Senatorul PSD Georgica Severin si deputatul PNL Cornel Pieptea au depus, la inceputul saptamanii, in Parlament, o initiativa legislativa care modifica legea referendumului si are ca scop simplificarea procedurii de demitere a presedintelui Romaniei. Proiectul de lege prevede ca referendumul pentru demiterea presedintelui sa fie valabil daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul tarii, de cetatenii care au participat la referendum. In legea actuala, referendumul este validat cu jumatate plus unul din numarul alegatorilor inscrisi pe liste. O a doua initiativa legislativa semnata de aceiasi doi parlamentari taie prerogativele Curtii Constitutionale de a se pronunta asupra constitutionalitatii hotararilor Parlamentului.

"In opinia noastra, aceasta forma diferita de stabilire a rezultatului referendumului in cazul demiterii presedintelui nu isi gaseste justificarea in prevederilie Constitutiei, in legea fundamentala nefacandu-se o ierarhizare a problemelor deosebite ce pot face obiectul referendumului national. In acest context propunem reformularea art 10 in sensul aprobarii demiterii presedintelui Romaniei daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul tarii, ale cetatenilor care au participat la referendum", explica initiatorii demersului in expunerea de motive a proiectului de lege.

O a doua initativa legislativa depusa de aceiasi doi parlamentari prevede eliminarea atributiilor Curtii Constitutionale de a se pronunta pe constitutionalitatea hotararilor Parlamentului.

"Prin legea 177/2010 in sarcina Curtii Constitutionale a fost stabilita si pronuntarea asupra constitutionalitatii hotararilor plenului Camerei Deputatilor, a plenului Senatului si a hotararilor plenului celor doua Camere. Consideram ca prin aceasta modificare se incarca in mod excesiv activitatea CCR, ceea ce dauneaza bunului mers al activitatii si al exercitarii rolului de arbitru institutional", se arata in expunerea de motive.

In prezent Curtea Constitutionala poate decide daca hotararile Camerei Deputatilor sau Senatului sunt constitutionale. Acest preorgativ al judecatorilor de la CCR complica procedura de suspendare a presedintelui Traian Basescu. Mai exact, in prezent, pe baza legii CCR o eventuala hotarare a Parlamentului privind suspendarea lui Traian Basescu va trebui judecata la Curte, inainte de declansarea unui referendum.

Cele doua initative legislative au fost depuse la Camera Deputatilor, ca prima camera sesizata, la inceputul saptamanii.

In septembrie 2010 Parlamentul a modificat legea Curtii Constitutionale astfel incat procesele sa nu se mai suspende dupa ridicarea unei exceptii de neconstitutionalitate. La Senat legea a primit un amendament suplimentar prin care controlul Curtii era extins asupra hotararilor adoptate de plenul camerelor separate sau reunite.

Amendamentul a fost propus chiar de un reprezentant PSD, senatorul Dan Sova. Legea, cu tot cu amendament, a trecut cu voturi PD-L in timp ce PSD s-a opus; PSD a atacat-o la Curtea Constitutionala, inclusiv pe modificarea operata de Sova insa fara succes.

Amendamentul lui Sova complica suspendarea presedintelui Traian Basecu dand dreptul judecatorilor constitutionali sa decida asupra hotararilor celor doua Camere, asupra carora Parlamentul era pana acum suveran.

Practic hotararile Camerei Deputatilor si Senatului pot fi atacate la Curtea Constitutionala, nu doar legile si ordonantele, ceea ce inseamna ca si o eventuala hotarare privind suspendarea lui Traian Basescu va trebui judecata la Curte, inainte de declansarea unui referendum. Practic modificarea legii a oferit puteri Curtii Constitutionale care a devenit un filtru suplimentar in calea suspendarii, facand din acest demers o misiune imposibila.

In aprilie 2012 Presedintele Traian Basescu a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.103/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului. Legea prevedea, printre altele, ca demiterea sefului statului trebuie aprobata in referendum de majoritatea cetatenilor inscrisi in listele electorale

Dupa respingerea OUG 103/2009 in Parlament, presedintele Basescu a transmis Legislativului, in noiembrie 2009, o cerere de reexaminare, in care solicita aprobarea ordonantei.

"Potrivit ᅡLiniilor directoare pentru organizarea referendumuluiᅡ adoptate de Consiliul pentru Alegeri Democratice cu ocazia celei de-a 18-a reuniuni si de Comisia de la Venetia in cea de-a 68-a sesiune plenara, se prevede ca, atunci cand Parlamentul trebuie sa-si dea avizul consultativ asupra textului supus referendumului, trebuie sa fie fixat un termen inauntrul caruia Parlamentul sa se pronunte, iar in cazul in care acest termen este nerespectat, textul referendumului este supus votului fara avizul Parlamentului. Astfel ca, prin dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.103/2009 s-a dorit preintampinarea situatiei in care Parlamentul ar putea sa obstructioneze atributia constitutionala a Presedintelui, prin amanarea pronuntarii avizului consultativ", se arata in cererea de reexaminare.

Senatul, in calitate de prima Camera sesizata, a respins cererea de reexaminare a sefului statului. Actul normativ a fost transmis insa Camerei Deputatilor, iar Comisia juridica a adoptat un raport de admitere, in 7 martie. Comisia a adoptat si un amendament al deputatilor PDL Mircea Toader, Daniel Buda si Gabriel Andronache, potrivit caruia demiterea presedintelui tarii este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor cetatenilor inscrisi in listele electorale.

In 27 martie, plenul Camerei Deputatilor, in calitate de for decizional, a aprobat cererea de reexaminare a presedintelui Traian Basescu la OUG 103/2009, in forma aprobata de Comisia juridica.

Citeste si: