Mesajul unui profesor cu 23 de ani vechime: In loc sa recompenseze dupa merit, sistemul a creat o procedura care "discrimineaza in functie de merit"/ Elevul "sarit" de sistem este adultul iresponsabil de maine

de I.C.     HotNews.ro
Miercuri, 1 iunie 2016, 15:01 Actualitate | Esenţial

Elevi la scoala
Foto: Agerpres
Victoria Sepciu, profesor de limba spaniola cu 23 de ani vechime, a trimis HotNews.ro o scrisoare in care vorbeste despre cateva dintre problemele actuale ale sistemului de invatamant cu care se confrunta cei care lucreaza in acest domeniu. Profesoara avertizeaza ca, desi in Educatie "nu se moare" ca in cazul problemelor din Sanatate, lipsurile contribuie la inrautatirea "iadului nostru cotidian", iar elevul "sarit" de sistem este adultul iresponsabil de maine. Victoria Sepciu este profesor titular la Colegiul National "Mihai Viteazul" din Bucuresti.

Mesajul a fost trimis de asemenea catre ministrul Educatiei, ministrul Muncii si premierul Dacian Ciolos.

Scrisoarea, trimisa redactiei marti seara, vine in contextul discutiilor dintre sindicatele din invatamant si Ministerul Muncii pentru majorarea salariilor in invatamant. Circa 10.000 de sindicalisti s-au strans miercuri la mitingul din Bucuresti.

Scrisoarea integrala a Victoriei Sepciu

Numele meu este Sepciu Victoria si sunt, din 1997, profesor titular de limba spaniola la Colegiul National "Mihai Viteazul" din Bucuresti. M-am nascut intr-un oras din provincie unde nu s-a studiat niciodata limba spaniola in scoala sau liceu. Intr-o zi am gasit un manual vechi de invatare a limbii spaniole fara profesor si am invatat singura pana am intrat la facultate. Am absolvit Universitatea din Bucuresti si am fost sef de promotie. Din motive usor de ghicit, toti colegii au eliminat din start invatamantul ca posibilitate de castigare a painii. Eu am ales sa fiu profesor pentru ca am dorit sa le transmit si altora dragostea pentru limba spaniola si pentru cultura hispanica, pentru studiu, in general, sa le trezesc interesul pentru frumos, respectul pentru valori, increderea in sine si alte astfel de lucruri care se regasesc din ce in ce mai putin in obiectivele scolii romanesti de azi. Eram la inceput de drum si am avut naivitatea sa cred ca incet-incet mult trambitatele promisiuni electorale despre importanta educatiei vor deveni realitate. Au trecut anii si singurul lucru care s-a schimbat este dispretul profund si crescand al oamenilor politici pentru profesori, atitudine care a determinat desconsiderarea accelerata din partea parintilor si a societatii in general.

In treacat fie spus, in 2008 am primit din partea domnului prim ministru Calin Popescu-Tariceanu diploma de excelenta "pentru palmaresul in domeniul Educatiei si pozitia de excelenta in galeria de olimpici" si o scrisoare de apreciere din partea domniei sale, ceea ce nu l-a impiedicat sa afirme ca profesorii n-ar trebui sa fie nemultumiti fiindca muncesc putin si nu merita nici macar salariul pe care il au.
Acesta este un alt aspect pe care il mentioneaza in mod frecvent toti cei care habar n-au ce inseamna sa fii dascal. Pentru ei, dascalul este un functionar care trebuie sa stea intr-un loc opt ore pentru a-si justifica salariul. In realitate lucrurile stau cu totul altfel: un dascal adevarat munceste mult mai mult pentru a-si pregati orele, pentru a cauta si alege materialele cele mai interesante, pentru a alege cele mai adecvate modalitati de evaluare, pentru a corecta caiete, teste, compuneri etc. Un dascal adevarat sta de vorba cu elevii, ii asculta, ii sfatuieste, ii incurajeaza, iar prestatia din timpul procesului de predare, activitatile cu elevii presupun un consum de energie pe care cu greu si-l poate imagina cineva care n-a trecut niciodata prin aceasta experienta. In plus, dascalul roman, spre deosebire de confratii lui din tarile occidentale, are grupe de minim 30 de elevi, in timp ce in tarile respective clasa este, in general, alcatuita din 15 elevi.

Anii au trecut si au luat cu ei speranta ca Guvernul si oamenii politici din tara mea vor aprecia si recompensa efortul si profesionalismul dascalilor adevarati care sunt din ce in ce mai putini. Am ramas, totusi, la catedra pentru ca am simtit ca, in ciuda tuturor dezamagirilor si mizeriilor pe care trebuie sa le accepte un profesor caruia ii pasa in Romania de azi, munca mea este importanta. Am ramas pentru tinerii dezorientati care au nevoie sa fie ascultati si indrumati si care, in ciuda aparentelor, doresc sa stie.

Am avut in mod constant olimpici la faza municipala si la faza nationala a olimpiadei de limba spaniola si premii la concursurile de traducere. De multi ani media rezultatelor cu elevii este cam de 8 premii la faza municipala si trei la cea nationala. Am evaluat manuale, am colaborat cu Serviciul National de Evaluare si Examinare, am participat in mod direct la organizarea nenumaratelor activitati realizate de Ambasada Spaniei, Biroul Atasat Invatamant, Politica Sociala si Sport din Spania in colaborare cu Ministerul Educatiei din Romania, dar rezultatele mi-au fost recunoscute doar onorific, nu si financiar. In acest moment am o vechime de 23 de ani in invatamant, iar salariul meu este mai mic decat al unei foste eleve, acum medic rezident (debutant).

Motivele pentru care va solicit atentia: faptul ca in spatiul public sunt lansate niste informatii neadevarate despre profesori prin care se incearca sa se dezinformeze opinia publica, la fel ca de fiecare data cand Invatamantul a stat la rand la "masa bogatilor".
In aceste zile, au avut loc 2 evenimente:
1. dezbaterea publica a proiectului privind salarizarea bugetarilor, cu scopul eliminarii inechitatilor sociale
2. comunicarea rezultatelor pentru evaluarea activitatii personalului didactic inscris la Concursul pentru Acordarea Gradatiei de Merit, o procedura realizata cu scopul declarat de a recompensa in mod echitabil profesorii cu rezultate deosebite in pregatirea elevilor.

S-a vehiculat, in acest context, ca salariile profesorilor vor creste prin sporuri, premii (de 2%) si prin gradatia de merit. S-a prezentat gradatia de merit ca o noutate care va repara inechitatile si va recompensa performanta.
Gradatia de merit nu este o noutate: este o procedura existenta de multi ani, care a fost introdusa cu scopul nobil declarat de a recompensa profesorii cu rezultate deosebite, dar, ca orice intentie buna lansata pe plaiurile mioritice, in practica scopul ei este deturnat de interpretarea birocratica.

S-a mai spus ca o crestere a salariilor profesorilor (ca parte a aparatului bugetar) ar avea un impact asupra bugetului. Observ ca multi vorbitori din media si nu numai se impiedica de fiecare data cu obstinatie de impactul bugetar, de cresterea deficitului cauzat de faptul ca un profesor bun primeste un salariu decent, in locul unuia de mizerie.
Insa nu puncteaza nimeni 3 aspecte esentiale:
a. Statul a incasat si de la profesori contributiile sociale fara intrerupere, dar le administreaza atat de prost incat exista riscul ca generatia mea sa nu primeasca pensie.
b. Statul a ratat, chiar cu buna stiinta, incasarea banilor destinati finantarii sistemului bugetar si investitiilor de utilitate publica de la marii datornici.
Acest lucru este dovedit tot recent de rata de nerecuperare de 80% indicata de ANAF si de marile devalizari, pagube despre care aflam lucruri noi cu fiecare zi ce trece.
c. Observam cu groaza ca statul joaca viata cetatenilor la ruleta ruseasca din sistemul sanitar, iar cetateanul are doar "dreptul" de a plati impozitele degeaba, de a fi amanat cu vorbe dulci si de a mai plati si ¬oalele sparte¬, pe deasupra. Iar Educatia le tot plateste din 1990 incoace. Ma demotiveaza si ma dezgusta faptul ca educatia este lasata mereu ultima pe lista prioritatilor de crestere salariala, in timp ce toti politicienii afirma public ca este de prioritate maxima.
Si fiindca tot suntem la detalii tehnice, as dori sa clarific faptul ca aceasta gradatie de merit e o procedura deja inclusa in bugetul Invatamantului de ani de zile. Nu e un bonus nou si nu presupune un efort bugetar.

Gradatia de merit se acorda unei cote fixe de 16% din totalul cadrelor didactice in baza unui dosar cu acte doveditoare depus la Inspectoratul Scolar si prin cuantificarea a 4 criterii.
Inainte de a depune dosarul, profesorul are la dispozitie un raport de autoevaluare si o grila de evaluare transparenta pe baza careia isi calculeaza punctele corespunzatoare fiecarui premiu obtiunt de elevii sai, sau fiecarei activitati realizate. Cel mai important criteriu de evaluare este chiar Criteriul 1 care cuprinde activitatile cu valoare instructiv - educativa, avand o pondere de 80% in calculul punctajului final.
La finalul analizei dosarelor depuse, Inspectoratul comunica o lista cu toti candidatii si 2 punctaje:
- un punctaj (transparent) obtinut de candidat pe baza rezultatelor evaluate dupa grila mentionata si
- un punctaj de evaluare din partea inspectoratului (netransparent, cu criterii si bareme necunoscute candidatilor).
Desi procedura de evaluare pare clara, Ministerul Educatiei si Inspectoratul Scolar si-au arogat libertatea de a o interpreta discriminatoriu tocmai impotriva persoanelor pe care pretind ca urmaresc sa le recompenseze:
Gradatiile nu sunt acordate in ordine descrescatoare in functie de punctajul de performanta, cum ar fi logic, ci se rezerva un numar de gradatii de merit in functie de ponderea profesorilor de la o disciplina in numarul total de profesori din subordinea unui Inspectorat Scolar.
In acest fel, limba romana are rezervate 38 gradatii, matematica 36, limba engleza 32, educatia fizica 27 de gradatii.
Grila este aici.
Cu alte cuvinte, nici vorba de ordine in functie de performanta, ci de "rezervare" in functie de numar.

Din acest motiv, profesorii care fac parte dintr-o categorie mai redusa numeric, ca mine, dar au rezultate remarcabile, sunt defavorizati fata de cei de la alte discipline, unde numarul lor este mai mare si, implicit, le sunt rezervate mai multe gradatii, desi unii dintre cei din urma au rezultate mai slabe prin comparatie, iar altii o primesc doar pentru ca prisosesc gradatiile si s-au inscris la concurs.

Exemplu concret: in Bucuresti, numarul de gradatii destinate pentru specialitatea limba spaniola este de 1 loc, in timp ce numarul de gradatii rezervate profesorilor de matematica este de 36, al celor de limba engleza de 34 s.a.m.d. Am participat pentru al doilea an consecutiv la concursul pentru obtinerea unei gradatii de merit. Anul trecut, dosarul meu a fost respins cu peste 600 de puncte de performanta (criteriul I), in timp ce alti colegi, de exemplu de matematica, au obtinut gradatia cu suma de 200 de puncte din cauza acestei rezervari a gradatiilor de merit. (Rezultatele aici).

Si in acest an mi-am analizat rezultatele din ultimii cinci ani, asa cum cere regulamentul de inscriere, si am considerat ca cele 41 de premii obtinute de elevii pregatiti de mine la faza municipala a olimpiadei de limba spaniola la care se adauga alte 18 premii castigate la faza nationala ma indreptatesc sa am sperante ca efortul meu evident si constant va fi, in cele din urma, apreciat.

Ei bine, n-a fost asa. Anul acesta, am fost din nou exclusa din procesul de recompensare, (chiar si in urma contestatiei depuse) cu un punctaj de 720 puncte obtinute doar din rezultatele scolare (olimpiade si concursuri, calculate la criteriul I), in timp ce interpretarea procedurii acorda unor colegi din alte discipline gradatie de merit pentru rezultate mai slabe sau chiar fara rezultate la Criteriul 1 (cel mai important criteriu de evaluare care cuprinde activitatile cu valoare instructiv - educativa, avand o pondere de 80% din punctajul total) si asta doar pentru ca sunt mai multi.
Spre exemplu, un maistru de electronica si electrotehnica cu rezultate scolare de 100 de puncte (criteriul I) obtine gradatie pentru ca e singur si are gradatia rezervata; un maistru de ingrijire estetica+medicina la o scoala postliceala obtine gradatie cu rezultate de 50 puncte (criteriul I), un profesor agricol obtine gradatie de merit cu 108 puncte (criteriul I), adica de 6 ori mai putin fata de punctajul obtinut de elevii mei la olimpiadele municipale si nationale de limba spaniola. Si toate acestea din cauza ca locurile la gradatia de merit sunt "rezervate". Un profesor de educatie fizica obtine gradatia cu rezultate valorand 300 puncte etc.
Toate datele sunt disponibile aici.
Cu alte cuvinte, in loc sa recompenseze dupa merit, sistemul a creat o procedura care "discrimineaza in functie de merit".

Intrebarea care se pune este: chiar doreste sistemul sa-i recompenseze pe cei performanti? Si daca da, cum isi imagineaza ca ar putea s-o faca in conditiile in care procedurile create ii recompenseaza de multe ori pe profesorii mediocri care au rezultate minime sau, uneori, chiar deloc?

In aceasi situatie cu mine se afla multi profesori care pun suflet in profesia pe care si-au ales-o. Si ei au fost eliminati din randul celor care ar fi trebuit sa fie recompensati. Si nu o singura data. Multi dintre ei au renuntat sa mai participe pentru ca au realizat ca, de fapt gradatia un are neaparat legatura cu "meritul".
Pentru mine termenul "gradatie de merit" implica faptul ca persoana respectiva a obtinut rezultate remarcabile concrete care ii sunt recunoscute si este astfel recompensata pentru a fi incurajata sa continuie pe acest drum. O astfel de persoana este sau ar trebui sa fie un stimul si un exemplu pentru ceilalti. In realitate, pentru mine rezultatul acestui concurs este o batjocura, este de fapt cea mai mare batjocura pentru ca nu are drept scuza bugetul insuficient si alte gogorite de acest fel pe care le-am tot "inghitit" in cei 23 de ani de activitate la catedra. Acum mi se arata in mod cat se poate de cinic realitatea: toata munca mea, efortul constant si profesionalismul nu inseamna nimic pentru superiorii mei ierarhici care, prin modul de evaluare ales imi dau ca exemplu colegi care au muncit mult mai putin. Daca analizati criteriile si rezultatele publicate, o sa observati ca, in multe cazuri, personalul didactic a strans ceva puncte doar pentru ca a asistat la examene si concursuri, a participat sau a organizat vizite la muzee etc., fara a avea rezultate concrete in activitatea la clasa.

Ar mai fi de mentionat "goana dupa hartii" care face ravagii in sistem. Exista cazuri in care s-a constatat in urma impartirii numarului de puncte de la activitati extracurriculare la numarul de puncte atribuit unei activitati, ca unii profesori au avut pana la 2-3 simpozioane/conferinte/colocvii pe zi de lucru. Daca am considera cate o ora pentru fiecare activitate si le-am aduna la orele de predare, inseamna ca nu ramane niciun ragaz de perfectionare a profesorului. Un caz care ar trebui sa-i puna pe ganduri pe cei interesati poate fi studiat aici.
Dupa ce citesti astfel de lucruri nu poti sa nu te intrebi: oare chiar verifica o autoritate independenta validitatea muntilor de hartie din sistem?
Oare profesorul trebuie sa fie un colectionar de hartoage sau un bun pedagog cu o buna pregatire profesionala?


Fiindca tot aflam in fiecare zi cum se joaca sistemul sanitar cu vietile noastre pe banii nostri incasati in mod abuziv prin contributiile obligatorii retinute la sursa, ar mai trebui clarificat adaugat un aspect: poate exista in randul publicului convingerea ca sistemul de invatamant nu are nevoie de conditii mai bune, fiindca nu se moare acolo. Pragmatismul exacerbat afirma ca in sanatate se moare daca nu sunt oferite conditii mai bune, dar in Educatie nu se moare si nu exista daune imediate, prin urmare, nu e nevoie de conditii mai bune. Sau nu inca.

Nimic mai fals. Scopul educatiei nu este acela de a indesa cu nemiluita informatii in creierul elevului, ci acela de a-l mobila mental prin cunostinte cu care sa opereze, prin valori si modele adecvate care sa-l ridice la conditia de fiinta sociala civilizata si sa-i faca atat lui ca individ cat si semenilor lui din societate viata mai buna: corectitudine, responsabilitate, compasiune etc. Chiar daca nu moare nici profesorul, fiindca se incapataneaza sa reziste in mizerie ca sa-si implineasca menirea, si nu moare nici elevul din cauza nestiintei, in realitate, nu acesta e finalul.
Elevul "sarit" de sistem este adultul iresponsabil de maine.
Este medicul care ia spaga ca sa dea certificate aranjate, sa promoveze medicamente sau sa-si exercite profesia.
Este asistenta care-ti da medicamentele gresite, sau pune perfuzia care nenoroceste un nou nascut pe viata. Sau cea care nu sterilizeaza instrumentarul.
Este tipul din minister care aranjeaza licitatii.
Este politicianul care uita de tine in secunda 2 si da legi doar pentru el, dupa care iti raspunde iritat si arogant cand il tragi de maneca.
Este judecatorul care da o sentinta bazata pe trafic de influenta.
Este drumarul care ia rovinieta si nu e in stare nici sa plombeze o groapa.
Este soferul care te calca pe trecere fiindca tu ai verde, iar el are galben intermitent si se grabeste.
Este soferul care se baga in fata Ambulantei.
Este controlorul de autobuz care ii controleaza doar pe cei bine imbracati, sperand ca ei au bilet si el termina treaba mai repede. Sau cel care controleaza doar pe linia expres care duce la aeroport.
Este calatorul care nu-si plateste biletul si mai vinde si "ace si brice" prin tramvai/autobuz fara autorizatie, stergand o sacosa soioasa si mirositoare de toti pasagerii de la un cap la altul.
Este politistul care spune ca "e prea complicat" sa faca o razie spre eliminarea acestor vanzatori ambulanti.
Este angajatul de salubrizare care matura doar "ca gaina in varful gramezii", fiindca e plictisit.
Este domnul de la termoficare, care te fura la factura cu un agent termic mai mult rece decat cald ce se pierde pe drum.
Este tipul de la Energie Electrica, pe care tu il platesti mai scump ca el sa-ti ofere curent mai ieftin (dar asta nu se intampla niciodata).
Este vecinul de bloc/scaun/birou care te obliga sa asculti muzica lui, desi s-au inventat castile.
Este profesorul care repeta aceleasi lucruri si e nemultumit cand elevul refuza sa fie un elev-robot etc.
Ei bine, tot mai credem ca lipsa de Educatie (si subfinantarea sistemului de Invatamant) nu e mortala fiindca nu are efecte imediate? Poate nu in toate cazurile. In oricare dintre ele, ea contribuie la inrautatirea "iadului nostru cotidian".

Perfectionarea unui profesor de limbi straine presupune specializarea in strainatate prin cursuri de actualizare a tehnicilor didactice si resurselor tehnice folosite in procesul de predare, accesul la materiale de calitate si la manuale scolare elaborate de editurile cu experienta in predarea limbilor straine, accesul la publicatii recente si nu in ultimul rand o tinuta vestimentara adecvata. Toate acestea implica un cost periodic care nu se poate acoperi nici macar partial din leafa unui profesor.
Cum ar putea un profesor cu vechime de peste 20 de ani la catedra ca mine si rezultate remarcabile obtinute in ciuda lipsurilor sistemice sa-si permita toate acestea dintr-un salariu de 1700 lei.

I-am contactat in scris pe factorii implicati si i-am rugat sa aplice urgent principiul echitatii incepand chiar de acum si sa determine corectarea procedurii de acordarea acestor "gradatii de merit" realmente pe merit si nu "la numar".

De asemenea, i-am rugat sa analizeze o varianta de crestere a salariului in functie de rezultatele scolare obtinute de fiecare profesor care sa elimine uniformizarea de tip comunist din sistem. Nu este corect ca toti profesorii sa aiba acelasi salariu in conditiile in care unii isi desfasoara activitatea in centre cu traditie si cu rezultate deosebite la examenele nationale unde atat pregatirea orelor cat si a elevilor cu aptitudini speciale implica un grad superior de autoperfectionare, mai mult timp si mai multa munca.

Este aberant ca invatamantul sa fie politizat! Din aceasta cauza profesorul, adica cel care pregateste generatia de maine, a ajuns sa fie un contopist haituit de superiorii sai care, de cele mai multe ori, sunt slab pregatiti profesional si s-au cocotat pe scaunele respective pentru a scapa de munca la catedra. In loc sa aiba cat mai mult timp liber pentru a se instrui si a-si pregati orele, profesorul de azi pierde acest timp pretios pentru a completa tabele, scheme, situatii, explicatii, a realiza, a redacta, a prezenta etc. etc. documente care nu servesc la nimic. Cand metodistul sau inspectorul descind intr-o scoala nu vin sa-l intrebe pe profesor ce probleme are, de ce are nevoie, nu sunt interesati de munca profesorului, ei se comporta ca niste contabili care fac inventarul: iti verifica hartiile, le numara si, daca sunt toate, pleaca multumiti.

E aberant ca programele scolare sa fie un fel de text sfant de la care nu se admite nicio abatere, e aberant ca elevii sa invete pe de rost comentarii de texte pentru a lua nota 10 sau a promova examenul de Bacalaureat care, oricum, a ajuns sa se simuleze de doua ori!

Cum sa gandeasca acesti copii si tineri din scoli, cum sa inteleaga lumea si valorile create de generatiile anterioare, cum sa fie buni cetateni ai Romaniei, ai Europei si ai lumii cand programele scolare au eliminat sau au redus la o ora pe saptamana tocmai disciplinele care ar trebui sa determine acest lucru? Programele scolare sunt dominate de "stiinte": nenumarate ore de matematica, informatica, fizica si chimie, dar 3-4 ore de limba romana, 2 ore alocate limbilor straine, 1-2 ore pentru geografie si o ora pentru istorie. Nu mai exista spatiu pentru literatura universala sau istoria artei decat pentru profilul filologie si acolo inghesuita tot intr-o ora pe saptamana, iar cursurile optionale sunt alese de grupul cel mai numeros, nu este optiunea reala a tuturor elevilor dintr-o clasa. Cand ai 30 sau peste 30 de elevi in clasa o ora alocata disciplinei este doar un calvar pentru elevi si profesor, eficacitatea ei este redusa la zero. Se mai mira cineva ca, in aceste circumstante, tinerii nostri isi pierd identitatea culturala si nationala, ca nu stiu mai nimic despre Europa si despre lumea in care traim?

Decidentii trebuie sa ia in calcul ca au aparut suficiente sisteme si metode alternative de invatamant, iar orice profesor bun are si posibilitatea de a pleca din sistemul de stat. Ma intreb daca isi asuma responsabilitatea de a pierde expertiza lui, timpul irosit pentru perfectionarea unuia nou (masurat in generatii de elevi pierdute pe drum) si banii investiti de stat pentru formarea lui. Sunt din ce in ce mai putini dascali adevarati, dar dezgustati in invatamantul de stat si, de cele mai multe ori, cand unul dintre ei paraseste sistemul este inlocuit de un cadru didactic insuficient pregatit si dezinteresat. Printre noi se spune ca ramane in invatamant cine n-are unde sa se duca.

Zilele acestea trebuie puse urgent in balanta echitatea atat de mult trambitata de Guvernele anterioare, dar niciodata aplicata, si calculele politice si financiare. Argumentul lipsei de fonduri este invalid, fiindca statul a demonstrat cu varf si indesat incapacitatea de recuperare a prejudiciilor (a se vedea raportarile ANAF). Fiindca tot vorbim de echitate, statul nu a fost privat in tot acest timp nici de valoarea muncii mele, nici de contributiile fiscale obligatorii, dar, spre deosebire de el, care prospera indiferent de rezultate, eu-cetateanul nu am bucuria de a participa decat la pierderi, niciodata la castig.

 Prof. Victoria Sepciu

Nota: Sublinierile apartin autoarei mesajului


Citeste mai multe despre   









10911 vizualizari
  • -4 (14 voturi)    
    D-na profesoara, (Miercuri, 1 iunie 2016, 15:13)

    clint [utilizator]

    dupa cum a spus Mircea Miclea, sistemul a fost "reformat", pe ici, pe colo dar nu in punctele esentiale tocmai pentru a asigura confortul profesorului, nu al elevului.

    Suntet ca sa o spun in termeni ingineresti, un sistem "cu bucla deschisa", in sensul ca rezultatele pe care le produceti nu sunt masurate si nu contribuie la "autoreglarea" sistemului.

    Daca produceti tampiti sau genii, dvs. primiti aceleasi beneficii, stiu, f. modeste din pacate.

    Dar problema nu sunt profesorii ci copiii. Nu spun asta din cinism fata de profesori. Dar copiii educati de dvs. fac 2 lucruri foarte importante pt dvs:

    1. voteaza ( inclusiv cine conduce invatamantul, cine ne fura banii publici, etc. )
    2. va platesc salariile dvs si ale altor bugetari

    In concluzie, in loc sa cereti bani ( stim ca "tehnic" nu e posibil, sunt multe burti de politicieni care nu se satura niciodata, poate bani ar mai fi dar na... ), vedeti cum educati copiii, fiindca de deciziile si asteptarile lor depinde ce se va intampla cu dvs.
    • 0 (2 voturi)    
      Nu e doar vorba de bani (Joi, 2 iunie 2016, 11:25)

      Coddy [utilizator] i-a raspuns lui clint

      Cum se poate face educatie bine daca din cauza faptului ca exista finantare "per capita" numarul elevilor la clase a crescut si in unele scoli sunt chiar mai mult de 30 de elevi intr-o clasa?
      Cum se poate face educatie bine daca profesorul, in loc sa aiba timp suficient sa vina la clasa cu exemple interesante, sa pregateasca lectii frumoase, are de completat hartii peste care nu se uita nimeni niciodata, sau de introdus absente in "catalogul electronic" creat de o firma care a castigat licitatiile de fiecare data, dar aplicatia lor nu e in stare sa ordoneze niste elevi dupa criterii diferite? Aplicatie care crapa tot la 5 minute.
  • +7 (15 voturi)    
    Excelenta scrisoare (Miercuri, 1 iunie 2016, 15:23)

    GabiGabriel2 [anonim]

    Un scris precis, obiectiv si crudul adevar si consecintele incalculabile aduse viitorului acestei tari prin distrugererea invatamantului romanesc.
    • 0 (8 voturi)    
      Sunt si alte obiective precise (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:07)

      Leona [utilizator] i-a raspuns lui GabiGabriel2

      Alte obiective precise si cumva "cuvenite" ale unor stimabili dascali, care confunda actul de predare cu chestii adminsitrative, cum ar fi>

      - achizitionarea unor carti/manuale, "recomandam doar, de la editura X la pretul Y:
      - contributie pentru igiena in clasa/scoala; (unde nu stiu daca-i controleaza cineva, dascalii au baie separata iar personalul de curatenie si materialele de igiena niciodata nu ajung!!!
      - mici cadouri asa, de Craciun, pasti sau sfarsit de an.

      Unii dascali din inertie tot mai pretind, ba unele ba altele, iar parintii, tot din inertie, oare de ce dau???

      Eu ca parinte cotizez lunar cu taxe si impozite, scoala ar trebui sa aiba rostul ei bine stabilit si atat. Altfel simt ca mi se mai baga o mana in buzunar si nu e bine. nici la scoala nici la spital.
      Nu vreau copil olimpic, ci echilibrat, iar daca un dascal il ajuta sa-si dezvolte apritudinile intr-o anumita materie si copilul vrea sa faca performanta pentru ca ii place si ca vrea, atunci jos palaria.
      In rest ar trebui sa aiba timp si pentru: un sport, ceva creativ, natura etc. nu doar cu nasul in teme teme si iar teme...
      • +1 (5 voturi)    
        Nu dati bani aiurea (Joi, 2 iunie 2016, 11:30)

        Coddy [utilizator] i-a raspuns lui Leona

        La punctele 2 si 3: nu dati! Nu va obliga nimeni sa contribuiti cu bani. Primiti factura? Nu dati bani aiurea!
        La punctul 1, totusi inteleg. Nu e neaparat vorba de castig, ci unele manuale sunt chiar extrem de slabe, iar profesorii se agata de ce gasesc bun. Nu toti au ceva de castigat in asta. Cand eram eu la scoala, unul dintre profesori recomanda un manual care nu se mai tiparea deja de ani buni, asa ca faceam rost de el de la colegii mai mari. Asta pentru ca manualele pe care le primeam la acea materie erau de toata jena.
  • +17 (23 voturi)    
    Tocmai ati "sarit" elevul... (Miercuri, 1 iunie 2016, 15:30)

    muvis [utilizator]

    O scrisoare care vorbeste tot de pasurile cadrelor didactice. Imi pare rau, dar azi nu era cazul sa va puneti in centrul problemei invatamantului romanesc.

    Azi e 1 iunie. As vrea sa va fac cunoscut un fapt: un elev de clasa I a avut de facut teme la limba romana in cursul anului (si inca nu s-a incheiat) scriind astfel:
    352 pagini caiet tip I
    94 pagini format A3

    Au trecut abia 180 zile de cand a inceput scoala...si mai sunt si alte materii.
  • +10 (18 voturi)    
    Si totusi... (Miercuri, 1 iunie 2016, 15:32)

    IonescuAl [utilizator]

    Foarte lunga scrisoarea dvs.
    As vrea sa stiu, totusi, pentru ca nu am gasit referiri la aceasta, care este responsabilitatea profesorului ? Oricare angajat din orice firma raspunde pentru ce face, are target-uri de performanta, daca nu si le indeplineste, plateste chiar si cu postul.
    Dvs., profesorii sunteti absolut inamovibili si intangibili.
    Veti avea credibilitate cand veti da socoteala pentru ceea ce faceti.
  • -4 (14 voturi)    
    Multumesc (Miercuri, 1 iunie 2016, 15:35)

    pencu [utilizator]

    Doamna profesoara a reusit sa explice atat de clar situatia incat nici unul dintre cititori nu mai poate spune ca ceva este gresit in demonstratia dansei.
    • 0 (0 voturi)    
      corect (Joi, 2 iunie 2016, 14:42)

      jescu [utilizator] i-a raspuns lui pencu

      Niste idei atat de simple explicate cu un text atat de lung...Le examene se cere acum explicati "cutare lucru" in 200 de cuvinte sau 500 de cuvinte, tocmai pentru a dovedi abilitatile de comunicare.

      Ca sa diferentiezi 2 profesori, unul poate sa ia nota mai buna la un test, altul poate captiveaza mai bine atentia, sau poate explica mai bine desi la test a facut mai rau. Unul n-are nici un copil interesat de materie in clasa, altul are 10 interesati cu adevarat. Mentalitatea NU ar trebui sa fie: ce face alt profesor ? cat castiga alt profesor?, ci (ca in vest) cum sa-mi fac datoria mai bine ?... indiferent ce fac altii. Salariile ar trebuie sa fie cam egale pentru aceeasi vechime/experienta/grad.
  • -4 (10 voturi)    
    Scoaterea olimpiadelor ar trebui sa fie prioritar (Miercuri, 1 iunie 2016, 16:09)

    Locke Lamora [utilizator]

    Este distructiv, profund gresit sa bagi copii in competitie de la varste fragede. Uitati-va la societatile evoluate, ei isi formeaza mai intai copiii/tinerii si ii arunca dupa varsta majoratului in competitie.
    • +2 (4 voturi)    
      Si sunt (Miercuri, 1 iunie 2016, 18:21)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

      Vai si-amar de mama lor, iti spun eu care lucrez cu ei.
    • +2 (2 voturi)    
      Necompetitivii (Joi, 2 iunie 2016, 11:43)

      Coddy [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

      Si necompetitivii merg la olimpiada/concursuri. Asta din pasiune. Nu participi mereu la un concurs doar ca sa castigi locul 1 si daca nu ajungi acolo s-a terminat lumea. Insinuati ca occidentalii nu participa la olimpiade? Cum sa nu? Ia uitati-va la rezultatele de la diferite concursuri.
  • +11 (15 voturi)    
    Tipic romanesc (Miercuri, 1 iunie 2016, 16:33)

    bogdan1477 [utilizator]

    Ca toate luarile de pozitie din zona invatamantului, se omite partea esentiala. In schimbul banilor in plus pe care-i cereti, oferiti ceva? Daca miine se tripleaza bugetul invatamantului, avem vro garantie ca va creste calitatea actului de educatie in mod semnificativ?

    De ce nu spuneti nimic despre sanctionarea cadrelor didactice a caror absolventi de gimnaziu pica evaluarea de clasa a 8-a in proportie de 100%? Sau despre desfiintarea liceelor a caror rata de promovabilitate la bac e de 0%? De ce nu vorbiti despre schimbarea paradigmei in finantarea invatamantului, despre plata in fuctie de rezultate si nu in functie de numarul de elevi? De ce nu va revolta dificultatea execrabila a bac-ului si a capacitatii? Sau rezultatele graznic de slabe din majoritatea scolilor. De ce nu vorbiti de meditatia cu proful de la clasa ajunsa un fel de taxa de protectie care garanteaza nota 9-10 la clasa? De ce nu v-au revoltat toate doctoratele plagiate mirlaneste din politica? De ce n-ati cerut sanctionarea profesorilor coordonatori?

    Din pacate tot ce reusesc sa transmita cadrele didactice spre public e o mina intinsa care cere bani. Atit. Fara a sufla o vorba despre calitatea execrabila a actului educational (cu exceptia citorva zone de elita).
    • -2 (6 voturi)    
      NU (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:18)

      CD. [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Maine nu veti avea nici o garantie, dar in viitor poate. Dar daca vor fi eliminati prin dezinteres si nu vor fi atrasi alti oameni capabili catre invatamant - pentru ca sunt prost platiti - veti avea certitudinea ca elevii vor fi din ce in ce mai slab pregatiti, profesorii (cati vor mai fi capabili) obligati sa faca meditatii!
      • +1 (5 voturi)    
        nu banii (Miercuri, 1 iunie 2016, 18:13)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui CD.

        sunt garantia calitatii.
        Exact cum spui si tu...POATE.
        Ceea ce propune bogdan sunt lucruri de bun simt pe care as dori si eu sa le vad cerute de domnii profesori (si apoi pot veni si compesatiile materiale fara probleme).

        Pana atunci, pentru mine, raman exact ca in descrirea de mai sus "doar u mana intinsa" si partasi la calitatea execrabila a sistemului educational.
        • +2 (4 voturi)    
          Către critici (Joi, 2 iunie 2016, 1:08)

          Dusentrieb [utilizator] i-a raspuns lui neurino

          Ar trebui analizata scrisoarea ca o luare de pozitie la nivel general, pentru aspectele care imbunatatesc educatia unui copil/adolescent si impotriva limitării, închistării și ciupelii tradiționale din societatea noastră.
          Nu cred că doamna și-a propus să se urce pe un piedestal ca să dea lecții tuturos, așa cum au senzația unii comentatori. Ci semnalează niște fapte de care se lovește, aducând și dovezi.
          De aici și lungimea scrisorii.
          Ideea de bază nu e împotriva științelor exacte, ci în favoarea unei legislații și proceduri cu adevărat reformate și echitabile. Care să facă relația dintre profesor, elev și părinte o relație profitabilă de toate părțile.
          Faptul că într-o pădure există și uscături (sau mai multe uscături decât ramuri) se datorează necunoașterii situației reale din învățământ de către public (dovadă reacțiile colegilor comentatori) și a lipsei de reacție a părinților.
          Dacă părinții vor reformă, dar nu știu prea clar cum să fie, nici nu vor să reacționeze și e mai simplu să depozitezi frustrare în spinarea unui om, atunci chestiunea e deja tranșată.
          Lenea mentală și atitudinea lui ”lasă că....și așa n-are rost” ne va duce de râpă încet și sigur.
          PS observ că nimeni nu a luat în calcul faptul că doamna profesor poate nu dă meditații, nici nu cerșește manuale, nici nu s-a gândit nimeni să verifice calitatea oamenilor care au ieșit ”din mâna ei” cum se spune. Dar e rapid și confortabil să critici înainte să verifici.
          Toate bune!
      • +1 (1 vot)    
        Mariri s-au tot facut (Vineri, 3 iunie 2016, 10:40)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui CD.

        Dupa fiecare marire de 5-10-15% nu s-a vazut nimic in cresterea calitatii invatamantului. Stii de ce? Pentru ca sistemul e facut de asha natura incit descurajeaza calitatea. Asha ca pina nu se schimba sistemul orice marire va avea efect ZERO. Pina cind scopul scolii nu revine la a pregati elevul pentru admitea la gimnaziu/liceu/facultate, degeaba bagam bani. Azi, elevul trebuie sa ia bacul si sa aiba note mari la liceu. Note care se obtin achitind taxa de protectie numita pregatire cu proful de la clasa. Iar un profesor care refuza sa puna note mari, constata ca tot ce face e sa blockeze drumul in viata al unor tineri care vor concura cu altii mai slabi, dar cu note mai mari. La fel, profesoriui nu vor lasa repetenti pentru ca scoala e finantata in functie de numarul de elevi, nu in functie de performante.

        Pina nu se schimba scopul final al scolii si modelul de finantare, chiar dublind bugetul rezultatele vor fi identice.

        As fi vrut sa aud de la profesori propuneri in directia asta, nu doar mina intinsa duppa 10% in plus la salariu.
    • -1 (5 voturi)    
      corect (Miercuri, 1 iunie 2016, 18:09)

      neurino [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      intrebari foarte pertinente la care domnii si doamnle profesori ar trebui sa ia atitudine si sa le sustina si nu povesti eterne: vrem bani mai multi ca nu imi ajung 1700 lei si de haine, carti si conferinte.

      Insa, unde nu e, asta e.
    • +4 (4 voturi)    
      pai tocmai asta v-a spus (Miercuri, 1 iunie 2016, 22:24)

      dan.c [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      ... ca profesorii merituosi nu iau grade. Gradele sunt pentru jmekeri
      • 0 (0 voturi)    
        atit de simplist? (Vineri, 3 iunie 2016, 10:57)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui dan.c

        Pai de ce iau smecherii gradele? Nu pentru ca sistemul in sine fix asta incurajeaza? De la un profesor ma asteptam la mai mult decit la a prezenta probleme personale.

        Uite hai ca incerc eu o varianta (inspirata din vest) de reforma:
        1. incepind cu clasa a 5.a toate tezele se dau cu subiect unic la nivel national, cu camere video, exact ca la bac.
        2. tezele se scaneaza si se trimit aleatoriu in tara la 2 corectori. Daca notele celor doi corectori difera cu mai mai mult de 1 punct, se trimite automat la al 3-lea corector, iar corectorul care a gresit primeste o bulina neagra.
        3. Se evalueaza scolile/profesorii in functie de:
        3.a media notelor elevilor
        3.b diferenta intre media notelor de anul trecut si media notelor de anul asta, premiindu-se cresterea mediei.
        3.c diferenta intre notele obtinute la clasa si nota la teza. daca diferenta asta e mare la multri elevi e clar ca ceva e in neregula cu calitatea notarii cadrului didactic.
        4. In functie de 3.a - 3.c se evalueaza fiecare scoala si se finanteaza proportional cu evaluarea.
        5. in functie de 3.a-3.c se evalueaza calitatea cadrului didactic si salariul ii creste/scade in functie de performante
        6. elevii cu note bune primesc o bursa, o tabara gratuita, etc, coninteresindu-i material sa invete mai bine.
        7. directorul scolii se alege de catre profesori si elevi, astfel incit sa se puna presiune pe director pentru cresterea performantelor.

        In felul asta profesorii buni ajung la salarii mari, aia slabi se auto-elimina, iar in citiva ani creste promovabilitatea la bac cu macar 10-15 procente.

        Propunerea mea are ceva lacune: profesorii cu obiecte care nu dau teza vor trebui evaluati altcumva, profesorii de la scoli mai slabe sunt oarecum dezavantajati, etc. Dar toate astea se pot regla intr-o dezbatere publica si se poate ajunge la o solutie.

        Asta as fi vrut sa aud de la un cadru didactic cu 23 de ani vechime. Nu sclifoseli despre salariul mic si gradele date la smecheri.
        • +1 (1 vot)    
          bogdan1477 (Vineri, 3 iunie 2016, 11:42)

          michel23 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Nu se poate:
          1. Tezele se dau in functie de profil. Vorbesc de liceu. La unele obiecte nu se dau teze. Nu toti elevii dau teza la aceleasi obiecte. Implicit, apare discriminarea. Bulina neagra? Serios?
          2. 3-5. Toti profesorii umfla artificial notele. N-am facut nimic.
          3. 6-Elevii cu rezultate bune primesc si acum burse.
          • 0 (0 voturi)    
            am zis la final ca nu e completa solutia (Vineri, 3 iunie 2016, 17:46)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui michel23

            1. se poate da l evaluare nationala anuala si acolo, se pot organiza evaluari mai mici (poate fi o lucrare de control unica la nivel noational, pot fi concursuri organizate la nivel national, etc). Dar oricum, la obiectele care conteaza la examenele principale, se face o evaluare
            2. pai... la bac azi nu le umfla. de ce le-ar umfla la teza? profesorul din galati, care primeste o teza de undeva din tara, habar n-are de unde, stiind ca mai e cineva care corecteaza lucrarea si care poate nu umfla nota, se va risca sa prinda o bulina neagra? translata in penalizari la salariu (sau blocarea cresterilor/sporurilor)? N-ash prea crede.... Ca sa nu mai spun ca trebuie sa umfle nota si fix cit sa pice de acord cu al 2-lea si al 3-lea corector... Chiar nu vad de ce s-ar intimpla asta....
            3. Or fi primind, dar azi rezultatele bune se obtin cu pregatire cu proful de la clasa, urmata de nota 10 data oricum. Nu in toate cazurile, dar in marea majoritate da.
    • +2 (2 voturi)    
      Si profesorii buni vor (Joi, 2 iunie 2016, 11:47)

      Coddy [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Ai fi surprins cati profesori isi doresc fix lucrurile pe care le descrii mai sus. Exista profesori care nu fac nimic, exceptand poate a da meditatii la preturi exorbitante, iar oamenii care muncesc cu pasiune si sunt interesati sufera de pe urma acelor colegi ai lor. De ce sufera? Pentru ca le imprima elevilor acelasi stil de lehamite. Si pentru ca un profesor trebuie sa fie un exemplu pentru elevi.
      • +2 (2 voturi)    
        In mod clar (Vineri, 3 iunie 2016, 11:02)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Coddy

        In mod clar exista profesori de calitate, elevi de calitate,licee de calitate. Uite doar citeva cifre aiuritoare:
        La evaluarea de clasa a 8-a, promovabilitatea e fost de ~50%. In conditiile astea, cele mai bune 50 de licee de tara au avut, pe linga promovabilitate de 100% si ultima medie de peste 9.5. Asta arata prapastia existenta intre cele citeva licee de elita, unde ultimul elev ia 9.5, si restul, unde 50% pica.

        Da, sunt profesori buni, care pun pasiune in ceea ce fac, si nu putini. Dar acestia nu pot iesi in fata din cauza smecherilor pusi pe criterii politice la conducere. Si asta tocmai pentru ca sistemul e conceput de asha natura incit toti sa aiba nevoie de semnatura de la partid si sa nu miste nimeni in front.
  • +8 (12 voturi)    
    Scrisoare (Miercuri, 1 iunie 2016, 16:33)

    michel23 [utilizator]

    Felicitari doamnei profesor! Totul este 100% adevarat. Din pacate, nu se poate face nimic. Este un sistem intepenit, unul al mediocritatii (nu ma refer la copii), al imposturii, al ipocriziei, al lipsei de valoare si de profesionalism. Este un sistem in care sunt foarte putini oamenii care isi iubesc meseria (extrem de grea!) si care sunt cu adevarat profesionisti.
    Restul e spoiala, lasa-ma sa te las, merge si asa, ce ne mai da statul, ce mai spune sindicatul (nimic!), de unde mai luam hirtii pentru gradatii de merit, cum facem sa nu facem ore, cit de mult le dam elevilor de invatat pe de rost lucruri pe care nu le vor folosi niciodata si pe care le vor uita a doua zi. Cursuri de pregatire cu adevarat utile? nu, le stim noi pe astea! Metode de predare si de evaluare moderne? Ce eș' copil? Asta ar insemna sa ma apuc sa muncesc! Nu, multumesc! Dar abia astept sa vina vacanta! Sunt asa de obosit(a)!
    Cum ? N-au luat elevii mei bacul? Ei sunt de vina! N-au invatat nimic. Eu le-am dictat tot anul!
    Muzica!
  • +5 (9 voturi)    
    Eu nu sunt profesor (Miercuri, 1 iunie 2016, 16:48)

    CD. [utilizator]

    Dar pe vremuri profesorul avea autoritate asupra elevului. Acum este invers - pentru ca asa obliga legea, si asa doresc parintii, care nu sunt interesati ca odraslele lor sa invete si sa respecte niste valori (pentru ca valorile nu sunt promovate acum la noi) ci sa treaca clasa (eventual cu spaga si cu umilirea cadrelor didactice). Cat timp se va gandi asa invatamantul va fi dus de rapa cu buna stiinta. Nu platim profesorii pentru ca nu raspund pentru rezultatele elevilor. Dar va intreb, elevii raspund? Parintii raspund? Da, aruncand vina esecului personal asupra profesorului, dar uita sa fie respectuos, respectiv sa isi invete copilul sa fie respectuos, si sa isi asume rolul si anume acela de elev adica cel care are interesul principal de a invata si nu invers. Profesorul poate sa vrea sau sa nu vrea sa il invete pe ele, este irelevant daca elevul nu vrea sa invete. Cei care vor cu adevarat invata! Majoritatea parintilor nu stiu efectiv ce fac copii lor, nu discuta cu ei, si cand lucrurile devin grave (nu iau bacul, pica examene, raman corijenti etc.) dau vina pe profesori uitand care este rolul lor de educatori - considerand ca doar profesorul trebuie sa aiba acest rol. Cand se va responsabiliza parintele si elevul, atunci da dputem trage profesorul la raspundere. Pana atunci sa ne uitam in gradina noastra. Eu consider ca pentru copilul meu, EU sunt primul lui PROFESOR! Si dupa aceea stabilesc relatia mea cu domnii profesori si doamnele profesoare!
    • +2 (4 voturi)    
      Completare (Joi, 2 iunie 2016, 1:19)

      Dusentrieb [utilizator] i-a raspuns lui CD.

      De când s-au inventat tabletele, părinții par că și-au uitat rolul de educatori în primii 7 ani de-acasă. Se duc țintă la ușa profesorului revoltați că odrasla lor cea răsfățată și bibilită nu ia 10 pe linie. Sau, și mai rău, dau telefoane ca cineva să constrângă profesorul să dea 10 pe linie, fiindcă Bibiloi nu poate rata șansa unei facultăți pentru care nu are abilități. Sau pe care n-ar fi oricum în stare să o absolve dacă ar merge în Vest.
      Și vina pentru lipsa de claritate în ce privește sarcinile fiecăruia aparține în mod egal tuturor. Nu e doar profesorul vinovat pentru că programa e înapoiată, nu e doar părintele vinovat că trebuie să cotizeze la școală, nu e doar elevul vinovat că trebuie s-o încaseze uneori de la cei 2 de mai sus.
      Problema e lipsa de reacție la disfuncționalități.
      Și mai e un păcat al societății noastre: complexul de inferioritate. Dacă termini o profesională sau mergi la arte sau la ce n-are legătură cu mate, info, fizică, benchetuială și bani mulți, ești un neica nimeni. Oare Germania cu sistemul ei dual cu practică în întreprindere o duce rău fiindcă o parte din muncitorii ei sunt buni meseriași? Poate ei nu știu încă de România, că s-ar ascunde sub pernă dacă ar ști căt de înjositoare e meseria lor în țara noastră. Le-ar fi rușine și de umbra lor.....
      La școală, ca și la croitorie, se lucrează ”cu materialul clientului”, iar materialul poate deveni mai bun dacă toți cei implicați sunt buni: și țesătorul, și firele și croitorul.
      • +1 (3 voturi)    
        complexul de inferioritate (Joi, 2 iunie 2016, 11:29)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui Dusentrieb

        aici sunt si eu perfect de acord cu dumneavoastra.
        Nu stiu de unde apare insa doar prin Romania mai auzi, "cum domnule sa fie strungar? Vai de mine!
        Fizician il face mama!"
        Desi poate bietul copil nu are capacitatile necesare de a ajunge fizician ci doar de bun strungar.
        S atunci sfarsim prin a avea un fizician prost si nici un strungar bun.
        • -1 (1 vot)    
          Logica (Joi, 2 iunie 2016, 12:53)

          michel23 [utilizator] i-a raspuns lui neurino

          mai treaca-mearga, dar „fracturati” teribil limba romana, domnule fost-profesor-in-Romania! Poate intr-o pauza de studiu a graiului francon-moselan va aplecati mai cu nadejde asupra gramaticii romanesti. Sigur ca nu e usoara, dar sunt convins ca o puteti „dovedi”. Bafta!
          • -1 (1 vot)    
            Autocorect (Joi, 2 iunie 2016, 13:11)

            michel23 [utilizator] i-a raspuns lui michel23

            franco-.....
            • +1 (1 vot)    
              Tare (Joi, 2 iunie 2016, 17:35)

              michel23 [utilizator] i-a raspuns lui michel23

              Ha, ha! Super tare. Cineva nu e de acord cu faptul ca mi-am corectat propriul mesaj!
          • -1 (1 vot)    
            ad hominem (Joi, 2 iunie 2016, 13:54)

            neurino [utilizator] i-a raspuns lui michel23

            ok, am inteles, la dumneavoastra argumentul ad hominem e baza, fara el "nu existati".

            Incercati argumente logice si mai ales, incercati sa veniti cu idei noi .

            O zi buna.
            • 0 (0 voturi)    
              Ba exist. (Joi, 2 iunie 2016, 16:24)

              michel23 [utilizator] i-a raspuns lui neurino

              Era doar o invitatie la mai multa acuratete in exprimare. E o prima conditie a unei dezbateri inteligente. Sa-l faci pe cel cu care discuti sa te inteleaga. Sa va dau citeva exemple:
              - „Insa, unde nu e, asta e.”
              - „Desi poate bietul copil nu are capacitatile necesare de a ajunge fizician CI DOAR DE bun strungar. S atunci sfarsim prin a avea un fizician prost SI NICI UN STRUNGAR BUN.”
              - „poate de aceea Romania ocupa un loc ATAT DE FRUNTAS in clasamentele europene.”
              - „eu unul , sunt adeptul CRITERIUL de performanta insa prin performanta inteleg rezultate la bacalaureat, evaluare si nu concursul si competii individuale.”
              Si ca sa nu credeti ca n-am altceva de facut decat sa stau sa comentez pe forumuri, o sa va ofer si un contraargument logic la afirmatiile dumneavoastra, in speranta ca, desi ati pierdut contactul cu scoala romaneasca, sunteti la curent cu desfasurarea examenelor de final de ciclu. Spuneti ca un criteriu de performanta in evaluarea profesorilor, a TUTUROR profesorilor, ar trebui sa fie rezultatele elevilor lor la bacalaureat. Cum procedam atunci cu fisele de evaluare ale profesorilor ale caror materii, studiate in toate liceele, nu fac obiectul examenului de bac? (limbile straine, educatia fizica, desenul, muzica, religia...)? Nu-i evaluam la acest criteriu? Le dam si lor puncte din oficiu? Ne-ati ajuta foarte mult daca, punctual vorbind, ati avea o solutie logica sau, de ce nu, o idee noua.
  • +8 (12 voturi)    
    cateva intrebari pentru doamna (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:02)

    neurino [utilizator]

    profesor as avea si eu.

    In primul rand as dori s-o intreb calduros daca in 2000 doamna a participat la "celebra" (din puntul meu de vedere) intalnire a profesorilor din sectorul 2, organizata de d-l Ontanu, invitati speciali d-l Iliescu si doamna Andronescu?
    Si acum imi rasuna cuvintele de slava ( la propriu) ale unul coleg de-al domniei sale la adresa doamei Andronescu.
    Eu unul am "participat" (de fapt am fost obligat de catre director ca vorba aia...eram doar un amarat de suplinitor) si drept sa spun, dupa aceasta experienta am renuntat de tot la invatamtul romanesc si am plecat in cercetare, desi acolo aveam salariul pe jumatate cat il aveam in invatamant.

    Acum sa revenim la "doleantele" doamnei, ca de la profesor la profesor., doamna draga, de obicei materia nu prea se schimba atat de mult, de la o clasa la alta, de la un an la altul ; matematica, fizica , spaniola, de liceu raman aceleasi astfel incat "pregatirea" asidua a profesorului, nu prea isi are rostul.

    Am observat ca va comparati cu confratii din vest. Aveti idee cat munceste, la propriu , un profesor in Luxemburg (ca pe astia ii dati in permanenta exemplu la salariu?).
    Pai va explic eu: scoala in Luxemburg tine de la ora 08.00 pana la 16.00, lunea, miercurea si vinerea iar martea, ceva mai scurt (pana la 12.00) insa chiar si asa, Luxemburgul are ceva mai putine zile de vacanta decat aveti dumneavoastra, ca sa nu mai vorbesc de "normal" saptamanala.
    Ba mai mult, numaruld e copiii este de 25 si, ca sa fii totusi profesor in Luxemburg cu 7000 Euro brut lunar (cum am vazut ca ii tot dati exemplu) ar trebui sa cunoasteti obligatoriu: franceza, germana, luxemburgheza (la perfectie) pe langa spaniola pe care o predati.

    Cand veti cere evaluarea profesorilor si mai ales a activitatii lor, "produsul final" atunci va inteleg si va cred ca va doriti cu adevarat reforma . pana atunci insa nu sunteti decat inca un "dascal" care mai bate un cui la cosciugul invatamantului.
    • -6 (10 voturi)    
      lolobolo (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:23)

      michel23 [utilizator] i-a raspuns lui neurino

      Nu stiu daca ati observat, dar dezbaterea de aici are o anumita coerenta care dumneavoastra va lipseste. Va informez cu bunavointa ca, pentru un profesionist care se respecta, pregatirea e obligatorie. Iar daca amintim de limbi straine, inclusiv de luxemburgheza pe care se pare ca o vorbiti, atunci aflati ca totul e in miscare. Pina cind ne veti delecta cu produsul final al oricareia dintre cercetarile dumneavoastra, va multumesc eu in numele copiilor carora n-ati mai avut prilejul sa le fiti profesor.
      • -2 (4 voturi)    
        apreciere (Miercuri, 1 iunie 2016, 18:20)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui michel23

        va multumesc si eu pentru "apreciarea" dumneavoastra dar ma multumesc cu apreciarea colegilor si mai ales a copiilor mei.

        Fiti calm, copiii romani au ramas pe maini bune, se pare, poate de aceea Romania ocupa un loc atat de fruntas in clasamentele europene.
        • -1 (1 vot)    
          nu stiu domnul de mai sus, (Miercuri, 1 iunie 2016, 22:32)

          dan.c [utilizator] i-a raspuns lui neurino

          dar eu sunt calm.
      • +1 (3 voturi)    
        felicitari (Miercuri, 1 iunie 2016, 22:31)

        dan.c [utilizator] i-a raspuns lui michel23

        pentru comentariu! :)
        O sa-mi ramana in amintire cercetatorul acesta luxemburghez... :)
        Desi parerea dumnealui despre Abramburica e doar de apreciat. :)
        • 0 (2 voturi)    
          nu a fost aprecierea mea (Joi, 2 iunie 2016, 10:58)

          neurino [utilizator] i-a raspuns lui dan.c

          ci a colegului doamnei de mai sus.

          Apropo, imi puteti explica si mie de ce, de fiecare data, cand e un guvern anti-PSD se trezesc, in special cei de la Mihai Viteazu, sa ne explice cat de buni sunt si cat de prost "emunerati"?

          Nu va chinuti sa imi dati raspunsul, il cunosc deja.
          • +1 (3 voturi)    
            mda (Joi, 2 iunie 2016, 12:00)

            dan.c [utilizator] i-a raspuns lui neurino

            1. Aveti dreptate, nu va apreciam pe dumneavoastra, ma bucur ca v-ati prins. Scriu de pe mobil si m-am pierdut in ramificatiile discutiei. Sper sa fi nimerit acum.
            2. Deci sa inteleg ca doamna profesoara e "activist anti-PSD"? Chiar ma bucur ca ati adus acest argument pentru ca ar putea lumina si pe cei eventual indusi in eroare de jumatatile dumneavoastra de argumentatie logica.
          • 0 (0 voturi)    
            Spuneti-ne si noua, acum ca stiti (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 0:53)

            Dusentrieb [utilizator] i-a raspuns lui neurino

            ..caci un cuvânt păstrat în barbă n-are nicio valoare dacă nu e spus cu voce tare.
    • +5 (7 voturi)    
      Ore de munca (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:49)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui neurino

      Cu regret, dar cazi in eroarea de logica, de fapt cliseul, specific societatii noastre aberante in care toti se pricep la orice.

      Efortul depus de un profesor bun nu se masoara in cate ore il vede elevul la față zi de zi, desi e evident o componenta a acestuia. Chiar daca nu crezi, pe langa orele acelea, profesorii de calitate lucrează mai mult decat un angajat cu 8 ore "vizibile" pe zi, iar provocările sunt mai mari decât cele din fața unui om care stă 9-to-5 intr-un birou dintr-o multinațională, cu taskuri relativ clare, previzibile și care de cele mai multe ori pot fi uitate cand ajungi acasa.

      Cuiele in sicriul educatiei le pun exact oamenii care nu inteleg acest lucru si ii desfiinteaza brutal pe profesorii de calitate prin judecati simpliste si generalizari dispretuitoare aruncate in acest fel.

      Haideti sa fim fiecare buni in domeniul nostru si sa nu credem ca suntem superiori tuturor celorlalti.
      • 0 (4 voturi)    
        partial corect (Miercuri, 1 iunie 2016, 18:29)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

        sunt perfect de acord cu ideea ca sicriul se formeaza din mentalitatea simplista: profesorii de calitate si cei mediocri bagati la gramada tocmai de aceea eu unul , sunt adeptul criteriul de performanta insa prin performanta inteleg rezultate la bacalaureat, evaluare si nu concursul si competii individuale.

        Referitor la numarul de ore, tin sa fac totusi precizarea ca, in Romania, numarul de ore efective alocate unui profesor este extrem de mic, mai ales in contactul direct elev-profesor.

        Asa e, cantitatea nu subtituie calitatea totusi, cand ai la discpozitie 8 ore in loc de 2 sa explici cum e cu adunarea cu 3 cifre la un copil de clasa IIIa, crede-ma ca ai o calitate mult mai buna la 8 decat la 2.
        (Am spus ca am renuntat la invatamantul romanesc nu la invatamant , asa ca diferenta dintre mine si doamna profesoara e doar de tara si materie :) ).
        • -1 (5 voturi)    
          domnule, (Miercuri, 1 iunie 2016, 22:34)

          dan.c [utilizator] i-a raspuns lui neurino

          Dumnevoastra ati recunoscut vreodata ca ati gresit? Ce tot o dati la-ntors?
      • +2 (2 voturi)    
        Despre orele de muncă și Luxemburg cu 7000 EUR (Joi, 2 iunie 2016, 11:47)

        Dusentrieb [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

        http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Educatie/Scoala+finlandeza+un+model+de+succes

        Aici e dovada că se poate. Dar sistemul trebuie reformat prin reacția solidară a tuturor părților implicate.
        Și asta nu va veni cât timp suntem puși pe critică, toți împotriva tuturor, dar lipsește comunicarea orientată spre idei, scopuri și criterii.
        Deși poate așa pare din exterior, profesorii sunt destul de îngrădiți de o programă anchilozată. Profesorii buni își dau oricum toată silința din proprie conștiință, iar ceilalți se culcă pe urechea programei...
      • 0 (0 voturi)    
        Copilul bun la toate (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 1:10)

        Dusentrieb [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

        Mă tem că, deși unii dintre noi am apărut pe lume la amurgul comunismului, vrem de la copiii noștri ceea ce însăși natura dovedește imposibil.
        Părinții vor ca fiii/fiicele lor să fie buni la toate și să ia note mari la toate pe hârtie. În loc să realizeze că orice om, inclusiv ei, are puncte forte într-o anumită arie de competențe (științe, logică, umanism, arte frumoase, sport, multe...) și să-l canalizeze spre a deveni expert în acel domeniu, unde ar putea face munca grea ușor și cu plăcere indiferent de obstacole (că ăsta e semnul alegerii unei cariere potrivite), ce face părintele?
        Mânat de sfântul nostru complex de inferioritate (al meu e mai bun, fiindcă l-am făcut eu și trebe să vadă tot satul), îl trimite la școală cu șantaj emoțional atașat, spunându-i că nu primește bicicleta/trotineta sau tableta dacă nu vine cu 10 pe linie.
        Și dacă, ucigă-l toaca dă peste copil și nu ia 10 la o materie unde n-are înclinație, profesorul a ”băgat-o pe mânecă”. Telefoane la inspector, director, chiar la minister uneori. Cazuri reale. Să știți că Domnul Goe nu e o ficțiune, e realitatea repetitivă a unui film prost, de un secol și ceva.
        Și povestea cu părinții o știu din propria mea experiență.
        PS: Înainte de critici, trebuie să mă refer și la profesori.
        Există unii pe lumea asta care parcă i-a trimis cineva să golească un lac cu lingurița. Sau alții aroganți convinși că sunt Depozitarul Central al Adevărului Absolut, demiurgul de necontrazis, atotȘTIITORUL (sic!).
        Ăștia nenorocesc suflete, la fel ca medicii dați în vileag recent.
        Dar vă mai întreb una:
        Dacă medicii au primit mai întâi mărire substanțială, apoi reformă (nici nu știm când va fi aia), de ce să discriminăm la nivel de societate și să-i lăsăm pe profesori mereu pe dinafară?
        Dacă tot suntem echitabili, să aplicăm același tratament, aceeași schemă. Bani există, nu-i bai.
        Numa” cât am aflat zilele astea că s-au furat și nemairecuperat.
  • +4 (4 voturi)    
    mai ramane (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:29)

    misunel [utilizator]

    sa vorbiti si despre ''mafia'' din invatamant ,despre cadrele didactice care intra cu pile pe langa altii care chiar sunt interesati de aceasta meserie, despe profesorii care bat copii si nu sunt dati afara din cauza ''pilelor '' decat daca vine presa peste ei si in acest caz doar sunt mutati disciplinar cand violenta ar trebuie sa fie motiv pentru scoaterea din activitate ,despre inspectoratele care baga scolilor pe gat tot felul de ''insitutori'' si direcorii sunt obligati sa ii accepte,despre ''manualele'' de la clasa pregatitoare(doar un exemplu) ''gratuie'' care nu exista,despre banii platiti de parinti pentru imprimarea fiselor de evaluare de pe ''net'' ..etc..etc..etc..
  • +2 (4 voturi)    
    Alegeri... (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:33)

    hot news [utilizator]

    Stimată Doamnă Profesoara,
    Sunt peste 26 de ani de când sistemul este ciunţit şi dominat de haita politicul corupt, îmbuibată de credinţa imbecilă a puterii şi de banii ruşinii. Nu uitaţi, pentru că o ştiţi, că toate verigile puterii decizionale, chiar şi cele ilegale şi abuzive, aparţin aceleeaşi ciume distrugătoare de ţară.

    Într-o ţară unde o singură şpagă ar asigura salariile medicilor şi asistenţilor pe un an, speranţele par deşarte.

    Într-o ţară în care, în prag electoral, sindicatele Educatiei Naţionale, ce nu par chiar aşa de apartinice cum ar trebui să fie, cer demitera Guvernului actual într-un context în care acelaşi Guvern este asaltat de alte forţe, reprezentate de personajele cheie a dezastrului actual al României, concluzia este în cel mai bun caz, pesimista.

    Înţelegându-vă frustrarea, mă întreb, retoric, care ar fi rezolvarea atâta timp cât România a fost abandonată hoţiei si imposturii generalizate de prea multă vreme.

    Aţi scris o "scrisoare deschisă" redutabila. Este o idee minunată, atâta timp cât nu rămâne o acţiune unică şi izolată. Deocamdată rămâne doar un strigăt al frustrării şi mai puţin un îndemn de luptă acerbă contra corupţiei. După mine, numai activismul într-un grup organizat şi proactiv, este soluţia. Consider că atâta timp cât mediocraţia nu va fi contrata de o maniară activă de forţele cinstite şi implicate ale oamenilor de bine, nimic nu va fi posibil.

    Deocamdată, "adrisantul" este necunoscut atâta timp cât "decidenţii" au alte probleme. Probleme de supravieţuire politică şi de re-acaparare a puterii.
    Pusă în balanţă, scrisoarea dvs. va ramâne un strigăt în noaptea neputinţei româneşti.

    În imediat, alegerile rămân cheia de boltă a începutului dorit.
    Succes!
  • +6 (8 voturi)    
    Fără suparare: spaniolă?... (Miercuri, 1 iunie 2016, 17:37)

    andipetre [utilizator]

    Nu vreau sa fiu înțeles gresit, dar frustrările dvs. se explică simplu prin faptul ca sunteți specializată într-un domeniu de nișă. Cu toate calitățile sale, studiul limbii spaniole nu le este necesar marii majorități a elevilor. Nu e o limbă de circulație de calibrul și utilitatea practică englezei, nu îți formează aptitudini mai mult decât, să zicem, franceza (o limba ceva mai populară), un minim de acordare la cererea "pieței" e necesar și in educație. Nu o luați ca o ofensă. E doar un fapt.

    Mie mi se pare normal să fie recompensați si încurajați mai mult profesorii de matematică (folosesc exemplul dvs.), deoarece beneficiarii sistemului de educație (elevii) cer această disciplină mai mult decât cer spaniola, au mai multă nevoie de ea pentru ca le dezvoltă abilități cognitive extrem de necesare in secolul XXI (gândirea abstractă, rigoarea, logica) și... pur și simplu asta e.

    Într-o lume ideală am lucra cu absoluturi, iar atunci punctele obținute de dvs. ar fi expresia absolută a valorii. Știți bine că nu e posibil asa ceva, orice metrică e doar o simplificare brutală a realității. Mai mult, 500 puncte la spaniolă nu sunt tot una cu 500 puncte la matematică (sau orice altă materie). Nu există o corelație interdisciplinară calitativă, nu sunt unele mai bune decât celelalte, sunt pur și simplu domenii cu preocupări atât de diferite încât nu se pot compara.

    Eu zic să vă bucurați că sunteți apreciată de elevii dvs., aveti o carieră frumoasă și contribuția dvs. a contat realmente la formarea de oameni. În rest, nu vă așteptați la minuni, e inutil și frustrant. V-o spun ca un coleg, membru al detestatei bresle a celor care educă.
    • 0 (4 voturi)    
      f. corect (Miercuri, 1 iunie 2016, 18:31)

      neurino [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Ma bucur ca ai spus acest lucru...trist dar foarte adevarat.
    • -1 (3 voturi)    
      V-am dat un plus, dar... (Miercuri, 1 iunie 2016, 22:40)

      dan.c [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      ... sunt in asteptarea scrisorii deschise a unui profesor de matematica. Asta v-ar taia principalul argument.
      Plusul a fost mai mult pentru manuirea excelenta a limbii romane. (in acest context sper sincer sa fiti profesor de fizica, dar slaba speranta!)
      • +1 (3 voturi)    
        Ar fi benefică (Joi, 2 iunie 2016, 0:33)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui dan.c

        O scrisoare deschisă a unui profesor de matematică ar fi benefică. Sensul acelei părți a mesajului meu era, însă, altul: că nu putem obtine sau participa la o îmbunătățire reală a sistemului de educație (urăsc cuvantul-clișeu "reformă") împiedicându-ne unii de alții, în mic, de probleme izvorâte din orgolii mărunte sau frustrări conjuncturale. Observația plină de năduf "lui îi dă mai mult", deși reală și justificată, nu ne ridică la nivelul minim necesar de la care putem realmente schimba ceva, ci doar ne ține într-o stare care le oferă pârghii de control celor care sunt avantajați de păstrarea situației curente.

        Vă mulțumesc pentru apreciere, dar vă voi dezamăgi: nu sunt profesor de fizică, nici de matematică, deși fizica m-a pasionat multă vreme și mă fascinează in continuare. Formația mea "non-umanista" (mă scuzați pentru propagarea clișeului) mă avantajează în sensul acesta.
        • +2 (4 voturi)    
          Domnule, (Joi, 2 iunie 2016, 9:24)

          dan.c [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

          Va rog sa-mi spuneti ce poate sa faca doamna profesoara de spaniola pentru a castiga mai bine. In interiorul sistemului, ma refer. A incercat sa fie cat mai buna in ceea ce face si a descoperit ca nu functioneaza.
          Orice om are nevoie de o perspectiva: "acum e mai greu, dar lasa ca trag, strang din dinti si va fi mai bine".
          Dumneavoastra o invitati politicos sa se multumeasca cu aprecierea elevilor. Really?
          Mie logica doamnei mi se pare foarte buna: sistemul elimina valorile pentru ca recompenseaza non-valorile. Raman idealistii care chiar se hranesc din stima elevilor si incompetentii.
          Doamna spune: pana nu schimbam sistemul de gradatii si nu incurajam cu adevarat valorile si nu "cumetrii" cum facem acum, nimic nu se poate schimba. Ceea ce mie imi suna de super bun simt.
          • +1 (1 vot)    
            i-am spus doar sa fie realista (Joi, 2 iunie 2016, 20:21)

            andipetre [utilizator] i-a raspuns lui dan.c

            E economie de piata si valorile nu sunt masurate dupa criterii absolute. O secretara valoroasa la firma A, care lucreaza intr-un domeniu mai profitabil castiga mai mult decat o secretara la fel de valoroasa, dar care lucreaza la o firma B, care se intampla sa activeze pe o piata mai mica. Un inginer bun in IT castiga mai mult decat un inginer bun in Stiinte Agricole. Nu zic ca e bine ca e asa, e doar un fapt.

            Nu am negat argumentele doamnei, ci doar am remarcat ca exista si o alta cauza, pe care ea nu o vede sau nu doreste sa o vada. Si va rog nu imi mai suprainterpretati mesajul.
    • -1 (5 voturi)    
      Logica matematică (Joi, 2 iunie 2016, 1:29)

      Dusentrieb [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      este o eroare perfectă de logică.
      Vasăzică, doar matematicienii gândesc și înțeleg lumea pentru că o pot număra. Restul nu se pune.
      Și fiindcă tot vorbim de engleză, aș vrea să-l invit pe domnul la un interviu de recrutare la corporațiile românești. Acolo, junii și junele care au făcut chestii la modă ca engleza și ASE-ul îî dau cu niște furculition de mai mare plânsul și se rușinează imediat când folosești un cuvânt neștiut de ei.
      Te trec automat testul. Și știu, pentru că mi s-a întâmplat, și nu odată.
      Ah, pardon, nu am terminat matematică și fizică, așa că logica mea nu contează.
      By the way, pentru informare, logica ca disciplină face parte din științele umane. Și de-a lungul istoriei nevoia de logică și logica în sine au determinat matematica să apară. Mai întâi a fost nevoie să se numere obiecte și mai apoi au apărut formule. Mai întâi oamenii se uitau la stele, și mai apoi a apărut geometria în spațiu și celelalte.
      Cum era cu logica?
      • 0 (0 voturi)    
        Eroarea de logica va apartine... (Joi, 2 iunie 2016, 20:30)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Dusentrieb

        ..,. pentru ca extrapolati spusele mele si imi atribuiti afirmatii pe care nu le-am facut. Nu am spus ca logica e apanajul exclusiv al matematicii si nici nu cred asta.

        Dar e problema dumneavoastra daca doriti sa va amagiti in continuare cu mentalitatea de secol XIX, in care doar stiintele umane sunt singurele care exista cu adevarat si duc, prin virtuti istorice, societatea inainte. Sunteti atat de sigur in autosuficienta dvs. si oarecum rupt de realitate, incat nici nu realizati anvergura si impactul stiintelor exacte si al tehnologiei in societatea moderna. Ca multi "umanisti" privitori in trecut, va e probabil mai dificil sa folositi uneltele tehnologice moderne si prin urmare pretindeti ca nu exista.
        • 0 (0 voturi)    
          Ok, mea culpa. De data asta (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 1:22)

          Dusentrieb [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

          Fiecare disciplină are locul său în angrenajul lumii, de la fizica moleculară la restaurarea cioburilor de vase de pe vremea lui Nefertiti.
          Ce mă zgârie pe timpan este că ne grăbim să le măsurăm cu aceeași unitate. Nu prea se poate.
          Poate că problemele pornesc de undeva mult mai profund, din mentalitatea predecembristă a perspectivei multiple ”ăla de la ASE/fizică/filologie/arte...are mai multă deschidere, poate să facă mai multe după ce termină”. Recunoașteți miezul de raționament?
          ”Sunteți pe o nișă” sună tot cam la fel. Vasăzică, trebuia să vă alegeți și dumneavoastră o materie mai de soi, cum e engleza, unde, fie vorba-ntre noi, mulți profesori au mai puține cunoștințe decât un adolescent care vizionează filme piratate de pe torente.
          Și fiindcă veni vorba de nișă și ”impresia inutilității celuilalt”: limba asta spaniolă e cam cea mai vorbită din lume (ca număr strict de vorbitori), deci nișa e cam mare.
          Iar despre tehnologie, îi mulțumesc Domnului că cineva a inventat touch screen, care mă ajută să fiu mai productiv, și plata prin internet și rezervările online. Și macrosurile din Excel.
          Te scutesc de multă contabilitate.

          Al dumneavoastră înapoiat tehnic,
          Cu stimă și speranță de luminare....
          • 0 (0 voturi)    
            exact ce spuneam (Sâmbătă, 4 iunie 2016, 22:25)

            andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Dusentrieb

            lipsa de realism, evidenta.

            - confundati o afirmatie pragmatica cu un verdict; faptul ca dumneavoastra negati realitatea existentei meseriilor de nisa fara perspective, nu anuleaza faptul in sine
            - va doresc o cariera stralucitoare in studiul detaliat al dialectului mandarin, vorbit de chiar mai multi cetateni
            - culmea tehnologiei e manuirea macro-urilor din excel si plata online... Adanc! Adica va mandriti cu abilitati banale, de control al unor interfete proiectate intentionat pentru a fi simple, specifice unor produse de uz general, gandite pentru a fi intelese de oricine. Multumesc ca dovediti inca o data la cate milioane de ani-lumina sunteti de realitate


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică