Forumistii ii trimit o scrisoare deschisa ministrului Ioan Rus si explica de ce Sibiu - Pitesti trebuie sa fie "prioritatea 0". Ce greseli aritmetice esentiale sustin ca au gasit in Master Plan

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Joi, 9 octombrie 2014, 12:07 Actualitate | Esenţial

Sibiu - Pitesti versus Ploiesti-Brasov-Sibiu, avantaje si dezavantaje
Foto: Construim Romania
Comunitatile forumistilor de pe site-urile peundemerg.ro si Construim-Romania.ro au realizat o scrisoare deschisa catre Ministrul Transporturilor Ioan Rus in care atrag atentia asupra neconcordantelor din Master Plan si subliniaza necesitatea realizarii cu prioritate a conexiunii rutiere Pitesti - Sibiu. Forumistii pun fata in fata proiectele Pitesti - Sibiu (Valea Oltului) si Ploiesti - Brasov - Sibiu (Valea Prahovei) si arata de ce ruta pe Valea Oltului ar trebui considerata "prioritatea 0". In plus, amintesc de faptul ca prin Acordul de Parteneriat Romania si-a luat angajamentul fata de Comisia Europeana sa finalizeze pana in 2020 coridorul prioritar Rhin - Dunare, coridor care pe teritoriul tarii noastre mai are nevoie de ruta Sibiu - Pitesti si de centura Capitalei.

Comunitatea forumistilor de pe site-urile peundemerg.ro si Construim-Romania.ro au publicat o scrisoare deschisa adresata ministrul Transporturilor Ioan Rus care vizeaza rezultatele Master Planului General de Transport (MPGT), documentul strategic pentru infrastructura nationala pentru urmatorii 16 ani.
In scrisoarea deschisa, membrii comunitatilor amintite considera ca  "prioritatea 0 este constructia drumului de mare viteza Sibiu-Pitesti, fiind imperios necesar inchiderea coridorului Rin - Dunare (fostul coridor IV) pe portiunea Nadlac – Constanta. Va reamintim ca Romania s-a angajat sa inchida coridorul in perioada 2014-20202".

Angajamentul la care fac referire forumistii este inclus in articolul 578 al Acordului de Parteneriat Romania-Uniunea Europeana pentru exercitiul financiar european 2014-2020. Astfel articolul amintit spune urmatoarele:

  • "578. The National Transport Model, that is part of the GTMP, will prioritise the investments in transport sector, for all transport modes, having economic analysis and integration in TEN-T core network of investments among prioritisation criteria. The missing links of the Rhine-Danube Corridor (the former IV corridor – road and rail) will be completed at the end of 2020”, (Sursa)

In MPGT-ul elaborat de consultantul independent AECOM este preferata ruta Ploiesti-Comarnic-Brasov-Sibiu pentru o realizare prioritara la nivel de autostrada, in schimb ce conexiunea Sibiu - Pitesti este propusa la nivel de drum expres si ca realizare dupa anul 2020.

"Mai mult, Master Planul induce ideea ca autostrada Sibiu - Pitesti ar fi o alternativa mai costisitoare fata de Comarnic - Brasov - (Sibiu). Consideram ca aceasta premisa este falsa, intru­cat ea costa Statul Roman aprox. 300 mil euro, adica partea de 15% confinantare dintr-un cost total de aprox. 2 mld euro, restul fiind suportat de Uniunea Europeana, prin instrumente specifice (fonduri structurale)", se mai arata in scrisoare.

In acest sens, forumistii propun si un tabel in care pun cele doua alternative fata in fata si enumera avantajele si dezavantajele fiecarei optiuni si arata de ce Sibiu-Pitesti ar trebui sa fie "prioritatea 0" pentru Romania. Vezi tabelul mai jos:




Calcule gresite in tabelul esential din MasterPlan

Calculele gresite in tabelul cheie din Master Plan
Foto: Construim Romania
Pe langa acest aspect, membrii comunicatilor online de infrastructura contesta puternic cifrele folosite in Master Plan si acuza ca toate calculele au fost facute in asa fel - chiar si gresit aritmetic - incat varianta unei conexiuni Ploiesti-Comarnic-Brasov-Sibiu sa iasa inaintea rutei Sibiu - Pitesti. Citam mai jos din comunicatul forumistilor:

"Urmarind cu atentie Raportul privind Master Planul General de Transport, in cadrul capitolului 4, cel pentru domeniul rutier, constatam ca s-au realizat analize cost-beneficiu, analize multicriteriale, evaluari, simulari si testari, in urma carora au rezultat doua scenarii, intreaga structura a Master Planului (pentru domeniul rutier) bazandu-se - practic - pe alegerea unuia dintre acestea:

   • Reteaua rutiera “recomandata” de Nivel 1 (ce include autostrazile Ploiesti-Brasov, Pi­testi-Craiova si Iasi-Bacau-Brasov-Sibiu, conform Figurii 4.19, de la pagina 121) - denumita in continuarea acestei scrisori Varianta-R

   • Reteaua rutiera “alternativa” de Nivel 1 (ce include autostrazile Ploiesti-Brasov, Pites­ti-Sibiu, Ploiesti-Buzau-Bacau-Iasi, Bucuresti-Alexandria-Craiova si Iasi-Turda-Nadaselu-Bors, conform Figurii 4.20, de la pagina 122) - denumita in continuarea acestei scrisori Varianta-A

La pagina 120 in cadrul Raportului privind MPGT, in Tabelul 4.15 este prezentata Sinte­za rezultatelor Testelor de Nivel 1, iar apoi in Figura 4.18 este prezentata comparatia dintre cele doua variante, pe baza a doi indicatori: Costul de Investitie si VAN (Valoarea Actualizata Neta). Din Raport reiese ca a fost preferata VARIANTA-R, deoarece in calculul prezentat aceasta a avut un Cost de Investitii mai mic si un VAN mai mare.

Va atragem insa atentia ca:

   • Valoarea indicatorului Cost de Investitie pentru VARIANTA-A este calculata gresit, nefiind egala cu 15.698 milioane Euro, ci cu 11.616 milioane Euro, conform sumei valorilor individuale ale proiectelor componente ale acestei variante, prezentate in cadrul Tabelului 4.15

   • Valoarea indicatorului VAN (Valoarea Actualizata Neta) pentru ambele variante este calculata gresit, pentru VARIANTA-R nefiind egala cu 9.835 milioane Euro, ci cu 7.588 milioane Euro, iar pentru VARIANTA-A nefiind egala cu 9.470 milioane Euro, ci cu 14.982 milioane Euro, conform sumei valorilor individuale ale proiectelor componente ale fiecarei variante, prezentate in cadrul Tabelului 4.15 .

   • Din valoarea totala a Costului de Investitie pentru VARIANTA-R lipseste valoarea componentei Turda - Nadaselu - Bors, care a fost introdusa atat in valoarea totala din VARIAN­TA-A cat si in varianta propusa spre dezbatere (cea care are la baza VARIANTA-R), conform mentiunii de la pagina 418, din cadrul subparagrafului 10.2.2, in care se spune: “Avand in ve­dere stadiul inaintat de maturitate a proiectului Gilau-Bors, standardul acestuia a fost modificat de la drum expres la autostrada, avand in vedere faptul ca procedurile de achizitie a lucrarilor de executie sunt intr-un stadiu avansat”. Prin neadaugarea acestei componente, indicatorii din VARIANTA-R au beneficiat de inca un avantaj incorect.

In concluzie, fiind gresite valorile celor doi indicatori din cadrul comparatiei in urma careia a fost aleasa VARIANTA-R, adica scenariul care a stat la baza intregii struc­turi a Raportului privind MPGT (pentru domeniul rutier), consideram ca este oportuna revizuirea comparatiei si a intregului Raport".

Explicatiile oficiale

Acest tabel si greselile depistate au fost ridicate in discutie si in timpul dezbaterilor de marti de la Ministerul Transporturilor. Astfel, reprezentantii AECOM au explicat ca pentru fiecare din cele sase coridoare testate exista alternative si ca ele au fost testate individual pentru a obtine acea Valoare Neta Actualizata.

Potrivit autorilor, testand proiectele la un loc rezulta alta Valoare Neta Actualizata si ca acele VNA nu pot fi adunate aritmetic.

Despre costurile adunate gresit, insa, nu a mai existat o explicatie in cadrul dezbaterii publice, desi diferenta este de circa 4 miliarde de euro.


Citeste mai multe despre   











[P] Foodpanda recomanda:Cele mai gustoase preparate de sezon, care te incalzesc si te mentin in forma

Toamna nu-i ca vara, dar, cu siguranta, este mai bogata! De ce? Pentru ca toamna se numara OFERTELE foodpanda! Astfel, acum poti comanda convenabil cele mai gustoase preparate de sezon, care te incalzesc si te mentin in forma!
18109 vizualizari
  • +33 (33 voturi)    
    Premisa eronata ca PSD ar vrea cceva bine pt tara (Joi, 9 octombrie 2014, 12:22)

    Luke1 [utilizator]

    NU dragilor, puteti sa-i explicati lui Rus si altora din PSD pana nu mai puteti - ei NU vor Sibiu - Pitesti dintr-un motiv f simplu : acel coridor fiind construit cu bani europeni NU se pot conecta "firmele de partid" ...
    D-aia e mult mai importanta pt ei autostrada Dragnea (chiar "degradata" la drum expres), precum si alte planuri fantasmagorice !

    In plus si voi va inselati : traficul pe autostrata aia AR FI MULT MAI MARE din simplul motiv c-ar fi SINGURA autostrada (cel putin pt o vreme) care ar traversa Carpatii ...

    Brasov - Bucuresti are trafic incarcat in wk-end mai ales ... Ar fi buna si aia - insa nu e prioritara !
    Iar odata cu contruirea autostrazii Pitesti - Sibiu probabil ar incepe si Valea Oltului sa se dezvolte - pt ca e o zona la fel de frumoasa ca Valea Prahovei (care btw, a cam devenit kitsch - de la atatea vile, viloaie si vilute contruite alandala)

    Necesitatea autostrazii Pitesti - Sibiu nici nu mai trebuie evidentiata : doar vitzeii sau aia rau intentionati refuza sa-i vada beneficiile !
    • +1 (1 vot)    
      aproape corect! (Vineri, 10 octombrie 2014, 10:47)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui Luke1

      Sigur ca da, pedesereul NU vrea ceva bun pentru tara.
      Referitor la autostrada de Sibiu, lucrurile sunt si mai clare: sub domnia copiilor lui Ilici, Nu se va face niciodat, chiar daca banii necesari ne-ar pica din cer.
      Pedesereul are tot interesul ca lucrurile sa mearga PROST in tara, vrea ca Renault sa plece de la Pitesti, pentru ca NU doreste dezvoltare economica.
      Daca Dacia-Renault, Ford, Continental si altii PRODUC din plin la noi, asta inseamna zeci de mii de angajati calificati si bine platiti. Ori, pentru pedesere aceasta ar fiun dezastru - pe acestia nu ii mai pacalesti cu galeata electorala!
      Pedesereul are tot interesul ca lucrurile sa mearga cat mai prost la noi in tara, deoarece elctoratul lor il reprezinta asistaii sociali, nu muncitorii competenti, care iau un salariu bun!
  • +22 (22 voturi)    
    Cerem ajutor UE si NATO (Joi, 9 octombrie 2014, 12:44)

    vodatepes [utilizator]

    Ar trebui sa cerem ajutor CE cat si la NATO.Acest corridor nu este essential numai pentru Romania ci si UE cat si pentru NATO. Daca oficiali romani nu sunt in stare sa faca acest corridor atunci UE si NATO ar trebui sa intervina si sa le arate cartonasul rosu politicenilor romani. Ganditi-va ca in cazul unui conflict cu Rusia pe unde ar putea ajunge mai repede trupele NATO la Bucuresti? Care ruta este mai scurta. Ar trebui noi poporul roman sa cerem ajutor UE si NATO sa faca presiuni la Bucuresti pentru realizarea acestor cai de comunicati vitale atat pentru economia europena cat si pentru siguranta militara a NATO La Deveselu pe unde ajungi mai repede? Deci astia care ne conduc cred ca sunt in cardasie cu Putin
    • 0 (0 voturi)    
      Care este calea legala (Vineri, 10 octombrie 2014, 9:53)

      vodatepes [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      Care este calea legala? Cum uni se mobilizeza sa stranga semnaturi pentru tot felul de petiti tampite de ce nu ne organizam sa strangem semnaturi pentu aceste autostrazi si in fata listei cu semnaturi un document bine jusitificat sa le depunem la CE si NATO. CE iti da bani pentru realizarea lor. Daca impotenti de la Bucuresti nu sunt in stare sa cerem noi poporul roman CE si NATO sa realizeze procedura de achizitie iar contractul de realizare sa fie semnat de catre CE cu executantul. Prin petitie noi poporul roman sa decidem ca politicul din Romania nu e capabil sa gestioneze problema si incredintam CE si NATO sa realizeze aceste autostrazi in numele poporului roman pentru poporul roman.Iar ministerul transporturilor sa fie desfintat iar toti trantori de acolo sa plece acasa.
    • +2 (2 voturi)    
      AJUTOR (Vineri, 10 octombrie 2014, 11:37)

      gebeleizis2020 [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      Ar trebui sa cerem ajutor de la Maica Precista, de la Papa de la Roma, de la spiritul neingropat al lui Nelson Mandela, de la secretara lui Obama si poate de la amanta lui Francois Hollande....

      Eu ma gandesc sa cer ajutor de la fostii vecini de scara, de la bloc. Aveam cateva babe tupeiste care ar fi putut sa iasa in strada...

      Ma gandesc si ca in continuare, dupa 25 de ani, asteptam sa faca altii ceea ce trebuie sa facem singuri.
      Sigur, ma bucura cand vad ca lumea comenteaza si se revolta pe forumuri. E un mare pas, parca renunta la conditia de Miorita...
      Stiu si ca sunt putini cei care reactioneaza, majoritatea fiind o populatie de oi.

      Dar treaba e simpla; frica pazeste pepenii iar presiunea trebuie sa vina de la cetateni, nu din afara.
      Vine presiune din afara, gramada. Dar vine pentru interesele lor: petrol, gaze, taierea padurilor, contracte grase pentru constructii, banci cu dobanzi nesimtite.

      Democratia se exercita zilnic, nu o data la 4 ani.
      Daca vrei sa-ti apere cineva drepturile, cauta in oglinda. Strainii isi apara interesele lor.
  • +20 (20 voturi)    
    diferenta (Joi, 9 octombrie 2014, 12:46)

    rsbl [utilizator]

    Ce mai conteaza 4 miliarde? Cine sta sa adune la virgula? Important e sa iasa bine, sa fie cine trebuie multimit, sa iasa comisionu :)
    • +7 (7 voturi)    
      a adunat Sova (Joi, 9 octombrie 2014, 15:27)

      Euunul [utilizator] i-a raspuns lui rsbl

      m3 de zapada, cu km de autostrada, participanti la referendum si i-au dat Exact eur 4 mld
  • +20 (20 voturi)    
    mai oameni buni (Joi, 9 octombrie 2014, 13:18)

    un oarecare [utilizator]

    voi plecati de la premiza eronata ca PSD reprezinta interese locale. PSD reprezinta interese de la rasarit.
    Geoana care nu a putut justifica vizita "personala" la Moscova in timpul campaniei electorale trecute acum sustine ca prioritatea de infrastructura este spre EST, spre Odesa.

    Uite si articolul: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-18230106-mircea-geoana-avem-nevoie-autostrada-odessa-galati-care-lege-ucraina.htm

    Ce incerc sa subliniez este ca PSD, la fel ca si presedintele de onoare al partidului, Ion Iliescu serveste interesele de la rasarit. Nu ale Romaniei, nu ale UE.
  • +10 (10 voturi)    
    Rus - demisia! (Joi, 9 octombrie 2014, 14:11)

    derblauereiter [utilizator]

    dupa ce am scapat de Sova nu mi-am imaginat ca PSD are resurse sa gaseasca un dobitoc si mai nociv.

    dupa 25 de ani Bucurestiul n-are centura ocolitoare si nicio conexiune decenta spre granita de vest; si vine Rus sa ne explice ca nici nu se pune problema in urmatorii 10 ani - mars acasa!
    • +2 (2 voturi)    
      demisia (Vineri, 10 octombrie 2014, 11:46)

      gebeleizis2020 [utilizator] i-a raspuns lui derblauereiter

      Am fost de curand la o conferinta si a venit ministrul agriculturii.
      Parea foarte convins ca dupa alegeri o sa vina un nou cabinet iar el nu va mai ocupa aceeasi functie.
      Ceea ce ma face sa cred ca e la fel si cu Rus.
      A fost o poveste asta cu master planul, eventual a facut repede niste contracte pentru 'studii de fezabilitate'. Aici, la 'studii' iese cel mai bine spaga, ca sunt doar niste hartii si costa zeci de milioane de euro.
      Politrucul si-a facut treaba lui de partid, a asigurat ceva banuti pentru campania electorala. Si va pleca.
      Nu cu demisie ci prin schimbarea cabinetului.
      Asa ca e simplu si de asta ii spunea baiatului aluia, reprezentant al transportatorilor "prietene, facem totul cu banutii nostri". El vorbea la propriu, de banutii lor si nu se referea la constructia a ceva...
  • +7 (7 voturi)    
    Lasati-l sa cada in derizoriu (Joi, 9 octombrie 2014, 14:18)

    Absurdistanul [utilizator]

    Dragi forumisti,

    nu trebuie sa aratati dlui ministru Rus, ce a gresit si unde a gresit.
    Dansul ne-a demonstrat deja, ca e "jos, rau" inca din momentul publicarii raportului cu "drumurile express".

    Inteleg ca trebuie sa o luam treptat ca si altii si sa aplicam metode si conceptii din anii '60 - '70.

    Unde am ajunge daca am ajunge sa aplicam metode invechite in toate domeniile?


    PS astept drumuri low, medium si high. Apoi super hig, normal si autostrada. Dar conform conceptelor publicate, pentru autostrada trebuie sa ne gandim prinanul 2050.
  • +9 (9 voturi)    
    Mie ce mi se pare cel mai trist (Joi, 9 octombrie 2014, 14:40)

    SKBjull [utilizator]

    E că acestă discuție mai are loc. După 25 de ani.

    Și ce l-am mai înjurat pe Brucan când ne zicea de 20 de ani.

    Nădlac - Sibiu - Pitești - Constanța trebuia să fie gata în 1996. Restul ar fi venit de la sine.
    • +5 (5 voturi)    
      Si totusi se poate... (Joi, 9 octombrie 2014, 15:46)

      Caligula [utilizator] i-a raspuns lui SKBjull

      ... si mai rau. Ioan Rus ar trebui sa demisioneze pentru ca a sustinut un asemenea plan fara sa-l verifice. Dar ma tem ca asta nu ar fi un lucru bun avand in vedere "capacitatea" si "interesul" PSD. Si uite asa, ministrul PSD va mai ordona inca un plan ce va fi facut aiurea, si inca un an va mai trece pana sa-l arunce si pe acela la gunoi.
  • +4 (4 voturi)    
    ATENTIE ! (Joi, 9 octombrie 2014, 17:42)

    florinu_drumaru [utilizator]

    Am citit scrisoarea forumistilor! Bravo!!!
  • +3 (3 voturi)    
    E praf si pulbere tovarasul Rus zis Socrate Auto (Vineri, 10 octombrie 2014, 2:46)

    Plagarus [utilizator]

    „Romania traieste pe zestrea ramasa de la Carol I. Unde te duci, la munte, la mare, la vale sau la deal, sosele, porturi, cai ferate, constructii publice, toate sunt construite pe vremea regelui Carol.” Mircea Vulcanescu, Dimensiunea romaneasca a existentei


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi