Prodecanul de la Facultatea de Inginerie Aerospatiala care a afirmat ca Iovan poarta raspunderea producerii accidentului revine cu noi explicatii: Mass media au creat doua mituri, ambele false

de Ionut Baias     HotNews.ro
Luni, 27 ianuarie 2014, 22:08 Actualitate | Esenţial

Prodecanul Facultatii de Inginerie Aerospatiala, conf. dr. Octavian Thor Pleter, afirma pe 24 ianuarie ca, in cazul accidentului din Apuseni, "pilotul comandant poarta intreaga raspundere a accidentului in sine", argumentand, printre altele, ca Iovan ar fi trebuit sa se intoarca din drum cand a inceput givrajul. Prodecanul revine cu o noua scrisoare publicata de site-ul Aviatia.ro in care explica care erau obligatiile ROMATSA in astfel de cazuri, ce s-a intamplat cu zborul BN-2 din punctul de vedere contractual sau cine ar fi trebuit sa intervina daca ROMATSA ar fi fost totusi implicata.

"Mass media au creeat doua mituri: mitul cu pilotul comandant erou care a salvat pasagerii si mitul cu ROMATSA care este cauza esecului in operatiunile de cautare si salvare. Ambele mituri sunt complet false si a fost de datoria mea sa pun lucrurile la punct, cu orice risc din partea mea. Nu am nimic de retras sau de corectat fata de ceea ce am scris pe data de 23 ianuarie 2014", spune Octavian Thor Pleter, care crede ca sunt poate necesare cateva clarificari punctuale fata de putinele comentarii si reactii pertinente si la obiect:

1. Cand are ROMATSA obligatii SAR si de ce?
ROMATSA are rolul de a coordona operatiunile de cautare si salvare (SAR) pentru aeronavele care zboara in spatiul aerian controlat, pe baza unui plan de zbor IFR depus anterior plecari si, sau depus in timpul zborului si care dispar de pe radar, fie ca declara "Mayday", fie ca dispar pur si simplu. Din ce cauza comunitatea internationala a aviatiei civile prin ICAO a adoptat aceasta solutie, ca ASNP -ul (in cazul de fata ROMATSA ) sa coordoneze operatiunile ? Deoarece centrul de control de trafic aerian detine prin mijoacele sale de supraveghere radio (radare primare, secundare, sisteme de multilateratie etc.) in primul rand doua informatii cheie in operatiunile de salvare: (1) pozitia curenta sau cea mai recenta pozitie cunoscuta si (2) pozitia cea mai probabila a locului accidentului sau a aterizarii fortate (unde se indreapta aeronava), prin analiza pozitiil or succesive si a altitudinilor de zbor din inregistrarile radar, cunoscand tipul de avion si alte date.

Operatiunile de salvare trebuie declansate cat mai devreme posibil in derularea crizei, adica chiar inainte de prabusire sau de impact. Mijloacele de salvare (pompieri, ambulante) trebuie mobilizate chiar inainte ca aeronava sa atinga solul si trebuie sa plece cumva la intalnire cu aeronava. In acest sens ROMATSA alarmeaza unitatile operative din teren, cunoscand locatia si fiind in masura sa stie pe care sa le alarmeze. Mai mult, salvatorii din teren primesc si alte informatii cheie de la ROMATSA: tipul de avion (sa stie ce cauta , dimensiuni, greutate, chiar si deta lii de genul pe unde pot penetra taind fuselajul ), numarul de persoane de la bord (sa stie cati oameni sa caute si cate ambulante sunt necesare si cate locuri in spitalele cele mai apropiate, determinand care sunt acestea), cantitatea de combustibil de la bord (calculata cu aproximatie stiind tipul de avion si distanta pe care ar mai fi avut- o de parcurs pana la destinatie), tipul de combustibil (pentru ca pompierii sa stie cum abordeze operatiunile lor specifice). In cazul avionului BN-2 , daca pilotul ar fi declarat "Mayday", ROMATSA ar fi alarmat imediat unitatile ISU locale , cunoscand pozitia aeronavei si unde se indreapta. Fiind vorba de o pozitie la granita dintre judete, ar fi alarmat unitatile ISU din toate judetele implicate si le - ar fi dat informatiile esentiale de mai sus. Operatiunile in astfel de situatii se pun in miscare inainte de impact, pentru ca fiecare minut pierdut se traduce in vieti omenesti pierdute.

2. Obligatiile ROMATSA la zborurile VFR


ROMATSA are responsabilitati si in cazul zborurilor VFR care depun plan de zbor. Astfel, daca un zbor VFR care a depus plan de zbor, nu ajunge la destinatia sa in interval de o ora de ora de sosire inscrisa in plan, ROMATSA declanseaza si coordoneaza operatiunile de cautare si salvare. Sensul pentru care ROMATSA e ste si in acest caz implicata este faptul ca depoziteaza ruta zborului, deci cunoaste care ar fi putut fi locurile pe unde aeronava ar fi putut fi. Gradul de incertitudine ar fi insa mare, pentru ca zborul VFR s- ar fi putut rataci, dar evident are sens sa se inceapa cautarile in locurile cele mai probabile, care sunt cele de pe traiectul din planul de zbor depus. Aici nu mai vorbim de o operatiune de cautare si salvare imediata, ci de una care poate dura zile sau chiar saptam ani. In acest caz, eventualii supravietuitori nu trebuie sa mizeze pe gasirea si recuperarea lor imediata, dar ROMATSA comunica cu aeronavele din zonele de cautare si roaga pilotii acestora sa dea o mana de ajutor si sa identific e aeronav a cazuta, vizual sau radio .

Zborul BN-2 din 20 ianuarie a ajuns dintr- o serie de decizii gresite ale comandantului intr - o situatie absolut inedita: adica din zbor IFR supravegheat radar de ROMATSA, intr - un zbor VFR fara plan de zbor depus. In acel caz, ROMATSA nu mai avea nici un fel de implicare , pentru ca nu se mai gasea nic i in cazul zborului IFR, nici in cazul zborului VFR cu plan depus.

3. Planul de zbor este un contract

Planul de zbor este un contract international standardizat, cu sute de pagini de prevederi inclusiv legate de eventuala cautare si salvare. Contractul se face intre comandantul unei aeronave si toti ceilalti membri ai comunitatii aviatiei civile din toata lumea : piloti comandanti si controlori de trafic , dar si altii cum ar fi furnizorii de servicii de cautare si salvare . Toti isi asuma obligatii prin acest contract si respectarea lui este esentiala. Spre deosebire de circulatia rutiera, unde exista un cod rutier pe care trebuie sa -l respecte toata lumea, insa nu exista ideea depunerii anterioare plecarii a unui plan de parcurs ca un contract intre sofer si restul lumii, in aviatie exista doua coduri: IFR si VFR. Zborul VFR se face "la vedere" si mult mai mult pe responsabilitatea pilotului decat zborul IFR, care se face pe o traiectorie foarte precis determinata in timp si spatiu si cu responsabilitatea partajata intre echipaj si centrele de control de la sol....

citeste explicatiile integrale pe Aviatie.ro





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

12523 vizualizari

  • +13 (21 voturi)    
    sa fim echilibrati si justi (Luni, 27 ianuarie 2014, 22:29)

    U_swamp [utilizator]

    Si. daca ar fi facut erori de pilota.j merita Iovan sa fie pedepsit si de autoritati - nu numai de destin - si sa fie gasit mult prea tirziu, alaturi de o fata tinara si ea gasita prea tirziu, alturi de medici gasiti si eu destul de tirziu incit sa aiba sanatatea afectata?
    Stabilirea vinovatiei de pilotaj nu trebuie sa modifice cu un micron stabilirea vinovatilor actiunilor de identificare si salvare...
    • -10 (22 voturi)    
      nu te enerva... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 0:00)

      T34 [utilizator] i-a raspuns lui U_swamp

      Ce spune cetateanul asta este praf in ochi...
      Sau, in traducere libera, se poate numi ascunderea in spatele procedurilor. Rolul unui pilot bun este tocmai sa intervina in situatii care nu-s scrise in proceduri. Ori a afirma ca Romatsa NU TREBUIA SA INTERVINA fiindca nu scrie in proceduri, este o IMBECILITATE!!
      Cum ar putea un pilot sa depuna plan de zbor de VFR, atat timp cat VFR este o masura extrema, data de conditiile meteorologice nefavorabile? Zborul a fost programat - evident - sa se execute cu aparatura de bord, dar atat timp cat aceasta nu mai facea fata schimbarii conditiilor meteo, ce ar fi putut face pilotul decat sa isi asume riscuri? Una peste alta, a salvat 4 persoane, nu?!
      Critici din partea unor neaveniti, care nici nu trebuie bagate in seama!
      • +15 (17 voturi)    
        VFR nu e o masura extrema (Marţi, 28 ianuarie 2014, 1:10)

        AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui T34

        VFR e modul in care zboara intotdeauna aparatele ultrausoare si cand dorest avioanele mici, in nici un caz nu e o masura extrema. Zborul VRF in conditii meteo care nu permit VRF este o masura extrema si asta s-a intamplat cu acel zbor.

        Aparatura de zbor a functionat, givrajul a fost problema si pilotul a incercat sa o rezolve coborand mai jos (sperand la o temperatura mai mare care sa permita degivrarea) in loc sa aterizeze pe cel mai apropiat aeroport practicabil, Sibiu (era si Deva in zona, dar nu are dotari pentru IFR si nu cred ca se putea ateriza VFR).

        Nu, pilotul nu a salvat 5 vieti ci a pierdut 2. Pilotul are responsabilitatea tuturor vietilor de la bord, faptul ca ii duce intregi la destinatie nu se califica "salvare". Asta e meseria si astea sunt sarcinile.
        • -12 (14 voturi)    
          in fapt... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 5:22)

          T34 [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

          Pilotul a salvat 6 vieti, inclusiv pe a lui! Autoritatile au pierdut 2!

          Si tu, stimate comentator, ce faci, repeti ce am zis eu cu alte cuvinte, ca sa ma contrazici? :)) Da, VFR a fost masura extrema date fiind conditiile de vizibilitate nefavorabile! Am zis altceva si nu stiu?!

          Deci, repetam, ca esti mai greu de cap:
          1. Coborarea la altitudine de VFR s-a facut pentru ca avionul sa nu se prabuseasca de la altitudine mare, din cauza givrarii, tinand cont ca era vechi si "varza";
          2. Nu existau conditii de vizibilitate care sa permita VFR dar, daca ai ascultat discutia pilotului cu turnul (am gasit-o pe un site basarabenesc, ca pe alea romanesti nu e), aia de la turn ii zic ca e OK si ca are vizibilitate buna!
          3. Avionul a aterizat fortat si pasagerii au fost salvati.

          Intrebare: crezi ca pe Sibiu ar fi putut ateriza fara sa reduca altitudinea? :)))

          Greu cu logica asta!!

          Si mai e o chestie, asa, ca idee, referitoare la supravietuitori: eu, daca as fi fost in situatia supravietuitorilor, chiar si cu membrele rupte, daca as fi putut face un foc (ceea ce au facut), nu as fi putut sta sa ma incalzesc la el in timp ce alte doua persoane mureau de frig in epava avionului. As fi gasit o tinichea, ceva, in care sa incalzesc niste zapada si sa le dau sa bea apa calda, sa se incalzeasca si hidrateze (obligatoriu, in situatia pierderii de sange).
          Dar, probabil, domnii medici nu s-au gandit la asta...



          PS: N-oi fi eu pilot profesionist, dar stiu sa citesc si am prieteni care sunt.
          Despre VFR gasesti aici:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_flight_rules
        • -1 (3 voturi)    
          A fost prea repede, nu au avut ce face! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 14:45)

          Mihailas [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

          vedeti aici din marturia celui care a fost in avion, Dr. Zamfir, cat de repede s-a intamplat totul; nu au avut ce sa faca in fata unui givraj neasteptat si rapid; mai vedeti ca la ultima convorbire cu Turnul de control temperatura era de 13 grd, si apoi brusc a aparut acest fenomen de givraj si pana la prabusire nu au fost decat secunde, deci aceasta nulitate profesionala ascensionat politic Thor Pleter, dezinformeaza opinia publica spunand ca givrajul e progresiv si ca dureaza in timp si ca poti sa faci tot felul de manevre; omite ca fenomenul e de mai multe timpuri, lent si rapid:

          http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/editie-speciala-stirile-protv-18-50-interviu-andreea-esca-cu-radu-zamfir.html
          • -1 (3 voturi)    
            dr. Zamfir a spus si ca 6 ore (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:36)

            dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Mihailas

            "dureaza" 1/2 de ceas! Omu' nu e de meserie si tocmai ce trecuse prin socul vietii lui! Ce tot il "citati" ca martor "profesionist"? Dr. Zamfir poate fi intrebat ca martor sa declare ce isi aduce aminte, ce s-a intamplat, dar depozitia lui nu este adevarul absolut, trebuie coroborata si cu ce declara ceilalti pasageri si filtrata de specialisti independenti, ca sa nu se mai spuna ca exista interes din partea expertilor romani.
    • -5 (9 voturi)    
      sa mai adaugam ceva: (Marţi, 28 ianuarie 2014, 10:05)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui U_swamp

      chiar cei 5 supravituitori au declarat, imediat ce presa a ajuns la ei, ca sunt in viata datorita lui Iovan, care a tinut dreapta mansa avionului...
      Pe ei ii cred, ca au fost acolo, in avion, iar acestui prodecan de la facultatea de inginerie, birocratic si cu ochelari de cal, ii sugerez sa se stearga la gura cu hartie igienica inainte sa vorbeasca. Probabil are un interes sa apere Romatsa.
    • -1 (3 voturi)    
      Va rog observati ca: (Marţi, 28 ianuarie 2014, 12:52)

      Mihailas [utilizator] i-a raspuns lui U_swamp

      la utima convorbire cu turnul de control se confirma temperatura de 13 grd. Si vreme a f buna. Ulterior s-a intamplat ca acel front de givraj cu picaturi de apa supraracite sa apara neasteptat (si nimeni nu are ce face in asemenea cazuri). sa intampla uneori in cateva secunde sau zeci de secunde si nu prea ai timp de reactie si trebuie sa iei decizii extrem de rapid avionul incepand sa se incarce exponential cu gheata si sa piarda portanta si tractiune si sa cada ca un bolovan. Asta nu spune acest Pleter: ca fenomenul poate fi si f.f rapid! Omite cu buna stiinta.
      Vor spune exact de s-a intamplat si copilotul si Dr. Zamfir, daca nu cumva vor fi santajati si vor avea caracter sa reziste la presiuni.
      • +2 (2 voturi)    
        Ce l-a facut pe Iovan sa renunte la (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:30)

        dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Mihailas

        IMC? vremea buna? de ce a cerut in repetate randuri sa coboare sub nivelul acceptat de turn? tot vremea buna? decizia de a renunta la IMC pentru VFR in timpul zborului si decizia de a continua zborul intr-o directie necomunicata au fost decizii proaste ale comandantului, iar omorarea solului care iti da o veste proasta ( in locul vestii bune pe care ai indragit-o fara fundament) este doar ilogic!
        • -2 (2 voturi)    
          Decat sa te intrebi, citeste! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:06)

          Mihailas [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

          Vezi ca s-a publicat si stenograma si inregistrarile convorbirilor dintre Iovan si turn....acolo vezi exact tot ce s-a intamplat si de ce a coborat Iovan, de ce a trecut la zbor VFR si de ce a scazut altitudinea si poti deduce ce s-a intamplat. Daca intelegi si cum e cu givrajul; altfel nu. Ramai sa dai cu bata-n balta si sa te faci de rusine ca si gretosul asta de Pleter; insa spre deosebire de tine el, stie adevarul dar minte, ca stie ca sunt si alde tine care pot crede minciunile.
          • +2 (2 voturi)    
            vezi ca materialele alea nu sunt (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:50)

            dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Mihailas

            complete!
  • +5 (19 voturi)    
    Apreciem efortul de a lamuri anumite lucruri (Luni, 27 ianuarie 2014, 22:39)

    Wanheda [utilizator]

    si de a devia atentia opiniei publice de la besmeticeala autoritatilor; mai nou e un iz de derutare a oamenilor.
    Totusi, era frumos sa astepti expertiza, care banuiesc ca e work in progress chiar acum in jurul ramasitelor....la fel cum si celalalt, marele specialist medic, trebuia sa astepte rezultatele autopsieii nu sa faca pe vorbalacul atotstiutor dintr-o privire.
    Asa se face in tarile civilizate, nu iese toata lumea la televizor si racneste care de care mai tare.
    Mai e o varianta, cum a fost in cazul Marincea...ca astea sa nu fie vorbele voastre, Serviciile Secrete doar sa sa foloseasca de prestanta pe care o confera numele domniilor voastre, o varianta logica si infioratoare in acelasi timp.
    • +1 (5 voturi)    
      Apreciez efortul dar sa vorbim de acelasi lucru (Marţi, 28 ianuarie 2014, 14:10)

      denvarel [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

      Adica de Operatiunea de Salvare nu de cum s-a desfasurat zborul.

      Cine este vinovat pentru prabusire este un lucru.
      Cine este vinovat de rezultatele dezastruoase ale operatiunii de salvare este alt lucru.

      Sunt atat de diferite incat un exemplu mic poate lamuri lucrurile: Un fulger, sau un OZN sau Maica Tereza, a prabusit avionul... Vedem ce s-a intamplat dupa analiza datelor de zbor.

      Un idiot nu a fost in stare sa-si faca treaba si sa organizeze, conform legii, operatiunile de salvare. Nu spune nimeni ca el trebuia sa le conduca. Dar el trebuia macar sa delege pe cineva daca nu avea chef/cunostinte/timp!!! Aici este alta gasca in alta traista!
      • +2 (2 voturi)    
        Ireal! Acest articol este despre ce (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:40)

        dbdb [utilizator] i-a raspuns lui denvarel

        comenteaza prodecanul de la Aviatie ca a fost cauza accidentului si care sunt reponsabilitatile ROMATSA in cazul dat. Nu despre cine nu i-a salvat si cine n-avea basca! Fiecare subiect este important si trebuie luat pe bucati, din fiecare bucata se pot trage invataminte - daca vrem, daca nu, sa dam drumul isteriei necontrolate!
  • -10 (30 voturi)    
    Important! (Luni, 27 ianuarie 2014, 22:41)

    Primula [utilizator]

    Cine este acest domn Conf. Dr. Octavian Thor Pleter? Fostul director General la IDM Kennedy Group? Adica acel club select care printre altele organizeaza si RALIURI? L-o fi cunoscand pe Victor Ponta, copilotul? Acum sotia mai sus numitului O.K.P. a preluat postul de Director General la IDM Kennedy Group SRL, care din cate vad are mari datorii (probabil si la bugetul de stat!). Ar fi bine sa vada cineva ce legatura este intre Dl. O.K.P. si primul copilot al tarii!)
    • +16 (24 voturi)    
      Pe langa IDM (Luni, 27 ianuarie 2014, 23:23)

      Heruvim [utilizator] i-a raspuns lui Primula

      A mai fost si controlor de trafic aerian si profesor la facultatea de aeronave (preda printre altele si cursul de navigatie aeriana) si in prezent prodecan. Mai vrei sa stii ceva?
      • -8 (18 voturi)    
        E cam insistent.. (Marţi, 28 ianuarie 2014, 0:32)

        Primula [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

        ... in a scoate mortul vinovat, nu credeti? O fi singurul specialist? Ceilalti ce spun? Pe cine apara Thor Pleter si de ce? Este clar ca doreste sa scoata pe cineva sau o anume intitutie din culpa. Este prea insistent! O intrebare la care cineva ar trebui sa stie raspunsul, pentru ca cei vinovati sa raspunda penal.
        • +4 (6 voturi)    
          pai... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 4:24)

          gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui Primula

          statisticile arata ca in jur de 80-85% din sinistre se datoreaza erorii umane...ma rog, este o cifra aproximativa...domnul Pleter nu face decat sa insiste pe culpabilizarea lui Iovan, in timp ce in fapt, opinia publica asteapta lamuriri asupra eficientei celor responsabili in operatiunea de salvare...un pic suspecta, intr-adevar, insistenta d-lui Pleter...interesant de vazut unde si cand vor rezona revenirile domniei sale...
          • +9 (9 voturi)    
            sunt doua chestii distincte (Marţi, 28 ianuarie 2014, 9:53)

            hatru [utilizator] i-a raspuns lui gab0iu

            Prima este cea a aterizarii fortate. Nu trebuie sa fii specialist pentru a vedea urmatoarele: nu a avut loc nici un eveniment neasteptat sau greu de prevazut in timpul zborului. Comandantul cunostea toate datele si cu toate astea n-a fost in stare sa transporte pasagerii in siguranta. E limpede cine a gresit.
            A doua chestiune e ce s-a intamplat dupa ce avionul a aterizat fortat. Aici incompetenta atinge cote greu de inmaginat. E inadmisibil ca o armata de "specialisti" f. bine platiti, cu un munte de logistica in spate, sa nu fie in stare sa gaseasca ditamai avionul. Sa fie surclasati de trei moti fara alt echipament in afara de-un bat si basca de pe cap. Suntem tara imposturii de la varf si pana jos.
            • 0 (6 voturi)    
              Aveti dreptate! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 12:07)

              Primula [utilizator] i-a raspuns lui hatru

              Autoritatile nu si-au facut treaba, au avut alte priorotati, aparitii tv si agape, iar acum apeleaza la oameni ce par a fi superspecialisti pentru a se spala pe maini si a-si regla conturile cu cei care care-i incomodeaza! Cu STS-ul. Care transmisese coordonatele locului unde s-a prabusit avionul, dar aceste date n-au fost folosite.
            • 0 (2 voturi)    
              pai... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 17:30)

              gab0iu [utilizator] i-a raspuns lui hatru

              un pic mai voalat, ce-i drept, cam asta spuneam...
      • -2 (4 voturi)    
        Lucrarile si cartile publicate de nulitate. (Marţi, 28 ianuarie 2014, 17:00)

        Mihailas [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

        Da, asta mai vrem sa stim...activitatea lui stiintifica universitara lucrarile si cartile publicate; ca se vehiculeaza ca la partea stiintifica ar cam fi cu mult sub cei care au constituit piloni de baza ai Facultatii Aeronave prof.V.N.Constantinesc, prof. Victor Pimsner, prof.Blumenfeld, prof.Radu Voinea, etc, care au lasat carti publicate si lucrari stiintifice.
  • -4 (26 voturi)    
    CA LA NOI (Luni, 27 ianuarie 2014, 22:43)

    corneliu1950 [anonim]

    Pentru a nu raspunde politrucii USL,a aparut acest prodecan care il condamna pe pilotul Iovan;la noi todeauna mortul este vinovat iar politrucii "au facut totul pentru binele poporului".
    • +5 (5 voturi)    
      Dar mortul putea sa fie vinovat nu? (Marţi, 28 ianuarie 2014, 9:52)

      Picsius [utilizator] i-a raspuns lui corneliu1950

      Toata lumea stie ca s-a actionat lent si ca se puteau face multe pentru gasirea pasagerilor. Nu cred ca ROMATSA e lipsita de culpa indiferent de tipul de zbor.

      Si nu mai confundati conditiile meteo de la Sibiu comunicate catre avion cu conditiile meteo de pe traseu. Controlorul de zbor i-a dat detaliile pe care era obligat sa le dea si atat. Nu trebuia sa-i dea starea meteo pana la Oradea si pe asta ar fi trebuit sa o cunoasca.

      Am zburat in zona ca pasager de elicopter si vremea era proasta. Pilotul zbura VFR si nu a vrut nici in ruptul capului sa treaca muntii spunand ca sunt cele mai mari conditii de ceata acolo. Deasemenea verifica non-stop conditiile meteo tocmai pentru ca zbura exclusiv VFR.

      E clar ca Iovan a luat o decizie care l-ar fi costat probabil licenta de pilot in cazul unui zbor de succes.
  • +1 (31 voturi)    
    ba nene esti nebun?? (Luni, 27 ianuarie 2014, 22:44)

    BME [utilizator]

    au murit 2 oameni care puteau fi salvati. si ce daca pilotul nu a declarat "mayday". cand medicul zamfir a sunat la 112 trebuia declansata cautarea cu toate mijloacele posibile, inclusiv radare din armata. problema e ca toti sunt pusi in functii pe criterii politice la fel ca si dvs. ca altfel nu ajungeati prodecan. se stie foarte bine ca toti decanii si prodecanii sunt pusi politic.
  • +1 (31 voturi)    
    Perdea de fum (Luni, 27 ianuarie 2014, 22:50)

    Cobra_Ro [utilizator]

    Actiunile asa zisului specialist au rolul de a scoate de sub incidenta legii Romatsa Ministerul transporturilor si pe Ponta.Dansul nu cunoaste sau se face ca nu cunoaste prevederile..oug din 2004 si 2008 care prevad clar ce trebuie sa faca cei de mai sus. Daca ne-am lua dupa el ar fi un haos asa um a si fost.Sper ca Parchetul sa ancheteze correct faptele si sa iamasuri legale.Penibil ete modul in care din nou se incearca scoaterea mortului ca vinovat.
  • +21 (33 voturi)    
    ok (Luni, 27 ianuarie 2014, 22:50)

    stiuca [utilizator]

    Bun' O explicatie de bun simt si o voce acreditată. Vina pentru situația creată apartinea pilotului (insa asteptam si expertiza avionului + declaratiile copilotului).
    Dar eu nu sunt jurnalist si nu l_am facut erou pe pilot. Eu sunt un simplu cetătean care plăteste 7 institutii sa gaseasca un om. Si nu a fost asa. Iar zborul VFR nu a "rupt" si contractul cu emițătorul avionului care tipa la Romatsa. O avea răposatul vina lui' dar asta nu disculpa incompetenta celorlalti. Si acuma sincer, dom' doctor, ce credibilitate speri sa ai in Romania cand te ante-pronunti ca medicul acela de la ISU?
    • +8 (12 voturi)    
      Norocosi (Marţi, 28 ianuarie 2014, 1:03)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui stiuca

      Logica ta ar fi fost excelenta daca nu te-ai fi lasat pacalit de presa. Ai reusit sa eviti mitul eroului Iovan. Dar te-a lovit in plin mitul urgentei din padure care se rezolva in 20 de minute.

      Uite ca nu se rezolva in 20 de minute. Ci mai degraba in citeva ore. Daca mai adaugi munte, ceata, noapte si iarna, ar trebui sa intelegi cit de norocosi au fost supravietuitorii. Cam a doua zi pe la prinz ma asteptam eu sa-i gaseasca.
      • -1 (5 voturi)    
        Norocul lor (Marţi, 28 ianuarie 2014, 9:57)

        hatru [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

        Au fost acei oameni neplatiti insa de multe ori mai competenti decat dottore astia cu multa scoala si fara minte. Daca era dupa cei care trebuiau sa-si faca treaba pentru care erau platiti cred ca mai cautau si azi avionul cazut.
        • +4 (4 voturi)    
          Ideea ca, daca n-ai scoala esti mai (Marţi, 28 ianuarie 2014, 19:10)

          dbdb [utilizator] i-a raspuns lui hatru

          competent decat daca ai scoala, doar o inima mare iti trebuie, este cel putin paguboasa! Satenii din zona au avut ceva-ceva informatii si erau cel mai aproape de locul epavei. Daca pe autostrada are loc un accident si, pana sa vina Smurd-ul sau Salvarea, sar unii sa ii scoata din masini pe accidentati si daca e frig, fac si un foc pentru ei, gratis, ca nu ii plateste nimeni este o normalitate, nu un lucru exceptional. Bineinteles ca este un gest folositor si omenesc, frumos, util - n-as vrea sa fie in vreun fel diminuat ceea ce au facut oamenii respectivi, dar competenta inseamna altceva.
          • +3 (3 voturi)    
            Ai dreptate (Marţi, 28 ianuarie 2014, 23:57)

            Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

            Rusinea autoritatilor a intervenit abia dupa operatiunile de salvare. Avionul trebuia saltat din padure de catre autoritati. Satenilor nu trebuia sa li se mai permita accesul la epava. Asa ar fi fost profesional si normal.

            Sa nu uit de ministrul Stroe. Ala a fost sigur incompetent. A declarat ca regreta accidentul petrecut pe mandatul sau. I-a adus ghinion. Si-a dezvaluit involuntar sufletul marunt, incapabil de empatie fata de victime, ingrijorat de insuccese profesionale.
            • +1 (1 vot)    
              Si tu ai mare dreptate! (Miercuri, 29 ianuarie 2014, 15:16)

              dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

              Comentariul lui Stroe este incalificabil!
    • +6 (6 voturi)    
      cred ca esti constient ca (Marţi, 28 ianuarie 2014, 9:32)

      Sycka [utilizator] i-a raspuns lui stiuca

      salvarea in Bucuersti ajunge cam intr-o ora de la apel in cazul in care nu esti si mai "norocos"...
      Realistic vorbind... u te asteptai sa ajunga noaptea, pe timp de ceata, in munti si fara a sti adresa exacta muuult mai devreme??? 5 ore mi se pare un timp destul de bun...
    • +3 (3 voturi)    
      ... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 14:42)

      mariluc [utilizator] i-a raspuns lui stiuca

      In Romania doar ce spune televizoru' conteaza. Expertizele, instantele, probele e masluite toate, e degeaba!!!

      Cred ca visezi la o Romanie ideala.

      iar chestia cu taxele... nu se spune NICIODATA la televizor.
  • +2 (18 voturi)    
    Nu-i aşa (Luni, 27 ianuarie 2014, 23:03)

    Kute [utilizator]

    că domnul acesta nu se află în niciun fel de conflict de interese şi e pur şi simplu un slujitor al ştiinţei în susţinerea adevărului?
    Şi nu-i aşa că oricine poate pleca în ţara asta cu avionul după cum îl taie capul tot aşa cum orice proprietar de atelaj poate pleca cu căruţa unde are nevoie când are nevoie să-i ducă nevasta la dispensar?
    Dacă-i iese, nu-l văd bine pe musiu Costoiu, alt securist notoriu plasat la Politehnică şi "valorificat" în guvern... Costoiu nu se pricepe la "administrarea afacerilor".
    • +1 (9 voturi)    
      Clar, concis... (Luni, 27 ianuarie 2014, 23:36)

      conul [anonim] i-a raspuns lui Kute

      ....la obiect.
    • +2 (8 voturi)    
      Zborul e chiar incredibil de simplu (Marţi, 28 ianuarie 2014, 1:14)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Kute

      In majoritatea tarilor se poate zbura in spatiu de clasa G fara plan de zbor si fara o gramada de hartii, doar cu un telefon pentru deschiderea zborului prin aeroclub sau direct la armata. Da, deci poti pleca cu avionul cum ai chef, ca proprietarul de atelaj cu caruta unde are nevoie si cand are nevoie, de ce ar fi altfel? Ati trait prea mult in comunism si credeti ca e nevoie de aprobare in 3 exemplare si pentru mers la toaleta?
  • -8 (12 voturi)    
    intrebare (Marţi, 28 ianuarie 2014, 0:44)

    evoque [utilizator]

    cate ore de zbor ca pilot aveti domnule prodecan thor?sau bateti apa in piua degeaba, poate pentru iovan era mai important sa salveze o viata decat sa fie un diletant in fotoliu care sufera dupa publicitate.
    • +4 (4 voturi)    
      romanii si normele! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 9:28)

      q1953 [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      Romanii cand aud de norme si de respectarea lor turbeaza!
      E cazul tau.
      • -1 (3 voturi)    
        daca (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:20)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui q1953

        erai in locul lui iovan, daca, ce ai fi ales sa zbori, sa risti in speranta ca salvezi o viata sau respecti normele si lasi un om sa moara. Daca traiesti doar dupa reguli atunci cand o sa fii in spital si viata ta depinde de un om iar acesta spune ca nu poate sa te ajute pentru ca trebuie sa respectele regulile ce ai face? te resemnezi si mori? poate pentru unii care gandesc asa ar fi bine sa se respecte regulile.
        • +2 (2 voturi)    
          Numai James Bonzi p-aci... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:55)

          dbdb [utilizator] i-a raspuns lui evoque

          Da, as fi sarit intr-un avion si chiar daca n-am mai zburat niciodata, as fi folosit experienta de la jocurile pe calculator ca sa ma duc sa salvez o viata! Ce e trasnaia asta?! In aviatie, riscurile sunt asa de bine calculate a.i. sa nu "generezi" salvatori d-astia de Hollywood! Mai mare risc era sa pleci cu masina pana la Oradea, ca pe drumurile din Romania, multe se intampla. Comandantul a luat cateva decizii proaste, care, insumate, au dus la caderea avionului. Ca avionul a ajuns in zapada mai bine decat se intampla in astfel de accidente, este probabil si meritul lui, sa-l ierte Dumnezeu de toate pacatele!
          • -1 (3 voturi)    
            daca (Marţi, 28 ianuarie 2014, 19:04)

            evoque [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

            voi vreti ca iovan sa fie vinovat, asta este, respectati regula "mortul este de vina" acum esti happy bond?
            • +3 (3 voturi)    
              Nu vreau eu, bre! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 19:30)

              dbdb [utilizator] i-a raspuns lui evoque

              si as fi preferat sa nu se intample nimic cu oamenii aia, as fi preferat sa spuna, la o cafea in aeroportul din Sibiu: pfui, fi-r-ar sa fie, uite, in 20 de minute eram acu' in Oradea, "prelevam" si plecam inapoi la Bucuresti! as fi preferat sa fie suparati ca n-au terminat treaba cand voiau ei, dar treaba sa fie bine facuta pana la urma, fara sacrificii aiurea.
              • -1 (3 voturi)    
                nu trebuie (Marţi, 28 ianuarie 2014, 20:21)

                evoque [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

                sa fie eroi, insa nu cred ca eu as fi stat in aeroport la sibiu suparat ca nu am facut ce am pornit sa fac, atat timp cat exista doar o sansa teoretica tot prefer sa incerc, poate ca viata, stiinta, etc nu ar fi mers inainte daca nu erau oameni dispusi sa riste, el a riscat, eu nu il blamez, ma inclin pentru asta si nu ma inclin in fata unui erou, ma inclin in fata gestului de a incerca chiar in afara regulilor.
                Daca ar fi reusit, atunci ar mai fi cineva sa il critice pentru ca a riscat sau pentru ca nu a respectat nu stiu ce reguli? Nu, pentru ca nimeni nu ar fi stiut, decat ei care au facut ce au pornit sa faca.
                • +2 (2 voturi)    
                  Tata, nici eu nu-l blamez, cine (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:35)

                  dbdb [utilizator] i-a raspuns lui evoque

                  sunt eu sa-l judec, ideea e sa intelegem responsabilitatile pe care le avem si ca bypass-area regulilor duc indeobste la tragedii nu la reusite! Vezi accidentul de tren din Spania de anul trecut - un cumul de reguli incalcate!
          • -2 (2 voturi)    
            Si care sunt acele decizii, d-l inteligent? (Marţi, 28 ianuarie 2014, 20:51)

            Mihailas [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

            As vrea sa stiu si eu de la o persoana asa de calificata si inteligenta si specializata in aeronautica ca dumneata care sunt acele "cateva decizii proaste, care, insumate, au dus la caderea avionului"???....te rog, pe puncte! sa vad si eu ce este intr-un creieras "format" pe net, si daca se poate, dar nu e obligatoriu sa precizati si profesiunea, si eventual daca aveti BAC (luat inainte sau dupa 1990), ca sa stiu la ce nivel sa va raspund.
            • +2 (2 voturi)    
              Vai, ce ironic! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:42)

              dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Mihailas

              Merci, nu ma deranjez! Daca ati fi avut bun simt macar sau bune intentii, merita discutia. Nefiind cazul dvs. insa, va trebui ramaneti cu "superioritatea" dvs.
      • +2 (2 voturi)    
        E incredibil! (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:58)

        dbdb [utilizator] i-a raspuns lui q1953

        Unii iau respectarea normelor ca pe o insulta personala la adresa inteligentei lor! mai ales daca stiu putine lucruri!
        • -1 (3 voturi)    
          regula (Marţi, 28 ianuarie 2014, 19:05)

          evoque [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

          principala:" Mortul este de vina" , satisfacut? Daca da atunci bravo, imi doresc sa vii salvat conform regulilor.
          • +2 (2 voturi)    
            Uff! Esti previzibil, deja, vezi ca asta (Marţi, 28 ianuarie 2014, 20:12)

            dbdb [utilizator] i-a raspuns lui evoque

            contrazice regulii tale: fara reguli! Si ce e cu chestia asta: nu esti de acord cu mine, gen iti doresc sa crapi?!
            Ideea e ca regulile bine facute si bine urmate salveaza de fiecare data pe cand daca actionezi fara reguli, sansele sa salvezi de cineva sunt foarte mici. Eu stiu ca romanii urasc procedurile, pe care le traseaza doar asa, aproximativ si le urmeaza la fel, dar, frankly, asta nu e un lucru bun. Generalul Berthelot a descris romanii pe care i-a instruit inainte de razboiul de independenta ca fiind inteligenti, etc, etc, dar adorabil de dezorganizati - ca si cand vorbea de niste copii bezmetici si nedezvoltati. Asta era acu' 130 de ani, nu vrem si noi sa ne "maturizam" un pic?
            • +2 (2 voturi)    
              Corectura -Berthelot... inainte de primul (Marţi, 28 ianuarie 2014, 22:26)

              dbdb [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

              razboi mondial.
  • -3 (7 voturi)    
    Domn Profesor, (Marţi, 28 ianuarie 2014, 9:16)

    Ponta [utilizator]

    Este bine sa ramai doar profesor si sa te limitezi doar la a preda disciplina pentru care ai expertiza.
    Cunoscatori ca dumneata sunt multi dar cel mai bine ar fi ca voi astiai sa ramaneti cu pliscul inchis. Este mult mai decent ca si comportament civic si mai ales academic.
    • +3 (3 voturi)    
      Era mai bine sa ramai... (Marţi, 28 ianuarie 2014, 10:01)

      Skipper1 [utilizator] i-a raspuns lui Ponta

      "dar cel mai bine ar fi ca voi astiai sa ramaneti cu pliscul inchis"

      Si de ce crezi ca tie nu ti se aplica?
  • +1 (5 voturi)    
    Cauza interventiei lui Pleter (Marţi, 28 ianuarie 2014, 12:46)

    Mihailas [utilizator]

    Pai cititi in presa ca seful ROMATSA pe care vrea sa o disculpe Pleter este colegul sau de cursuri la la facultatea de Aeronave Bogdan Donciu; in momentul accidentului acesta in loc sa reprogrameze examenul cu studentii in care se afla in momentul accidentului si sa se mobilizeze pt. a coordona subordonatii, a continuat chiar sa faca glume cu studentii pe seama accidentului. Deci Pleter este prieten si coleg cu Donciu, pe care vrea sa-l scape de raspundere.
    Iar Iovan nu avea de unde sa stie de frontul de givraj rapid in care a intrat; daca urmariti ultima convorbire inregistrata a lui iovan cu Turnu i vedeti ca temperatura era de 13 grade...deci nici urma de givraj; apoi acest front atmosferic de picaturi de apa supraracite a aparut( in teren asa ceva poate sa-ti apara instantaneeu si in cateva secunde 5-15 sa vezi cum se depune gheata pe avion si sa nu mai ai prea mult timp de reactie, decat sa incerci sa cobori rapid si sa mentii avionul, sau daca deja ai pierdut portanta si tractiunea motoarelor, nu ramane decat sa incerci o aterizare fortata (daca ai unde) si sa te rogi; ceea ce cred ca a fost si cazul de fata. Acest Pleter omite sa spuna ca givrajul este de mai multe timpuri si poate aparea si actina extrem de rapid si sa nu mai ai timp sa faci manevrele de intoarcere de care zice el.
    Din ce zice acest "specialist" Pleter prin acele consideratii "juridice", ca trecand din IFR in VFR, pilotul si avionul au iesit de sub jurisdictia ROMASTSA si a prietenului sau Bogdan Donciu se vede clar ca nu este decat o incercare de a scoate de sub raspundere pe amicul si colegul sau; vedeti aici:

    http://www.libertatea.ro/detalii/articol/bogdan-donciu-romatsa-accident-aviatic-ironii-cu-studentii-479573.html
    • +2 (2 voturi)    
      mai rau! au fost si la o bauta impreuna, (Marţi, 28 ianuarie 2014, 18:46)

      dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Mihailas

      cand erau mai mici! se vede manaaaaariiiiiaa! hai dom'le, fii serios! Asta e un expert real al Romaniei, mai expert in job-ul lui decat era Iovan intr-al sau ( sa-l ierte si sa-l odihneasca Dumnezeu) si articolul pe care l-ai citit este incomplet - ce a spus omu' poti citi in link-ul din subsolul articolului.
      • -2 (2 voturi)    
        Il cunosti tu? de unde stii cat e de expert? (Marţi, 28 ianuarie 2014, 20:39)

        Mihailas [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

        Crede-ma ca-l cunosc mult mai bine decat dumneata. La fel si alte lucruri din acest domeniu. Si nu sunt ca asta un arivist politic. Pleter si Donciu sunt 2 produse jalnice ale noii "societati" in care traim. Iar baute cred ca au facut f. multe impreuna. Cine se aseamana se aduna!
        Specialistul lui peste, nu stie de cate feluri este givrajul. Cred ca stie dar sustine atitudinea criminala a lui Donciu.
        • +2 (2 voturi)    
          Omule, citeste articolul din link (Marţi, 28 ianuarie 2014, 21:48)

          dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Mihailas

          n-o mai tine langa ca nu stie de cate feluri e givrajul. Citeste-l, nu mai face pe desteptu', ca a scris de cate feluri e givrajul! Cat despre faptul ca il cunosti personal, o fi, dar asta este intotdeauna perceptie personala. Adica, mai in clar spus, nu dau o ceapa degerata pe ce crezi tu despre el. Eu cred altceva.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version