Centrul pentru Studiul Democratiei (CSD) solicita presedintelui Klaus Iohannis sa retrimita Parlamentului, spre reexaminare, legea finantarii partidelor politice si campaniilor electorale, adoptata saptamana trecuta de Camera Deputatilor, semnaland ca modificarile aduse legii sunt insotite de noi reglementari "in contradictie cu spiritul legii si bunele practici internationale".

Intr-un comunicat remis marti, Centrul pentru Studiul Democratiei, un think tank care reuneste cercetatori si studenti in stiinte politice din Cluj-Napoca si cercetatori romani de la universitati din strainatate, aduce si o serie de propuneri de modificare a textului de lege.

Camera Deputatilor a adoptat, miercurea trecuta, proiectul de lege privind finantarea partidelor politice, stabilind ca finantarea campaniei electorale sa se faca de la bugetul de stat si permite partidelor sa contracteze imprumuturi in bani de la persoanele fizice si juridice, dar numai prin acte autentice.

HotNews.ro a atras atentia ca proiectul de lege mentine si dezvolta posibilitatea ca partidele si candidatii sa primeasca imprumuturi care pot ajunge la 500 de salarii minime pe economie. Or, s-ar putea ajunge in acest fel in situatia ca bugetul de stat sa ramburseze sume care vor acoperi imprumuturi fictive deoarece proiectul de lege prevede ca partidele si candidatii care au obtinut cel putin 3% din voturi vor primi inapoi sumele cheltuite in campanie, dupa alegeri, cu respectarea anumitor praguri de cheltuieli.

Comunicatul integral transmis de CSD:

"La noua ani dupa intrarea in vigoare a legii 344/2006 este necesara reformarea reglementarilor privind finantarea partidelor politice. Aceasta nevoie este motivata de increderea scazuta a populatiei in partidele politice si corectitudinea alegerilor, dar si recomandari ale organizatiilor internationale care monitorizeaza alegerile si legislatia electorala.

Propunerea Legislativa 95/2014, adoptata pe 18 martie de Camera Deputatilor cu 262 de voturi "pentru", adreseaza cele doua puncte de mai sus, incercand o reducere a dependentei dintre politic si mediul de afaceri, prin introducerea rambursarii integrale a cheltuielilor de campanie si urmeaza recomandarile comitetului GRECO al Consiliului Europei.

Aceste modificari sunt de salutat, insa sunt insotite de noi reglementari pe care le consideram in contradictie cu spiritul legii si bunele practici internationale. Din acest motiv, cerem Presedintelui Romaniei sa retrimita Parlamentului Propunerea de Lege 94/2015 privind finantarea partidelor politice, in baza articolul 77, alineatul 2 din Constitutia Romaniei, pentru a permite corectarea problemelor identificate de CSD.

CSD a inaintat deja Administratiei Prezidentiale un memoriu in acest sens.

Ne referim in primul rand la posibilitatea de a apela la imprumuturi. Partidele politice ar putea imprumuta sume foarte mari, pe perioade nelimitate, de la banci, persoane juridice sau persoane fizice. Consideram ca imprumuturile, asa cum sunt reglementate in prezenta Propunere Legislativa sunt o procedura contrara bunelor practici internationale si susceptibila de a creste coruptia in viata politica. Propunem limitarea imprumuturilor doar la credite bancare.

In al doilea rand, comparand cadrul legal propus de PL 95/2014 cu al altor tari cu sisteme asemanatoare - ca Franta sau Polonia - observam o discordanta in ceea ce priveste plafoanele pentru donatii. Desi actuala Propunere Legislativa propune acoperirea aproape integrala a cheltuielilor partidelor politice, legislatia nu a fost adaptata pentru a reduce fondurile private de care ar dispune partidele politice. Consideram ca aceasta discordanta trebuie corectata pentru a reflecta intentia initiala a legislatorului - de a reduce coruptia in viata politica si interdependenta dintre politicieni si mediul de afaceri.

In contextul in care tot mai multe procese de coruptie atrag atentia asupra unor practici de finantare ilegala, consideram ca mai multa atentie trebuie acordata sanctiunilor indreptate spre partidele politice. Pentru moment, doar cei gasiti responsabili de infractiuni sunt sanctionati. Consideram ca partidele care tolereaza practici ilegale in domeniul electoral sau financiar nu trebuie subventionate din bugetul de stat.

Nu in ultimul rand, introducerea rambursarii cheltuielilor de campanie presupune finantarea politicienilor cu sume importante de la bugetul de stat. Calculele facute de noi arata ca un buget aproximativ pentru alegerile parlamentare ar fi de aproximativ 30 milioane euro. Alegerile locale ar putea ajunge pana la un cost de 300 milioane euro. Consideram ca, desi aceasta propunere poate avea avantaje pe termen lung, conceptul ar fi trebuit pus in dezbaterea publica pentru o perioada mai lunga de timp, pentru ca opinia publica sa inteleaga si eventual sa accepte cheltuielile propuse si rostul lor.

Iata lista modificarilor propuse de CSD si articolele din PL 95/2014 la care facem referire.

Propunem modificarea PL 95/2014 prin eliminarea din text a urmatoarelor elemente:

- imprumuturile de la persoane fizice sau juridice- articolul 51;

- donatiile de la persoane juridice - articolul 5;

- donatiile confidentiale, indiferent de sursa sau de cuantum- articolul 7;

- prevederea conform careia donatiile primite cu scopul achizitionarii de imobile nu se plafoneaza - articolul 52.

Propunem modificarea PL 95/2014 prin introducerea sau modificarea in text a urmatoarelor elemente:

- Partidele politice pot face imprumuturi doar de la institutii de credit cu sediu in Romania - articolul 3 (11).

- Partidele politice trebuie sa declare la AEP si la BNR toate imprumuturile si conditiile lor - articolul 3 (11).

- Donatiile primite de la o persoana fizica pot fi de pana la 50 (in loc de 200) de salarii de baza minie brute pe an - articolul 5 (3).

- Publicarea listei tuturor donatorilor pe siteurile partidelor si in Monitorul Oficial - articolul 9.

- Excluderea de la distributia subventiei de la bugetul de stat pe o perioada de pana la 5 ani a tuturor partidelor afectate de condamnari privind infractiuni electorale - articolul 14.

- Extinderea termenului de prescriere a infractiunilor electorale de la 3 la 5 ani - articolul 41 (5)."