Autovehiculele implicate in accidentul rutier produs la 31 octombrie in Ungaria, in care 14 cetateni romani si-au pierdut viata, prezentau o serie de incalcari ale reglementarilor specifice in vigoare, informeaza Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), dupa controlul efectuat asupra operatorilor de transport implicati in accident. Raportul a fost intocmit de o comisie coordonata de Corpul de Control al MTI in perioada 1-4 noiembrie si a fost aprobat joi de ministrul Anca Boagiu.

"In urma verificarilor, comisia a concluzionat ca ansamblul de vehicule (autotractor si remorca) implicat in evenimentul rutier din data de 31.10.2011, condus de dl. Ovidiu Munteanu, angajat al SC TRANSALEX SRL, indeplinea cerintele impuse de reglementarile legale in vigoare cu privire la obligativitatea efectuarii implicatiilor tehnice periodice. Din documentele analizate rezulta ca vehiculele aflate in componenta ansamblului prezentat aveau viza pentru inspectia tehnica periodica in termen de valabilitate", se arata in raport.

Pe de alta parte, din verificarile efectuate cu privire la modul de efectuare a operatiunilor de transport rutier de marfa de catre SC TRANSALEX SRL au rezultat incalcari ale reglementarilor specifice in vigoare pentru care operatorul de transport a fost sanctionat contraventional, mentioneaza sursa citata.

In ceea ce priveste autovehiculul cu numarul de inmatriculare AG 82 AAS (microbuzul - n.r.) implicat in accident, verificarile au aratat ca, in urma modificarilor la care a fost supus, este omologat ca autoturism cu 8+1 locuri si in consecinta nu se supune reglementarilor privind autorizarea/licentierea pentru desfasurarea activitatilor de transport rutier, fiind exceptat de la aplicarea prevederilor OUG nr.109/2005 privind transporturile rutiere.

Totodata, raportul MTI releva ca, din datele furnizate de serviciul informatic al RAR rezulta ca in perioada 2007-2011 au fost realizate, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, transformari din microbuze in autoturisme pentru un numar de 687 autovehicule si transformari prin aplicarea detararii din categoria celor cu o masa maxima intre 3,5t-5,00t in autovehicule cu masa maxima de 3,5t pentru un numar de 3612 autovehicule.

"Aceste date reflecta in opinia Comisiei de Control o posibila incercare a detinatorilor acestor autovehicule de a eluda prevederile legale aplicabile referitoare la efectuarea transporturilor rutiere si evident, la plata taxelor si impozitelor aferente", subliniaza MTI.

Astfel, masurile propuse de Comisie si aprobate de ministrul transporturilor si infrastructurii sunt:

  • 1. ARR va intocmi si implementa impreuna cu RAR un program suplimentar de control in trafic, solicitand si participarea Directiei Politiei Rutiere, pentru depistarea operatiunilor ilegale de transport persoane si marfa, potrivit competentelor specifice.
  • 2.Conducerea executiva a ARR va transmite prezentul raport catre Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), in vederea asigurarii continuitatii masurii anterioare de indata ce nou infiintatul ISCTR devine functional.
  • 3. Directia Generala de Control a MTI va sesiza Inspectoratul General al Politiei Romane cu privire la fenomenul de eludare a prevederilor legale aplicabile referitoare la efectuarea transporturilor rutiere si la plata taxelor si a impozitelor aferente.
  • 4. Directia Generala Reglementari in Transporturi a MTI va propune modificarea prevederilor actelor normative specifice, in sensul eliminarii posibilitatii de declasare/detarare a autovehiculelor de transport persoane si de marfa.

Concluziile DGRT vor fi aduse la cunostinta conducerii MTI impreuna cu calendarul actiunilor asumate in maxim 30 de zile.

Un grav accident rutiera avut loc in noaptea de 30 spre 31 octombrie pe autostrada M43, in apropiere de Szeged, in sudul Ungariei. Un tir care venea din Romania a izbit in plin un microbuz cu romani care veneau din Spania, cauzand moartea a 14 persoane, printre care si 3 copii cu varste intre 7 si 14 ani, si ranirea altor doua persoane.