Un avion MIG 21 Lancer s-a prabusit luni pe un camp agricol, in apropiere de unitatea militara de la Campia Turzii, langa comuna Calarasi, in jurul orei 13:10, anunta televiziunile de stiri. Potrivit MApN, cei doi piloti au decedat, nereusind sa se catapulteze. Aeronava executa o misiune de cercetare meteo. Cei doi piloti se numesc Sorin Avram si capitan comandor Laurentiu Chirita, doi piloti de elita de la Flotila Aeriana Turda.

Cpt cdor Avram Sorin (stanga); Cpt cdor Chirita LaurentiuFoto: MApN

UPDATE 3 "Ministrul apararii nationale Gabriel Oprea si conducerea armatei isi exprima profundul regret pentru pierderea vietii capitan-comandorului Laurentiu-Nicolae Chirita si capitan-comandorului Sorin-Traian Avram, in accidentul aviatic care a avut loc luni, 1 noiembrie, la Campia Turzii, si sunt alaturi de familiile indoliate ale celor doi piloti," precizeaza MApN intr-un comunicat transmis HotNews.ro.

Din ordinul ministrului apararii nationale a fost numita o comisie de investigatie tehnica pentru cercetarea imprejurarilor producerii acestei catastrofe aviatice, comisie condusa de generalul de flotila aeriana Stefan Danila. Totodata, potrivit procedurilor, a fost sesizat Parchetul Militar si au fost sistate zborurile de instructie cu acest tip de aeronava, pana la finalizarea anchetei de specialitate.

Capitan-comandorul Laurentiu-Nicolae Chirita, in varsta de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua si noaptea, in toate conditiile meteorologice, avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21. Era casatorit si avea un copil.

Capitan-comandorul Sorin-Traian Avram, in varsta de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua si noaptea, in toate conditiile meteorologice, avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21. Era casatorit si avea un copil.

Ambii piloti au absolvit mai multe cursuri de specialitate in tara si in strainatate si au participat la numeroase exercitii internationale.

Prin ordin al ministrului apararii nationale, marti, 2 noiembrie, la ora 8.00, in toate unitatile militare din tara si din teatrele de operatii, se vor desfasura ceremonii militare si religioase.

Accidentul aviatic de langa Campia Turzii

Accidentul aviatic de langa Campia Turzii

Foto: CityNews.ro

UPDATE 2 Potrivit CityNews.ro din Cluj, avionul in care se aflau cei doi piloti se pregatea de aterizare, insa din cauze necunoscute pana in prezent s-a prabusit, iar impactul cu solul a fost atat de violent incat aparatul de zbor s-a dezintegrat. Piesele acestuia au fost aruncate pe o portiune de cateva sute de metri.

"Eram afara, pe terasa. Am auzit o bubuitura, dupa care inca una si apoi, dupa cateva secunde, inca una. Am fugit afara sa vedem ce s-a intamplat si am vazut foarte mult fum", a declarat Domnica Martin, o femeie care locuieste intr-o casa situata la cativa metri de locul in care s-a prabusit avionul, citata de CityNews.

UPDATE Generalul in rezerva Mircea Budiaci a declarat, citat de TurdaNews.net, ca avionul mai avea 1.000 de metri pana la pista, la aterizare, si ca viteza este de circa 330 km/h, la 50-60 de metri.

"Luni, 1 noiembrie, in jurul orei 13.10, o aeronava militara MiG-21 LanceR cu dubla comanda, apartinand Flotilei 71 Aeriene din Campia Turzii s-a prabusit in apropierea aerodromului. In urma impactului cu solul, cei doi piloti si-au pierdut viata.

Aeronava militara executa o misiune de cercetare meteo in vederea pregatirii unor zboruri de instructie. Vom reveni cu informatii dupa anuntarea familiilor celor doi piloti, potrivit procedurilor militare," precizeaza Ministerul Apararii Nationale intr-un comunicat.

Prefectul de Cluj, Florin Stamatian, a declarat pentru Mediafax ca vremea era frumoasa si ca zona in care s-a produs incidentul este una usor accesibila.

MiG-21 a fost proiectat ca un avion de interceptare de front, destinat sa execute misiuni in conditii meteorologice normale si a zburat pentru prima data in anul 1957. Avionul a intrat in productie de serie in anul 1958, find echipat cu un motor cu reactie Tumanski R-11, atingand forma finala un an mai tarziu sub denumirea MiG-21F.

Fortele Aeriene Romane au initiat in anul 1992 un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO si pentru a mari capacitatea acestora de a executa misiuni la cerintele luptei aeriene moderne.

In prezent sunt in serviciu doar avioane modernizate MiG-21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) si Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).

Avionul este echipat cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigura salvarea echipajului la inaltime 0 si o viteza minima de 130 km/h.

Accidente aviatice in care au fost implicate aeronave militare

In ultimii 10 ani, a mai avut loc o serie de accidente aviatice in care au fost implicate avioane militare, noteaza Agerpres intr-un documentar.

Cel mai recent a avut loc la 5 iulie 2010, la Tuzla, cand si-au pierdut viata 12 persoane, iar alte doua au fost ranite. Atunci, un avion AN-2, apartinand Scolii de Aplicatie pentru Fortele Aeriene din Boboc, care executa o misiune de zbor pentru antrenamente de parasutare, s-a prabusit pe aerodromul Tuzla. La bordul aeronavei se aflau 4 membri ai echipajului si 9 militari ai Fortelor Navale. La scurt timp dupa decolare, aeronava a pierdut brusc inaltime si s-a prabusit. In urma impactului cu solul, avionul a luat foc.

Anchetarea cauzelor accidentului aviatic de la Tuzla fost finalizata in septembrie 2010, cand procurorii au informat, printr-un comunicat, rezultatul acesteia: accidentul de la Tuzla s-a produs din cauza unor defectiuni tehnice (cedari de material), defectiuni care nu puteau fi prevazute. In urma coliziunii cu solul, aeronava a luat foc, fiind distrusa in proportie de 95%, imprejurare soldata cu decesul si ranirea militarilor aflati la bord.

La 14 august 2007, rezervorul suplimentar al unui avion MiG 21 LanceR, apartinand Bazei 95 Aeriene Bacau, s-a desprins si a cazut pe o pajiste din satul Chitii, aflat la granita judetului Neamt cu judetul Vaslui. Avionul se afla intr-o misiune de cercetare meteorologica. Rezervorul de combustibil gol a fost recuperat, fara a produce victime sau pagube.

La 22 noiembrie 2006, un avion MiG 21 LanceR de comanda simpla s-a prabusit in apropierea unui depozit din comuna aradeana Beliu, pe proprietatea Ocolului Silvic. Avionul apartinea Bazei 71 Aeriane din Campia Turzii si efectua un zbor de instructie de la Campia Turzii spre Arad. Pilotul nu a reusit sa se catapulteze la timp si a decedat. Dupa prabusire, in zona s-a format un crater de 7 m.

La 8 martie 2005, un aparat de tipul MiG-21 LanceR, care apartinea bazei militare de la Fetesti si efectua o misiune de antrenament, s-a prabusit la 10 kilometri de orasul brailean Insuratei, intre localitatile Baraganu si Victoria. Ca urmare a pierderii stabilitatii aerodinamice, avionul s-a angajat in vrie, evolutie care nu poate fi controlata in cazul avioanelor MiG 21 LanceR. Chiar inainte ca avionul sa se izbeasca de pamant, pilotul a reusit sa se catapulteze si a scapat cu viata.

La 26 august 2004, a avut loc primul accident aviatic din Romania cu implicarea simultana a doua MiG-uri, produs ca urmare a unor turbulente. Doua aeronave MiG 21 LanceR de simpla comanda, apartinand Bazei 71 Aeriene de la Campia Turzii, care decolasera de pe baza militara Luna, s-au ciocnit in timpul desfasurarii unui zbor de antrenament. Pilotii s-au catapultat in zona localitatii Nazna din judetul Mures. Unul dintre avioane s-a prabusit in zona localitatii Cristesti, ranind un localnic, iar celalalt in satul Santioana, ranind doua persoane. Aeronavele au fost distruse.

La 25 septembrie 2003, un avion militar MiG 21 LanceR, cu simpla comanda, apartinand Bazei 71 Aeriene, s-a prabusit in zona localitatii Viisoara, la 7-8 km de Campia Turzii, in timp ce efectua un zbor de instructie. Pilotul nu a reusit sa se catapulteze, pierzandu-si viata in urma impactului aparatului cu solul. Bucatile aparatului de zbor s-au imprastiat pe o raza de aproximativ 500 de metri de la producerea impactului cu solul. Aviatorul era unul dintre cei mai buni piloti militari romani, avand la activ 1.279 ore de zbor, fiind specialist clasa I. Comisia de ancheta a constatat ca pilotul putea sa se catapulteze, dar a preferat sa incerce sa salveze aeronava.

La 22 octombrie 2002, aparatul MiG 21 LanceR-A 5907 s-a prabusit langa Bacau. Pilotul a reusit sa se salveze.

La 26 martie 2002, un accident aviatic s-a produs in apropierea localitatii Sandulesti din judetul Cluj, cu implicarea unui avion MiG 21 LanceR-A 9811. Aparatul, cu simpla comanda, apartinea Grupului 71 Aviatie din Baza Aeriana Campia Turzii si efectua un zbor de instructie. Din cauza unei defectiuni tehnice, avionul s-a prabusit. Pilotul acestuia s-a catapultat la ordin.

La 21 februarie 2002, un pilot al Bazei Aeriene 86 a decedat in urma prabusirii MiG-ului 21 LanceR-A 6001, intr-un lac din localitatea Cuza Voda, judetul Calarasi.

La 13 iulie 2001, un avion MiG 21 LanceR-C 7017 s-a prabusit in regiunea Zemes-Moinesti din judetul Bacau, provocand ranirea usoara a pilotului care reusise sa se catapulteze. Accidentul nu a produs pagube materiale. Conducerea SC Aerostar SA Bacau, care detinea avionul, a spus ca MiG 21 LanceR se afla intr-un program de incercari de zbor.