Ministerul Afacerilor Interne a publicat la finalul saptamanii trecute mult asteptata Hotarare de Guvern care sa reglementeze ridicarea masinilor parcate neregulamentar, o masura binevenita mai ales in multele situatii cand autovehiculele lasate neregulamentar blocau mijloacele de transport in comun, trecerile de pietoni sau diferite zone de acces. In acelasi timp insa, ministerul condus de Petre Toba a publicat pe site si un proiect de lege prin care vrea sa modifice Codul Rutier. Una din aceste modificari este abrogarea articolului din lege care interzice oprirea si stationarea pe trotuar in lipsa unor marcaje care sa permita acest lucru, indiferent daca se lasa sau nu un metru liber.

Masini parcate ilegal pe trotuarFoto: Hotnews
  • Vezi la finalul articolului ce raspunde MAI.

Vineri dupa-amiaza, Ministerul de Interne a publicat pe site doua proiecte de acte normative, unul fiind cel al Hotararii de Guvern menite sa reglementeze ridicarea autovehiculele parcate neregulamentar, o masura mult asteptata si binevenita pentru a putea rezolva blocajele aparute in trafic cand unii soferi de masini au blocat transportul in comun sau si-au lasat masinile in zone nepermise, pe treceri de pietoni sau in dreptul unor accese de urgenta.

Al doilea proiect publicat de catre MAI este un Proiect de Lege menit sa modifice Codul Rutier (OUG 195/2002), proiect pus acum in dezbatere publica.

Printre masurile stipulate in Proiectul de lege (descarca-l aici), precum cele care reglementeaza ridicarea masinilor parcate neregulamentar sau blocarea rotilor, MAI abroga articolul din Codul Rutier care stipula ca ocuparea trotuarelor cu masini este interzisa in lipsa unor marcaje care sa permita acest lucru, indiferent daca se lasa sau nu celebra distanta de un metru.

Modificarea care abroga articolul ce interzice parcarea pe trotuar

Modificarea care abroga articolul ce interzice parcarea pe trotuar

Foto: Hotnews

Astfel, la punctul 6 din Proiectul de Lege se precizeaza ca "Alineatul (7) al articolului 72 se abroga."

HotNews.ro a scris in trecut cum acest articol este, de fapt, cel care spulbera mitul cum ca parcarea pe trotuar este permisa in orice situatie atata timp cat se lasa un metru liber pentru pietoni, cum justitia a transat deja acest caz in instanta si cum Politia Romana alege sa interpreteze diferit legea si regulamentul sau de aplicare.

>> Spulberarea unui mit: Parcarea pe trotuar este ilegala, chiar daca se lasa un metru liber pentru pietoni. Politia Rutiera interpreteaza eronat legea, contrar deciziilor justitiei

>> Problema masinilor parcate pe trotuar: De ce sustine Politia Rutiera ca masinile au voie pe trotuar daca se lasa un metru liber pentru pietoni, desi o decizie definitiva a Justitiei spune ca este ilegal

MAI spune una si face alta

Culmea e, insa, ca in Expunerea de Motive pentru Proiectul de Lege initiat acum de MAI, se precizeaza drept unul din obiective ca: "Se propune abrogarea prevederii care permitea stationarea autovehiculului pe trotuar, atunci cand latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor era de cel putin un metru.

In multe situatii, aceasta prevedere a permis savarsirea unor abuzuri si, in general, desconsiderarea dreptului pietonilor la conditii civilizate de deplasare pe drumul public."

Or, in realitate, articolul abrogat este de fapt cel care stabilea regula generala ca oprirea sau stationarea pe trotuar este ilegala. Abuzurile la care face referire ministerul condus de Petre Toba au survenit tocmai din interpretarea data pana cum tocmai de catre Minister si de proprii juristi, contrara interpretarii justitiei care a transat problematica definitiv si irevocabil in 2012.

Altfel, in Proiectul de Lege nu se mai adauga nimic altceva care sa stipuleze in clar - negru, pe alb - ca parcarea/oprirea/stationarea/imobilizarea pe trotuar este neregulamentara in lipsa marcajelor sau panourilor permisive. NU exista alta prevedere, alt articol care sa INTERZICA oprirea sau stationarea pe trotuar.

Exista, spre finalul proiectului de lege, precizat ca ridicarea autovehicului "se poate dispune de catre politistul rutier" (n.r sublinierea apartine redactiei) daca masina e stationata pe trotuar in zona fara marcaj corespunzator. Cu toate acestea, aceasta posibilitate de dispunere a ridicarii masinilor de pe trotuar nu ar avea, practic, la baza nici un articol din lege care sa fie incalcat.

Mai mult, prevederea din Regulamentul de Aplicare a Codului Rutier care a generat pana cum confuzii in interpretari - cea care spune ca se poate parca pe trotuar daca se lasa un metru liber pentru pietoni - ramane neatinsa.

Mit si realitate: parcarea pe trotuar este neregulamentara daca nu exista marcaje in acest sens. Cum a interpretat justitia in mod definitiv irevocabil si cum interpreteaza diferit juristii de la MAI

In randul publicului exista convingerea ca parcarea masinii pe trotuar este legala atata timp cat este lasat spatiu liber de cel putin un metru pentru pietoni, convingere sustinuta oficial si neoficial de catre Politia Rutiera.

De fapt, Legea (Codul Rutier) stabileste care este regula generala: oprirea si stationarea pe trotuar este ilegala, singura exceptie este doar atunci cand exista panouri si marcaje ce permit in mod expres parcarea pe trotuar. Abia in acest caz - al exceptiei marcate prin panou si/sau marcaj permisiv - intervine si conditia lasarii unui spatiu liber de un metru pentru pietoni.

O analiza in detaliu arata un posibil conflict intre Codul Rutier si Hotararea de Guvern care aproba Regulamentul de Aplicare. Totusi, conflictul este inexistent: Justitia a decis definitiv si irevocabil inca din 2012 ca nu exista conflict legislativ si ca regula generala din lege are prioritate fata de regula de aplicare: parcarea pe trotuar este considerata ilegala daca nu exista un panou si marcaj permisiv.

Ce spune ACUM legea? Avem voie sau nu sa parcam pe trotuar?

In Codul Rutier, mai exact in OUG 195/2002, la articolul 72 alineatul 7 spune ca:

- "este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru"

In acelasi act normativ, este explicata si notiunea de imobilizare, astfel incat la articolul 63, alineatul 1, se arata ca: "Se considera oprire imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public, pe o durata de cel mult 5 minute. Peste aceasta durata, imobilizarea se considera stationare".

Mai departe, in Regulamentul de Aplicare a OUG 195/2002, aprobat prin Hotarare de Guvern (1391/2006), articolul 142 lit. n) spune doar ca "este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor pe trotuar, daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor"

Articolul 144 alin 2 din acelasi act normativ spune ca "administratorul drumului public poate permite oprirea sau stationarea, partial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar in lipsa acestuia, numai daca ramane liber cel putin un culoar de minimum 1 m latime inspre marginea opusa partii carosabile, destinat circulatiei pietonilor.¬

Analizand textele de mai sus, am putea spune ca, in aparenta, apare un conflict intre norma generala data de Codul Rutier si Regulile de Aplicare.

Justitia a decis definitiv si irevocabil: Parcarea pe trotuar, ilegala daca nu exista marcaje si semne de circulatie care sa permita acest lucru

Masini parcate ilegal pe trotuar

Masini parcate ilegal pe trotuar

Foto: Hotnews

Totusi, aceasta aparenta neconcordanta a fost explicata si lamurita definitiv in justitie, prin decizia nr 248/2012 data de Tribunalul Cluj. (decizia poate fi descarcata de aici, ~138 KB)

Astfel, "[...] tribunalul retine ca art. 72 alin. 7 din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevede in mod expres ca ¬Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru¬.

Potrivit judecatorilor, "regula instituita de legiuitor prin acest text legal este aceea ca parcarea autovehiculelor pe trotuare este interzisa, exceptia fiind cazul in care administratorul public al drumurilor o permite, prin pozitionarea de indicatoare sau efectuarea de marcaje corespunzatoare, caz in care trebuie respectata si prevederea privind latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor (de cel putin un metru)".

"Pe cale de consecinta, in lipsa unui indicator sau a unui marcaj permisiv, se aplica regula generala de interdictie de parcare a autovehiculelor pe trotuare, regula instituita in mod expres prin ordonanta si care nu se impune a fi dublata prin amplasarea unui indicator in acest sens", se arata in decizia definitiva si irevocabila a Tribunalului Cluj.

MAI alege sa interpreteze exact pe dos legea: Administratorul de drum sa monteze panouri care sa interzica parcarea pe trotuar

De cealalta parte, insa, reprezentantii Politiei Rutiere au o alta interpretare, contrara interpretarii date de judecatori.

Potrivit acestora, articolul care sta la baza deciziei din Justitie se refera de fapt la "ocuparea trotuarelor" cu masini, o notiune pe care o interpreteaza diferit de manevrele de oprire si stationare ce sunt sanctionabile prin Codul Rutier si care, in interpretarea lor, pot avea loc pe trotuar atata timp cat se lasa spatiul adecvat pentru pietoni.

Ei mai spun ca in esenta, oprirea si stationarea autovehiculelor pe trotuar este permisa daca se lasa un spatiu liber de cel putin 1 metru si poate fi interzisa doar printr-un panou aditional care sa interzica de catre administratorul drumului (Primaria/CNADNR etc). Aici detalii.

  • HotNews.ro a transmis o solicitare MAI pentru a clarifica situatia si a obtine un punct de vedere vizavi de abrogarea articolului in cauza si va reveni cu un articol separat in momentul in care va primi un raspuns.

UPDATE 22:00 MAI a raspuns articolului publicat de HotNews.ro, sustinand in continuare ca Proiectul de Lege are in vedere, de fapt, interzicerea parcatului pe trotuar, desi in textul propus de autoritati tocmai INTERDICTIA de a opri si de a stationa pe trotuar este ABROGATA, nefiind introdusa vreo alta interdictie.

MAI sustine ca "Prin inițiativa propusă de MAI, în proiectul de lege de modificare a Ordonanței 195/2002, se intenționează instituirea regulii interzicerii parcării pe trotuar.

Singura excepție va fi aceea în care administratorul drumului public poate permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial sau total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător.

Excepția are în vedere situațiile în care dimensiunile trotuarului pot permite inclusiv parcarea de vehicule, administratorul drumului urmând a semnaliza posibilitatea de oprire sau staționare pe trotuar și marca zona destinată parcării sau staționării, după caz. Numai în aceste situații este posibilă parcarea pe trotuar a vehiculelor.

Norma se regăsește la art.1176 alin.(2), ca obligație a administratorului drumului public."

Cu toate acestea, trebuie precizat ca in textul Proiectului de Lege de modificare a Codului Rutier se ABROGA practic singurul articol care impune o interdictie de oprire si stationare a masinilor pe trotuar, nefiind introdusa vreo alta interdictie.

In continuarea raspunsului primit, HotNews.ro a trimis o noua solicitare prin care solicita MAI sa precizeze clar care este, de fapt, articolul care instituie regula "interzicerii parcarii pe trotuar".