Topul celor mai cautate universitati de catre utilizatorii Google din toata lumea, in 2014, arata o modificare importanta de comportament la publicul interesat de educatie: furnizorii de cursuri online au cunoscut o crestere "fenomenala" si ameninta universitatile traditionale. BBC publica acest clasament, dar si avertismentul analistilor Google: "Institutiile de invatamant superior trebuie sa decida daca se adapteaza sau risca sa fie lasate in urma".

Universitatile onlineFoto: Openeducationeuropa.eu

Clasamentul celor mai cautate universitati pe Google 2014 difera substantial de ierarhizarile traditionale facute de companii de prestigiu. Analiza publicata de BBC arata ca oamenii cauta din ce in ce mai mult cursuri online, in defavoarea universitatilor traditionale.

In primele trei pozitii ale clasamentului Google se afla o universitate americana cunoscuta pentru cursurile sale online si o institutie de invatamant superior din Marea Britanie cu vechime in invatamantul la distanta. Massachusetts Institute of Technology (MIT), care in prestigiosul clasament traditional QS World University Rankings este de trei ani plasata ca cea mai buna universitate din lume, in online ocupa locul al II-lea. BBC noteaza ca Massachusetts Institute of Technology are o istorie de pionierat in ceea ce priveste cursurile online. Vezi aici cele mai accesate cursuri de pe MIT

Pe primul loc in cautarile pe Google in acest domeniu este University of Phoenix, din SUA, care ofera multe cursuri online, potrivit sursei citate. Urmeaza MIT, iar Europa isi face intrarea in acest top cu o institutie de invatamant superior din Marea Britanie cu vechime in invatamantul la distanta: Open University, care are de asemenea cursuri online.

Analiza Google citata de BBC arata ca internetul devine tot mai mult mediul de transmitere a cursurilor, specialistii facand trimite la MOOCs (Massive Open Online Courses - cursuri online deschise si in masa). Aceasta metoda de publicare online gratuita de cursuri castiga tot mai mult, insa deschide si terenul unor controverse legate de dificultatea supravegherii si certificarii calitatii acestor cursuri. In 2013, universitatile online au fost mai cautate pe google decat universitatile traditionale, precizeaza analiza.

Specialistii din domeniu vorbesc despre furnizori online de cursuri de o calitate foarte buna, care testeaza cursantii online de-a lungul unei intregi perioade de invatare si care, la final, ofera si o diploma, dar pentru obtinerea careia cer sume importante de bani. Exista deja companii ce recunosc diplome oferite de unii furnizori de MOOCs, dar la nivelul tuturor autoritatilor de supraveghere din invatamantul superior european exista o ingrijorare cu privire la posibilitatea de a analiza calitatea si de a certifica aceste cursuri, au declarat pentru HotNews.ro specialisti din invatamant.

"Cresterea pe care au cunoscut-o [furnizorii de MOOCs - n.red.] a fost fenomenala", spune analiza Google citata de BBC, care contine si un avertisment: "Institutiile de invatamant superior trebuie sa decida daca se adapteaza sau risca sa fie lasate in urma".

Top 20 cele mai cautate universitati de catre utilizatorii Google din toata lumea, 2014

  • 1. University of Phoenix
  • 2. Massachusetts Institute of Technology
  • 3. Open University
  • 4. University of Calicut
  • 5. University of California, Los Angeles
  • 6. Anna University
  • 7. Stanford University
  • 8. London School of Economics
  • 9. Columbia University
  • 10. New York University
  • 11. University of Mumbai
  • 12. University College London
  • 13. University of Oxford
  • 14. Florida State University
  • 15. Harvard University
  • 16. University of Cambridge
  • 17. Liberty University
  • 18. University of Rajasthan
  • 19. University of Michigan
  • 20. Annamalai University

Pentru comparatie, top 20 Clasamentul International al Universitatilor 2014 - QS World University Rankings

  • 1. Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  • 2. University of Cambridge
  • 2. Imperial College London
  • 4. Harvard University 
  • 5. University of Oxford
  • 5. UCL (University College London)
  • 7. Stanford University
  • 8. California Institute of Technology (Caltech)
  • 9. Princeton University
  • 10. Yale University 
  • 11. University of Chicago
  • 12. ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology)
  • 13. University of Pennsylvania
  • 14. Columbia University
  • 14. Johns Hopkins University
  • 16. King's College London (KCL)
  • 17. University of Edinburgh
  • 17. Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne
  • 19. Cornell University
  • 20. University of Toronto

Avertisment lansat de Comisia Europeana: Invatamantul se schimba in mod dramatic. Invatamantul deschis bazat pe tehnologie va fi in curand 'imperativ', nu doar 'binevenit'

Comisia Europeana a lansat un avertisment exact in urma cu un an, referitor la schimbarile pe care le aduc online-ul si tehnologia. Invatamantul superior se confrunta cu o provocare in domeniul informatic: in contextul in care numarul studentilor din UE va creste in mod semnificativ in urmatorul deceniu, universitatile trebuie sa-si adapteze metodele traditionale de predare si sa ofere o combinatie de posibilitati de invatare, fata-in-fata si online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses - cursuri online deschise si in masa), care permit oricarei persoane sa aiba acces la educatie oriunde, oricand si prin intermediul oricarui dispozitiv.

Mesajul a fost transmis in ziua in care Executivul european a lansat planul de actiune "Deschiderea educatiei" si pagina de internet Educatie deschisa Europa, care sa permita studentilor, practicienilor si institutiilor de invatamant sa partajeze gratuit resurse educationale deschise.

Comisarul european pentru educatie Androulla Vassiliou a declarat atunci ca "invatamantul se schimba in mod dramatic, de la scoala la universitate si dincolo de aceasta: invatamantul deschis bazat pe tehnologie va fi in curand 'imperativ', nu doar 'binevenit', pentru toate varstele. Trebuie sa depunem mai multe eforturi pentru a asigura faptul ca in special tinerii detin competentele informatice de care au nevoie pentru viitorul lor".

"Nu este suficient sa intelegem modul in care se utilizeaza o aplicatie sau un program; avem nevoie de tineri care pot sa-si creeze propriile programe. 'Deschiderea educatiei' are menirea de a deschide mintile catre noi metode de invatare, astfel incat oamenii sa aiba sanse mai mari de a gasi un loc de munca, de a fi mai creativi, mai inovatori si de a avea abilitati antreprenoriale", a explicat comisarul european pentru educatie.

Comisia Europeana citeaza studii care sustin ca in urmatorii 10 ani piata de e-learning va creste de cincisprezece ori, reprezentand 30% din intreaga piata a invatamantului.

Citeste si: