Sunt cele doua intrebari carora nu le-am gasit raspuns fiind aici, la Shanghai, pentru ca explicatiile - venite de la cei doi ministri prezenti aici, Baconschi si Udrea - nu se sustin deloc. Sau nu sunt convingatoare. Ocazia de a intalni mediul de afaceri chinez justifica orice cheltuiala pentru presedinte, iar lansarea unui brand pe o piata mare, e adevarat, dar pe care nu ai vizat-o in analiza si ai caror turisti ajung cu greu in Romania, e o tampenie si o cheltuiala inutila.

Ministrul Teodor Baconschi a condus delegatia Romaniei la ShanghaiFoto: Hotnews

Ma mai intreb si cum ar fi aratat forumul de afaceri romano-chinez de joi daca el ar fi fost organizat sub patronajul presedintelui, daca acesta ar fi fost prezent, alaturi, poate, de ministrul economiei, care n-a calcat pe-aici de cand s-a deschis expozitia.

Obiectivele Romaniei sunt de a atrage investitori chinezi in proiecte de infrastructura si in investitii. China este acum pe locul 17 in topul investitorilor straini in Romania, schimburile comerciale au fost de 2,7 miliarde de dolari in 2009, cu o balanta comerciala evident dezechilibrata in defavoarea Romaniei.

Inainte de inceperea evenimentului, intr-o conferinta de presa facuta la inceputul lunii aprilie, Teodor Baconschi a facut o comparatie graitoare incercand sa explice importanta expozitiei mondiale de la Shanghai: este ceea ce inseamna Jocurile Olimpice in sport.

Am vorbit joi cu doi oameni de afaceri romani care deja au parteneri in China sau au stabilit deja intrarea pe piata, fiind in tratative foarte avansate. Ambii cunosc foarte bine mentalitatea chineza, spunand ca asta i-a ajutat in a face afaceri aici. Si ei mi-au atras atentia ca relatiile cu partenerii chinezi sunt total diferite de cele cu partenerii occidentali: trebuie sa ai rabdare cu ei, sa stabilesti o relatie apropiata, sa vorbesti despre familie, sa ii flatezi. Conteaza foarte mult pentru ei sa le arati ca sunt importanti pentru tine si ca le acorzi importanta pe care ei cred ca o merita.

Tocmai de aceea, in ciuda faptului ca dialogul politic "este puternic" - cum spunea Baconschi, era importanta prezenta presedintelui si a unei delegatii consistente de oameni de afaceri din Romania. Cat despre cei chinezi, probabil ca ar fi raspuns invitatiei la forum companii mari si importante, avand in vedere ca venea presedintele. Oricum, absenta presedintelui a fost inteleasa de chinezi ca un semnal negativ, in conditiile in care fusesera informati de la inceputul expozitiei ca seful statului roman va veni la Shanghai.

Inteleg ca Vadim Tudor a renuntat la ideea ca Basescu nu merge intr-o vizita pentru ca e bolnav si a lansat o alta: ca nu l-a primit Hu Jintao. Atata vreme cat nu exista o explicatie plauzibila - cea a cheltuielilor nu se sustine - ce te-ar impiedica sa te gandesti, pentru un moment, si la varianta presedintelui PRM, in ciuda faptului ca stim cu totii ca declaratiile acestuia trebuie luate cu maxima circumspectie? Numai ca este o pista falsa si voi explica ceva mai jos.

Basescu face economii unde nu trebuie?

Repet: din punctul meu de vedere, varianta financiara nu se sustine, chiar daca suntem in plina criza economica si se incearca reduceri de cheltuieli. Cat poate sa coste o delegatie a presedintelui? Cand e vorba despre astfel de informatii ele sunt greu de obtinut atat on the record, cat si off the record.

Delegatia venita la Shanghai pentru ziua Romaniei a fost de 160 de persoane, care au calatorit cu un charter Tarom. Au fost doi ministri cu delegatii oficiale - Teodor Baconschi cu o delegatie de 15 oameni (cinci din minister si 10 jurnalisti) si Elena Udrea cu echipa ei de presa, cam tot vreo 10 jurnalisti, alti invitati, printre care si politicieni, senatorul Placinta printre ei, artistii Gheorghe Zamfir si Andreea Banica impreuna cu echipa ei - plus Orchestra Nationala Radio formata din 90 de persoane si staff din radioul national, plus Hagi si Ilie Nastase.

Ministrul Baconschi a evitat sa spuna in conferinta de presa care sunt costurile acestei deplasari, amintind ca bugetul pentru Expo 2010 a fost de 27 de milioane de lei si a fost ulterior diminuat cu 30%, in doua etape, iar el include si actiunile de promovare si cele dedicate zilei Romaniei.

Incercand sa vad cam cat a costat, am ajuns la concluzia ca banii cheltuiti au fost in jur de 300.000 de euro, platiti de cele doua ministere, dintre care MAE avea planificat din bugetul pentru Expo Shanghai artistii si delegatia de presa. Jurnalistii din delegatia MAE nu primesc diurna, cum e si firesc, ea e platita de redactiile proprii.

E o suma mare (si trebuie luata cu rezerve din moment ce nu avem o cifra oficiala, desi am incercat sa o obtinem), care ar fi putut fi si mai mare daca venea presedintele, trebuie sa recunoastem, pentru ca ar fi venit cu avionul oficial si propria delegatie de presa.

Dar daca ministrul Udrea nu isi lansa brandul de tara la Shanghai - voi explica de ce nu vad relevanta acestui gest - probabil ca ministrul de externe ar fi fost in delegatia oficiala, asa se intampla intotdeauna, si nu-si mai lua presa. Presedintele si-ar fi luat propriii jurnalisti acreditati pe Cotroceni, si o serie de membri ai guvernului cu portofolii economice relevante ministrul economiei, al transporturilor - din moment ce urmarim investitii in infrastructura - si chiar al turismului. Deci delegatiile a doi ministri ar fi fost inlocuite de una, cea a presedintelui, chiar daca Baconschi si Udrea era normal sa se regaseasca in ea.

Oricum, din punctul meu de vedere, ar fi fost bani foarte bine cheltuiti. In Romania - chiar si in aceasta perioada de austeritate - se risipesc bani. Tocmai de aceea absenta presedintelui din motive financiare, pentru ca "am ales sa fim mai putin cheltuitori", cum zicea seful diplomatiei, nu se sustine.

Avantajele pe care le-am fi putut avea ar fi fost imense. Chinezii au acum bani si sunt pregatiti sa ii investeasca. Dar ei trebuie "curtati" bine ca sa ii investeasca si in Romania.

Cand presedintele vorbeste mereu si ii critica pe diplomati ca nu fac diplomatie economica, cand atat el, cat si ministrul de externe - incepand de la M.R. Ungureanu incoace aproape toti - se plang ca portile deschise prin diplomatia politica nu se materializeaza mai apoi in contracte si investitii prin diplomatia economica, este normal sa ratezi cel mai mare gest de diplomatie economica? Aici nu sunt doar chinezii, aici sunt sute de tari venite cu scopul de a incepe sau dezvolta relatii economice cu alti parteneri.

De aceea este de neinteles faptul ca presedintele Basescu a ales sa faca economie si sa nu vina. Sau poate ca este cel putin ipocrit atunci cand critica lipsa diplomatiei economice. Poate e doar retorica si asa pare, din moment ce atunci cand trebuie sa treaca la fapte prefera sa fie "mai putin cheltuitor".

Pornind de la ideea ca Belgia concureaza cu Canada pentru organizarea expozitiei din 2017, ministrul Teodor Baconschi spunea miercuri: "Cred ca si noi ar trebui sa ne gandim sa batem la usa Biroului International pentru expozitii mondiale de la Paris sa organizam o astfel de expozitie. Ar trebui deja sa ne gandim la asta. Prietenii chinezi ne-au propus un transfer de know how".

Cred ca e un gand mult prea ambitios - in conditiile in care noi inca ne straduim, sa vedem cu ce efect, sa atragem niste investitori - si pare un proiect de viitor foarte indepartat.

Tocmai citeam joi intr-un ziar local ca provincia Guangdong a anuntat ca isi depune candidatura pentru expo 2025. Oricum, intre a fi in competitie pentru o astfel de organizare si deschiderea oficiala, in cazul in care membrii BIE decid ca esti castigatorul, pot trece mai mult de 10 ani.

Hu a spus nu?

Sa nu il fi primit Hu Jintao? Dar relatia cu China este una ok, nu foarte dinamica in ultimii 20 de ani, dimpotriva, dar nu au existat motive pentru o racire. Baconschi spune ca "dialogul politic e puternic", iar chinezii isi amintesc mereu ca Romania a fost al treilea stat care a recunoscut RP Chineza. Da, eram stat comunist, normal ca am fi facut-o oricum, insa se pare ca pentru ei, atunci cand fac recurs la trecut, asta a contat.

Oricum, vizita lui Traian Basescu in China se va face in partea a doua a anului - mai spre sfarsitul expozitiei, zicea Baconschi - si va fi o vizita pe relatia bilaterala. Deci varianta lui Vadim Tudor nu se sustine nici ea.

O intrebare deschisa

Si atunci ma mai gandesc la o explicatie: poate s-a gandit ca lansarea brandului de tara va fi

Baconschi s-a tinut la distanta de brand

Baconschi s-a tinut la distanta de brand

Foto: Hotnews

extrem de controversata si pasibila a ridica multe semne de intrebare si a preferat sa nu fie asociat cu acest moment. De altfel, nici ministrul Baconschi - tradat de limbajul trupului (vezi foto) - n-a parut sa vrea sa fie "prea asociat" cu aceasta lansare de brand. Dar deh, el a fost seful delegatiei Romaniei.

Intrebarea mea ramane deschisa, probabil ca sunt si alte variante de raspuns decat cele pe care am incercat sa le gasesc.

De ce a lansat Udrea brandul de tara la Shanghai?

Am o mare nedumerire in acest sens, plecand de la informatiile puse la dispozitie de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT).

Explicatia ministrului Udrea e simpla, pare logica si a dat-o in discurs: "Asistam la cel mai mare eveniment de diplomatie publica din acest an. Sunt asteptate sa viziteze expozitia peste 70 de milioane de persoane, peste 200 de tari sunt prezente cu pavilioane, asadar nu exista loc mai potrivit pentru a face cunoscut intregii lumi potentialul nostru turistic". A intarit explicatia la conferinta de presa: "pentru ca aici exista o vizibilitate foarte mare".

Numai ca, la o cercetare a internetului - e adevarat, Google in China e cam saracacios, stiti bine - nu vad ca vreo publicatie internationala sa fi scris despre asta. Si, de altfel, presa participanta a fost romana si chineza. Vizibilitate internationala - membrii delegatiilor tarilor participante sa fie tentate astfel de vina in Romania, afland aici despre noul brand si vazand steagurile si logo-ul inscriptionat?

Eu am fost tentata sa cred ca a fost lansat aici si pentru ca cele 1,3 miliarde de chinezi sunt potentiali turisti, cel putin o mica parte dintre ei, ceea ce tot ar insemna mult. Numai ca am constatat, din mai multe motive, ca sunt ceva probleme in venirea lor in Romania.

Pornind de la vize, care se obtin greu, din cauza birocratiei si a necesitatii armonizarii cu standardele Schengen - dar poate ca obtin o viza Schengen mai usor si atunci, din martie 2011, vor putea calatori cu ea si in Romania - pana la niste explicatii logice date de ministrul de externe, care el insusi a recunoscut ca "e nevoie de o actualizare a sistemului de vize cu China". "Ambitia de a avea mai multi turisti chinezi trebuie bine pregatita. (...) Trebuie sa ne organizam regional, sa avem o viziune regionala, pentru ca este putin probabil ca turistii chinezi sa vina in regiune doar pentru Romania. Trebuie sa ne organizam cu alte tari din sudul si sud-estul Europei", a spus Baconschi.

Mai mult de-atat, la evenimentul de lansare a brandului au participat putini chinezi, iar publicul

Zamfir, invitat de Elena Udrea sa incante chinezii la lansarea brandului

Zamfir, invitat de Elena Udrea sa incante chinezii la lansarea brandului

Foto: Hotnews

asista din afara pavilionului. A fost mai mult o lansare pentru romani - fie ei oameni din ministere, oameni de afaceri si jurnalisti. Din publicul prezent in gradena din pavilion, probabil ca doar o treime erau chinezi invitati. Restul, romani. Chinezii urmareau de-afara concertul - probabil ca vestimentatia mai mult decat sumara a Andreei Banica si a dansatoarelor ei, care ascundea putine secrete, i-a socat si incantat, avand in vedere ca traiesc intr-o tara comunista si pudica.

Dupa informatiile din dosarul de presa, Elena Udrea a lansat un brand de tara intr-o piata pe care n-o tinteste cu precadere. Brandul a fost elaborat in urma unei cercetari de piata "in cele 8 piete principale pentru turismul romanesc: Germania, Marea Britanie, Italia, Rusia, Austria, SUA, Franta si Ungaria". Deci niciuna asiatica, niciuna China.

Cele 8 piete au fost stabilite in functie de intentia cetatenilor lor de a vizita, in urmatorii 5 ani, Romania. Strainii intervievati in cercetarea de piata sunt persoane care au facut vacante in strainatate in ultimii 3 ani.

Asta m-a facut sa ma intreb de ce brandul nu a fost lansat intr-una dintre tarile vizate, tintite. De ce in China? Doar pentru vizibilitatea expozitiei? Dar daca nu mergi in mijlocul clientilor tai potentiali cum vrei sa ii convingi? Ma rog, imi declin competenta in privinta brandului si a strategiilor de piata, insa ca simplu cetatean roman imi pun aceste intrebari.

Ideea este ca s-a facut o cheltuiala inutila pentru a veni in China si ca as fi preferat sa fie aici Traian Basescu sa dea mediului de business chinez semnalul ca este foarte important pentru noi, decat Elena Udrea. E adevarat, ea are la dispozitie 75 de milioane de euro bani europeni pentru brandul de tara si promovarea lui, dintre care a cheltuit pentru cumpararea acestui controversat brand aproape 900.000. Logoul nu e original, sloganul e discutabil din punctul de vedere al multora, iar strategia de promovare urmeaza sa fie elaborata.

Deocamdata se foloseste tot de cei trei vectori de imagine - Hagi, Nadia si Ilie Nastase. Si organizeaza spectacole pe care le caracterizeaza in conferinta de presa, cu o voce firava si usor nesigura, drept "de bun simt, potrivit cu vremurile, la care au venit cei care au dorit".

Oricum, nimic iesit din tipare, film de prezentarea cu Carpatii, Pestera Scarisoara, castelul Huniazilor, Castelul Peles, Sighisoara... Ma uitam la filmulet si ma intrebam unde e impactul muzicii pe care croatii o folosesc de ani de zile pentru filmul lor de prezentare si stii clar, chiar daca nu esti in fata televizorului ca e reclama la Croatia, sau celebrele Incredible India si Malaysia truly Asia. Cred ca, daca ma trezesc noaptea stiu sa le fredonez. Daca esti privitor al CNN, inevitabil iti vin in minte.

O astfel de lansare ar fi putut avea loc oriunde, nu aici la Shangai. Intr-un cadru destul de restrans, sa recunoastem. A fost un eveniment ce a parut destinat sa impresioneze presa romana si opinia publica romaneasca: s-a lansat la Expo 2010, la Shanghai. A fost cineva impresionat? Insa sunt convinsa ca altul este publicul vizat, care trebuie impresionat.