Curtea Constitutionala arata, in motivarea deciziei de invalidare a referendumului din 29 iulie, ca "datele comunicate de Guvern, in cea mai mare parte, nu au legatura cu solicitarea formulata de Curte", potrivit motivarii hotararii CCR, prezentata miercuri de Antena 3.

Fragmente din motivarea CCR:

  • Curtea constata, mai intai, ca scrisoarea primita de la Guvern nu raspunde solicitarii de a se comunica "numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente, actualizate (pana la data de 10 iulie 2012)", ci prezinta o serie de date, privitoare la diverse categorii de persoane.
  • Datele comunicate, in cea mai mare parte, nu au legatura cu solicitarea formulata de Curte.
  • Astfel, numarul de persoane ale caror acte de identitate au expirat nu priveste aceasta solicitare, intrucat expirarea actelor de identitate, in sine, nu determina eliminarea persoanelor in cauza de pe listele electorale permanente. Potrivit art.2 alin.(l) lit.c) din Legea nr.370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, listele electorale permanente cuprind "cetatenii romani cu drept de vot care au implinit 18 ani pana la ziua alegerilor inclusiv", legislatia electorala nefacand nici o distinctie care sa permita interpretarea potrivit careia expirarea actului de identitate atrage eliminarea persoanelor care indeplinesc conditiile mentionate de pe aceste liste.
  • Curtea retine ca doar exercitarea dreptului de vot este conditionata de prezentarea unui act de identitate valabil, nu insa si existenta acestui drept. Sanctiunea prevazuta de lege pentru nesolicitarea eliberarii unei noi carti de identitate, obligatie prevazuta de art.19 alin.(2) din OUG 97/2005 (...) este amenda contraventionala (...), iar nu decaderea din dreptul de a vota sau radierea de pe listele electorale permanente.
  • Tot astfel, nu priveste solicitarea formulata de Curte numarul persoanelor "cu drept legal de sedere in afara Romaniei" al caror domiciliu se afla in Romania, intrucat aceste persoane sunt cuprinse in listele electorale permanente, in conditiile prevazute de dispozitiile art.2 alin. 1 lit.c) din Legea nr.370/2004, mai sus citate, coroborate cu dispozitiile art.7 alin.(l) din acelasi act normativ, potrivit caruia "Listele electorale permanente se intocmesc pe comune, orase si municipii, dupa caz, si cuprind toti alegatorii care domiciliaza in comuna, orasul sau municipiul pentru care ele au fost intocmite". Acest temei juridic este invocat si de Guvern in raspunsul sau, in care se face distinctie intre cetatenii romani cu domiciliul in Romania si cei cu domiciliul in strainatate.
  • Potrivit datele comunicate de Guvern, din numarul total de 3.052.397 cu drept de sedere in afara Romaniei, au domiciliul in strainatate numai 469.810 cetateni romani, restul pana la 3.052.397 fiind cetateni romani cu domiciliul in Romania.
  • Potrivit acelorasi date comunicate de Guvern, din numarul de 469.810 cetateni romani cu domiciliul in strainatate, numai 4.475 cetateni se regaseau pe listele electorale permanente la data de 10 iulie 2012 si, prin urmare, numai cu acest numar (din numarul total de 3.052.397 comunicat) ar fi trebuit actualizate aceste liste. Guvernul mai precizeaza ca acest numar - 4.475 cetateni - este deja luat in calcul la punctul I. b. din scrisoarea sa, fiind cuprins in comunicarea Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Datelor, adica in numarul total de de 34.654 persoane care trebuie radiate de catre primari si serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor din listele electorale permanente utilizate la referendumul national din data de 29 iulie 2012.
  • In concluzie, singurul numar care, potrivit datelor comunitate de Guvern, poate fi luat in considerare la actualizarea listelor electorale permanente, este acesta din urma, respectiv 34.654 persoane, reprezentand: persoane decedate, persoane avand statutul de cetatean roman cu domiciliul in strainatate, persoane care au pierdut cetatenia romana, persoane fara drept de vot, persoane bolnave psihic care si-au pierdut drepturile electorale, persoane cu corectii CNP. De altfel, numai cu privire la aceste persoane se arata de catre Guvern ca "trebuie radiate de catre primari si serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor din subordinea consiliilor locale, din listele electorale permanente utilizate la referendumul national din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Presedintelui Romaniei".

In ceea ce priveste confirmarea rezultatelor referendumului:

1. Curtea constata ca rezultatul referendumului depinde de indeplinirea cumulativa a doua conditii: una referitoare la numarul minim de cetateni care trebuie sa participe la referendum pentru ca acesta sa fie valabil (cvorumul legal de participare) si una privitoare la numarul de voturi valabil exprimate, care determina rezultatul referendumului. Aceste conditii sunt prevazute in art.5 alin.(2) si, respectiv, ari 10 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului. Potrivit art.5 alin.(2) din lege, Referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente" iar, potrivit art.10, "Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca, in urma desfasurarii referendumului, propunerea a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate."

2. Din datele comunicate Curtii Constitutionale de catre Biroul Electoral Central, cu privire la referendumul national din data de 29 iulie 2012, rezulta umatoarele:

a) numarul persoanelor inscrise in lista pentru referendum: 18.292.464 - 100.00%

b) numarul participantilor: 8.459.053 - 46.24%

c) numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "DA": 7.403.836 - 87.52%

d) numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "NU": 943.375 - 11.15%

e) numarul voturilor nule: 111.842 - 1.32%

3. Din examinarea documentelor transmise de Biroul Electoral Central rezulta ca referendumul s-a desfasurat cu respectarea dispozitiilor prevazute de lege, neinregistrandu-se incalcari sau incidente de natura sa conduca la indeplinirea sau neindeplinirea cvorumului de prezenta la vot, respectiv la modificarea rezultatului referendumului.

4. Examinarea contestatiilor si a cererilor prealabile formulate in cadrul acestei proceduri nu a relevat diferente fata de datele consemnate de Biroul Electoral Central si nici incalcari sau incidente de natura sa conduca la indeplinirea sau neindeplinirea cvorumului de prezenta la vot, respectiv la modificarea rezultatului referendumului.

5. Scrisoarea Guvernului Romaniei din data de 20 august 2012, mai sus analizata, releva o diferenta in minus de 34.654 persoane fata de numarul persoanelor inscrise pe listele electorale permanente transmis de Biroul Electoral Central, persoane cu privire la care se arata ca trebuie radiate de catre primari si serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor din listele electorale permanente utilizate la referendumul national din data de 29 iulie 2012.

6. Cu privire la aceste date comunicate de Guvern, Curtea Constitutionala constata ca nu are atributii in procedura actualizarii listelor electorale permanente si, prin urmare, nu poate opera modificari in liste electorale. Ceea ce poate constata Curtea, potrivit competentei sale, este numai daca diferenta de date transmisa este de natura sa conduca la indeplinirea sau neindeplinirea cvorumului de prezenta la vot, respectiv la modificarea rezultatului referendumului. Or, este evident, din compararea datelor comunicate de Biroul Electoral Central, respectiv de Guvern, ca nu exista o astfel de situatie.

In acest sens, CCR aminteste in prima parte a motivarii sale ca, in urma examinarii raspunsurilor formulate de MAI, INS si AEP la solicitarile dispuse de CCR in sedintele din 1 si 2 august, Curtea a constatat ca aceste raspunsuri contin date contradictorii. "Aceasta cu atat mai mult cu cat Ministerul Administratiei si Internelor, dupa comunicarea, prin adresa inregistrata la Curtea Constitutionala cu nr.5271 din 1 august 2012, a numarului persoanelor inscrise in listele electorale permanente (18.292.514 persoane), a revenit cu precizari suplimentare prin adresa nr.5273 din 2 august 2012, in care a invederat Curtii ca exista date care "pot fi de natura sa afecteze numarul total al cetatenilor cu drept de vot inscrisi in listele electorale permanente" si ca "nu isi poate asuma veridicitatea numarului de persoane inscrise in listele electorale permanente". In consecinta, constatand ca nu putea fi stabilit, cu certitudine, pe baza datelor existente, numarul persoanelor inscrise pe listele electorale permanente, pentru a se verifica daca referendumul a fost valabil", Curtea a dispus in sedinta din 2 august amanarea dezbaterilor pentru data de 12 septembrie si formularea unei solicitari catre Guvernul Romaniei pentru a comunica, pana la data de 31 august, numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente, actualizate.

Amintim faptul ca, dupa sedinta de miercuri, CCR a precizat intr-un comunicat ca decizia nu va fi facuta publica pana cand nu va fi citita in plenul Parlamentului.