Hotnews a analizat paginile de Facebook ale principalilor candidati la primaria generala a capitalei, Gabriela Firea si Ludovic Orban, si ale principalilor candidati la primaria sectorului 1, Alexandru Nazare si Dan Tudorache. Inca de la inceput va putem spune ca niciunul dintre politicienii pusi sub lupa nu rateaza ocazia de a le ura fanilor de pe Facebook “La multi ani!” cu ocazia diverselor sarbatori crestine. Analiza releva si faptul ca o parte dintre ei se uita cu grija cifrele din spatele mesajelor transmise si incearca sa le ajusteze astfel incat mesajele lor sa ajunga la cat mai multe persoane. Pe altii nu-i intereseaza prea mult ce, cum si cand posteaza, iar acest lucru se reflecta in numarul de aprecieri.

Cel mai apreciat politician pe Facebook dintre principalii candidati la alegerile locale din capitala este Gabriela Firea, cu aproape 400 de mii de fani. Ea este urmata de candidatul PNL la primaria sectorului 1, Alexandru Nazare, a carui pagina de Facebook inregistreaza peste 15 mii de aprecieri, o treime dintre acestea fiind stranse doar in ultima luna. Contracandidatul Gabrielei Firea, liberalul Ludovic Orban, a reusit sa convinga putin peste o mie de persoane sa-i aprecieze pagina. Dan Tudorache, candidatul PSD la primaria sectorului 1, este apreciat de 657 de persoane pe Facebook. In materie de strategie de comunicare pe Facebook ne-a atras atentia si Daniel Baluta, primar interimar si candidat la primaria sectorului 4.

Candidatii la primaria generala a Bucurestiului

  • Gabriela Firea

Pagina de Facebook a Gabrielei Firea, candidatul PSD la functia de primar general al capitalei, a strans de-a lungul timpului aproape 400 de mii de aprecieri, clasandu-se in topul zece al celor mai apreciati politiceni pe Facebook. Gabriela Firea publica pe Facebook in 83,3% din cazuri imagini insotite de text. Pe pagina candidatului PSD sunt publicate adesea imagini cu reprezentari ale unor sfinti, publicate in contextul diverselor sarbatori crestine. De altfel, Firea nu rateaza aproape nici un sfant, semnalizand audientei si sarbatori mai putin cunoscute, cum ar fi sarbatorirea Sfintei Tatiana, Sfanta Ecaterina sau Sfantul Mare Mucenic Mina.

Un alt laitmotiv al fotografiilor publicate pe Facebook de politicianul PSD este familia – fiind date publicitatii zeci, daca nu chiar sute, de imagini “din sanul” familiei Pandele-Firea. Ea nu uita nici de zilele de nastere ale persoanelor publice cunoscute si apreciate in general de public mai in varsta, cum ar fi Ovidiu Komornyik sau Florin Piersic. In putinele dati in care scrie despre subiectele aflate pe agenda publica, prefera sa disemineze subiectele “puse pe piata” de partid sau le abordeaza prin prisma interesului de partid.

Gabriela Firea nu pare sa aiba o strategie de comunicare pe Facebook bine pusa la punct iar acest lucru se vede cel mai bine in cifre. In ciuda numarului mare de aprecieri ale paginii, doar 2,56% dintre fani interactioneaza cu postarile politicianului. In medie, pe pagina lui Firea sunt publicate 0,74 mesaje, dintre care doar 4,2% sunt transmise in format video.

Candidatul PSD la Primaria Capitalei comunica si pe blog, insa nu distribuie continutul creat pentru blog si pe pagina de Facebook. Spre exemplu, in 21 martie au aparut pe blogul gabriela-firea.ro 7 articole care au ca subiect Bucurestiul, dupa o perioada de peste trei luni in care blogul nu a mai fost actualizat.

  • Ludovic Orban

Ludovic Orban, candidatul PNL in cursa pentru Primaria Generala a Capitalei, are un numar mic de aprecieri pe pagina sa de Facebook in comparatie cu candidatul PSD, Gabriela Firea. Putin peste o mie de persoane apreciaza pagina de Facebook a lui Ludovic Orban. Liberalul nu comunica cu electoratul de pe Facebook doar prin intermediul paginii, ci si prin intermediul profilului personal care este urmarit de peste 1.500 de persoane.

Pe pagina de Facebook a lui Orban apar intr-o saptamana in medie doar 1,42 de mesaje. Chiar daca numarul de mesaje publicate este atat de mic incat media este calculata pe saptamana, si nu pe zi – asa cum se intampla in majoritatea cazurilor, “gandurile” lui Orban au un impact semnificativ asupra publicului sau, care interactioneaza cu postarile sale in 14,08% din cazuri.

Politicianul prefera sa isi transmita mesajele sub forma de text. Din numarul total de postari, 66,7% sunt sub forma de text simplu, in 27,8% din cazuri au fost publicate imagini si in doar 5,6% din postari aduc continut video.

In majoritatea cazurilor, textele postate pe pagina de Facebook a lui Orban depasesc 500 de caractere si nu vin insotite de hastag-uri. Subiectele abordate apartin in marea lor majoritate sferei politicii interne. Rareori sunt publicate imagini din intimitatea familiei sau care fac referire la evenimente care nu au legatura cu politica.

Chiar daca Orban nu si-a ales nici macar un nume de utilizator pentru pagina sa, astfel incat adresa sa fie usor retinuta, pagina sa a inregistrat o crestere impresionanta a numarului de aprecieri in ultima luna – cu 70% mai multe like-uri. Prima postare a politicianului pe pagina de Facebook a fost inregistrata pe data de 1 octombrie 2015.

Candidatii la primaria sectorului 1

  • Alexandru Nazare

Alexandru Nazare, candidatul PNL la primaria sectorului 1 al capitalei si deputat de Braila, comunica pe Facebook prin intermediul paginii sale inca din martie 2012, pe vremea in care acesta era in fruntea Ministerului Transporturilor, in guvernul Mihai Ungureanu. In patru ani de activitate pe Facebook, pagina politicianului a fost apreciata de peste 15 mii de persoane. In ultima luna, Nazare a reusit sa stranga peste cinci mii de fanii, luand in cosiderare faptul ca in data de 14 februarie a.c. semnala atingerea pragului de zece mii de “like-uri”.

Cum a reusit aceasta performanta?

In patru ani, Nazare nu a publicat nici macar un singur mesaj de tip text. 83,3% din mesaje sunt distribuite sub forma de imagini insotite de text, 12,5% sunt videoclipuri si 4,2% adrese de internet (de cele mai multe ori trimiteri catre diverse articole si videoclipuri de pe youtube). Pe pagina deputatului sunt distribuite zilnic in medie 1,55 mesaje.

Numarul de fani care interactioneaza cu postarile liberalului oscileaza de la o zi la alta destul de mult. Spre exemplu, in data de 23 martie, 13% din fanii sai interactionau cu postarile sale – in conditiile in care in mod natural (organic) acest indicator nu ar trebui sa sara de 7%, potrivit unor estimari statistice(*) O zi mai tarziu, aproape jumatate din numarul total de fani ai politicianului interactionau cu postarile sale (44,07%). In conditiile in care o pagina nu ofera un continut foarte atractiv care sa devina viral este practic imposibil ca acest indicator sa ajunga atat de ridicat in mod natural/organic. Cel mai probabil politicianul a reusit sa atinga o cota atat de ridicata a interactiunii apeland la programul de publicitate al Facebook.

Un alt aspect care ne-a atras atentia este numarul mare de persoane care apreciaza mesajele politicianului. In urma unei analize asupra listei de entitati care au apreciat sau distribuit continutul paginii am obserat ca o buna parte din aceste entitati sunt de fapt pagini ale diverselor organizatii de sector ale PNL (organizatia de femei, de tineret) si consilieri de partid. Numarul de "like-uri" si "share-uri" contribuie la cresterea numarului de afisari ale paginii.

Continutul publicat de Nazare este de obicei atent lucrat iar mesajele electorale sunt livrate sub forma de imagini asupra carora au fost aplicate diverse elemente grafice. De obicei, elementele adaugate sunt reprezentate de un text scurt in care este prezentata succint o idee, care este dezvoltata in descrierea imaginii. Cand nu publica mesaje electorale, Alexandru Nazare isi anunta prezenta la diverse emisiuni de televiziune, publica imagini de la evenimente publicate la care a participat, comenteaza diverse subiecte din sfera sa de interes si expertiza (transporturi si infrastructura), consemneaza sarbatori crestine si, destul de rar, distribuie imagini din timpul liber.

Candidatul PNL are si un site nefunctional. Domeniul alexandrunazare.ro este inregistrat de o firma de PR si consultanta, Fresh Mint S.R.L., despre care ziarul Puterea a scris in 2012 ca ar fi fost controlata chiar de catre Nazare. Potrivit puterea.ro, firma ar fi castigat cel putin un contract cu Posta Romana care in urma unui control al Curtii de Conturi s-ar fi dovedit a fi pagubos pentru compania de stat.

  • Dan Tudorache 

Dan Tudorache, candidatul PSD la conducerea celei mai bogate primarii de sector, a reusit sa atraga pe Facebook intr-un an doar 654 de aprecieri. Tudorache posteaza in medie 0,41 de mesaje pe zi. In 87,5% din cazuri postarile pesedistului sunt reprezentate de imagini insotite de text. Postarile deputatului ajung la circa 8,26% dintre fanii sai de pe Facebook. El isi foloseste pagina de Facebook pentru a-si anunta prezenta la diverse emisiuni de televiziune.

Cand nu este invitat la emisiuni, acesta trece in revista diverse sarbatori crestine, semnaleaza zilele in care diverse personalitati istorice s-au nascut sau au murit si, rareori, publica imagini de la diverse evenimente publice la care a participat. Si mai rar, politicianul isi exprima opinia fata de subiectele aflate pe agenda publica. Mai exact, si-a exprimat opinia fata de trei subiecte: impozitarea bacsisului, modul de desfasurare al alegerilor locale si atacurile teroriste din Bruxelles.

Daniel Baluta comunica pe internet prin doua canale: pagina sa de Facebook (peste 4.500 de aprecieri) si blog-ul danielbaluta.ro, pe care il foloseste mai degraba ca pe o extensie a paginii sale de Facebook.

In spatele paginii de Facebook a primarului pare sa existe o strategie de comunicare online bine pusa la punct. Pe pagina lui Baluta sunt postate in medie 3.2 mesaje pe zi, 33,3% dintre ele fiind sub forma de imagini (care, de cele mai multe ori, vin instotite de text), 20,8% sub forma de clipuri video, alte 33,3% adrese de internet (link-uri, trimiteri catre diverse materiale – de cele mai multe ori catre blog) si 12,5% de mesaje text. Raportul intre diversele forme in care sunt distribuite mesajele nu arata astfel in mod intamplator. Dincolo de faptul ca mesajele transmise prin imagini statice sau in miscare (videoclipuri) au un impact mai mare asupra audientei, proportiile par a fi pastrate astfel pentru a maximiza numarul de afisari al fiecarei postari si a paginii in ansamblu.

Facebook-ul prefera sa afiseze in fluxul de stiri, al persoanelor care au apreciat o anumita pagina, mai degraba videoclipuri, imagini si linkuri, in detrimentul mesajelor anoste de tip text. Pentru a evita speculatiile, Facebook-ul poate penaliza paginile care distruie continut doar sub forma de imagini statice sau in miscare. Din acest motiv, paginile de Facebook cu o strategie bine pusa la punct isi transmit mesajele folosind cu precadere videoclipuri, linkuri si imagini, insa nu exclud mesajele de tip text din strategia lor de comunicare pe Facebok.

Pe pagina de Facebook a lui Daniel Baluta se poate observa cum imaginile, videoclipurile si linkurile sunt distribuite intr-o anumita ordine si rareori sunt publicate consecutiv mesaje de acelasi tip. Primarul sectorului 4 posteaza pe Facebook de obicei dimineata, intre orele 7 si 9 (de cele mai multe ori la ora 9:00) si 15-17 (de cele mai multe ori la ora 17:00). Intentionat sau nu, postarile primarului “intra” in fluxul de stiri al persoanelor care asteapta la semafor, in metrou sau RATB sa ajunga dimineata la serviciu si seara acasa.

Dincolo de calcule, ore si procente, cel mai important lucru in comunicarea pe Facebook (si nu numai) este continutul; care trebuie sa genereze reactii (comentarii, like-uri) din partea “fanilor”. Baluta puncteaza si la acest capitol, oferindu-le “fanilor” continut divers; de la postari pe blog in care explica pas cu pas proceduri administrative (spre exemplu: acte necesare pentru solicitarea unui loc de parcare), anunturi si autosesizari in legatura diverse probleme de ordine publica (ex: problema parcarilor), la luari de pozitie fata de anumite subiecte aflate pe agenda publica si “discutii” cu persoane publice (ex: Nicole Cherry, Monica Anghel, Mihai Nistor).

Pentru a avea continut nou in fiecare zi pe pagina, primarul isi fragmenteaza materialele video obtinute dupa un eveniment sau discutie iar fiecare fragment este distribuit la cateva zile distanta unul de altul. De exemplu, o discutie inregistrata video cu Nicole Cherry a fost impartita in trei parti care au fost distribuite pe in datele de 9 februarie, 16 februarie si 11 martie.

Chiar daca totul pare calculat si dramuit sarguincios, uneori primarul da impresia ca face rabat de calitate sau nu este foarte atent la continutul publicat. Un videoclip publicat pe 19 februarie, la ora 9:00, il arata pe primar cum intra intr-un restaurant si este intampinat cu aplauze de “consilierii voluntari ai sectorului 4”. Pe fundalul se aude un barbat care striga energic “Baluta, Baluta!” si ii indeamna pe ceilalti sa aplaude “Mai multe aplauze! Ce se intampla?”

Ei sunt oamenii care ne sprijină în realizarea proiectelor. Ei sunt oamenii care merită respectul și mulțumirile noastre...

Posted by Daniel Baluta on Thursday, February 18, 2016

Aceste elemente care dau impresia ca asa-zisul entuziasm al persoanelor aflate in restaurant este prefacut si impulsionat nu neaparat de sentimente sincere au adus comentarii negative la aceasta postare. Spre exemplu, unul dintre cititorii primarului ii scrie la postarea cu pricina urmatoarele: “Unde ați găsit pensionarii ăstia? Tineretul nu are loc? Ei ar trebuii să susțină proiectele, au viziune de viitor și gândesc pentru ca să -și trăiască viața cât mai frumoasă și plăcută unde traiesc”. Primarul a preferat sa nu raspunda acestor intrebari, insa o alta cititoare a incercat un raspuns “Ia ademenit cu o masa festiva ..gratuita...de ziua pensionarilor...au facut foto si filmulete.. Cica le a ascultat of-urile si si-a asigurat voturile..campania e transparenta metoda veche care are bun sfarsit si reusita pte EI..” Pentru a-si asigura nevoia de continut video, primarul “triseaza” din cand in cand publicand fragmente din jurnalele de stiri ale unor televiziuni insotite de un comentariu.

Dincolo de toate aceste elemente, mesajele primarului sunt impinse in fluxul fanilor si cu bani, prin anunturi sponsorizate.

Pe blog, primarul este atent la modul in care isi editeaza textul, fiind ingrosate cuvintele cheie din text, iar fiecare articol are specificat in partea de sus a codului sursa cuvintele cheie (keyword), pentru a indemna motoarele de cautare sa afiseze cat mai sus in cautari blogul primarului. Imaginile folosite pentru ilustrarea articolelor sunt alese cu grija, astfel incat sa nu fi fost folosite anterior de foarte multe publicatii.

  • Lista paginilor de Facebook a celorlalti candidati PNL si PSD la primariile de sector

Sector 2: Neculai Ontanu (PSD) / Dan Cristian Popescu (PNL)

Sector 3: Robert Negoita (PSD) / Florin Stefan Vasile (PNL)

Sector 4: Daniel Baluta (PSD) / Razvan Sava (PNL)

Sector 5: Daniel Florea (PSD) / Ovidiu Raetchi (PNL)

Sector 6: Gabriel Mutu (PSD) / Razvan Mironescu (PNL)

Nota: Paginile de Facebook au fost analizate folosind aplicatia online Likealyzer. Precizam faptul ca numarul de aprecieri, numarul de mesaje transmise, raporturile dintre tipurile de mesaje si alte astfel de date statistice se modifica de la o zi la alta in functie de dinamica fiecarei pagini.