Astazi, ministrul roman al Sanatatii Eugen Nicolaescu va prezenta, in cadrul consiliului ministrilor Sanatatii din Uniunea Europeana, punctul de vedere oficial al Romaniei in privinţa propunerii pentru noua Directiva europeana a tutunului. Rolul lui Eugen Nicolaescu este unul ingrat, deoarece guvernul Ponta a decis sa adopte o pozitie in favoarea intereselor industriei tutunului. Directiva in forma propusa de Comisia Europeana introduce masuri de preventie a fumatului in randul adolescentilor si tinerilor. Intr-o scrisoare deschisa adresata premierului Victor Ponta, presedintele Societatii Romane de Pneumologie, profesorul Florin Mihaltan, critica alegerea Guvernului care "nu ar trebui sa fie convins de lobby-ul unor companii care fac afaceri (...) prin productia de boala si moarte".

Victor PontaFoto: Agerpres

Redam mai jos integral scrisoarea presedintelui Societatii Romane de Pneumologie:

"Solicitam domnului prim ministru Victor Ponta sa dispuna schimbarea Memorandumului [Romaniei] astfel incat vineri, 21 iunie 2013, la intalnirea ministrilor sanatatii din tarile Uniunii Europene, reprezentantul Ministerului Sanatatii sa poata sustine ca Romania sprijina continuarea negocierii Directivei astfel incat sa fie aparata sanatatea cetatenilor si nu a industriei tutunului.

In interventiile facute in ultima saptamana, domnul ministru al economiei a clarificat ceea ce doreau de fapt sa spuna specialistii ministerului pe care il conduce in Memorandumul privind propunerea de directiva a tutunului: suntem de acord cu interzicerea tigarilor care au arome caracteristice, asa cum propune Comisia Europeana, dar mai putin tigarile cu aroma de mentol.

Citind nota din subsolul paginii 18 a propunerii Comisiei Europene si mergand 'pe firul' documentelor disponibile pe internet, am aflat ca Statele Unite ale Americii au facut exact acest lucru in 2009: au interzis 'aromatele' mai putin 'mentolatele'. Indonezia a reclamat SUA la Organizatia Mondiala a Comertului pentru incalcarea Acordului privind barierele tehnice in calea comertului deoarece 'a introdus diferente nejustificate de tratament al tigaretelor cu cuisoare fata de cele cu mentol', favorizand tigarile mentolate. Dupa ce prima 'instanta' sesizata a dat dreptate Indoneziei, SUA a introdus recurs, dar degeaba: si Organismul de apel al OMC a concluzionat ca SUA a incalcat prevederile Acordului si trebuie sa-si modifice legislatia, iar Indonezia este indreptatita sa solicite despagubiri.

Urmarind si alte note din subsolul propunerii Comisiei Europene si folosind internetul, am constatat ca in Memorandumul inaintat de Ministerul Economiei se gasesc propuneri care incalca si alt tratat international semnat de Romania, Conventia Cadru pentru Controlul Tutunului (CCCT):

  • Propunerea ME de eliminare a nivelurilor maxim admise ale unor substante toxice din fumul de tigara incalca articolul 9 al Conventiei Cadru - Norme referitoare la constituentii produselor ce contin tutun.
  • Propunerea ME ca suprafata avertismentelor sa fie de maxim 45% incalca articolul 11 al Conventiei Cadru - Ambalarea si etichetarea produselor ce contin tutun.
  • Propunerea ME ca planta de tutun sa nu fie considerata ingredient ci materie prima de baza, nu tine cont de Liniile directoare pentru implementarea articolului 9 al Conventiei Cadru (echivalentul normelor de aplicare a unei legi).

Timpul scurt nu ne-a permis sa cautam si alte 'perle' in documentul semnat de domnul ministru al economiei, desi avem indicii ca mai exista si altele.

Insa, urmarind aceste incalcari evidente ale tratatelor internationale care au putut fi observate de un ne-specialist in relatii internationale prin simpla cautare pe internet (si chiar a fost simpla!), este firesc sa ne punem doua intrebari:

De ce functionarii din Ministerul Economiei nu cunosc tratatul international de baza din domeniul comertului? Altfel nu putem sa ne explicam de ce nu au observat ca este incalcat acest tratat.

De ce functionarii din Ministerul Economiei si-au asumat prerogative in domeniul sanatatii publice daca nu cunosc nici macar tratatul de baza care guverneaza activitatile de combatere a fumatului - de altfel, singurul tratat de sanatate publica?

In contextul indemnului facut de domnul prim ministru la debutul sedintei de miercuri a guvernului, il rugam pe domnul Victor Ponta sa reconsidere avizul pe care l-a dat Memorandumului inaintat de domnul ministru al economiei si sa permita reprezentantului Ministerului Sanatatii sa sustina vineri, la Bruxelles, ca Romania sprijina continuarea negocierii Directivei astfel incat sa fie aparata sanatatea cetatenilor romani si nu sanatatea industriei tutunului.

Aceasta schimbare nu ar fi nici o dovada de slabiciune si nici o dovada de populism ci doar o actiune in conformitate cu declaratia de miercuri a domniei sale: 'Este o scleroza totala a aparatului administrativ'.

Mentionam ca Societatea Romana de Pneumologie este constienta de necesitatea ca bugetul national si bugetul sanatatii sa fie cat mai mari. Nu dorim scaderea veniturilor la buget, dar suntem convinsi ca exista si alte cai de a creste bugetul fara sa lovim in sanatatea cetatenilor romani, indiferent de varsta. Deoarece nu suntem specialisti in domeniul finantelor, ne vom adresa specialistilor internationali de la Banca Mondiala si de la alte foruri economice pentru a ne oferi o solutie concreta care sa fie satisfacatoare pentru toata lumea: si pentru Ministerul Economiei, si pentru cetatenii acestei tari.

Consideram ca apararea profiturilor industriei tutunului nu trebuie sa fie o preocupare mai importanta pentru un guvern decat apararea propriilor cetateni.

Un Guvern nu ar trebui sa fie convins de lobby-ul unor companii care fac afaceri de miliarde de euro in Romania prin productia de... boala si moarte!"

Prof. Dr. Florin Mihaltan - presedintele Societatii Romane de Pneumologie