Evaluarea Nationala 2016: Unul din subiectele la Matematica, criticat pentru formularea neclara. Centrul National de Examinare: Itemul este complet formulat, enuntul este clar

de C. Ionel     HotNews.ro
Miercuri, 29 iunie 2016, 18:38 Actualitate | Esenţial

Sub-punctul 6 al Subiectului I, Matemativa, Evaluarea Nationala 2016
Foto: Hotnews
Centrul National de Evaluare si Examinare informeaza, dupa ce Ministerul Educatiei a fost acuzat ca a formulat gresit un sub-punct al subiectului I primit de absolventii de clasa a VIII-a la proba de Matematica a Evaluarii Nationale 2016, ca el  este "complet formulat, enuntul este clar, fara ambiguitati si permite un singur raspuns corect", si ca raspunsul corect din punct de vedere matematic este cel prevazut in baremul de evaluare si de notare. Este vorba despre sub-punctul numarul 6 al subiectului I care le cere elevilor sa se foloseasca de o diagrama de o diagrama pentru a spune cati elevi dintr-o clasa au luat nota 5 la un test. Sub-punctul subiectului I:


CNEE informeaza, intr-un comunicat de presa, ca exercitiul evalueaza competenta Analizarea unor situatii practice cu ajutorul elementelor de organizare a datelor, competenta formata/dezvoltata in cadrul unitatii de invatare "Elemente de organizare a datelor", clasa a VII-a, prezenta in programa pentru Evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a.

"Itemul este complet formulat, enuntul este clar, fara ambiguitati si permite un singur raspuns corect. Acesta contine toate elementele necesare unui raspuns corect si se refera la o diagrama care a mai fost prezentata in subiectele formulate de Centrul National de Evaluare si Examinare (vezi www.subiecte2016.edu.ro/2016). Tipul de diagrama in discutie este inclus in modelul de subiect pentru Evaluarea nationala a absolventilor clasei a VIII-a, anul scolar 2014-2015", arata CNEE.

Centrul de Evaluare arata ca enuntul contine legenda referitoare la reprezentarea numarului elevilor, legenda care este echivalenta cu identificarea prin axele de coordonate: "In esenta, acesta se refera la prezentarea unei dependente functionale (intre nota si numarul elevilor din clasa care au obtinut aceasta nota), iar in cazul unei dependente functionale variabila se reprezinta pe axa orizontala (a absciselor)".

CNEE mai precizeaza ca raspunsul corect, din punct de vedere matematic, la acest sub-punct este cel prevazut in baremul de evaluare si de notare, si anume 3 elevi.

Compara sub-punctul 6 al Subiectului I cu exemplele date de CNEE

Centrul National de Evaluare si Examinare, institutie care realizeaza subiectele pentru examene, ofere drept exemple asemanatoare sub-punctul 6 din subiectele date in Sesiunea speciala a Evaluarii Nationale 2016 si din subiectele de rezerva pentru aceasta sesiune. Din notarile facute insa pe diagramele respective se intelege insa mai clar ce reprezinta axele.
  • Sub-punct asemanator din subiectele pentru sesiunea speciala a Evaluarii Nationale 2016



  • Sub-punct asemanator din subiectele de rezerva pentru aceasta sesiune a Evaluarii Nationale 2016


Citeste mai multe despre   











[P] Foodpanda recomanda:Cele mai gustoase preparate de sezon, care te incalzesc si te mentin in forma

Toamna nu-i ca vara, dar, cu siguranta, este mai bogata! De ce? Pentru ca toamna se numara OFERTELE foodpanda! Astfel, acum poti comanda convenabil cele mai gustoase preparate de sezon, care te incalzesc si te mentin in forma!
11505 vizualizari
  • +3 (9 voturi)    
    Dacă și pe verticală (Miercuri, 29 iunie 2016, 19:43)

    nick24 [utilizator]

    Ar fi fost tot 10, atunci ar fi fost de ghicit, care e nr de elevi.
    Așa notele fiind până la 10...se deduce ce e pe fiecare axă.
  • 0 (6 voturi)    
    Da! (Miercuri, 29 iunie 2016, 19:49)

    lulu10lulu [utilizator]

    Asa este. Nu era decat un raspuns corect. Si spun asta chiar daca fiul meu a gresit raspunsul. Ironic este si faptul ca graficul respectiv este aproape identic cu primul grafic de acest fel din culegerea cu teste de evaluare din 2016 de la editura Paralel. Doar ca acolo se cerea numarul de elevi cu 10 si atunci nu se putea confunda axa X cu Y, pentru ca pe Y nu aparea 10. Asta arata ca de fapt, elevii care au gresit, au invatat ca papagalii si de fapt nu au inteles structura unui astfel de grafic. Trebuie spus si ca majoritatea celorlalte grafice din culegere aveau identificate clar axele X si Y. Bravo celor care au stiut. Nu ar fi corect pentru ei ca ambele raspunsuri sa se puncteze.
  • +2 (10 voturi)    
    Orice grafic trebuie sa prezinte... (Miercuri, 29 iunie 2016, 21:03)

    mcris [utilizator]

    ...denumirile marimilor de pe axe, eventual unitatile de masura, daca este cazul. O noua dovada de incompetenta la varf.
    • 0 (10 voturi)    
      CORECT - Incompetenta la varf (Joi, 30 iunie 2016, 0:24)

      Fileu_de_Poveste [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      Este elementar sa notezi pe axe, ce masoara fiecare.

      Eu imi depunctez elevii daca nu noteaza pe axe ceea ce trebuie (chiar daca se subintelege), asa ca ii depunctez si pe ei. Ca asa TREBUIE!!! Nu poti vinde o masina fara parbriz, sau fara acte.

      Daca as fi dur asa cum sunt unii dintre ei (sau cum au fost, ca acum s-au ajuns prin comisii de fac subiecte), i-as trimite la loc si le-as da un 2, si poate as sterge cu ei pe jos, si le-as chema parintii la scoala, si i-as lasa pe vara, sau pana la spaga viitoare. Niste cacaciosi socialisti incompetenti, care au impresia ca tara le datoreaza ceva.

      Sugerez ca la intrebarea sa fie facuta urmatoarea modificare, care era un stereotip de formulare la examene anii trecuti (poate mai este , dar nu mai urmaresc fenomenul asa de aproape):
      1. cum considerati ca trebuie notata axa orizontala:
      a. Numarul de elevi
      b. Nota obtinuta
      2. daca axa orizontala reprezinta "Nota obtinuta", determinati cati elevi au obtinut nota 5
    • 0 (0 voturi)    
      De acord, insa ... (Joi, 30 iunie 2016, 14:15)

      CipiM [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      ... in problema nu avem de a face cu un "grafic" ci cu o "diagrama". In diagrame nu "trebuie" nimic, doar s-o faci explicita. Vezi explicatia mea de mai jos.
  • +1 (7 voturi)    
    Pacat... (Miercuri, 29 iunie 2016, 21:34)

    uncristi [utilizator]

    Cine citeste atent subiectul 6 realizeaza ca aici este o mini-capcana si reuseste sa gaseasca raspunsul corect si unic (3). Argument decisiv: legenda! Argument suplimentar: Cati elevi au luat nota 3? 5, 9, 10 elevi? Sau raspunsul corect: 1 elev?
    TOTUSI:
    Acest 'item' desi corect este neingrijit formulat si incorect fata de elevii care au sustinut acest examen. Nu inteleg de ce sa nu pui pe axele alea ce reprezinta fiecare (aici CNE-ul nu are nicio scuza). Este tipul de item dat doar pentru a-l face toata lumea dar observ ca jumatate dintre elevii bunicei l-au gresit. Este limpede ca cel care a realizat aceste subiecte (altfel, destul de OK!) nu si-a dat prea multa osteneala cu realizarea subiectelor de la prima parte: TOATE punctele seamana cu cele propuse anul trecut iar diagrama de la celebrul punct 6 ESTE COPIATA DIN SUBIECTUL DAT IN 2015. Acolo insa nu a gresit nimeni pentru ca se cerea sa se precizeze numarul elevilor care au obtinut nota 10 si nu mai exista ambiguitatea de anul acesta. Insa ca sa departajezi niste elevi in functie de acest subiect este o absurditate.
  • -2 (6 voturi)    
    ...lasa vrajeala... Partea 1 (Miercuri, 29 iunie 2016, 23:25)

    Fileu_de_Poveste [utilizator]

    Astia cu teoria ambiguitatii ...

    Adica e mai usor sa alegi un raspuns incorect?

    Vrei sa spui ca 5 elevi au luat nota 3, de fapt 9 elevi au luat nota 3, adica nu, 10 elevi au luat nota 3.
    Iar 8 elevi au luat nota 5 !? (asta e raspunsul final care l-ati ales)
    Au fost si 1 - 2 elevi care au luat nota 0?
    Cea mai mica nota a fost 0 iar cea mai mare a fost 7?

    Poate ati fi vrut sa se numere cati elevi sunt in clasa, iar raspunsul ar fi fost: 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10 = 55

    Cred ca asa este la dvs in clasa de sunteti atat de derutat - 55 elevi (asta depinde daca i-ati numarat de mai multe ori sau nu pe cei care au luat nota 3).

    Nu ma mir ca elevii dvs au raspuns asa. Totusi, conform teoriei dvs, 21 au luat nota de trecere.
    Frumos. "Succesuri" si mai departe.

    Pot sa va gasesc si scuze, dar, nedorind sa va jignesc, nu le voi scrie aici.

    Totusi, sunt de acord cu dvs ca sistemul de invatamant si modul de evaluare e imbecil, ca si unii de pe la centru... (continuarea in "...lasa vrajeala ... Partea 2")
  • +4 (6 voturi)    
    .... lasa vrajeala ... Partea 2 (Miercuri, 29 iunie 2016, 23:26)

    Fileu_de_Poveste [utilizator]

    Explicatia Centrului de evaluare e halucinanta. Mai baieti, nu ati pomenit nimic de functii si dependenta functionala in enunt, ci doar de diagrama si repartitie. Daca e un test de "deductie" si de incercare de intimidare a adversarului, lasati-o balta. Adversarul e copilul de clasa a VIII-a care trebuie verificat ce stie nu ce se poate deduce.

    Voi acolo in mintile voastre luminate, va plictisiti, si nu stiti cu ce sa surprindeti copilasii. Se pare ca ati avut o copilarie tare trista.

    Sistemul de fata incurajaza coruptia, furtul, afacerile cu meditatii, dumnezeirea profesorilor si a tuturor pe scara ierarhica in sus. Cateodata chiar si femeia de serviciu are atributiuni in aceste sisteme infecte.

    Chiar nu stiti ce se intampla in scoli.
    Daca vom mai fi in zona, ne vedem in 10 ani.
    Poate vor fi mai multe schimbari in bine pana atunci.
    • -1 (5 voturi)    
      ... lasa vrajeala...Partea 3(Intoarcerea Vrajelii) (Joi, 30 iunie 2016, 2:15)

      Fileu_de_Poveste [utilizator] i-a raspuns lui Fileu_de_Poveste

      Am replicat in Excel, acasa graficul cu pricina.
      1 minut graficul + 1 minut adaugarea titlurilor pe axe si scoaterea titlului graficului.
      Graficul vine implicit FARA titluri pe axe.

      Cred ca expertul care creeaza graficele nu stie de existenta acestei optiuni: va rog , dupa ce ati generat graficul, folositi din meniu optiunile [Chart Tools] -> [Layout] -> [Axis Titles] atat pentru horizontal cat si pentru vertical.

      Dar, ce vorbesc eu aici, de anul viitor cu siguranta nu vor mai fi astfel de greseli.

      Eu as da vina pe acest expert, apoi pe comisia care verifica editarea. Nu i-as pedepsi - ca sunt angajatii statului. Le-as plati niste cursuri de perfectionare in domeniu. Poate vor invata sa genereze aceste teste cu optiunea [Mail Merge].

      Utilizarea de fata a pachetului Office (aici Word si Excel), in faza de concept, layout, editare si design al acestor simulari si subiecte, ma duce cu gandul la niste limitari profesionale ale unor persoane care editeaza si realizeaza aceste subiecte, persoane cu competente digitale de nivel mediu, nicidecum de nivel expert.
      Sincer sunt multumit de produsul final si de templateul folosit.

      Totusi, cu rezerva de a nu se tuna din nou milioane din banii publici, consider obligatorie achizitionarea unui program de generare grafice, figuri geometrice, formule, asa cum fac numeroase edituri in strainatate, care folosesc softuri speciale pentru generarea acestor elemente si pentru editarea unor astfel de documente.(parca vad cu le sticlesc unora ochii la ideea de a tuna bani publici pentru achizitionarea de software. Pe de cealalta parte, chiar daca deja exista solutii, Siveco si Asesoft sunt la orgasm citind despre o asa oportunitate). Stiti trebuie sa fie si produse Romanesti, iar pachetul MicrosoftOffice nu e romanesc.

      Parca vad in parlament o astfel de initiativa legislativa care sa incurajeze "obligativitatea" utilizarii unui produs autohton in detrimentul calitatii. Sper ca guvernul, apolitic, sa nu se manjeasca cu asa ceva
  • 0 (6 voturi)    
    Ce nu e clar? (Miercuri, 29 iunie 2016, 23:53)

    kinn2 [utilizator]

    Graficul este clar, pentru ca legenda indica cu albastru ceea ce este pe axa verticala. Asadar avem numarul de studenti in functie de nota.
  • +2 (2 voturi)    
    Pe mine m-a deranjat alceva (Joi, 30 iunie 2016, 0:15)

    MaDi1 [anonim]

    Subiectele la geometrie de la evaluarea nationala din anii trecuti erau deschise la diverse metode de abordare. La cele de anul asta nu am gasit o cale de rezolvare diferita de cea din barem. In plus nu mi se pare corect sa pui toti itemii dificili doar la geometrie, iar cerinta ultimului item e rautacioasa ca si cea cu ortocentrul de la simulare - intr-o formulare prietenoasa ar fi cerut unghiul diedru.
    Am un vag sentiment ca CNEE vrea sa demonstreze cuiva ceva, dar nu mi-e clar cui si ce.
    PS In legatura cu itemul discutat daca statistic se confirma ambiguitatea, trebuie acceptate ambele solutii. Exprimarea ambigua, cu dublul inteles sau oculta e atit de inradacinata in fiecare incit suntem tentati sa cautam "poanta" in orice. Si asta este una din cauzele lipsei noastre de incredere si initiativa. Elevii seriosi complica, iar cei dezinteresati raspund la intimplare.
  • +3 (3 voturi)    
    Se face confuzie intre diagrama si grafic (Joi, 30 iunie 2016, 2:11)

    CipiM [utilizator]

    1. De la introducerea diagramelor in programa de mate nu s-au mai publicat manuale (aprobate de minister). Profesorii predau notiunile despre diagrame dupa informatiile din cultura lor generala/profesionala, culegeri, ureche ... Cert e ca n-ai cum sa-i dai cu cartea peste nas cuiva pt ca nu exista carte. Rezulta pct 2.
    2. Fara definitii si exemple specifice redate in manualele claselor 5-8, la fel ca la lb romana (sau legi etc), se ia definitia din DEX.
    3. In DEX diagrama este "reprezentarea grafică schematică a unui fenomen, a unui obiect, a unei corelații între mărimi." - unde "grafică" se refera la "metoda de reprezentare prin desen" si nu are legatura cu ce intelegem prin graficul unei functii de exemplu. Nu se pomeneste in definitie de abscisa, ordonata, sistem cartezian, orizontală, verticală, xOy, etc
    4. Deci orice fel desen ar fi, cu linii, curbe, puncte, guguloaie, [care ar semana cu] floricele, gândăcei, etc, poate fi o diagrama daca e folosita pt (in cazul nostru) reprezentarea corelatiei dintre oarece marimi.
    5. Se spune in enunt ca diagrama reprezinta corelatia intre marimile: note si [numarul de] elevi.
    6. Se naste intrebarea "care sunt notele si care sunt elevii?". Aici intervine legenda care, precum la geografie de exemplu, arata o suprafata colorata (cu albastru aici la HN) care semnifica numarul de elevi. Deci, cu cat aria suprafatei (sau liniei sau ce este in legenda) cu acea culoare din diagrama este mai mare (lunga, inalta etc), cu atat semnificatia ei (nr. de elevi) este mai mare => marimea ariei suprafetelor albastre (sau inaltimea liniilor groase verticale) indica nr de elevi.

    Si la geografie e la fel, cu cat colorezi cu verde mai mult, cu atat e mai multa câmpie. Nu mai zic de fizica, istorie, unde elevii se mai lovesc de diagrame/harti. Am dat exemplu cu geografia, fizica, pt ca atunci cand se predau diagramele la mate intr-a 7-a, copiii zic "Aaa, pai stim de la fizica (sau geografie - legenda)". Unii stiu, altii afla dupa examen.
    • 0 (0 voturi)    
      perfect punctat (Joi, 30 iunie 2016, 15:56)

      Luke [utilizator] i-a raspuns lui CipiM

      as adauga cateva lucruri putin mai subiective:
      1. celor care zic ca nu-i relevanta treaba cu nota 3 (privit invers) unde "puteau" fi 9 asu 10 deci imposibil: e total relavant pt ca ai o problema te uiti ea apoi raspunzi la o intrebare, nu e nimic subtil (cum zice Vlaston) Altfel, daca nu am avea pretentia sa priveasca si sa inteleaga tot desenul, problema ar fi sunat "3 elevi au luat nota 5. Cati elevi au luat nota 5?" dar probail asta e parerea unora ca ar trebui sa stie niste candidati la liceu.
      2. celor pe care nu-i intereseaza altceva decat faptul ca lipsesc denumirile pe axe, cu toate ca bine ai explicat ca puteau fi si guguloaie :) as mai adauga ca suntem o generatie profund marcata de scoala prin care am trecut unde pt o problema bine rezolvata puteai sa te trezesti cu toata rezolvare taiata pentru ca ai uitat sa pui un x si-un y micut pe un grafic pt ca asa avea chef proful. Din pacate metoda asta se pare ca i-a marcat pe multi care se cred deschisi si progresisti dar de fapt ei sunt cei care poarta niste ochelari de cal.
      3. constat cu tristete ca dl Vlaston este cel mai probabil genul de prof de care zic la pct 2 in ciuda ideilor bune pe care le-a expus de multe ori, doar ca tinta lui momentan in locul elevilor sunt colegii lui, Departe de mine gandul de-ai considera pe cei din urma demni de vreo lauda momentan.
  • +1 (1 vot)    
    grafic simplu de descifrat (Joi, 30 iunie 2016, 9:25)

    ioanbucsa751467216962915 [utilizator]

    au greşit doar cei care s-au repezit să,l completeze fără să se uite şi la celelate note, nr. de elevi.
    in primul rând trebuia să,ţi pui intrebarea de ce axa verticală se opreste la 8, nu la 10
    apoi de ce nota 3 au luat,o ori 5 ori 9 ori 10 elevi???
    apoi ce fel de clasă e asta care are 3+4+5+6+7+8+9+10 elevi, adică 52!?
    erau chestiuni de o logică de bun simţ, doar că unii s-au grăbit să pună rezultatul fără să facă analiza intregului grafic.
    altfel dacă diagrama ar fi fost făcută cam cum îşi doreau cei care au greşit, chiar că erau date cele 5 pct din oficiu la examen.
    • 0 (0 voturi)    
      numarul elevilor (Joi, 30 iunie 2016, 11:58)

      anion [utilizator] i-a raspuns lui ioanbucsa751467216962915

      Este corecta cifra cu totalul elevilor calculate de dvs. dar nu spune cate clase sunt, deci ar putea fi clasele A si B.
      O axa tinde numeric la infinit de regula , te opresti cu numarul in apropiere celei mai mari valori. Cifra 8 este suficienta.
      De ce au luat nota 3 10 elevi? Nu nota3 au luat 3 elevi nota 9 au luat 3 elevi si nota 10 au luat 3 elevi.
      • 0 (0 voturi)    
        logic (Joi, 30 iunie 2016, 12:37)

        ioanbucsa751467216962915 [utilizator] i-a raspuns lui anion

        cum nu spune câte clase!? in enut se arată elevii "unei clase"...ce vrei mai mult!?
        a doua chestiune era pt cei care au crezut că notele sunt pe verticală!!! logic că răspunsul era cel care l,aţi dat d,voastră
    • 0 (0 voturi)    
      simplu de descifrat (Joi, 30 iunie 2016, 12:06)

      engie [utilizator] i-a raspuns lui ioanbucsa751467216962915

      chiar daca consideri axele cum spui, numarul de elevi este 30. Daca nota 3 a fost obtinuta de 1 elev, 4 de 2, 5 de 3 elevi s.a.m.d vezi ce total ai. Graficul e usor de descifrat, dar analiza schiopata.
  • -1 (3 voturi)    
    evaluare (Joi, 30 iunie 2016, 9:47)

    engie [utilizator]

    Chiar daca incerc sa consider oportuna testarea competentelor in abordarea logica (facand abstractie de legenda, daca acesta e un lucru logic), ma gandesc ce utilitate practica are o astfel de abordare in viata ulterioara ? Eu cred ca e mult mai util sa stie sa interpreteze o diagrama sau un grafic care are toate datele necesare. Sunt mai des intalnite astfel de situatii. Dar, normal ca e bine sa stie orice si de asta practic nu stiu mai nimic.
    • +2 (2 voturi)    
      viata reala (Joi, 30 iunie 2016, 11:59)

      Nsm [utilizator] i-a raspuns lui engie

      Tocmai aceasta situatie se repeta la nesfarsit in viata reala. De prea multe ori vedem grafice, rapoarte, indicatii, harti, acte normative din care doar logica te scot la liman. O spun dupa o experienta de 13 ani in diverse institutii financiare multinationale din tara si strainatate, Neclaritati am vazut atat la francezi cat si la anglo-saxoni.

      Oamenii sunt cu atat mai competitivi pe piata muncii cu cat pot rezolva taskuri mai bine si mai repede si cu mai putine resurse (de timp, de energie,de materiale etc). Nimeni nu isi doreste angajati papagali ci oameni proactivi, care sa inteleaga si sa rezolve problemele aparute (in sepcial neprevazute) fara sa li se explice indelung ce au de facut.
      • 0 (0 voturi)    
        viata reala (Joi, 30 iunie 2016, 13:39)

        engie [utilizator] i-a raspuns lui Nsm

        nu contest experienta dvs, nici afirmatiile pentru piata muncii, dar ganditi-va totusi ca sunt niste copii de 13-14 ani, aflati la primul lor examen si ca subiectul 1 nu este considerat de departajare daca ar fi fost trecute datele sau nu ar fi aparut legenda ,sunt convinsa ca cel putin jumatate din cei care au gresit ar fi rezolvat corect.Ce vrem defapt de la ei, cand sub presiunea emotiilor unii si-au gresit si numele. Credeti ca sunt cretini daca au facut astfel de greseli? Presupun ca cei care pot rezolva macar subiectul 1 nu vor lucra in multinationale. Nu are niciun rost sa ii supui la fineturi din moment ce toti vor urma un liceu. Cei cu adevarat buni vor lua nota maxima si vor avea ocazia sa se pregateasca pentru posturi inalte.
    • 0 (0 voturi)    
      matematica (Joi, 30 iunie 2016, 12:43)

      ioanbucsa751467216962915 [utilizator] i-a raspuns lui engie

      unii se întreabă ce utilitate are matematica! cred că mai bine ne facem toţi politicieni şi nu mai avem nevoie de nicio ştiinţă exactă, că în politică se lucrează după ureche
  • +1 (3 voturi)    
    este greseala *literara* clara! (Joi, 30 iunie 2016, 11:41)

    anion [utilizator]

    Nu poti spune "...repartitia notelor..", deoarece folosind substantivul repartitie, inseamna ca cineva a dat, a aranjat notele acelea elevilor. In realitate trebuia sa se scrie mai aproape de adevar "... rezultatul notelor..." pentru ca este in primul rand reusita elevilor sau "...distributia notelor..." daca vorbesti in text de o "diagrama"


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version