Senatul, in calitate de camera decizionala, a respins in sedinta de plen de miercuri proiectul de lege initiat de Guvern privind impunerea de criterii mai stricte de promovare a judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) - locul unde se judeca, printre altele, si marile dosare de coruptie. Senatorii au respins si proiectul de lege, in forma inaintata de Guvern, cu 48 de voturi pentru, 51 de voturi impotriva si o abtinere.

Plenul SenatuluiFoto: AGERPRES

Printre prevederile proiectului: cel putin 15 ani vechime totala in magistratura si cel putin cinci ani vechime la o Curte de Apel (in prezent necesarul este 12 ani vechime in sistem), examen scris pe langa interviul in CSM si necesitatea ca judecatorul sa nu fi fost sanctionat in decursul carierei sale pana la acel moment.

Senatorii au respins raportul de adoptare intocmit de Comisia juridica din Senat, cu 50 de voturi pentru, 26 de voturi impotriva si doua abtineri. Senatorii au respins si proiectul de lege, in forma inaintata de Guvern, cu 48 de voturi pentru, 51 de voturi impotriva si o abtinere, informeaza Agerpres. Reamintim ca Senatul este camera decizionala.

Noul proiect de lege ar fi adus modificari legii care reglementeaza statutul judecatorilor si al procurorilor, precum si legii privind organizarea judiciara, ar fi fost impuse criterii mai stricte in alegerea judecatorilor care acced la ICCJ.

In conditiile in care proiectul de lege, impreuna cu criteriile sale mai stricte de promovare la Curtea Suprema, a fost respins, judecatorii vor fi promovati in continuare la ICCJ (locul unde se judeca, printre altele, si marile dosare de coruptie) prin aceeasi metoda contestata ca si pana acum.

In loc de 15 ani experienta in magistratura, se ramane la 12

Principiile de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie din proiectul de lege fusesera convenite de Consiliul Superior al Magistraturii, de Ministerul Justitiei si de Inalta Curte, astfel incat un magistrat care vrea sa promoveze in acest ultim for trebuie sa aiba cel putin 15 ani vechime totala in magistratura si cel putin cinci ani vechime la o Curte de Apel.

Astfel, vechimea minima necesara pentru cei care doreau sa promoveze la ICCJ ramane de 12 ani. De asemenea, judecatorul candidat ar fi trebuit sa obtina la evaluarea precedenta numirii sale calificativul "foarte bine". Aceste evaluari s-ar fi realizat din trei in trei ani.

Proiectul de lege prevedea ca judecatorul sa nu fi fost sanctionat vreodata si avea in vedere sustinerea unui examen

Totodata, ar fi fost necesar ca judecatorul sa nu fi fost sanctionat in decursul carierei sale pana la acel moment.

Una dintre noutatile aduse de proiectul de modificare a legislatiei din domeniu ar fi fost si aceea ca judecatorii care vor sa intre in Curtea suprema ar fi fost nevoiti sa treaca printr-un concurs constand intr-un examen scris. La aceasta se adauga si prezentarea candidatului in plenul CSM, urmand ca acest for sa ia decizia finala a numirii.

Concursul ar fi fost organizat de CSM cu o comisie formata din profesori universitari, magistrati de la ICCJ si, de asemenea, un examinator care sa aiba cel putin gradul de magistrat de Curte de Apel, desemnat de Institutul National al Magistraturii.

Procedura de promovare la ICCJ, contestata in luna august

In august, CSM a promovat doi noi judecatori la ICCJ, lucru ce a starnit nemultumirea asociatiilor profesionale care au acuzat CSM-ul ca nu respecta ce si-a propus la inceputul mandatului si anume promovarea pe criterii si metode mult mai stricte a jduecatorilor la ICCJ.

CSM a raspuns spunand ca a decis reluarea procedurilor de promovare la ICCJ pentru a satisface nevoile de personal a Curtii Supreme, in conditiile in care proiectul de lege propus de Guvern era blocat in Parlament.

Citeste: Razboi pe tema promovarii judecatorilor la ICCJ: CSM a promovat, prin interviu, doi noi judecatori la ICCJ - Sectia Penala / UNJR cere revocarea hotararii prin care s-a stabilit modul de promovare

"Nu am facut-o in graba. Ministerul Justitiei a promovat un proiect de lege care s-a blocat in Parlament. Chiar daca ar fi adoptat in luna septembrie, promovarea efectiva nu ar fi putut avea loc mai devreme de luna decembrie sau ianuarie 2012. Tocmai pentru faptul ca nu s-a gasit o solutie pentru a adopta legislatia necesara privind o promovare la ICCJ am fost criticati de Comisia Europeana in Raportul din iulie, critici legate si de faptul ca nu sunt solutionate dosarele de mare coruptie. Cum sa ajungi sa fii performant cu aproape o treime din oameni?", a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro, presedintele CSM, Horatius Dumbrava.

Citeste si: INTERVIU Cum explica presedintele CSM, Horatius Dumbrava, controversele legate de procedura promovarii magistratilor la ICCJ

Cum s-a ajuns la blocajul promovarii magistratilor la ICCJ

Problema promovarii magistratilor la ICCJ si blocajul la care s-a ajuns intre institutii a reprezentat unul dintre principalele subiecte pe care a incercat sa le rezolve actualul CSM. In iunie, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu anunta ca va emite o ordonanta de urgenta pentru a debloca situatia promovarii judecatorilor la ICCJ, insa OUG-ul n-a mai venit si s-a decis asteptarea trecerii unui acti normativ prin Parlament mai degraba. Proiect care acum tocmai a fost respins.

Predoiu spunea ca masura venea dupa ce timp de mai bine de 7 luni nu s-a putut ajunge la un consens intre Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) si ICCJ, in legatura cu modalitatea de promovare la ICCJ. In momentul de fata, in Parlament, exista un proiect de lege initiat de Executiv dupa ce conducerea CSM a solicitat o procedura mai transparenta si mai corecta pentru promovarea la ICCJ. Dar lucrurile s-au blocat dupa ce ICCJ a solicitat impunerea unui aviz conform pentru promovarea judecatorilor de catre CSM. "Acest aviz conform echivaleaza practic cu mutarea centrului de greutate a deciziei privind promovarea, de la CSM catre ICCJ", aminteste Predoiu.

Citeste si: Cum s-a ajuns la blocajul promovarii magistratilor la ICCJ

Citeste o analiza HotNews.ro despre Subteranele bataliei pentru Inalta Curte