"Mie, premierul nu mi-a cerut niciodata nimic din perspectiva politica. Nu mi-a dat un nume sa imi spuna: numeste-l pe cutare mai stiu eu unde", a declarat joi ministrul Educatiei, Remus Pricopie. Prezent la Parlament in cadrul unei dezbateri organizate de Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), ministrul le-a spus sindicalistilor: "este nedrept sa vorbiti despre depolitizare in momentul in care sunt doi ministri, un ministru si un ministru delegat, care nu sunt membri de partid".

Remus PricopieFoto: Agerpres

Referitor la bugetul educatiei, Pricopie a afirmat ca "Mihnea Costoiu a spus ca el este primul nemultumit pentru bugetul cercetarii. Eu, fara sa intru in opozitie cu el, (...) ca ministru al Educatiei stiu ca am avut aproape 20 de miliarde RON total buget educatie in 2013 si ca in 2014 avem aproape 22 de miliarde".

Remus Pricopie, ministrul Educatiei Nationale, a participat joi, 21 noiembrie, la Parlament la dezbaterea cu tema "Educatia romaneasca - realitati si solutii", organizata de Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI).

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Remus Pricopie, la dezbaterea organizata de FSLI:

  • In primul rand ma bucur sa va revad, pentru ca m-am saturat sa-l tot vad pe domnul Hancescu saptamanal la Ministerul Educatiei, vreau sa va mai vad si pe dumneavoastra, si cred ca si domnul Hancescu uneori s-a saturat sa ma tot vada pe mine.
  • Cu domnul presedinte Simion Hancescu m-am vazut saptamanal, chiar si in perioada in care dvs ati organizat o serie de manifestatii. Am fost si sunt alaturi de dvs, inclusiv atunci cand dumneavoasta sunteti in strada, pentru ca eu cred ca in sectorul educatiei sunt foarte multe probleme care s-au acumulat de-a lungul timpului. Unele le-am rezolvat in ultima perioada si altele sunt in curs de rezolvare.
  • Debirocratizarea chiar este un lucru pe care l-am convenit intr-o anumita masura si evident, pentru a scadea numarul de comisii, primul lucru pe care l-am facut a fost sa infiintam o comisie care sa se uite la toate celelalte comisii pe care trebuie sa le desfiintam.
  • Eu sunt de acord ca e bine sa vorbim despre debirocratizare pana cand debirocratizarea se produce. Dar cred ca este cinstit sa mentionam ca noi am convenit deja o procedura pe acest lucru.
  •  Debirocratizarea inseamna in primul rand - iar aceasta comisie este formata din juristi de la Minister si de la sindicate si deja au lucrat separat si acum urmeaza sa se intalneasca - o re-vedere a legislatiei. Birocratia apare ca urmare a unor obligatii legale sau in urma unor hotarari de guvern sau in urma unor regulamente. Prin urmare nu este un proces pe care poti sa il faci dintr-o bataie din deget.

Despre bugetul Educatiei pe 2014

  • Din datele pe care noi la avem, la Ministerul Educatiei, am avut planificat 3,21% din PIB pentru educatie, iar in interiorul anului bugetul educatiei a crescut. Am plecat la inceputul anului de exemplu intr-un capitol care viza transportul elevilor si achizitia de microbuze, am plecat cu o suma care echivala cu achizitionarea a 40 de microbuze si am ajuns sa avem o suma de 76 de milioane de RON care echivaleaza cu aproximativ 600 de microbuze. Am plecat cu 20 de milioane pe proiectele de reabilitare scoli inca in derulare la MEN si am ajuns acum sa avem 40 de milioane, iar executia bugetara este destul de buna.
  • Pentru 2014 proiectul de buget este public, dar bugetul educatiei nu inseamna bugetul derulat de Ministerul Educatiei. Conform legislatiei, banii pentru procesul de educatie se deruleaza prin mai multe autoritati. Ministerul Educatiei este una dintre aceste autoritati, dar componenta cea mai mare a banilor se deruleaza prin autoritatile locale si in acelasi timp tot ce inseamna educatie militara, diferite proiecte sau obligatii pe zona de educatie care vin prin Ministerul de Externe, toate acestea se aduna la PIB.
  • Stiti bine ca s-a luat decizia si eu cred ca este o decizie corecta ca Ministerul Educatiei sa se ocupe de procesul de educatie, iar ceea ce inseamna infrastructura, intrucat oricum scolile sunt in proprietatea autoritatilor locale, sa fie responsabilitatea autoritatilor locale. Daca va veti uita in bugetul Ministerului Dezvoltarii, veti vedea sume dedicate infrastructurii scolare.
  • Toate aceste sume, inclusiv fondurile structurale reprezinta pentru 2014 - 3,4% din PIB. Deci am plecat de la 3,20%, speram sa avem o executie de peste 3,20% in 2013 si sa vorbim in 2014 de un planificat 3,4%, iar eu sper ca in interiorul anului financiar 2014 bugetul educatiei sa creasca.
  • Eu cred ca uitandu-ne pur si simplu pe date vedem ca este o evolutie pozitiva. Ne multumeste aceasta evolutie? Sigur ca asta este prima intrebare.
  • Colegul meu Mihnea Costoiu a spus ca el este primul nemultumit pentru bugetul cercetarii.
  • Eu, fara sa intru in opozitie cu el, nu este vorba despre asa ceva, eu as intoarce un pic fraza si as spune ca in calitate de ministru al Educatiei, daca esti realist - eu nu sunt aici sa va cer votul, prin urmare cred ca ma credeti ca vorbesc cat se poate de sincer si tehnic - eu ca ministru al Educatiei stiu ca am avut aproape 20 de miliarde RON total buget educatie in 2013 si ca in 2014 avem aproape 22 de miliarde.
  • Daca punem aceste cifre in euro, avem aproape jumatate de miliard de euro in plus. Sigur ca aceasta jumatate de miliard de euro in plus in procent nu exprima raportat la procentul din 2013 o crestere corespunzatoare, pentru ca PIB-ul este estimat sa creasca in 2014.
  • Ok, atunci care sunt optiunile unui ministru, indiferent cum il cheama pe acel ministru? Optiunile sunt, dupa parerea mea, reduse. Si anume: ancorarea in realitate pe date reale si sa incerci sa mentii trendul pozitiv al acestei evolutii financiare.
  • Pe 1 februarie se vor implini 18 ani de cand am fost angajat prima data in Ministerul Educatiei. Nu vorbesc din notite si nici din ceea ce mi-a suflat unul sau altul. Vorbesc dintr-o experienta de multi ani, si la catedra, dar si in Ministerul Educatiei. In 2007-2008, eram secretar de stat si raspundeam printre altele si de buget.
  • Ce optiuni are Ministerul: poate sa construiasca acele politici prin care bugetul educatiei, inclusiv veniturile cadrelor didactice sa creasca.
  • Va prezint niste date pe care eu, in calitatea de ministru, le vad altfel. Vad o masa cu ministri in timpul guvernului, vad o discutie pentru buget si vad ca, dintre toate ministerele, Ministerul Educatiei si Ministerul Sanatatii primesc de departe cea mai mare crestere, atat ca s-a considerat fezabil in 2014. Vad in acelasi timp un premier care a spus de la bun inceput ca daca va avea un plus de bani ii va aloca educatiei si sanatatii, atatia cati are.
  • Daca revenim la 2008, am avut peste 5% din PIB, dar in 2008 am avut 8% din PIB imprumuturi. Prin urmare este o chestiune de optiuni: ce vrem noi sa facem, ca tara? Vrem sa avem un buget care este pe datorie tot sau vrem sa avem o crestere sustenabila, graduala?
  •  Premierul a spus ca daca are un ban in puls la nivelul guvernului il va da educatiei si sanatatii, lucru pe care l-a facut. Mai vad ca exista obligatii care revin din procese. Intr-o tara normala nu ar fi trebuit sa ajungem la procese. Dar stiti ca au fost situatii in care desi a existat o decizie judecatoreasca, s-a amanat punerea in practica cat s-a putut de mult. Actualul guvern a preluat un calendar de punere in practica a acelor decizii judecatoresti si il respecta. Iar eu as vrea sa vedem ca din cele 2 miliarde care sunt pentru plata deciziilor judecatoresti, 1 miliard se refera strict la sectorul educatiei.
  • Am incercat, desi exista inca anumite dificultati, sa rezolvam problema navetei cadrelor didactice si in actualul proiect de lege este prevazuta o schema de decontare pe baza unor plafoane, exact dupa acelasi model ca pentru elevi, pentru cadrele didactice navetiste. Acest subiect era pe agenda noastra mult timp, acum incercam sa dam o prima forma si o solutie.

Despre depolitizarea educatiei:

  • Dintre toate, subiectul la care sunt cel mai sensibil, chiar mai sensibil decat la subiectul legat de buget, este subiectul depolitizarii. Este nedrept sa vorbiti despre depolitizare in momentul in care sunt doi ministri, un ministru si un ministru delegat, care nu sunt membri de partid. Premierul si-a asumat acest lucru pentru ca presupun ca nu este usor ca sef de partid si apoi viitor prim-ministru sa vii cu solutii de tehnocrati, si cu toate astea premierul si-a asumat acest lucru.
  • Iar mie, premierul - si o spun public prima data - nu mi-a cerut niciodata nimic din perspectiva politica. Nu mi-a dat un nume sa imi spuna: numeste-l pe cutare mai stiu eu unde. Nu mi-a cerut absolut nicio chestiune. Ceea ce imi cere premierul si mi-o cere constant este ca scoala sa mearga bine.
  • Mai departe, la randul meu, am folosit toate instrumentele pentru a opri un val care a existat si poate ca la nivel local inca se mai manifesta si sunt cazuri unde a fost nevoie eu sa intervin si sa spun: nu accept o astfel de discutie. Pe mine ma intereseaza ca in fruntea unei scoli sa fie profesionisti. Si acolo unde am aflat ca nu sunt profesionisti si se ocupa de alte lucruri, de activitati politice, au plecat.
  • N-am iesit public sa fac conferinte de presa sa spun cati inspectori sau directori au fost eliberati din functie pentru ca am considerat ca interesul dumnealor este mai mult politic decat educational. Cel putin eu cred ca daca va uitati pe date si veti vedea cati directori au fost schimbati in august, comparativ cu august anul trecut, acum doi ani, veti vedea ca procentual este cel mai mic procent din ultimii ani.
  • Problema depolitizarii nu merge doar la nivelul numirilor cu delegatie. Problema depolitizarii merge de fapt la radacina, si anume procedura de scoatere la concurs. Am avut discutii inclusiv cu premierul, am stabilit ca ne mai uitam un pic pe consiliul de administratie, pentru ca de acolo pleaca o serie de probleme asa cum este asezat consiliul de administratie in lege astazi, dupa care vom da drumul la concursuri astfel incat dimensiunea politica sa nu fie prezenta.

Despre curriculumul scolar

  • Intotdeauna curriculumul este o problema pentru care trebuie sa gasesti linia de mijloc. Pe de o parte, curriculumul se schimba periodic, societatea se schimba. Totusi plecand de la curriculumul actual sunt voci care spun: aerisiti programele, dar sunt voci care spun: deja ati diluat manualele, te uiti in ele si nu mai invata copiii nimic. Sunt voci care spun aveti prea multe ore, sunt voci care spun prea putine ore.
  • Ne mai uitam in alte tari si constatam de exemplu ca in Marea Britanie se introduc elemente de programare la ciclul primar. Prima data cand am aflat acest lucru m-am uitat si eu, am analizat. Nu am luat o decizie, dar incep sa apara si alte state europene care isi problema ca lumea in care vor trai copiii care azi intra in ciclul primar va fi total diferita de azi.
  • Citeste aici - Educatia in Anglia: Noua programa scolara presupune fractii si programare pentru copiii de 5 ani 
  • Dezbatere dura in Marea Britanie pe reforma educatiei. Ministrul vrea sa introduca de anul viitor zile mai lungi de scoala si vacante mai scurte: Putem fie sa incepem sa muncim la fel de mult precum chinezii, fie in curand toti vom munci pentru chinezi
  • Prin urmare, daca noi gandim curriculumul cu mintea de azi, gresim fundamental. Problema curriculumului trebuie abordata cat se poate de cumpatat, am aprobat programele pentru ciclul primar.
  • Dar sa nu plecam de la ideea nici ca trebuie sa facem programatori dupa ciclul primar, dar nici ca trebuie sa ii lasam pe copii sa nu se streseze si sa ajungem la concluzia peste 20 de ani ca au pierdut orice competitie internationala pentru ca de fapt noi ii pregatim sub nivelul a ceea ce se face in alte state.
  • Introducerea instrumentelor digitale - nu sunt un fan al digitalizarii 100%, neconditionat. Sunt constient de faptul ca digitalizarea claselor si a manualelor poate sa reprezinte un pas inainte, dar daca nu este bine gestionat poate sa reprezinte si un pas inapoi. Dar cu echilibru, cu masura cred ca si digitalizarea continuturilor va ajuta copiii sa invete mai bine si sa invete chiar mai mult.
  • Am promis public ca nu va exista o decizie majora semnata de mine pe care reprezentantii sindicatelor sa nu o cunoasca inainte in forma de draft. Va rog, insa, sa intelegeti ca mi-am asumat aceasta pozitie de ministru, inclusiv bugetele, pentru ca stiam ce bugete avem si probabil ce bugete ne asteapta, gandindu-ma ca putem sa facem in fiecare an un pas. Iar pasul pe care il facem sa fie solid, sa nu fie un pas pe care dupa aceea sa il retragem, asa cum s-a intamplat atunci cand s-a votat de exemplu cresterea salariala. Cred ca trebuie sa ne privim in ochi si cu datele pe masa sa incercam sa gasim cele mai bune solutii pentru profesori.

Despre fondurile europene

  • Azi-dimineata de la 7:30 am avut o intalnire pe problema fondurilor structurale, inclusiv cu colegi de la Bruxelles. Noi ne aflam intr-o situatie absolut paradoxala. Pe de o parte spunem ca nu avem bani, pe de alta parte avem 2,4 miliarde de euro necheltuite.
  • Daca incep sa spun care e cauza, s-ar putea ca discursul meu care pana acum a fost unul cat se poate de tehnic sa devina unul politic, si nu vreau. Banii acestia au fost pentru 2007-2013. Din fericire s-a reusit o extensie de un an, mai avem conform regulilor doi ani din care putem sa cheltuim banii, iar anul acesta nu vom pierde niciun ban. Pentru ca daca nu s-ar fi negociat acea extensie de un an, eram in situatia sa pierdem cred ca 600 de milioane de euro.
  • Incercam sa ne punem mintea la contributie si asa cum anul acesta am crescut absorbtia de la 6 la 26%, anul viitor sa reusim sa acoperim multe dintre problemele pe care le avem din fonduri europene si atunci banii nationali, care nu sunt conditionati, si la rectificari sa fim pe plus. Atata timp cat vad ca acea curba creste, eu vad partea pozitiva a lucrurilor.