Corespondenta de la Bruxelles

Ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu: Exista riscul sa nu putem asigura misiunile de politie aeriana pe intreaga suprafata a spatiului aerian ci numai pe jumatate, daca nu vom revitaliza o parte din MIG-uri 

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Miercuri, 10 octombrie 2012, 16:14 Actualitate | Esenţial


Ministrul apararii, Corneliu Dobritoiu, a declarat, miercuri, la Bruxelles, la sfarsitul reuniuni ministrilor apararii din cadrul NATO, ca Romania risca sa ramana fara capacitatea de a asigura misiunile de politie aeriana daca nu va revitaliza o parte din avioanele MIG 21 Lancer, despre care a spus ca isi 'epuizeaza rapid resursa de viata' avand in vedere ca au peste 45 de ani. In context, Dobritoiu a spus ca guvernul va incepe oficial negocierile cu Portugalia pentru achizitia a 12 avioane F16 si ca valoarea anuntata a programului, de 670 de milioane de dolari, ar putea cobora in functie de negocieri. Ministrul apararii sustine ca Romania a primit doua notificari din partea Comisiei Europene, dar ca achizitia avioanelor respecta "ad literam" legislatia europeana.

Cele mai importante declaratii facute la Bruxelles de ministrul apararii, Corneliu Dobritoiu:

  • Subiectele s-au focalizat pe problamatica legata de transformare, capabilitati, indicatori de performanta, ceea ce inseamna ca la nivelul Aliantei este perceputa tot mai acut nevoia de a comensura efortul fiecarui membru in asa fel incat, ca urmare a criteriilor de performanta, sa avem o imagine foarte clara a indeplinirii angajamentelor politice.
  • S-au discutat aspecte legate de bugetele apararii, acum, intr-o perioada de austeritate economica, tendinte. Astazi de dimineata s-au trecut in revista situatia operatiunilor in care Alianta este angajata la ora actuala. Problematica bugetelor apararii, chiar in perioada de austeritate economica, are o relevanta din ce in ce mai mare. 
  • Fara buget nu putem face nimic, iar fara bugete angajante nu se pot elimina dezechilibrele majore la nivelul finantarii comune si care, cu certitudine, pot genera probleme politice foarte serioase. Dupa cum stiti, Statele Unite, prin dezangajarea aliatilor europeni, au ajuns sa contribuie aproape 80%  la  bugetul comun Aliantei.  Or, si America e in criza. Iar NATO are responsabilitati strategice. 
  • Se pune problema achizitiei avionului multirol, care presune in esenta nu numai angajament fara de responsabilitatile comune in cadrul aliat, dar si un angajament serios fata de parteneriatul strategic cu Statele Unite. 
  • Am avut discutii bilaterale cu ministrul portughez, l-am informat asupra faptului ca s-a luat o decizie in acest sens si ca in perioada urmatoare vom face toate demersurile guvernamentale in asa fel incat sa startam negocierile pentru un avion de tranzitie catre un avion de generatia a cincea. 
  • E adevarat ca am primit in ultimul timp doua scrisori de la doi comisari. La randul nostru, i-am asigurat ca achizitia se va face in stricta conformitate cu cele doua directive ale Uniunii Europene. E vorba de Directiva 81, care deja a fost adoptata in cadrul legislativ intern cat si de directiva 43. Oricum, cele doua directive nu ne pun in situatia de a incalca vreo prerogativa inscrisa in ele. Deci, respectam legislatia europeana ad-literam. 
  • Negocierile n-au inceput, urmeaza sa le incepem intr-un timp foarte scurt in urma emiteri unei scrisori de intentie in acest sens. Costurile despre care am facut vorbire (n.r.670 de milioane de dolari valoarea intregului proiect) sunt costuri estimative oferite de partea portugheza, dar ele sunt subiectul negocierilor in plan bilateral cu portughezii.
Citeste si: Portugalia confirma ca negociaza cu Romania vanzarea a 9 - 12 avioane F16 second hand
  • Rep: Adica valoarea proiectului, de 670 de milioane, se poate duce in sus sau in jos in urma negocierilor? Corneliul Dobritoiu: Cu certitudine in jos. Aceea este o valoare maximala. Putem negocia fata de preturile avansate de dumnealor. Noi vom starta negocierile pentru 12 avioane. Numarul a fost stabilit functie de informatiile pe care le-am primit atat de la fortele aeriene portugheze, care ar avea disponibile 9 avioane, dar aceasta informatie a fost intregita de ministerul apararii portughez, care si-a manifestat disponibilitatea de a scoate la vanzare 12 avioane, in scopul acoperirii unor cheltuieli legate de deficit. Fiind o problema politica, ministerul apararii este dispus sa negocieze vanzarea a 12 aparate. 
  • Rep: Cate avioane MIG mai sunt operationale in Romania si cand isi epuizeaza resursa de zbor? 
  • C.D: N-as vrea sa va dau o cifra exacta, nu face obiectul unor informari publice. Dar, oricum, demn de notat este ca avioanele MIG 21 Lancer isi epuizeaza rapid resursa de viata avand in vedere si varsta acestora. Au peste 45 de ani. Si cu cat sunt mai vechi costurile pentru mentinerea lor la nivel operational cresc exponential. 
  • Nu se pune problema modernizarii lor, ci a revitalizarii lor. Datorita ritmului abrupt in care MIG-urile 21 Lancer si vor da bunul sfarsit, se pune problema mentinerii capacitatii Romaniei de a-si asigura misiunile de politie aeriana pe intreg teritoriul national, in spatiul aerian al tarii. In acest sens, vrem sa grupam toate aparatele functionale pe o baza aeriana, ca ulterior, pe masura intrarii in dotare a aparatului de generatie a patra sa putem sa operam. Altfel, exista riscul sa nu putem asigura misiunile de politie aeriana pe intreaga suprafata a spatiului aerian ci numai pe jumatate din acesta. 
  • Ca sa fiu sincer, ministerul apararii a facut evaluari foarte serioase, analize comparate de pret, eficienta cost, cu ani in urma. La nivelul ministerului se mentine optiunea achizitionarii in timp a avionului de generatie a cincea. Avionul de tranzitie ar trebuie sa asigure costuri minimale pentru operarea avionului de generatie a cincea. Or, F16 asigura aceste costuri. De ce? Programul de inarmare este la fel. Programul pentru infrastructura aeroportuara pentru avionul de generatia a cincea este similara cu infrastructura pentru avionul de generatia a patra. 
  • Cu alte cuvinte, daca noi am adopta o decizie politica, la ora actuala, avand in vedere si realitatile economice ale Romaniei, noi ar trebui sa ne indreptam catre un avion de generatia a patra din spatiul european, avion care ar putea sa fie in aceeasi situatie cum este F16, la jumatatea ciclului de viata. Adica o solutie costisitoare si cu orizon de timp ingust. Si este anti-nationala, este contraproductiva. In momentul in care ne mentinem optiunea pentru avionul de generatia a cincea care va intra, speram noi, in dotare peste 20 ¬ 25 de ani, cu ciclu de viata de minim 30 de ani, am acoperi un orizont de timp mult mai larg.

Potrivit TVR Info, costul total pentru cele 12 avioane F16 este de aproximativ 831 de milioane de dolari. La costul anuntat initial de aproape 700 de milioane de dolari se adauga costul pentru armament, antrenamentul pilotilor romani in Portugalia, pregatirea mecanicilor, piese de schimb si suport logistic.

Asta inseamna ca la costul anuntat initial se mai adauga cele 100 de milioane pentru inarmarea avioanelor, potrivit sursei citate.

Inca 14 milioane de dolari va costa modernizarea pistelor aerodromurilor din Romania.

Alte aproximativ 40 de milioane de dolari vor fi alocate antrenamentului pilotilor intr-o baza din Statele Unite.

In viitorul apropiat, MApN va fi obligat sa mai cumpere o escadrila de second hand, urmand ca dupa 2030 sa inceapa negocierile pentru a cumpara F 35, cel mai modern avion de lupta produs de americani, precizeaza TVR Info.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2932 vizualizari

  • -5 (19 voturi)    
    Afacerea F-16 = subminarea economiei nationale (Miercuri, 10 octombrie 2012, 16:37)

    dumitrica [utilizator]

    Afacerea F-16 are legatura cu sustinerea pe care presedintele CE, portughezul Manuel Barosso, i-o acorda lui Traian Basescu in lupta sa impotriva USL
    Cumpararea cu 600 mil. dolari a 12 reactoare F-16 vechi este o frauda de proportii atita timp cit avionul nou nu depaseste 25 mil. dolari iar Romania nu poseda facilitati pentru intretinerea acestor aparate care nici semnificativ superioare Migurilor 21 nu sunt.
    Migurile 21 si motoarele lor sunt intretinute la Aerostar Bacau cu rezultate bune si la costuri mici. Pentru cele 12 bucati F-16 tara va trebui sa apeleze la straini cind vine vorba de mentenanta si cum avioanele nu sunt noi reparatiile vor fi frecvente si scumpe, lucru care se va traduce in tinerea aparatelor de zbor mai mult la sol.
    Romania risipeste o importanta suma doar pentru intarirea politica a pozitiei lui Traian Basescu si vad ca persoane din USL, cum ar fi ministrul apararii nationale, par a-l sustine pe actualul presedinte in demersurile sale de a cheltui banii statului in scopuri personale.
    Constat ca avioanele F-16 urmeaza sa ne fie livrate incepind cu 2016, dupa terminarea procesului de instruire a pilotilor, dar plata in rate pentru ele porneste cu 2013 cind vor fi dati primii 70 mil. dolari, fara ca Romania sa obtina practic nimic.
    Aproape sigur, in urma acestei afaceri oneroase, tara se va alege doar cu piloti antrenati pe vreo 200 mil. dolari si atit. Avioane F-16 utilizabile nu vom primi din Portugalia.
    Preturi luate de pe pagina de wikipedia a avionului F-16:
    Unit cost:
    F-16A/B: US$14.6 million (1998 dollars)
    F-16C/D: US$18.8 million (1998 dollars)
    • 0 (16 voturi)    
      Citeste mai bine... (Miercuri, 10 octombrie 2012, 16:55)

      ddanescu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      Costul avioanelor va fii de 120 mil. Restul pana la 600 sunt costuri la sol, armament si antrenament.

      F-16 este cea mai buna solutie pentru Romania in momentul actual. Nu cumparam 12 avioane, cumparam o infrastructura pentru a putea zbura si lupta cu cel mai raspandit avion NATO la ora actuala, cu armamentele (aer-aer, aer-sol) cele mai dovedite in practica. Nici un alt avion sau platforma nu iti ofera asta la un pret similar.

      Realitatea a fost si este ca Romania va trebuii oricum sa apeleze la straini pentru aparare. Si avem de ales intre rusi si americani. Simplu.
      • -6 (10 voturi)    
        Putem cumpara 12 miguri noi cu doar 60 mil. $ (Miercuri, 10 octombrie 2012, 17:45)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui ddanescu

        Putem cumpara 12 Mig 21 noi cu doar 60 mil. dolari, si asta chiar acum.
        Avem piloti pentru ele. Reparatiile se pot face in Romania.
        De ce sa aruncam 600 milioane pe 12 F-16 vechi cumparate deja la mina a doua acum 15 ani de portughezi. De ce sa dam peste o jumatate de miliard pe niste hirburi care au participat la primul razboi din Irak.
        Niste gunoaie de care Portugalia vrea sa scape ne sunt vindute noua la preturi duble fata de costul celui mai scump F-16 nou.
        • +2 (8 voturi)    
          De cand e Rusia in NATO? (Miercuri, 10 octombrie 2012, 21:46)

          Petran [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

          Motorul de la avion cu cat e mai rodat, cu atat e mai sigur. Dobritoiu zicea ca sunt in stare buna.E de vazut. Nu ai cum sa cumperi MIGuri pentru ca trebuie sa existe compatibilitate in comunicare, operare etc. Nu trebuie sa depinzi strategic de o tara care e in afara aliantei militare din care faci parte. De ce F16? Sunt peste 4.000 de F16 in tarile NATO si e cea mai ieftina solutie, service, infrastructura etc. Eu insa nu cred ca exista bani pentru armata atata vreme cat revolutionarii sunt mai vocali. Armata nu pare o prioritate electorala caci e disciplinata. Iar un contract guvern-guvern nu aduce niciun comision:)
          • -1 (1 vot)    
            foarte frumos... (Joi, 11 octombrie 2012, 18:58)

            SiriusB88 [utilizator] i-a raspuns lui Petran

            dar cu cine luptam noi in aviane care, la cat de mult antrenament au pilotii, ar cadea in juma de ora??
            dar sa spunem ca suntem experti in pilotaj...cu cine exact ne-am lupta noi in aer???
      • 0 (2 voturi)    
        AR FI BUNE (Joi, 11 octombrie 2012, 8:41)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui ddanescu

        DACA AR FI NOI SI NU NISTE TABLE ZBURATOARE.
        Avioanele alea sunt vechi si au sanse ca in mai putin de 10 ani sa fie in aceeasi situatie ca si MIG-urile de acum.
        Daca s-ar lua avioane F16 noi si impreuna cu un offset, ar fi intr-adevar o afacere buna.
        Din pacate se pare ca nimeni nu se gandeste la asta.
        Daca suma pentru avioane nu este atat de mare ci fondurile pentru infrastructura, atunci de ce nu incercam sa mai punem 100 millioane de dolari si sa dam comanda la producator?
        Cred ca ar merita in cazul asta daca chiar nu vrem offset!
    • 0 (0 voturi)    
      ...hei... (Joi, 11 octombrie 2012, 9:19)

      ALTAN [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      ...de 5 luni tar este condusa de USL...ministrul Dobritoiu face parte din USL...ce cauta Basescu in ac discutie???...sunteti obsedati...
  • +4 (14 voturi)    
    esti penal (Miercuri, 10 octombrie 2012, 16:52)

    K.V [utilizator]

    si aici basescu e de vina :))
    vai de capu' meu . ca si caterina andronescu(bac-ul profesional) acest dobritoiu vrea sa faca si el ceva la ministerul pe care il conduce . cel putin incearca ,doar trebuie sa faca si ei ceva ori e bine ori e rau. INTENTIA CONTEAZA
    • +4 (4 voturi)    
      asta e decisa (Miercuri, 10 octombrie 2012, 22:51)

      Colonel [utilizator] i-a raspuns lui K.V

      de guvernul Boc. ideea e propusa si negociata din 2009
      • +4 (4 voturi)    
        Bun (Joi, 11 octombrie 2012, 0:19)

        nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Colonel

        Daca nu Base e de vina atunci Boc e de vina.
        Am inteles! Sa traiti, dom' Colonel!
  • +3 (3 voturi)    
    F16 (Miercuri, 10 octombrie 2012, 20:10)

    scridon radu-lucian [utilizator]

    Poate gresesc, dar si Turcia asambleaza F16, din1998.
    In prezent fiind parte componenta NATO, poate gasim si alte solutii mai putin costistitoare pentru bugetul Romaniei destul de firav.
  • +2 (2 voturi)    
    si cand te gandesti (Joi, 11 octombrie 2012, 8:02)

    nahir [utilizator]

    ca atunci cand base zicea acum ani de zile ca este nevoie de revitalizarea flotei aeriene militare a Romaniei, voi, psd-istii, nu si nu. batman, batman.
  • +1 (1 vot)    
    "politia aeriana" (Joi, 11 octombrie 2012, 8:37)

    a_l [utilizator]

    "...pe intreaga suprafata a spatiului aerian ci numai pe jumatate..." Dar ce?, isi predau 'stafeta' de la unul la altul? Cu unul sau 2 bucati au rezolvat problema 'politiei'. Investirea a sute de milioane de euro in niste harburi la mana a 3-a (ca inteleg ca portughezii le luasera la mana a 2a) nu ne aduce noua ca si Natiune nici un castig. Statul Roman nu este in stare sa asigure conditii sociale, educationale si de sanatate pentru cetatenii sai prin urmare 'misiunile de politie aeriana' le consider de o prioritate absolut minora. Ajungem ca penibilii aia din India si Pakistan unde pe de o parte sunt sute de milioane de oameni care traiesc in conditii groaznice, mai rele decat Evul Mediu, dar pe de alta parte construiesc bombe atomice si investesc in armata la greu.
  • +2 (2 voturi)    
    Ce ma distreaza... (Joi, 11 octombrie 2012, 9:52)

    cartograful [utilizator]

    ma distreaza ca 1000 de "nebuni"- ziaristi, politicieni, forumisti, bloggeri si alti chibiti isi sparg capetele cu tema "care ar fi cel mai potrivit avion pentru RoAF" in timp ce din partea aviatiei militare nu apare nici un general, nici un comandant de escadrila, nici un pilot, nici un inginer sa spuna: "uite domnule, noua de fapt asta ne trebuie!". Eu asta as vrea sa aud, o cerere de la cei direct implicati in problema. Cum sa o interpretez? Blazare? Dezinteres? Fuga de raspundere? Teama pentru functie?
  • 0 (0 voturi)    
    Si daca Romania nu acopera spatiul aerian (Joi, 11 octombrie 2012, 13:00)

    hic sunt leones [utilizator]

    ce se intampla?
    Sunt tari in lume care nu au picatura de armata si cu toate astea nu intampina problemele pe care, se pare, cel putin la nivel teoretic, le avem noi.
    Apoi, indiferent de marca avionului, ce naiba poti face cu 10-20 de avioane in afara de a te plimba cu ele?! Credeti ca rusul zice "stai, frate, ca Romania a cumparat 20 de gripene noi, nu putem ataca!" sau credeti ca popa ala arab care spunea ca putem fi tinta unui atac terorist se va speria de vreun mig sau de vreun F?
    Nu, Romania trebuie sa fie inteligenta si sa permita crearea de baze militare NATO unde sa vina alianta cu avioanele si cu oamenii deja antrenati; eventual sa angajeze si romani si sa primim cateva miliarde, nu sa cheltuim.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by