Pilotii avionului Boeing 737 care a iesit de pe pista la aterizarea pe aeroportul din Cluj-Napoca a transmis catre turnul de control, in timp ce ateriza, sa fie marita intensitatea luminilor de balizaj, iar imediat dupa producerea incidentului, au transmis ca se afla intr-o situatie de urgenta, desi initial din discutie pare ca operatorul din turnul de control nu intelege ce s-a intamplat. HotNews.ro a obtinut inregistrarea integrala a dialogului dintre pilotul avionului si turnul de control, dupa producerea incidentului.

Avionul care a ratat aterizarea la Cluj NapocaFoto: Mediafax

Postul de stiri Digi 24 a publicat, joi, fragmente din convorbirea purtata de pilotul avionului care a ratat aterizarea si turnul de control de la Cluj, insa din fragmentul prezentat de catre postul de televiziune se intelege ca initial operatorul din turnul de control nu intelege ce s-a intamplat, interpretand din informatia transmisa de pilot ca totul s-a desfasurat cum trebuie.

HotNews.ro a obtinut din surse apropiate situatiei inregistrarea convorbirii dintre avionul Boeing 737 si turnul de control de la Cluj-Napoca. Din fragmentul obtinut reiese informatia ca pilotii aeronavei au cerut turnului de control marirea intensitatii luminilor de balizaj, chiar in timp ce efectuau manevrele de aterizare, semn care indica faptul ca balizajul ar fi putut fi acoperit de zapada.

Redam mai jos transcriptul si inregistrarea audio obtinuta de HotNews.ro

Nota: Potrivit surselor HotNews.ro, inregistrarea audio ar putea avea spatiile goale (fara conversatie) scurtate. Astfel, perioada intre momentul in care pilotii cer marirea intensitatii luminilor de balizaj si momentul cand anunta ca au depasit pista poate fi mai mare decat cea redata in inregistrare.

Boeing 737: Tower Cluj, buna ziua. (n.r. in engleza) Flight 9301. 4,4 miles to final (n.r. final aproach )

Turnul de control raspunde si indica directia, viteza vantului si pista pe care trebuie sa aterizeze aeronava.

Boeing 737: Sa dati luminile pe high, va rugam. [n.r. luminile sistemului de balizaj]

Turnul de control: Sigur. Un moment.

[...]

Boeing 737: Turnule, 9301... tocmai am iesit din pista.

Turnul de control: Confirm. Bine ati venit! Continuati spre [pista] Delta, catre pozitia de imbarcare numarul 6

Boeing 737: Nu m-ati inteles. Este PAN PAN PAN [n.r. semnal de urgenta]. Am iesit din pista.

Turnul de control: [...] Sunt turnul, confirm, multumesc!

Boeing 737: Deci, suntem iesiti din pista. Nu s-a intamplat la prima vedere nimic, suntem pe sol. Motoarele inca functioneaza... Ne uitam la situatie si pe urma vom proceda la o evacuare.

Turnul de control: Sunt turnul, confirm. Anuntam acum la... O sa vina imediat utilaje pentru asistenta.

Boeing 737: Va multumesc.

Turnul de control: 9301, toate statiile de la sol au fost anuntate sa vina acum catre dumneavoastra pentru asistenta. Daca puteti sa comunicati, ati iesit din pista? Aveti avarii? Majore? Sa stiu ce sa le comunic la sol.

Boeing 737: Deci, am iesit din pista, pe partea dreapta. Suntem in proces de oprire a motoarelor. Si, din cate vedem, e posibil sa fi atins solul cu motorul.

Turnul de control: Am confirmat pe partea dreapta, am sa comunic la sol. Confirm, fara victime, si acum o sa vina asistenta. Am considerat pista ocupata, blocata, pana se elibereaza.

[...]

Boeing 737: Asteptam o masina de la dumneavoastra, de la pompieri, sa evalueze situatia de prin afara, pentru ca noi nu vedem tot avionul. Dupa sa luam o decizie. Momentan noi suntem bine acum, nu avem pericol de foc. Daca ii vom evacua pe slide-uri [n.r. tobogane] sau vom cobori pasagerii pe scari.

Turnul de control: Am confirmat. Am vorbit cu prima masina care a ajuns langa dumneavoastra. Dispecerul ne-a comunicat ca nu a observat daune ale aeronavei la prima vedere. Eu le-am spus sa continue procedurile si sa ma cheme cand au noutati. Voi lua legatura cu dansi si ii voi intreba care e procedura de urmat. Apoi va voi contacta.

[...]

Turnul de control: Am vorbit cu seful operational al aeroportului care mi-a comunicat ca se poate amplasa o scara pe usa din dreapta spate pentru eliberarea aeronavei. Am inteles ca dreapta-spate este undeva pe beton si puteti elibera asa, fara sa fie nevoie de slide-uri.

Boeing 737: Ok. Atunci asteptam pe cineva sa vina cu o scara la dreapta spate.

[...]