Scandalul trucarii emisiilor masinilor Volkswagen a zguduit scena politica si mediul de afaceri din Germania, iar analistii avertizeaza ca aceasta criza a producatorului de masini ar putea deveni cea mai mare amenintare pentru principala economie de pe Batranul Continent.

Steagul GermanieiFoto: Flickr / Petra B. Fritz

Volkswagen este cel mai mare fabricant de autovehicule din Germania si unul din principalii angajatori, cu peste 270.000 de locuri de munca in tara-mama. Un numar si mai mare de muncitori lucreaza in cadrul furnizorilor sai de componente.

Directorul executiv al Volkswagen, Martin Winterkorn, a platit pretul acestui scandal cand si-a dat demisia miercuri iar economistii evalueaza acum impactul asupra unei economii extrem de solide, cel putin pana acum.

“Dintr-o data, Volkswagen a devenit un risc advers mai mare pentru economia Germaniei decat criza greaca a datoriilor”, a declarat economistul-sef al ING, Carsten Brzeski.

“Daca vanzarile Volkswagen se vor prabusi in America de Nord in lunile urmatoare, acest fapt nu avea impact numai asupra companiei, ci si asupra economiei ca intreg”, a adaugat el.

Compania a vandut aproape 600.000 de masini in Statele Unite anul trecut, circa 6 procente din vanzarile sale globale, de 9,5 milioane de unitati.

Agentia pentru Protectia Mediului din SUA a anuntat ca producatorul de masini risca penalitati de pana la 18 miliarde de dolari, mai mult decat tot profitul operational de anul trecut.

Desi o asemenea amenda ar putea fi acoperita de cele 24 de miliarde de dolari din rezerva cash a companiei, scandalul ridica ingrijorari mari privind reduceri de personal.

Dar ingrijorarea guvernului de la Berlin este ca si alti producatori de masini, precum Daimler sau BMW ar putea sa sufere din cauza dezastrului Volkswagen.

Executivul german a spus miercuri ca industria auto va ramane un “pilon principal” al economiei, in ciuda crizei ce se acutizeaza in jurul Volkswagen.

“Este o industrie germana extrem de inovativa si are foarte mult succes, incluzand numeroase locuri de munca”, a declarat o purtatoare de cuvant a ministerului economiei.

Dar analistii avertizeaza ca tocmai aceasta dependenta de sectorul auto ar putea deveni o amenintare pentru o economie prognozata sa creasca cu 1,8% anul acesta.

Asta in conditiile in care Germania deja trebuie sa faca fata incetinirii economiei chineze.

“Daca vanzarile de masini o iau in jos, acest lucru ar putea lovi furnizorii si, impreuna cu ei, intreaga economie” a spus expertul din domeniu Martin Gornig, din cadrul think-tank-ului DIW.

In 2014, circa 775.000 de persoane au lucrat in sectorul auto din Germania. Asta inseamna circa doua procente din intreaga forta de munca.

In plus, automobilele si componentele de masini sunt cel mai de succes produse de export ale Germaniei - sectorul a vandut in strainatate de peste 200 de miliarde de euro, adica aproape o cincime din exporturile totale ale tarii.

De aceea, unii analisti cred ca acest scandal nu este un simplu balon de sapun ci o lovitura chiar in inima economiei germane.

Asociatia germana a comerciantilor, BGA, a incercat sa calmeze opinia publica spunand ca nu exista niciun semn ca in strainatate consumatorii ar incepe sa puna la indoiala calitatea si fiabilitatea produselor companiilor germane.

“Nu exista o suspiciune generalizata contra produselor cu eticheta “Made in Germany”, a declarat directorul BGA, Andre Schwarz.

Dar acest admite ca exista un anumit grad de ingrijorare in randul companiilor germane ca scandalul din privind trucarea emisiilor masinilor diesel ar putea avea un efect de domino asupra afacerilor lor, erodand imaginea etichetei “Made in Germany”.

Interesant este insa faptul ca, desi a sfidat criza datoriilor din zona euro si - cel putin pana acum - incetinirea economica din China, economia Germania se confrunta cu cel mai mare risc din ultima vreme nu din cauza vreunui factor extern, ci din cauza unei companii germane.