Sursa foto: Agerpres

Asociatiile de taximetrie din tara sustin introducerea prin lege a tarifului unic pentru transportul persoanelor in regim de taxi. Prevederea a fost introdusa intr-o serie de amendamente la Legea taximetriei, care au fost aprobate pe 20 martie de Comisia pentru industrii din Camera Deputatilor si care urmeaza sa intre in plenul Camerei pentru vot, a declarat pentru HotNews.ro deputatul George Ionescu, membru al Comisiei si raportor al proiectului de lege. Liderii asociatiilor din taximetrie au declarat ca tariful unic pe Bucuresti ar putea fi in jur de 1,79 de lei pe kilometru.

In sedinta din 20 martie, membrii Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor au aprobat o serie de amendamente la Legea 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere. Printre aceste amendamente se afla si introducerea tarifului unic stabilit de catre Consiliile Locale, a declarat pentru HotNews.ro Vasile Stefanescu, presedintele executiv al Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania si presedinte al Confederatiei Operatorilor si Transporatorilor Autorizati din Romania (COTAR), iar deputatul George Ionescu sustine ca aceste amendamente au fost discutate aproape 6 luni cu toate asociatiile reprezentative la nivel national.

George Ionescu

George Ionescu

Foto: cdep.ro

"Mi-e greu sa va spun cine a depus aceste amendamente. Au fost si senatori, si deputati, si asociatii, au fost cateva sute de amendamente pe care le discutam de 6 luni", a declarat pentru HotNews.ro deputatul PDL George Ionescu, membru al Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor si raportor al proiectului de lege. "Au fost foarte multe amendamente ale multor parlamentari. Ceea ce a aparut in noua lege, articolele care au ramas au fost discutate cu asociatiile reprezentative la nivel national, pentru ca nu aveau loc toate asociatiile, erau peste 100. Au fost 10-15 raportori la fiecare sedinta in care am discutat pe aceste amendamente. Forma pe care am cazut de acord a plecat in plenul Camerei Deputatilor si isi urmeaza cursul firesc", a continuat George Ionescu.

In ce priveste introducerea tarifului unic, deputatul a declarat ca tarifele acestea functioneaza si in statele occidentale. "Un tarif prea mic incurajeaza evaziunea, iar unul foarte mare indeparteaza clientii. Ca sa nu existe aceste discrepante, trebuie sa fie un tarif mediu, dar numai in baza unui studiu realizat de administratiile locale. Este o activitate publica care trebuie reglementata".

Argumentele liderilor asociatiilor de taximetrie

Vasile Stefanescu, presedinte COTAR:

Vasile Stefanescu

Vasile Stefanescu

Foto: Agerpres

"Taximetria este de utilitate publica, deci tariful trebuie sa fie unic, dat de catre consiliile locale dupa formula ANRSC. Argumentul tarifului unic tine si de faptul ca in toate orasele din Europa, chiar si in afara Europei, se practica acest tarif unic. De ce: pentru ca taximetria este de utilitate publica. Si atunci e normal sa avem un tarif unic dat de catre Consiliul General al Primariei Municipiului Bucuresti in asa fel incat sa nu mai existe o concurenta neloiala. O firma X, care incaseaza banii si nu ii baga in contabilitate, vine cu un tarif de 1 leu. Iar o firma care trebuie sa isi acopere toate cheltuielile trebuie sa aiba 1,5, de exemplu. Atunci e si normal ca celui cu tarif de 1 leu ii convine situatia asta, pentru ca nu plateste nicio taxa, iar cel de 1,5 trebuie sa plateasca taxe, are angajati cu contract de munca si totul legal. De aceea cerem reglementarea acestui tarif, astfel incat sa fie uniform pentru toata lumea.

S-a luat in considerare si protectia consumatorului. Nu mai trebuie sa se uite pe usa cine il pacaleste si cine nu. Se stie in Bucuresti ca anul acesta tariful este de 1,5, da? Deci in orice taxi te urci stii ca ai 1,5 tarif. Nu mai mergi cu frica in san ca trebuie sa te uiti bine pe usa ce tarif are. Astfel ar disparea tariful maxim si cetateanul de rand este protejat prin acest tarif unic. Pentru ca nici Consiliul Local nu o sa hotarasca un tarif care sa fie in dezavantajul populatiei pe care o deserveste in orasul respectiv".

Cristian Lazarescu, vicepresedintele Asociatiei Profesionale a Transportatorilor in Regim de Taxi si Inchiriere (APTRTI):

Cristian Lazarescu

Cristian Lazarescu

Foto: Agerpres

"Tariful unic este si un lucru bun, pe care si noi l-am sustinut, este si un lucru rau. Este bun daca acest tarif unic se face pe niste baze reale, pe niste costuri reale. Daca ne raportam la nivelul comunitatii europene, in toata comunitatea europeana se practica acest tarif unic. In Franta, in Germania, in Spania, in orice taxi va suiti este aceeasi suma. Banuim ca el va fi in jur de 1,69 - 1,79 maximum. Suportabilitatea cetateanului mai mult de atat nu este, peste aceasta cifra deja va renunta la serviciu. In momentul asta se lucreaza la supravietuire, nu pe profit, dar la supravietuire. Din cauza crizei economice majoritatea transportatorilor de frica falimentului au coborat costurile la maximum".

Ce spun primarii despre introducerea tarifului unic

Tudor Pendiuc, presedintele Asociatiei Municipiilor din Romania si primar al Pitestiului:

"Eu inclin sa cred ca aici sunt interese colaterale, intrucat noi, autoritatile locale, nu am fost consultate in niciun fel. Suntem direct implicati in autorizarea functionarii taximetriei pe raza localitatilor noastre. Inclin sa cred, nefiind nicio dezbatere publica si daca nu ni s-a solicitat niciun punct de vedere, ca sunt interese colaterale. Nu pot sa spun ca sunt sau nu de acord, atata vreme cat nu cunosc fondul problemei. Nu cunosc elemente care au dus la asa ceva, fundamentarea acestei decizii. Noi suntem cei care stabilim trasee, care dam autorizatii de functionare, ori noi nu am fost intrebati.

Sunt convins ca lipsa de transparenta poate sa ascunda interese de alta natura decat publice. Probabil ca sunt patroni in randul celor care au stabilit asa ceva, proprietari, actionari ai unor firme de taximetrie si doresc altceva decat e normal. Pentru ca interesul cetateanului sa primeze trebuie ca aceste hotarari, luari de pozitii sa fie discutate, fundamentate asa cum spune orice practica europeana si internationala".

Ilie Gravil Bolojan, primarul municipiului Oradea:

"Nu stiu daca se poate introduce tariful unic pe o piata concurentiala. Sunt firme care poate vor sa ofere servicii in plus fata de altele, poate au masini cu costuri de intretinere mai mari decat altele si atunci e normal sa aiba preturi mai mari. Nu cunosc aceasta propunere. Desi se poate interpreta ca este vorba despre un serviciu public si atunci poti sustine introducerea unui tarif unic, ca la apa, ca la caldura. Insa taximetria este un serviciu secundar, nu este de prima necesitate. Trebuie sa vedem acest proiect".

Ce prevad amendamentele aduse la Legea 38/2003 privind tariful unic, potrivit documentelor puse la dispozitia HotNews.ro de deputatul George Ionescu:

"Autoturismele taxi efectueaza serviciul de transport in regim de taxi utilizand obligatoriu tarifele de distanta unice, diferentiate pe categorii de autovehicule" - Motivatia: "Introducerea tarifului de distanta unic va fi conditie de atribuire in concesiune a serviciului".

"Nivelul tarifului de distanta se stabileste prin hotarari ale autoritatii administratiei publice locale sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza metodologiei realizate de A.N.R.S.C. si a datelor furnizate la cererea autoritatii de autorizare cu ocazia consultarii filialelor locale ale asociatiilor definite la art.54 privind costurile. Nivelul tarifului de distanta se stabileste diferentiat pe categorii de autoturisme, in functie de capacitatea cilindrica a motorului, respectiv categoria pana la 2000 cm3 si categoria peste 2000 cm3.Autoritatea administratiei publice aproba, prin hotarare, un tarif de distanta pentru fiecare din categoriile respective, care va constitui conditie in atribuirea in concesiune a serviciului de transport si care va fi clauza in contractul de atribuire. Nivelul tarifului de distanta va fi modificat ori de cate ori exista solicitarea motivata a unei asociatii profesionale reprezentative".

"Tariful de pornire va fi egal cu dublul tarifului de distanta (lei/km) aplicat in transportul de persoane" - Motivatia: "Pentru stimularea executarii transportului pe distante mici".

"Stabilirea nivelului tarifelor se va face in mod transparent, iar atat studiile cat si propunerile de hotarari de aprobare a acestora vor fi supuse dezbaterii publice in conformitate cu prevederile legale."

"Respectarea practicarii nivelului tarifului de distanta, pentru transportul persoanelor in regim de taxi, constituie unul dintre criteriile de atribuire a gestiunii delegate a serviciului".