Oricine pune o persoana in situatie de inferioritate in temeiul apartenentei sale politice infaptuieste o contraventie si va fi amendat cu pana la 60.000 lei. Prevederea face parte din proiectul de lege initiat de Liviu Dragnea, inregistrat la Senat in aceeasi luna in care a inceput judecarea apelului in dosarul in care Dragnea a fost condamnat la un an inchisoare cu suspendare si in aceeasi luna in care si-a depus candidatura pentru presedintia PSD. Este un proiect impotriva presei care scrie despre coruptii din politica, dar "formulat foarte hot, astfel incat politicienii se baga sub pulpana categoriilor defavorizate", a declarat pentru HotNews.ro Sorin Ionita, Expert Forum. Vezi mai jos si pozitia Centrului pentru Jurnalism Independent.

Liviu DragneaFoto: Agerpres
  • Deputatul Liviu Dragnea, presedinte interimar al PSD si candidat pentru sefia plina a partidului, a depus la Senat luna aceasta un proiect de lege care prevede amenzi intre 1.000 si 60.000 lei pentru Defaimare sociala.
  • Ce prevede, printre altele, proiectul lui Dragnea:
  • Art. 19 - (1) Defaimarea sociala constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 30.000 lei, daca vizeaza o persoana fizica, respectiv cu amenda de la 2.000 lei la 60.000 lei, daca discriminarea vizeaza un grup social.
  • Art. 1. - d) Defaimare sociala - fapta sau afirmatia prin care o persoana este pusa in situatie de inferioritate pe temeiul apartenentei sale la un anumit grup social.
  • c) Grup social - categorie de persoane care se disting din punct de vedere social prin una sau mai multe trasaturi de gen, varsta, rasa, religie, origine etnica, limba materna, traditii culturale, apartenenta politica, orientare sexuala, origine sociala, avere, dizabilitati, boala cronica necontagioasa sau infectie HIV/SIDA.

Sorin Ionita, Expert Forum: Este impotriva presei si a oricui se exprima in spatiul public

Sorin Ionita

Sorin Ionita

Foto: Agerpres

Contactat de HotNews.ro, Sorin Ionita, partener fondator al think tank-ului Expert Forum, a declarat ca proiectul de lege este unul "in primul rand anti-presa, dar nu numai. Este impotriva presei si a oricui se exprima in spatiul public, pentru ca introduce o versiune de corectitudine politica ce e mult mult exagerata si nu cred ca gasesti echivalent in alte tari. Poate in Marea Britanie, care este notorie pentru faptul ca toti oligarhii se duc acolo pentru ca pot sa dea in judecata orice jurnalist care scrie nu stiu ce, dar acolo exista alte contrabalansari".

"Proiectul este formulat foarte hot, astfel incat politicienii se baga sub pulpana categoriilor defavorizate", a avertizat Ionita. Acesta a precizat ca "daca initiativa venea de la vreo organizatie feminista sau de aparare a drepturilor romilor", ar fi putut deschide calea dezbaterilor, "dar vine de la un om fara credibilitate si fara antecedente de actiuni in aceasta zona, deci normal ca lumea este suspicioasa si se intreaba: dar ce i-a venit?"

"Probabil ca va spune ca este noua directie a partidului, dar este un instrument util pentru politicieni, ca banuiesc ca se aplica si pe Facebook, deci ni se aplica tuturor. Tot ce este definit de instanta ca spatiu public va fi sub imperiul acestei legi, deci prinde si bloggeri, si comentatori pe Facebook", a avertizat specialistul Expert Forum.

Acesta a declarat pentru HotNews.ro ca, daca Liviu Dragnea va fi ales la congres presedintele PSD, atunci "va trebui sa dea o directie, sa spuna niste lucruri despre viziuni si probabil ca asta este parte din noua viziune a PSD-ului. Cred ca a avut niste consultanti destul de destepti, care i-au spus ca acum la moda in afara la stanga e corectitudinea politica, deci faci un proiect si defilezi cu el prin Vest, iar acasa te aperi de oricine scrie despre tine. Mai ales ca in Romania nu este ca in Marea Britanie, unde in partide sa existe corupti ca expectii individualizate. In Romania exista bucati bune din partide, este o problema de sistem".

"Plus ca se mai inventeaza niste posturi, se mai creeaza un centru, ceea ce nu e rau, nu?", a continuat Sorin Ionita, referindu-se la infiintarea Departamentului pentru Promovarea Demnitatii Umane si Tolerantei pe care proiectul de lege o prevede ca institutie care sa aplice sanctiunile pentru defaimarea sociala.

Fondatorul Expert Forum spune ca "nu ar trebui sa treaca aceasta lege, ar trebui sa fie oprita, insa cred ca este o incercare foarte inteligenta de a suci si a aplica prost o viziune despre corectitudine politica, care poate ca isi are rostul la un anumit moment dat. O folosesti pentru a apara nu grupurile defavorizate, ci ca la Ombudsamn - care este folosit de domnul Ciorbea pentru a-l spala pe cel mai bogat si conectat primar al tarii, si atat. Ala are nevoie de avocatul poporului, altcineva n-are. Este aceeasi situatie. Legea asta sa nu ne imaginam ca poate fi folosita altfel decat asa, selectiv, pentru cine trebuie. Nu va ajuta saracimea sau partile discriminate. Asta il preocupa pe domnul Dragnea acum: discriminarea".

Centrul pentru Jurnalism Independent: Consideram nejustificata distinctia facuta intre demnitatea unui individ si cea a unui grup social

Ioana Avadani

Ioana Avadani

Foto: Bety Blagu / HotNews.ro

Contactata de HotNews.ro, Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), a pus la dispozitia redactiei punctul de vedere al CJI asupra acestui proiect de lege.

Este "un scop nobil servit prost", sustine organizatia. "Intentia initiativei legislative este aparent clara: protejarea demnitatii umane. Iar reactiile din spatiul public romanesc - in special cele din ultimul timp, motivate de criza refugiatilor din Orientul Mijlociu - dovedesc ca o reactie la nivel de guvern/ de politici publice este necesara si oportuna", se arata in pozitia CJI.

"Consideram insa ca 'legea' nu este cel mai potrivit vehicul pentru acest lucru, iar modul in care arata acest proiect de lege ne da dreptate: este un text eclectic, care baga sub aceeasi aripa juridica educatia, mass media, CNCD, etc", sustin reprezentantii Centrului pentru Jurnalism Independent.

"Definitia 'defaimarii sociale' este, in opinia noastra, mai slaba decit cea care apare in OG 137/2000, care reglementeaza domeniul anti-discriminarii. De exemplu, propusul proiect de lege sanctioneaza 'fapta prin care o persoana este pusa intr-o situatie de inferioritate pe temeiul apartenentei sale la un anumit grup social'. Termenul este extrem de evaziv si fara temei juridic. OG 137/2000 vorbeste de limitarea exercitarii drepturilor, drepturi prevazute in Constitutie. Ar fi interesant de vazut cum va gestiona statul, daca acest proiect este aprobat, 'situatia de inferioritate' a celor saraci - caci averea este unul dintre criteriile propuse pentru definirea grupurilor sociale", continua CJI.

Centrul considera "nejustificata distinctia facuta intre demnitatea unui individ si cea a unui grup social(lezarea demnitatii unui grup social - contructie abstracta - este pedepsita mai grav decit fapta comisa impotriva unei persoane) si excesiv timpul de 3 ani in care cel lezat poate face plingere. Documentele internationale in domeniul drepturilor omului vorbesc de drepturi individuale, deci 'demnitatea unui grup' este greu de definit si sustinut juridic".

"In conditiile in care institutiile publice de media au redactii specializate pentru minoritati, obligatia de a rezerva 1% din timpul lor de emisie pentu promovarea tolerantei fata de diferentele de grup este inoperanta. Daca vrem cu adevarat rezultate, promovarea diveristatii (termen pe care il preferam celui de 'toleranta') ar trebui sa fie o politica generala a posturilor publice, parte a tuturor programelor", sustine institutia condusa de Ioana Avadani.

CJI saluta "prevederile referitoare la cresterea interesului si a obligatiilor scolilor de a promova diversitatea. Credem insa ca toate prevederile din proiectul de lege pot fi rezolvate prin Legea Educatiei sau, si mai simplu, prin initiative ale Ministerului Educatiei, programe specifice, etc".

"Nu in ultimul rind, observam o dublare a sarcinilor la nivelul CNCD si asteptari nerealiste de la noul infiintatul Departament pentru Toleranta si Demnitate Umana. Cu doar 10 posturi in schema, acesta ar urma sa faca monitorizari si controale la nivelul intregii administratii publice , in plus fata de celelalte atributii ale sale", avertizeaza organizatia non-guvernamentala.

CJI afirma ca "nevoile sociale la care incearca acest proiect sa raspunda sunt reale si urgente. Consideram insa ca ele ar putea fi mai bine rezolvate printr-o politica publica trans-departamentala, printr-un angajament ferm si sincer al guvernului si administratiei publice pentru promovarea diversitatii, prin alocarea de fonduri suficiente pentru schimbarile propuse (benefice si de salutat) si prin consolidarea institutiilor deja existente si functionale (CNCD). Consideram ca, in prezent, Codul Civil si OG 137/2000 confera suficiente mijloace de remediere celor care se simt lezati. Si in acest caz, ca si in altele, incercam sa corectam printr-o lege ceea ce ce nu merge in aplicarea legislatiei deja existente".

Traseul legislativ al proiectului de lege

Proiectul de lege privind promovarea demnitatii umane si tolerantei fata de diferentele de grup il are ca initiator pe deputatul PSD Liviu Dragnea. A fost inregistrat la Senat pe 21 septembrie 2015 si a fost trimis pentru aviz la Consiliul legislativ, precum si la Guvern pentru obtinerea unui punct de vedere.

Descarca de aici proiectul de lege privind promovarea demnitatii umane si tolerantei fata de diferentele de grup - initiat de Liviu Dragnea

Descarca de aici Expunerea de Motive

Vezi traseul legislativ al proiectului

Citeste si: