​​Anuntul facut miercuri de Coreea de Nord, legat de acceptarea moratoriului nuclear prin care isi suspenda testele atomice, lansarile de rachete cu raza lunga de actiune si alte activitati nucleare, inclusiv imbogatirea uraniului in centrala de la Yongbyon, este "un fapt pozitiv, care pare a deschide calea spre reinitierea negocierilor intre cele sase state: Coreea de Nord, China, Coreea de Sud, Statele Unite, Japonia si Federatia Rusa", afirma Grigore Scarlatoiu, directorul executiv al Comitetului pentru Drepturile Omului in Coreea de Nord din Washington, D.C., singurul analist politic de origine romana din SUA specializat in Peninsula Coreeana. "Este greu de crezut ca nord-coreenii isi vor abandona capacitatile nucleare", crede expertul adaugand ca "alternarea atitudinii dure si a provocarilor militare cu perioade in care Coreea de Nord adopta tonul conciliator este o trasatura fundamentala a stilului de negociere nord-coreean".

Grigore ScarlatoiuFoto: Arhiva personala

Comentand pe marginea anuntului facut de Phenian, Grigore Scarlatoiu a afirmat:

  • Anuntul Coreei de Nord despre incetarea operatiunilor de imbogatire a uraniului vizeaza numai complexul de la Yongbyon. Inspectorilor Agentiei Internationale pentru Energie Atomica (AIEA) li se va permite sa viziteze acelasi complex. Moratoriul nu vizeaza rachetele cu raza scurta si medie de actiune, ci doar rachetele cu raza lunga de actiune, spre exemplu, racheta Musudan, capabila sa loveasca tinte in Guam, potentiala principala baza de operatii americana in cazul reizbucnirii conflictului in peninsula coreeana. Desi masurile anuntate sunt limitate, este un pas pozitiv, care pare a deschide calea spre reinitierea negocierilor intre cele sase state: Coreea de Nord, China, Coreea de Sud, Statele Unite, Japonia si Federatia Rusa.
  • Probabil ca Statele Unite vor relua si ajutorul umanitar bilateral acordat Coreei de Nord, suspendat dupa ultimul astfel de program, implementat in 2008-2009. Programul respectiv a fost suspendat pentru ca regimul de la Phenian a refuzat sa se conformeze planului de lucru din cadrul acestui proiect, care prevedea executarea unui studiu nutritional vizand populatia din zonele care primeau asistenta. In cele din urma, Phenianul a cerut celor 5 ONG-uri americane coordonate de Mercy Corps, care executau programul, sa paraseasca Coreea de Nord. Cateva din aceste ONG-uri si-au continuat activitatile, insa nu cu fonduri guvernamentale acordate prin Agentia Americana pentru Dezvoltare Internationala, ci cu fonduri private. Statele Unite vor expedia si distribui probabil in jur de 240,000 de tone de ajutoare in Coreea de Nord. Statele Unite insista ca selectia produselor trimise sa fie menita pentru categoriile cele mai vulnerabile din Coreea de Nord, incluzand, de exemplu, gel fortificat cu vitamine si nutrienti de tipul "Plumpy Nut," produs de o firma franceza, sau "Manna," produs de o firma americana in statul Georgia. Coreea de Nord prefera cerealele, in special orezul sau porumbul american, care pot fi usor deturnate si trimise elitelor sau fortelor armate, si nu populatiei care sufera din pricina penuriei alimentare.
  • Alternarea atitudinii dure si a provocarilor militare cu perioade in care Coreea de Nord adopta tonul conciliator este o trasatura fundamentala a stilului de negociere nord-coreean. Tonul conciliator, cuplat cu anuntarea unor masuri care par a rezolva o data pentru totdeauna problema nucleara in Coreea de Nord, este in general adoptat spre finalul mandatului presedintelui american in functie. In octombrie 2000, spre finalul celui de-al doilea mandat al lui Bill Clinton, secretarul de stat Madeleine Albright a vizitat Phenianul, si chiar a asistat la Festivalul Arirang, manifestarea cultural-sportiva de masa menita sa elogieze familia Kim si cultul personalitatii liderului coreean. In iunie 2008, cu numai cateva luni inaintea terminarii celui de-al doilea mandat al lui George W. Bush, Coreea de Nord a aruncat in aer turnul de racire de la complexul nuclear Yongbyon, pentru a demonstra dorinta ferma de a-si dezintegra programul nuclear si de a accepta monitorizarea comunitatii internationale.
  • Tonul conciliator si gesturile aparent pozitive au fost urmate, in general, de retragerea de la masa tratativelor si de provocari militare dure. Se prea poate ca situatia actuala sa fie prima exceptie, de vreme ce Kim Jong-un este noul lider al Coreei de Nord. Insa multi dintre cei care il sfatuiesc fac parte din aceeasi veche garda, care opereaza precum o conducere colectiva in acest moment. Este greu de crezut ca nord-coreenii isi vor abandona capacitatile nucleare. Din pacate pentru pacea si securitatea Asiei de Nord-Est, este foarte probabil ca regimul de la Phenian sa fi tras o concluzie eronata pe baza evenimentelor din Libia. Nu este greu de imaginat ca unii dintre consilierii "duri" ai lui Kim Jong-un vor fi de parere ca Muammar Gaddafi ar fi inca la putere daca nu ar fi abandonat programul nuclear si de arme de distrugere in masa.

Cine e Grigore Scarlatoiu:

directorul executiv al Comitetului pentru Drepturile Omului in Coreea de Nord din Washington, D.C., singurul analist politic de origine romana din SUA specializat in peninsula coreeana* fost director de relatii publice si business al Institutului Economic Coreeano-American (Korea Economic Institute, KEI) in Washington, D.C * in aceasta calitate a coordonat prezentari si conferinte in Washington si in alte orase americane, menite sa informeze publicul american despre importanta aliantei dintre Coreea de Sud si Statele Unite si despre chestiunile economice, financiare, comerciale, de securitate nationala, politice si diplomatice de mare relevanta pentru relatiile dintre cele doua state * este autorul unui articol lunar in publicatia KEI, Korea Insight, care adreseaza relatiile economice si de afaceri dintre cele doua state * a scris numeroase articole, in engleza si in coreeana, adresand relevanta experientei est-europene in contextul nord-coreean, in KEI Exchange si in presa coreeana * pentru mai bine de sase ani, a lucrat in domeniul dezvoltarii internationale, fiind angrenat in proiecte ale Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID), Bancii Mondiale si Bancii Asiatice de Dezvoltare (ADB) * in ultimii opt ani, a executat evaluari anuale ale nivelului de respectare a conventiilor Organizatiei Internationale a Muncii in Coreea de Sud, pentru fonduri de investitii americane * excelent vorbitor de engleza, coreeana si franceza, a obtinut masteratul in relatii internationale de la Fletcher School of Law and Diplomacy, Tufts University in Boston si de la Universitatea Nationala Seul * si-a completat studiile universitare de licenta la Facultatea de Relatii Internationale, Universitatea Seul