( Promo ) Resemnarea opiniei publice, indiferenta cetatenilor, coruptia ca fenomen politic, finantarea campaniilor electorale in schimbul unor avantaje si lipsa de mecanisme eficiente de reformare a partidelor sunt principalele dificultati care stau in calea construirii integritatii in politica tarilor din Europa centrala si de est, a reiesit din discutiile care au avut loc sambata si duminica in cadrul conferintei "Consolidarea integritatii politice in partidele de centru-dreapta din Europa de Sud-Est".

In cadrul dezbaterii "Statul captiv versus transparentă si responsabilitate (accountability) în finantarea partidelor politice", europarlamentarul Monica Macovei a precizat ca "finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale este extrem de strans legata de fenomenul de coruptie" si a specificat ce reguli ar trebui impuse pentru a tine sub control aceasta practica. In cadrul celei de a doua dezbateri de duminica, "Transfer de cele mai bune practici in domeniul eticii si integritatii in partidele de centru-dreapta", Cristian Ghinea, director al Centrului Român de Politici Europene a declarat ca fenomenul de coruptia este un unul politic si trebuie combatut cu mijloace politice.

  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT si LIVE VIDEO principalele declaratii ale participantilor.

Sambata, dezbaterea "Dificultati in consolidarea integritatii in partidele politice din Europa postcomunista" a fost deschisa de deputatul Sever Voinescu, care a afirmat ca singura cale in lupta impotriva coruptiei, principala problema a spatiului post-comunist european, o constituie dezbaterile intense pe aceasta tema din interiorul partidelor. Pe de alta parte, in contextul dezbaterii pe tema mecanismelor de recrutare si formare a partidelor, vice-presedintele PDL, Sulfina Barbu, a afirmat ca partidele nu au fost preocupate de profesionalizare, iar rezultatele comisiilor de specialitate din PDL se vor vedea in anii urmatori.

Institutul Republican International (fundatia Partidului Republican din SUA), Fundatia Konrad Adenauer (fundatia Uniunii Crestin Democrate din Germania), Institutul de Studii Populare al Partidului Democrat Liberal, Monica Macovei, Centrul pentru Studii Europene si Fundatia Eduardo Frei (fundatia crestin-democratilor olandezi) a organizat conferinta internationala cu tema "Consolidarea integritatii politice in partidele de centru-dreapta din Europa de Sud-Est" sambata si duminica (4-5 decembrie 2010), la Palatul Parlamentului.

Ziua II

Principalele declaratii din cadrul conferintei de presa:

Monica Macovei, deputat în Parlamentul European – Grupul PPE, Partidul Democrat Liberal – România

  • Am discutat chestiuni concrete legate de promovarea in functii publice, in ierarhia partidului, toata lumea avand exemple proaste de acasa. Vrem sa schimam aceste practici ca sa se bazeze pe integritate si competenta
  • Am finalizat o rezolutie, semnata de toti participantii, care cere tutoror partidelor de dreapta criterii de integritate si de competenta in numirile publice si in stabilirea ierarhiei in interiorul partidului
  • Vom trimite rezolutia la toate partidele din europa centrala si de est si vom cere sa aplice aceste criterii.
  • Aceasta rezolutie va ajunge foarte repede si la PDL si personal voi continua ceea ce am inceput de mult timp introducerea in partid a acestor criterii de integritate si curatarea partidului
  • Am discutat astazi despre un mecanism efectiv de aplicare a criteriilor de integritate, corectitudine, onestitate si competenta
  • Intrebarea e cum vor raspunde public si in fata electoratului cei care vor refuza sa introduca aceste criterii in partid

Principalele declaratii din cadrul "Statul captiv versus transparență și responsabilitate (accountability) în finanțarea partidelor politice"

Monica Macovei, deputat în Parlamentul European – Grupul PPE, Partidul Democrat Liberal – România

  • Finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale este extrem de strans legata de fenomenul de coruptie
  • Persoana X sau compania Y finanteaza un partid, mai ales in campania electorala, inclusiv fara chitante, dupa care primeste contracte fie in cadrul unor licitatii trucate, fie in cadrul unor proceduri fara licitatie
  • Preturile in aceste contracte sunt mult mai mari decat pretul pietei
  • Clientela politica este exact acea clientela care finanteaza partidele politice ca apoi sa primeasca contracte sau functii. Vor ca ele, daca vorbim de persoane, sa primeasca functii in sistemul public, avand pe mana bani publici.
  • Inteleg ca se intampla in multe partide de dreapta cu traditie. Acest lucru este firesc, insa ceea ce vedem in aceasta parte a Europei este ca cei care primesc functii publice nu sunt competenti pentru acele functii.
  • Mi-e foarte greu dece un partid vrea sa faca asta. Dincolo de a-ti servi persoana care te-a finantat, tu faci foarte rau partidului. O persoana care nu este competenta intr-o functie, va face prostii si rezultatele slabe vor aduce pierderi partidului. Nu vad rostul sa faci astfel de angajari
  • Regulile ar trebui sa fie clare: trebuie sa existe transparenta. Tot ceea ce primeste un partid in termeni de donatii, trebuie sa fie public. Publicat pe site-uri. Cat mai repede, in timp real este cel mai bine, nu dupa un an
  • Cotizatiile membrilor de partid trebuie sa fie publice si ele trebuie sa fie intr-o anumita limita, altfel cei care dau foarte multi bani vor cere apoi functii publice
  • Legea trebuie sa prevada o suma medie, asa incat sa nu diferentieze mult membri si sa nu duca la cumpararea unor functii publice
  • Finantarea de catre stat. Cred ca asta este o solutie. Cred ca este important sa reglementam acest domeniu si sa-l controlam. Altfel, finantarea partidelor, daca este scapata de sub control, va duce la o proasta guvernare.  
  • Trebuie un control foarte bun. Trebuie sa se analizeze cheltuiala partidului si cat de vazut ca ai declarat ca ai cheltuit. Diferenta vine prin bani pentru care nu ai chitante, dar pentru care vei plati cand vei fi la guvernare, contracte din banii publici.
  • Publicitatea de stat - un minister sau agentie de stat plateste un spot de publicitate, cu bani foarte multi, dar de fapt banii sunt dati ca acel canal media sa ofere mai apoi o imagine buna, mai ales in campanie.
  • Toate aceste chestiuni duc spre un scop, spre accesul la putere, in sens de acces la fonduri, nu pentru a servi electoratul.

Aleksandar Radonjić, șef al Grupului Parlamentar G17Plus din Adunarea Provinciei Autonome Vojvodina, G17 Plus / Partidul Regiunilor – Serbia

  • in ultimii doi ani, au fost introduse doua legi in domeniul coruptiei. Lege impotriva coruptiei si creearea unui grup independent de directori a agentiilor de acest gen din tarile europene
  • In ceea ce priveste coruptia sistemului, publicul din Serbia percepe ca partidele politice joaca un rol important in mentinerea coruptiei prin finantarea pe care o primesc de la diverse persoane
  • impotriva acestor situatii s-au luat masuri care s-au dovedit insuficiente
  • noua lege va trebui sa sanctioneze abuzurile intr-un mod foarte strict.
  • toate persoanele politice care vor incalca aceasta noua lege vor pierde intre 10 si 20% din finantarile de la buget pe anul urmator
  • donatorii anonim recurgeau la foarte multe abuzuri prin prisma anonimitatii. In viitor, orice donatie va fi facut printr-un cont bancar si va fi publicata pe internet si la agentia de lupta anticoruptie
  • este o lege buna care ar trebui sa reglementeze in mod coerent aceasta problematica si sa clarifice acest domeniu mult mai bine decat in trecut

Aleksejs Loskutovs, deputat, fost șef al Biroului Anticorupție din Letonia (KNAB) – Society for Other Politics – Letonia

  • Timp de 4 ani am lucrat in cadrul agentiei anti-coruptie din Letonia. O agentie care se ocupa de toate formele de coruptie. Exista un birou de prevenire si de combatere a coruptiei
  • Politicienii de foarte multe ori doresc sa utilizeze agentiile anticoruptie pentru a servi propriilor interese pe plan politic
  • Accesul la cumparearea politicienilor este mult mai usor in Letonia pentru ca suntem o tara foarte mica
  • De aceea este necesar sa existe un control si o foarte buna transparenta in cazul finantarilor partidelor politice
  • Avem o lege speciala in legatura cu finantarea partidelor care spune ca numai persoanele fizice pot face donatii. Acea persoana nu trebuie sa aiba cazier, sa fi fost fost colaborator cu servicii secrete. Un singur partid politic poate primi maxim 24.000 de euro pe an.
  • In ceea ce priveste cheltuielile electorale e vorba de pragul de 750.000 de euro pentru un singur partid.
  • Se considera ca este nevoie de un control puternic al finantarilor pentru partide astfel incat sa prevenim finantarile ilegale
  • de anul viitor va exista o noua lege a finantarii partidelor politice. Dupa parerea mea, finantarea de la stat trebuie data cu niste limite mult mai clare
  • Credem ca televiziunile nu ar trebui sa mai permita publicitatea electorala astfel incat partidele sa nu mai aiba nevoie de bugete atat de mari
  • Ar trebui ca toate cheltuielile de campanie sa fie incadrate in niste limite cu un prag superior pus mult mai jos decat este acum

Agne Bilotaite, deputat, președinte al Grupului Parlamentar pentru Efortul Cetățenilor de a Elibera Lituania de Corupție, Homeland Union – Lituania

  • In ciuda imbunatatirii regulilor finantarii partidelor politice in Lituania, partidele si politicienii isi rasplatesc donatorii prin legi sau conditii pentru accesul la functii si fonduri publice.
  • Politicienii au nevoie de foarte multi bani pentru campaniile electorale si pentru imaginea din presa.
  • In ziua de azi donatiile reprezinta principala finantare. 60-80% din bugetele partidelor politice
  • O a doua chestiune o reprezinta veniturile foarte scazute din cotizatii
  • O parte disproportionata de bani publici apar in bugetele partidelor. Finantarea de stat depinde de conditiile economice din anumite momente
  • Nu vrem sa eliminam donatiile catre partidele politice, dar trebuie sa vedem ce se intampla cu acei bani si daca mai apoi donatorii primesc avantaje din partea partidelor

Principalele declaratii din cadrul dezbaterii "Transfer de cele mai bune practici in domeniul eticii si integritatii in partidele de centru-dreapta"

Cristian Ghinea, director, Centrul Român de Politici Europene – România:

  • Coruptia este o chestiune mult mai complexa decat o alegere personala
  • S-ar putea sa fie vorba de un cerc viciios. Avem si o cerere din partea societatii.
  • Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) a fost o politica pusa la punct de UE pentru Romania si Bulgaria. Am realizat un raport care a analizat 29 de reguli impuse de UE guvernului roman din '99 si pana in prezent. Am evaluat care reguli si conditii au fost indeplinite sau partial indeplinite, precum si evolutia lor in timp
  • A fost vorba de o influenta asupra echilibrului intern de putere al parlamentului. 
  • Influenta mecanismului a oferit grupului anti status-quo posibilitatea de a actiona
  • Reformistii sunt de undeva din afara spectrului politic. ONG-uri, jurnalisti...
  • Multi considera ca UE promoveaza un tip de politician mult mai onest decat cel din Romania
  • Referitor la viitorul MCV-ului: multe voci de la Consiliul UE considera ca mecanismul este un esec. Exista si un consens la nivelul Parlamentului din Romania ca acest mecanism ar trebui desfiintat
  • 65% din jurnalistii pe care i-am chestionat in tara spun ca MCV-ul trebuie continuat, dar sa contina sanctiuni mai drastice
  • exista deci un scepticism cu privire la capacitatea statului de a conduce pe cont propriu schimbarile in domeniul luptei anti-coruptie
  • In 2008 si 2009, la alegeri, un raport facut de ONG-uri a constata ca partidele politice au cheltuit mai mult decat le-ar fi permis legea.
  • Coruptia este un fenomen politic si trebuie combatut cu mijloace politice
  • Trebuie sa ne concentram pe partidele politice ca principale surse si promotori de coruptie
  • Dupa parerea mea, dat fiind faptul ca exista toate aceste legi si institutii, statul roman este mai curat acum decat partidele politice. Presiunea trebuie mutata asupra partidelor politice.

Monica Macovei, deputat în Parlamentul European – Grupul PPE, Partidul Democrat Liberal – România:

  • Avem coruptie zilnica, dar nu cred ca putem spune ca avem o cultura a coruptiei
  • Se pot lua masuri prevenitive si masuri punitive. O mare diferenta intre cum se fac lucrurile in Olanda sau alte tari si Romania, daca adoptati o lege, o aplicati. La noi ne-am obisnuit sa adoptat o lege, dar nu am aplicat-o. Asta e cuvantul cheie: implementarea. 
  • Daca va uitati la statistica, Romania, Bulgaria sau Grecia stau foarte bine la legislatie, in acte totul e bine.
  • Nu avem niciun caz in 20 de ani in care parlamentarii au analizat cazul unui coleg si au hotarat sa-l sanctioneze. De aceea s-a infiintat agentia de integritate pentru a analiza conflictul de interese a inaltilor responsabili
  • Oamenii nu agreeaza coruptia, deci nu cred ca putem vorbi de o cultura a coruptiei. Daca am vorbi de asa ceva, atunci nu am avea cum sa o combatem.

Jan Schinkelshoek, Eduardo Frei Foundation - Olanda:

  • Cum poate un ministru sa stea departe de activitatile comerciale avute in trecut sau cum poate un senator sa faca lobby pentru industria tutunului? Ce inseamna stilul de parlamentarism decent?
  • Astfel de probleme nu sunt inventii. Le-am cules din presa. toate ilustreaza faptul ca integritatea este un subiect foarte fierbinte in Olanda, integritatea sau moralitatea publica
  • De ce este moralitatea un subiect atat de dezbatut in Olanda in prezent? Olandezii sunt printre cele mai curate natiuni. Exista mai multe indexuri sau institute care constata aceste lucruri an de an. In fiecare an Olanda apare in top 5.
  • Sensibilitatea pentru moralitate este o trasatura pur olandeza.
  • Poate am ajuns la concluzia ca Olanda nu este atat de inocenta pe cat am crezut, ca poate integritatea si moralitatea publica nu este un dat. Poate de asta acest subiect capata atentie in mass-media nationala
  • Este o problema a crizei de legitimitate in Olanda. 
  • Codul penal a fost accentuat. Pedepsirea coruptiei este mult mai usoara acum. In ceea ce priveste restrictionarea donatiilor, partidele de stanga a introdus un proiect de lege pentru transparenta totala a donatiilor politice
  • Membrii parlamentului trebuie sa precizeze daca primesc donatii cu valoare peste 50 de euro. Aici intra si bilete la meciuri de fotbal, la teatru sau sticle de vin si altele.
  • Autoritatile locale au adoptat un cod de integritate care face o separatie foarte clara intre actrivitatile publice si politice si cele comerciale.
  • Mai ales acum, dupa scandalul cu WikiLeaks, s-a constatat ca trebuie sa facem ceva mai mult in aceasta privinta
  • Legile sunt importante, vitalel, dar ele formeaza doar un cadru. E nevoie ca aceste legi sa fie puse in aplicare. Eu vorbesc despre integritate ca o modalitate de gandire colectiva, ca un standard public acceptat in mod general.
  • Mi-am dat seama ca exista o diferenta mare intre Bucuresti si Haga. Noi avem un alt trecut politic, alta istorie, alta cultura si asta a dus la reguli mai stricte si o morala mai stricta. Dar problema de baza este aceeasi. Olandezii asteapta mai mult de la politicienii lor. Baza este increderea publicului.

Ziua I

Principalele declaratii din cadrul dezbateriiMecanisme de recrutare, formare si promovare a resurselor umane in cadrul partidelor politice de centru-dreapta.

Jaroslav Polacek, Traditie - Responsabilitate - Prosperitate (TOP 09) - Republica Ceha

  • TOP 09 a intrat in viata politica in iunie 2009
  • una din temele importante ale lui top 09 si ale alegerilor din Cehia din 2009 - coruptia, nepotismul si a avut mare influenta asupra credibilitatii partidelor, in special cele noi. in cehia avem 2 partide noi in camera deputatilor
  • cum s-au alcatuit listele de candidati: a existat un comitet de pregatire; am prezentat liderii partidului in 3 runde, au fost confirmati de comitetul de pregatire care a trebuit sa asigure ca acesti candidati sunt in regula;
  • fosti membri ai altor partide au putut veni la voi, dar nu fosti membri ai politiei sau securitatii comuniste; nu am avut niciun fost comunist;
  • in iunie 2009 am hotarat ca vom publica toate cadourile primite de partid pe internet dupa aprobarea acestora de comitetul de pregatire;
  • vom avea alte alegeri peste 2 ani, un congres al partidului peste un an, si am dori sa avem mai multa energie sa construim un proiect educational pentru ca stim ca trebuie sa oferim membrilor noi un nou tip de politica, informatii cu ce trebuie sa faca;
  • avem proceduri destul de complicate pentru membri noi si daca vrei sa intri este nevoie de 4 luni maxim, termen de afiliere; depinde de multe persoane care sa spuna daca poti fi membru sau nu;
  • cred ca un parlamentar trebuie sa fie responsabil in fata electoratului si nu in fata partidului

Sulfina Barbu, deputat in Parlamentul Romaniei, vice-presedinte al Partidului Democrat Liberal

  • coruptia este principala problema a guvernarii, care surclaseaza probleme precum saracia, somajul;
  • constientizarea acestei probeleme a dus la identificarea de modalitati de combatere a acestui fenomen: introducerea unor noi institutii - anti-coruptie in tarile din Europa centrala si de Est;
  • Europa centrala si de Est experimenteaza, cauta cele mai bune solutii;
  • presiunea societatii civile este o solutie importanta si deja identificata in aceste tari; fara aceasta nu stiu cat de multa efervescenta am fi avut in acest laborator de identificare de modalitati de lupta impotriva coruptiei;
  • intrebare legitima: ce fac partidele politice, mai ales de centru-dreapta?sunt si ele preocupate de lupta impotriva coruptiei?
  • un prim raspuns, referitor la Romania, este ca doar partidele de centru-dreapta incearca sa gaseasca astfel de mecanisme - DNA, ANI au luat fiinta datorita vointei acestor partide; stanga din Romania nu este preocupata de promovarea integritatii;
  • partidele din Romania nu au fost preocupate sa isi dezvolte aceste mecanisme (de profesionalizare); 
  • exista 7 comisii de specialitate in cadrul partidului;
  • nu ne putem astepta la rezultate peste noapte, rezultatul muncii acestora se va vedea in programul politic pentru perioada 2012 - 2016;
  • un alt mecanism reprezinta recrutarea resursei umane; campaniile depind organic de capacitatea noastra de a realiza politici publice; au efect atunci cand lucrezi profesionist;
  • importanta fundatiilor politice ... un alt mecanism;
  • trecem de la o perioada de tranzitie la una de consolidare a democratiei in Romania; partidele din Romania trebuie sa se reformeze; 
  • sunt convinsa ca anul 2011 va fi un an de reformare in PDL.

Principalele declaratii ale dezbaterii"Dificultati in consolidarea integritatii in partidele politice din Europa postcomunista"

Sever Voinescu, deputat, Institutul de Studii Populare

  • dupa 2 ani de politica mi-e mult mai usor sa vorbesc despre probleme legate de integritate decat despre solutii
  • integritatea in politica inseamna si alte lucruri decat problema coruptiei
  • integritatea inseamna o anume raportare la putere. exista abuzuri de putere, fara sa incalce neaparat legea penala
  • integritatea inseamna o anume raportare la putere. exista abuzuri de putere, fara sa incalce neaparat legea penala
  • integritatea poate fi masurata prin raportarea la interesul public
  • integritatea inseamna si raportare la propriile valori politice;
  • in Romania una dintre principalele probleme este divortul evident intre valori pe care oamenii politici le clameaza si ceea ce fac
  • opinia publica este aproape resemnata sa constate ca exista aceasta ruptura, si ca ea este intriseca
  • deja toata lumea intelege ca o campanie electorala inseamna un set de afirmatii, propuneri de care omul politic nu se va tine niciodata
  • partidele politice trbeuie sa incerce sa livreze oameni care par sa nu fie in stare sa fie corupti in viitor
  • structurile partidelor care propun candidaturi trebuie sa gandeasca in acesti termeni
  • este foarte greu sa pretinzi unei structuri care decide inaintarea unei candidaturi sa stie dinainte in ce masura acel om este coruptibil; daca exista criterii obiective, atunci partidele trebuie sa le gaseasca, si sa le aplice
  • s-a dovedit falsa ideea ca daca esti sarac esti mai coruptibil
  • s-a spus ca daca esti o persoana educata, esti mai putin coruptibil; este o chestiune de discutat;
  • ce fel de oameni cauta partidele din Romania pentru a propune oameni? esti bun daca poti aduce partidului bani si voturi; daca chestiunea cu voturile pare legitima, chestiunea cu banii ridica probleme, pentru ca raul de aici vine;
  • o alta dificultate tine de societatea civila: in Romania opinia publica este in mare masura resemnata in ceea ce priveste coruptia, dar asta nu inseamna neaparat ca si-a pierdut speranta cu totul;
  • oamenii va vor spune - 'toti polticienii sunt la fel, toti fura, n-ai ce le face'; de multe ori alegatorii nu mai sunt atenti la profilul sau antecedentele care pun in discutie integritatea omului; sau va vor spune: 'domnule, sa fure; numai sa faca si ceva cu banii'; acest tip de mentalitate este in sine o dificultate in construirea integritatii; 
  • fara o presiune civica, nu cred ca partidele pot fi ele un asemenea focar de etica incat sa construiasca integritatea;
  • se dezvolta un adevarat cult al imaginii; fel de fel de experti iti explica, ca pana la urma succesul in politica este un succes de imagine; atunci, partidele devin foarte preocuapte sa vinda imaginea de integritate nu sa construiasca integritate; 
  • exista o singura cale - dezbaterile interne in partid pe aceste subiecte; cu cat vorbim mai mult despre coruptie, cu atat este mai mult pusa in pericol;

Senad Sepic, ministru adjunct al afacerilor civile, Partidul Actiunii Democratice (SDA) - Bosnia si Hertegovina

  • avem nevoie de oameni capabili pentru noua era;
  • discutam deschis despre probleme
  • nu putem avansa decat investind in tineri, in noi idei;
  • principala noastra strategie este domnia legii si punem accentul pe oameni in primul rand;
  • trecutul trebuie lasat istoricilor, iar noi trebuie sa ne construim viitorul; suntem deschisi colaborarii regionale;
  • in viitor vom deveni membri UE, Nato, si vom contribui la aceste tipuri de conferinte
  • suntem orientati catre itnegrarea euro-atlantica, pe care o consideram vitala;

Aimar Altosaar, director, Jaan Tonisson Institute "Uniunea Pro Patria and Res Publica" Estonia

  • foarte repede viata politica s-a indepartat de oameni, lucru care pare sa fie tipic pentru toate tarile noastre;
  • regimul comunist a rupt legaturile orizontale din societate; cum reconstruim societatea civila?
  • partidele au devenit mai independente, si daca vorbim despre partide ele se afla intr-o structura mare si de fapt sunt factiuni sau grupari (camere in Estonia)
  • a fost foarte usor sa se preia controlul asupra partidelor de catre aceste camere, iar partidele aflate la putere puteau obtine control asupra guvernului;
  • coruptia nu consta neaparat in faptul ca cineva da bani cuiva; functionarea sistemului politic este legala, dar ce s-a intampla in interiorul partidelor, si mai ales a acestor camere, nu se stie; si felul in care camera conducatoare a partidului a pus mana pe conducere;
  • sistemul de partide din Estonia, daca privesti din afara, ai impresia ca este foarte clar si puternic si similar cu tarile nordice si alte partide de centru, centru-dreapta, centru stanga din Europa;
  • structura exista dar nimeni nu poate intra in acest club, nu sunt asteptati noi veniti; este nevoie de 1.000 de semnaturi pentru a infiinta un nou partid; noile partide nu mai reusesc sa recruteze atatia membri;
  • partidele sunt finantate din bugetul public daca au locuri din parlament; pragul este de 5%
  • nu sunt permise coalitiile politice si aliantele;
  • s-a constatat ca sistemul trebuie schimbat pentru a tine pasul; in ultimii 10 ani am beneficiat de consultanta diverselor companii de publicitate sau marketing cu accentul fiind pus pe faptul ca un partid politic este mai multe decat un produs care are nevoie de marketing, sau o compania care doreste sa isi vanda produsele;
  • lipsa valorilor, criza pe care o cunoastem a lovit foarte puternic, primele victime fiind tarile mici, tocmai din lipsa acestor seturi de valori;
  • este preferabil la a ajunge la itnelegeri pe termeni scurt, in detrimentul unor valori;
  • un partid este parte din societate si oamenii trebuie sa aiba dreptul, instrumentul de a puna presiune pe partide si guverne;
  • in aceasta generatie, exista un curent mult mai puternic, si anume de ramanere in afara vietii politce;
  • trebuei sa facem o schimbare pentru a-i atrage pe acesti oameni activi in societate; si cred ca aceasta reprezinta si o solutie impotriva coruptiei

Donatas Pilinkus, prof. asoc. dr., Miscarea Liberala - Lituania

  • nu-mi pot imagina integritatea politica in lipsa luptei impotriva coruptiei;
  • coruptia sistemica este greu de depistat pentru ca se ascunde in spatele unor lucruri frumoase;
  • exista multa indiferenta, oamenii nu mai vor sa voteze; s-a facut un sondaj pe increderea oamenilor, iar politicienii au o incredere de 20%;
  • am un vis: in momentul in care ne vom reintalni, lumea va fi altfel si eu votez pentru schimbare;
  • voi face schimbari in educatie

Dintre vorbitori: Monica Macovei (Europarlamentar), Valeriu Stoica (Vicepresedinte PDL), Sever Voinescu (Deputat PDL), Cristian Ghinea (Director - Centrul Roman pentru Politici Europene), Dragos Paul Aligica (Cercetator senior, Mercatus Center, Universitatea George Mason - Washington), Aleksejs Loskutovs (Deputat, fost Director al Biroului Lituanian Anticoruptie - KNAB), Tomi Huhtanen, (Director - Centrul pentru Studii Europene), Holger Dix (Director - Fundatia Konrad Adenauer Romania), Agne Bilotaite (Deputat, Presedinta a Grupului Parlamentar pentru Eforturile cetatenilor pentru a crea o Lituanie fara coruptie, Uniunea pentru Patrie - Lituania).

Printre subiectele care vor fi discutate se vor numara: riscul coruptiei in cadrul partidelor politice, dificultatile de asumare a integritatii in partidele post-comuniste, statul captiv vs transparenta si responsabilitate financiara, transferul de bune practici si etica intre partidele de centru-dreapta din regiune, mecanisme de recrutare, pregatire si promovare a resurselor umane, solutii pentru asigurarea stabilitatii interne a partidelor.

Vezi programul in documentul atasat.