precizat pentru HotNews.ro ca nu a existat pana acum o dezbatere sau o competitie organizata intre diversi producatori ai unor astfel de sisteme, ca decizia de a achizitiona sistemul american Patriot ar fi doar din considerente strategice si ca, din punct de vedere al costului si performantelor, ar exista si alte sisteme ce ar putea fi luate in considerare de catre tara noastra.

La solicitarea HotNews.ro de a da detalii despre posibila achizitie a unui sistem de rachete pentru apararea aeriana, MApN nu a oferit informatii legate despre sistemul dorit de Romania, motivand ca informatiile sunt secrete.

In schimb, MApN a precizat ca "va lua in calcul un sistem care sa asigure combaterea amenintarilor aeriene (avioane, rachete balistice, rachete de croaziera, avioane fara pilot), eficient si verificat in actiuni militare".

Patriot, un sistem folosit in lupta cu performante dovedite, dar invechit

Sistemul Patriot este unul dintre cele mai cunoscute sisteme anti-aeriene din lume. Produs de firma americana Raytheon inca din 1976, sistemul a cunoscut numeroase modernizari de-a lungul timpului.

Patriot e si unul dintre cele mai utilizate sisteme antiaeriene in teatrele de operatii din intreaga lume. Pe de o parte, sistemul este laudat de unii pentru performantele sale in multe dintre conflictele la care a participat, insa pe de alta parte sistemul e criticat ca ar fi invechit si ca pe plan mondial au aparut sisteme noi cu specificatii mai bune.




Polonia negociaza inca din 2014 achizitia sistemului Patriot. 5 miliarde de dolari pentru opt baterii de rachete

Polonia, una din tarile Europene care au investit masiv in aparare in ultimul deceniu, e in negocieri si dezbateri inca din 2014 pentru achizitia unui sistem de rachete pentru apararea antiaeriana. 

Polonia pune la bataie un contract de 5 miliarde de dolari pentru opt baterii, iar Patriot e in pole-position. Cu toate acestea, nici pana acum situatia nu a fost transata, existand numeroase neintelegeri privind specificatiile cerute de autoritatile poloneze, dar si posibilitatea stabilirii unui offset.

Contextul legal european in care Armata poate face achizitii mari in domeniul militar fara licitatii

Orice stat membru al Uniunii Europene poate decide sa faca achizitii in domeniul militar prin proceduri specifice diferite de cele ale unor licitatii obisnuite in baza OUG 114/2011, care transpune Directiva 2009/81/CE a Parlamentului European si a Consiliului, si care stipuleaza ca Guvernul are dreptul de a stabili circumstantele si procedurile specifice pentru atribuirea contractelor de achizitie publica in situatiile prevazute de art. 346 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE). 

Articolul 346 din TFUE spune ca orice stat membru poate lua masurile pe care le considera necesare pentru protectia intereselor esentiale ale sigurantei/securitatii sale si care se refera la productia sau comertul cu armament, munitie si material de razboi.

Parlamentarii europeni cer transparenta in achizitiile de armamente


Pe de alta parte, regulile europene care permit Romaniei sa acorde contracte militare fara licitatii sau prin proceduri specifice nu interzic statului sa organizeze dezbateri sau discutii competititve intre diversi producatori, pentru a selecta cea mai buna oferta.

De altfel,  printre recomandarile europarlamentarilor se numara tocmai cresterea gradului de transparenta in cazurile unor astfel de contracte. 

"Trebuie sa fim mai transparenti si trebuie ca votul cu majoritate calificata sa fie regula mult mai des. Trebuie sa lucram impreuna pentru a avea o politica de aparare si securitate comuna si am putea economisi sume incredibile", declara in februarie europarlamentarul german Elmar Brok, raportor al PE.

"Statele membre ale Uniunii Europene cheltuiesc 200 miliarde de euro pentru aparare. Cu rezultate dezastruoase. Cheltuim de doua ori mai mult decat Rusia si avem mai multi soldati decat Statele Unite ale Americii, dar suntem extraordinar de slabi pentru ca fiecare doreste altceva", spunea Brok.

Lipsesc detaliile importante: De unde? Sisteme noi sau second-hand? Offset si implicarea industriei nationale?


La o astfel de achizitie sunt multe aspecte ce pot varia si despre care, doecamdata, nu exista informatii sau raspunsuri oferite de autoritati, cu atat mai mult cu cat discutia publica despre achizitia unui sistem de aparare anti-aeriana a lipsit aproape cu desavarsire in ultimii ani.

Astfel, exista o serie de clarificari care inca nu au fost oferite public, de la provenienta sistemului (din ce tara, nou vs second-hand), la capacitatile tehnice intre diverse produse ale altor producatori, la pachete de offset si implicarea industriei nationale in producerea si integrarea sistemului in tara.

Rachetele Patriot, aduse de americani in premiera in Romania in 2016

O baterie americana cu rachete Patriot a participat in noiembrie 2016 la un exercitiu in poligonul de la Capu Midia de langa Constanta cu fortele romane si al sau sistem anti-aerian de rachete Hawk. 

O baterie (cu sase lansatoare) de rachete Patriot si 100 de militari americani, impreuna cu 100 de militari romani si sistemul Hawk PIP III R folosit de armata romana au in poligonul din Capu Midia, de langa Constanta.

Exercitiile, desi nu au culminat cu vreo tragere, au avut ca scop dezvoltarea interoperabilitatii intre sistemul folosit de americani si cel in dotarea armatei romane, accentul punandu-se pe complementaritatea celor doua sisteme in ceea ce priveste raza scurta-medie de actiune a rachetelor Hawk si raza medie-lunga a sistemului Patriot, dupa cum au sustinut oficialii.



Citeste mai multe despre   






















10445 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    informatii clasificate ?... (Joi, 20 aprilie 2017, 14:49)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    neah ...

    CLASIC FURATE !
    • -1 (3 voturi)    
      Este 2.5 mil. $ o racheta patriot! Preț enorm! (Joi, 20 aprilie 2017, 22:31)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui si_mort_va_vad

      Câteva tari (vezi lista) au în dotare sistemul de rachete Patriot, majoritatea fiind state sub ocupație americana.

      In plus de asta, prețul de 2.5 mil. dolari pe bucata este prea mare iar precizia mai mult decât dubioasa atâta vreme cât deși se produce din 1976 prima ei victorie a fost pe 14 Iulie 2014 când a interceptat o drona a Hamasului. S-au aruncat 2.5 mil. $ pe doborârea unui avion fără pilot (cu performante de Primul Război Mondial) care mergea cu 120 km/h și costa sub 50 mii dolari.

      Lista tari care poseda rachete Patriot:
      -Germany (ocupata)
      -Greece
      -Israel(fara SUA nu ar exista)
      -Japan (ocupata)
      -Kuwait (ocupata)
      -Jordan (ocupata)
      -Netherlands
      -Qatar (ocupata)
      -Saudi Arabia (ocupata)
      -South Korea (ocupata)
      -Spain
      -Taiwan (regim marioneta pro american)
      -United Arab Emirates (ocupate)
      -United States
      Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/MIM-104_Patriot
  • +15 (17 voturi)    
    ce competitie (Joi, 20 aprilie 2017, 14:52)

    Motanul_incaltat [utilizator]

    Exista Patriot si S300. Oare care sa fie?
    Ne trebuie urgent asa ceva. Cu alea 12 avioane suntem in fundul gol.
    • -3 (7 voturi)    
      mai au si europenii (Joi, 20 aprilie 2017, 16:29)

      DanIonita1 [anonim] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

      niste sisteme mai noi decat patriot derivate din aster 30
  • +13 (21 voturi)    
    O intrebare (Joi, 20 aprilie 2017, 14:54)

    Rescator [utilizator]

    Pentru "super specialistii"militari :competitie cu cine la
    acest tip de arme?Poate doar cu rusii,dar acum nu este cazul.Parlamentarii europeni sa-si vada de armatele
    si tarile lor.Vest-europenii sunt cu cel putin douazeci de ani in urma SUA in domeniul apararii aeriene.Si nici
    nu le pasa la bugete de 0,8-1% din PIB.
    Oricum Romania ,in acest moment,este o tara dezarmata si cu o Armata simbolica(incape toata in
    tribunele Stadionului Ghencea).De ce asa?Pentru ca
    asta au vrut politrucii de toate culorile,care,s-au facut ca ne conduc.Asta se numeste inalta tradare!
    • +5 (5 voturi)    
      mno (Joi, 20 aprilie 2017, 16:06)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui Rescator

      Cand vine vorba de rachete, clasamentul l-as face asa: SUA, Israel, Europa, Rusia. Avioanele NATO (atat americane cat si cele produse de europeni) au zburat zeci de mii de ore in spatii aeriene "aparate" de sistemele de racheta rusesti. Si cu asta am spus cam tot ce era nevoie. Cea mai buna racheta cu raza lunga de bataie la ora actuala este conceputa de europeni si va fi echipata chiar si pe F-35 pana cand va intra in productie generatia urmatoare de rachete concepute special pentru F-35. Ma astept ca cine proiecteaza arme mai bune sa fie capabil sa proiecte si contra-masuri mai eficiente. Dar le acord nota mai mare israelienilor pentru ca scutul lor anti-racheta functioneaza activ impotriva unui inamic real.

      Deci daca se dorea, se putea face o selectie obiectiva si oficiala si ar fi existat multe optiuni.
      http://lockheedmartin.com/us/products/meads.html
      si ar parea obiectiv o optiune mai buna considerand ca este menit sa inlocuiasca sistemele Patriot. Dar, deh...
      • 0 (0 voturi)    
        Nope (Vineri, 21 aprilie 2017, 12:38)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui g01an

        In acest moment Rusia are cele mai avansate sisteme antiaeriene existente in lume.
        S300, S400 si S500 sunt cap de clasament la sisteme antiaeriene cu rachete de raza lunga.

        Ca sa fie simplu de inteles, daca se ajunge la un conflict Rusia vs Nato, Sistemul de rachete S300 din Crimea poate trage chiar deasupra aeroportului MK de unde ar pleca avioanele noastre.

        Romania are nevoie disperata de un sistem antiaerian performant pentru ca in momentul de fata ambele sisteme S75 si Hawk sunt piese de muzeu.
        • 0 (0 voturi)    
          ha ha ha (Vineri, 21 aprilie 2017, 21:06)

          Stefan-AdrianBerceanu [anonim] i-a raspuns lui Lucian*

          Nu mai spune. Unde ai citit ca sunt cele mai performante? Vocea Rusiei? Ce zici daca pun americanii Tomahawk in lansatoarele de la Deveselu?
          • 0 (0 voturi)    
            fericiti cei saraci cu duhul.., (Marţi, 2 mai 2017, 16:46)

            Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Stefan-AdrianBerceanu

            unde am citit?
            Citeste si tu si fa comparatie la date. Sunt la liber!
            Faptul ca dai de pamant cu o afirmatie fara sa ai nici un argument nu inseamna ca ai si dreptate ci mai degraba ca nu stii sa ai o conversatie.

            Da-mi exemplu un sistem similar cu raza lunga si mai discutam.
            Apropos, vezi ca Grecia foloseste S300 cat se poate de rusesti si de cat de proaste ce sunt.
        • 0 (0 voturi)    
          :)) (Duminică, 23 aprilie 2017, 9:59)

          g01an [utilizator] i-a raspuns lui Lucian*

          voi si visele voastre ude. de ce doar pana la Constanta? poate lua tinte de pe luna :)).

          singurele arme rusesti capabile sa loveasca tinte la distante mari sunt rachetele balistice, ICMB-urile mobile sau variantele intercontinentale. fa-ti temele inainte sa comentezi p-aici aiurea.
          • 0 (0 voturi)    
            vise ude? (Marţi, 2 mai 2017, 16:52)

            Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui g01an

            si tu esti din ala ca daca nu esti cu noi atunci esti impotriva noastra?
            Omu', vino cu niste argumente, ceva, pentru ca pe moment arati doar ca esti badaran si mai ales in afara subiectului.

            Singurele arme rusesti pt distanta lunga zici ca sunt ICBM-urile?
            De artilerie reactiva ai auzit?

            Pana una alta ia si citeste:
            \https://en.wikipedia.org/wiki/S-400_missile_system

            Apropos, eu am facut armata la artilerie (01473, cauta sa vezi ce inseamna) si macar am idee cu ce se mananca.
            Tu?
  • -21 (21 voturi)    
    continuam sa investim masiv... (Joi, 20 aprilie 2017, 14:55)

    demaGOGU [utilizator]

    ...in zisul complex militar_industrial american!

    NU avem nevoie de infrastructuri educationale/sanitare/feroviare/rutiere, etc deoarece romanii plebisciteaza Occidentul votand cu...picioarele.
    • +12 (12 voturi)    
      mai taci bah amaratule (Joi, 20 aprilie 2017, 15:58)

      gwolf [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      pui repede placa asta de kkt parca esti un pinguin retardat ce se uita la firme porno.
      In nationalismul ala cretin si imbecil din care sunteti hraniti voi, half-brain people, apararea nationala nu este importanta? sa facem Romania mare si tare dar nu cu armata? Nu trebuie sa raspunzi, baga capul in pamant si taci dracu'.

      on-topic:
      Patriot cu PAC3 se pare ca este nr.1 in lume in aparare antiaeriana pe raza lunga. Ceea ce este practic prima linie de aparare a unei entitati si esentiala. Daca un eventual inamic ti-a luat dominarea in propriul spatiul tau, esti papa. E la fel de vital un astfel de sistem ca si cum ai avea sau nu armata.

      Acum problema sa pune DE CE cumparam noi fara transfer tehnologic... si raspunsul ar fi ca americanii nu vor muta prea curand tehnologia patriot catre o alta tara, cu atat mai putin in vecinatatea ursului. Asa ca rezulta o dilema in achizitie. Il iei pe cel mai bun si strangi din buze cand ai nevoie de reparatii sau produci local, calitate inferioara si speri sa zboare.
      • +2 (2 voturi)    
        doar ca fapt divers (Joi, 20 aprilie 2017, 17:50)

        DanIonita1 [anonim] i-a raspuns lui gwolf

        pac 3 are raza mica doar 20 km fiind adresata exclusiv antiracheta (nu poate angaja avioane). Pac 2 are 70 km. In rest ai dreptate
        • +2 (2 voturi)    
          ntz ntz (Joi, 20 aprilie 2017, 19:57)

          gwolf [utilizator] i-a raspuns lui DanIonita1

          Ceea ce stii matale este altitudinea. Bate la 40km cu rachete MIM-104F si se ridica pana la 20km.
          Dar ok, hai sa-l numim mid-range.
          PAC2 are 160km si trage cu 4 rachete in loc de 16, racheta fiind model 104C.
    • +11 (11 voturi)    
      Investim in independenta Romaniei (Joi, 20 aprilie 2017, 16:56)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Ceea ce evident nu va place trollilor rusnaci. Sa nu uitam ca rusia e singurul pericol real pentru statul Roman
      • -5 (5 voturi)    
        completari pe lista de potentiali inamici (Joi, 20 aprilie 2017, 18:42)

        Ciprian2020 [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

        Rusia, teoristii si ceilalti panslavisti vecini cu noi.
    • +9 (9 voturi)    
      Aliosa, stai jos si da marunt din buze (Joi, 20 aprilie 2017, 16:58)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Apararea tarii asteia e o chestie la fel de importanta ca si educatia, sanatatea sau transporturile. Mai ales cu un cretin la Moscova.
      Nu mai bine ii spuneai tu pui nen'tu Putin acum 2 ani ca Rusia are nevoie de invatamant/sanatate/ autostrazi si nu de invadat Crimeea si estul Ucrainei?
    • +1 (1 vot)    
      Lasa! (Joi, 20 aprilie 2017, 20:47)

      Tony_K [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Tu dute si traiesteti pensia linistit la o tabla in parc cu tovarasii, lasa chestiile serioase pe seama altora. Esti depasit moral si fizic pt ati da cu parerea pe chestii serioase!
  • +15 (15 voturi)    
    Mare atentie baieti. (Joi, 20 aprilie 2017, 15:10)

    EUROPA*EUROPA*EUROPA [utilizator]

    SRI, Armata Romaniei si toate serviciile de informatii militare trebuie sa se asigure ca in caz de nebunie generala pe glob, Romania poate asigura in scurt timp transportarea de focoase nucleare pe sistemele de rachete achizitionate.

    Trebuie sa invatam de la israelieni ce inseamna determinarea de a supravietui inconjurati de ostilitati daca vrem sa fim respectati ca stat suveran si independent!
    • +6 (6 voturi)    
      ... (Joi, 20 aprilie 2017, 16:22)

      Lawrenciu [utilizator] i-a raspuns lui EUROPA*EUROPA*EUROPA

      Ai mare dreptate. Numai ca si Dragnea a invatat de la israelieni, cum sa fure mai mult si mai bine.
    • 0 (0 voturi)    
      BS! (Vineri, 21 aprilie 2017, 12:40)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui EUROPA*EUROPA*EUROPA

      Astea sunt rachete AA si numai in visele erotice ale unui neofit o sa poti monta un focos nuclear pe rachetele astea.
  • +6 (10 voturi)    
    sa negociem bine (Joi, 20 aprilie 2017, 15:15)

    jescu [utilizator]

    Patiot e ceea ce ne trebuie, dar sa negociem pretul bine, ca suntem o tara relativ saraca. Seicilor din Arabia Saudita, cu cate 20 de Ferrari in garaj, probabil nu le pasa de pret, doar semnau. Desi pe unii mai bogati nu-i intereseaza, pe noi ne-ar mai interesa si cum sa facem mentenanta. Pe Wikipedia scrie ca unii care au cumparat stiu chiar sa identifice buguri in soft..
  • +1 (1 vot)    
    observatii de bun simt (Joi, 20 aprilie 2017, 19:14)

    Ciprian2020 [utilizator]

    1.propaganda rusa s-a activat instant, omitand sa spuna ca a)nu platim costurile crearii si ultratestarii la nivel mondial a sistemului integrat anti-racheta b)sunt compatibile cu sistemul Hawk si integrate !!! sigur sunt IRITATI la culme.
    2. Polonia plateste 5 miliarde pe 8 baterii, iar noi economisim 1 miliard si primim 7.
    asteptam si decizia legata de transportoare 8x8
    tot ce ne trebuie este sa castigam timp pt achizitii si cat mai multe investitii straine in economie, ca sa sustina flancul estic NATO si UE.
    cea mai buna stire posibila.
  • +1 (1 vot)    
    ... (Vineri, 21 aprilie 2017, 10:31)

    a.nonim [utilizator]

    Ce competitie visati? Corectitudinea politica naste monstri. Sunt doua tari care produc astfel de sisteme performante, si o a treia care copiaza si ea ce poate. Iar cele americane, nu doar ca vin de la aliati, dar sunt si cu un nivel peste orice altceva. Chiar sa vrem sa luam de la altii, nu ne vand ei, pentru simplul motiv ca suntem adversari declarati. Nici nu se pune problema de competitie, e doar problema de negociere pentru cel mai bun pret si servicii incluse.
  • +2 (2 voturi)    
    Domnule General Ciuca (Vineri, 21 aprilie 2017, 11:54)

    Rescator [utilizator]

    Iesi public ,cu curaj, si da-le una zdravana peste bot
    celor doi tradatori in favoarea URSS 2.0.Este vorba de
    Tradiceanu si Dragneev.

    Nota: O declaratie a lui Tradiceanu in postura de Prim-
    Ministru: "Decat sa cumpar un singur tanc mai bine de banii astia cumpar unt pentru popor".
    A vazut un singur roman un pachetel de unt de la
    acest om al Moscovei.Individul este un dusman inversunat al oricarui efort pentru Aparare.Acum pluseaza si Dragneev.


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă