Romania a tinut in sah Serbia la Bruxelles in discutiile pentru acordarea statutului de candidat la UE si a obtinut garantii pentru minoritatea vlaha din Serbia

de Anca Ionescu, Red. Stiri     HotNews.ro
Marţi, 28 februarie 2012, 17:49 Actualitate | Esenţial

Romania a tinut in sah Serbia marti la Bruxelles la negocierile din Consiliul Afaceri Generale, consiliu care ar fi trebuit sa recomande formal acordarea statutului de candidat la aderare. Romania a refuzat in prima faza a negocierilor sa dea unda verde Belgradului, cerand garantii pentru un tratament corect al minoritatii vlahe din Serbia. Practic, Romania - reprezentata de ministrul Cristian Diaconescu, a conditionat acordul pentru candidatura Serbiei la UE de garantii suplimentare legate de problemele minoritatii romanesti. In cele din urma, dupa negocieri, in Concluziile Consiliului Afaceri Generale a fost anexata o declaratie a Executivului UE prin care insista asupra protejarii minoritatilor "ca parte integranta a criteriilor de aderare la UE".

Romania a cerut si a obtinut asigurari din partea Comisiei Europene ca o un raport privind monitorizarea progreselor Serbiei in domeniul minoritatilor nationale va fi prezentat in octombrie anul acesta.

Decizia finala privind acordarea pentru Serbia a statutului de stat candidat la aderare va fi luata, prin unanimitate, de sefii de stat si de guvern ai celor 27 de state membre UE la Consiliul European din 1-2 martie.

Cristian Diaconescu a declarat marti seara ca Serbia trebuie sa semneze pina joi un protocol privind drepturile minoritatilor.

  • Vezi atasate Concluziile Consiliului pentru Afaceri Generale (cu anexa privitoare la minoritatile din Serbia)

Cum s-au desfasurat evenimentele de marti:


UPDATE 18.55:
Romania a deblocat discutiile pentru aderarea Serbiei dupa ce a obtinut "conditiile cerute" pentru minoritatea vlaha din Serbia, a declarat pentru HotNews.ro un oficial MAE. Asta inseamna ca autoritatile sarbe vor trebui sa acorde tratamentul corect in probleme precum scolarizarea si religia.

UPDATE 18.04:
Romania a acceptat in cele din urma recomandarile Consiliului European de a acorda statutul de tara candidata Serbiei cu anumite conditii, au declarat surse diplomatice.

UPDATE 17.52: Ministrul suedez de Externe, Carl Bildt, a dat de inteles intr-o postare pe contul sau de Twitter ca negocierile s-au incheiat si Serbia a primit unda verde.

Romania s-a opus marti la Bruxelles planurilor Uniunii Europene de a-i acorda Serbiei statut de candidat, in urma unei divergente privind drepturile minoritatii romanesti din fostul stat iugoslav, au declarat surse diplomatice UE, citate de Reuters. Discutiile cu sefii diplomatiilor s-au oprit la mijlocul zilei si au avut loc negocieri bilaterale Serbia - Romania.

Conferinta de presa a ministrului roman de externe, Cristian Diaconescu, programata initial la ora 17.00, ora Romaniei, a fost anulata.


Ministrul de externe al Frantei, Alain Juppe, declarase luni ca guvernele UE sunt pregatite sa ii acorde Serbiei statutul oficial de candidat, recunoscandu-i astfel reformele democratice, prinderea criminalilor de razboi si imbunatatirea relatiilor cu Kosovo.

Insa in cadrul reuniunii ministrilor de externe de la Bruxelles de marti, delegatia Romaniei a refuzat in mod neasteptat sa semneze acordul, cerand garantii ca grupul de etnici romani din Serbia va fi mai bine protejat, relateaza Reuters.

Delegatia Romaniei a declarat ca intentioneaza sa organizeze o dezbatere pe aceasta chestiune la un summit al sefilor UE de joi si vineri, unde initial se astepta doar sa se aprobe, in mod formal, acordarea statutului, sustin diplomatii.

"Romania vrea sa amane discutiile pana la summit, dar ceilalti nu sunt de acord si vor incerca sa rezolve problema astazi (marti - n.r.)", a declarat ministrul de externe olandez, Uri Rosenthal.

In Serbia traiesc circa 30.000 de etnici romani. O parte dintre membri comunitatii de etnici vlahi se considera de asemenea sa fie romani, in timp ce altii se considera sarbi.

Presedintele Traian Basescu a declarat la sfarsitul anului trecut ca Serbia ar trebui sa ofere romanilor aflati pe teritoriul sau dreptul la educatie in propria limba si acces la slujbele religioase din biserici ortodoxe romanesti.

Belgradul a parut sa nu fi luat la cunostinta cele intamplate la Bruxelles si nu a avut o reactie imediata, precizeaza Reuters.

Bor, un canal regional de televiziune din estul Serbiei, unde traieste mare parte din comunitatea vlaha, a anuntat ca va incepe sa subtitreze programele in limba vlaha, masura finantata de ministerul de cultura din Serbia.

Context: minoritatea romana din Serbia

Reprezentantii minoritatii vlahe din Serbia au cerut de nenumarate ori autoritatilor romane sa faca presiuni asupra Belgradului pentru a le fi garantate dreptul la educatie in limba materna si alte drepturi privitoare la identitatea nationala.

Presa romana a relatat in repetatea randuri abuzurile la care sint supusi reprezentantii minoritatii vlahe din Serbia (Exemplul 1, Exemplul 2, Exemplul 3)


























9855 vizualizari

  • -32 (34 voturi)    
    Politicieni tampiti (Marţi, 28 februarie 2012, 18:00)

    marius [anonim]

    Tocmai vroiam sa lucram in Serbia la o investitie .Ma gandesc daca acesti politicieni stiu ce fac .
    • -28 (32 voturi)    
      pai daca e asa... (Marţi, 28 februarie 2012, 18:43)

      likea [anonim] i-a raspuns lui marius

      cine ii alege in ce categorie intra....

      Cel mai jenant gest de care imi e rusine ca sunt roman si am asemenea reprezentare.
      Nu zic ca lucrurile acolo nu s-ar putea imbunatati, dar asta inseamna politica externa comunicare.

      Trebuie sa fii de-a dreptul bivol sa pui piciorul in usa si sa nu ii accepti dupa cea au trecut pentru ca nu esti in stare sa comunici cu ei si pentru relatia buna de-a lungul timpului.
      • +15 (19 voturi)    
        tu stii despre ce vorbesti? (Marţi, 28 februarie 2012, 18:45)

        andimi [utilizator] i-a raspuns lui likea

        tu stii despre ce vorbesti? ce treaba au politicienii cu drepturile romanilor din Serbia?!
        • +3 (3 voturi)    
          ca sa stim de ce vorbim (Miercuri, 29 februarie 2012, 11:04)

          Dianora [utilizator] i-a raspuns lui andimi

          Inainte sa ne lepadam de fratii nostri din Balcani, ar fi bine cel putin pentru unii sa stie cine sunt; Eu imi permit sa dau o adresa:
          http://www.friesian.com/decdenc2.htm#vlach
          Articolul ala nu-i scris de un roman, iar eu personal, avand si rude prin sudul tarii, ma simt mandra sa fiu din neamul imparatului Justinian si nu cred ca merita ca din motive politice meschine sa-i renegi.
      • -20 (26 voturi)    
        asa-i - dar extremistii prefera sa nu gandeasca (Marţi, 28 februarie 2012, 18:54)

        balada lu' casai... [anonim] i-a raspuns lui likea

        Romania, nu Serbia e tara care-si da cu stangul in dreptul de 22 de ani, desi nu a avut niciun razboi si nici conflicte inter-etnice serioase serioase in aceste decenii.

        Romania, nu Serbia, e locul in care coruptia si retelele de interese private de la nivelul administratiei, justitiei etc. au confiscat romanilor tara lor - cu fabrici, zacaminte, minereuri, paduri, terenuri, constructii etc. inclusiv spatiul cultural a fost distrus de mafia coruptiei: de la mafioti manelisti sau non-manelisti care si-au construit calamitati urbanistice neplatind impozite, ci doar "taxe de protectie" sub forma de mita data statului... pana la spatiul media - televiziuni, mai ales - prin ale caror cloaca sunt imbecilizate generatii intregi de romani.

        nu am vazut NICIO abordare diplomatica a Romaniei in privinta romanilor din fosta Iugoslavie. de fapt, avand in vedere ca ministrii de externe ai Romaniei nu au sarit de nivelul marionetei Baconschi - nici nu-i de mirare.

        baga salarii cu nemiluita in buzunare fara sa-si puna problema daca si-au indeplinit vreodata atributiile, iar apoi ofteaza - vai, frantujii ne jignesc. vai, sarbii ne discrimineaza etc.

        tocmai bine ca sa intre apoi in joc micii udmr-isti neaosi =))
        • -9 (9 voturi)    
          erata (Marţi, 28 februarie 2012, 19:13)

          balada lu' casai... [anonim] i-a raspuns lui balada lu' casai...

          "a caror" :D
        • +29 (29 voturi)    
          300.000 romani timoceni (Marţi, 28 februarie 2012, 19:27)

          Cal verde si sarb destept?! [anonim] i-a raspuns lui balada lu' casai...

          Romania a avut si are probleme societale, ca toate tarile foste comuniste, de la Bulgaria la Ungaria si pana la tarile balcanice.

          Dar Romania a avut inteligenta si prudenta sa nu inceapa un razboi pe teritoriul ei pt niste placute bilngve sau niste betivani din Harghita care racnesc imnul secuiesc.

          In timp ce sarbii s-au aruncat direct cu capul in latzul intins de Germania si USA, omorand si violand, dand foc si tragand cu arma in civili.

          Care e rezultatul obtinut de Serbia?

          A pierdut tot restul fostei Iugoslavii, sarbii sunt urati de toate tarile fostei federatii, Kosovo s-a desprins, e protejat international si a devenit quasi-independent, Serbia e in afara UE si NATO, a ajuns o tara mai saraca decat Romania sau Bulgaria, cu doar 7-8 milioane locuitori care viseaza sa emigreze in USA, Australia sau UE.

          Serbia sa-si vada de sarbii ei din Croatia sau Muntenegru si sa se poarte cu romanii/vlahii din Timoc exact cum ne purtam noi cu sarbii din Romania.

          E o nesimtire si o marlanie ca Serbia sa nu aiba minimul bun simt sa acorde romanilor timoceni exact aceleasi drepturi pe care le au sarbii din Romania.

          Daca nu vrea de bunavoie, atunci trebuie obligata, prin vot legal in negocierile cu UE, veto-ul Romaniei.

          Vom avea 70 de ocazii sa controlam Serbia si o vom face, tocmai pentru ca nu mai suportam ca orice nenorocit de descendent de migrator slav sa-si bata joc cu dispret de un popor care i-atolerat si i-a ajutat pe cand otomanii ii casapeau prin Balcani.

          Sarbii sunt "mandri" de tara lor? La fel ca ungurii din Jobbik?
          Foarte frumos, sa vedem ce obtin cu o aroganta agresiva si fara justificare..
      • +23 (29 voturi)    
        esti autist? (Marţi, 28 februarie 2012, 18:54)

        dadan [utilizator] i-a raspuns lui likea

        tocmai din potriva ar trebui sa fii mandru ca cineva apara romanii de peste granite.... poate nu esti la curent cu ultimele stiri despre comunitatile romane din serbia...cum sunt amenintate si umilite.... sirbii sunt nationalisti ca popor si de acolo s-a ajuns la ura si razboaiele din fosta yugoslavie.... toti o dau cu relatia buna... astea sunt mituri atat timp cat sarbii nu respecta minoritatea romana de acolo....
      • +2 (2 voturi)    
        Daca te jenezi ca esti roman.. (Miercuri, 29 februarie 2012, 10:39)

        Dianora [utilizator] i-a raspuns lui likea

        .. eu zic sa ceri cetatenie sarba. E drept ca exista si un mic risc: la primele tulburari etnice te poti trezi intr-o groapa comuna si intre timp ceva focuri de arma ca sa te mentina alert.
    • -1 (5 voturi)    
      succes! (Marţi, 28 februarie 2012, 19:54)

      corvus_coraX [utilizator] i-a raspuns lui marius

      dă-te vlah, nu român...
      • 0 (0 voturi)    
        Vlah vine de la Wolach (Miercuri, 29 februarie 2012, 13:08)

        Dianora [utilizator] i-a raspuns lui corvus_coraX

        Si Wolach sau Olach era cuvantul german prin care se denumeau cei de origina latina, urmasii romanilor. Asa ca volens nolens romanii sunt si vlahi, sau valahi (Valahia, va spune ceva?). Acuma pentru cei care se considera de origine slava, cum se spunea prin anii 1950 despre romani, sau chiar sunt, sa se dea ce vor.
  • +8 (14 voturi)    
    ?? (Marţi, 28 februarie 2012, 18:01)

    Observer [anonim]

    Sa tinem si noi capul sus macar odata? Miram-as!
  • +30 (38 voturi)    
    Serbia duce o politica anti-romaneasca (Marţi, 28 februarie 2012, 18:04)

    Fascismul sarb [anonim]

    Sarbii s-au obisnuit prosteste (dar vorba banatenilor, "cina a vazut cal verde si sarb destept"?) sa considere ca ajutorul Romaniei e gratis si oricand.

    Romanii s-au purtat loial cu Serbia chiar si atunci cand tara noastra era presata sa participe la campania NATO care a creat Kosovo si l-a dus pe presedintele sarb sa moara intre zidurile puscariei de la Haga.

    Si ce au primit romanii ca raspuns? Agresiuni armate, injuraturi, hartuaiala politiei sarbesti, infiltrarea si distrugerea unor organizatii ale romanilor din Serbia, inventarea unei noi limbi, "vlaha", cu alfabt chirilic!

    Romania are o forta net superioara Serbiei, economic, diplomatic, cultural, militar, strategic, extern institutional.

    Din motive de mandrie stupida, sarbii credeau ca Romania va putea fi calcata in picioare, asa cum criminalii din Serbia au facut si cu alte popoare si minoritati.

    Uite ca nu le merge, Romania anului 2012 nu e Romania lui 1992, iar Timocul nu e patria sarbilor, ci Kosovo, pe care tocmai l-au pierdut tot din incapatanare fara inteligenta.

    Serbia trebuie sa admita oficial, in legislatie, ca vlah=roman, in statisticile demografice de la Belgrad sa apara clar ca sunt 300.000 vlahi/romani in Timoc, asa zisele "limba" si "alfabet vlahesc" (inventii in stil stalinist) trebuie sa dispara, romanii timoceni sa aiba scoli, ziare, biserici in limba materna, loc de deputat in parlamentul sarb.

    Toate aceste drepturi le au si sarbii din Romania, nu cerem nimci extraordinar.

    Serbiei ii trebuie impus un calendar de respectat, in caz contrar, Romania pune veto si sarbii se uita la UE din canapea de la tv.
    • -16 (24 voturi)    
      tradarea e "loiala"??? (Marţi, 28 februarie 2012, 18:32)

      =)) [anonim] i-a raspuns lui Fascismul sarb

      "Romanii s-au purtat loial" - cand au sustinut bombardamentele NATO asupra Serbiei???

      orice stire despre Serbia este prilej de aberatii separatiste...
    • -15 (23 voturi)    
      300000 (Marţi, 28 februarie 2012, 18:51)

      evoque [utilizator] i-a raspuns lui Fascismul sarb

      acesta este numarul de voturi pe care spera sa le adune basescu de prin serbia?!!
      "Romania are o forta net superioara Serbiei, economic, diplomatic, cultural, militar, strategic, extern institutional." Probabil, acum, si probabil nu pentru multa vreme. Serbia a fost ingenuncheata pentru ca a reusit sa devina o forta reala in europa. A fost utilizat acelasi truc murdar cu minoritatea musulmana. Ce usor se uita istoria.
      Daca basescu nu ar avea un interes meschin nu era interesat niciodata de vlahii din zona respectiva.
      • +16 (18 voturi)    
        Nu prea eşti informat (Marţi, 28 februarie 2012, 19:25)

        Lijphart [anonim] i-a raspuns lui evoque

        românii/vlahii din Serbia au cetaţenie sârbă nu română. prin urmare nu pot vota pentru politicienii români. deci nu "numărul de voturi" este "interesul meschin" al oficialilor români, ci recuperarea identității etnice a românilor din valea Timocului.
        • -9 (11 voturi)    
          de ce (Marţi, 28 februarie 2012, 20:49)

          evoque [utilizator] i-a raspuns lui Lijphart

          are pdl filiala intre timocani?!!!!
          De ce a fost base in vizita acolo?!!!
      • +10 (12 voturi)    
        E bine si cu interesul meschin.. (Marţi, 28 februarie 2012, 19:31)

        Alius [anonim] i-a raspuns lui evoque

        ...altii n-au avut nici macar interesul asta meschin. Si faptul ca romanii din Serbia o sa o duca putin mai bine, e un lucru bun pana la urma.

        Da' "ajutoarele" de la PSD si politicile lor, nu au fost cu interes meschin? Toti au interese meschine, caci nu vin sa salveze Romania sau sa le faca bine romanilor, ci vin pentru ei si pentru ai lor.
    • +2 (2 voturi)    
      respect reciproc. (Marţi, 28 februarie 2012, 20:03)

      moldovan ioan eugen [anonim] i-a raspuns lui Fascismul sarb

      >sant de acort ca trebuie sa primeasca toate drepturile si romanii sau vlahii ,cum le place sarbilor sa ne spuna, ca si unguri din ardeal ca noi ne-am grabit sa le acordam si acum uite ca vor sa ne scoata afara din ardeal cerand indepedenta teritoriala.
      numai ca noi romanii nu santem unguri, sa le dea drept la ;limba,invatamant in limba materna, drept la cultura propie,religie,etc.
    • +3 (3 voturi)    
      Nu-i cal verde! (Miercuri, 29 februarie 2012, 2:40)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Fascismul sarb

      Banatenii is o tzara mai putin poetici, mai directi, mai concreti in gandire si exprimare decat majoritatea alorlalti romani. Vorba e pe masura: cal satul si sarb cuminte. Amandoua chestii plauzibile la prima vedere, da' care de fapt niciodata nu se-ntampla.
    • 0 (0 voturi)    
      BV (Sâmbătă, 3 martie 2012, 23:40)

      ROMANANONIM [anonim] i-a raspuns lui Fascismul sarb

      BRAVISSIMO+++
  • -20 (26 voturi)    
    Niste idioti (Marţi, 28 februarie 2012, 18:08)

    rc [anonim]

    sarbii intotdeauna au fost super de treaba, sunt de 10 ori mai omenosi si constiinciosi ca noi si se trezesc tembelii astia sa se comporte ca ungurii. Pai cine are nevoie de mai multa protectie mai papagalilor? Incredibil cat interes poate sa zaca in oamenii astia. dezgustat.
    • +19 (25 voturi)    
      ce vorbesti frate? (Marţi, 28 februarie 2012, 18:33)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui rc

      tu cunosti situatia romanilor timoceni? nu cred, pt ca altfel nu ai vorbi asa. Este o ocazie ca Romania sa prezese Serbia sa recunoasca dreptul minoritatii romane si trebuie sa ne tinem tare pt a obtine maximum pentru conationalii nostri.
    • +3 (13 voturi)    
      cei aia sarbi de omenie? (Marţi, 28 februarie 2012, 19:03)

      fabian [anonim] i-a raspuns lui rc

      cei aia sarbi viteji si de omenie?....aha,aia care iau scos in suturi slovenii, croatii iau rupt in doua,bosniacii le-au dat peste nas,macedonenii iau scuipat iar albanezii iau casapit..............de ce?..............datorita ingamfarii si prostiei.........sa nu uitam ce bataie le-au dat bulgarii in razboiul balcanic.....si cum iau calcat in picioare in primul razboi mondial!...............am vazut armata sarba in timpul razboiului.................niste,...... vai de ei...........sa nu uitam si cum ii vindeau pe romanii prinsi pe frontiera lui ceausescu
      • -11 (13 voturi)    
        macar nu sunt ca oltenii (Marţi, 28 februarie 2012, 19:12)

        cosminrs [utilizator] i-a raspuns lui fabian

        sa se manance intre ei.
        au macar o urma de onoare care la romani e doar in carti.
        • +10 (10 voturi)    
          Asa si? (Marţi, 28 februarie 2012, 19:44)

          Alius [anonim] i-a raspuns lui cosminrs

          Care e legatura dintre drepturile romanilor din Serbia si onoarea sarbilor?

          Si da, ai dreptate ca "oltenii" sa mananca intre ei, dupa cum vezi si din comentarii: ca si tine, multi asa-zisi romani patrioti sufera de dragul sarbilor, nu de al romanilor din Serbia. Bravos, ai aratat fara sa vrei cata onoare ai mataluta!
        • 0 (6 voturi)    
          gresesti (Marţi, 28 februarie 2012, 20:24)

          fabian666 [utilizator] i-a raspuns lui cosminrs

          ba chiar ca oltenii sunt........................numai gura de ei
          • +2 (4 voturi)    
            Vorbesti fara sa stii despre ce vorbesti (Miercuri, 29 februarie 2012, 2:47)

            Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui fabian666

            Io mi-s banatean, si pt. mine e traditie sa ma uit de sus la orice roman care nu-i banatean, da' de-aia tot nu pot sa fiu de acord cu matale. Exista si multi banateni zgarciti, multi moldoveni lenesi, ce sa mai vorbim de mitici nevrotici, si da, exista multi olteni de care-i numa' gura.

            Intr-adevar, nu exista padure fara uscaturi, si la prin ce-a trecut Romania in ultimii vreo 70 de ani, la noi au aparut destul de multe uscaturi. Da' aia tot nu inseamna ca poti generaliza.
    • +6 (8 voturi)    
      Europa (Marţi, 28 februarie 2012, 19:27)

      mugur [anonim] i-a raspuns lui rc

      Cand Ceausescu i-a cerut lui Tito sa permita retragerea Armatei in Iugoslavia in cazul unei interventii rusesti in '68 in Romania si bineinteles in cazul unei infrangeri, prietenii tai au zis ca vor dezarma Armata deindata ce va intra in Iugoslavia.
      Foarte buni prieteni au fost si sunt la fel si acum !
  • +16 (20 voturi)    
    asa da (Marţi, 28 februarie 2012, 18:08)

    andimi [utilizator]

    chiar ma miram ca Ro nu zice nimic de aceasta problema, iar romanii (li se spune vlahi, dar ei romani sunt, am vorbit cu oameni de acolo, in proportie de 80% am inteles tot ce mi-au spus) din Timoc pareau uitati, si fara drepturi si fara biserica si fara limba. E o miscare buna, arata ca nu mai toleram la nesfarsit aceasta atitudine a asa-zisilor frati sarbi.
  • -5 (13 voturi)    
    da (Marţi, 28 februarie 2012, 18:14)

    saabo [anonim]

    aa..ce viteji!
    Si Timocul?
    si timocenii//si Voivodina! Suntem buni! Meritam sa disparem!
  • -9 (11 voturi)    
    1 (Marţi, 28 februarie 2012, 18:23)

    Costel Petre [anonim]

    ... is there someting? :)
  • +17 (19 voturi)    
    Vom avea 70 de veto-uri contra Serbiei (Marţi, 28 februarie 2012, 18:35)

    Serbia ne este dusman [anonim]

    Fiecare capitol de negociere se deschide cu vot unanim si se inchide cu vot unanim. Si sunt vreo 35.

    Avem ani la dispozitie sa observam daca Serbia respecta conditiile puse de Romania sau daca incearca sa insele si sa minta.

    Avem 300.000 de vlah in Timoci, romani ce vorbesc un grai oltenesc, nu un grai sarbesc, iar Belgradul are nesimtirea sa sustina ca e vorba de "sarbi care vorbesc romaneste". Cred ca au preluat prostia asta de la cei care au inventat-o, grecii. Grecia sustine oficial ca vlahii si aromanii din Grecia sunt doar niste "greci de limba latina" ! Asa cum extremistii maghiari de la noi sustin ca ceangaii sunt "maghiari de limba romana" !

    Oficial, in serbia traiesc 35.000 romani in Voivodina si 45.000 de vlahi in Timoc, adica 1% din populatia Serbiei ar fi romanofona.

    Neoficial, e vorba de 300.000 de vlahi si 70.000 romani, ceea ce duce spre 5% ponderea romanilor in Serbia.
  • +3 (11 voturi)    
    obedienta ne va duce departe... in putz. (Marţi, 28 februarie 2012, 18:40)

    crap [anonim]

    cred ca suntem in general prostiti de sintagme sablon gen 'prietenii sarbi', 'tara prietena', 'solidaritatea romano-sarba' (?) ...

    parca vad ca olandezii ii vor trage rapid pe sarbi in shenghen, dupa ce noua ne-au facut si continua sa faca atatea mizerii.. nu pricepem inca, se pare, ca vestul dispretuieste pozitia caciulita, inconsistenta in pozitiile luate, nesiguranta si lasitatea reprezentantilor nostri.. cred ca au ras nemtii si cu olandezii de cat de repede au cedat ai nostri la insistentele lor, perceptia lor la adresa noastra fiind oricum de 'gutless sh*t'.. iar cand sarbii vor avea sacii in caruta, mai discutam despre prietenia 'romano-sarba', cu zambete pe fata si batjocorire pe la spate, aia n-au mama, n-au tata.
  • -13 (15 voturi)    
    Timocul (Marţi, 28 februarie 2012, 18:42)

    evoque [utilizator]

    a devenit interesant pentru basescu in perspectiva alegerilor. Sa vedeti cum apare masina de vot de la paris in serbia si moldova.
    • +6 (6 voturi)    
      Foarte interesant.. (Marţi, 28 februarie 2012, 19:35)

      Alius [anonim] i-a raspuns lui evoque

      ..Da' cu "masina" aia nu sunt si reprezentanti ai opozitiei? La numaratoarea voturilol nu sunt si reprezentanti ai opozitiei?

      Si atunci lasa-i pe romanii din Serbia sa si-o ia pe coaja, ca la urma urmei, daca e de la Basescu nici nu se merita ajutorul. Numai ala de la Ponta si Crin e de primit.
      • -2 (4 voturi)    
        si la paris (Marţi, 28 februarie 2012, 20:57)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui Alius

        au fost reprezentanti. Nu? In final a iesit bine si prostu' a fost fericit, o noapte.
        • +5 (5 voturi)    
          Pai au fost! (Marţi, 28 februarie 2012, 21:15)

          Alius [anonim] i-a raspuns lui evoque

          Inseamna ca daca s-a furat, si-ua facut treaba. Si dipa cum ai vazut au vrut sa se mai numere voturile inca o data si .. si.. surpriz,a au fost mai multe voturi de la Basescu anulate decat de la Geoana.

          Asa ca las-o balta cu "masinaria".
  • -10 (14 voturi)    
    Avem politca externa sau...? (Marţi, 28 februarie 2012, 18:48)

    George [anonim]

    Romania avea un singur vecin prieten - Serbia.
    Prin o politica externa de cacao au reusit sa nu mai aiba nici unul....
    Pacat.
    • +11 (13 voturi)    
      esti sigur (Marţi, 28 februarie 2012, 19:11)

      haha [anonim] i-a raspuns lui George

      ca Serbia ne era "prieten"??

      asta credeam si eu, pana am cunoscut suficienti sarbi.....
      :(
    • +20 (20 voturi)    
      Serbia nu e prietena decat cu Rusia (Marţi, 28 februarie 2012, 19:14)

      Milutinovic [anonim] i-a raspuns lui George

      Serbia nu ne-a fost cu nimic de folos, comportamentul sarbesc a fost unul criminal contra minoritatilor, indiferent ca era vorba de albanezi, musulmani, maghiari sau romani din Voivodina sau de vlahii din Timoc.

      Serbia a ocupat Timocul dupa 1833, pana atunci era o regiune autonoma otomana, numita "Marginea".

      Sa va fie clar, sarbii sunt venetici in Timoc, sunt imigranti acolo si au organizat colonii.

      La Nis, episcopul de acolo dinainte venirii slavilor (pe cand orasul senumea Naissus) purta si titlul de "dacus"!

      Sarbii sunt migratori din "Serbia alba", dintr-o regiune germanica de azi, s-au asezat in Kosovo, acolo a fost "raska" lor mai intai. Apoi au fost batuti de turci si au trebuit sa fuga spre nord, spre Dunare si Morava.

      Dar Mircea cel Batran i-a batut la Rovine, acolo l-a omorat pe unul dintre marii lideri sarbi, pentru ca se aliase cu turcii contra romanilor valahi/vlahi.

      Turcii le promisesera sarbilor "un nou Kosovo", in Timoc. Dar Mircea i-a macelarit la Rovine (e in Timoc, exista pana si o biserica construita acolo de Mircea cel batran) si i-a oprit.

      Otomanii au preluat ei conducerea regiunii Timoc, au pus pasa la Vidin si au acordat timocenilor dreptul la slujba si scoala in limba romana.

      Asa a fost pana in sec. 19, cand Serbia, in expansiune, a luat Timocul sub ocupatie si atunci le-a interzis romanilor sa-si vorbeasca limba pana si in biserici!

      A fost un act de crima impotriva romanilor, pt ca serbia nu ne-a fost niciodata prietena, nu e prietena cu nici un vecin al ei, a avut razboaie cu toti, inclusiv cu Romania cand a incercat sa ocupe Banatul (Serbia a ocupat temporar Timisoara!).

      Statele nu au prieteni, ci aliante strategice. Noi avem cu USA si suntem membri UE si NATO, pentru ca am stiut sa facem o politica buna in privinta asta.

      Serbia e izolata, sustinuta doar de KGB-ul rusesc, e in afara oricarei aliante strategice si asta e din vina conducatorilor ei fascisti.
      • -3 (3 voturi)    
        tu (Marţi, 28 februarie 2012, 21:36)

        VeseMilicici1321202587132 [anonim] i-a raspuns lui Milutinovic

        ai invatat istorie de la Pavel Corut?
    • +14 (14 voturi)    
      Un exemplu? (Marţi, 28 februarie 2012, 19:27)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui George

      Ne dai un exemplu de prietenie a sarbilor? Ca asa si cu fratele de la Rasarit eram cei mai buni prieteni pana in 1989.
      'Stalin si poporul rus, libertate ne-au adus.'
      Ei ne-au adus libertatea si ne-au luat la schimb Basarabia, nordul Bucovinei si demnitatea.
      Eu unul mai degraba m-as increde in unguri decat in sarbi.
      • -3 (3 voturi)    
        corectie (Marţi, 28 februarie 2012, 20:47)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

        'stalin si poporul rus, libertate ne-A adus'.
        In rest, perfect de acord. Plus.
        • +3 (3 voturi)    
          In ce limba? :P (Marţi, 28 februarie 2012, 21:41)

          muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

          In limba romana e 'ne-au', adica 'ei', 'stalin si poporul rus'.
          Ma gandeam ca poate o fi fost un agramatism specific comunistoizilor, dar nu gasesc nimic de genul asta pe google.
    • +3 (5 voturi)    
      brrrrrrrr (Marţi, 28 februarie 2012, 20:29)

      fabian666 [utilizator] i-a raspuns lui George

      da un exemplu de prietenie romano-sarba!...........asta cu tara prietena...............e fumata de mult!..............daca nu stiai,afla acum..............Serbia e prietena doar cu Rusia!
    • +3 (3 voturi)    
      bilateral sau lateral? (Miercuri, 29 februarie 2012, 10:43)

      Paul [anonim] i-a raspuns lui George

      Romania e prietena cu Serbia, a dovedit-o in numeroase randuri. Dar oare Serbia e prietena cu Romania? Lasa, nu e nimic ca-i presam un pic. N-au trecut nici 10 ani de la tampeniile pe care le-au facut soldatii sarbi, se explica de ce nu dau doi lei pe drepturile minoritatilor. Si inca ceva, sa fim seriosi, oare chiar merita sa intre in UE? Si la noi era discutabil, d-apoi la ei...

      Iar europenii sa-si vada de ograda lor, care e un fel de "afara e vopsit gardul si-nauntru leopardul".
    • +1 (1 vot)    
      Romania are un singur vecin prieten: (Miercuri, 29 februarie 2012, 13:10)

      Dianora [utilizator] i-a raspuns lui George

      Marea Neagra! Titulescu dixit!
  • -10 (16 voturi)    
    Oare (Marţi, 28 februarie 2012, 18:54)

    evoque [utilizator]

    drepturile romanilor din romania cine le apara? pentru ca actuala putere nu are nici o grija. Ma asteptam de la unh partid aflat la putere si declarat de dreapta sa scape de unguri insa de dragul puterii suntem condusi in continuare de o minoritate. Bravos pdl.
    • +7 (9 voturi)    
      Mai ai putintica ranbare... (Marţi, 28 februarie 2012, 19:37)

      Alius [anonim] i-a raspuns lui evoque

      .. caci vin Ponta si Antonescu sa le apere.. Rabdare... Si o sa le apere tot cu UDMR-ul, nu avea tu grija (ca si pana acum).
    • +7 (7 voturi)    
      Anul 2012 (Marţi, 28 februarie 2012, 19:38)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      Tu apartii unei alte epoci te cred ca e dureros pentru tine sa accepti ca exista si unguri si tigani si lipoveni.
      Pana una alta UDMR a fost singurul partid predictibil din cate au fost la noi. Imi imaginez ca in mintea ta, ungurii si tiganii ar trebui sa stea in ghetouri, pentru ca-s minoritari. Te-ai integra foarte bine in Serbia, cam la fel gandeau si ei pana au inceput sa si-o ia din toate partile.
      • 0 (0 voturi)    
        si vrei sa uit (Miercuri, 29 februarie 2012, 19:44)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

        ce au facut ungurii in ardeal, nu pot si nu iert.
        vrei sa trec cu vederea toate porcariile facute de tigani si vrei sa trec cu vederea modul in care sunt asociat in afara tarii cu faptele tiganilor.
        Nu am cerut ghetouri si nici macar lagare de concentrare pentru ei, dar vreau sa inteleaga un lucru: in aceasta tara sunt musafiri si atat. As mai spune ca sunt musafiri nedoriti.
        De ce lipovenii sau tatarii sau chiar si turci si sarbi din tara asta isi cunosc locul?
        De ce trebuie in romania sa se accepte limba maghiara in scoli si institutii publice?!
    • +7 (9 voturi)    
      sunteti cam lipsit de informare... (Marţi, 28 februarie 2012, 19:48)

      s73j4r [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      stimabile, pai in ce guvern ungurii nu au facut parte din parlament ?!?!? oare nu ungurii sunt singurii care au participat in majoritatea guvernelor de pana acum ? fie de dreapta sau stanga ?

      inainte sa postezi de dragul de a posta, mai bine pune mana la munca si face ceva util pentru tara in care te afli !

      mai putine vorbe mai multe fapte !
      • 0 (0 voturi)    
        mai stimabile (Miercuri, 29 februarie 2012, 19:47)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui s73j4r

        cand o sa aduci bani in tara asta cat aduc eu atunci sa vorbesti.
        de indemnurile astea cu munca venite din modrogan sunt satul, pentru ca sunt scarbit de cati hoti a adus modroganul la guvernare in romania. Pe cuvant ca as face un canal cu toti astia care indemnati la munca, sa vad aveti habar ce este munca. Propagandisti ieftini.
    • 0 (0 voturi)    
      Ma astept (Miercuri, 29 februarie 2012, 15:42)

      Traian [anonim] i-a raspuns lui evoque

      de ani buni ca partidele romanesti sa se inteleaga intre ele. Dar de cind unele dintre ele renunta la demnitatea de parlamentar pentru a face pe ghibitul care zbiara de la balcon, la ce te poti astepta?
  • +13 (13 voturi)    
    Bravo (Marţi, 28 februarie 2012, 19:25)

    dar [anonim]

    Un singur cuvant pentru delegatia Romaniei - BRAVO!!!Sarbii au fost niste jigodii atunci cand ii trimiteau inapoi pe romanii care treceau Dunarea pe vremea lui Ceausescu.Acum cateva luni am vazut un documentar despre romanii din Timoc,nici macar nu au voie sa aiba biserica.Asa ca nu mai mancati ... despre sarbi,ca au fost niste animale cu noi.Payback time!!!
  • +7 (9 voturi)    
    In sfarsit... (Marţi, 28 februarie 2012, 19:26)

    codrutz [utilizator]

    ...trebuie sa spun ceva bun si despre Basescu. Imi pierdusem speranta ca voiu scrie si de bine despre acest presedinte nefericit, dar acum sunt multumit ca face ceva si pentru romani...este adevarat ca nu pentru cei din tara, dar macar pentru cei aflati sub ocupatie straina.
  • +9 (9 voturi)    
    Bravo, domnule Diaconescu! (Marţi, 28 februarie 2012, 19:35)

    Metec [utilizator]

    Pentru aceasta victorie a diplomatiei romanesti, dl. ministru de externe merita laudat si decorat! Pentru ca situatia romanilor din Serbia e mult mai grea decat a celor din Ungaria, cu care se tot solidarizeaza nationalistii romani. Ei nu au niciun drept, nici sa invete, nici sa se roage in limba lor. E foarte bine ca le-am impus sarboteilor sa ne respecte identitatea, inclusiv pe teritoriul lor.
  • +2 (4 voturi)    
    limba valaha (Marţi, 28 februarie 2012, 19:42)

    papagalu sarbovalah [anonim]

    se pare ca nimeni nu a observat o chestie aparent minora mentionata in articol - limba valaha !!!!!! - sarbii ne-au tras-o din nou cu ajutorul rusilor, noi suntem cei care ne-am luat-o in bot, acum 2 ani ue a recunoscut limba moldoveneasca iar acum cateva luni a recunoscut limba valaha!!!, exista cineva aici care intelege sensul acetui aranjament kgb-ist la care idiotii de romani au picat din nou de papagali?
  • +6 (6 voturi)    
    ?!!! (Marţi, 28 februarie 2012, 19:43)

    corvus_coraX [utilizator]

    care limbă vlahă mă rog?! este oare una asemănătoare cu cea "moldovenească". sunt curios care vor fi rezultatele dar tare mă tem că vor fi sub așteptări. a primit românia promisiuni scrise și semnate (deci asumate de către serbia?!) dacă da, ele trebuiefăcute publice imediat de către mae!!!

    cunoscând naționalismul extremist sârb, românia sper că nu a cedat datorită faptului că ceilalți 26 s-au grăbit să impună semnarea acestui acord! oricum, informația dată de hotnews este foarte criptică și nu sună a bine (sunt aprox. 300.000 de români timoceni și nu 30.000 cum se specifică în articol!!!)

    și ei se știu de români nu de vlahi. vlahi am fost noi numiți de către alții pentru că eram cu o imbă diferită într-o mare slavă. și galezilor li se spune welsh, exact din același motiv....
  • +8 (8 voturi)    
    Respect MAE ! (Marţi, 28 februarie 2012, 19:45)

    s73j4r [utilizator]

    Bravos, in sfarsit se ia atitudine fata de situatia fratilor nostrii de peste hotare, tocmai intr-un moment de mare importanta pentru sarbi, f bine lucrat MAE.

    Sarbii tot au impresia ca daca la Bucuresti s a scandat "Kosovo e Serbia" noi ne uitam fratii de sange din Timoc si tratamentul aberant la care sunt supusi.

    Iar comparatia cu ungurii este aberanta si denota prostie si lipsa de informare.

    Romanii din Timoc nu vor doar decat niste drepturi elementare pentru orice comunitate din afara granitei (sa invete si sa se roage in limba stramosilor), la fel cum la noi se respecta acest lucru si inca prea bine, la fel trebuie ca drepturile fratilor nostrii de sange sa fie respectate si in afara.

    Respect MAE si Respect Basescu !

    iliescu - pleaca, vinde, mori !
  • +7 (9 voturi)    
    ... (Marţi, 28 februarie 2012, 19:51)

    mihai [anonim]

    Bravo diplomatiei romanesti.
  • +5 (7 voturi)    
    Rumana latina (Marţi, 28 februarie 2012, 23:02)

    ursucu [utilizator]

    Sâmţul naţiunii

    Am plecat să-mi cunosc ţara
    Să şciu cum să-mi geşcept neamul
    Să le spun realitacea
    Ca să îş geşchidă geamul

    Streinu-i poartă orbi pin lume
    Fără rudă ge lumină
    Fără sâmţu naţiunii
    Să-ş uice ge rădăcină

    Noi fruntaşi-ăi gin Cimoc
    Tot strâgăm în gura mare
    Să geşchidă uşa, geamul
    Că o să ne moară neamul.

    Draghi Cârcioabă
  • +5 (5 voturi)    
    as merge si mai departe (Miercuri, 29 februarie 2012, 5:44)

    John M. [utilizator]

    si le-as inmana sarbilor un memorandum cu revendicari punctuale pe problemele romanilor din Timoc, inclusiv schimbarea denumirii de la "vlah" la "roman" si a limbii -"romana" si nu "vlaha"-, apoi as trimite in Timoc o delegatie de observatori cu mandat UE si nu i-as slabi pana nu s-a pus in practica ultimul punct din memorandum.
    Asa s-a intamplat si in cazul ungurilor din Romania (si a altor minoritati) si de aceea astazi, desi avem inca tendinte sa spunem "ca-si cam fac de cap", suntem un exemplu de integrare a minoritatilor in toate domeniile vietii din aceasta tara. Asa e in UE ! Cui nu-i place, n-are decat sa stea "neintegrat" si sa-si traiasca in continuare visul vremurilor de altadata care se vor mai intoarce la pastele cailor.
    • 0 (2 voturi)    
      Realitatea din teren (Miercuri, 29 februarie 2012, 9:24)

      vali [anonim] i-a raspuns lui John M.

      Salut, sunt un roman din Bucuresti,traiesc in Serbia,unde am familia.
      Pe net situatia pare mult mai tensionata decat in realitate .Problema vlahilor este mai mult legata de scoli in limba romana.In provnicia Voivodina(tot Serbia e !) drepturile romanilor sunt recunoscute si rspectate inca de pe vremea imperiului austr0ungar.Am vizitat o scoala exemplara romaneasca din localitatea Nikolinc,langa orasulk Varset.Coppii vorbeau superb romaneste,pe pereti erau portrete ale unor scriitori romani, printre care si Eminescu.Copilul meu a botezat la biserica romaneasca din Varset.Nu este o problemea cu minoritatile deloc in Voivodina, care are o traditie de toleranta si integrare exemplara si asta in mod natura ,nu impus de UE sau altcineva,asa cum e la noi la Timisoara. Revenind la vlahi, am fost printre ei.Statul sarb acorda teoretic si lor aceleasi drepturi ,ca in Voivoidna, Problema acolo e legata si o mentalitatea diferita fata de Voivoidina, unde e normal sa fie de alta nationalitate.Singura problema reala care se poate reprosa statului sarb,dar in fapt mai ales autoritatilor locale din Timoc, este lentoarea cu care pun in aplicare legile existente,mai ales in privinta scolarizari in limba romana. Este real ca unii dintre vlahi sunt uimiti ca se pot intelege cu romani din Romania in aceeasi limba,pe care ei o considera vlaski desi intre ei spun ca vorbesc rumnanieshte.Este vorba si de o asimiliare ,naturala, nexistand pana acum scoli in limba romana sau sa-i zicem vlaha,Iar anii au trecut, scoala a fost exclusiv in sarba ,iar generatiile mai tinere vorbesc mult mai slab in graiul local romanesc .Intr-adevar exista la la Bor , un grup de intelectuali vlahi care vor sa redestepte aparatenta etnica romaneasca a localnicilor .Au fcaut si un grup media Timoc Press si incerca sa promoveze graiul local.Ei insisi se lupta pentru a face o identitate in capul oamenilor de acolo intre vlah si roman. Sa nu credeti ca vlahii de acolo sunt niste "fani" ai Romaniei .Ei sunt atasati
      • +4 (4 voturi)    
        Te bucuri? (Miercuri, 29 februarie 2012, 11:56)

        bunicuta66 [utilizator] i-a raspuns lui vali

        Probabil esti satisfacut de alfabetul chirilic pe care o sa t-il impuna sarbii. Din pacate romanii din Serbia cu care am contacte spun cu totul altceva.
        Nu au scoli in limba materna in zona Timoc ci doar o biserica in limba romana si aceea construita cu mari chinuri si interventii. Asta se cheama asimilare? Nu, asta se cheama distrugerea identitatii asa cum s-a facut cu romanii din Moldova si Ucraina. Poate se face prea multa valva pe net dar bine ca Diaconescu stie ce face si cum sa procedeze in astfel de situatii. Daca tie iti este bine, ceilalti romani de ce nu au dreptul sa le fie si lor bine? Nu este vorba de a le obtine cetatenia cum incerca unii sa denatureze. Ei sunt si raman cetateni sarbi si nu au drept de vot intr-o alta tara. Dreptul la a invata in limba materna si de a putea sa-si declare identitatea de roman le este interzis. Vlashi le-au spus sarbii, ei de fapt sunt romani. Macar acum cand putem, sa tragem un semnal de alarma.
  • -1 (1 vot)    
    asta-i cin ciclul (Miercuri, 29 februarie 2012, 15:37)

    eu [anonim]

    prostu nu e prost destul daca nu e si fudul. Ati uitat cand eram in situatia Serbiei si ne tot frecau ridichea cu dreoturile minoritatilor, in special cea rroma.
    Noi nu suntem in stare sa avem grija de cei din Rep Moldova, unde situatia este mult mai clara... Am gasit de cine sa ne luam de Serbia, singura tar avecina cu care nu am avut vreodata conflicte.


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi