Institutul pentru Politici Publice (IPP) solicita Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) sa retraga proiectul de Ordonanta a Guvernului privind privind introducerea cartii de identitate electronica, afacere care ar putea presupune o cheltuiala "inutila" de cel putin 30 de milioane de euro.

"Din informatiile primite de IPP de la MAI, numai achizitionarea sistemului pentru generarea noilor carduri costa 32 de milioane de euro. La aceasta se vor adauga consumabile, cardurile blank, si probabil pretul unuia va fi undeva spre 50 de euro", a declarat, pentru HotNews.ro, Adrian Moraru, director adjunct al IPP.

El a adaugat ca "daca faci la 20 de milioane preschimbarea de card de identitate si daca firma care va oferi blankurile (cardurile in alb) va castiga doar zece euro din 50, afacerea brusc devine de 200 de milioane de euro".

In plus, nu exista nici o directiva europeana care sa impuna Romaniei introducerea unui alt tip de carte de identitate decat cel curent, a subliniat Adrian Moraru: "Nu exista o crestere a falsurilor care sa justifice un alt tip de card si nu exista pe lina pregatirilor pentru accesul la spatiul Schengen nici o conditionalitate legata de alt tip de card"

IPP precizeaza ca a participat la dezbaterea publica organizata de MAI pe marginea acestui proiect de act normativ, prilej cu care reprezentantii Institutului au adresat o serie de intrebari Ministerului, dar "raspunsurile furnizate nu sunt de natura sa justifice prioritatea proiectului, extrem de costisitor pentru administratia romaneasca in actualul context marcat de criza".

IPP prezinta din nou intrebarile formulate si solicita public Ministerului sa formuleze un raspuns

  • Exista o crestere semnificativa a furturilor de identitate prin falsificarea actualelor carduri de identitate care sa justifice aparitia unora noi cu elemente de securitate sporite?
  • Avand in vedere ca in motivarea acestui act se face referire la Directiva privind libera circulatie si sedere a persoanelor pe teritoriul UE, solicitam MAI sa ne precizeze unde in cadrul acesteia exista o prevedere care obliga Romania sa adopte un alt model de carte de identitate.
  • Avand in vedere ca MAI itereaza conditionarea accesului la spatiul Schengen de adoptarea acestor noi carduri, solicitam reprezentantilor Ministerului sa ne prezinte macar un document oficial care ne impune adoptarea noilor carduri drept conditie de acces.
  • Solicitam MAI sa precizeze de ce a renuntat la procedura de a permite persoanelor care, din convingeri personale, refuza eliberarea unui act biometric sa poata solicita eliberarea unui act nebiometric, la fel ca la reglementarile privind pasapoartele.
  • Solicitam MAI sa precizeze care este raportul de cost intre un card de identitate fara date biometrice si unul cu date biometrice.
  • In final, atragem atentia asupra faptului ca jurisprudenta CEDO interzice expres colectarea sistematica a datelor biometrice ale cetatenilor statelor semnatare.

"Pana la clarificarea tuturor acestor aspecte, IPP solicita premierului, Guvernului si presedintelui Traian Basescu sa opreasca aceasta afacere cu iz similar scandalului Loganul de 70.000 de euro", se arata intr-un comunicat al Institutului.

UPDATE Procedurile de atribuire a licitatiei incep marti, 25 august. Introducerea noului tip de document este amanata din 2006, din cauza costului financiar mare

RAAPPS a postat pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice anuntul de intentie numarul 18254, prin care "se urmareste achizitionarea unor linii de productie si personalizarea cartii electronice de identitate pentru cetatenii romani".

Valoarea estimata, fara TVA, este cuprinsa intre 30 si 32 de milioane de euro.

Contractul nu se inscrie intr-un program finantat din fonduri europene.

Anuntul a fost postat pe data de 18 august iar data pentru inceperea procedurilor de atribuire este marti, 25 august.

Regimul juridic al cartii electronice de identitate a fost reglementat prima oara in 2002, prin ordonanta 69 din 29 august 2002, care prevedea introducerea acestui tip de document incepand cu data de 1 ianuarie 2006. Aplicarea ordonantei a fost amanata succesiv, unul dintre motivele invocate fiind efortul financiar consistent pe care il implica.

Astfel, prin OUG 188 din 21 decembrie 2005, introducerea cartii electronice de identitate a fost amanata pentru data de 1 ianuarie 2009.

Printre motivatiile invocate atunci figura inclusiv "efortul financiar pe care il implica un asemenea demers, care nu poate fi sustinut decat in contextul organizarii unei licitatii internationale si finantarii operatiunilor de catre castigatorul licitatiei, cu recuperarea cheltuielilor pe masura emiterii documentelor".

Prin OUG nr. 184/2008, introducerea cartii electronice de identitate este amanata din nou, pentru 1 ianuarie 2011.

Si atunci se invoca motivul efortului financiar "pe care il implica un asemenea demers, care ar putea fi sustinut prin finantarea implementarii proiectului de catre furnizorul declarat castigator".