Sistemul centralizat de recunoastere a diplomelor plaseaza Romania in randul sistemelor de invatamant ale Europei considerate nereformate, conservatoare, arata rectorul Universitatii de Vest din Timisoara, Marilen Pirtea. Universitatea de Vest propune, asemenea Universitatii din Bucuresti, ca factorii implicati sa analizeze posibilitatea schimbarii acestui sistem, astfel incat recunoasterea diplomelor sa se poata face la nivelul universitatilor, tinandu-se cont "autonomia universitara si de capacitatile universitatilor."

Universitatea de Vest din TimisoaraFoto: Agerpres

Amintim ca Universitatea Bucuresti a solicitat saptamana trecuta, intr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Educatiei, Adrian Curaj, ca echivalarea diplomelor de studii obtinute in strainatate sa fie facuta direct de catre universitati, argumentand ca procedura CNRED - Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor este una greoaie, ridicand dificultati in procesul de internationalizare.

CNRED, institutie ce functioneaza ca directie in cadrul Ministerului Educatiei, a transmis vineri un punct de vedere pe acest subiect, aratand ca, in opinia sa, "recunoasterea actelor de studii trebuie sa fie realizata in continuare de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, in baza atributiilor proprii".

Universitatea de Vest din Timisoara aminteste ca Romania este semnatara a Declaratiei de la Bologna si participanta in Procesul Bologna, alaturi de celelalte tari ale Ariei Europene a Invatamantului Superior (European Higher Education Area), cooperare politica ce exceda Uniunea Europeana si Spatiul Economic European.

Potrivit sursei citate, in ultimul raport al Procesului Bologna, cel din 2015, tarile participante au fost grupate in functie de autoritatea responsabila pentru recunoasterea diplomelor. Romania apare in categoria tarilor in care recunoasterea diplomelor se face centralizat, la nivelul Ministerului, in aceeasi categorie fiind si Albania, Azerbaidjan, Cipru, Spania, Italia, Kazahstan, Moldova si Macedonia.

"In sistemele universitare fanion ale Europei: Franta, Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord, Germania, Norvegia, precum si in majoritatea tarilor Vest si Central Europene, recunoastere diplomelor se efectueaza fie exclusiv in universitati, fie si in universitati", precizeaza UVT.

"Pentru a simplifica, pozitia CNRED prezerva starea de fapt si ne asaza intre sistemele de invatamant ale Europei considerate nereformate, conservatoare, in timp ce propunerea Universitatii Bucuresti ne-ar aduce in compania sistemelor de invatamant de referinta pentru Europa. Nu voi intra in detalii tehnice. Raportul din 2015 privind implementarea Procesului Bologna discuta pe larg aspecte specifice legate de instrumentele prin care universitatile pot sa dezvolte capacitati legate de recunoasterea diplomelor internationale", a declarat rectorul Marilen Pirtea.

In acest context, rectorul UVT invita Ministerul, universitatile, reprezentanti ai studentilor si ai universitarilor sa reflecteze asupra recunoasterii diplomelor in Romania si "sa se angajeze intr-o dezbatere constructiva legata de arhitectura sistemului. Consideram ca aceasta dezbatere trebuie sa concentreze in primul rand aspecte legate de autonomia universitara si de capacitatile universitatilor".

Universitatea de Vest precizeaza ca vrea sa se incadreze in categoria "in care sunt situate universitatile din Franta, Anglia sau Germania".

  • Redam integral pozitia Universitatii de Vest din Timisoara privind procedura de rcunoastere a diplomelor

Universitatea din Bucuresti a adus in atentia Ministrului Educatiei, dl. Adrian Curaj, si a opiniei publice procedurile legate de recunoasterea diplomelor universitare obtinute in Uniunea Europeana si in Spatiul Economic European si a propus ca universitatile sa fie cele care fac recunoastere diplomelor. Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, unitate in subordinea Ministerului Educatiei Nationale si a Cercetarii Stiintifice a replicat, invocand eficienta procedurilor aplicate si argumentand astfel necesitatea mentinerii actualului sistem centralizat de recunoastere a diplomelor.

Dupa cum spunea si punctul de vedere CNRED, recunoasterea diplomelor in Europa a fost institutionalizata prin Procesul Bologna. Reamintim opiniei publice faptul ca Romania este semnatara a Declaratiei de la Bologna si participanta in Procesul Bologna, alaturi de celelalte tari ale Ariei Europene a Invatamantului Superior (European Higher Education Area), cooperare politica ce exceda Uniunea Europeana si Spatiul Economic European.

In ultimul raport al Procesului Bologna, cel din 2015, tarile participante au fost grupate in functie de autoritatea responsabila pentru recunoasterea diplomelor. Astfel, Romania apare in compania Albaniei, Azerbaidjanului, Ciprului, Spaniei, Italiei, Kazahstanului, Moldovei si a Republicii Macedonia, ca una dintre tarile in care recunoasterea diplomelor se face centralizat, la nivelul Ministerului. In sistemele universitare fanion ale Europei: Franta, Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord, Germania, Norvegia, precum si in majoritatea tarilor Vest si Central Europene, recunoastere diplomelor se efectueaza fie exclusiv in universitati, fie si in universitati.

"Pentru a simplifica, pozitia CNRED prezerva starea de fapt si ne asaza intre sistemele de invatamant ale Europei considerate nereformate, conservatoare, in timp ce propunerea Universitatii Bucuresti ne-ar aduce in compania sistemelor de invatamant de referinta pentru Europa. Nu voi intra in detalii tehnice. Raportul din 2015 privind implementarea Procesului Bologna discuta pe larg aspecte specifice legate de instrumentele prin care universitatile pot sa dezvolte capacitati legate de recunoasterea diplomelor internationale", spune Rectorul Universitatii de Vest din Timisoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.

UVT lanseaza invitatia tuturor factorilor implicati de a reflecta asupra unei schimbari in acest sistem. "Universitatea de Vest din Timisoara isi doreste sa faca parte din categoria in care sunt situate universitatile din Franta, Anglia sau Germania, de aceea invita Ministerul, universitatile, reprezentanti ai studentilor si ai universitarilor sa reflecteze asupra recunoasterii diplomelor in Romania si sa se angajeze intr-o dezbatere constructiva legata de arhitectura sistemului. Consideram ca aceasta dezbatere trebuie sa concentreze in primul rand aspecte legate de autonomia universitara si de capacitatile universitatilor. Aspectele procedurale evidentiate de CNRED reprezinta componenta tehnica, subsecventa, a discutiei", adauga Rectorul UVT, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.