"Sunt in momentul de fata in faza de executie la autostrazi 493 de kilometri [...] In principiu, avand in vedere ca anul acesta am finalizat destul de putini kilometri de autostrada, anul viitor se vor finaliza mult mai multi", a explicat seful Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura, insitutia care are inca in subordine Compania de Autostrazi. Cu toate acestea, un rapsuns oficial al CNADNR, precum si datele reale din teren infirma declaratiile secretarului de stat. In 2014 au fost deschisi circulatiei 22 de km din lotul 3 Sibiu - Orastie si mai sunt mari sperante pentru deschiderea a inca circa 22 de km din Nadlac- Arad care sunt practic finalizati, adica in total circa 44 km de autostrada. Pe 2015, insa, datele oficiale arata ca in cel mai bun caz Romania ar putea deschide inca circa 25 de km de autostrada. In plus, si numarul de km aflati in prezent in executie difera drastic de cel anuntat de oficial: 220 de km aflati in prezent in constructie.

Autostrada Arad - Nadlac (octombrie 2014)Foto: Captura YouTube

"Sunt in momentul de fata in faza de executie la autostrazi 493 de kilometri, finantati si din bugetul de stat si din fonduri nerambursabile. Ceea ce vreau sa va spun este ca finalizarea depinde de executia contractului in sine. Deci, eu pot sa prevad ca se finalizeaza si pot sa am probleme, pot sa am contestatii, pot sa am intarzieri de lucrari si vom vedea. In principiu, avand in vedere ca anul acesta am finalizat destul de putini kilometri de autostrada, anul viitor se vor finaliza mult mai multi", a explicat secretarul de stat al Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura, Investitii Straine, Parteneriat Public-Privat si Promovarea Exporturilor (DPIISPPPE), Alexandru Nastase.

Cu toate acestea, intr-un raspuns oficial transmis la solicitarea HotNews.ro, CNADNR ofera cifre care contrazic declaratiile oficialului de la "marile proiecte".

Practic, pe 2015, vor fi inaugurati restul de 16 km pe autostrada Arad - Nadlac si inca 3 km pe A3 intre Bucuresti si Centura Capitalei, adica in total circa 19 km. Chiar si asa, cei 3 km de la intrarea in Bucuresti au sanse mici sa fie terminati la termen, existand probleme la continuarea contractului pentru intreg lotul de 6,5 km intre soseaua Gherghitei si Centura Capitalei.

La acestia se mai pot adauga, intr-un caz optimist, inca o portiune de 6 km din autostrada Lugoj - Deva, lot 2, aflata inca in constructie. Chiar si asa, in cazul acestor 6 km intre Sanovita si Topolovatu ce ar putea fi finalizati tinem sa amintim ca nu exista nici o obligatie contractuala pentru contructor sa finalizeze partial bucata respectiva. Termenul contractual pentru tot tronsonul este iulie 2016.

Asadar, in mod optimist, in 2015 am putea avea inaugurati inca 25 de km de autostrada.

Singurul scenariu in care 2015 > 2014 la kilometri de autostrazi: Amanarea inaugurarii Arad - Nadlac, Lot 1 - tronson finalizat - pana dupa 31 decembrie

Singurul scenariu in care in 2015 vor fi dati circulatiei mai multi km de autostrada decat in 2014 ar fi cel in care autoritatile ar amana inaugurarea celor 22 de km din lotul 1 Arad Nadlac pana dupa 31 decembrie cu toate ca lucrarile sunt aproape finalizate.

Potrivit directorul proiectului autostrazii Nadlac-Arad, Adrian Adler, lotul I ar putea fi deschis circulatiei chiar de saptamana aceasta, pentru ca lucrarile au fost incheiate.

"Au fost finalizate lucrarile la corpul autostrazii, iar de acum se lucreaza doar in exteriorul acesteia, cum ar fi la santuri, garduri sau poduri. Asteptam la inceputul saptamanii viitoare [n.r. saptamana aceasta] o comisie tehnica de la CNADNR, care va verifica elementele ce tin de siguramta circulatiei, astfel incat daca se primeste acceptul, traficul va fi deschis in jurul datei de 18 decembrie", a declarat Adler pentru Mediafax.

Numarul de kilometri de autostrada aflati in executie, mult mai mic in realitate decat in declaratiile oficialului

In plus, si numarul de 493 de km aflati in prezent in executie difera drastic de cel real: 220 de km aflati in prezent in constructie.

Astfel, in prezent, se lucreaza efectiv la circa 220 de km de autostrada:

A1 Arad Nadlac - lot 1 si 2: 22km + 16 km - 38 km

A1 Timisoara - Lugoj - Lot 2 - 25 km

A1 Lugoj - Deva, loturile 2,3,4 - 72 km

A10 Sebes - Turda, loturile 1,2,3,4 - 70 km

A3 Gilau - Nadaselu - 8,7 km

A3 Bucuresti - Sos. de Centura Bucuresti - 6,5 km

---

Total: 220,2 km

La acestia se mai pot adauga, cu mare bunoviinta cei inca 60 de km de pe A3 intre Suplacu de Barcau si Bors. Totusi, desi cei 60 de km au fost realizati in proportie de circa 50% de catre Bechtel, tronsonul in discutie nu este in prezent in executie, licitatia pentru noul constructor nefiind finalizata.