Balcani, sud-estul Europei. O regiune in care toleranta fata de minoritati (etnice, religioase) a fost mereu o preocupare. Ei bine, in inima acestei regiuni fierbinti, Romania a dat un mesaj uluitor: a ales ca presedinte un minoritar (atit etnic, cit si religios), in ciuda unei campanii nationaliste furibunde a adversarilor. E un mesaj de maturitate extraordinara din partea Romaniei, si ma astept sa fie receptat ca atare de toti partenerii externi. Dar ar fi o mare eroare caderea in euforie. Iohannis trebuie sa inceapa "sa livreze", iar in tara trebuie inceputa o reconstructie institutionala. Primele semnale corecte sint, obligatoriu, anchetarea fraudelor masive de la votul pe listele suplimentare si anchetarea imprejurarilor care au dus la haosul din diaspora.

Cristian PantaziFoto: Hotnews

O scurta precizare pentru inceput: nu voi insista pe resorturile care i-au scos pe romani la vot in numar masiv. E clar o componenta importanta de vot anti-PSD, e si enervarea legata de votul din diaspora (lebada neagra a PSD), dar cred ca e si o componenta de vot pozitiv (au fost in mod evident multi oamnei atrasi de noul stil propus de Iohannis). Vom avea prilejul sa discutam mai mult pe tema in viitorul apropiat.

Ce vedem acum, dupa primele declaratii ale lui Iohannis si ale lui Ponta, e un lucru in sine uluitor: agenda reformista promovata ani la rind de o minoritate incepe sa fie preluata in mainstream: imunitatea parlamentarilor, legea amnistiei si gratierii etc. Sint primele semne (sper ca din partea lui Ponta sa nu fie iar un dublu discurs - asta ar insemna disparitia sa garantata ca politician) ca reconstructia institutiilor devine prioritate.

Cum bine a scrisCristian Muresan aici, sint citeva institutii care trebuie "reparate" urgent: CNA, institutia votului prin corespondenta, ba chiar si Biserica Ortodoxa Romana. As adauga la lista Politia (umilita de comportamentul de vataf cu vipusca al lui Gabriel Oprea, care a inchis ochii la furtul masiv pe listele suplimentare), Parchetul General (care seamana acum cu PNA-ul lui Amarie din anii 2000, cu tinta pusa pe controlori de tren si postasi) si institutia fondului de rezerva la dispozitia premierului.

Dar reformarea lor trebuie dublata de anchetarea imediata - repet, imediata - a furtului pe listele suplimentare. A fost o actiune premeditata politic prin modificarea in vara a Legii pentru alegerea presedintelui, a fost minutios organizata si a pus in pericol prin amplitudinea sa (aprox. 1,2 milioane de voturi) rezultatul final.

Reporterii HotNews.ro si observatorii independenti, plus datele statistice - toate au demonstrat un existenta unui aparat de partid croit pe furt. Sistemul de furt s-a sprijinit pe umerii primarilor din comune si pe ai interlopilor care au furnizat votantii. E un sistem perpetuat de ani buni si ajuns la maximum de sofisticare. Daca acest sistem nu e distrus, germenii coruperii votului vor ramine si se vor dezvolta la urmatoarele alegeri, iar si iar. Parchetul General sau DNA (daca e cazul) plus SRI trebuie sa documenteze furtul votului acum.

Situatia din diaspora trebuie si ea anchetata. Exista deja plingeri penale si ele trebuie rezolvate cu celeritate. Cine din MAE/Guvern/PSD a luat decizia sa ignore zecile de cereri de noi sectii de vot venite de la ambsadori atit inainte de turul 1, cit si intre cele doua tururi? Cine si-a asumat restringerea dreptului la vot pentru sute de mii de romani din strainatate?

Si o ultima remarca: chestiunea Ponta - ofiter acoperit SIE trebuie rezolvata si ea imediat. HG-ul prin care Ponta si Melescanu s-au acoperit reciproc trebuie abrogat si trebuie sa aflam adevarul. E de importanta capitala sa aflam daca sistemul politic din Romania a permis o ilegalitate majora. O astfel de "gaura neagra" in politica nu e tolerabila.