Ordonanta de Urgenta privind "unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal" a fost adoptata vineri seara de Guvern, la scurt timp dupa ce proiectul a primit avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. Anuntul a fost facut de ministrul Justitiei, Raluca Pruna, intr-o conferinta de presa. "Am vrut sa venim de indata cu o solutie care sa faca imposibila sincopa" in anchetele penale, a declarat ministrul Justitiei, Raluca Pruna.

Raluca PrunaFoto: Agerpres

120 de politisti judiciari vor fi detasati la Parchete, a anuntat ministrul Justitiei,adaugand ca nu se vor face noi angajari.

"Nu se schimba nimic, doar inlocuim resursa umana", a subliniat ministrul Justitiei.

Raluca Pruna a precizat ca solutia este una temporara si considera ca este nevoie de o dezbatere in societate pe aceasta tema.

Potrivit Ordonantei de Urgenta, procurorii si organele de cercetare penala vor fi singurii in masura sa puna in executare mandatele de supraveghere tehnica dispuse in dosarele de cercetare penala, utilizand in mod nemijlocit si independent infrastructura Serviciului Roman de Informatii. Modul concret de acces al organelor judiciare la sistemele tehnice va fi stabilit prin protocoale de cooperare, se arata intr-un comunicat al Guvernului. Actul normativ adoptat astazi dispune o solutie de urgenta pentru asigurarea continuitatii anchetelor, inclusiv in cauzele care implica cooperarea judiciara internationala. Guvernul considera ca este nevoie de o ampla dezbatere publica pentru organizarea unei institutii responsabile pentru punerea in executare a supravegherii tehnice.

Prin modificarea Codului de procedura penala, pentru punerea in executare a supravegherii tehnice procurorul, organele de cercetare penala sau lucratorii specializati din cadrul politiei folosesc nemijlocit sistemele tehnice si proceduri adecvate, de natura sa asigure integritatea si confidentialittatea datelor si informatiilor colectate. Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice sau furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de orice tip de comunicare ori de servicii financiare sunt obligati sa colaboreze cu procurorul, organele de cercetare penala sau lucratorii specializati din cadrul politiei, in limitele competentelor acestora, pentru punerea in executare a mandatului de supraveghere tehnica. Organele de cercetare penala speciale, conform unei alte modificari, vor avea posibilitatea in cauzele privind infractiuni de terrorism si infractiuni contra securitatii nationale sa efectueze punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica.

Prin modificarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, s-a introdus prevederea potrivit careia semestrial sau ori de cate ori este nevoie, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau unul dintre judecatorii anume desemnati de catre acesta verifica modul de punere in aplicare in cadrul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmarire penala.

Ministerul Public este autorizat sa detina si sa foloseasca mijloace adecvate pentru obtinerea, verificarea, prelucrarea, stocarea si descoperirea informatiilor privitoare la infractiunile date in competenta parchetelor, in conditiile legii (tinand cont de existenta unor prevederi anterioare in acest sens pentru DNA si DIICOT).

Ordonanta de Urgenta adoptata astazi modifica si Legea nr.14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii astfel incat pentru relatia cu furnizorii de comunicatii electronice destinate publicului, Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor este desemnat cu rolul de a obtine, prelucra si stoca informatii in domeniul securitatii nationale. La cererea organelor de urmarire penala, Centrul asigura accesul nemijlocit si distinct al acestora la sistemele tehnice in scopul executarii supravegherii tehnice in dosarele de cercetare penala.

Ordonanta de Urgenta creeaza cadrul legal pentru Ministerul Public, Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (DIICOT) sa aiba structuri de politie judiciara pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica. Aceste structuri vor fi formate din ofiteri sau agenti de politie judiciara detasati de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), care isi vor desfasura activitatea sub directa conducere si controlul nemijlocit al procurorilor. Prin Ordonanta de Urgenta s-a prevazut detasarea la DIICOT a 40 de ofiteri sau agenti de politie judiciara, iar printr-o Hotarare adoptata tot astazi de Guvern, detasarea a cate 40 de ofiteri sau agenti de politie judiciara la Ministerul Public si la DNA.

Proiectul acestei ordonante, obtinut de HotNews.ro, prevede ca sintagma "alte organe specializate ale statului" va fi eliminata din Codul de Procedura Penala. OUG introduce precizari clare ca probele sunt obtinute nemijlocit de procuror, organele de cercetare penala sau lucratori specializati din cadrul politiei iar modul cum sunt puse in executare mandatele va fi controlat de presedintele Inaltei Curti sau de un procuror desemnat de acesta.

De asemenea, legea de organizare a SRI va fi modificata pentru a delimita fara echivoc supravegherea tehnica dispusa pe un mandat de siguranta nationala de interceptarile realizate de procurori.

In Nota de fundamentare a proiectului de Ordonanta de urgenta "privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal" se mai arata ca prin masuri tehnice, se va realiza partajarea infrastructurii (servere de management al interceptarii si console de administrare si operare) astfel incat sa se realizeze accesul nemijlocit si utilizarea independenta de catre organele de urmarire penala. Modul concret de acces la sistemele tehnice al organelor judiciare ar urma sa fie stabilit prin protocoale de cooperare.

Citeste mai multe aici.

Reamintim ca plenul Curtii Constitutionale a admis la jumatatea lunii februarie, cu majoritate de voturi, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor din Codul de procedura penala care prevad ca supravegherea tehnica dispusa de procuror poate fi efectuata nu doar de "organul de cercetare penala sau de lucratori specializati din cadrul politiei", ci si de "alte organe specializate ale statului".