Costul total al achizitiei celor patru corvete multirol construite la santierul Damen din Galati: 1,6 miliarde de euro, dublu fata de cat a fost vehiculat initial

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 23 noiembrie 2016, 17:53 Actualitate | Esenţial

Corveta SIGMA 10514
Foto: Damen
Romania vrea sa cumpere patru corvete multirol de ultima generatie direct de la producatorul olandez Damen ce ar urma sa le construiasca la santierul naval pe care il detine la Galati. Programul ar urma sa se deruleze pe o perioada de sapte ani, insa, in Hotararea de Guvern pusa in dezbatere publica, valoarea contractului era prezentata defalcat doar pe patru ani - un total estimat la 800  mil. euro. In realitate, pe cei sapte ani ai programului costul estimat este de 1,6 miliarde de dolari, o suma dubla. MApN a explicat pentru HotNews.ro ca intreaga valoare este una estimata si include si achizitia munitiilor, suportul logistic initial, instruirea echipajelor, dar si o colaborare a santierului Damen in modernizarea altor nave ale Fortelor Navale.

Patru corvete multirol pentru Fortele Navale - produse in Romania la santierul naval Damen din Galati

Romania vrea sa cumpere patru noi corvete multifunctionale pentru a inlocuia actualele corvete depasite din punct de vedere operational si tehnic, iar Ministerul Apararii Nationale promoveaza o hotarare de guvern prin care statul sa achizitioneze direct corvetele ce vor fi construite la santierul naval de la Galati, al groupului olandez Damen. Vezi aici detalii.

Pentru acest proiect singura valoare facuta publica initial a fost cea din Nota de Fundamentare a proiectului de HG, document in care costul programului era defalcat doar pe primii patru ani, intre 2017 si 2020. Costul defalcat insuma 3,6 miliarde de lei (circa 800 de milioane de euro). Programul insa are o durata de implementare de sapte ani, cu prima corveta livrata in primii 2,5 ani de la semnarea acordului.

Surse apropiate situatiei au precizat, insa, pentru HotNews.ro ca intreaga valoare estimata a proiectului pe cei sapte ani ar fi de fapt dubla si ca, la solicitarea Ministerului de Finante, proiectul Hotararii de Guvern ce va ajunge la aprobare pe masa Executivului va contine defalcarea sumei pe toata durata programului.

Programul de inzestrare cu cele patru corvete: 1,6 miliarde de euro (cu TVA) / Corvete, munitie, instructaj si suport pentru proiecte de modernizare a altor nave

La solicitarea HotNews.ro, Ministerul Apararii Nationale a confirmat ca valoarea intregului program pe cei sapte ani este de 1,6 miiarde de euro, cu tot cu TVA, dar a explicat ca suma estimata contine mai multe elemente, printre care si inzestrarea cu armament ale noilor nave.

"Valoarea estimata a programului, pentru un numar de 4 corvete multirol, pe intreaga perioada de sapte ani, este de 1,6 miliarde Euro (cu TVA) in care sunt cuprinse si achizitia munitiilor si suportul logistic initial, care include si instruirea echipajelor", a precizat MApN la solicitarea HotNews.ro.

Potrivit oficialilor de la Aparare, constructia si dotarea navelor vor fi realizate in Romania, la Santierul Naval Damen Galati, "atat in activitatea de realizare propriu-zisa a corvetelor, cat si in proiecte de modernizare a altor nave din dotarea Fortelor Navale Romane, respectiv a celorlalte obligatii de actiuni compensatorii (offset) ce revin companiei olandeze. Prima corveta multifunctionala ar putea fi livrata intr-un interval de timp de aproximativ 2,5 ani de la momentul semnarii contractului, ceea ce este esential pentru interesele Romaniei in contextul actual de securitate din zona Marii Negre".

De ce a ales MApN sa achizitioneze direct corvetele de la grupul Damen?

MApN explica faptul ca a ales sa colaboreze cu Damen si santierul sau din Galati dupa ce "in Studiul de concept pentru produsul "Corveta multifunctionala", elaborat in cadrul Ministerului Apararii Nationale, au fost analizate 13 proiecte de corvete, din care patru proiecte pot satisface cerintele fortelor navale romane. Dintre toate aceste proiecte, clasa SIGMA (Ship Integrated Geometric Modular Design Approach) prezinta cele mai mari avantaje avantaje".

"Conform procedurii specifice, activitatile compensatorii aferente contractului se vor desfasura prioritar in urmatoarele domenii: activitatea de modernizare a altor capabilitati ale fortelor navale romane, realizarea facilitatilor de instruire, constituirea centrului de mentenanta si a facilitatilor de depozitare a munitiilor in Romania", mai detaliaza MApN.

Oficialii de la Aparare mai precizeaza ca realizarea navelor in Romania ar reprezenta "o oportunitate importanta de dezvoltare, atat pe orizontala, in industria de profil nationala, cat si in spectrul mai larg, al altor companii romanesti".

Corveta Damen SGMA 10514

Lungime: 105,11 m
Latime: 14,02 m
Viteza maxima: 28 noduri
Autonomie (la 14 noduri): 5.000 mile marine
Echipaj: 120
Propulsie: CODOE 2x10000 kW + 2x1300 kW, CPP
Deplasament: 2365 tone
Armamement compatibil
    - Tun de calibru mediu - 76 mm;
    - Close in weapons system;
    - 2 x arme de calibru mic
    - 2 X lansatoare SSM (racheta sol-sol)
    - 12 celule cu lansare verticala pentru aparare antiaeriana de raza scurta
    - 2 X lansatoare de torpile
    - 2 X  decoys/chaff;
    - ECM.
Senzori/Radar:
    - 3D surveillance & target indication radar & IFF;
    - Radar/electro-optical fire control;
    - Hull mounted sonar;
    - ESM.
Heliport pentru eclioptere pana in 10 tone
Hangar pentru elicopter
Poate sustine 2 barci pentru trupe cu coca rigida (RHIB)

Vezi aici toate specificatiile modelului SIGMA 10514 (.pdf, ~2MB)


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
11837 vizualizari
  • -25 (63 voturi)    
    Eh, dublu... (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 17:59)

    newlook [utilizator]

    Eh, dublu...

    Dublu acum...pana cand ajung pe mare barcutele alea, pretul se inmulteste cu 6. Dar ce conteaza vreo zece miliarde de dolari la valoarea Romaniei !

    There is no freedom for free ! Particularly if nobody attacks you !
    • -6 (20 voturi)    
      trebuie vazut (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 18:18)

      cladob [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      intr-adevar de ce s-a dublat, de ce nu au prezentat initial 1,6 miliarde

      Dar daca te ataca cineva si nu ai cu ce te apara, vezi aici invadare Basarabiei si starea Armatei Romane de atunci, deja e prea tarziu :) si esti deja cucerit
      • -10 (20 voturi)    
        Problema apare atunci cand.... (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:40)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui cladob

        Problema apare atunci cand te aperi cu tunul impotriva mustelor si cu trandafiri impotriva elefantilor. Nu intotdeauna cei ce latra sloganul cu rusii sunt chiar aplecati asupra interesului romanesc. Exemplul cel mai recent e chiar Basescu, cel care, prin familia lui si probabil chiar direct, avea relatii bune sau chiar excelente de afaceri cu diversi rusi si companii controlate de rusi. Toate astea in timp ce Basescu ne vindea "Marea Neagra-lac rusesc", etc.

        Nu sunt convins ca postarea asta va trece. Deja consider ca e un miracol faptul ca mi-a fost lasata postarea initiala. Daca postarea asta trece, cu siguranta ca urmatoarea nu e lasata...contrariul ar fi ceva mai mult decat un miracol.
        Deci ma grabesc sa salut singurul raspuns la postarea mea initiala care denota altceva decat prostia necititului fudul si limitat, asa cum sunt celelalte raspunsuri de pana acum. Totusi am un amendament...istoric: Basarabia nu a fost atacata; noi, romanii (mai bine zis clasa politica de atunci, mai imbecila chiar si decat cea de azi!) am cedat Basarabia FARA UN GLONT DE ARMA !
        Pacat ca cenzura ne blocheaza o discutie pe tema asta.
        • +6 (8 voturi)    
          Ti-au dat-o otomanii (Joi, 24 noiembrie 2016, 1:24)

          Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui newlook

          desi nu aveau dreptul, dar rusii nici dpasiba nu au spus, s-au sters in barbile lor cazacesti cu Moldova
      • +5 (5 voturi)    
        Nu s-a dublat nimic (Joi, 24 noiembrie 2016, 10:03)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui cladob

        Initial s-a prezentat bugetul pe 4 ani, unde costurile sunt de 800 mil. Doar ca proiectul e pe 7 ani cu costuri finale de 1.6 mld
    • +21 (43 voturi)    
      saliut Aliosa (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 18:29)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      te mananca nu?
      Dar pe mata Rusia cine o agreseaza mai! de a inarmat Crimeea pana in dinti si acum si Kalinigradu'?
      Sau pe nentu Putin nu il costa nimic? doar pe bietii rusi.
    • +29 (43 voturi)    
      Este bine (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 18:44)

      extrapolat [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      Nu ne mai duce tu grija banilor, mai bine vezi ca petro-dolarii lui Putin se termina vazand cu ochii. Libertatea nu are pret, si chiar daca nu le vom folosi niciodata si vor rugini stand degeaba, va fi si mai bine. Inseamna ca si-au atins telul: descurajarea Rusiei si punerea cu botul pe labe. Nobody attacks you when you are prepared. :)
      • -11 (15 voturi)    
        dar acum cum e descurajata Rusia? (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 22:06)

        king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui extrapolat

        /
        • +8 (14 voturi)    
          Pai Rusia anexeaza pe cine nu i se opune (Joi, 24 noiembrie 2016, 1:25)

          Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

          Daca ai colti, mujicu sta la distanta
          • -5 (5 voturi)    
            adica Ucraina are arme putine? (Joi, 24 noiembrie 2016, 7:28)

            king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

            iar noi, pana acum, cum ne-am opus?
            • +1 (1 vot)    
              Daca nu erai in Nato (Joi, 24 noiembrie 2016, 17:26)

              Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

              il aveai pe fratele lui dodon presedinte si candidai pt un loc in uniunea mujica
            • 0 (0 voturi)    
              nu fa pe prostul (Joi, 24 noiembrie 2016, 18:36)

              AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

              esti suficient daca accepti banii rusilor pentru ineptiile pe care le scrii.
      • -1 (3 voturi)    
        "nu duce grija banilor":)) asa aspun directivele? (Joi, 24 noiembrie 2016, 13:09)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui extrapolat

        parca am fi la FNI-ul lui Vantu.
    • +20 (34 voturi)    
      mai geniule (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:49)

      Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      2% din pib si asa cheltuim fie ca te zbati tu sau nu !
    • +2 (18 voturi)    
      Ttztztztztztz (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:56)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      Cata intelighentza, cata intelighentza.
    • +11 (23 voturi)    
      mai taci (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:47)

      pardalian [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      cu cat te platesc mujicii ma amaratule? Nu te ataca nimeni, eh? Spune-le asta alora din Ucraina, Crimeea, Siria, Cecenia, Afganistan, etc.
    • +7 (15 voturi)    
      Chiote si racnete la MosCow? (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 22:37)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      A inebunit phutin si mancati jeratec? Ai dreptate e scumpa libertatea fata de Rusia dar e mai ieftina decat Jugul Rusesc.
      • +1 (5 voturi)    
        problema (Joi, 24 noiembrie 2016, 6:34)

        wert509 [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

        e ca ne-am obisnuit cu jugul si tot ne mai cautam cate unul, doar eticheta sa fie mai de doamne ajuta...manati mai
  • -21 (41 voturi)    
    o noua țeapă gen f16 (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 18:33)

    @Mishu [utilizator]

    Cine știe ce generali în cârdășie cu guvernul cioroș au pus la cale tunul ăsta.Sper ca noul guvern sa i pună sa plătească pe toți.
    • +6 (12 voturi)    
      presupun ca noul guvern... (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:53)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui @Mishu

      sa fie PSD-ist, nu? ce sa plateasca, doar nu s-a semnat contractul inca.
    • +18 (20 voturi)    
      PSD a cumparat fragate second hand (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:42)

      Boham [utilizator] i-a raspuns lui @Mishu

      voi astia de la PSD vorbiti de Ciolos ca vrea sa cumpere nave NOI pt marina militara dar PSD a cumparat cu vreo 250 milioane de euro fregate second hand fara dotari, fara armament, aruncate la gunoi de altii si care nici pana astazi nu le-au modernizat

      Romania trebuie sa decida daca are nevoie de aceste nave si daca are nevoie de ele atunci sa fie construite in Romania si sa fie noi si de calitate
      • -3 (7 voturi)    
        "Romania trebuie sa decida" (Joi, 24 noiembrie 2016, 0:56)

        donbuni [utilizator] i-a raspuns lui Boham

        Corect ! Insa doar atat, restul considera-te de acm pacalit de coloneii din MApn care profita de ignoranta ta si a maoritatii romanilor.
        Pentru astfel de achizitii Romania are legislatie, are un proces pe care MApN-ul il ocoleste. Nimeni, dar nimeni in afara de tarile majoritar exportatoare nu cumpara fara offset astfel ca banii sa se reintoarca in tara cumparatoare. pana si americanii au "Buy american" care acum inseamna 75 % fabricat INTEGRAL in US. Doar Franta si Germania in Europa si Cehia santajata de CE au renuntat la offset pentru ca in cazul lor nu avea sens oricum exportul depaseste de 10 ori importul. In cazul Romaniei insa a exclude in mod deliberat 800 de milioane de la aplicarea offsetului este o crima la adresa securitatii nationale pe care MApN si MEC vor trebui sa si-o asume. Romania cand trage o racheta de 122 de pe un LAROM trebuie sa importe motorul pentr urmatoarea din Franta. Alte munitii din Israel. La fel va fi si pentru munitiile de pe nave. La fel si pentru reparatia electronicii, costurile operationale pe cicul de operare ajungand la costurile de achizitie..si in afara de lucrari de lacatuserie-sudura-vopsitorie restul se vor executa in afara. Sa-ti dau un exemplu concret : Polonia ae 2500 de lansatoare Erospike; Pentru astea, motoarele, incarcatura exploziva, lansatorul se fabrica in Polonia si in plus 2000 de motoare se re-exporta bani care vin in Polonia inapoi si COMPENSEAZA ( offset ) pentru banii platiti contractorului extern. Intreaba-l pe colonelul Tita de la MApn, specialistul de tancuri care cumpara fregatele ce compensare executa Romania pentru contractul de 110 milioane de euro cu aceeasi firma Eurospike. Romania nu decide, nu opteaza. Romania ofteaza in crand cand or sa vada ca s-au terminat banii...
      • -1 (3 voturi)    
        ce sa mai zic,, (Joi, 24 noiembrie 2016, 10:03)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Boham

        platim unor olandezi suma de 1.6 mld euro pentru niste fregate care vor fi produse pe un santier romanesc (Galati).
        Halal economie avem..Ceausescu sa ne ierti, ca-n decembrie am fost beti.
        • +1 (3 voturi)    
          s-avem pardon (Joi, 24 noiembrie 2016, 12:18)

          natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          produse pe un santier olandez localizat la Galati

          Sau vroiai sa le sudezi tu, si unde arata nashpa dai cu chit?
        • 0 (0 voturi)    
          platim unei companii romanesti cu capital olandez (Joi, 24 noiembrie 2016, 18:39)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          dar daca e sa dam cu paru' in olandezi ce mai conteaza.
  • +19 (37 voturi)    
    Foarte bine... (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 18:39)

    extrapolat [utilizator]

    ... ca Romania se doteaza cu cele mai moderne nave si armament de ultima ora. La Marea Neagra avem un urs turbat care se intinde cam mult, trebuie sa-l punem nitel pe ganduri inainte de a incerca ceva. Corvete, fregate, nave antisubmarin, (ar fi frumos si un distrugator), Delfinul refacut, elicoptere de lupta anti-submarin si vom vedea cum respectul Rusiei fata de noi creste. Apararea antiaeriana pusa la punct, bun contractul cu nemtii pentru blindate, ne mai trebuie si ceva tancuri noi, plus vreo cinci escadrile de F18. Rusia nu stie decat de frica, atunci s-o facem sa-i fie frica. Ceva evidente ca a inceput sa tremure in fata NATO sunt incercarile disperate ale trolilor rusnaci de a imprastia propaganda on line. Propaganda care vine de la altii, sefii lor ingrijorati, ei sunt doar degetele care bat la taste si nu au destul creier pentru a veni cu directive. Nu merge, va stim, sunteti ca virusii, ne imunizam si mai bine cand atacati.
  • +15 (25 voturi)    
    Asa este ! Prima oara cand HN a prezentat stirea (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 18:42)

    Susufler0 [utilizator]

    sa fie tot fie vreo 10-12 zile de-atunci, valoarea estimata era de 800 mil. de euro si nu se spusese nimic despre faptul ca este calculata in raport de numarul de ani pe care se deruleaza contractul!

    Problema mea este nu ca nu ar fi "corect" pretul prezentat astazi (nu ma pricep), ci doar ca informatii de genul acesta ne sunt servite "in serial", astfel incat ajungem sa aflam care este "pretul corect" dupa nu stiu cate episoade, suficient cat sa se arunce o umbra asupra intregii afaceri, umbra de care sa profite imediat indivizi de genul lui niuluc, care in astfel de situatii stiu sa-si faca meseria pt care sunt platiti.

    PS. HN, din informatiile pe care le detineti in prezent mai e ceva de interes ce nu ne-ati prezentat ?
    • +1 (5 voturi)    
      HN informatii (Joi, 24 noiembrie 2016, 0:59)

      donbuni [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

      HN nu are alte informatii decat o nota in 10 puncte de la MApN ultimul spunand ca HG a trecut deja prin dezbaterea publica. Primul care nu e metionat aici ca "Parlamentul a fost informat" ( nu ca ar fi aprobat cum cere legislatia ) Daca vrei sa mai afli ceva citese comentariile mele.
  • +2 (12 voturi)    
    Echipaj mare? (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:07)

    AdrianBorza [utilizator]

    In domeniul naval militar automatizarea a redus mult necesarul de echipaj. Corvetele respective sunt destul de mici (2300 de tone), echipajul pare supradimensionat, e aproape cat al unei fregate de 15000 de tone, adica de 6 ori mai mare.
    Pentru comparatie, un distrugator Zumwalt de 15000 de tone are doar 140 de oameni, iar cele de generatie mai veche (nemodernizate) au cam 300. La o nava de 6 ori mai mica m-as fi asteptat la sub 100 de oameni in total.
    • +3 (9 voturi)    
      pai... (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:47)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

      Oamenii aceia sunt condamnati sa stea tot timpul pe mare? Nu lucreaza si ei in ture? nu mai au concedii? nimic? nimic? >:
      In afara de asta, daca unul se accidenteaza, fuge cu o blonda, se pensioneaza samd.... il inlocuiesti ashaaa... tzak-pak? >:
    • +2 (8 voturi)    
      Carcotas ce esti (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:38)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

      dar la promisiunile legate de creare de noi locuri de munca nu te gandesti? Trebuie sa mentinem cumva si numarul de bugetari, altfel se prabuseste PIB-ul :)
    • +4 (4 voturi)    
      Echipajul e OK (Joi, 24 noiembrie 2016, 1:12)

      donbuni [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

      Restul informatiilor furnizate sunt de importanta secundara. Nu se spune nimic despre echipare, capabilitati gen supravietuire ( Detectie ( ce "semnatura" radar sau IR, cat de stealth este comprata cu alte nave ?, ce eleente de design are nava din acest punct de vedere ( sunt mult mai multe metode decat utilizarea motoarelor electrice dar "specialisti" din birourile MApN probabil atat au gasit prin pliante si reviste, ce materiale absorbante atat pentru sprafata cat si pentr ASW), ce capabilitate de evitare a loviturilor inamice ( pentru ca va fi un inamic..( SAM, EW, decoys) ce CMS are ?, Apoi care sunt capacitatile ofensive, rachete antinava ? etc Nu se spune nimic pentru ca desi proiectata ca "light frigate" beneficiile aduse de 10514 fata de 9813 sunt minime mai ales in zona litorala, in zona de "blue sea" 10514 fiind la fel de vulnerabila ca si 9813. Doar pretul difera si chiar substantial...motic pentru care clienti siilari au cumparat un mix de 9813 si 10514. Salutare.
  • +10 (20 voturi)    
    da (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:10)

    Amoredivino [utilizator]

    Decât un Zumwald de 4,4 miliarde $, pe care să-l tragi cu vâsle, mai bine 4 corvete cu un preț total de 1,6 miliarde Eur.
    Una sau două tot or funcționa... ;-)
  • +4 (14 voturi)    
    Scumpa noastra corveta (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:18)

    ipolitic [utilizator]

    Nu imi dau seama care sunt ratiunile in spatele acestei decizii.
    Ca titlu de informare (fara sa insinuez ca aceste achizitii se fac cu gandul la Rusia)
    flota rusa din Crimeea e compusa dintr-un crucisator, un distrugator, trei fregate,
    trei sau mai multe corvete si cinci submarine anechoice de clasa Kilo.
    Un singur submarin face cat o flota.
    Nu mai bine am cumpara niste submarine?
    Apropo de submarine, ati auzit de S-80A? Un submarin supermodern, proiectat
    si construit in Spania, care s-a dovedit a fi cu 100 de tone mai greu, din cauza unui
    punct zecimal pus gresit in proiect. S-ar fi scufundat ca un bolovan. Noroc cu o firma
    din SUA, care a reusit sa-l reproiecteze in timp record.
    Sper ca firma olandeza nu se joaca cu punctele zecimale, nici in proiect, nici la
    pretul final.
    • +4 (8 voturi)    
      eh (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:30)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      noi vom lua si 2 fregate in curand si la comun cu flota Turciei care are mai multe distrugatoare, fregate si corvete si ajutati de aviatie, putem neutraliza manevrele agresive din partea lor (jumatate din fregatele si corvetele lor sunt vechi, intariri ar trebui sa treaca pe la 'stanbul, deci astea sunt ,de bune de proaste ale lor), dar in acelasi timp suntem prea slabi dotati pentru ofensiva - si se respecta astfel principiul proportionalitatii fortelor (si cel de a nu cheltui mai mult decat este strict nevoie).

      2 la mana, corvetele astea care intra primele in dotare vad ca sunt dotate cu sisteme de detectie si aparare anti-aer cu destul de multe rachete la bord. acum nu stiu cat de performante vor fi, cred ca se princep destul de binisor astia din NATO cu tehnologia. eu vad problema din perspectiva cheltuirii unui buget limitat, iti iei corvete cu care vei face patrula de coasta pe care trebuie sa o faci, dar in acelasi timp iti asiguri spatiul aerian din dobrogea fara sa mai cumperi sisteme la sol pentru acelasi scop. cheltui o data, impusti 2 iepuri dintr-o lovitura. si s-a inceput cu domeniul care avea gaura cea mai mare: marina.

      cine stie ce au discutat baietii cand au fost in polonia la summitul NATO, dar vad ca s-au pus lucrurile in miscare si mi se pare de bine.
    • +4 (8 voturi)    
      numarul si marimea nu conteaza (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 22:18)

      ccc745 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Si daca e crucisator sau distrugator, ce? Crucisatorul e clasa "Slava", are aproape 40 de ani. Distrugatorul e probabil "Udaloy", cam tot pe-acolo.
      Probabil ca o corveta moderna este mai puternica decit crucisatorul ala
      • +1 (3 voturi)    
        depinde ce armament are pe ea (Joi, 24 noiembrie 2016, 13:08)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui ccc745

        in mod normal o corveta este cu 3 clase sub un crucisator...e ca si cum ai compara un tanc greu de 50 tone cu un TAB participant la Revolutia din 1989.
    • +5 (7 voturi)    
      ... (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 22:48)

      Flaviius [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Dupa stiinta mea flota rusa din Marea Neagra are capacitati anti-submarin destul de ridicate . Nu stiu daca achizitia de submarine ar rezolva ceva . Ca sa ne intelegem , oricat ne chinuim noi , nu putem lupta direct si singuri pe mare cu Rusia . Tot ce putem sa facem e sa ridicam costul unui eventual conflict pana in punctul in care sa nu mai renteze si sa ii fortam sa ia masuri preventive care eventual sa ii dreneze financiar si operational in alte zone .

      Corvetele au cam acelasi armament ca si fregatele , mai putin blindaj , un heliport sau nici ala . Dar au o viteza fantastica si presupun ca asta e motivul achizitiei . Cateva nave suficient de bine inarmate cu o viteza foarte mare iti garanteaza cateva lovituri si viteza mare de reactie . Superioare unui submarin lent , usor detectabil si care nu mai apuca sa dea prima lovitura (viteza submarinului Delfinul spre ex. e cam jumatate din cea a acestor corvete).
      • +1 (3 voturi)    
        sa stii ca 28 de noduri e viteza relativ mica (Joi, 24 noiembrie 2016, 10:57)

        ccc745 [utilizator] i-a raspuns lui Flaviius

        Pentru o nava militara. Iar 28 kn comparat cu viteza unui elicopter, ce sa mai vorbesc de o racheta care alearga dupa tine, e egal cu zero...
        Ar fi fost importanta daca aveai un litoral cu locuri in care sa te ascunzi (de ex. fiorduri), puteai sa spui ca iesi de la cutie, lansezi racheta, si intri la loc. Dar nu e cazul...
  • -6 (10 voturi)    
    de ce asa (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:31)

    eric86 [utilizator]

    nu mai bine era daca in loc de 4 corvete se inzestra flota cu un distrugator sau 2 crucisatoare care sint mult mai utile si puternice
  • -13 (19 voturi)    
    Trebuie intr-adevar sa-ti placa tara asta (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:32)

    Zummm [utilizator]

    De ce santiere romanesti si nu santiere olandeze aflate pe teritoriul coloniei Rromania ?
  • -10 (18 voturi)    
    Ar trebui numite (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:35)

    Snitzelvienez [utilizator]

    Prea curvete
  • -6 (20 voturi)    
    Noi centram, noi dam cu capul. (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:46)

    D-or [utilizator]

    Santierul Naval Galati facea trans-oceanice, petroliere, nave speciale pentru fiordurile nordice, nave militare, nave de croaziera, iaht-uri de lux.
    Avea si dotari si oameni calificati si facultate de Nave.

    Probabil a fost vindut pe doi lei. Acum e Damen.
    Oare cit a investit Damen in santier? Cit ramine statului si celor care muncesc efectiv din cele miliarde de euro?
  • +10 (14 voturi)    
    Costuri si reducerea lor (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:49)

    Rogue [utilizator]

    Asa cum s-a intamplat si cu F16 si este normal, costurile unor echipamente militare, si nu numai, mai complexe nu se reduc doar la pretul initial ci mai cuprind si instruirea celor care sa le opereze, facilitati pt. ele, inarmarea lor, etc. Unul dintre cele mai importante costuri, uneori depaseste valoare contractului initial, este cel al mentenantei care se va desfasura pe toata durata de viata a echipamentelor care este de zeci de ani.

    Ce faci in caz de razboi cand fiecare fiecare ora fara o nava sau tanc poate inclina balanta in favoarea unei parti si tu ai nevoie de mentenanta sau reparatii care se fac in alte tari?.

    De aceea este obligatorie ca mentenanta/reparatia sa se faca in Romania sa se creeze noi locuri de munca si firme in domeniul productiei, ca acei bani sa nu iasa din tara ca avem nevoie de ei la buget.
    • 0 (2 voturi)    
      Adica (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:57)

      CosminDumitru1 [anonim] i-a raspuns lui Rogue

      Mentenanta aia de fapt ....ce este ??
      • +3 (3 voturi)    
        dar (Joi, 24 noiembrie 2016, 6:38)

        toxx [utilizator] i-a raspuns lui CosminDumitru1

        tu la masina nu faci revizia cand pleci cu ea ? sau macar asa, vizual, verifici anvelopele, presiunea, te uiti la ulei, etc ? asta inseamna mentenanta, dar la nivel de nava militara. sau crezi ca hardware-ul ala merge singur la nesfarsit ?
      • +2 (2 voturi)    
        Dvs. aveți mașină ? (Joi, 24 noiembrie 2016, 8:40)

        Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui CosminDumitru1

        E cam același lucru, păstrând proporțiile.
      • +1 (1 vot)    
        mentenanta (Joi, 24 noiembrie 2016, 12:51)

        cladob [utilizator] i-a raspuns lui CosminDumitru1

        = administrare
      • +1 (1 vot)    
        sau (Joi, 24 noiembrie 2016, 12:52)

        cladob [utilizator] i-a raspuns lui CosminDumitru1

        mai corect "intretinere"
      • +1 (1 vot)    
        Mentenanta (Joi, 24 noiembrie 2016, 15:39)

        Rogue [utilizator] i-a raspuns lui CosminDumitru1

        S-a dat un bun exemplu cu mentenanta de la masina cu precizarea ca un motor de masina trebuie sa impinga cateva tone iar la unele transportare sau tancuri zeci de tone deci sunt necesare forte mult mai mari care actioneaza asupra componentelor uzandu-le mai rapid. De aceea trebuie, dupa anumit timp de functionare verificat, inlocuit sau complectat: de la aparitia fisurilor sau alte urme de uzura la si in carcasa pana la starea suruburilor, a motorului, a lubrifiantilor, a diferitelor componete electrice sau electronice, etc. Anumite componente se schimba indiferent de starea lor.
        De ex:
        la anumite tunuri teava trebuie verificata dupa 200-250 trageri si in functie de starea ei se poate si inlocui atunci. Oricum nu apuca 1000 trageri decat la americani care au folosit un aliaj special la teava.

        Echipamentele militare sunt foarte complexe nu poate veni oricine sa faca verificari iar la anumite parti producatorul nu da acces decat anumitor firme care au contract cu el. Nimeni nu vrea ca sa ajunga la concurenta sau alta tara anumite informatii.
        Iar cumparatorul sa nu fie nevoit sa aibe de a face cu zeci sau sute de firme care au componente in acel echipament, mentenanta se face, de obicei, de catre cel care l-a vandut care are contract cu toate acele firme.

        Cum o nava sau un tanc se folosesc zeci de ani aceste costuri se aduna si pot depasi cu mult costul initial, dureaza ceva (foarte important pe timp de razboi), de da munca producatorului si celor care au contribuit la realizarea lui ceea ce inseamna taxe si impozite la buget.
        De aceea trebuie sa le faci in tara.
  • +3 (9 voturi)    
    Air Defence & Command Frigate (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 19:56)

    extrapolat [utilizator]

    Pentru o si mai mare putere de descurajare a Rusiei, poate ar trebui sa achizitionam urmatoarea clasa de fregate - Air Defence & Command frigate de la Damen, capabile de lupta anti-nava si cu armament serios in dotare:
    Weapon Suite

    • Otobreda 127 mm large calibre gun;
    • 2 x Goalkeeper close in weapons systems;
    • Mk 41 VLS for Evolved Sea Sparrow missile and Standard Missile 2;
    • 2 x Harpoon anti-ship missile systems;
    • 2 x Mk 32 torpedo launchers;
    • 2 x Oerlikon 20 mm guns;
    • Thales Sabre ECM;
    • 4 x decoy launchers.
    Sensor Suite

    • Thales APAR multifunction radar system;
    • Thales SMART-L 3D long range surveillance radar system;
    • Atlas Elektronik hull-mounted sonar;
    • Thales SIRIUS long range infra-red search and track system;
    • Thales Mirador electro-optical surveillance and fire control system.
    • +2 (2 voturi)    
      variante sunt destule (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:44)

      Rhemax [utilizator] i-a raspuns lui extrapolat

      http://saab.com/naval/Submarines-and-Warships/naval-surface-ships/Visby-Class-Corvette/
      Costul ar trebui sa fie in jur de 250 milioane.
      NU stiu daca pretul asta ar include si suport logistic si ce mai ofera cei de la Damen.
      Au pregatiat si o varianta imbunatatita, inclusiv cu heliport.
      Discutii mai pe larg despre ce cred ca ar fi perfect pentru Marea Neagra ; http://foxtrotalpha.jalopnik.com/dear-us-navy-the-futuristic-x3k-is-the-littoral-combat-1644205558
      • +1 (3 voturi)    
        Corvete cost (Joi, 24 noiembrie 2016, 0:41)

        donbuni [utilizator] i-a raspuns lui Rhemax

        Pretul pentru10514 cu echipare corespunzatoare, electronica, sensori si sisteme ar trebui sa ducaundeva la 350 milioane de dolari cca 330 milioane de euro daca navele ar fi construite la Galati si echipate in Olanda. Avand in vedere ca se vor realiza in intregime la Galati ar trebui sa rezulta o economie de cca 30-40 milioane euro pe nava. Am avut in vedere 1.5 milioane de ore cu 100 euro/ora la olandezi si 15 euro la romani manopera complexa, cca 75 milioane euro in prima varianta si cca 40 in a doua in ideea ca executate in Romania in totalitate ar necesita 2 mil ore si s-ar putea plati la 20 euro/ora. Problema cea mare este ca MApN a facut studiul entru 9813 si a declarat 9813 OK si cateva pagini mai incolo a declarat ca a ales 10514 pentru toate 4. Ceea ce este o prostie cu P mare. marocul de exeplu ca si Indonezia ca si Vietnamul au ales un mix cele 3 cumparate de Maroc fiind doar 500 miioane de euro acum cativa ani, probabil nu mai mult de 700 de milioane acum cand paritatea cu dolarul s-a cam inrautatit...Visby ca si 9813 este corveta pe cand 10514 este deja light frigate dar ramane in zona litorala, doar asa zisa cla I confirm OPNAV 9070. Toate cele bune. Problema cea mare insa este lipsa unui offset efectiv pentru mai ult din jumatate din valoarea contractului asa cum am comentat mai jos. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1344773&page=4
    • -2 (2 voturi)    
      Tacticos (Joi, 24 noiembrie 2016, 1:22)

      donbuni [utilizator] i-a raspuns lui extrapolat

      Ce pret ? 600 milioane euro de nava ?

      Nu vad CMS-ul da in fine probabil a astea sunt operate asa in devalmasie. Torpedo ceva ?Stii si cat costa astea pentru clasa 10514 ? Iti spun eu cam 200 milioane de dolari de nava, poti sa spui 200 milioane de euro la paritatea de azi. Toate astea datorita guvernului Romaniei sunt excluse de la executarea offsetului. Stii ce-i aia ?
  • -12 (18 voturi)    
    Construim noua flota disparuta (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:20)

    Snitzelvienez [utilizator]

    Aici este cresterea economica..din pacate tot cash-ul generat de romani se duce la straini..in loc sa investim acei bani in firme de pot aduce profit platim bani grei pt epave..cresterea economica o simte vestu..
    Sa ia aminte aia de la CSAT cum o salupa condusa bine este de 10 ori mai eficiente decat sicriele astea pe apa..vrei ceva concret? O drona , o racheta sol -aer etc
    STOP RISIPEI
    • -1 (1 vot)    
      poate e mai explici odata (Joi, 24 noiembrie 2016, 18:47)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      cum tot cash-ul generat pleaca la straini?
      Hai pune cifrele la bataie si da-ne un exemplu concret
      cat sunt materii prime si materiale, cat se ia din tara si cat din strainatate, ce TVA genereaza astea, cat sunt salariiile si taxele pe salarii, ce alti furnizori locali sau externi mai sunt platiti, cat e in final profitul brut, cat sunt dividendele, cat trimite Damen in Olanda ca taxe de management sau ca dividende?
      Hai, ia pixul si demonstreaza ca TOT cashul pleaca la straini.
      PS - comunisti de doi lei(TVA inclus)
  • -4 (6 voturi)    
    Reporterii astia (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:24)

    antrax [utilizator]

    Alo baietii de la HN, voi mai si cititi ce scrieti? De ce tot insistati pe termenul "corveta multirol"? La producator zice ca nava asta e FRIGATA!

    Ia uite ce zice in fisierul atasat la articol:
    SIGMA NAVAL PATROL 10514 “FRIGATE”

    Si o rapida cautare pe Google dupa Sigma 10514 m-a dus direct la site-ul Damen unde din nou scrie ca-i FRIGATA
    Sigma Frigate 10514

    http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-10514

    Ar trebui sa va bucurati atunci, ca pe alea 2 reconditionate de la UK s-a platit parca vreo 400 milioane luate fara armament si fara echipament modern, nu?
    • +8 (10 voturi)    
      tine mai mult de clasificarea facuta de olandezi. (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:45)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui antrax

      "fregata" lor este de dimensiunea unei corvete americane sau britanice, cu 20+m mai scurta decat fregatele din dotarea americanilor.
      https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Ingraham_(FFG-61)
      (americanii au renuntat la fregate definitiv, nu stiu daca le-au scos din uz pe toate inca)

      uite si la englezi, inca activa:
      https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Portland_(F79)

      este mai mult o problema de catalogare, din perspectiva NATO, sunt corvete. important este ce rol joaca intr-o flota, nu cum a fost clasificata.
      • -1 (1 vot)    
        Concepte depasite (Joi, 24 noiembrie 2016, 11:55)

        antrax [utilizator] i-a raspuns lui g01an

        Termenul de fregata exista si in secolul XVII-XIX dar era cu panze sau aburi. Ce se chema fregata acum 50 de ani nu inseamna ca ar mai fi fregata acuma.
        Iar acum se concentreaza lumea pe modele multifunctionale care pot fi folosite pentru 2-3 roluri diferite pe acelasi calapod pt a reduce costurile.


        Uite ca si in UK au avut clase mai mici, astea au cica 95m lungime: https://en.wikipedia.org/wiki/Blackwood-class_frigate
        (am mai gasit vreo 3 clase pana in 115m lungime)

        Si una de 113m din US Navy: https://en.wikipedia.org/wiki/Bronstein-class_frigate
  • +6 (10 voturi)    
    pai daca sunt idioti... (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:35)

    Dr.Mythnick [utilizator]

    astfel de contracte se negociaza in liniste nu in public...
  • -4 (10 voturi)    
    united states (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 20:42)

    iodixit [utilizator]

    americanii au scos o barca din asta de a costat 4.4 miliarde de dolari si cam bate toata flota noastra adunata. nu ma pricep tare, dar nu-i cam mult 1.6 miliarde de dolari? si ca veni vorba, de ce in dolari e trecut pretul. noi sintem in europa, damen e din europa, de ce pretul e in dolari? au americanii vreun interes? daca da, sa stim si noi. nu ca m-ar deranja, ca astia sint cam singurii care par hotariti sa ne ajute in caz de ceva. cu maimutoii aia de britanici si francezi avem experiante anterioare care nu au convins. sint vai de mama lor si ei.
    • +4 (10 voturi)    
      vine (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:07)

      korkodell [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      la 400 mil bucata.
      plata in 7 ani, inseamna sub 250 mil/an.
      barcutza are si rol de distrugator.
      daca include si inarmarea si pregatirea de lupta a echipajelor, nu'i chiar o avere.
      avand in vedere norii dinspre marea neagra, e bine sa ne gandim la vorba aia din batrani: paza buna trece primejdia rea.
      s'auzim de bine !
    • +5 (5 voturi)    
      da (Joi, 24 noiembrie 2016, 11:20)

      Adrian_1234 [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      nu te pricepi. Problema e in felul asta.
      Avem apa langa noi. Trebuie sa o patrulam ca deh altfel o patruleaza altii :)
      Ai 2 variante: dai bani in afara sau la noi. Astia incearca la noi. Care e problema ?
      Au dat 300 de milioane pe panselute in bucuresti ... la banii astia luau o barcuta de-asta ... stiti vorba aia cu scump la tarate si ieftin la faina ?
  • +8 (14 voturi)    
    vorba multa (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 21:34)

    freejack [utilizator]

    saracia omului.
    dai drumul la treaba. semneaza contractul, da de lucru la oamenii aia din Galati si ne alegem si cu 4 nave bune.
  • -2 (6 voturi)    
    Penibil (Joi, 24 noiembrie 2016, 0:20)

    donbuni [utilizator]

    MApN si bietul colonel Tita profita de ignoranta marelui public, a specialistilor de ocazie cat si a tehnocratilor din guvern in frunte cu Prim Ministrul Ciolos sa strecoare pe usa din dos niste Precizari care s-ar fi vrut un comunicat de presa ce nu a mai fost aprobat la nivel de ministru. In articol se trece sub tacere faptul ca aceasta HG a fost pusa in misare fara a avea aprobarea Parlamentlui. Pentru prima data se vorbeste de offset insacum spuneam se profita de ignoranta generala in matrie si se afirma cu tarie ostaseasca ca acesta se vor executa operatiuni compensatorii insa doar "cele ce revin partii olandeze". Cu alte cuvinte se vor crea locuri de munca pentru sudori, lacatusi mecanici, vopsitori, valoarea maoperei executate in tara urmand sa se situeze la cca 18 % din valoarea contractului cca 300 milioane de euro. MApN uita insa sa specifice si autorul acestui articol sa intrebe ( in caz ca ar fi stiut ) ca sistemele electronice( CMS-ul probabil Tacticos , Radarele ), cca 100 mil euro/nava armamentul ( cca 90 milioane/nava) si munitia vor fi excluse de la aplicarea offsetului astfel ca nici un ban nu se va reintoarce in tara pentru o suma de cca 200 mil euro/nava, aprox 800 milioane de euro din valoarea contractului, nici un job de high-tech nu va fi creat, Romania va ramane un "cluster" de joburi low-cost.
  • -5 (13 voturi)    
    dublu (Joi, 24 noiembrie 2016, 1:02)

    bobyrou [utilizator]

    nea ciuruit ciolosul. Cum naibii sa ne minta in halul asta. Ia auzi... nu costa 800 milioane euro... ne costa aproape 2 miliarde euro. Dar nu vrea sa plateasca lefuri celor care muncesc si inca se chinuie de pe azi pe maine.
  • -2 (16 voturi)    
    sa nu ne facem iluzii... (Joi, 24 noiembrie 2016, 2:33)

    demaGOGU [utilizator]

    ...acest contract MApN va finanta cateva zeci de joburi low-cost, vezi salariul minim pe economie! la Galati, grossul banului va merge in NL

    asta ca sa fie clar cine si de ce pune presiune pe acei 2% din PIB ptr 'aparare'
    • -3 (7 voturi)    
      corect demagogule (Joi, 24 noiembrie 2016, 10:42)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Inca o teapa a Vestului fardata cu bune intentii anti-rusesti.
  • -2 (4 voturi)    
    mai bine luam elicoptere (Joi, 24 noiembrie 2016, 4:18)

    Coco Whistle [utilizator]

    scopul priectului e clar: inlocuirea celor existente. nu gasim unele in uk second hand?
    preturi competitive: https://newwars.wordpress.com/warship-costs/
  • -3 (5 voturi)    
    Achizitia directa (Joi, 24 noiembrie 2016, 6:36)

    wert509 [utilizator]

    nu se discuta se executa......sa fie si tripla ca nu conteaza, noi primim doar explicatii fara numar, la sfarsit ca e mai bine asa
  • -3 (5 voturi)    
    Important (Joi, 24 noiembrie 2016, 6:41)

    wert509 [utilizator]

    este sa fie si olandezii multumiti, francezii la ghimbav, nemtii cu transportoarele...noi cu explicatiile de dublare a preturilor...poate intram in schenghen ce ziceti
  • -3 (5 voturi)    
    NImic nou (Joi, 24 noiembrie 2016, 9:10)

    aanonim [utilizator]

    Ca si F-16, Bechtel si cate or mai fi, aceste combinatii sunt plati/spagi indirecte pentru alte ``servicii``.
    Cine se opune aderararii Ro in Schengen > Olanda....pai sa le dam o spaga de cateva miliarde poate incep sa vada lucruile altfel. Cum le dam spaga ? Luam ceva de 10mil si le platim 100 sau 1 mld

    Articol cu valoare 0.
    E doar o constatare, ca si cum ar spune ca maine rasare soarele.
  • -3 (7 voturi)    
    pai cu msa nu fie scump....... (Joi, 24 noiembrie 2016, 10:17)

    Ghita2016 [utilizator]

    Au uitat de spaga care totdeauna dubleaza valoarea proiectului ,initial. Furturile,spagile,smecheria daca dispar din tara asta,noi nu mai existam ca natie ! Dam 1,6 miliarde de euro pe niste porcarii de nave pe care rusii ni le scufunda in 10 minute,cel mult. Fac pariu ca nici nu iesim bine din port si toate cele 4 porcarii de nave sunt ,facute praf.
  • +3 (3 voturi)    
    Tariceanu (Joi, 24 noiembrie 2016, 10:38)

    SRA [utilizator]

    L-am auzit pe Tariceanu pe limba lui ataca multinationalele si vrea mai mult IMM nationale¨

    Este bine dar acestea au fost lasate de vraiste nu au conventii colective si majoritatea sunt LOHN uri !

    A propos de fregate cine putea sa le faca mai bine decat firma aleasa ?

    Acest individ a vizitat o fca de radiatoare este un LOHN ! Exporta in afara pentru ca patronul ei cel de afara organizeaza exportul

    IMM romanesti sunt firme pe orizontala a multinationalelor de aceea in rog pe Tariceanu mai incet cu aceste critici!

    Este la fel precum dece agricultorii nu si vand merele ! Pentruca nu pot asigura conditiile impuse de cumparator !
  • +2 (2 voturi)    
    Lamuriri (Joi, 24 noiembrie 2016, 12:04)

    AlexDamian1 [anonim]

    Procedura de achizitie publica se refera la clasa de corvete, nu? De ce prezentati clasa de fregate SIGMA FRIGATE 10514 ca fiind cea achizitionata?

    DAMEN, constructorul olandez, nu are corvete 10514, acelea fiind fregate, ci doar 9113, 8313, 7513. so, ce cumparam, corvete sau fregate?
  • +1 (3 voturi)    
    corveta? fregata? (Joi, 24 noiembrie 2016, 12:30)

    AlexDamian1 [anonim]

    E corveta sau fregata? 10514 e fregata, nu corveta. cum s-o fi facut procedura de achizitie daca DAMEN o numeste fregata, iar noi o numim corveta multirol...corvetele is 9113, 8313, 7513. din detalii, pare fregata in toata regula. e model nou, which is good, dar doar indonezia pare sa fi cumparat 10514 pana acum...
  • -2 (4 voturi)    
    sa fim rationali .... (Joi, 24 noiembrie 2016, 12:42)

    Ghita2016 [utilizator]

    Presupunand ca ne-am inarma ca sa rezistam contra rusilor......atunci chiar ca suntem niste imbecili. Rusii ne scufunda navele in cateva minute si in 24 de ore se va canta imnul Rusiei la radio si televiziunea nationala din Romanika. Daca Afganistanul a fost o nuca prea tare pentru rusi,cu toate ca aviatia si blindatele ruse au facut tara praf,atunci Romania cu actuala populatie,sunt victime sigure in fata acestora si ocuparea tarii s-ar face intr-o zi,cel mult,doua.Suntem o natie distrusa in care hotia,excrocheriile,violurile de babe,nepotismul,inmultirea interlopilor precum furnicile a dus economia tarii la pamant.Pe langa toate astea mai avem pe cap si o clasa politica plina de hoti,excroci,prostituate,betivi nenorociti,talhari care ne vand tara in fiecare zi pentru niste nenorocite de comisioane.
  • -2 (6 voturi)    
    Pana ajung pe apa, pretul creste de 5 ori (Joi, 24 noiembrie 2016, 13:07)

    jackalphonse [utilizator]

    Nici nu a inceput proiectul si s-a dublat pretul.
    Chiar am apreciat ideea de a cumpara armament fabricat la noi. Ca intotdeauna, investitorii seriosi vin aici pentru ca au ocazia sa fie neseriosi...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi