Katia Danila, recent demisul director al Institutului Cultural Roman de la Paris, adreseaza o scrisoare dura lui Andrei Marga, presedintele ICR, in care critica "lipsa de cunoastere a activitatilor institutiei" conduse de Andrei Marga si cere imperativ stoparea "proliferarii minciunilor si denigrarilor". Scrisoarea vine ca urmare a declaratiilor repetate facute de Andrei Marga cu referire la pregatirile participarii Romaniei ca invitat de onoare al Salonului de Carte de la Paris, din primavara lui 2013. Aceasta invitatie este un eveniment foarte important pentru piata de carte romaneasca, fiind considerata ca o urmare naturala a activitatii din ultimii ani a ICR Paris.

Andrei Marga a anuntat la sfarsitul lui septembrie 2012 ca noul director al ICR Paris va fi Alexandru Dobrescu. Mai jos redam intreaga scrisoare adresata lui Andrei Marga de catre Katia Danila, directorul ICR Paris in perioada 2010-2012.

"Domnule Marga,

Aleg aceasta cale de a ma adresa dumneavoastra intrucat pana la acest moment nu am avut nicio comunicare directa, in ciuda mesajelor repetate pe care vi le-am transmis. De altfel, as dori sa va atrag atentia ca sunteti fals informat sau ca spuneti in mod constient un neadevar atunci cand afirmati in interviul dumneavoastra de ieri (Mediafax) ca am fost contactata in legatura cu numirea altcuiva pe postul meu. Toti colegii mei erau prezenti atunci cand am aflat cu neplacuta suprindere de pe site-ul www.icr.ro.

Afirmatiile pe care le faceti despre activitatea echipei pe care o conduc si despre pregatirile pentru Salonul de Carte de la Paris sunt false, denigratoare si prost documentate. Acestea denota, in cel mai bun caz, o lipsa de cunoastere a procedurilor si activitatilor institutiei pe care o conduceti sau, daca nu, o rea credinta intentionata.

Inca de la momentul sosirii dumneavoastra la ICR nu am incetat sa solicit, in scris, raspunsuri in vederea avansarii proiectului. Nu am primit nimic pana acum. Singurele informatii pe care le am cu privire la viziunea noii conduceri despre Salonul cartii provin din presa. Desi am fost in contact aproape zilnic cu domnul Horia Garbea, vicepresedinte, pe care l-am tinut la curent cu toate activitatile noastre, pana la acest moment, nimeni nu ne-a comunicat direct elemente importante ca: cine coordoneaza acest proiect la ICR Bucuresti, care sunt atributiile comisarilor pe care i- ati numit, in ce baza legala primesc acest mandat, cine elaboreaza programul, care sunt atributiile echipei ICR Paris, etc.

Absolut toata munca realizata pana acum pentru Salonul Cartii de la Paris 2013 a fost facuta de echipa ICR Paris. Ar fi onest sa nu va arogati meritul pentru “colectarea” traducerilor facute din româna in franceza. In luna mai ICR Paris a reunit in birourile sale Asociatia Traducatorilor de Limba Franceza (ATLR) si a procedat la elaborarea bazei de date a traducerilor existente, proces coordonat de doamna Laure Hinckel si confirmat de domnul Jan H. Myskjin in interviul recent din Observatorul Cultural.

De asemenea, ar fi la fel de onest sa nu incercati sa ascundeti deficientele de profesionalism ale noului personal de la Bucuresti insinuand ca ICR Paris ar fi vinovat pentru incetinirea proiectului.

Pregatirile petru Salon nu pot avansa atata vreme cat dumneavoastra faceti in continuare confuzie intre dosarele depuse spre finantare la programele TPS si Publishing si lista autorilor invitati, jignind editurile care au avut curajul de a publica literatura romana in Franta.

De asemenea, ar fi profesionist sa intelegeti cateva aspecte pe care le-am explicat si le-am transmis in repetate randuri catre conducerea de la Bucuresti:

- Nu “s-a dat” nicio lista de la ICR in baza careia editurile sa isi fi facut alegerile. Editurile sunt companii independente orientate catre profit si isi vor alege intotdeauna singure autorii publicati. ICR Paris nu poate decat sa promoveze literatura romana catre edituri in mod general si impartial. Sa crezi ca poti sa impui unei edituri ce sa publice este cel putin naiv.

- Lista cu care faceti confuzie este cea a autorilor invitati la Salon. Vi s-a facut o propunere care contine 36 de nume si vi s-a cerut sa o puneti in ordinea prioritatilor pentru a ajunge la 25 de nume. Toti acesti autori sunt deja tradusi si publicati sau in curs de publicare in Franta, acesta fiind unul dintre criteriile sine qua non de selectie.

- Atata timp cat refuzati comunicarea cu noi si nu va asumati o serie de decizii concrete privind Salonul, acest proiect bate pasul pe loc.

In ceea ce priveste restul activitatilor noastre, programul ICR Paris pe care domnul Alexandru Dobrescu declara ca este pe cale de a-l elabora impreuna cu dumneavoastra a fost deja implementat de actuala echipa sau de cele precedente. (Biblioteca romana din sediul nostru are 12.800 de titluri si 500 de abonati, cursuri de limba romana se organizeaza de mai multi ani si suntem primul institut care a organizat sesiuni de atestare a cunostintelor de limba romana in strainatate). Ar fi onest sa faceti o minima documentare pe site-ul nostru, www.icr.ro/paris . Chiar daca un transilvanean a inventat caloriferul, veti vedea ca nu este necesar ca un iesean sa–i inventeze apa calda.

Un alt lucru onest din partea dumneavoastra ar fi sa nu imi rastalmaciti vorbele. Nu am afimat niciodata ca nu am « nicio treaba cu cultura ». Am spus ca sunt manager cultural, un concept modern cu care sper ca sunteti la curent.

In doi ani de zile, am condus Institutul de la 0 la 175 de articole aparute in aproape toate publicatiile relevante din Franta, de la calificativul “bine” la “exceptional”, am avut o medie de 100 de evenimente pe an. 71.000 de persoane au asistat la evenimentele noastre. Datorita activitatii noastre, am obtinut statutul de tara invitata la Salonul Cartii de la Paris din 2013. Pozitia luata de FICEP in scrisoarea care v-a fost adresata confirma rolul pe care ICR Paris si l-a castigat pe scena culturala franceza.

Va rog asadar, domnule Marga, sa incetati sa proliferati minciuni si denigrari la adresa mea si a echipei pe care o conduc. In loc de a face asemenea declaratii ar fi poate mai eficient sa incepeti sa lucrati efectiv asupra unui proiect care este mai mult decat urgent – Salonul Cartii de la Paris din 2013."