Guvernul a aprobat miercuri o noua mega-ordonanta de urgenta, act normativ care contine mai multe prevederi fara legatura intre ele. Una dintre prevederi face referire la rezolvarea unor situatii care au generat blocarea activitatii anumitor autoritati publice locale din cauza dizolvarii consiliilor locale sau din cauza ca au ramas fara primari. O alta prevedere se refera la amanarea cu un an a termenului pana la care cadrele didactice din invatamantul universitar erau obligate sa obtina titlul de doctor. Ordonanta de Urgenta mai prevede ca Ministerul Finantelor sa reprezinte Romania in fata Curtii de Arbitraj din Washington in anumite cazuri. De asemenea, ANAF va avea in subordine o structura care se va ocupa special de marii contribuabili. Reamintim ca nu este pentru prima oara cand Guvernul aproba o ordonanta care ascunde, de fapt, mai multe ordonante de urgenta.

In martie 2015 a fost aprobat un monstru legislativ care ascundea 26 de ordonante de urgenta fara nicio legatura intre ele.Apoi, in aprilie a mai fost adoptata o ordonanta de urgenta care cuprindea mai multe prevederi fara legatura intre ele.

  • Ordonanta de urgenta pentru localitatile ramase fara primari

Potrivit Guvernului, un set de reglementari inclus in actul normativ are scopul de a solutiona unele situatii care au generat blocarea activitatii anumitor autoritati publice locale. Este vorba despre localitati in care fie au fost dizolvate consiliile locale, fie primarul nu isi poate exercita atributiile (ca urmare a incetarii mandatului, a suspendarii mandatului sau a dispunerii de masuri preventive), fie ambele situatii simultan.

Pentru deblocarea acestor situatii, prin actul normativ aprobat astazi au fost stabilite mai multe masuri

  • drepturile de asistenta sociala (alocatie, masuri de protectie sociala, ajutoare pentru incalzire acordate persoanelor cu venituri mici, etc) vor putea fi aprobate de catre secretarul unitatii administrativ-teritoriale sau de persoana numita de prefect in acest sens, in situatia in care primarul nu isi poate exercita atributiile;
  • in cazul dizolvarii consiliului local- posibilitatea reconstituirii consiliului din membri supleanti;
  • in situatia majorarii/diminuarii bugetului local cu sume de la bugetul de stat, prin hotarare de Guvern - posibilitatea ca prefectul sa desemneze o persoana care sa preia calitatea de ordonator principal de credite si care sa aiba dreptul de a rectifica bugetul local prin aprobarea unei decizii, cu avizul Administratiei Judetene a Finantelor Publice;
  • referitor la nivelul impozitelor si taxelor locale pentru anul 2016- posibilitatea aprobarii lor prin dispozitie a primarului, in cazul in care consiliul local este dizolvat, sau - daca nici primarul nu-si poate exercita atributiile- prin decizie aprobata de catre secretarul unitatii administrativ-teritoriale (sau de catre persoana desemnata sa preia calitatea de ordonator principal de credite), cu avizul Administratiei Judetene a Finantelor Publice;
  • emiterea autorizatiilor de construire de catre presedintii consiliilor judetene, pentru lucarile care se executa la imobile situate pe raza unitatilor administrativ-teritoriale unde primarul nu isi poate exercita atributiile.

Insa nu este pentru prima oara cand Guvernul aproba Ordonanta de Urgenta pentru rezolvarea situatiilor in care autoritatile locale au ramas fara primari sau consilii locale. O ordonanta de urgenta asemanatoare a fost aprobata si pe 27 mai. Vezi aici

  • Ordonanta de urgenta pentru cadrele didactice din universitati

De asemenea, prin actul normativ adoptat astazi, senatele universitare ale institutiilor de invatamant pot aproba, la propunerea consiliului de administratie, in anul universitar 2015-2016, continuarea raporturilor juridice de munca pentru cadrele didactice cu grad de asistent/lector care nu si-au obtinut titlul de doctor pana la aceasta data. In lipsa unei astfel de prevederi, dat fiind numarul semnificativ de cadre didactice fara studiile doctorale finalizate, institutiile de invatamant superior ar fi fost in imposibilitatea de a asigura conditiile optime pentru desfasurarea procesului de invatamant. Si termenul in vigoare in prezent, care expira astazi 30 septembrie 2015, a fost stabilit tot de Victor Ponta, la inceputul anului, cand a amanat pentru prima data termenul prevazut de Legea Educatiei. Legea Educatiei prevede inca din 2011 ca, in termen de 4 ani de la intrarea in vigoare, preparatorii universitari, asistentii universitari, lectori universitari, sefii de lucrari, cercetatorii si cei cu functii didactice superioare acestora trebuie sa aiba diploma de doctor, altfel li se desface contractul de munca. Cei 4 ani de la intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale (LEN) s-au scurs in februarie 2015. Atunci, ministrul Educatiei Sorin Cimpeanu a prorogat pentru prima data termenul limita, pana la 30 septembrie 2015.

  • Ordonanta de urgenta pentru modul oin care se elaboreaza bugetul si pentru contabilii din institutiile publice

Alte prevederi ale actului normativ aprobat astazi modifica doua aspecte din Legea finantelor publice (Legea 500/2002 cu modificarile si completarile ulterioare). Astfel, se proroga pana la 1 ianuarie 2017 termenul pentru aplicarea prevederilor referitoare la elaborarea bugetului la partea de cheltuieli pe credite de angajament si credite bugetare, precum si elaborarea programelor bugetare pe baza unei noi metodologii. De asemenea, se proroga cu doi ani, de la 20 octombrie 2015 la 20 octombrie 2017, intrarea in vigoare a prevederii potrivit careia conducatorii compartimentului financiar-contabil din institutiile publice aflati in functie trebuie sa obtina certificat de atestare a cunostintelor in Sistemul European de Conturi.

  • Ordonanta de urgenta pentru modul in care se va prezenta Romania la Curtea de Arbitraj din Washington

De asemenea, prin Ordonanta de Urgenta adoptata miercuri se transfera responsabilitatea prezentarii Romaniei in fata Curtii de Arbitraj Internationale a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii din Washington in sarcina Ministerului Finantelor Publice. Reprezentarea Romaniei se realizeaza tot de catre Ministerul Finantelor Publice si in situatia in care Romania este chemata in fata tribunalelor arbitrale, atunci cand prin cererile de arbitrare sunt invocate clauze care se refera la protectia reciproca a investitiilor din tratatele internationale la care Romania este parte. Totodata, se instituie competenta Ministerului Finantelor Publice de a reprezenta Romania in eventualele actiuni judiciare dintr-un stat pe teritoriul caruia se initiaza o procedura de recunoastere si/sau executare a acestora, dandu-se insa si Guvernului posibilitatea ca in situatii temeinic justificate sa acorde altei institutii aceasta competenta. Ministerul Finantelor Publice se va subroga in toate drepturile si obligatiile aferente litigiilor aflate pe rolul Curtii de Arbitraj Internationale a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii sau pe rolul altui tribunal arbitral international, atunci cand prin cererile de arbitrare sunt invocate clauze care se refera la protectia reciproca a investitiilor din tratate internationale la care Romania este parte. Exceptie fac litigiile in care au fost desemnate alte institutii publice pentru a asigura reprezentarea juridica pana la data intrarii in vigoare a actului normativ adoptat astazi.

  • Ordonanta de Urgenta pentru ANAF si marii contribuabili

O alta prevedere a actului normativ vizeaza activitatea de administrare fiscala a marilor contribuabili, care va fi realizata de Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, structura cu personalitate juridica infiintata in subordinea ANAF. Organizarea si functionarea acestei structuri se vor reglementa printr-o Hotarare de Guvern. Personalul Directia Generale de Administrare a Marilor Contribuabili se va prelua in cadrul noii structuri.