Fostul ministru al Educatiei, Mircea Dumitru, scrie intr-o postare peFacebookca Ministerul Educatiei ar fi avut timp doi ani de zile, din decembrie 2014, cand programele scolare pentru clasa a IV-a au fost finalizate, pana in 2016, cand au venit tehnocratii, sa elaboreze planurile cadru, programele scolare si sa faca licitatia pentru manualele de gimnaziu, dar actualul ministru, Liviu Pop, nu pomeneste nimic despre asta cand vorbeste de manualele de clasa a V-a. Tehnocratul il critica pe Liviu Pop si pentru ca in calitate de senator in Parlamentul Romaniei ar fi putut sa faca presiuni pe Minister sa "deblocheze lucrurile". Dumitru mai subliniaza ca problemele sunt de fapt legislatia deficitara pe achizitii publice si institutii nereformate.

HotNews.roFoto: Hotnews

Mircea Dumitru scrie ca ii este greu ca creada ca ministrul Educatiei, Liviu Pop, a stiut ca manualele de clasa a V-a nu vor fi pe bancile elevilor cu doar putin zile inainte de sedinta de Guvern, cand acesta a anuntat cain primele doua luni ale acestui an elevii din clasa a V-a nu vor avea manuale scolare. Acesta continuand: "Mi-e greu sa cred ca, atunci cand a dat asigurari celor peste 170.000 de elevi de clasa a V-a si parintilor lor ca manualele lor sunt pe drum, ministrul a putut minti cu seninatate".

Redam mai jos postarea integrala:

Se vorbeste mult zilele acestea despre manuale si despre inceputul de an scolar. Ca si dvs., am citit declaratiile recente ale ministrului Educatiei si cred ca e cazul unor precizari, pe care le voi face aici.

In 2013, Ministerul Educatiei a demarat reforma curriculara pentru invatamantul preuniversitar, odata cu aprobarea planurilor cadru pentru invatamantul primar. Acela a fost momentul 0 al elaborarii unor noi continuturi dupa care sa invete copiii nostri.

Din 2014, Ministerul a avut, pentru o perioada de timp, si o pozitie noua, de Subsecretar de Stat cu atributii in elaborarea curriculumului si achizitia de manuale scolare. Cu alte cuvinte, lucrurile ar fi trebuit sa mearga ca la "manual".

Numai ca, din decembrie 2014, cand programele scolare pentru clasa a IV-a au fost finalizate, aceasta reforma s-a impotmolit. Pana in 2016, cand au venit ¬tehnocratii¬. S-au pierdut, asadar, aproape doi ani, timp in care elaborarea planurilor cadru, a programelor scolare si licitatia pentru manualele de gimnaziu puteau fi parcurse riguros, fara presiuni de timp, pentru a pregati momentul septembrie 2017.

Doi ani, despre care actualul ministru al Educatiei nu pomeneste nimic atunci cand vorbeste despre curricula si manualele de clasa a V-a. Nu mai pun la socoteala faptul ca, fiind senator in Parlamentul Romaniei, domnia sa ar fi putut sa foloseasca instrumentele institutionale pe care le avea la indemana, pentru a pune presiune pe Minister sa deblocheze lucrurile.

Am venit la Ministerul Educatiei in iulie 2016, in plin proces de elaborare a programei scolare pentru gimnaziu. Nu eu, Mircea Dumitru, am scris programele scolare si nici guvernul tehnocrat, fata de care actualul ministru manifesta, se pare, o reala obsesie. Programele scolare au fost rezultatul muncii profesorilor din tara, cooptati, in urma unui apel public, in grupuri de lucru pe discipline. De altfel, a fost pentru prima data cand procesul a decurs astfel, coodonat de Institutul pentru Stiinte ale Educatiei. A fost un proces complicat, laborios, care s-a suprapus peste examene nationale, definitivat, concurs de directori. Si multe alte probleme din educatie care nu mai sufereau amanare.

Printr-un exercitiu de vointa al colegelor si colegilor profesori, al colegelor si colegilor din minister si de la institut, in ianuarie 2017, aceste programe aveau girul Comisiilor nationale de specialitate. Mai era nevoie de mici ajustari de forma, pentru ca ordinul de ministru sa poata fi semnat si publicat.

Ce nu mai spune domnul ministru in interventiile domniei sale este ca, an de an, licitatia pentru manuale a reprezentat si inca reprezinta o adevarata piatra de moara pentru minister. Problemele se cunosc de multi ani; ele nu mai sunt un secret pentru nimeni: legislatie deficitara pe achizitii publice, institutii nereformate. In istoria recenta a scolii am avut, dupa ¬90 incoace, guverne politice si ministri longevivi. Daca ar fi existat o reala preocupare pentru rezolvarea acestei probleme, cu siguranta ca astazi nu am mai fi vorbit de licitatii care sa dureze si 2-3 ani. Sunt ferm convins ca domnul ministru poate primi explicatii de la colegii domniei sale.

Mi-e greu sa cred ca ministrul Educatiei a avut informatii despre situatia licitatiei manualelor scolare pentru clasa a V-a doar cu putine zile inaintea sedintei de Guvern de saptamana trecuta. Mi-e greu sa cred ca, atunci cand a dat asigurari celor peste 170.000 de elevi de clasa a V-a si parintilor lor ca manualele lor sunt pe drum, ministrul a putut minti cu seninatate.

Daca vrem sa spunem adevarul, atunci trebuie sa putem vedea intregul tablou. Daca vrem sa nu mai judecam superficial lucrurile si oamenii si sa nu mai facem declaratii indoielnice motivate politicianist, atunci trebuie sa fim onesti si responsabili cu oamenii pe care ii servim public. Educatia nu se va insanatosi atata vreme cat ratiunea de a actiona intr-un minister, intr-un inspectorat scolar sau intr-o scoala va fi una eminamente politica.

Pop a sustinut in repetate randuri ca toti elevii, inclusiv, cei de la a V-a, vor avea manualele in 11 septembrie.