Nu poate renunta scoala romaneasca la invatarea bazata pe memorarea mecanica? Mircea Miclea critica modul in care vor fi evaluati copiii de la clasa pregatitoare: Fisele de evaluare pun accent pe memorare, in loc de abilitati

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Vineri, 17 aprilie 2015, 10:06 Actualitate | Esenţial

Mircea Miclea
Foto: Agerpres
Fisele de evaluare a copiilor la finalul clasei pregatitoare ar trebui sa verifice competentele emotionale, sociale, de autoreglare, de psihomotricitate, pentru ca restul cunostintelor elevul le poate dobandi usor ulterior. Cercetarile stiintifice arata ca cel mai bun predictor pentru reusita in clasele I-IV sunt exact aceste competente: copilul sa invete sa isi gestioneze furia, sa respecte regulile, sa fie autonom in a rezolva sarcini, a declarat pentru HotNews.ro psihologul Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei. Acesta a precizat ca fisele nu ar trebui sa evalueze cate cunostinte are copilul de 6-7 ani la religie, la romana, cunostinte care se pot dobandi foarte rapid, intr-o luna de scoala.
  • Aceasta evaluare la finalul clasei pregatitoare este prevazuta de Legea Educatiei, care la articolul 74 spune ca este vorba despre "un raport de evaluare a dezvoltarii fizice, socioemotionale, cognitive, a limbajului si a comunicarii, precum si a dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor de invatare".
Contactat de HotNews.ro, psihologul Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, fost presedinte al comisiei prezidentiale pentru educatie care a elaborat legea educatiei nr. 1/2011 si profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai, a explicat ce ar trebui sa evalueze, de fapt, Ministerul, atunci cand copiii termina clasa pregatitoare.  

"Datele de cercetare arata ca, la aceasta varsta, dezvoltarea copilului se face pe mai multe axe: emotionala, sociala, cognitiva, de autonomie personala, de psihomotricitate si de temperament. Pentru fiecare dintre aceste dimensiuni, sunt date de cercetare care stabilesc clar pentru fiecare varsta ce inseamna normalul si ce inseamna intarzierea in dezvoltare; aceasta fisa ar trebui sa puna accent exact pe competentele emotionale, sociale, de autoreglare, de psihomotricitate, autonomie personala si dezvoltarea personalitatii. Pentru ca cercetarile arata ca cel mai bun predictor pentru reusita in clasele I-IV sunt exact aceste competente", a declarat pentru HotNews.ro Mircea Miclea.

Psihologul a explicat ca "una dintre competente este cea de autoreglare emotionala, ceea ce inseamna ca elevul de 6 ani sa invete sa isi gestioneze de exemplu furia, alta este complianta la reguli - capacitatea copilului sa inteleaga si sa respecte regulile. Daca nu dobandeste aceste abilitati pana la intrarea in scoala, chiar daca are un invatator foarte bun, copilul nu va profita in scoala de el, pentru ca are complianta foarte scazuta, deci capacitatea lui de a respecta reguli. Fisa ar fi trebuit sa evalueze aceste competente, despre care cercetarile au aratat ca sunt critice, si nu cate cunostinte are la religie, la romana, care se pot dobandi foarte rapid, intr-o luna de scoala".

"Ei, din fericire, nu au scos paragraful din lege, dar nu l-au inteles. Fisa ar trebui sa puna accent pe capacitatea elevului de a intelege emotiile celuilalt, de a-si gestiona propriile emotii, si pe competentele sociale, pe abilitatea de a rezolva conflicte, de a respecta reguli, de autonomie personala - adica sa vezi cat de autonom e copilul in a rezolva sarcini singur si sunt scale pentru masurarea acestora, asa ca evaluezi exact dimensiunile relevante pentru succesul scolar in clasa I-IV", a continuat fostul ministru.

Miclea a declarat ca "fisele acestea sunt instrumente in baza carora, apoi, sa spui exact ce trebuie sa faca educatorul, parintele si daca e cazul sa apeleze la un specialist pentru a remedia intarzierea in dezvoltare. Sunt fundamentate, validate stiintific".

"Finlandezii exact pe asta merg: pe competentele emotionale, sociale, pentru ca restul cunostintelor copilul le poate dobandi usor ulterior", a adaugat Mircea Miclea.

Fostul ministru a avertizat ca, in forma in care Ministerul a realizat aceste fise, "nu sunt predictibile elementele pe care ei le-au pus insa acolo. Este o evaluare care nu va fi foarte informativa pentru invatator si nu il va ajuta pe copil in dezvoltarea personala".

"M-am bucurat totusi cand am vazut aparitia fiselor, dar m-am intristat ca nu au inteles nimic. (...) Se poate remedia, pentru ca e totusi un ordin de ministru, iar daca ministrul vrea aceste date stiintifice, poate modifica ceea ce a dat. Daca nu, stam si punem cu pixul pe ce vrem", a afirmat Mircea Miclea.

"Premisa este ca trebuie sa te intereseze ce se intampla in stiinta, ori evaluarea asa cum este conceputa este strict pe continuturi curriculare si nu pe abilitati, in conditiile in care psihologia dezvoltarii spune ca abilitatile trebuie dezvoltate acum, la aceasta varsta. Cunostintele tin de memorie, sunt usor de dezvoltat ulterior. Deci aceste fise pun din nou accent pe memorare, in loc de abilitati", a explicat Miclea.

Ce spune Legea Educatiei:

Art. 73
(1) Portofoliul educational cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor inscrisuri obtinute in urma evaluarii competentelor dobandite sau a participarii la activitati de invatare, in diferite contexte, precum si produse sau rezultate ale acestor activitati, in contexte de invatare formale, nonformale si informale.
(2) Portofoliul educational este elementul central al evaluarii invatarii. Utilizarea lui debuteaza incepand cu clasa pregatitoare si reprezinta cartea de identitate educationala a elevului.

Art. 74
(1) La finalul clasei pregatitoare, cadrul didactic responsabil intocmeste, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, un raport de evaluare a dezvoltarii fizice, socioemotionale, cognitive, a limbajului si a comunicarii, precum si a dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor de invatare.

Potrivit rapoartelor de evaluare tip realizate de Ministerul Educatiei si publicate acum 2 zile in Monitorul Oficial, la Comunicare in limba romana invatatorii vor consemna, de exemplu, daca elevul din clasa pregatitoare poate sa recunoasca cuvinte uzuale scrise cu litere mari si mici de tipar sau daca stie sa scrie mesaje simple.

La Limba straina, invatatorii vor completa, printre altele, daca elevii reactioneaza la salut si raspund la o intrebare scurta, simpla si clara, daca stiu numele unor obiecte, daca pot invata scurte poezii sau cantece, cu sprijinul profesorului, daca pot sa spuna in limba respectiva cum se numesc, ce varsta au, daca participa la jocuri de comunicare in care creeaza rime sau mesaje scurte.  

La Matematica si explorarea mediului, invatatorii vor scrie in raportul de evaluare daca elevul stie numerele de la 0 la 31, daca poate sa compare aceste numere, sa le ordoneze, sa faca adunari si scaderi cu pana la 5 elemente dintr-o multime data. De asemenea, profesorul va verifica daca elevul identifica patratul, triunghiul, dreptunghiul, cercul, cubul, sfera, daca poate identifica relatii de tipul "daca... atunci" intre doua evenimente succesive, precum si alte informatii.     

Citeste pe larg:


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
14723 vizualizari
  • +11 (23 voturi)    
    Asta e invatamantul comunist, (Vineri, 17 aprilie 2015, 10:21)

    Romania, tara pomanagiilor [utilizator]

    niciunul din cretinii din minister nu vrea sa schimbe ceva, fiindca:

    1) ar insemna sa munceasca
    2) isi pun parintii comunisti in cap "ca eu asa am invatat la scoala"
    3) cu "metoda" actuala copiii sunt bine indoctrinati pentru invatarea mecanica, atat de pretuita de statul roman si haideti sa recunoastem ca asta e de fapt obiectivul, sa faca din copii niste oameni manipulabili

    E doar o alta pagina din cartea "P$D - Umbra lui Iliescu la Cotroceni".
    • -6 (10 voturi)    
      Si vesticii merg pe invatarea mecanica. (Vineri, 17 aprilie 2015, 11:17)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui Romania, tara pomanagiilor

      In contrast cu talmes-balmesul care se vrea emaninicipat al invatamintului actual, la cursurile particulare dupa curicula Cambridge se invata temeinic, fiecare cuvint din dictionar se scrie de zece ori cu tot cu traducere, iar rezultatul e spectaculos.

      Depinde ce vrem: vrem rezultate, copii educati, chiar invatati, sau doar smecheri plictistiti si blazati, cel mult diletanti?
      • -2 (6 voturi)    
        carte (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:07)

        bebe [anonim] i-a raspuns lui D-or

        se ocoleste subiectul, dar in UK exista peste 100 de universitati si foarte multe din ele, care sunt la coada clasamentului in topul clasificarii reprezinta fabrici de diplome pe bani. cum avem si noi spiru haret, bioterra, maiorescu si alte asa zise universitati particulare, fara examene serioase de admitere, unde cu bani cumperi o diploma In UK exista multe asemenea scoli superioare care isi spun universitati, unde esti admis pe baza de scrisoare de intentie, o formalitate, taxa scolara si bani pentru intretinere. asta e lumea in care traim. scoala ca pe vremuri, cu examene grele de admitere pe care doar cei care invatau foarte bine le treceau cu brio, rar mai intalnesti. azi. ai carte ai parte......vrajeala pentru fraieri.
        • +2 (2 voturi)    
          handi.. (Vineri, 17 aprilie 2015, 16:13)

          Zalmoxis [utilizator] i-a raspuns lui bebe

          ... e vorba de clasele primare nu de universitati!
      • +2 (4 voturi)    
        limba (Vineri, 17 aprilie 2015, 14:01)

        e.o. [utilizator] i-a raspuns lui D-or

        Una e să te pui pe învățat limbi străine și complet altceva să înveți geografie, biologie, etc, etc.
    • 0 (14 voturi)    
      invatamant neocapitalism (Vineri, 17 aprilie 2015, 11:19)

      dada [anonim] i-a raspuns lui Romania, tara pomanagiilor

      bai cretinule. pe vremea comunismului se facea carte, nu ca acum. examenele la liceu sau facultate erau grele si intre copii exista concurenta. azi faci spiru haret si esti intelectual...dar ce sa explici asta unor boi!
      • +9 (11 voturi)    
        Cata dreptate ai ! (Vineri, 17 aprilie 2015, 12:51)

        Ionut [anonim] i-a raspuns lui dada

        Si din acest motiv atatea generatii scolite dupa standardele inalte ale comunismului au adus societatea romaneasca pe culmile sucesului ! Va multumim !
        • +1 (7 voturi)    
          bac (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:28)

          tineri inculti [anonim] i-a raspuns lui Ionut

          despre generatiile de azi care nu sunt in stare sa treaca bacul, ce ai de spus?
          • +5 (5 voturi)    
            din pacate (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:40)

            Ionut [anonim] i-a raspuns lui tineri inculti

            aceste generatii sunt victimile sistemului creat de generatiile amintite de mine de mai sus. Cand toti pica bacul, nu prea mai poti sa invinuiesti elevul, asta e clar.
            • -1 (5 voturi)    
              generatii (Vineri, 17 aprilie 2015, 14:44)

              om [anonim] i-a raspuns lui Ionut

              generatiile de care vorbesti sunt parintii sau bunicii tai, care au invatat, au muncit o viata si te-au crescut, te-au hranit si te-au dat la scoala. au construit uzine, orase, hidrocentrale, drumuri si scoli. sa-i omoram!
            • -1 (3 voturi)    
              ..se pare ca si tu.. (Vineri, 17 aprilie 2015, 16:18)

              Zalmoxis [utilizator] i-a raspuns lui Ionut

              l-ai picat. Hai, recunoaste!
              Ai fost macar de curiozitate in vreun liceu ca sa vezi cat de indolenti si "tupeisti" sunt elevii?
              Oare din ce cauza? De la cine au invatat? De la profesori?
              • 0 (0 voturi)    
                Ati inteles ... nimic (Sâmbătă, 18 aprilie 2015, 17:13)

                Ionut [anonim] i-a raspuns lui Zalmoxis

                Majoritatea din cei care comenteaza la acest articol nu au habar despre calitatea invatamantului. Despre flexibilitate, dinamica, creativitate. Voi vedeti doar nesimtiti, tupeisti, prost crescuti. Tupeul si nesimtirea s-au invatat in general acasa, de catre "baiatu lu tata", cu ta-su ala prost, care nu a stiut sa il educe si l-a transformat intr-o beizadea "libera". Sistemul de invatamant romanesc nu e vina elevilor. Ei invata ce vad. Vina incepe de la Legea Educatiei Nationale, la cadre didactice prost pregatite (suplinitori care nu au nicio treaba cu scoala), la parinti. Incercati sa vedeti padurea de copaci, sa intelegeti ce inseamna BUNE PRACTICI, sa luam ce este bun dintr-o parte si din alta si sa implementam in sistemul educational romanesc. Problemele din invatamantul preuniversitar se perpetueaza si la facultate si avem absoventi pe banda rulanta cu competente 0, care se plang ca sunt muritori de foame cu diploma. Din cauza celor ingusti in gandire, ca voi, s-a ajuns la aceasta situatia. Va comportati mai rau decat pensionarii care bombane in autobuz pentru ca nu intelegeti nevoie de schimbare.
          • +2 (4 voturi)    
            Generatiile de azi (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:48)

            MGFX [anonim] i-a raspuns lui tineri inculti

            Faptul ca generatiile de azi nu pot trece bacul e cel mai bun exemplu ca sistemul comunist de a face scoala nu e bun de nimic. Pur si simplu nu ajuta cu nimic la dezvoltarea copilului.
            • +1 (5 voturi)    
              Dar de ce e comunist sistemul de azi? (Vineri, 17 aprilie 2015, 14:24)

              D-or [utilizator] i-a raspuns lui MGFX

              Dimpotriva. E fleaura. Fara banci, fara uniforme, fara manuale clare, ci doar "optionale", fara rigoare, fara tinuta, fara respect. Nu formeaza nici specialisti, nici profesionisti. Doar taietori de frunze pe banii parintilor gen management, comunicare, psiho-, socio-, etc.
              Fie viitori someri cu ifose (absolventii de private), fie semi-analfabeti viitori pesti, capsunari, prostituate.

              Unde e comunismul aici? Ori nu aveti logica, ori marsati pe intoxicare.
            • 0 (0 voturi)    
              generaäiile de azi (Duminică, 19 aprilie 2015, 21:07)

              IAD [anonim] i-a raspuns lui MGFX

              Măcar în sistemul comunist erau opriţi de bine de rău la clasa a 10-a, după care puteau frecventa o profesională şi învăţa o meserie în care aveau posibilitatea să se specializeze. (aţi mai auzit dvs. de posibilitatea de a deveni azi maistru cofetar azi?) În zilel noastre sunt împinşi degeaba toţi care vor sau nu până în bac, nu-i de mirare că nu-iau!
    • -3 (9 voturi)    
      ... (Vineri, 17 aprilie 2015, 11:31)

      Nautilus [anonim] i-a raspuns lui Romania, tara pomanagiilor

      O anumită ţară, mare putere economică, are înrădăcinat obiceiul memorării robotice, papagaliceşti, de câteva mii de ani de când e ea pe lume. Aşa învaţă ei până şi limbile străine, fraze prefabricate, învăţate ca pe poezii :)
  • +6 (16 voturi)    
    si cand le spui asta profesorilor si invatatorilor (Vineri, 17 aprilie 2015, 10:32)

    alin [anonim]

    si cand le spui profesorilor si invatatorilor ca scoala trebuie sa isi mute formatea dinspre memorare spre formarea unor abilitati cu cat sunt mai in varsta cu atat sar mai mult in sus
    • -1 (1 vot)    
      intrebare (Sâmbătă, 18 aprilie 2015, 12:48)

      ion [anonim] i-a raspuns lui alin

      De ce nu dai examen ca sa intri in invatamant si sa aplici , cu succes , metodele tale destepte de "pregatit" copii pentru viata?
  • +11 (19 voturi)    
    Mircea Miclea e profesionist (Vineri, 17 aprilie 2015, 10:38)

    _CK_ [utilizator]

    Pe el mi-l doresc la Ministerul Educaţiei.
    • -3 (3 voturi)    
      @CK (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:41)

      Dana EugeniaMoinescu1 [anonim] i-a raspuns lui _CK_

      io cred ca tu esti prieten cu monta ... si o sa-l faci ministru ;)

      omul asta nu ar face fata, el stie si ce e performanta, si ce e sistemul privat (firma "psi") si l-ar respinge "sistemul" - adica de la el (si consilierii lui) in jos, TOTI neo-crypto-comunistii carora le-ar tremura scaunele :)
      • +3 (3 voturi)    
        Il respinge sistemul ? (Vineri, 17 aprilie 2015, 17:25)

        _CK_ [anonim] i-a raspuns lui Dana EugeniaMoinescu1

        Poate ca o sa respingem noi sistemul punand oameni ca el. Sistemul nu o sa se schimbe daca nu punem profesionisti. Asa ca... tu pleci din start cu ideea ca nu merita incercarea ? Cum altfel sa vina schimbarea? Inclusiv noi ar trebui sa lucram la propria mentalitate :-)
  • -3 (7 voturi)    
    competentele emotionale... (Vineri, 17 aprilie 2015, 10:46)

    leeloo2 [utilizator]

    "competentele emotionale, sociale, de autoreglare, de psihomotricitate" sunt verificate la gradinita cand trece la scoala de obicei.
  • +5 (9 voturi)    
    Terminati cu prostiile si experimentarile idioate (Vineri, 17 aprilie 2015, 11:05)

    D-or [utilizator]

    De dragul profitului editorilor, al comisioanelor si in detrimentul copiilor si al scopului educatiei, s-au tiparit tone de manuale facultative, auxiliare, competente, culegeri, caiete speciale, etc. Profesorii le comanda pentru comisioane si apoi se straduiesc sa le parcurga cumva.

    Rezulta un talmes-balmes in care informatia esentiala este atit de bine ascunsa, incit copilul o rateaza.

    Apoi, nu se tine cont de caracteristica proceselor de invatare. Pina pe la 14-15 ani, creierul uman retine informatia direct, ca atare. Apoi, asimilarea directa devine anevoioasa si se trece la invatarea logica.

    Deci, in clasele mici informatia trebuie atent selectata pe ceea ce este fundamental si prezentata clar si succint.

    Pe vremea mea, a ceauseilor, pina la sfirsitul clasei a doua se invatau si inmultirea si impartirea, temeinic, pentru toata viata.

    Acum, copii fac 3 ani de gradinita, un an pregatitor si invata inmultirea intr-a treia, iar impartirea intr-a patra. 7-8 ani de scolarizare pentru tabla inmultirii.
    Si nici macar nu o invata cum trebuie, nu aduna nimeni 7 de 9 ori de fiecare data, asa cum cereau manualele. Dupa un an de exercitii stupide si inutile, l-am pus pe fiu-miu sa o "toceasca" si a invatat-o instant.
  • -6 (12 voturi)    
    Sunt curios (Vineri, 17 aprilie 2015, 11:24)

    Un cititor [utilizator]

    Cum și unde a învățat dl. Miclea de-a ajuns așa deștept încât să dea sfaturi altora? Prin abiltăți sau prin memorare?
    • +2 (2 voturi)    
      @ cititor (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:41)

      Dana EugeniaMoinescu1 [anonim] i-a raspuns lui Un cititor

      spre deosabire de tine, curajosul anonim, prin ambele
      • -4 (4 voturi)    
        Ce-am vrut să spun, de fapt (Vineri, 17 aprilie 2015, 14:37)

        Un cititor [utilizator] i-a raspuns lui Dana EugeniaMoinescu1

        Noi nu știm ce să facem cu viața noastră și ne găsim să dăm sfaturi altora. Cât despre curajul manifestat la adapostul anonimatului, ce să spun; nu cred că aici e o platformă onestă și necenzurată pentru exprimarea opniilor. În particular însă sunt pregătit să am o dezbatere ( constructivă) pe orice temă.
  • +5 (11 voturi)    
    Consideratii! (Vineri, 17 aprilie 2015, 11:28)

    hotnewsfil [utilizator]

    Formarea cetatenilor, din primii ani ai vietii lor!
    Va rog sa accesati: htt://www.wwu.edu/depts/csl/download/CR_guide.pdf. Cuprinde : "A practical Guide for Integrating Civic Responsibility into the Curriculum". Acest ghid este folosit in scolile din SUA, pentru educarea civica a elevilor.
    In legatura cu relatia scoala-religie, se pot face urmatoarele consideratii :
    Religia nu trebue sa fie inclusa in programul scolar. Sa fie inclusa istoria religiilor mai importante - cele care au influentat dezvoltarea generala a societatii omenesti.
    NU prezentei icoanelor in clasele de invatamint.
    DA Educatiei Civice, de nezdruncinat, pe viata.
    DA responsabilitatii civice.
    Prima lectie, repetata mereu, trebue sa fie "cum sa invatati"-metoda de a invata, incepind cu esentialul pe care, apoi,cel ce invata, sa brodeze detatiile, orientate tot timpul pe structura esentiala.
    Cea mai mica nota trebue sa se dea celui "prins" ca a tocit, ca e papagal, ca nu stie sa desprinda esentialul dintr-un text, ca pune pe prim plan detaliile, ca nu a meditat asupra textului pe care pretinde ca l-a invatat.
    Stiinta, priceperea de a invata ceva, atit de straina scolii romanesti, trebue sa fie insusita, in primul rand, de profesori, sa fie o conditie eliminatorie a licentierii lor ca educatori, invatatori sau profesori de toate gradele.
    Daca n-au timp suficient sa predea o lectie, daca n-au spatiu suficient pentru a scrie textul unei lectii (in carti), profesorii trebue, in mod obligatoriu, sa trateze complet esentialul, folosirea economicoasa a detaliilor trebuind sa fie inclusa numai in masura strict necesara intelegerii esentialului.
    In jurul esentialului trebue sa se construiasca intreaga lectie.
    Un "esential" bine predat si bine inteles il inarmeaza pe omul-elev cu un instrument strict necesar pentru a-si construi o cariera, pentru o dezvoltare spirituala trainica si pentru a deveni un cetatean veritabil in tara sa si in intreaga lume, solid ancorat in realitatea vietii, capabil
    • -5 (5 voturi)    
      Ai uitat sa-l citezi pe Lenin, (Vineri, 17 aprilie 2015, 12:38)

      Un cititor [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      colegule!
      • +1 (1 vot)    
        @cititor (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:43)

        Dana EugeniaMoinescu1 [anonim] i-a raspuns lui Un cititor

        profund! ca pro-cap, de unde ?!
  • +5 (5 voturi)    
    Consideratii! CONTINUARE! (Vineri, 17 aprilie 2015, 11:29)

    hotnewsfil [utilizator]

    , capabil sa discearna deliberat, prin vointa proprie, bine orientat, stapan pe el, demn, celula valoroasa a societatii umane, in deplin acord cu societatile de toate speciile de pe pamant (si cu cea a firelor de iarba, a cateilor,.). Sa generalizam raspandirea stiintei invatarii, a 'filozofiei' invatarii! Materia predata elevilor trebue sa se refere permanent la legatura acesteia cu viata reala, actuala, sa dea convingere elevilor ca invata ceva util. Materiile trebue sa se sprijinereciproc, sa se refere una la alta, maximum posibil, ca in viata reala. Profesorii sa scrie carti de invatamant pentru elevi, nu pentru alti profesori, care sa fie proprii capacitatii de intelegere si interesului elevului, nu ca factor de competitie intre profesori.
    • -2 (4 voturi)    
      despre invatatura (Vineri, 17 aprilie 2015, 12:57)

      van kiparos [anonim] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Trecerea fiecaruie dintre noi prin scoala , cu mai mult/mai putin succes in viata , precum si preocuparile legate de reusitele scolare ale copiiilor nostri ne face intr-o oarecare masura sa ne dam cu parerea in legatura cu tema in discutie.
      # Memorizarea isi are rostul ei , indiferent daca este mecanica sau logica , desi ultima ar fi mai indicata , insa poate ca nu tyotdeauna si la orice varsta poate avea loc.Trebuie ca fiecare copil sa inventeze roata?Eu cred ca e necesara cunoasterea si retinerea in minte a unor elemente arhicunoscute , esentiale , fara sa le descoperim noi , ci doar sa ne bucuram ca altii au facut-o.Invatarea prin descoperire nu prea poate avea loc pe un teren gol. Ea trebuie indrumata , dar si pregatita prin anumite elemente de catre indrumator (dascal/parinte). Nu orice copil va sari ca ars , tasnind din cada , exclamand "evrika !".
      #Experti in educatie spun ca alegerea suportului in prezentarea unei teme pe care o preda dascalul trebuie facuta cu foarte mare atentie si adecvat varstei elevului : non multa , sed multum. Dascalii de valoare ataca putine probleme intr-o lectie , dar acestea sunt disecate in amanunt , sa poata constitui trepte de abordare individuala din partea elevului.
      # Despre dl. Miclea am retinut ca a fost un favorit al d-lui Basescu , iar din declaratiile d.sale din vremea cand era ministru imi amintesc zicerea ca in perioada studentiei sale sapa gropi in cimitirul din Cluj , bea de rupea si mai dormea si prin santuri.
  • -3 (5 voturi)    
    Sunt de acord partial cu domnul Miclea! (Vineri, 17 aprilie 2015, 12:21)

    EuSiCuMine [utilizator]

    Sunt de acord ca ar trebui sa existe la clasele mici si o evaluare a dezvoltarii generale a copilului(psihologica): "dezvoltarea copilului se face pe mai multe axe: emotionala, sociala, cognitiva, de autonomie personala, de psihomotricitate si de temperament."
    Dar la scoala copiii parcurg pentru invatare niste programe scolare. In urma parcurgerii acestor programe dobandesc niste cunostinte si deprinderi, iar memorarea are un mare rol in acest proces. Cum ar arata lumea daca oamenii nu si-ar folosi memoria deloc. De exemplu, cum ai putea sa faci statistici daca tu nu stii nici macar numerele si operatiile aritmetice! Ori procesul de invatare nu este deloc usor asa cum spune domnul Miclea: "restul cunostintelor copilul le poate dobandi usor ulterior". "Restul cunostintelor" se dobandesc foarte greu si ne trezim ca la testele PISA avem elevi care nu inteleg un simplu text!
    Asa ca evaluati atat cunostintele, cat si starea de dezvoltare a elevului!
    • +1 (3 voturi)    
      reminder ... (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:45)

      Dana EugeniaMoinescu1 [anonim] i-a raspuns lui EuSiCuMine

      .... vorbim de clasa PREGATITOARE ... adica o faza care ar trebui sa ii PREGATEASCA pe copii pentru trecerea la urmatoarea etapa din viata: sa ii invete sa invete, nu sa ii invete sa toceasca ;)
      • -1 (1 vot)    
        Pai da, dar... (Vineri, 17 aprilie 2015, 16:24)

        EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui Dana EugeniaMoinescu1

        Dar si la clasa pregatitoare sunt programe scolare. Elevii sunt invatati literele de tipar de exemplu, dar nu primesc teme. Este o atmosfera mai relaxata, se face trecerea de la gradinita la scoala, se pune accentul pe joc... Dar, atata timp cat dobandesti niste cunostinte e bine sa fii testat din timp sa vedem ca le stapanesti, ca dupa aceea ne isterizam toti ca exista oameni in toata firea care abia buchisesc o propozitie, darmite sa o mai si inteleaga!
  • +4 (6 voturi)    
    Einstein ura "metoda de predare stupida, mecanica" (Vineri, 17 aprilie 2015, 13:57)

    CetateanLogat [utilizator]

    Scoala romaneasca distruge motivatia copiilor de a invata si le consuma tot timpul (celor care se incapataneaza sa "invete") cu memorarea de cunostinte inutile. Din aceasta cauza, obtinerea unei diplome (atestare formala) devine singurul obiectiv pentru majoritatea tinerilor romani.

    Motivatia cea mai importanta este cea data de dorinta de a cunoaste si nu cea legata de recunoasterea sociala. Adica nu trebuie sa memorezi informatii pentru a face parada de cunostintele pe care le ai, ci pentru ca iti folosesc la intelegerea subiectului care te pasioneaza. O mare parte a indivizilor inteligenti si creativi (cei care imping inainte limitele cunoasterii), carora le repugna memorarea de dragul memorarii, se vor pierde in anonimat si astfel societatea va pierde o resursa esentiala pentru progresul ei. Un exemplu celebru in acest sens este Einstein. Norocul omenirii este acela ca in cazul lui, finalul a fost unul fericit.

    Albert Einstein: "Si eu vream sa parasesc scoala ... principalul motiv era metoda de predare stupida, mecanica. Din cauza memoriei mele slabe pentru cuvinte, aceata metoda imi crea mari dificultati, a caror depasire imi parea fara sens. De aceea am preferat sa suport tot felul de pedepse decat sa invat sa turui pe de rost".

    Modern Science, 1896-1945 - Ray Spangenburg & Diane Kit Moser, pag. 28
  • 0 (2 voturi)    
    ce se face (Vineri, 17 aprilie 2015, 14:02)

    Vlad [anonim]

    Eu mi-am intrebat copilul care e in clasa pregatitoare si a facut gradinita cu limba engleza la particulara.

    Si i-am pus intrebari din materialul de evaluare.

    La romana e ok.

    La matematica e ok, cu mentiunea ca atunci cand l-am pus sa-mi identifice dreptunghiuri si patrate in mediul inconjurator a intampinat dificultati desi mi-a spus care e diferenta dintre un patrat si un dreptunghi si anume ca primul are laturile egale.
    Asta inseamna ca profesorii nu au fost interesati decat de intelegerea abstracta a fenomenului, adica de predarea de notiuni si nu s-au concentrat pe formarea si educarea copilului.

    La limba straina stie sa spuna partile corpului: cap si maini. Asta inseamna ca atat invatatorii cat si profesorii nu au avut obiective clare si nu s-au concentrat pe transferul unor abilitati lingvistice care sa-l ajute in relationare directa de tipul: cum te cheama, ce varsta ai, cum te simti. Asta inseamna din nou ca profesorii s-au concetrat, daca s-au concentrat intrucat nu e clar ca acele ore s-au facut, doar pe transferul de notiuni abstracte si pe parcurgerea programei.

    La religie a zis ca vine un domn si canta si invata despre sfinti si Dumnezeu si ca trebuie sa faca niste exercitii din caiete.

    La Arte Vizuale si abilitati practice trebuie sa deseneze
  • +4 (6 voturi)    
    model (Vineri, 17 aprilie 2015, 14:16)

    Vlad [anonim]

    Lucrurile sunt mult mai simple.

    Copilul meu nu a fost invatat nimic la scoala. In 4 ani: 3 de gradinita particulara si unul de scoala pregatitoare, in care a avut predare in limba engleza, stie sa numeasca bratele si capul.

    La scoala profesorii asteapta banii ca sa pregateasca copii. Asta e modelul. Daca si-ar face datoria, cat de cat la clasa copii ar invata ceva si in felul asta n-ar mai fi nevoie de meditatii. Dar la scoala profesorul umple tabla, copilul caietul si la sfarsit cine vrea sa invete trebuie sa plateasca banul. Asta e modelul promovat tacit. Simplu ...

    Cu astfel de oameni nu ai ce reguli si autoritate sa respecti. Modelul social este viciat format din lichele care formeaza incet si sigur urmatoarea generatie de ... lichele.

    Ca acest sistem sa se propage in continuare el trebuie ocultat. Nimeni nu trebuie sa stie ce se intampla de fapt, nimeni nu trebuie sa invete sa gandeasca si sa ia atitudine. Oamenii trebuie in schimb indobitociti sistematic de pe bancile scolii, minciuna ascunsa in timp ce ipocrizia se perpetueaza in toate institutiile si la toate nivelele decizionale: profesor, director, inspector, ministru, parlamentar, guvernant.

    Ipocrizia este cultivata in felul acesta si dusa la rang de arta prin instilarea valorilor crestine, care e clar ca fac parte doar din programa si nu din fiinta profesorilor, directorilor, inspectorilor, ministrilor, parlamentarilor, guvernantilor care vor doar supusi care sa le plateasca bani. Supunerea si atrofierea gandirii si vointii autonome sunt cheia ca acest cerc vicios sa subziste.
  • 0 (4 voturi)    
    Scoala romaneasca nu va renunta la memorare (Vineri, 17 aprilie 2015, 14:20)

    Dodo [anonim]

    Ca sa o faca ar trebui ca invatatorii, invatatorii acestora, parintii si bunicii lor sa fi facut o scoala orientate spre abilitati.

    In Romania probabil numai romii semi sau total nomazi urmeaza o astfel de educatie. Se cearta, danseaza, furtisigaresc, spun una si fac alta, de mici.

    Lumea "cu scoala" nu se poate obisnui cu gandul ca poti sa traiesti si fara sa stii toate poeziile "ca pe apa". Ca nu trebuie sa fii atat de curios incat sa strici jucarii, aparate, etc...Ca poti invata si daca vorbesti in clasa (cand mai bine te-ar invata sa vorbesti sisa-ti sustii logic argumentele).

    Copii intra in lumea viitorului prin smartphone-uri si laptop-uri lasand profesorii in urma. In loc ca scoala sa induca tehnolgia o sugruma. Nu e voie cu calculator (de calculat) la examene. Ca ce?

    Dactilografia nu e materie obligatorie desi altfel nu merg calculatoarele. Betisoarele insa....

    Mai e mult pana departe. Nu prindem. Nici nepotii nostrii.
  • +2 (2 voturi)    
    fise evaluare (Vineri, 17 aprilie 2015, 21:03)

    Mia [anonim]

    Dl.profesor Miclea are dreptate,dar se lupta cu morile de vant atata timp cat cei care le-au elaborat nu stiu nimic si din orgoliu nu apeleaza la specialisti.N-au inteles nimic nici din Raportul denumit Miclea care punea un diagnostic stiitific asupra invatamantului romanesc.Umbra d-nei A , fost ministru ba ntuie ,iar dansa nu pricepe nimic iar urmasii nici atat. Pacat mai sacrificam generatii si mai spunem ca invatamantul romanesc era perfect inainte de 89.
  • -2 (2 voturi)    
    Exemple si exemple... (Sâmbătă, 18 aprilie 2015, 10:38)

    Victor [anonim]

    ... de oameni care, prin munca lor individuala, au reusit sa ajunga mai sus decat ceilalti. Ce faci la scoala, faci la scoala, ce faci acasa, acolo este deosebit de important.

    Sunt oameni, buni pe domeniul lor de activitate, ingineresc, economic, administrativ etc, care au invatat atat in tara cat si in straintate, unii au ramas in tara, au invatat in plus, pentru ca nu te poti baza doar pe ceea ce scrii pe caiet la institutia de invatamant..

    Numai cine nu vrea, nu invata!

    Ca sa poti raspunde la intrebarea cliseu "Ce stii sa faci?", trebuie mai intai sa aplici ceea ce inveti, dar nu prea poti aplica asta la scoala(cand zic scoala, vorbesc in general de orice nivel de invatamant), poti sa fii contabil bun, dar sa ai si unde aplica ceea ce inveti, asta se face prin stagii de practica, doar nu ceri copii xerox de la firme in privinta.. chestinilor contabile, nu ma pricep..

    In inginerie, poti invata autocad 2D,3D la tine acasa, dar nu poti sa spui ca "uite, am proiectat piesa asta din mana mea", doar daca ai facut schema autocad dupa acea piesa, ca nu te duci la fabrica sa ceri acolo lui nea Gigel "uite, fa-mi piesa asta". Te poti uita la schema electrica a locuintei tale, dar atat, ca nu distrugi peretii casei ca sa pui altfel cablurile, sau sa le schimbi tu.. ca nu degeaba este pus sigiliul la contor, tocmai ca sa nu umble persoane neautorizate de distribuitorii de energie electrica..
  • -1 (1 vot)    
    Invatamantul e stapanit de 25 de ani de (Sâmbătă, 18 aprilie 2015, 17:17)

    deval [utilizator]

    comunistoizi si discutiile astea se vor purta si peste 100 de ani !
    Putine incercari de reformare au fost atacate cu atata furie ca cele initiate in invatamant de dvs si dnul Funeriu !!
  • -1 (1 vot)    
    Sanatatr domnule Miclea (Sâmbătă, 18 aprilie 2015, 19:07)

    tambrian [anonim]

    Domnule Miclea,
    Dupa cum stiu sunteti absolvent de bacalaureat umanist si aveti o facultate cu profil umanist. Tot ce ati publicat este in domeniul stiintelor umaniste. Oare aceasta problema sa va faca in vreun fel partizan in a distanta tinichigiul lui Basescu de caloriferistul lui Marga?. Sanatate domnule!
  • +2 (2 voturi)    
    In scoala de azi ca si in cea de ieri nu se (Duminică, 19 aprilie 2015, 8:36)

    deval [utilizator]

    invata nimic din ce e indispensabil pentru viata : ce se intampla in cratita, ce si de ce e daunator in alimentatie.. Clasele 7 si 8 sunt atroce ! Stau la scoala 7-8 ore (ca sa-si faca ei norma pentru salariile alea mizere), ii trimitem la pogoane de meditatii sa recupereze ce nu au facut la scoala. M-am trezit prin clasa a VII-a ca fiul meu care facea de 5 ani franceaza si nu avea nota mai mica de 8, nu stia verbul a fi si la ce foloseste !! Incercati sa va aparati cu mijloace proprii de "valorile"scolii romanesti asa cum e ea azi !
  • 0 (0 voturi)    
    despre evaluare (Duminică, 19 aprilie 2015, 21:00)

    IAD [anonim]

    Est trist că nici un ministru (fost) nu poate învinge în lupta cu sistemul învechit! La ce ne putem aştepta? Dacă criteriile de evaluare sunt învechite, înseamnă că şi ceea ce sunt învăţaţi copiii pentru a face faţă evaluării este tot învechit. Oare părinţii conştienţi au de unde să înveţe să-şi înveţe copiii ce ar trebui sau cum ar trebui, dacă şcoala n-o face?
  • 0 (0 voturi)    
    tralala (Vineri, 8 mai 2015, 22:07)

    goldy [anonim]

    ... atat timp cat e subfinantat sistemul pana la Dumnezeu, nici un fel de alternativa nu exista.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi